Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

För ljusstark projektor för React? (Optoma HD39 och React 3.0)

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 07 augusti 2020 - 16:34

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Nu blev det dags att byta duk då motorn lade av på min gamla Grandview tab-tension, vanlig vit duk. 

 

Då jag har ett icke-optimalt rum (ljusa sidoväggar och ljusgrått tak) funderar jag på en Euroscreen React 3.0 den här gången, med Loke-kasetten.

Hade en gång en tanke på att mörka ner rummet med mörka tyger etc vid "fin"-tittning, men det blir för omständigt, så en högkontrast känns som vettig kompromiss.

 

Är dock lite orolig för att min Optoma HD39 kan bli för ljusstark för denna duk. Gissar att det blir mer shine ju ljusstarkare projjen är? Till viss mån vänjer man sig säkert om de andra fördelarna överväger, men alltför glittrigt kan bli irriterande. Någon som har erfarenhet av liknande kombo?

 

Förutsättningar:
Duk: 16:9, 113 tum

 

Projektor: Optoma HD39 Darbee. Takhängd, linsen strax ovanför dukens över kant. 3500 ANSI lumens enl. spec, dock kör jag den alltid i eco-läget.

 

Avstånd duk till lins: 4,90m

Tittavstånd: 4,5m

Rum: ca 5x7 meter, ljusa sidoväggar, ljusgrått tak, mörk bakvägg.


Redigerat av Twinsen, 07 augusti 2020 - 16:38.


#2

Postad 07 augusti 2020 - 23:22

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Går bra att använda solglasögon om bilden är för ljus. Har en kompis som tycker att kontrasterna blir bättre om man har en ljus projektor, vit duk och solglasögon. 



#3

Postad 20 augusti 2020 - 10:21

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Förutom solglasögon-tipset så verkar inte så många ha input på detta, så kanske är det ett icke-problem.

Duken är beställd och jag kan återkomma med intryck när den är uppe.



#4

Postad 21 augusti 2020 - 07:17

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Nej. Varför skulle den bli för ljusstarkt du kan ju justera ljusflödet. En ReAct kommer lyfta bilden för dig. Om jag inte minns fel rekommenderar Euroscreen att man ska ha ett avstånd mellan duk och projektor på minst 1,8 gånger dukens bredd , vilket i ditt fall skulle bli minst 4,5 meter, så enligt deras egna specar ska du klara dig bra.



#5

Postad 21 augusti 2020 - 18:26

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Låter bra! Ja, avståndet bör vara ok, men enligt projectorcentrals kalkylator är den för ljusstark för en duk med 1.0 gain på det avståndet. Visserligen hade jag en vit 1.0 duk innan också, men var lite orolig att shine-effekten blir för stor med en högkontrast. Kalkylatorn är förstås inte så mycket att räkna med när det kommer till ljus, det hänger ju på flera faktorer.

Enda sättet att justera ljusflödet på riktigt är väl Eco-läget (vilket jag tänkt köra ändå), men jag tror och hoppas också att det kommer vara tillräckligt. 

Ser fram emot att få hem den nu! Utan projektor i över två veckor, det känns :).



#6

Postad 24 september 2020 - 08:30

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Äntligen efter 6 veckor kom duken (istället för 2 som utlovat). Bilden är bra, inga problem med shine tycker jag. Men tyvärr visar sig 7st vertikala streck jämnt utspridda över bildytan. De syns endast vid ljusa scener och man ser bara de streck som är rakt framför tittaren, men ändå irriterande. Kollar man inte sånt innan man skickar iväg duken, eller hoppas de att man inte ser dem? Skickat iväg en fråga till butiken nu, får se om jag måste returnera den. 



