Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell tråd - The New iPad*

798 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#701

Postad 16 maj 2012 - 16:39

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Det börjar bli lite smålöjligt nu.
Beställde en 64GB Wifi i början på april och den har fortfarande inte dykt upp, och inget leveransbesked heller. Frågan är om man ska köpa någonting helt annat som en liten personlig protest till Apples "strategi".

Frågan är också om de tillverkat för många 4G och vill ha iväg dessa innan de skeppar ut Wifi only för 64GB 4G finns ju i drivor?

Jag börjar lacka ur också, men har liksom passerat "the point of no return". Jag menar, rådet man kan få, är ju att beställa direkt från Apple istället (vilket i och för sig du kanske har gjort?). Problemet är bara att om inte de heller har några på lager, så har jag kastat bort drygt 2 månaders väntetid och varför skulle Apple ha på lager till alla, om de inte ens kan skicka till någon återförsäljare? En enstaka ÅF här och där får en handfull plattor med någon veckas mellanrum, men i övrigt har lagerstatus blinkat rött sedan lansering.

Jag försöker, verkligen, se det här med deras sätt att lansera prylar, som något bra och positivt, men jag kan inte hitta bra argument. Börjar bli mer och mer bitter... Vad är det man säger - first impression last?

#702

Postad 16 maj 2012 - 17:09

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Jag börjar lacka ur också, men har liksom passerat "the point of no return". Jag menar, rådet man kan få, är ju att beställa direkt från Apple istället (vilket i och för sig du kanske har gjort?). Problemet är bara att om inte de heller har några på lager, så har jag kastat bort drygt 2 månaders väntetid och varför skulle Apple ha på lager till alla, om de inte ens kan skicka till någon återförsäljare? En enstaka ÅF här och där får en handfull plattor med någon veckas mellanrum, men i övrigt har lagerstatus blinkat rött sedan lansering.

Jag försöker, verkligen, se det här med deras sätt att lansera prylar, som något bra och positivt, men jag kan inte hitta bra argument. Börjar bli mer och mer bitter... Vad är det man säger - first impression last?


Att du har beställt en padda från ett skitföretag och sedan väntat i två månader kan du väl knappast klandra Apple eller deras release strategi för? Hade min min padda i handen på releasedagen och hade kunnat köpt fler om jag ville, så har inte några problem alls med Apples strategi, det är ju trotts allt den som gör att värdet på prylarna inte sjunker som sten. Beställ din padda hos Apple och "lacka ur" på CDON istället så har du din platta nästa vecka :)

Redigerat av Unregistered291b229b, 16 maj 2012 - 17:09.


#703

Postad 16 maj 2012 - 17:46

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Att du har beställt en padda från ett skitföretag och sedan väntat i två månader kan du väl knappast klandra Apple eller deras release strategi för? Hade min min padda i handen på releasedagen och hade kunnat köpt fler om jag ville, så har inte några problem alls med Apples strategi, det är ju trotts allt den som gör att värdet på prylarna inte sjunker som sten. Beställ din padda hos Apple och "lacka ur" på CDON istället så har du din platta nästa vecka :)


Jag håller lite med Shaun.Wiklund i och med att vi väntat så länge och avbeställer nu så går säkert proppen ur och ketchupeffekt uppstår då det finns ipads i var mans butik. Så jag avvaktar, men står även först i kön på Kullander som inte heller får in några.

Ser man det från ett annat perspektiv så tror jag det är hucket som stucket det som Apple håller på med gällande marknadsföring i Europa. Jag får högar med reklamblad i brevlådan veckovis från MediaMarkt, Siba, Elgiganten osv och ingen av dem har en tillstymmelse till iPaddar i sina annonser, vilket medför att ingen "vanlig" åker och handlar iPad hos dessa eftersom det inte annonseras om det. Personligen tror jag att Apple numera biter sig själv i svansen och är genomskådade.

Troligtvis är det bara nördarna som köper från Apple direkt och det är ju en liten skara i sammanhanget (företag undantaget). Har själv köpt min första iPod 2002 från Apple och en iMac 27" och MacPro förra året. Vet egentligen inte varför jag inte beställde paddan från Apple men det har väl att göra med att jag fick 300:- i rabatt från CDON. Pengar som egentligen inte spelar någon roll för mig men är ändå 5% av priset av en 64GB Wifi.

Redigerat av Stout, 16 maj 2012 - 17:49.


