Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

NAD + Dirac = SANT!

177 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 26 februari 2018 - 21:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kul att någon äntligen får börja lira med detta i Sverige!  B)

 

Hur noggrann är avståndsinställningar till högtalarna? NAD är ju ökända för att ha haft på tok för grova avstånd på 1 foot (30,48 cm), men här är det alltså Dirac som avgör detta under mätningen? Vågar man då hoppas på mer exakta 1,0 cm steg? Eller kanske ännu bättre?

 

 

 

Från en som inte är 100% insatt (än!)... är detta samma problematik kring bashanteringen som fanns/funnits hos Arcam? Jag trodde detta rapporterats som icke existerande hos NAD's implementering? Eller är det två olika saker?

Jag har inte tittat på nuffrorna utan mät o kollat fas o den är Klockren :)
Man ser även på impuls om det stämmer eller inte.

 

BM, är en grej där jag ska kolla innan jag häver ur mig något.

Dirac på Pc har en egen virtuell ljudutgång som tar över o på min gamla setup med Dirac hade jag Bm i en nano och dirac i en annan.

Så i båda fallen görs mätningen med Bm.

 

Som det ser ut så så verkar Dirac ta över hanteringen av datorns Bm vid mätning, men jag är inte helt säker innan jag har testat.

Uppplevde små avikelser i det när jag testade runt i helgen o vill ha lite kött på benen, inte för att det är en bugg eller något dåligt utan mest för att jag vill veta.

Bla så filtreras inte subsen uppåt vid mätning, för mig som inte har något filter alls på subsen höjer på ögonbrynet när den fortsätter att spela upp över 1Khz :)

 

Mer är att det fungerar ypperligt att förlänga usb kablen till donglen om man är i behov av det, som jag.
Löste alla min kontaktproblem o Nucen fungera finfint att mäta med nu.



#102

Postad 26 februari 2018 - 21:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kanon, i sådana fall. Avståndsinställning må tyckas vara en liten detalj, men ack så viktig för ljudbubblan i många situationer. Med NAD M17 har jag fått anpassa högtalarna och möblerna något p.g.a. den grova inställningen.

 

Tack för klargörandet gällande bass management!  :) Logiskt att man inte vill ha delningsfilter aktiva när man kör mätningen med Dirac. Fortsättning lär följa i ärendet...  ;)

Det är precis det jag talar emot ;)
Du mäter på något som inte är det du kommer att spela på.
Jag har alltid sett Bm som en del av högtalaren, som i mitt fall gör 2 vägare till 3 vägare, klart jag vill mäta på helheten.

 

Men som sagt, där är lite jag ska kolla inte jag säger för mycket om hur Naden fungerar!



#103

Postad 27 februari 2018 - 09:34

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Vad mycket lättare det hade varit om Dirac själv kunde styra BM och sätta optimala delningar.

#104

Postad 27 februari 2018 - 20:16

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

nu så.....

Jag måste ha varit minus en uppdatering  för jag blev lite förundrad över att jag inte kunde simulera det jag såg i Lördags.

 

Om jag tar Dirac (v1.0) på Pc och i mitt fall men Nano AVR med v1.1 så går svepet via Bm, så som jag vill ha det o det var det som hände i lördags.

Fördelan imho är att du mäter på den setup som kommer att spela.

 

På Naden (v1.2) kan jag inte se någon skillnad på om man har BM igång på Pc:n eller inte så Dirac tar över ljudkortet.

Jag kan inte se skillnad på om Bm är igång eller inte så svepet kommer efter Bm (måste testa att sätta Bm på typ +200hz för att vara hundra)

Så man får sätta delningen i efterhand :)

 

Och det fungerar konstigt nog!
Jag ger nu upp i Bm frågan för nu ska jag se en massa film!
Och så har jag ju Atmos, snacka om en helt ny dimension :)



#105

Postad 27 februari 2018 - 20:26

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

nu så.....

Jag måste ha varit minus en uppdatering  för jag blev lite förundrad över att jag inte kunde simulera det jag såg i Lördags.

 

Om jag tar Dirac (v1.0) på Pc och i mitt fall men Nano AVR med v1.1 så går svepet via Bm, så som jag vill ha det o det var det som hände i lördags.

Fördelan imho är att du mäter på den setup som kommer att spela.

 

På Naden (v1.2) kan jag inte se någon skillnad på om man har BM igång på Pc:n eller inte så Dirac tar över ljudkortet.

