Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Garmin Forerunner 305

150 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Garmin Forerunner 305 (Pulsklockor & sportklockor) 8 8,73 (66) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 26 juni 2008 - 14:26

alvaro
  • alvaro
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tack för svaren...

Funkar det att simma med FR 305?

Ska simma Vansbrosimmningen nu om 2 veckor och funderar på att köpa en innan dess.

Blir ju för min del ca 2 timmar i vattnet. Är väl tveksammt om 305:an klarar det..

#102

Postad 26 juni 2008 - 14:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Har själv inte testat att simma med den men visst ska det gå. Användare på SportTracks forum har använt den för det ivartfall. Tror dock att mäta pulsen kan bli svårt samt det finns en risk att den smarta inspelningen av GPS-punkter (sparar bara de av vikt) sparar för få i den låga hastigheten man har när man simmar.

Bör testas innan man ger sig ut. Annars kan man alltid ställa in enheten att spara data varje sekund, den har då utrymmer för 3,5 timmar data.

Om den tål vattnet? Tja, det får vi hoppas. Specad till IPX7, dvs

Skyddat mot intrång av vatten, utrustningen skall klara av att sänkas till ett djup av 1 meter för en tid av 30 minuter.

så om du inte dyker...

vill man vara säker på att håller tätt kan alltid skaffa en vattentät påse, ta bort armbandet, lägga ned den i påsen och stoppa påsen i simkläderna. Borde gå.

#103

Postad 28 juni 2008 - 12:43

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Det där med att simma med GPSen. Jag har läst på lite mer.

1: Det rekommenderas INTE. Den tål att doppas i vatten, inte förvara i vatten. Den tål regn, den tål inte bad.
2: Bara någon centimeter med vatten blockerar effektivt GPS-signalen. Armen, om klockan sitter där, ger enbart möjlighet till sporadiska kontakter vilket inte räcker. (enligt vad jag läst).

Rekommendationen är då enkel
1: Ha en badmössa
2: Köp en zip-påse, en vattentät påse och lägg GPSen i denna.
3: Placera påsen i din badmössa.

Knappast bekvämt, ser nog roligt ut, inte speciellt troligt att gör så när jag motionsimmar i lokala sjön.

#104

Postad 10 juli 2008 - 21:14

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Min FR 305 kom med posten idag. Det jag inte kan få att fungera är pulsbandet... När jag går in på klockan och går till accessories och väljer rescan på heart rate monitor så händer ingenting. Det lilla hjärtat i hörnet på klockan fortsätter att ha ett blinkande kors över sig. Några ideer?

#105

Postad 10 juli 2008 - 21:18

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Du har fuktat bandet en aning innan du tar på dig det? Enklast - slicka på det, lite spott eller några droppar vatten från vattenkranen.

Om det inte räcker - ja då blir det nog till att kontrollera batteriet. Sitter det i korrekt? I pulsbandet alltså.

#106

Postad 14 juli 2008 - 21:29

tobbis
  • tobbis
  • Lärjunge

  • 276 inlägg
  • 0
Det löste sig med pulsbandet. Det visade sig att det vara batteriet som var dåligt. Köpte ett nytt och nu funkar det klockrent.

#107

Postad 20 juli 2008 - 16:11

Gislo
  • Gislo
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
Hallå! (^^,)
Hittade denna produkt och tråd via topp 100 - så jag gissar detta är bra grejjer.

Mitt problem är att jag inte är någon löpare (I wish), däremot går jag en hel del. Är det någon här som använder Forerunner till detta ändamål specifikt och sett några förbättringar i prestation, motivation etc?

Medveten om att pulsklockan i sig är en viktig del, men har GPS funktionen t.ex. bidragit till något? Kan någon rekommendera den? (Går cirka 4-5ggr / veckan under deff)

Tacksam för svar :rolleyes:

#108

Postad 20 juli 2008 - 17:19

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0
Finns en sådan på tradera. Jag väntar på hösten då jag ska skaffa mig en sådan som motivationspresent...

