Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LP spelare 80-tal?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 april 2018 - 23:05

Unregistered14704fd3
  • Unregistered14704fd3
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tjena

 

Jag har länge tänkt att skaffa mig en vettig LP spelare med bra högtalare till. Dessvärre har jag aldrig ägt en egen spelare. Har heller aldrig använt en. Så jag är helt färsk på området och hoppas på att få lite hjälp.

 

Som huvudsaklig hobby samlar jag retro tvspel/pc-spel. Även nytt. Skulle därför vilja ha tag på en bra gamal LP spelare att ha i det blivande spelrummet / baren. Jag var lite inne på att isf skaffa en LP spelare från 80-talet med bra ljud i för att hålla i lite av retrokänslan. Eller är det dumt? Av musik som kommer att liras så är det gamal hårdrock som gäller. exempelvis Kiss, Iron Maiden, Metallica osv. Såg att det även trycks nya LP skivor vilket det också kan bli lite köp av. Blev annars tipsad om att Technics skulle vara bra grejer men som sagt så är jag helt okunnig angående detta. Har kollat lite på nätet och det här med LP spelare är betydligt mer avancerat än vad jag först trodde med allt man kan göra med dem. Exempelvis uppgraderingar osv.

 

Har ni några tips och ideer om vad man skall sikta in sig på och vad man skall tänka på?

 

Tack på förhand!



#2

Postad 11 april 2018 - 18:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0
Hej PsychoSam,

Välkommen till forumet!

Eftersom du är helt ny på detta med vinyl infinner sig frågorna:

1. Hur stor är din budget? Hur mycket kan du tänka dig att lägga på skivspelare/pickup och eventuell ytterligare utrustning som RIAA- steg och/eller liknande?
2. Vad har du för hifi- prylar i dagsläget?
3. Kommer du att köpa mycket skivor?

När det gäller skivspelare så finns det idag förutom begagnade prylar också en hel del schyssta nytillverkade skivspelare som är värda att titta på. Men det är i första hand begagnat du har tänkt dig?

Redigerat av GyroSE, 11 april 2018 - 18:35.


#3

Postad 11 april 2018 - 20:24

Unregistered14704fd3
  • Unregistered14704fd3
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej PsychoSam,

Välkommen till forumet!

Eftersom du är helt ny på detta med vinyl infinner sig frågorna:

1. Hur stor är din budget? Hur mycket kan du tänka dig att lägga på skivspelare/pickup och eventuell ytterligare utrustning som RIAA- steg och/eller liknande?
2. Vad har du för hifi- prylar i dagsläget?
3. Kommer du att köpa mycket skivor?

När det gäller skivspelare så finns det idag förutom begagnade prylar också en hel del schyssta nytillverkade skivspelare som är värda att titta på. Men det är i första hand begagnat du har tänkt dig?

 

Hej och tack så mycket!

 

1. Budgeten har jag inte direkt satt ännu pga att det visst var lite mer att tänka på än själva LP spelaren som jag först trodde. Igår fick jag lära mig att pickup inte bara var en bil. Vad jag har förstått så har vissa LP spelare inbyggda RIAA steg? Bra eller dåligt? Hur som helst så när vi då kommer till budgeten så kanske man kan börja med några tusenlappar. Insåg ganska snabbt igårkväll att man inte kommer någonstans med några ynka hundringar om man skall ha något som är värt namnet. Nu är jag inte heller någon jättefantast av LP världen men har alltid haft ett litet intresse av det som har legat vilande i bakhuvudet. Så jag behöver inte ha det bästa som finns men vill heller inte ha det sämsta om du fårstår vad jag menar? Vem vet, kanske får man blodad tand av det här när man väl har börjat...

 

2. VI har en äldre ganska stor Pioneer förstarkare för både musik och hemmabio i TV bänken vilket vi tar ut allt ljud ifrån. som tex när man kollar TV, film och spelar TV spel osv. Som går till 2st JWS golvhögtalare. Hemmabiohögtalarna åkte ut i förrådet. Hur som helst så kommer detta inte vara inblandad när det gäller LP spelaren. Så det blir en ny uppriggning.

 

3. Na det vet man aldrig beroende på hur mycket man eventuellt kommer fastna i det här men annars tror jag att det kommer röra sig runt 15-20st kanske.