Jag kan inte se skillnad på om Bm är igång eller inte så svepet kommer efter Bm (måste testa att sätta Bm på typ +200hz för att vara hundra)

Så man får sätta delningen i efterhand :)

 

Och det fungerar konstigt nog!
Jag ger nu upp i Bm frågan för nu ska jag se en massa film!
Och så har jag ju Atmos, snacka om en helt ny dimension :)

 

 

Bra... antar jag?  :D Hantering kring bass management är typ alltid den stora frågan.

Mycket nöje! Ser fram emot fortsatt feedback från dig när du behagar...  :)



#106

Postad 27 februari 2018 - 20:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Bra... antar jag?  :D Hantering kring bass management är typ alltid den stora frågan.

Mycket nöje! Ser fram emot fortsatt feedback från dig när du behagar...  :)

Oh Yea baby! :D

jag känner igen mig från den andra versionen däremot var jag inte beredd på lyftet man får med Atmos!

Till musik har dirac alltid varit klockrent.

Känns tråkigt men jag har inget att klaga på!

 

Ska leka med lite olika delningar lite längre fram, mest för skojs skull o få en känsla om hur den här implementeringen fungerar.

 

Spring iväg o köp!

(trodde jag aldrig jag skulle säga om en Nad)



#107

Postad 27 februari 2018 - 21:15

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Vilken NAD har du? Behövde du köpa någon extramodul för att kunna köra atmos?

#108

Postad 27 februari 2018 - 21:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vilken NAD har du? Behövde du köpa någon extramodul för att kunna köra atmos?

758 v3

Man får köpa till fulla versionen av dirac för 99Usd annars är det bara att åka.

Är lite klyddigt med länkarna men allt finns på Nads hemsida under support.



#109

Postad 27 februari 2018 - 21:52

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Hade för mig att det var den du hade men jag fick först inte ihop det, såg bara 7.1 pre-out på bilderna men sen hitta jag dom andra 2 när jag kolla igen manualen lite mer noggrant :)
Den verkar helt klart intressant!

#110

Postad 28 februari 2018 - 11:35

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Oh Yea baby! :D

jag känner igen mig från den andra versionen däremot var jag inte beredd på lyftet man får med Atmos!

Till musik har dirac alltid varit klockrent.

Känns tråkigt men jag har inget att klaga på!

 

Ska leka med lite olika delningar lite längre fram, mest för skojs skull o få en känsla om hur den här implementeringen fungerar.

 

Spring iväg o köp!

(trodde jag aldrig jag skulle säga om en Nad)

 

NICE!  B)

 

Vi får hoppas att din inställning "inget att klaga på" fortlöper!  ;)

 

Nu får NAD banne mig skynda på releasen av AM17 modulen så man själv kan uppdatera processorn och sätta igång! Ska dessvärre inte installera fler högtalare så Atmos/DTS:X kommer inte nyttjas i första läget, utan Dirac Live är det jag fokuserar på. 

 

Kan du berätta mer i detalj om upplevda ljudmässiga skillnaderna när du aktiverar resp. avaktiverar Dirac? Kan du toggla lätt via fjärren?



#111

Postad 28 februari 2018 - 13:23

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Mäter det snyggare också efteråt via rew?

#112

Postad 28 februari 2018 - 19:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

NICE!  B)

 

Vi får hoppas att din inställning "inget att klaga på" fortlöper!  ;)

 

Nu får NAD banne mig skynda på releasen av AM17 modulen så man själv kan uppdatera processorn och sätta igång! Ska dessvärre inte installera fler högtalare så Atmos/DTS:X kommer inte nyttjas i första läget, utan Dirac Live är det jag fokuserar på. 

 

Kan du berätta mer i detalj om upplevda ljudmässiga skillnaderna när du aktiverar resp. avaktiverar Dirac? Kan du toggla lätt via fjärren?

Det som Dirac i första hand gör att det öppnar upp ljudbilden, det blir bredare o djupare ljudbild.

Dom spelande får klarare outline o fast placering, inte bara lite åt höger utan 45cm till höger tex.

 

Enligt manualen ska Eq knappen på fjärren inte göra något för v3:an men där kan man blädra mellan sina filter o stänga av dirac helt.

 

 

 

Mäter det snyggare också efteråt via rew?