Behöver alltid en sådan för att komma igång ordentligt. Sen att den går att använda till cykel med ihop med något tillbehör för att få upp kadens med gör ju inte saken sämre.

#109

Postad 06 augusti 2008 - 15:45

Gunnesbon
  • Gunnesbon
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0
För ca 2 månader sedan köpte jag en GF 305. Kan bara säga till de som tvekar - KÖP. Det är en enorm motivationsfaktor när du löptränar/cyklar. Jag har förbättrat mig rejält sedan jag börjat använda GPSen. Naturligtvis hade jag blivit bättre även utan den, men det är ju inte lika coolt ;)

#110

Postad 07 augusti 2008 - 10:14

AdamM
  • AdamM
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej,
Jag är sugen på en 305 för löprundor, men funderar även om den fungerar bra som en "äventyrsklocka". D.v.s. kan man ha GPS'en avstängd, och bara ta en enstaka position någon gång ibland (manuellt eller automatiskt)? Går det i så fall att ställa in så att den gör det automatiskt t.ex. var 10 minut eller så. Någon som vet om den funktionen finns i 405?

Vad jag är ute efter är att kunna vara ute i fjällen några dagar/en vecka och logga rutten med lite grövre upplösning. Den funktionen finns på en Suunto-klocka, men den har inte pulsmätning (en äldre modell, kan ju ha kommit nyare som har det, har inte kollat... :).

En annan fråga: Är det någon större skillnad på 305 och 405? Har förstått det som att 405 har lite bättre GPS-mottagning, annars är de ganska lika (405 mindre och snyggare, 305 bättre översikt i.o.m. större display), eller??? Känns tveksamt med 405 i.o.m. priset (har inget behov av att ha en träningsklocka till vardags heller).

/AM

Redigerat av AdamM, 07 augusti 2008 - 10:17.


#111

Postad 07 augusti 2008 - 10:49

Unregistered75b3415e
  • Unregistered75b3415e
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
jag som var på väg att slänga ut min 305 i förmån för 405,
men detta för att jag tyckt att 405 sett så liten ut tidigare..
-men när man ser fotot ovan på 405 bredvid en "vanlig" klocka
så tycker jag inte att det är en sådan stor skillnad.

synd att man inte hade ett foto med både 305 och 405 bredvid varandra.

för 305 tycker jag funkar jättebra, det är bara storleken som jag tycker är
lite pinsam att ha på sin handled :P

#112

Postad 07 augusti 2008 - 12:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
AdamM:
tror inte 305 eller 405 är optimerade för det du önskar egentligen. 405 är väl kanske mer lämpad då jag tror att den klarar sig bättre som "klocka" än 305 men den har inte något äventyrsläge.

Dock går det ju att göra som du önskar via lite manuellt arbete. Du startar klockan, låter den hitta sin position varefter du startar tiduret och låter det gå i någon minut. Stäng sedan av.

Den brukar, 305, behålla passet aktivt även mellan av/på slagning av GPSn, dvs samma spår byggs på bara man inte manuellt nollar det eller ansluter till dator för att ladda ned historiken.

305/405 - ja, det är det. Men exakt vad...
Hittar en tråd:
http://www.jogg.se/?...orum&subid=1890
Kort vad de säger
Mer lik en klocka, klockfunktioner, snabbare satellit positionering (inget prob i 305 dock), ANT (trådlös kommunikation med dator), dyrare, lite lättare (17 g)

Enkelt - en uppdaterad, ompackad 305. Om x01 serien var första generationen träningsGPS så är 205/305 generation två och 405 version 2.1 max.

Bilder? Youtube:
http://www.youtube.c...h?v=3tuoGoYONtg
Sedan finns det billigare alternativ, ex.v. Globalsat.
uppgradera från 305 till 405? Ingen poäng med, inga nya funktioner som förbättrar din träning
Köpa 305 eller 405? Baserat på vad jag läst/hört så kanske. 405 är bättre men klart dyrare.

#113

Postad 07 augusti 2008 - 12:07

AdamM
  • AdamM
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tack Monshi!

