Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tivo Remote med EPG

Inga svar i detta ämne comhem tivo app epg
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2017 - 13:50

direktorn
  • direktorn
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0

Hej,

Tivo har ju i en massa år haft en möjlighet att agera med fjärrkontrollen via TCP. Finns också andra API men dessa får ju inte vi svenskar tillgång till.

 

Jag har länge tröttnat på att "zappa", men tittar fortfarande en hel del på TV. Så när jag fick några dagar över nu efter jul så tänkte jag att det kunde vara en kul idé att förverkliga en idé - att göra en bättre EPG.

 

Kan börja med att säga att Tivo, comhem har en app för epg. Dock måste telefonen befinna sig på samma nätverk då den endast använder bonjour, i mitt fall ligger wi-fi på ett annat nät, dessutom måste man logga in på comhem (Seriously) för att byta kanal. Dessutom är den långsam.

 

Så jag bestämde mig för att skriva en egen. Jag hade några krav:

 

- Det ska vara en webbapp, så jag lätt kan använda den på min dator, telefon, padda.

- Du ska byta kanal inte efter vilken kanal det är utan vilket program som går

- Du ska kunna se nästkommande program med tidsangivelser om inom hur många minuter programmet startar, samt om det startar inom 10 minuter ska det visas på något sätt

- Du ska kunna få mer info om programmet.

- Du ska kunna "lika" programmet lite som Tivo, men detta ska användas lite smartare

- Du ska kunna spela in programmet.

- Söka på program.

 

Så jag började koda lite, eftersom jag är van med php blev det min backend och jQuery blev front. Jag fick bygga en databas över vilka kanaler jag ville ha, samt vilken kanalplats dessa ligger på (Det är så fjärren funkar), samt lägga in info om var jag hämtar EPG data, loggor. Ytterligare en databas skapades för EPG data, dvs programnamn och lite metadata som säsong/episod vid serier, kvalité (HD/SD, 4:3, 16:9) osv.

 

Det resulterade i denna app (skärmdumpar nedan)

 

Sidan är otroligt snabb, jag kan byta från SVT till BBC på någon sekund, vilket inte är möjligt på annat sätt, inte ens genom att slå in kanalnumret på fjärren går det så snabbt :)

 

Jag har flera ggr. upptäckt program som jag inte tidigare varit medveten om genom att bara "scrolla" i listan. Det är ju en webbapp så den är supersnabb, inget äckligt Java-GUI.

 

Jag har börjat experimentera med en "rekommendationsida" som listar det jag är intresserad av. Då jag har runt 1000-1500 program per dag kan jag ställa vilka frågor som helst, typ ge mig allt som är taggat med sci-fi :)

 

Nästa steg blir att experimentera med att "störa" videobilden. Tanken är att göra overlay på en HDMI signal för att skicka "push notifications" till skärmen. Då kan jag skicka en blänkare om att om 5 minuter börjar Program 1 på Kanal 2. Har hittat en liten pryl som fixar detta och har redan börjat labba lite. Tyvärr använder den flash för att visa sin "scroller" och den är lite laggy. Ska testa med HTML och se om det går bättre.

 

Bifogad fil(er)






Även taggad med comhem, tivo, app, epg

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.