 

Yes Sire

 

Men där mer till det, håller på att försöka att få grepp om det för Nad har satt upp det på ett annat sätt än vad jag är van vid.

Hade jag "vetat" det innan jag köpte hade jag nog varit lite tveksam men nu med mer vetskap och hur man ska göra så är jag nöjd o belåten!

 

Tittar man i tråden på avsforum finns där en länk hur man lägger till Bm efter man har mätt.

Bm är som sagt inaktivt under mätning (tror jag men ska som sagt testa med +200hz filter) Ingen BM under mätning!

Länk: https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

 

Då till det konstiga, mina frontar är avstämda till 30hz men pga låg takhöjd är där berg o dalbana från 80hz och neråt, subsen däremot mäter helt Ok.

Så jag har delat mellan 80-100hz.

När Dirac har gjort "sin grej" visar den att jag kan få det snörrakt till 20hz (med sub i dom andra versionerna)

Kollar man då på länken ovan ska jag alltså dela vid 40hz, mitt i berg o dalbanan och givetvis mäter det därefter.

Så man får ta upp Sweet spot mätningen i dirac o utifrån den ställa var man ska dela.

 

Ska jag påverka basen då är det inte på LCR jag ska justera utan på suben.

Det är ett av resultaten man får då man inte har BM aktivt under mätning.

 

Allt det känns som sagt konstigt men med korrekt delning faller allt på plats direkt, man har lite att justera helt enkelt.


Redigerat av johan b-lund, 28 februari 2018 - 20:02.


#113

Postad 28 februari 2018 - 20:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

körde enpunkts mätning med filter vid 200hz på centern o LR på large, mätte likadant så iaf iaf svepet ligger efter BM.



#114

Postad 28 februari 2018 - 22:16

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Det som Dirac i första hand gör att det öppnar upp ljudbilden, det blir bredare o djupare ljudbild.
Dom spelande får klarare outline o fast placering, inte bara lite åt höger utan 45cm till höger tex.

Enligt manualen ska Eq knappen på fjärren inte göra något för v3:an men där kan man blädra mellan sina filter o stänga av dirac helt.




Yes Sire

Men där mer till det, håller på att försöka att få grepp om det för Nad har satt upp det på ett annat sätt än vad jag är van vid.
Hade jag "vetat" det innan jag köpte hade jag nog varit lite tveksam men nu med mer vetskap och hur man ska göra så är jag nöjd o belåten!

Tittar man i tråden på avsforum finns där en länk hur man lägger till Bm efter man har mätt.
Bm är som sagt inaktivt under mätning (tror jag men ska som sagt testa med +200hz filter) Ingen BM under mätning!
Länk: https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Då till det konstiga, mina frontar är avstämda till 30hz men pga låg takhöjd är där berg o dalbana från 80hz och neråt, subsen däremot mäter helt Ok.
Så jag har delat mellan 80-100hz.
När Dirac har gjort "sin grej" visar den att jag kan få det snörrakt till 20hz (med sub i dom andra versionerna)
Kollar man då på länken ovan ska jag alltså dela vid 40hz, mitt i berg o dalbanan och givetvis mäter det därefter.
Så man får ta upp Sweet spot mätningen i dirac o utifrån den ställa var man ska dela.

Ska jag påverka basen då är det inte på LCR jag ska justera utan på suben.
Det är ett av resultaten man får då man inte har BM aktivt under mätning.

Allt det känns som sagt konstigt men med korrekt delning faller allt på plats direkt, man har lite att justera helt enkelt.


Hej!

Johan om du läser länken så står det inte att du ska dela vid 40hz om frontarna spelar ner till 20hz utan min 40hz eller högre.

//Micke

#115

Postad 01 mars 2018 - 06:42

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hej!

Johan om du läser länken så står det inte att du ska dela vid 40hz om frontarna spelar ner till 20hz utan min 40hz eller högre.

//Micke

My bad!

Stegade upp från 40 till 100 och runt 80 och uppåt så blev det bra, precis som innan :)



#116

Postad 01 mars 2018 - 08:10

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Det som Dirac i första hand gör att det öppnar upp ljudbilden, det blir bredare o djupare ljudbild.

Dom spelande får klarare outline o fast placering, inte bara lite åt höger utan 45cm till höger tex.

 

Enligt manualen ska Eq knappen på fjärren inte göra något för v3:an men där kan man blädra mellan sina filter o stänga av dirac helt.