#114

Postad 24 augusti 2008 - 13:48

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
Km/h??
Min bror ska nog köpa en sån här, men han undrar hur det är med km/h? Det man ser i bruksanvisningen är meter per minut... och eftersom han ska åka skidor och rullskidor med den, så känns det som en ovanlig enhet att mäta hastighet i.

Sen undrar han hur mycket information som lagras i smart recording läget? lagras pulsen vid just den punkten och hastigheten.. eller är det bara genomsnittet som gäller?

Och när man tränar med zoner, är det olika alarm för om man går över respektive under? eller låter den likadant?
Vid intervallträning, hör man även när nya intervallen påbörjas eller ljuder den bara innan, så man måste hålla koll på displayen?

#115

Postad 24 augusti 2008 - 15:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Den kan ge dig antingen takt, dvs minuter per kilometer, eller fart, dvs km/h. Samt icke SI-enheter min/miles och mph.

Smart recording fungerar utmärkt med GPSen påslagen. Data, dvs puls och GPS-position lagras. Inga beräknade data, bara riktiga uppmätta. Slår man av GPSen och vill mäta puls är dock bra att stänga av då den annars bara sparar data då en förändring sker vilket kan ge stora hopp i puls.

Dvs - den smarta inspelningen sparar data när det finns något nytt att spara och sparar då allt den har att tillgå.

Zoner - osäker men skulle tro det. Använder inte så ofta...Kan testa och återkomma om någon dag kanske.

Intervall - ja, den piper när du ska sluta, när du börjar. Helt funktionsduglig.

Ser i bruksanvisningen? Har han hittat den på webben?

#116

Postad 25 augusti 2008 - 00:05

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0
jo, bruksen finns på nätet.. om man kan läsa engelska, vilket jag väl kan helt ok.. men känns alltid som dom utelämnar massa information... men å andra sidan så kostar det väldigt massa pengar att utforma en bra bruksanvisning... men det är ju bra att ha innan man köper... för efter så kan man ju leka sig fram till alla svar.

Pulsen som står på displayen, det är väl aktuell, så att det inte är från den senaste insparningen?
Han har nån billig pulsklocka från stadium... så de fåtal tillfällen då han inte behöver GPS under sin träning, så är det ju smidigare med nått sådant... på löpband och roddmaskin har man ju inte mycke nytta av GPSen... även om man får inomhustäckning =) Men så tränar han bara om han har några känningar i halsen eller så...


Det där med zoner säger han att han helst skulle se att det är olika signaler, eftersom när han åker skidor/rullskidor så har han svårt att känna om han ligger under eller över... han vill helst slippa kolla... lite osmidigt när man använder stavar...



Jag blir själv nästan lite sugen på att köpa forerunner 305... men dels tränar jag inte alls nu... jag har en rätt schysst polar med cykeltillbehör och sen så vill jag nog se om nokia släpper någon uppföljare på sin 5500, innan jag slår till... (önskemålen på en sådan är ju från konsumenterna just puls och gps... samt 3g, bättre kamera, bättre knappsats, bättre display... å kanske riktigt ip-klassificering... jag skulle lungt offra mig och ha en sån klump på armen, för att känna att jag bara behöver en apparat, att den alltid är med, och att man inte missar att ladda den, i och med att man använder den till annat också)

#117

Postad 25 augusti 2008 - 07:36

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Puls/hastighet är den aktuella. Eller kanske med någon sekund fördröjning? Vem vet? Inget man märker ivarfall. Puls och hastighet är ju något som mäts upp i avståndet i tid mellan pulsslag och tid och avstånd mellan GPS-punkter. Så hela tiden är det ju ett form av flytande medelvärde som visas....

Och ja, pulszonljuden är olika. över - en liten tonhöjning i slutet, under en tonsänkning.

Hastighetszoner - inte testat och minns inte men antar liknande men annan signal.

Den är lättanvänd, inga problem. Klump på armen? Visst, men den väger lite så den märks inte/knappt. Samt jag anser att det är trevligt även vad gäller "prylar" att ha en/flera som man vet är för träning, precis som med specifika kläder. Denna lilla GPS tål att du ger dig ut i regnet, den är enkel och anpassad för det den gör.

