Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung QLED Q6FN Tråden. Omdömen / Inställningar mm

169 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 14 december 2018 - 22:08

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Halloj

 

har precis kopplat in min 65a men den kompar inte med min onkyo 676 som bildväxlare. bilden ger samma fel som trasig/dålig kabel,små pixlar. Ljudet fungerar. testat att byta till olika kablar med samma resultat. testade att sedan koppla direkt från blu ray till tvn och det fungerar. Felet ligger i onkyo förstärkaren som bild och ljudväxlare. Dock fungerade onkyon till min förra tv, 10 min innan byte till Q65 så det är uteslutet att recievern kunnat gått sönder. är det så att recievern inte på något sätt inte är kompatibel?



#102

Postad 14 december 2018 - 23:07

AnTe_543
  • AnTe_543
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

.


Redigerat av AnTe_543, 15 december 2018 - 01:41.


#103

Postad 15 december 2018 - 17:32

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Fick till det. Av någon anledning var jag tvungen att byta till den andra HDMI utgången på recivern.
Noterade att endast HDMI 4 på Tv:n har arc, när har jag användning för det? När jag vill få surround från tv:ns inbyggda Netflix?

Nöjd överlag med bilden,dock hade jag väntat mig mer svärta då jag jämför med min 7 år gamla LG plasma,näst intill likvärdig i mina ögon . Inte väntat mig oled svärta men bättre än detta. Tips på inställningar vore tacksamt.

#104

Postad 17 december 2018 - 14:57

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 1

Elgiganten censurerade min recension (Samsung 82" Q6F 4K UHD Smart TV QE82Q6FNAT) på deras hemsida så väljer att lägga ut den fullständiga här. Av någon anledning gillade de inte min välmotiverade kritik mot Samsung 85" Q900 8K QLED UHD Smart TV QE85Q900RATK. Men faktum kvarstår, man är oerhört korkad som går och köper en sån tv i den prisklassen då tekniken inte ens är under rullning på någon som helst plattform som Netflix, (8K UHD Blu-ray) eller andra TV-utsändningar och om några år när det är aktuellt är tv:n gammal och sönder. Som att köpa grisen i säcken enligt min mening. Men är du dum och rik så go ahead.


Helt vidunderligt grym tv!
Passade på att köpa denna storslagna QLED-tv veckan efter Black Friday, och det ångrar jag inte en sekund! Visserligen är det en väldigt dyr tv, men till det priset får du en helt makalöst fantastisk bild som slår andan ur dig fullständigt. Det är en ren njutning att se film och annat material i 4K. Även vanlig Full HD ger en ypperligt fin och detaljrik bild med lite professionell kalibrering förstås för varje individuell källa (digital/analog TV, Netflix Premium, YouTube, Blu-ray, UHD 4K Blu-ray etc.) som du använder i både SDR och HDR, för det har du ändå råd att kosta på dig om du kan köpa denna produkt. Annars googla lite på nätet så hittar du säkert bra tips. Detta är den bästa tv jag någonsin haft och i ett biosystem med Dolby Atmos behöver du aldrig gå på bio igen och dina stackars grannar kan sitta gröna av avund och sukta efter något liknande. Eller så bjuder du över dem på en filmkväll så klart som den gode granne du är.
Ett separat ljudsystem är ett måste eller en grym ljudlimpa för att få ut ett bra ljud (TV-ljudet känns en aningen klent) samt en 4K UHD Blu-ray spelare förstås för den bästa bilden. Upplösningen och det klena Dolby Digital + ljudet på Netflix är trots allt inte detsamma som med en köpt film. Tänk också på att du behöver nya snabba HDMI-kablar av bästa sort för att få ditt system att fungera korrekt. Finns ett HDMI-uttag på baksidan för HDMI ARC (Audio Return Channel) samt ytterligare 3 stycken HDMI ingångar.
Monteringen av stativen var väldigt snabb och enkel att ta sig igenom. Var bara att klicka fast på undersidan utan några besvärliga skruvar och muttrar. Fanns två lägen att välja på beroende på hur pass bred din tv-bänk är. Likaså installationen var väldigt enkel och smidig med hjälp av en app som man laddar ner på mobilen på Apple Store eller Play-butiken. Ny design på fjärrkontrollen som är universal och går att använda och lära in till dina andra produkter för en enklare hantering. Finns även röststyrning och annat som kan styra ditt hem smidigare.
Detta är en TV för framtiden och jag har väldigt svårt att kunna motivera varför du ska köpa en Samsung 85" Q900 8K QLED UHD Smart TV QE85Q900RATK istället för denna makalösa produkt. 8K TV som börjat komma ut på marknaden i liten skala känns det som om man kan vänta länge med än då det där inte finns något material i filmväg precis. Det finns inte heller några utsändningar i den upplösningen så varför ska man då satsa på en så dyr tv där tekniken inte är helt utvecklad ännu på några år.
Nej, satsa på denna tv om du vill ha en kolossalt storslagen bild att njuta av tillsammans med dina nära och kära hemma i vintermörkret! När den är avslagen fungerar den även som en fint konstverk med ett dekorativt motiv; personliga bilder eller så kan du ta emot information om vädret och de senaste nyheterna. TV:n kan även reproducera mönstret på din vägg så att skärmen smälter in i inredningen.