#704

Postad 18 maj 2012 - 16:06

salvion
  • salvion
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Ni som kör med skal/fodral på paddan, kör ni med Apples egna Smart Cover eller heltäckande för fram- och baksida?
Har ni testat båda, vilka fördelar och nackdelar har ni upptäckt?


Jag har postat vilket fordral jag köpte om du backar någon sida, samt finns en till post efter min med video på en annan!
Byter själv troligen tilt denna http://www.switcheas...roducts_id=2188
Har inte testat apples egen annat än i butik och den är inget allternativ för mig.

#705

Postad 18 maj 2012 - 16:32

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 1

Nej, du måste inte ha fb konto för att använda Spotify. Däremot behöver du ett premium konto för att kunna använda Spotify på mobil/surfplatta.


Eh, jag kunde iaf. inte regga nåt spotifykonto utan att ha ett sketet facebook-konto, hittade bara på en profil för att få spotify.

#706

Postad 18 maj 2012 - 16:43

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Proppen gick tydligen ur i dag för jag fick en 64GB Wifi av Kullander. Nu väntar vi bara på en jailbreak också

#707

Postad 18 maj 2012 - 16:43

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Jag börjar lacka ur också, men har liksom passerat "the point of no return". Jag menar, rådet man kan få, är ju att beställa direkt från Apple istället (vilket i och för sig du kanske har gjort?). Problemet är bara att om inte de heller har några på lager, så har jag kastat bort drygt 2 månaders väntetid och varför skulle Apple ha på lager till alla, om de inte ens kan skicka till någon återförsäljare? En enstaka ÅF här och där får en handfull plattor med någon veckas mellanrum, men i övrigt har lagerstatus blinkat rött sedan lansering.

Jag försöker, verkligen, se det här med deras sätt att lansera prylar, som något bra och positivt, men jag kan inte hitta bra argument. Börjar bli mer och mer bitter... Vad är det man säger - first impression last?


Jag beställde min från CDON 4/4 och den levererades 30/4, tilläggas ska att jag skrev ett par gånger till dom och undrade när den skulle komma samt visade jag att jag var beredd att stryka min order i fall svaret inte skulle falla mig i smaken. Visste att det kunde ta tid då det är en bristvara men jag började också ångra att jag inte beställde från Apples egna hemsida trots rabattkoden på 300kr på CDON.

Jag köpte en WiFi-64gb, svart.

Ev. så tog dom mig före nån annan som INTE legat på dom för att inte tappa mig som kund, inte helt otroligt.

#708

Postad 18 maj 2012 - 18:26

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

  • 2 179 inlägg
  • 0

Visste att det kunde ta tid då det är en bristvara men jag började också ångra att jag inte beställde från Apples egna hemsida trots rabattkoden på 300kr på CDON.

Ja, så kan man ju också göra, men hur fan kan det vara BRIST på plattan, när den precis har lanserats?! De borde SPARKA personerna som jobbar med att prognostisera tillgången och efterfrågan. Det kan ju inte komma som någon överraskning för dem att de skulle sälja ett flertal miljoner. Se till att logistiken fungerar istället. Men ja, vi vet ju att det inte är det som är grejen, utan deras usla och genomskådade sätt att ständigt "lansera" produkter på - så att de omedelbart tar slut.

Well, det här var sina ranten från mig om just detta, jag lovar. Personen på Apple som jag talade med under dagen verifierade i alla fall att det finns massor med vita iPads i Holland, vilka är redo att skeppas direkt till mig som kund på bara 7 dagar. Varför de däremot inte kan skeppa ett par tusen till alla ÅF som vill sälja - det kunde han inte svara på.

Har hört rykten om att det dyker in ett gäng svarta iPads till CDON nästa vecka. Dock inte vita...

Trevlig kväll allihop! :)

#709

Postad 18 maj 2012 - 20:30

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Ja, så kan man ju också göra, men hur fan kan det vara BRIST på plattan, när den precis har lanserats?! De borde SPARKA personerna som jobbar med att prognostisera tillgången och efterfrågan. Det kan ju inte komma som någon överraskning för dem att de skulle sälja ett flertal miljoner. Se till att logistiken fungerar istället. Men ja, vi vet ju att det inte är det som är grejen, utan deras usla och genomskådade sätt att ständigt "lansera" produkter på - så att de omedelbart tar slut.

Well, det här var sina ranten från mig om just detta, jag lovar. Personen på Apple som jag talade med under dagen verifierade i alla fall att det finns massor med vita iPads i Holland, vilka är redo att skeppas direkt till mig som kund på bara 7 dagar. Varför de däremot inte kan skeppa ett par tusen till alla ÅF som vill sälja - det kunde han inte svara på.