Ladda? Inget problem. Den laddas när du ansluter den till datorn för att ladda ned ditt spår. Bara att glömma den där en stund så är den fullladdad och håller sedan utan problem i minst åtta timmar.

den är trevlig att ha på löprundan, inte så mycket att veta exakt var man sprungit men att få data om det, pluls, ansträning, tid, sträcka, att man varit ute inte minst.
När man gett sig ut på skogsmulle, ex.v. orientering, är det kul att se hur man irrat runt.
Cykeln i skogen, antingen planera vilka stigar man ska cykla i förväg (fungerar halvdant) eller efteråt se var man var.
Cykel på väg, där fungerar det bättre att planera väg/följa rutt. Duger som vägvisare även om nya Edge-gpserna med karta givetvis är bättre.
Samt givetvis - pulsträning, zoner, intervall som de om verkligen vill träna sig inför något specifikt kan använda.

Samt - det finns billigare alternativ från Globalsat som är mer eller mindre kopior av Garmins koncept.

#118

Postad 17 november 2008 - 20:30

Nooorberg
  • Nooorberg
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag äger en 305:a och är det någon som har en aning om varför rutter som är äldre än ca 3-4 dagar inte sparas i klockan?
Tid, sträcka och tempo m.m. är kvar men inga GPS-punkter.
Finns det någon inställning där man kan ändra hur länge det sparas? Har letat men har inte funnit nåt.

[Edit] Kan det ha att göra med Dataregistreringen? Jag har inställt att det registreras en punkt varje sekund.
Är det minnet som blir fullt så snabbt isåfall?

Tacksam för snabba svar!

//mvh Johan

Redigerat av Nooorberg, 17 november 2008 - 20:39.


#119

Postad 17 november 2008 - 20:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Enkla svaret är en motfråga: har du ställt in den att spara GPS-data varje sekund? Då blir minnet snabbt fullt och en rensning sker.

#120

Postad 05 april 2010 - 16:29

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Den här tråden sover rejält.. :)
Någon som testat GlobalSat GH-625M ? Lite billigare än 305, 20 GPS-kanaler, fler export-alternativ mm. Borde funka bättre än Garmin, dessutom mindre & smidigare. Funkar den i SportTracks? Av någon konstig anledning siktar jag ändå på 305:an. Det känns "säkrare" på nåt vis.

#121

Postad 05 april 2010 - 16:36

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ja, det var ett tag sedan det hände nåt i den här tråden. Förmodligen kanske fler och fler har gått över till 405:an. I och för sig i princip en 305:a, men med den fördelen att den är SKÖNT mycket mindre. Men med den nackdelen att boettringen som man vrider på inte är så bra när man svettas. Den hoppar och far i menyerna har jag hört.

Jag har funderat ett tag på att byta till en 405:a, men vet inte pga problemen som de faktiskt har. I det fallet är 305:an hur bra som helst. Jag har aldrig haft några problem med den, förutom att den är för stor och tung vid tävlingar och den ger mig skavsår på handleden också. Snabbt avhjälpt med att linda nåt under den.
Annars är jag toknöjd med den.

#122

Postad 05 april 2010 - 17:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Kan säga att jag aldrig kommer ta steget från 305 till 405. 405 är helt enkelt inte lika bra fast bättre.

skulle sakna kartläget vilket är praktiskt då man cyklar efter rutt inte minst. Gränssnittet med boettringen är helt enkelt inte heller så bra fast ska medges att möjligheten att låsa knapparna vore inte fel på 305. Har den ibland i fickan och då händer det att man kommer åt start/stop.

Skaver? Dra åt hårdare :)


GlobalSat GH-625M ska fungera i SportTracks av vad jag vet. Finns trådar om den i STs forum.

#123

Postad 05 april 2010 - 18:00

hakkas
  • hakkas
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Se där...sök och du skall finna :) .
Såg inte att det fanns ett forum. Intressant läsning där, faktiskt. Ungefär lika funktioner på båda, men GlobalSat verkar ha bättre batteritid.
FR 405 funderar jag inte ens på...det står mellan 305 och GlobalSat.