Redigerat av Unregistered15371be2, 17 december 2018 - 17:32.


#105

Postad 17 december 2018 - 15:19

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Elgiganten censurerade min recension på deras hemsida så väljer att lägga ut den fullständiga här.


Helt vidunderligt grym tv!
Passade på att köpa denna storslagna QLED- tv veckan efter Black Friday, och det ångrar jag inte en sekund! Visserligen......

Fick du tvn gratis av Samsung eller 😁

Redigerat av aeqvist87, 17 december 2018 - 15:22.


#106

Postad 17 december 2018 - 15:26

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Röststyrningen var ju under all kritik. lyckades knappt få till en sökning på My Little pony.

 

Är det någon som tweakat till en bra bild så svärtan blir acceptabel? Den stör mig oerhört.



#107

Postad 17 december 2018 - 17:09

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Fick du tvn gratis av Samsung eller

 

Nej, you wish. Be dem sätta in lite pengar åt mig på mitt konto.  :D Beställde precis en 4K UHD spelare också från Samsung. Borde fan bli sponsrad lite nu, hehe… :lol:



#108

Postad 17 december 2018 - 17:17

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Röststyrningen var ju under all kritik. lyckades knappt få till en sökning på My Little pony.

 

Är det någon som tweakat till en bra bild så svärtan blir acceptabel? Den stör mig oerhört.

 

Vilken tv har du köpt?



#109

Postad 17 december 2018 - 18:46

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Röststyrningen var ju under all kritik. lyckades knappt få till en sökning på My Little pony.

 

Är det någon som tweakat till en bra bild så svärtan blir acceptabel? Den stör mig oerhört.

 

Samsung 82" (55"/65"/75") Q6F 4K UHD Smart TV QE82Q6FNAT
 
Ekolösning:
Identifiering av omgivningsljus: Av
Energisparläge: Av
Rörelsebelysning: Av
Autoavstängning: Av
 
Extern enhetshanterare:
HDMI UHD Color (Slå på varje källa du har inkopplad).
  HDMI1: (På)
  HDMI2: (På)
  HDMI3: (På)
  HDMI 4 (ARC/Audio Return Channel): På (Ditt hembiosysten ska alltid kopplas till denna ingång).
 
--- Bild (SDR) ---
Bildläge: Film
Expertinställningar:
Bakgrundsljus: 30 (20-25 om bilden blir för ljus) Personlig smaksak. Har ingen påverkan på bildkvaliteten.
Ljusstyrka: 0
Kontrast: 45
Skärpa: 5 (0 beroende på ingående källa)
Färg: 28
Ton (G/R): 0
Använd bildinställningar: Aktuell källa
Digital rensad vy: Auto
Auto Motion Plus-inställning: Personlig
  Brusreducering: 0
  Skakreducering: 0
  Led Clear Motion: Av
Lokal nedtoning: Hög
Kontrastförbättring: Av
HDR+ läge: Av
Filmläge: Av
Färgton: Varm1
Vitbalans:
  2 Point:
  R-Gain: -1
  G-Gain: 
  B-Gain: 2
  R-Offset: 
  G-Offset: 
  B-Offset:
Gamma: BT.1886
BT.1886: 0
Läget endast RGB: Av
Inställningar av färgområde: Auto (SDR Läge: Personlig/Krävs Professionell kalibrering)
 