 

 

 

EXAKT det jag hade hoppats på!  :wub:  Mycket av det du säger är ju vad andra rapporterat också! Rummen begränsar helt enkelt högtalarna mindre så de kan prestera bättre. NICE!

 

Bra också om man kan toggla Dirac av/på!



#117

Postad 01 mars 2018 - 08:14

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Strålande recension av NAD T758 V3 från HomeTheaterHiFi där man starkt diggar Dirac:

https://hometheaterh...eceiver-review/

 

2hyjbyo.png



#118

Postad 01 mars 2018 - 08:19

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

My bad!
Stegade upp från 40 till 100 och runt 80 och uppåt så blev det bra, precis som innan :)


Lugnt!:)

Detta jag skrivit några gånger om innan att Linkwitz(NAD) filter summerar till rakt.

Butterworth(Arcam) INTE summerar till rakt vid delning utan det blir en 3db bump.

//Micke

#119

Postad 01 mars 2018 - 08:46

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Lugnt! :)

Detta jag skrivit några gånger om innan att Linkwitz(NAD) filter summerar till rakt.

Butterworth(Arcam) INTE summerar till rakt vid delning utan det blir en 3db bump.

//Micke

Jag har lyft frågan på Avsforum, jag är nyfis på hur det hela ligger till.

Bevisligen är inte Bm aktivt när man kör Dirac, men ändå presenteras en kurva på lcr som om den vore det.

Så om jag letar rätt på optimal delning och vill justera basen under delningen I Dirac då måste jag göra det på subfliken.

 

Med Dirac före Bm så kan du justera basen under delningen direct på lcr för det är det dirac har mätt.

Då kan du även ha en kurva på lfe och en på lcr, det kan man inte idag.

 

När man ska hitta rätt delning så är det lättast att se på dom underliggande kurvorna efter optimisering o se var det börjar falla.

Brantheten på Bm är helt I sin ordning, iaf för mig.

 

Frågan om knäppande I mina rear ligger hos supporten o bytar jag från mitt separata till Nadens eget så försvinner det :)



#120

Postad 01 mars 2018 - 08:51

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Frågan om knäppande I mina rear ligger hos supporten o bytar jag från mitt separata till Nadens eget så försvinner det :)

 

Dåliga pre-outs? Har sett flera rapporter på avsforum om sprakande och andra konstiga ljud. 



#121

Postad 01 mars 2018 - 09:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag bollade med supporten o jag tror det är en samplingsgrej eller liknande.

Det händer bara när man bytar kapitell på en film (bluray&jRiver), klickar fram på en låt I spotify eller stänger spotify.

Får se vad dom svarar :)



#122

Postad 01 mars 2018 - 09:28

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0
Hittar inte vart fasen man köper denna i Sverige. Skulle behöva uppdatera min Onkyo 818 o de har väl lutat åt marantz 7012 men denna kanske vore nåt med tanke på dirac.

#123

Postad 01 mars 2018 - 10:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Random Hifiklubb.se

Dock har dom den säkerligen inte I butik utan får ta hem.

Jag är tydligen den första I landet som har köpt en :)



#124

Postad 01 mars 2018 - 12:10

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Recensionen hos HomeTheaterHiFi säger så här...

 

"It’s also up to the user to set speaker sizes and crossovers as Dirac only adjusts levels and delays. I used my usual values, then turned to installation of the Dirac software."



#125

Postad 01 mars 2018 - 12:13

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hittar inte vart fasen man köper denna i Sverige. Skulle behöva uppdatera min Onkyo 818 o de har väl lutat åt marantz 7012 men denna kanske vore nåt med tanke på dirac.

 

Min bedömning av det hela är att detta är lite den receiver alla har gått och väntat på. Förut fanns det bara Arcam(med realistiska priser) som fram tills nu hade billigaste 7.1.4 receiver med Dirac på alla kanaler. Denna ser ut att bli goto receiver för många. Den lär sätta enorm press på flera andra tillverkare. De har iof också rumskorrigering men inte av denna kaliber..då får man lägga dig i högre prisklass.



#126

Postad 01 mars 2018 - 12:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Min bedömning av det hela är att detta är lite den receiver alla har gått och väntat på. Förut fanns det bara Arcam(med realistiska priser) som fram tills nu hade billigaste 7.1.4 receiver med Dirac på alla kanaler. Denna ser ut att bli goto receiver för många. Den lär sätta enorm press på flera andra tillverkare. De har iof också rumskorrigering men inte av denna kaliber..då får man lägga dig i högre prisklass.