 

Jo av någon anledning gillar de äldre LP spelarna och så blir det lite retro också ihop med spelsamlingen. Sen får man väl kanske också lite mer för pengarna. Har tittat lite på de berömda Technics SL 1200/1210 spelarna som var populära hos Djs. Även SL 1300 som då tydligen är lite mer automatisk och också kanske lite mer anpassad för hemmabruk? Sen på vilket sett den är automatisk har jag ingen aning om och hur pass automatiska de kan vara osv? Får väl försöka forska lite mer om det under kvällen här nu. 



#4

Postad 11 april 2018 - 20:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej och tack så mycket!
 
1. Budgeten har jag inte direkt satt ännu pga att det visst var lite mer att tänka på än själva LP spelaren som jag först trodde. Igår fick jag lära mig att pickup inte bara var en bil. Vad jag har förstått så har vissa LP spelare inbyggda RIAA steg? Bra eller dåligt? Hur som helst så när vi då kommer till budgeten så kanske man kan börja med några tusenlappar. Insåg ganska snabbt igårkväll att man inte kommer någonstans med några ynka hundringar om man skall ha något som är värt namnet. Nu är jag inte heller någon jättefantast av LP världen men har alltid haft ett litet intresse av det som har legat vilande i bakhuvudet. Så jag behöver inte ha det bästa som finns men vill heller inte ha det sämsta om du fårstår vad jag menar? Vem vet, kanske får man blodad tand av det här när man väl har börjat...
 
2. VI har en äldre ganska stor Pioneer förstarkare för både musik och hemmabio i TV bänken vilket vi tar ut allt ljud ifrån. som tex när man kollar TV, film och spelar TV spel osv. Som går till 2st JWS golvhögtalare. Hemmabiohögtalarna åkte ut i förrådet. Hur som helst så kommer detta inte vara inblandad när det gäller LP spelaren. Så det blir en ny uppriggning.
 
3. Na det vet man aldrig beroende på hur mycket man eventuellt kommer fastna i det här men annars tror jag att det kommer röra sig runt 15-20st kanske.
 
Jo av någon anledning gillar de äldre LP spelarna och så blir det lite retro också ihop med spelsamlingen. Sen får man väl kanske också lite mer för pengarna. Har tittat lite på de berömda Technics SL 1200/1210 spelarna som var populära hos Djs. Även SL 1300 som då tydligen är lite mer automatisk och också kanske lite mer anpassad för hemmabruk? Sen på vilket sett den är automatisk har jag ingen aning om och hur pass automatiska de kan vara osv? Får väl försöka forska lite mer om det under kvällen här nu.

När det gäller budgeten och de begagnade Technics- spelare du kikar på så tippar jag på att du får punga ut någonstans mellan 3000 och 5000 kr eller kanske ytterligare lite mer för ett begagnat exemplar i bra skick. För den pengen så finns det några nytillverkade modeller som skulle kunna konkurrera som t.ex. Pro-Ject Debut Carbon Esprit eller Rega Planar 2.

Inbyggt RIAA är inget jag skulle satsa på, tror du har mer att hämta om du satsar på separat RIAA. Just RIAA- steget är något du bör lägga en lite större peng på om du vill få till ett schysst ljud- lätt att underskatta dess betydelse och snåla alltför mycket.

Så du kommer att satsa på en helt ny setup runt skivspelaren? Tänker du ren 2- kanals stereo med separata (nya?) högtalare och separat (ny?) förstärkare? Har du en budget klart även för detta? Eller du kanske redan har de prylarna?

Om du satsar på en separat vinyluppställning så är det väl troligt att du kommer att satsa på att skaffa fler vinylplattor än 15-20 st, eller vad tror du själv?

Är automatiken något som är viktigt för dig att ha i skivspelaren? Eller kan du tänka dig att satsa även på en mer manuell spelare?

Redigerat av GyroSE, 11 april 2018 - 21:01.