 
--- Bild (HDR) ---
Bildläge: Film
Expertinställningar:
Bakgrundsljus: 50
Ljusstyrka: 0
Kontrast: 50
Skärpa: 5 (0 beroende på ingående källa)
Färg: 28
Ton (G/R): 0
Använd bildinställningar: Aktuell källa
Digital rensad vy: Auto
Auto Motion Plus-inställning: Personlig
   Brusreducering: 0
   Skakreducering: 0
   Led Clear Motion: Av
Lokal nedtoning: Hög
Kontrastförbättring: Av
HDR+ läge: På
Filmläge: Av
Färgton: Varm1
Vitbalans:
  2 Point:
  R-Gain: -1
  G-Gain: 
  B-Gain: 2
  R-Offset: 
  G-Offset: 
  B-Offset:
Gamma: BT.1886
BT.1886: 0
Läget endast RGB: Av
Inställningar av färgområde: Auto
 
Alternativ:
--- Bild (SDR) ---
Bildläge: Standard
Expertinställningar:
Bakgrundsljus: 30 (20-25 om bilden upplevs för ljus) Personlig smaksak. Har ingen påverkan på bildkvaliteten.
Ljusstyrka: 0
Kontrast: 45
Skärpa:10
Färg: 25
Ton (G/R): 0
Använd bildinställningar: Aktuell källa
Digital rensad vy: Auto
Auto Motion Plus-inställning: Personlig
   Brusreducering: 0
   Skakreducering: 0
   Led Clear Motion: Av
Lokal nedtoning: Hög
Kontrastförbättring: Låg
HDR+ läge: Av
Filmläge: Av
Färgton: Ursprunglig
Vitbalans:
  2 Point:
  R-Gain: -1
  G-Gain: 
  B-Gain: 2
  R-Offset: 
  G-Offset: 
  B-Offset:
Gamma: BT.1886
BT.1886: +1
Läget endast RGB: Av
Inställningar av färgområde: Auto (SDR Läge: Personlig/Krävs Professionell kalibrering)
 

Redigerat av Unregistered15371be2, 17 december 2018 - 18:54.


#110

Postad 17 december 2018 - 19:07

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Trevligt med lite inställningar att testa. Min tv 82”are kommer på onsdag.

#111

Postad 17 december 2018 - 21:48

Unregistered63af0836
  • Unregistered63af0836
  • Wannabe

  • 21 inlägg
  • 0
Inställningarna använder jag för HD eller bättre. 65” storlek.
Bildläge: Film
Expertinställningar:
Bakgrundsljus: 23 (kan gå lite lägre eller högre med) Ljusstyrka: 0
Kontrast: 45
Skärpa: 4 (5 kan fungera med men inte över 5)
Färg: 28
Ton (G/R): 0
Digitalt rensad vy: Av
Auto Motion Plus: Personlig Brus 1 Skak 2
Led Clear Motion: 0
Lokal nedtoning: Låg
Kontrastförbättring: Av
Hdr+ läge : av
Färgton: Varm2
Gamma BT 1886: 1
Endast RGB: Av
Färgområde: Auto

#112

Postad 19 december 2018 - 20:58

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0

Problemet löst! Fick ändra 4k HDR 50hz till 60hz och nu flyter det som smält smör!

 

Jag har precis fått min 82"are på plats och kör några testfilmer via Apple 4K och till min förfäran hackar 4k material. Tänkte att det kanske var bandbredd men att streama 4k blue planet tar inte mer än 10%, kör inte wifi utan via kabel. Jag kör via VLC appen till apple-tv. Det hackar inte hela tiden, utan små hack ca var 3e sekund. Har även testat med netflix 4k, och det hackar på samma sätt. Är det någon inställning eller något annat som är fel?


Redigerat av Zulan, 19 december 2018 - 21:00.


#113

Postad 20 december 2018 - 11:06

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Problemet löst! Fick ändra 4k HDR 50hz till 60hz och nu flyter det som smält smör!

 

Jag har precis fått min 82"are på plats och kör några testfilmer via Apple 4K och till min förfäran hackar 4k material. Tänkte att det kanske var bandbredd men att streama 4k blue planet tar inte mer än 10%, kör inte wifi utan via kabel. Jag kör via VLC appen till apple-tv. Det hackar inte hela tiden, utan små hack ca var 3e sekund. Har även testat med netflix 4k, och det hackar på samma sätt. Är det någon inställning eller något annat som är fel?