Har hört rykten om att det dyker in ett gäng svarta iPads till CDON nästa vecka. Dock inte vita...

Trevlig kväll allihop! :)


Det är medvetet.

#710

Postad 20 maj 2012 - 17:02

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
Vad ska man ha denna till när man kan köpa en bärbar dator för 1999 ?

#711

Postad 21 maj 2012 - 06:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Vad ska man ha denna till när man kan köpa en bärbar dator för 1999 ?

Därför att det inte är en bärbar dator... :wacko:

#712

Postad 21 maj 2012 - 10:00

Stout
  • Stout
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Valde att ta bort mitt inlägg

Redigerat av Stout, 21 maj 2012 - 10:13.


#713

Postad 21 maj 2012 - 11:59

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Därför att det inte är en bärbar dator... :wacko:


Vad har ipad som inte en bärbar dator har/kan?

#714

Postad 21 maj 2012 - 12:00

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0

Vad ska man ha denna till när man kan köpa en bärbar dator för 1999 ?


Vet fan vill köpa en laptop för 1999kr, rent skräp ju...

Jag har alltid förespråkat stationär dator före laptop, men nu när det finns tablet:s så tycker jag de fyller en funktion (för mig), blir snabbt beroende...

#715

Postad 21 maj 2012 - 12:17

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Vad har ipad som inte en bärbar dator har/kan?


Jag kan ge dig 3 anledningar som direkt kommer på tanke,

1. Den är ju så mycket lättare & mindre än en laptop vilket gör den mer lämplig om man vill ta den med sig.

2. Den är alltid på, bara att trycka på hemknappen eller öppna smartcover så är den redo.

3. Den är roligare att använda.

#716

Postad 21 maj 2012 - 12:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Jag kan ge dig 3 anledningar som direkt kommer på tanke,

1. Den är ju så mycket lättare & mindre än en laptop vilket gör den mer lämplig om man vill ta den med sig.

2. Den är alltid på, bara att trycka på hemknappen eller öppna smartcover så är den redo.

3. Den är roligare att använda.

4. Det finns appar som är dedicerade att funka på just den plattan. Det finns inte ett enda program för tex PC som är dedicerat att funka perfekt till en viss modell.

5. App-store och alla bra appar.

6. Perfekt för barn. En ettåring kan spela spel på den.

#717

Postad 21 maj 2012 - 13:04

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 1
7. För att det känns rejält B att plocka fram en laptop som fjärr till stereon (Sonos) eller varfri appad hemmabiostärkare.

#718

Postad 21 maj 2012 - 13:22

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0
1. Den är ju så mycket lättare & mindre än en laptop vilket gör den mer lämplig om man vill ta den med sig.
Så en laptop för 2tusen med 10,1tum skärm är så mycket svårare att ta med sig?
Är det inte smidigare att ha en liten bärbar t.ex. 10,1" då slipper man ju hålla i den hela tiden vilket måste bli tröttsamt i längden och dessutom har man ju ett tagnentbord?


2. Den är alltid på, bara att trycka på hemknappen eller öppna smartcover så är den redo.
Dator kan man också ha i viloläge snabbt & enkelt där med.

5. App-store och alla bra appar.
Jag håller med, om ett program och det är GarageBand, vilket jag skulle ha nytta av.

Med andra ord, det enligt mig så finns det inte någon som helst användning av en ipad om man vet hur en pc fungerar om man inte vill ha exempelvis garageband, och problemet är att jag skulle ha stor nytta av GarageBand tyvärr :D synd att man ska behöva köpa den för endast detta programet har en 10,1" pc och skulle nog aldrig sitta med ipad i stället tror jag, skulle aldrig orka sitta och hålla i den hela tiden (vet inte än) :P

Redigerat av Auxvoice, 21 maj 2012 - 17:19.


#719

Postad 21 maj 2012 - 14:18

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

...skulle aldrig orka sitta och hålla i den hela tiden (vet inte än) :P

Smartcover:
http://www.apple.com...ad/smart-cover/

#720

Postad 21 maj 2012 - 17:20

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Smartcover:
http://www.apple.com...ad/smart-cover/


Det var en dyr grej, ändå smart.. men det känns betydligt smidigare med en liten dator.