#7

Postad 24 september 2020 - 09:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Äntligen efter 6 veckor kom duken (istället för 2 som utlovat). Bilden är bra, inga problem med shine tycker jag. Men tyvärr visar sig 7st vertikala streck jämnt utspridda över bildytan. De syns endast vid ljusa scener och man ser bara de streck som är rakt framför tittaren, men ändå irriterande. Kollar man inte sånt innan man skickar iväg duken, eller hoppas de att man inte ser dem? Skickat iväg en fråga till butiken nu, får se om jag måste returnera den.

Låt den vara nerrullad ett tag, duken är elastisk , kan bli så efter rullen i kassetten, vi ser inte det från våra sittplatser, sitter va 3,5 meter ifrån. Men har vi inte haft duken nere på länge, så kan man se dom ränderna lite när man går närmre duken.
Nu köpte jag våran begagnad, så vet inte hur det såg ut när den va ny

Redigerat av Garrett, 24 september 2020 - 09:50.


#8

Postad 24 september 2020 - 09:44

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Vi sitter 4,5 m från duken och man ser det därifrån vid ljusa scener vid normalt tittande. Duken ser helt slät ut, så tror inte det är några veck det rör sig om, utan snarare någonting på själva bildytan. 7 streck med samma avstånd från varandra.

 

Här är bilder på hur det ser ut. Jag har dragit ner ljusstyrkan på bilderna här för att det ska synas tydligare, svårt att få med på bild annars. Det här motsvarar ungefär hur jag upplever det i verkligheten.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Twinsen, 24 september 2020 - 09:45.


#9

Postad 24 september 2020 - 10:06

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0
Ah, ja du skrev ju faktiskt vertikala, det är ju fasen märkligt!
Det man kan få av rullen är ju horisontella, som man inte märker av om man inte är nära duken. 😮
Skicka bilder till återförsäljaren... måste ju bli retur på den.

Redigerat av Garrett, 24 september 2020 - 10:07.


#10

Postad 24 september 2020 - 10:13

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Tack. Har gjort det, lutar år retur :(. Hoppas jag inte blir utan duk i 6 veckor till nu, det var drygt!

 

Jag har horisontella linjer också ser jag, men precis som du säger ser man inte dem vid filmtittande, bara om man granskar den på nära håll.



#11

Postad 12 november 2020 - 10:23

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Uppdatering för den som ev. undrar hur det gick eller råkar ut för samma sak:
Det fanns tyvärr inget annat att göra än att skicka den i retur.

Måste säga att jag är lite besviken på Euroscreen/Draper som skickar ut en defekt duk efter sex veckors väntan istället för de utlovade två. Antingen har de inte kontrollerat duken efter tillverkning eller så hoppades de att man inte skulle märka något. Ingen förklaring eller information om den sena leveransen heller.
Men jag är desto nöjdare med Hembiobutikens hantering av ärdendet i alla fall, de har varit mycket trevliga och hjälpsamma.

 

Efter ytterligare tre veckor kom till sist ersättningsduken. Inget fel på dukmaterialet, men kasetten väsnas mycket mer än den förra. Något som är lite löst och skallrar troligen. Orkar inte reklamera det dock, kommer skruva av locket vid ett tillfälle och se om det är något man kan åtgärda själv. Själva fästena verkar ok så antar att det är inuti någonstans det kommer ifån. För att inte väcka hela huset vid upprullning sent på natten tryckte jag in en liten plastbit mellan kassetten och taket som dämpar vibrationerna och oljudet en del.

 

Men bilden är riktigt bra i alla fall. Det här blev tredje duk-uppgraderingen sen jag började med projektor. Tupplur->Grandview Tab-Tension vit->React 3.0. Det mest uppenbara är att inte hela rummet lyses upp lika mycket längre vid ljus scener, och därmed behålls bättre kontrast. Jag upplever kanske inte lika stort lyft som vid tex uppgradering från Tupplur till riktigt duk, men en klar skillnad är det. Enda nackdelen är förstås shine som märker vid riktigt ljusa scener som en lite glittrig "hinna", men det är inget som stör mig nämnvärt.


Redigerat av Twinsen, 12 november 2020 - 13:09.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.