 

Kör du filmer från datorn och exempelvis Kodi eller liknande ska du alltid ha inställningen på 24Hz.



#114

Postad 20 december 2018 - 11:23

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Problemet löst! Fick ändra 4k HDR 50hz till 60hz och nu flyter det som smält smör!

 

Jag har precis fått min 82"are på plats och kör några testfilmer via Apple 4K och till min förfäran hackar 4k material. Tänkte att det kanske var bandbredd men att streama 4k blue planet tar inte mer än 10%, kör inte wifi utan via kabel. Jag kör via VLC appen till apple-tv. Det hackar inte hela tiden, utan små hack ca var 3e sekund. Har även testat med netflix 4k, och det hackar på samma sätt. Är det någon inställning eller något annat som är fel?

Finns väl en inställning i Apple tv att synka hz mot källan, vet inte exakt vad den heter har inte Appletv. Aktivera den funktionen.



#115

Postad 20 december 2018 - 14:31

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Hacken vart tredje sekund beror på att TVn har en annan synk än källans 23.976 fps.
En tv synk på 50, 60 100 eller 120hz är inte jämnt delbart med 23.976 hz och då måste tvn komma ikapp med ett ryck.
Stäng av Motion plus eller vad det heter i menyn så minskar de ojämna hacken.

#116

Postad 20 december 2018 - 14:49

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0

Har stängt av motionplus och satt allt på 60hz, det blev riktigt bra men nu hackar vanlig satellit ibland men tror att jag till sist fick till det med genom att sätta boxen på 60hz. Får pilla mer med det när jag har tid men det börjar bli bra.

 

Mycket riktigt finns det en inställning på apple-tv att synka hz mot källan, men den gör ingen större skillnad och var redan aktiverad när jag hade problemet. Att sätta allt på 60hz fungerade bättre. 

 

Jag kan inte se att apple-tv har 24hz inställningen. 



#117

Postad 20 december 2018 - 15:53

Unregisteredb386fc24
  • Unregisteredb386fc24
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0

Har stängt av motionplus och satt allt på 60hz, det blev riktigt bra men nu hackar vanlig satellit ibland men tror att jag till sist fick till det med genom att sätta boxen på 60hz. Får pilla mer med det när jag har tid men det börjar bli bra.

 

Mycket riktigt finns det en inställning på apple-tv att synka hz mot källan, men den gör ingen större skillnad och var redan aktiverad när jag hade problemet. Att sätta allt på 60hz fungerade bättre. 

 

Jag kan inte se att apple-tv har 24hz inställningen. 

 

kanske denna inställning Honkium tänkte på:

  • Matcha dynamiskt omfång: Aktivera om du vill att din Apple TV 4K ska matcha utmatningen till det ursprungliga dynamiska omfånget för innehållet som du spelar upp.
  • Matcha bildfrekvens: Aktivera om du vill att Apple TV 4K eller Apple TV (4:e generationen) ska matcha frekvensen till innehållets ursprungliga bildfrekvens. Detta gäller för innehåll som är mastrat i olika bildfrekvenser, till exempel filmer i 24 fps eller annat internationellt material.2


#118

Postad 23 december 2018 - 08:54

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0

Jag fick rätt på alla hack och precis som ni tagit upp var det slutligen att matcha dynamiskt omfång och bildfrekvens. Nu bara fungerar allt. Inga av standard inställningarna för bilden var speciellt bra men efter att kopierat inställningarna härifrån blev det faktiskt riktigt bra.



#119

Postad 25 december 2018 - 19:49

ebola66
  • ebola66
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

Tips för de med hackande bild från HDTVTest. "How to Turn Off Motion Smoothing on LG, Panasonic, Samsung, Sony TV": https://www.youtube....h?v=A_6AC0nZ7EM



#120

Postad 26 december 2018 - 11:00

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Major problem!

 

köpte denna 65a på B.F. Kör tillsammans med min Onkyo 676 som bild och ljudväxlare. Kör hdmi main out på recievern till hdmi 1 på tvn ( vet att jag ska byta till den porten med arc (4).

Men nu när jag ska kolla på blu ray som är kopplad till hdmi br/dvd blir bilden rosa utan ljud. när jag då byter till hdmi out 2 på recievern till tvn kommer ljud men ingen bild.