#721

Postad 21 maj 2012 - 20:22

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Det var en dyr grej, ändå smart.. men det känns betydligt smidigare med en liten dator.

Har du provat en iPad själv?

Eller är det så enkelt att du inte har det och har en massa förutfattade meningar?

#722

Postad 21 maj 2012 - 20:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Vad ska man ha denna till när man kan köpa en bärbar dator för 1999 ?

Du låter skrämmande lik en annan person i din retorik som figurerat på detta forum under många år fast med annat nick...

#723

Postad 21 maj 2012 - 22:50

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Har du provat en iPad själv?

Eller är det så enkelt att du inte har det och har en massa förutfattade meningar?


Ja, både 2an & senaste. Försöker förstå varför man köper en Ipad i stället för en liten bärbar dator och har fortfarande inte listat ut varför. Jag själv funderar på om jag ska köpa en, endast för GarageBand annars hade jag aldrig slängt pengar i sjön.

Du låter skrämmande lik en annan person i din retorik som figurerat på detta forum under många år fast med annat nick...


Jaha, tack?

Redigerat av Auxvoice, 21 maj 2012 - 22:51.


#724

Postad 21 maj 2012 - 23:06

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

1. Den är ju så mycket lättare & mindre än en laptop vilket gör den mer lämplig om man vill ta den med sig.
Så en laptop för 2tusen med 10,1tum skärm är så mycket svårare att ta med sig?
är det inte smidigare att ha en liten bärbar t.ex. 10,1" då slipper man ju hålla i den hela tiden vilket måste bli tröttsamt i längden och dessutom har man ju ett tagnentbord?


Jo visst, det funkar väl att ta med en liten laptop med 10" skärm men hur många använder såna idag?
Jag skulle säga att majoriteten av laptop användare har 13" eller större, vanligast är nog 15" och då blir det inte lika smidigt..
Tröttsamt att hålla i den? Inte direkt, det är ungefär som att hålla i en tidning..och om man nu tycker att det är jobbigt finns det ju smarta lösningar för detta.

Personligen tycker jag iPaden/pekplattan är oslagbar i jämförelse med laptop om man tar den med sig ofta på resande fot.

#725

Postad 22 maj 2012 - 10:40

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 1
Man får ju inte heller glömma den underbara skärmen, är ju så grym att man ibland kommer på sig själv med att bara sitta stirra på de otroligt skarpa och högupplösta ikonerna... :D

Sen som sagt alla apparna som gör det möjligt att använda sin iPad till nästan vad som helst, inte minst som en grym multifjärr för både IR & RF (med rätt tillbehör), dvs. möjlighet till att kunna styra både apparater & lampor mm. Som sagt känns det ju jävligt B att ha en dator/laptop som kontrollpanel, särskilt med tanke på att alla tillverkare går åt detta hållet med appar för styrning via iPad/android.

Ett av mina bättre teknikinköp någonsin, värd varenda krona. :)

Redigerat av Dr. Death, 22 maj 2012 - 10:40.


#726

Postad 22 maj 2012 - 11:56

Auxvoice
  • Auxvoice
  • Forumräv

  • 723 inlägg
  • 0

Man får ju inte heller glömma den underbara skärmen, är ju så grym att man ibland kommer på sig själv med att bara sitta stirra på de otroligt skarpa och högupplösta ikonerna... :D

Sen som sagt alla apparna som gör det möjligt att använda sin iPad till nästan vad som helst, inte minst som en grym multifjärr för både IR & RF (med rätt tillbehör), dvs. möjlighet till att kunna styra både apparater & lampor mm. Som sagt känns det ju jävligt B att ha en dator/laptop som kontrollpanel, särskilt med tanke på att alla tillverkare går åt detta hållet med appar för styrning via iPad/android.

Ett av mina bättre teknikinköp någonsin, värd varenda krona. :)


Där sa du något, skärmen på den senaste är riktigt riktigt bra. Men oftast får man ju med fjärrkontroller, och det går att köpa betydligt billigare alternativ till att styra lampor mm, känns som man har för mkt pengar ibland ;)

#727

Postad 22 maj 2012 - 12:48

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jo självklart, om man inte är intresserad av teknik/estetik och är mer intresserad av lägga pengar på hög så finns det ju natuligtvis alltid fina alternativ alá Biltema eller varför inte använda knapparna som sitter på väggarna/apparaterna... :rolleyes:

Själv är jag en sucker på kvalitet/kvalitetskänsla (och det får gärna vara snyggt också) och är hellre helt utan än att köpa vad jag anser vara skräp, äger hellre EN bra pryl som jag gläds av att använda än TIO halvkassa. ;)

Redigerat av Dr. Death, 22 maj 2012 - 12:50.