 

Många ratar tyvärr NAD då dem är fattiga på funktioner, finesser och maximalt antal kanaler. Själv tycker jag dem är en frisk fläkt som inte överöser sina enheter med massa "lull-lull". Primare, Rotel, Arcam är andra exempel. Var på tiden dock att NAD uppdaterade kalibrerings-system. Helt klart ett plus i kanten och jag hoppas fler kvalitéts-intresserade öppnar dörren för NAD nu.



#127

Postad 01 mars 2018 - 13:49

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Många ratar tyvärr NAD då dem är fattiga på funktioner, finesser och maximalt antal kanaler. Själv tycker jag dem är en frisk fläkt som inte överöser sina enheter med massa "lull-lull". Primare, Rotel, Arcam är andra exempel. Var på tiden dock att NAD uppdaterade kalibrerings-system. Helt klart ett plus i kanten och jag hoppas fler kvalitéts-intresserade öppnar dörren för NAD nu.


Jag kommer slå till på denna enhet ingen tvekan där.

Ett problem jag har är att den inte är svart!:) kommer stå brevid mitt svarta slutsteg.

//Micke

#128

Postad 01 mars 2018 - 13:50

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Jag kommer slå till på denna enhet ingen tvekan där.

Ett problem jag har är att den inte är svart! :) kommer stå brevid mitt svarta slutsteg.

//Micke

 

Det kan jag hålla med om. NAD håller fast vid sin klassiska grå finish, som även jag finner lite trist. Men, men...



#129

Postad 01 mars 2018 - 18:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Nu så börjar det kännas som jag har koll.

Det som ställde till det var mina fotpallar, dom sväljer bas från LCR vilket inte har varit några probs innan då jag har delat vid +80hz.

 

Så jag tar tillbaka det jag skrev ovan om Bm, dock så kan man INTE mäta med Bm och på det sättet ha en kurva för LCR och en annan på Lfe.

Lite synd fast det kan också vara att jag personligen vill kunna ha fria tyglar!

Nedan har vi Left ch mätt som Large före/efter dirac.

 

 

W9exxwk.png                                   

Jag är dock inte så sugen att låta dom gå så lågt med risk att jag spelar i sönder dom.



#130

Postad 01 mars 2018 - 18:57

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nu så börjar det kännas som jag har koll.
Det som ställde till det var mina fotpallar, dom sväljer bas från LCR vilket inte har varit några probs innan då jag har delat vid +80hz.

Så jag tar tillbaka det jag skrev ovan om Bm, dock så kan man INTE mäta med Bm och på det sättet ha en kurva för LCR och en annan på Lfe.
Lite synd fast det kan också vara att jag personligen vill kunna ha fria tyglar!
Nedan har vi Left ch mätt som Large före/efter dirac.


W9exxwk.png
Jag är dock inte så sugen att låta dom gå så lågt med risk att jag spelar i sönder dom.


Måsre ju vara dag och natt skillnad med Dirac av/på!!:)

Nollan vid 100hz blir du av med den ol du delar till subb vid 100hz?

//Micke

#131

Postad 01 mars 2018 - 19:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Måsre ju vara dag och natt skillnad med Dirac av/på!! :)

Nollan vid 100hz blir du av med den ol du delar till subb vid 100hz?

//Micke

Yes Sire!

Räcker med att jag delar vid 80 så försvinner den.



#132

Postad 01 mars 2018 - 19:26

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Mycket intressant att läsa om dina intryck. Hade det inte varit för begränsat antal HDMI så hade jag köpt en på rotmos för det priset den betingar.



#133

Postad 01 mars 2018 - 19:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Mycket intressant att läsa om dina intryck. Hade det inte varit för begränsat antal HDMI så hade jag köpt en på rotmos för det priset den betingar.

Tack!

3 in och 1 ut är kanske snålt, in är inga probs för mig och ut kör jag med en aktiv splitter så jag kan ha data skärm igång i stället för proj.

777:an har 5/2 in/ut och ethernet men handlar då om dubbla pengen....



#134

Postad 01 mars 2018 - 21:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Right, en sammanställning.

Givetvis så ska allt uppdateras innan man börjar mäta och så.