#124

Postad 06 april 2010 - 12:34

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Kan säga att jag aldrig kommer ta steget från 305 till 405. 405 är helt enkelt inte lika bra fast bättre.

skulle sakna kartläget vilket är praktiskt då man cyklar efter rutt inte minst. Gränssnittet med boettringen är helt enkelt inte heller så bra fast ska medges att möjligheten att låsa knapparna vore inte fel på 305. Har den ibland i fickan och då händer det att man kommer åt start/stop.

Skaver? Dra åt hårdare :D


GlobalSat GH-625M ska fungera i SportTracks av vad jag vet. Finns trådar om den i STs forum.

Det är precis det jag också känner. Det är därför jag har kvar 305:an ännu.
Jag beskrev nog inte riktigt hur illa det blir. Det blir inte direkt skavsår, utan det blir trycksår mot knölen på handleden. Det blir så ömt att jag inte ens kunde ha den till slut utan att sätta något mjukt under den. Att flytta upp den går inte heller eftersom den bara glider ner igen. Trots att jag drar åt den så hårt att det blir rejäla tryckmärken efteråt. Jag lider verkligen av det måste jag säga.
Annars en helgrym klocka.

Se där...sök och du skall finna :D .
Såg inte att det fanns ett forum. Intressant läsning där, faktiskt. Ungefär lika funktioner på båda, men GlobalSat verkar ha bättre batteritid.
FR 405 funderar jag inte ens på...det står mellan 305 och GlobalSat.

Vilket forum är det? Det låter som intressant läsning det där.

#125

Postad 06 april 2010 - 13:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Vilket forum är det? Det låter som intressant läsning det där.

SportTracks - forum

Armband
http://www.garmin.se/node/6716

kanske?
Annars är det ju helt vanliga fästen för klockarmband så du kan använda precis vilket armband du vill. Men det gäller ju att det är starkt nog eftersom GPSn är lite tyngre än normala klockan.

Uppgradering, om man var gjord av pengar skulle väl uppgraderingen vara att ta steget till 310xt som är 305 i lite modernare tappning. Väger in sig 5 gram lättare och har en annan vristprofil. Fast kostar lite mycket om man nu inte lyckas sälja sin 305 dyrt.

#126

Postad 06 april 2010 - 14:47

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

SportTracks - forum

Armband
http://www.garmin.se/node/6716

kanske?
Annars är det ju helt vanliga fästen för klockarmband så du kan använda precis vilket armband du vill. Men det gäller ju att det är starkt nog eftersom GPSn är lite tyngre än normala klockan.

Uppgradering, om man var gjord av pengar skulle väl uppgraderingen vara att ta steget till 310xt som är 305 i lite modernare tappning. Väger in sig 5 gram lättare och har en annan vristprofil. Fast kostar lite mycket om man nu inte lyckas sälja sin 305 dyrt.

Det där verkar ju vara ett riktigt skönt armband. Tyvärr är det klockan i sig själv som trycker mot knölen på handleden, så det hjälper nog inte.
Jag måste gå in och läsa lite på det där forumet i alla fall.

#127

Postad 06 april 2010 - 16:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Om det är klockan som skaver har jag inte direkt lösning. Inte annan än att placera den på annan plats på kroppen...

Forumet - det är bra fast främst handlar det om SportTracks. Jag hoppas verkligen att alla med en Forerunner-klocka använder SportTracks framför Training Center. Eller annat webbtjänst snarare än TC. För TC är skräp. Totalt skräp.

#128

Postad 07 april 2010 - 08:22

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0

Om det är klockan som skaver har jag inte direkt lösning. Inte annan än att placera den på annan plats på kroppen...

Forumet - det är bra fast främst handlar det om SportTracks. Jag hoppas verkligen att alla med en Forerunner-klocka använder SportTracks framför Training Center. Eller annat webbtjänst snarare än TC. För TC är skräp. Totalt skräp.