#728

Postad 22 maj 2012 - 21:22

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Någon som kan hjälpa mig?

Jag har en NAS (Synology DS411) kopplat till mitt hemnätverk där jag lagrar mina filmer/serier. Jag lagrar filmer uteslutande i ".iso" och serier i ".mkv".

Min fråga är hur jag ska göra och vad jag behöver för att enkelt kunna streama min media från min NAS till min iPad utan att behöva krångla och byta format mm. Har både HD-material och SD-material.

#729

Postad 22 maj 2012 - 21:28

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Någon som kan hjälpa mig?

Jag har en NAS (Synology DS411) kopplat till mitt hemnätverk där jag lagrar mina filmer/serier. Jag lagrar filmer uteslutande i ".iso" och serier i ".mkv".

Min fråga är hur jag ska göra och vad jag behöver för att enkelt kunna streama min media från min NAS till min iPad utan att behöva krångla och byta format mm. Har både HD-material och SD-material.


Inte så insatt men jag kör med air video funkar jättebra för mig :) Finns som app kostar 22kr tror jag..

#730

Postad 22 maj 2012 - 22:03

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Ok. har nu dragit ner även Air Video, hur gör man för att hitta sin NAS?

Jag startar appen men fattar inte hur jag ska söka efter Nas:en, står en pil uppe i vänstran hörnet där det står "Servers" på sen med en tom lista under, hittar alltså inget i nätverket?

#731

Postad 22 maj 2012 - 22:09

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Vet inte om det är jag som är trög eller måste man ladda ner nåt program på datorn också, i så fall varför?
Jag vill ju kunna streama från min NAS utan att ha datorn igång.

Eller har jag missuppfattat det hela?

#732

Postad 22 maj 2012 - 22:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Sorry ja just det ladda ner air video till datorn åxo. Tror att man måste ha datorn i vilo läge iaf för att det ska funka. Jag testa från jobbet hittade film då riktigt bra. Som sagt jag är ganska ny själv på det här finns säkert andra alternativ:)

#733

Postad 23 maj 2012 - 07:01

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Sorry ja just det ladda ner air video till datorn åxo. Tror att man måste ha datorn i vilo läge iaf för att det ska funka. Jag testa från jobbet hittade film då riktigt bra. Som sagt jag är ganska ny själv på det här finns säkert andra alternativ:)

Poängen är att serverprogramvaran på datorn (windows eller os x) konverterar video-formatet till ett format som ipad/iphone kan spela upp. Det funkar inte direkt mot ett NAS.

#734

Postad 23 maj 2012 - 07:10

Mathzon
  • Mathzon
  • Lärjunge

  • 487 inlägg
  • 0

Vet inte om det är jag som är trög eller måste man ladda ner nåt program på datorn också, i så fall varför?
Jag vill ju kunna streama från min NAS utan att ha datorn igång.

Eller har jag missuppfattat det hela?


Finns programvara man kan installera på Nasen, Plex har ett program. Men verkar som programmet stöds endast att Naser som har intel-cpuer.
Men själv kör jag med Plex server på Macbooken och Plex på paddan.

#735

Postad 23 maj 2012 - 07:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Finns programvara man kan installera på Nasen, Plex har ett program. Men verkar som programmet stöds endast att Naser som har intel-cpuer.
Men själv kör jag med Plex server på Macbooken och Plex på paddan.

Serviio är annars ett smidigt alternativ som funkar till de flesta klienter. Den kan även streama live från tex SVT Play.

#736

Postad 23 maj 2012 - 11:27

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Någon som kan hjälpa mig?

Jag har en NAS (Synology DS411) kopplat till mitt hemnätverk där jag lagrar mina filmer/serier. Jag lagrar filmer uteslutande i ".iso" och serier i ".mkv".

Min fråga är hur jag ska göra och vad jag behöver för att enkelt kunna streama min media från min NAS till min iPad utan att behöva krångla och byta format mm. Har både HD-material och SD-material.


Du måste skaffa en App som har stöd för t.ex. DLNA/UPnP. Buzz Player är den som jag använder. Finns även andra Appar, kostar runt 30-40kr.