Har du problem med att hitta stärkaren på mobilen/plattan öppna då webbläsaren o skriv in http://10.1.2.3

Manualen pratar om IOS och vet inte om Android fungerar men kan inte tänka mig något annat!

 

Mjukvaran.

Jag hade lite konstiga hängningar i början vilket var pga långa Usb kablar och dålig wifi.

Dock kan man förlänga donglen ganska rejält o sedan koppla in micken där.

Det blev min lösning på min wifi och man kan lika gärna göra det om man behöver längre mick-kabel.

Med micken i Pc:n var känsligheten helt ok, i donglen så fick jag vrida upp känsligheten en hel del.

Det viktiga är att brusgolvet är lågt, alltså att inga ströljud syns på grafen när man ställer volymerna.

Jag har lämnat alla volymerna på samma nivå då jag har ställt dom på dom aktiva filtren/slutstegen via Rew.

 

Ett stort plus är att man inte förlorar någon direkt volym med Dirac med Nad!

Där är ett typofel i mjukvaran, främre height döps till Dolby enable.

Man måste ställa stärkaren på rätt antal utgångar innan kalibrering!

Är man inne i Dirac programmet o sen tar upp OSD från stärkaren då hänger sig programmet, så Spara både projekt och target! 

Jag brukar spara före och efter optimering för före optimering får man en klarare bild över alla kurvor.

Man kan vara inne i programet o härja med kurvor och programmera stärkaren, byta filter medans man spelar :)

Har man Rew uppe och går in i OSD så får Rew startas om för att fungera, så spara allt i tid!

 

Var bara Obs på att volymen på sista fliken i mjukvaran är volymen på receivern!

På andra versioner jag har så är det volymen på filtret o den får man sänka med X antal db för att inte få dist.

Jag satte den på samma värde som jag har haft på andra versioner, minus 6 o började spela musik.

Det blev lite blött i byxan ;)

 

Innan Dirac kalibrering.

Det kvittar vad man sätter bm, nivåer och avstånd i stärkaren på för Dirac kör över dom.

 

Kalibrering.

Har läst att man Inte ska sänka volymen på sub i programmet utan på suben direkt, vet ej varför.

Dirac är kan vara känsligt o jag förordar att man inte mäter för stor yta så har man en stor soffa mät in vad en 2:sits skulle vara ungefär.

Givetvis kan man mäta större, det är bara att testa.

Det kvittar om man väljer soffa eller tex fåtölj för filtret är det samma, det är bara en visuell guide.

Låt micken ha fri sikt till alla högtalare, så inga höga stolsryggar!

 

Efter kalibrering.

Då följer man https://mehlau.net/a...-avr-crossover/

Dock tycker jag man ska kolla av genomsnitts mätningen på var del o bedöma delning utifrån det och vad Dirac visar efter optimering.

Mina frontar tex går ner mot 20hz efter dirac, men inte en chans att dom klarar 115db där nere.

Låt subwoofer gå upp mot 125hz, gäller egentligen alla receivers och efter Bm kommer subkurvan ta över under delningen.

Det är bra att ha i åtanke så man inte har 2 totalt olika kurvor o sedan undrar varför det låter konstigt.

Även om man inte har en Umik, kolla gärna av efter med Rew, det följer med en kalibreringsfil till Nadmicken.

En STOR fördel är att man kan leka runt med Bm utan att behöva mäta om :)

Dirac sparar bara det target man har uppe på skärmen. Så vill man ha olika kurvor på LCR, rear och sub då ska man spara 3 target!

Optimering sker dock på alla kanaler på samma gång.

 

Mer info

BluOs fungera super, men jag använder Pc:n till Spotify.

Jag väntar fortfarande på ett svar från supporten ang mitt knäppande ljud i bakre kanalerna.

Men stärkarens interna slutsteg räcker mer än väl för mig.

Enligt manualen fungerar inte EQ knappen på volymen på V3, med den kan man bläddra mellan sina filter :)

 

 

Tror jag fick med det mesta.


Redigerat av johan b-lund, 03 mars 2018 - 10:40.


#135

Postad 01 mars 2018 - 21:57

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Right, en sammanställning.
Givetvis så ska allt uppdateras innan man börjar mäta och så.
Har du problem med att hitta stärkaren på mobilen/plattan öppna då webbläsaren o skriv in http://10.1.2.3
Manualen pratar om IOS och vet inte om Android fungerar men kan inte tänka mig något annat!