Ja, det vore ju bra, men, men...
Jag använder faktiskt Training Center,. Jag använde den först och sedan båda två parallellt ett tag, men nu kör jag bara på TC. Man kanske borde gå över till ST.
Jag kommer inte ihåg varför jag bytte till TC endast, men det var nog så att den ena hade, det den andra inte hade och på den vägen var det nog.
Jag skulle i och för sig vilja ha en karta att lägga in löpvägarna på. Det är väl lättare på ST, eller?

#129

Postad 07 april 2010 - 08:51

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Tja, ST är suveränt :D

Skapa rutter fungerar om än inte optimalt. Bättre än i TC ska dock sägas. Vill man göra det enklare för sig, om man håller sig på vägar, besöker man lämpligen
http://www.bikeroute...com/Course.aspx
eller liknande sida.

Efter det att tillägget Garmin Fitness
http://zonefivesoftw...6ef3b0c5250476a
släpptes finns det, av vad jag tycker, ingen anledning alls att ha kvar TC. Att man inte kunde planera träning och rutter var det som saknades i ST förut, nu kan man det.

Garmin själva vill väl helst att man ska använda deras webbtjänst i möjligaste mån.

ST ska komma med en 3.0 version nu under våren är det sagt, vad som finns i den vet jag inte i detalj. Kan luska reda på lite om någon här är nyfiken, har tillgång till developer-delen av forumet.

Några fina bilder...
Bifogad fil  cykeltur.PNG   537,59K   0 Antal nerladdningar
färg puls, höjd hastighet
Bifogad fil  tr_ning.PNG   8,18K   0 Antal nerladdningar
olika aktiviteter, olika färg. Vad jag har gjort.

#130

Postad 14 april 2010 - 21:06

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag behöver lite råd, står i begrepp att köpa en GPS & Puls klocka som jag skall använda främst till löpning och cykling (MTB).
Jag väljer mellan 405CX & 310XT men kan inte riktigt bestämma mig, det finns kanske andra klockor som är bättre?
Vad skall jag välja?

#131

Postad 14 april 2010 - 21:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Sahlin, inte helt lätt att råda. Jag är jekligt nöjd med min FR 305. 405 har jag inte gillat helt, se post ovan, så skulle nog säga 305 före 405. 310Xt om du vill ha senaste och mest avancerade, om du har behov av det samt pengarna.
MTB - om du vill lägga in rutter och följa dessa lite grovt är 405 ej lämplig kan jag säga. Okej, det är inte lätt att följa kartläget på 305 men bättre än inget.

Men samtidigt ska sägas, Globalsat har billigare varianter på samma tema som Garmins produkter. Jag har inte testat dessa, kan inget säga om kvalitén på deras produkter annat än att jag tror de senare fungerar bra. Sök på nätet om du är nyfiken på dem.

Sedan ska sägas att Polar har bra saker också. Och Suunto kanske med.

#132

Postad 26 april 2010 - 09:12

Unregisteredf78c4978
  • Unregisteredf78c4978
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Det vart en 310XT, har inte fått hem den ännu men är bra sugen på att få testa den!!!
Tack för råden;)

#133

Postad 26 april 2010 - 09:19

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det vart en 310XT, har inte fått hem den ännu men är bra sugen på att få testa den!!!
Tack för råden;)


Hoppas du blir nöjd samt återkommer här med en recension av enheten.

När du får hem dem, ladda genast hem SportTracks och testa det eminenta programmet. Eller nyttja Garmin Connect. Medföljande Training Center kan du skippa.

#134

Postad 12 maj 2010 - 17:45

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

  • 372 inlägg
  • 0

ST ska komma med en 3.0 version nu under våren är det sagt, vad som finns i den vet jag inte i detalj. Kan luska reda på lite om någon här är nyfiken, har tillgång till developer-delen av forumet.

Det ser verkligen bra ut! :blush:
Har du hört något nytt?

#135

Postad 12 maj 2010 - 21:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det ser verkligen bra ut! :D
Har du hört något nytt?


Nope, inte så aktiv där på forumet för tillfället tyvärr.
Det byggs om från grunden... eller inte riktigt med plugin-API skrivs om och revideras det vet jag. Helt enkelt för att göra det möjligt att skapa mer kraftfulla plugins som kan göra mer än vad de kan idag.