Dock om du vill kunna spela upp filmer i HD t.ex. 1080p verkar det som att man måste konvertera till formatet MP4 etc.
I annat fall så tycks det som att man inte kan utnyttja hårdvaran (GPU mm) för videoavkodning.
När jag kör t.ex. M2TS eller MKV filmer på min Padda så laggar det rejält. M2TS filmer i hög kvalité kan jag i princip inte spela upp.

Om jag kör motsvarande på min HTC One X (mobil) med en spelare som MX player som utnyttjar underliggande hårdvara så funkar ovanstående format utan problem.

Lite synd att Apple är så låsta till vissa format...

Redigerat av Aristoteles, 23 maj 2012 - 12:42.


#737

Postad 23 maj 2012 - 14:32

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Så det går alltså inte att streama från en NAS utan en massa krångel och konverteringar?

Igår laddade jag ner följande utan att komma nånvart:
Air Video
Airplayer
File Browser
VLC (eller nåt liknade)
Och nåt app som Synology (de som gjort Nasen jag har) själva har fixat, går bara att ladda ner filer till paddan via den samt att det inte går att spela upp.

Är det nåt av ovanstående som är nåt att ha och bör fungera?

#738

Postad 23 maj 2012 - 15:23

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Så det går alltså inte att streama från en NAS utan en massa krångel och konverteringar?

Igår laddade jag ner följande utan att komma nånvart:
Air Video
Airplayer
File Browser
VLC (eller nåt liknade)
Och nåt app som Synology (de som gjort Nasen jag har) själva har fixat, går bara att ladda ner filer till paddan via den samt att det inte går att spela upp.

Är det nåt av ovanstående som är nåt att ha och bör fungera?

Jag har en Qnap NAS, den har Twonky installerat som mediaextender.
Air Video, där måste du ha ett program installerat på datorn, alltså funkar inte mot NAS.
AirPlayer har jag, funkar utmärkt att streama ifrån, du behöver dock se till allt är inställt rätt på din NAS och att du har en adress att peka Airplayer mot, sen ska NAS'en dyka upp av sig själv, det gör min. Det går även att lägga till Nasen manuellt, kolla här http://olimsoft.word...ally-airplayer/

Jag kör OPlayer och CineXPlayer istället, med dem kan du även välja att kopiera över filmerna på NAS'en via WiFi eller trådat mot iTunes.
OPlayer, där kommer du åt NAS'en via FTP eller SMB på WiFi, även via 3g om du kör mot FTP, funkar direkt OM NAS'en är rätt inställd.
CineXPlayer, lite snyggare och även den kommer åt NAS'en och kan tanka över via WiFi eller trådat mot iTunes.

Redigerat av TheGun, 23 maj 2012 - 15:25.


#739

Postad 23 maj 2012 - 16:54

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
The Gun:

Tack för ditt svar!

Ursäkta min okunskap men varför vill jag kunna detta varför, iTunes (har ej det):
"Jag kör OPlayer och CineXPlayer istället, med dem kan du även välja att kopiera över filmerna på NAS'en via WiFi eller trådat mot iTunes."

Ska mecka vidare med Airplayer när jag kommer hem, tack för länken.


Mathzon:
"Finns programvara man kan installera på Nasen, Plex har ett program. Men verkar som programmet stöds endast att Naser som har intel-cpuer.
Men själv kör jag med Plex server på Macbooken och Plex på paddan."


Vet inte vad jag har för CPU i min NAS (Synology DS411), står bara "CPU Frequency : 1.6 GHz" i speccen.
Plex, är det det där snygga programmet som man får upp bilder & info om sina filmer också?
Skulle det alltså gå att installera Plex på min NAS och sen Plex-appen på min padda och sen streama
mina .iso & .mkv filer utan problem från NAS:en, även de högupplösta?

Vart hittar man Plex för NAS?

Redigerat av Dr. Death, 23 maj 2012 - 16:56.


#740

Postad 23 maj 2012 - 19:17

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jag lyckas hitta min router och min nas i "Device List" i Airplayer, men när jag väljer Nasen så får jag bara upp tre kategorier, Musik, Bild & Video. Finns ingenting i dessa.

Det jag då undrar över är varför jag inte får upp min egna "struktur" som det ligger på Nasen samt varför syns inga filer, är det bara för att det är fel format?

När jag trycker på pilen till höger på raden som är Nasen så får jag upp:

If You want to externally access this device, you should do these:
1. Do the port mapping (192.169.122:50001) to (public IP:50001) in your router
2. Add the device description url with the public IP mannually.

VAD menas med detta, är detta nåt jag behöver bry mig om om jag bara ska streama i hem-nätverket?