Mjukvaran.
Jag hade lite konstiga hängningar i början vilket var pga långa Usb kablar och dålig wifi.
Dock kan man förlänga donglen ganska rejält o sedan koppla in micken där.
Det blev min lösning på min wifi och man kan lika gärna göra det om man behöver längre mick-kabel.
Med micken i Pc:n var känsligheten helt ok, i donglen så fick jag vrida upp känsligheten en hel del.
Det viktiga är att brusgolvet är lågt, alltså att inga ströljud syns på grafen när man ställer volymerna.
Jag har lämnat alla volymerna på samma nivå då jag har ställt dom på dom aktiva filtren/slutstegen via Rew.

Ett stort plus är att man inte förlorar någon direkt volym med Dirac med Nad!
Där är ett typofel i mjukvaran, främre height döps till Dolby enable.
Man måste ställa stärkaren på rätt antal utgångar innan kalibrering!
Är man inne i Dirac programmet o sen tar upp OSD från stärkaren då hänger sig programmet, så Spara både projekt och target!
Jag brukar spara före och efter optimering för före optimering får man en klarare bild över alla kurvor.
Man kan vara inne i programet o härja med kurvor och programmera stärkaren, byta filter medans man spelar :)
Har man Rew uppe och går in i OSD så får Rew startas om för att fungera, så spara allt i tid!

Var bara Obs på att volymen på sista fliken i mjukvaran är volymen på receivern!
På andra versioner jag har så är det volymen på filtret o den får man sänka med X antal db för att inte få dist.
Jag satte den på samma värde som jag har haft på andra versioner, minus 6 o började spela musik.
Det blev lite blött i byxan ;)

Innan Dirac kalibrering.
Det kvittar vad man sätter bm, nivåer och avstånd i stärkaren på för Dirac kör över dom.

Kalibrering.
Har läst att man Inte ska sänka volymen på sub i programmet utan på suben direkt, vet ej varför.
Dirac är kan vara känsligt o jag förordar att man inte mäter för stor yta så har man en stor soffa mät in vad en 2:sits skulle vara ungefär.
Givetvis kan man mäta större, det är bara att testa.
Det kvittar om man väljer soffa eller tex fåtölj för filtret är det samma, det är bara en visuell guide.
Låt micken ha fri sikt till alla högtalare, så inga höga stolsryggar!

Efter kalibrering.
Då följer man https://mehlau.net/a...-avr-crossover/
Dock tycker jag man ska kolla av genomsnitts mätningen på var del o bedöma delning utifrån det och vad Dirac visar efter optimering.
Mina frontar tex går ner mot 20hz efter dirac, men inte en chans att dom klarar 115db där nere.
Låt subwoofer gå upp mot 125hz, gäller egentligen alla receivers och efter Bm kommer subkurvan ta över under delningen.
Det är bra att ha i åtanke så man inte har 2 totalt olika kurvor o sedan undrar varför det låter konstigt.
Även om man inte har en Umik, kolla gärna av efter med Rew, det följer med en kalibreringsfil till Nadmicken.
En STOR fördel är att man kan leka runt med Bm utan att behöva mäta om :)

Mer info
BluOs fungera super, men jag använder Pc:n till Spotify.
Jag väntar fortfarande på ett svar från supporten ang mitt knäppande ljud i bakre kanalerna.
Men stärkarens interna slutsteg räcker mer än väl för mig.
Enligt manualen fungerar inte EQ knappen på volymen på V3, med den kan man bläddra mellan sina filter :)


Tror jag fick med det mesta.


Tack Johan för denna summering!!👍

Stämmer det föresten att det finns en typ Harman kurva i Naden?

//Micke

#136

Postad 02 mars 2018 - 04:57

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack Johan för denna summering!!

Stämmer det föresten att det finns en typ Harman kurva i Naden?

//Micke

Nope, men Marcus har gjort en som ligger någonstans i avsforumstråden.

Den är inte samma lutning neråt i dom övre registren som Harmans men det fixar man lätt själv om man vill.

 

*edit*

Får kolla senare idag för säkerhets skull.

Harmans kurva är annars busenkel att kopiera :)

 

post 735

http://www.avsforum....ml#post55266996


Redigerat av johan b-lund, 02 mars 2018 - 05:09.