Är det så att jag MÅSTE koppla hdmi-kabeln från recievern till ARC-hdmi på tvn? testat att byta hdmi kablar men problemet kvarstår. 

 

Ska tillägga att denna kombination fungerade klockrent till min förra tv ( 6 år gammal LG plasma).



#121

Postad 26 december 2018 - 22:33

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Testade att tanka ner lite 4K filmer men undertexten blir svart när man spelar upp från hårddisken i kopplad till Samsung UHD-spelaren. Filmerna är i 10-bit HDR format och undertexterna är SRT-filer. Varför blir det på det viset? Blu-ray funkar felfritt med vit undertext. Någon som vet? Dolby Atmos-ljudet stöds och funkar men kör man via tv:n blir det endast Dolby Digital +, men där funkar undertexten som blir vit precis som jag vill ha det. Kan ej köra 4K från datorn och Kodi då datorn saknar stöd för det.

 

Samsung 82" Q6F 4K UHD Smart TV QE82Q6FNAT

Samsung UBD-M9500 Smart 4K UHD Blu-ray spelare 

Yamaha 9.2 surroundreciever RX A-3080

Seagate Expansion Portable Drive



#122

Postad 27 december 2018 - 08:56

Man United
  • Man United
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Har haft tv:n i några dagar och är sjukt nöjd. Dock så försvinner ljudet ca en gång i timmen och kommer inte tillbaka förrän jag byter kanal. Någon som vet vad det beror på?

Jag har inga externa högtalare kopplade.



#123

Postad 27 december 2018 - 10:06

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0

Har haft tv:n i några dagar och är sjukt nöjd. Dock så försvinner ljudet ca en gång i timmen och kommer inte tillbaka förrän jag byter kanal. Någon som vet vad det beror på?
Jag har inga externa högtalare kopplade.


Ja ljudet e ju inte så viktigt :)

#124

Postad 27 december 2018 - 10:20

Man United
  • Man United
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Ja ljudet e ju inte så viktigt :)

 He he, förutsätter att det är nån inställning bara. :D

Googlade lite och såg att man kunde stänga av nåt som heter Anynet under Inställningar. Har gjort det nu och får se vad som händer under närmaste timmen/timmarna. :)



#125

Postad 27 december 2018 - 10:42

Man United
  • Man United
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

 He he, förutsätter att det är nån inställning bara. :D

Googlade lite och såg att man kunde stänga av nåt som heter Anynet under Inställningar. Har gjort det nu och får se vad som händer under närmaste timmen/timmarna. :)

Nä, det hjälpte inte. Nu försvann ljudet igen... Byter jag kanal och går tillbaka så är det ljud igen.



#126

Postad 27 december 2018 - 17:46

nissemisse
  • nissemisse
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Har också ett ljudproblem. Kör en optisk kabel mellan tv och förstärkare har en Humax 5000c för ComHem samt en IP Box. På vissa kanaler måste jag höja sänka ljudet med Förstärkaren fjärr "Är en HK 2.1 Detta behövdes inte med min gamla Sharp, då fungerade det på alla kanaler. Har försökt hitta nåt via inställningar men lyckas inte finna något som löser problemet. Någon som har något tips.. Anders

#127

Postad 27 december 2018 - 17:55

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0

Har tyvärr ingen lösning men tänkte bara säga att det är inget som drabbar alla. har inte märkt något ljudproblem alls faktiskt. 



#128

Postad 27 december 2018 - 19:25

nissemisse
  • nissemisse
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Tack i alla fall
Anders

#129

Postad 27 december 2018 - 19:42

freddep72
  • freddep72
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Tjena, vad matar ni tvn med? Jag har Telia IP-TV och kan välja på 1080p24, 1080p25 eller 1080p50. Vilket är bäst för bilden?

#130

Postad 27 december 2018 - 19:53

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

  • 223 inlägg
  • 0

Har också problem med att ljudet försvinner ibland. Dock bara när jag kör från min satbox ( Canal Digital ADB Box ), har kopplat den direkt till TV via HDMI 1, alltså inte via receiver. När jag kör från min Panasonic BD-spelare, som också går direkt till TV via HDMI2, är det inget problem, inte heller när jag kör min andra satbox ( som jag har för tyska satkanaler på Astra ) via receivern blir det något problem. Även testat marksänd digital TV utan anmärkning. Netflix funkar också superbra. Trodde först att det var fel på CD satboxen...... ...Men nu börjar man ju undra lite.