Finns det nåt man kan göra med sin iPad så att den klarar av .iso och .mkv rakt av?

Redigerat av Dr. Death, 23 maj 2012 - 19:19.


#741

Postad 23 maj 2012 - 19:32

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Om du har en programvara (App) som har stöd för dlna så behöver du inte installera något extra på någon pc eller Mac. Har tyvärr ingen erfarenhet av airplayer men den ska ha stöd för dlna vilket merparten av NAS använder. Är det gratis version eller betalversionen du använder av airplayer?

Låter dock märkligt att du kan se filstrukturen men inte filmerna.

#742

Postad 23 maj 2012 - 19:49

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Den var ej gratis, kostade 38kr.

Jag kan se själva Nasen som hittats, men den vanliga filstrukturen kan jag inte se (dvs. så som jag lagt in det på nasen med kataloger osv.), får som sagt bara upp tre stycken som heter Musik, Bild , Video (så heter inte mina egna mappar)
och där finns inget under dom.

Jag har aktiverat dlna, tror det var först då Airplayer hittade min nas om jag inte minns fel, blev jätteglad, i en sekund...

#743

Postad 23 maj 2012 - 20:02

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Ok, du har då inte kört några andra media enheter mot din NAS tidigare antar jag?
Det som kan vara ett problem är att din mediaserver indexerar upp dina filmer om det är första gången du startar igång dlna. Det kan ta tid, Speciellt om du har många mediafiler. Dock så borde du se mediafilerna dyka upp en efter en efter ett tag.

Redigerat av Aristoteles, 23 maj 2012 - 20:04.


#744

Postad 23 maj 2012 - 21:07

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Det enda jag använt Nas:en till (hittills) är att streama till en Dune HD D1 mediaspelare, funkat utmärkt.

Antar att mitt problem är fil-formatet (bla.), jäkla värdelöst om man ska behöva ha en dator igång alt. ha ett
parallellt bibliotek av all sin media om man vill ha fri/spontan tillgång till sin media även från en iPad.
Jag har som sagt valt att lagra allt i .iso & .mkv då jag inte vill tappa nåt i kvalitet från mina skivor (dvd/BD).

#745

Postad 24 maj 2012 - 07:53

Aristoteles
  • Aristoteles
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Det enda jag använt Nas:en till (hittills) är att streama till en Dune HD D1 mediaspelare, funkat utmärkt.

Antar att mitt problem är fil-formatet (bla.), jäkla värdelöst om man ska behöva ha en dator igång alt. ha ett
parallellt bibliotek av all sin media om man vill ha fri/spontan tillgång till sin media även från en iPad.
Jag har som sagt valt att lagra allt i .iso & .mkv då jag inte vill tappa nåt i kvalitet från mina skivor (dvd/BD).


Som jag skrev tidigare, ska du köra 720/1080 filmer i iPad3 (gäller hela IOS) måste du konvertera till MP4 format för att kunna utnyttja hårdvaran för videoavkodning. MKV, M2TS DivX funkar endast i SD-format (standard upplösning).

Se även länk http://www.aovsoft.c...1080p-playback/

#746

Postad 24 maj 2012 - 10:06

TheGun
  • TheGun
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Ursäkta min okunskap men varför vill jag kunna detta varför, iTunes (har ej det):
"Jag kör OPlayer och CineXPlayer istället, med dem kan du även välja att kopiera över filmerna på NAS'en via WiFi eller trådat mot iTunes."

Jag lyckas hitta min router och min nas i "Device List" i Airplayer, men när jag väljer Nasen så får jag bara upp tre kategorier, Musik, Bild & Video. Finns ingenting i dessa.

Det jag då undrar över är varför jag inte får upp min egna "struktur" som det ligger på Nasen samt varför syns inga filer, är det bara för att det är fel format?

När jag trycker på pilen till höger på raden som är Nasen så får jag upp:

If You want to externally access this device, you should do these:
1. Do the port mapping (192.169.122:50001) to (public IP:50001) in your router
2. Add the device description url with the public IP mannually.

VAD menas med detta, är detta nåt jag behöver bry mig om om jag bara ska streama i hem-nätverket?

Finns det nåt man kan göra med sin iPad så att den klarar av .iso och .mkv rakt av?

OPlayer och har samma funktion kan man säga som AirPlayer, fast den kör SMB inom hemnätverket (FTP via 3G), så att du kan streama samt ladda ner film till paddan om du vill ta med dig film på den. iTunes behövs inte, men man för över filmer snabbare via trådat.