När den kommer? Planeringen var att släppa en dev-beta i mars men det hans visst inte med. Status nu vet jag inget om men den som väntar på något gott :)

#136

Postad 16 maj 2010 - 20:03

isso
  • isso
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
I ST. Hur jag för att markera flera aktiviter med overlay? Ctrl eller Shift funkar ju inte.

#137

Postad 16 maj 2010 - 20:50

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

I ST. Hur jag för att markera flera aktiviter med overlay? Ctrl eller Shift funkar ju inte.


Gå till aktivitetsrapporter, där kan då markera flera aktiviteter.

#138

Postad 23 juni 2010 - 09:20

anders5800
  • anders5800
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hello. Jag har en fråga till er med en Forerunner 305. Jag äger ingen än men funderar på att köpa, eftersom jag såg en kompis som delade med sig av info via sin profil på http://connect.garmin.com

Nu till frågan då:
Vet någon om man kan vara två personer/användare på en klocka? Då tänker jag att om datorn kan logga in data till olika "konton" i datorn till tex http://connect.garmin.com'

Förstår ni hur jag menar? Går det? har någon testat?

#139

Postad 23 juni 2010 - 13:03

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Måste bara säga att jag är toknöjd med min 305:a efter 6 månaders användning. Kan säga att efter att de fått testa min så har Min sambo, min chef, min svåger och en kompis alla köpt sig var sin 305:a. Alla är lika nöjda. Jag använder funbeat.se för att registrera mina data.

#140

Postad 19 augusti 2010 - 22:52

metalfan
  • metalfan
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Är det någon som möjligtvis har testat att spela fotboll med en Forerunner 305? ..inte sparkat på den alltså, utan haft den på armen :D
Kan den uppfatta löpningar som är så korta som 10-50m åt gången, eller vad det kan röra sig om, eller blir det för inexakt för att få en rättvis bild? Det vore kul att se hur mycket man rör på sig under en 2½ - 3 timmars fotbollsträning :)

#141

Postad 04 september 2010 - 15:35

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fasiken - dog min FR 305 igår?

Idag när jag ska tanka över data till datorn händer inget. Den laddar inte batteriet, den får inte kontakt med datorn, den går inte att starta. Den är död!

Igår började det regna lite lätt under slutet av min tur, inte mycket men det regnade. Jag han inte blir blöt.
Enheten fungerade, jag stängde av den när jag kom hem och idag är den död.

Några tips? Eller har den gett upp? 3,5 år har den levat, inte ett långt liv alls!

Får nog ta kontakt med Garmin fast någon garanti finns ju knappast kvar. En ny av samma modell får man för 1500 kr idag frågan är om man vågar satsa på en likadan om denna inte skulle gå att få liv på.

Snabb uppdatering:
Helt död är den inte, fick igång den genom På-knappen + mode + lap, kan stänga den via av/på knappen men inte starta den via denna igen.
Ska se om jag lyckas göra en total reset av den.
Inte död men inte så jekla levande direkt

Redigerat av Monshi, 04 september 2010 - 15:42.


#142

Postad 04 september 2010 - 19:25

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Den lever igen.
Total reset löste det.

Dvs Lap/reset+Mode, släpp Lap/reset men håll kvar på mode och tryck på av/på.
Fråga om att rensa allt kommer upp, bara att svara jag och börja om från början.
Och se, nu fungerar den. Men all historik, alla data, alla spår, allt är borta.

#143

Postad 05 september 2010 - 15:06

Skoog8
  • Skoog8
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Kan man ha flera garmin connect konton på samma Forerunner 305? Använder min pappas klocka ibland och skulle vilja föra över min data till ett egen konto.

#144

Postad 05 september 2010 - 16:07

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Kan man ha flera garmin connect konton på samma Forerunner 305? Använder min pappas klocka ibland och skulle vilja föra över min data till ett egen konto.


Tror inte det ska vara något problem. Om du har ett konto är det bara att testa.