#137

Postad 02 mars 2018 - 07:49

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Nope, men Marcus har gjort en som ligger någonstans i avsforumstråden.
Den är inte samma lutning neråt i dom övre registren som Harmans men det fixar man lätt själv om man vill.

*edit*
Får kolla senare idag för säkerhets skull.
Harmans kurva är annars busenkel att kopiera :)

post 735
http://www.avsforum....ml#post55266996


Ok fast det är bekräftat att det liggee nån Nad house curve som ser exakt ut som Harmans.

#138

Postad 02 mars 2018 - 08:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ok fast det är bekräftat att det liggee nån Nad house curve som ser exakt ut som Harmans.

Jag har inte letat, får så I ef :)



#139

Postad 02 mars 2018 - 09:09

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag har inte letat, får så I ef :)

 

Ok:)



#140

Postad 02 mars 2018 - 16:38

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 2

Right, en sammanställning.

 

 

 

Grymt kul och spännande att läsa dina intryck! :) Detta är mycket lovande! Du gör att det kliar i fingrarna ännu mer!  :lol:

 

KEEP IT UP!



#141

Postad 02 mars 2018 - 20:20

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Det är en helt fantastisk genomgång om hur Dirac-konfigureringen går till på denna i Secrets senaste test:
https://hometheaterh...eceiver-review/

Till och med jag, som fortfarande är tveksam till NADs HDMI-expertis, blir sugen efter att läst den genomgången.

#142

Postad 03 mars 2018 - 10:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Så, har bara en sak till att tillföra, mätningar :)

Jag följde dom råden jag nämnde ovan o lade på harman kurva (som inte följer med) o justera lite i toppen.

LCR såg då ut så här.

Ci2U1uG.png>

Ink oroligheter som jag aldrig har fått bort, det här alltså Utan sub!!

 

 

 

 

 

Subkurva, går högt då jag kör suben helt utan filter.

o8KZzqk.png

 

 

 

 

Och L/C utan dirac och utan sub Vs Dirac och sub via Bm, delning sker vid 90hz.pfhuG8s.png

 

 

 

 

 

Impuls, före/efter
admsgnn.png

 

 

 

 

 

 

 

 

Group delay, före/efter

bwotZp4.png

 

 

 

Frekvensgången ovan är väldigt behaglig för musik men personligen så vill jag ha lite mer Tjong i basen vid film.

Lfe följer baskurvan Exakt men ligger 10db över som brukligt.


Redigerat av johan b-lund, 03 mars 2018 - 10:24.


#143

Postad 03 mars 2018 - 10:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

En sak till, jag adderar det i texten oven.

När man sparar Target i Dirac då sparas bara det target man har uppe.

Så ett target för för LCR och ett annat för subs.



#144

Postad 03 mars 2018 - 11:15

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0

Tack Johan för ditt fantastiska bidrag till denna tråd! Nu blir man ju extremt sugen på att rusa iväg och köpa en 758:a, ska försöka hålla mig i skinnet ett tag till då jag precis köpt bil men det kommer bli svårt..  :)



#145

Postad 03 mars 2018 - 21:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack :)



#146

Postad 03 mars 2018 - 21:30

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Tack :)


Inga bilder på enheten installerad?:)

#147

Postad 04 mars 2018 - 09:17

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Inga bilder på enheten installerad? :)

Det kommer vad det lider, måste få ordning på alla 57 slutsteg först.

Har inte kunnat hitta en bra placering i mitt lilla rum :(



#148

Postad 09 mars 2018 - 13:58

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få fram ett datum för NAD M17 v2 från HiFi Klubben möjligen? Borde väl dyka upp snart kan man tycka?

 

Också nyfiken på hur HDMI-switchen på 758 fungerar för er som köpt en? Har den fungerat bra med att låsa signaler etc, eller har ni behövt trixa med i vilken ordning ni slår på enheter eller byta ingång fram och tillbaka för att få signal etc?

 

Tack,



#149

Postad 09 mars 2018 - 19:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag använder bara två ingångar men inga probs än så länge.



#150

Postad 09 mars 2018 - 19:29

RickyDeg
  • RickyDeg
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få fram ett datum för NAD M17 v2 från HiFi Klubben möjligen? Borde väl dyka upp snart kan man tycka?

 

 

 

Väldigt svårt att få besked.

 

Jag väntar på AM17 modulen... "någon gång i vår" är luddiga svaret. Har å andra sidan väntat sedan Okt 2016...





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.