#5

Postad 12 april 2018 - 09:30

Unregistered14704fd3
  • Unregistered14704fd3
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

När det gäller budgeten och de begagnade Technics- spelare du kikar på så tippar jag på att du får punga ut någonstans mellan 3000 och 5000 kr eller kanske ytterligare lite mer för ett begagnat exemplar i bra skick. För den pengen så finns det några nytillverkade modeller som skulle kunna konkurrera som t.ex. Pro-Ject Debut Carbon Esprit eller Rega Planar 2.Inbyggt RIAA är inget jag skulle satsa på, tror du har mer att hämta om du satsar på separat RIAA. Just RIAA- steget är något du bör lägga en lite större peng på om du vill få till ett schysst ljud- lätt att underskatta dess betydelse och snåla alltför mycket.Så du kommer att satsa på en helt ny setup runt skivspelaren? Tänker du ren 2- kanals stereo med separata (nya?) högtalare och separat (ny?) förstärkare? Har du en budget klart även för detta? Eller du kanske redan har de prylarna?Om du satsar på en separat vinyluppställning så är det väl troligt att du kommer att satsa på att skaffa fler vinylplattor än 15-20 st, eller vad tror du själv?Är automatiken något som är viktigt för dig att ha i skivspelaren? Eller kan du tänka dig att satsa även på en mer manuell spelare?

Jag har nu ångrat mig angående att köpa en gamal LP spelare. Jag fastnade totalt för Rega Planar 2 spelaren som du tipsade om. Högblank vit pianolack, optiwhite glas och totalt stilren. Blir alltid dyrare än vad man har tänkt sig från början. Att man aldrig lär sig. Jag är nu helt inne på ditt spår med en ny spelare och nej. Automatiken är inte viktig. Var annars bara en liten kul grej men samtidigt så är det mer utrustning som kan gå sönder på gamla prylar.

Vad skulle du rekommendera för RIAA steg till denna spelare för en nybörjare som börjar få lite mer smak för det här med LP? Vad skall man titta efter när man väljer steg?

Jag tänker mig en 2 kanals stereo med nya högtalare. Om det blir golv eller sattelithögtalare har jag ännu inte bestämt. Gärna i vitt med en radio till. Kanske att man skulle slängt in en cd också när man isf redan håller på. Att det blir en helt ny stereostapel. Eller så är det kanske dumt att välja en 2 kanals stereo ifall man vill ha det inkopplat för TV, Film och Tvspel nu när det istället blir nya fina grejer? Jag blev minst sagt splittrad över Rega spelaren och måste kolla vidare ikväll på vad som finns och hur man kan göra. Måste därför planera om hela upplägget. Så i skrivandets stund så vet jag för lite för att veta vad det är jag vill ha. Måste som sagt kolla vidare på det ikväll och titta lite närmare på vad grejerna kostar. Så man lättare kan planera upp en budget.

Den där Rega spelaren kommer att kosta mig en massa pengar i fämförelse vad jag hade tänkt från början XD

Redigerat av Unregistered14704fd3, 12 april 2018 - 09:32.


#6

Postad 12 april 2018 - 13:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har nu ångrat mig angående att köpa en gamal LP spelare. Jag fastnade totalt för Rega Planar 2 spelaren som du tipsade om. Högblank vit pianolack, optiwhite glas och totalt stilren. Blir alltid dyrare än vad man har tänkt sig från början. Att man aldrig lär sig. Jag är nu helt inne på ditt spår med en ny spelare och nej. Automatiken är inte viktig. Var annars bara en liten kul grej men samtidigt så är det mer utrustning som kan gå sönder på gamla prylar.

Vad skulle du rekommendera för RIAA steg till denna spelare för en nybörjare som börjar få lite mer smak för det här med LP? Vad skall man titta efter när man väljer steg?

Jag tänker mig en 2 kanals stereo med nya högtalare. Om det blir golv eller sattelithögtalare har jag ännu inte bestämt. Gärna i vitt med en radio till. Kanske att man skulle slängt in en cd också när man isf redan håller på. Att det blir en helt ny stereostapel. Eller så är det kanske dumt att välja en 2 kanals stereo ifall man vill ha det inkopplat för TV, Film och Tvspel nu när det istället blir nya fina grejer? Jag blev minst sagt splittrad över Rega spelaren och måste kolla vidare ikväll på vad som finns och hur man kan göra. Måste därför planera om hela upplägget. Så i skrivandets stund så vet jag för lite för att veta vad det är jag vill ha. Måste som sagt kolla vidare på det ikväll och titta lite närmare på vad grejerna kostar. Så man lättare kan planera upp en budget.

Den där Rega spelaren kommer att kosta mig en massa pengar i fämförelse vad jag hade tänkt från början XD

Ok, då har du lite att fundera på. Planar 2 är en solid och välljudande skivspelare som du kan leva länge med.

När det gäller RIAA- vad har du tänkt lägga dig prismässigt? Var hamnar det prismässigt när det gäller förstärkare och högtalare? I vilka prisklasser kommer du kolla?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.