#131

Postad 30 december 2018 - 16:42

Unregistered5cf1b4b0
  • Unregistered5cf1b4b0
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Nu har man lyckats klanta sig igen. Kopplade in på tv:ns HDMI 4 (arc) istället för HDMI 1. Nu har jag lyckats få bort ljudet från blu ray spelaren och hittar inte inställning för detta. Kollat både blu ray spelaren och recivern. Vad har jag gjort för fel? Vilka inställningar på recivern och blu ray spelaren är rätt?

#132

Postad 01 januari 2019 - 15:28

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Sjukt vad fort man vänjer sig vid storleken. Första veckan va den stor. Nu 3 veckor efter känns den liten igen. Med facit i hand hade 75 varit ultimata skulle ja tro! Fortfarande riktigt nöjd med bilden. För 10 laxar går det inte få bättre tv!

#133

Postad 01 januari 2019 - 20:47

AnTe_543
  • AnTe_543
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Jag har testat lite olika inställningar som folk har postat här i gruppen, speciellt motion inställningarna som dom flesta verkar vrida ner till 0 på både brus och skak. När jag gör det får jag en extremt hackig bild. Vad kan felet vara ? Har testat netflix i appen , blu ray på ps4 och plex i appen. 


Redigerat av AnTe_543, 02 januari 2019 - 11:59.


#134

Postad 02 januari 2019 - 09:47

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Sjukt vad fort man vänjer sig vid storleken.

Hur "liten" tv köpte du då?
Och hur långt sitter du från den?

#135

Postad 02 januari 2019 - 12:41

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Ca 320 cm ifrån. 65a

Redigerat av Unregisteredeb447f3e, 02 januari 2019 - 12:41.


#136

Postad 02 januari 2019 - 12:55

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Jo på 3.2m hade nog inte en 75:a suttit fel.
Men då kan du alla fall se framåt mot nästa byte då du kanske fläskar på med en 85" Oled ifall priserna har gått ned till rimlig nivå.

#137

Postad 02 januari 2019 - 19:44

Unregisteredeb447f3e
  • Unregisteredeb447f3e
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Stämmer. byter oftast enbart för tvn blir för liten. Få hålla mig 5 år iallfall nu

#138

Postad 04 januari 2019 - 09:38

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Jag har beställt en QE82Q6FNATXXC.
Den ska upp på väggen så jag undrar om någon kan rekommendera något väggstativ.
Jag behöver inte tilta eller vrida Tvn.
Det är lite ont om väggstativ för den storleken.
Jag har tittat på den här.
https://www.netonnet...-7/183559.9106/

Har ni några andra förslag?

#139

Postad 05 januari 2019 - 00:56

Unregistered15240e1f
  • Unregistered15240e1f
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har beställt en QE82Q6FNATXXC.
Den ska upp på väggen så jag undrar om någon kan rekommendera något väggstativ.
Jag behöver inte tilta eller vrida Tvn.
Det är lite ont om väggstativ för den storleken.
Jag har tittat på den här.
https://www.netonnet...-7/183559.9106/

Har ni några andra förslag?


Dessa på Jula

https://www.jula.se/...ggfaste-003125/

https://www.jula.se/...ggfaste-929078/

Jag har nr 2 till min 65 och tycker den är bra

#140

Postad 07 januari 2019 - 09:23

bjornengqvist
  • bjornengqvist
  • Användare

  • 245 inlägg
  • 0

Det verkar som att TV:n kommer att få stöd för Airplay 2 under våren. Mycket oväntat, men välkommet!

 

https://news.samsung...-2-spring-2019/



#141

Postad 07 januari 2019 - 10:59

Drake001
  • Drake001
  • Mästare

  • 3 093 inlägg
  • 0

Det verkar som att TV:n kommer att få stöd för Airplay 2 under våren. Mycket oväntat, men välkommet!
 
https://news.samsung...-2-spring-2019/

Nice :)

#142

Postad 10 januari 2019 - 14:33

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Hej! Jag har nyligen köpt en Samsung Q6FN 75 tumare som jag för det mesta är mycket nöjd med. Det finns dock ett problem som stör mig till hundra, och det är bleeding / clouding
Clouding har jag erfarenhet av sen tidigare, dock inte bleeding i hörnen, vilket är det som stör mig mest då man ofta ser på material i 2.35:1 .
Min fråga är då är detta normalt ?