3 möjliga lösningar, kolla av dem i följande ordning.

1. En annan sak som du måste göra för att det ska funka om du inte redan gjort det, gå in i inställningarna på NAS'ens inbyggda mediaspelare och välja vilka mappar som som ska delas ut, annars ser du ingen media.

2. Användarrättigheterna på mapparna på NAS'en, gå in och kolla så att det finns läsrättigheter.

3. Kan även vara så att du måste köra en Port Forward på din router så att NAS'en skickar ut innehållet till dig.

Kolla på denna sida, har gjort en sökning på min router för att du ska se ett exempel på hur du gör med en Synology mot en Telia router.
http://portforward.c...logy_DS110j.htm

Googlade lite, på något av följande sätt ska det se ut i hemnätverket för att du ska få upp mapparna.
http://IPAddress:50001/desc/device.xml
http://IPAddress:500...Description.xml

Om du vill komma åt den via 3G.
http://DynamicDNSadd...desc/device.xml

http://DynamicDNSadd...Description.xml

#747

Postad 24 maj 2012 - 13:46

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Jättetack till er som tar er tid att försöka hjälpa ett gammalt spån! :)

TheGun:
Tack för dina länkar, ska försöka ikväll igen!

#748

Postad 24 maj 2012 - 14:42

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

  • 3 989 inlägg
  • 0
Serverdelen till Airplayer går att köra på tex QNAP NASar men endast de kraftfulla (dualcore)har kapacitet att konvertera realtime till tex Iphone.
Förövrigt så ska väl också Airvideo kunna koppla sig mot DLNA utdelat material på din NAS (du kommer endast se MP4, M4V, MOV dock)
Finns inget smidigt sätt egentligen för dig att streama tex hd mkv filer i realtid till din iphone vad jag vet (kör iofs inte iphone längre så kanske finns ngt nu).
Så kanske du måste konvertera dina filmer/serier till mp4 och sen använda Synologys DS Photo+ (har jag för mig att det heter) för att kolla dina filmer.
Personligen kan jag köra SMB mot min NAS när jag är hemma över WIFI och på så sätt streama 720p videos med DICE player eller MX video player men skulle jag vilja göra samma sak över 3G så behöver jag ett "sämre" format dvs en NAS som transkodar om filmen och detta fungerar endast på snabba/dyra NASar med dubbla CPuer.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 24 maj 2012 - 14:46.


#749

Postad 24 maj 2012 - 16:52

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
I Air Video lyckas jag inte ens hitta NAS:en (eller nåt annat heller för den delen) fattar inte hur man gör...

Visste att jag skulle få ångra att jag inte tog den NAS:en som jag först tänkt, köpte ju en Synology DS411 men tänkte först köpa en Synology DS411+II (med dual core). Den jag köpte var ju inte det billigatse skitet det heller men den räcker väl antagligen inte till för att ?transkoda? om i realtid?

Min iPad har bara WIFI så 3G/4G-lösningar är inte intressant (för mig iaf.).

#750

Postad 24 maj 2012 - 21:51

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Lyckats fixa så att när jag väljer "video" i Airplayer så får jag upp mina två mappar "TVShows" & "Movies" och allt som ska ligga där under är med, men...

Det som funkar bäst är serier (.mkv), men ibland så går det bara nån sekund sen hoppar den själv ur Airplayer ut till paddans startskärm med alla ikoner. Ibland hjälper det att försöka igen, ibland inte. När det funkar så flyter det hyffsat fast det skulle kunna flyta bättre, texten är lite konstig på olika sätt beroende på vad man tittar på, kvittar vad man väljer i sub-inställningarna i Airplayer, ibland kan texten tex. vara genomskinlig.

Med filmer (.iso) så funkar det väldigt slumpartat, vissa funkar fast är utan ljud, flyter halvbra. HD funkar inte alls, startar inte ens. Som sagt, många är utan ljud.

Allt jag har testat är det även ganska låg volym på samt ibland kasst ljud, man får ha ljudet på max även om man skulle vilja kunna höja ännu mer.

En annan sak som är hyffsat störigt är att man inte kan använda menyerna i .iso-avbilderna, man får helt enkelt flytta fram positionsmarkören nån minut för att starta filmen, ibland funkar inte det heller utan filmer som ligger efter startar istället.

När jag kör som jag nu gör, betyder det att NAS:en transkodar till paddan?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.