Min klocka lever som sagt igen, nyss loggat en liten tur på 4 km. Behövde springa av mig lite.

Angående frågan tidigare, logga fotboll. Det kan gå men vette tusan vilken kvalité det blir på de data som samlas in. Normal noggrannhet är mellan 5-10 meter vid en specifik tidpunkt. Rör man sig i en konstant riktning kan GPSn korrigera för en del fel men om man springer korta rusher om 10-15 meter tror jag inte riktigt det fungerar optimalt. Man kan slå av en smarta inspelningen och spela in data varje sekund men då får man också in en serie med data med mera fel i.

#145

Postad 12 september 2010 - 18:06

gooseman
  • gooseman
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Får inga pip när jag hamnar under eller över pulszonerna jag ställt in på 305:an, samt att det inte piper när jag kör intervaller. Har jag missat någon inställning eller?

#146

Postad 13 september 2010 - 07:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Möjligt att du missat något. Piper den i övriga lägen? Dvs kan du få den att pipa vid knapptryck, piper den via andra meddelanden?

Ett inte ovanligt fel på denna enhet är just att piper försvinner, se exempelvis
http://www.zonefives...opic.php?t=5748

Pipet försvinner pga att fukt tränger sig in och korroderar högtalaren.

#147

Postad 06 december 2010 - 20:51

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Gott folk, jag har lite julklappspanik.

Min fru önskar sig en stegräknare som visar distans så exakt som möjligt, den skall ha kalorimätare och gärna ha pulsmätning.
Hon är inte så inne på träningsdagbok på webben, även om det kanske kommer.
Genom jobbet har vi testat flera stegräknare med distans och vi har väll alla kommit fram till att distansen inte ens är i närheten av rätt.
Hon skall ha den för att motionsgå/powerwalk, är en Forerunner 305 overkill för 1,400kr på elgiganten?
Det är jag som påstår att hon får ut mer av en "riktig" pryl istället för klipsvarianterna med steglängdsmätning.

#148

Postad 06 december 2010 - 22:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Oh, ponpolio, det där är en klurig fråga. En stegräknare för 300 kr eller en GPS för 1400...

Klart är att det är mycket mer man kan göra med en GPS men samtidigt är det inte bara att gå ut och gå med den, den måste ges tid att fånga satelliter. Enklaste är att lägga ut den utomhus innan man börjar göra sig i ordning men det är ett extra moment.

Sedan får du även med ett pulsband med GPSn. Kul grej för en del. Användbart träningshjälpmedel för andra. Obekvämt band för andra.
Man får även möjligheten att enkel föra träningsdagbok. Programmet SportTracks är bra men många webbtjänster är kan vara smidigare. Beroende på vad man vill.

För mig som köpte denna GPS för närmare 3000 kr är 1400 kr ett kap.

En stegräknare är enklare, bara knäppa fast och ge sig ut och gå. Distans ger den men säkerheten är dålig. Den ger bara så bra distans som steglängden är korrekt inställd. Problemet jag upplever är att jag har olika steglängd beroende på dag, form och terräng.
Sedan finns det lite mer avancerade räknare som är baserade på gyron som man istället fäster på foten. Är mer exakta.

GPSn, när den fått signal är, tämligen exakt.
GPSn fungerar även om hon skulle åka skidor, skridskor, cykla, paddla kajak, springa...Inte simma dock.

Min tanke är nog att med din beskrivning kan en GPS vara att skjuta över målet. Men ge henne en, om hon inte gillar den ta hand om den själv och köp en stegräknare som sen julklapp ;)
det vinner alla på

Frågor på det?

Redigerat av Monshi, 06 december 2010 - 22:30.


#149

Postad 09 december 2010 - 00:16

ponpolio
  • ponpolio
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Tack för svar!
Det där med gyro lät ju som en intressant medelväg, kan du ge något konkret exempel på någon populär modell?
Lite mindre "meck" för hennes del vilket jag tror hon skulle uppskatta.

#150

Postad 13 januari 2011 - 22:49

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Köpte mig en 305 i dag och testa den med en promenad på drygt 3 km och är hitintills jätte nöjd .



2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.