 

Jag upplever likadant med min 82 tummare. Har börjat notera det de senaste dagarna. Syns extra tydligt när eftertexterna rullar mot svart bakgrund med vit text. Har dragit ner i backlight SDR till 25. Hur upplever ni andra som köpt en Samsung QE82Q6FNAT denna företeelse? 



#143

Postad 10 januari 2019 - 14:35

Zulan
  • Zulan
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0

Jag har också sett clouding på min 82. Men det syns bara vid eftertexter och vid andra speciella tillfällen så jag känner att jag kan leva med det. 



#144

Postad 10 januari 2019 - 14:42

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har också sett clouding på min 82. Men det syns bara vid eftertexter och vid andra speciella tillfällen så jag känner att jag kan leva med det. 

 

Ja, det syns för mig precis som för AnTe på hans bifogande bilder när bilden är helt svart och en eftertext dyker upp. Spelar ingen roll om jag sänker backlight från 30 till 25 eller 20 eller går ännu lägre vilket jag dock inte föredrar. Det blir liksom en svag knappt noterbar skugga i hörnen. Tar man bort textning försvinner det. Har inte noterat detta tidigare så blir lite orolig om man fått ett måndagsexemplar.



#145

Postad 10 januari 2019 - 15:50

AnTe_543
  • AnTe_543
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Ja, det syns för mig precis som för AnTe på hans bifogande bilder när bilden är helt svart och en eftertext dyker upp. Spelar ingen roll om jag sänker backlight från 30 till 25 eller 20 eller går ännu lägre vilket jag dock inte föredrar. Det blir liksom en svag knappt noterbar skugga i hörnen. Tar man bort textning försvinner det. Har inte noterat detta tidigare så blir lite orolig om man fått ett måndagsexemplar.

 

Jag har ett tips som tog bort clouding och bleeding nästan helt och hållet för mig. Köp belysning och sätt bakom tv:n. Jag köpte från Teknikmagasinet och slingan drivs av tv:ns usb . Stängs av och sätts på automatiskt. 

https://www.teknikma...rame-mood-light


Redigerat av AnTe_543, 10 januari 2019 - 15:51.


#146

Postad 10 januari 2019 - 18:03

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Jag har ett tips som tog bort clouding och bleeding nästan helt och hållet för mig. Köp belysning och sätt bakom tv:n. Jag köpte från Teknikmagasinet och slingan drivs av tv:ns usb . Stängs av och sätts på automatiskt. 

https://www.teknikma...rame-mood-light

 

Seriöst det funkar? Har du ändrat något på inställningarna i tv:n. Eko Sensor och sånt som jag har helt avstängt?



#147

Postad 10 januari 2019 - 18:40

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Seriöst det funkar? Har du ändrat något på inställningarna i tv:n. Eko Sensor och sånt som jag har helt avstängt?

Han menar nog inte att det försvinner, man tänker nog på det mindre om det lyser runt tvn :)



#148

Postad 10 januari 2019 - 18:52

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0
Ja, annars hade det varit magiskt trolleri hehe!
Dock hjälper det inte mot banding

#149

Postad 10 januari 2019 - 18:56

Honkium
  • Honkium
  • Forumräv

  • 907 inlägg
  • 0

Jag upplever likadant med min 82 tummare. Har börjat notera det de senaste dagarna. Syns extra tydligt när eftertexterna rullar mot svart bakgrund med vit text. Har dragit ner i backlight SDR till 25. Hur upplever ni andra som köpt en Samsung QE82Q6FNAT denna företeelse?


Prova att sätta Local Nedtoning till Standard i menyn.
På mitt ex är jämnare backlight i det läget.
Men å andra sidan har jag ingen clouding.

#150

Postad 10 januari 2019 - 19:34

Unregistered15371be2
  • Unregistered15371be2
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0

Prova att sätta Local Nedtoning till Standard i menyn.
På mitt ex är jämnare backlight i det läget.
Men å andra sidan har jag ingen clouding.

 

Ska testa att göra det. Men det är inget måndagsexemplar jag råkat ut för? Irriterande att Elgiganten inte har någon uppställd i butiken så man kan kolla. Möjligtvis att 65" och 75" finns uppställda men det är ju inte detsamma att jämföra med dem.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.