Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Marantz nya receivers 2020 - 8K

486 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Marantz SR5015 (Surroundförstärkare) 1 7,5 (1) 11 550:-
Marantz SR6015 (Surroundförstärkare) 1 6,5 (1) 14 900:-
Marantz SR7015 (Surroundförstärkare) 1 9,29 (6) 20 900:-
Marantz SR8015 (Surroundförstärkare) 1 8,33 (2) 37 900:-
2 relaterade trådar

#251

Postad 07 maj 2021 - 08:05

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Godkväll!
 
Tänkte jag skulle dela med mig av en fix som Sound united ska komma ut med för 4k/120, 8k/60 problemet som hemsöker alla nya förstärkarna.
Hade väl hoppats lite på ett byte av HDMI kortet istället för en extra låda som ska ligga och ta upp plats. Men men man kan väl inte begära för mycket  :P
https://www.marantz....-gb/hdmiadapter
 
Edit: Surprise surprise såg nu att länken redan var delad i en annan tråd här på forumet.  :rolleyes:

Nice med lösning i alla fall bättre än inget plus att den inte kostar något ser jag som ett stort plus. Annars brukar dom gärna vilja ta betalt för såna här grejer oavsett vem som gjort fel.
Tackar för infon.

#252

Postad 07 maj 2021 - 13:09

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 2

Vi får hjälpas åt att påminna varandra den 15e! :wub:



#253

Postad 07 maj 2021 - 19:39

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Nice med lösning i alla fall bättre än inget plus att den inte kostar något ser jag som ett stort plus. Annars brukar dom gärna vilja ta betalt för såna här grejer oavsett vem som gjort fel.
Tackar för infon.


Håller med dig helt om att det är bättre än ingenting och ännu bättre att det är gratis. Vi får bara hoppas att det löser problemet. Det är lugnt serrö 😊

Vi får hjälpas åt att påminna varandra den 15e! :wub:


Skriver en påminnelse här när klockan går över från den 14:e till 15:e

#254

Postad 08 maj 2021 - 09:26

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag har givit HEOS/TIDAL en ny chans. 

 

Sedan jag häktade på ett slutsteg "Hegel H2" på min Marantz 8012 blir Spotify's brister så uppenbara så det är bara Hifi som gäller. Men jag lyckas inte köra TIDAL via min MacBook Air till min Marantz? Via min Samsung-mobil går detta, vad gör jag för att hitta receivern på datorn via TIDAL?



#255

Postad 08 maj 2021 - 11:17

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag har givit HEOS/TIDAL en ny chans. 

 

Sedan jag häktade på ett slutsteg "Hegel H2" på min Marantz 8012 blir Spotify's brister så uppenbara så det är bara Hifi som gäller. Men jag lyckas inte köra TIDAL via min MacBook Air till min Marantz? Via min Samsung-mobil går detta, vad gör jag för att hitta receivern på datorn via TIDAL?

 

Enligt Tidals hemsida så finns inte funktionen att streama från dator till förstärkare än men det är nått dom jobbar på.

https://support.tida...e-TIDAL-Connect



#256

Postad 08 maj 2021 - 11:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Alltså att köra Tidal direkt till min Marantz verkar inte gå utan HEOS?

 

Jag avskyr HEOS tillsammans med Tidal. Från uppstart tar det 7 st knapptryckningar för starta en av mina playlists! Det finns inga genvägar för sökfunktionen av ny musik, du måste knappa dig tillbaka i flera steg till appens startsida. 

 

Omständigt att lägga till låtar i playlists, eller ens förstå hur man skall ta bort låtar ur en playlist. Detta måste vara det mest korkade interfacet sedan den digitala begynnelsen. 


Redigerat av Glidtassen, 08 maj 2021 - 11:43.


#257

Postad 08 maj 2021 - 11:49

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Alltså att köra Tidal direkt till min Marantz verkar inte gå utan HEOS?

 

Jag avskyr HEOS tillsammans med Tidal. Från uppstart tar det 7 st knapptryckningar för starta en av mina playlists! Det finns inga genvägar för sökfunktionen, du måste knappa dig tillbaka i flera steg till appens startsida. 

 

Omständigt att lägga till låtar i playlists, eller ens förstå hur man skall ta bort låtar ur en playlist. Detta måste vara det mest korkade interfacet sedan den digitala begynnelsen. 

 

Nu använder jag inte Tidal utan bara Spotify. Tål inte riktigt Tidals interface  :wacko:.

Men jag håller med dig om Heos. Allt som har med Heos att göra känns väldigt ogenomtänkt och krångligt. Hörde rykten om nån stämning mellan Sonos och Sound united kan ju beroro på det. Som tur är så funkar Spotify connect utan att man behöver lägga tid i Heos appen.

 

Förhoppningsvis så släpper Spotify sin HIFI tjänst snart så kanske Tidal kännes sig manade att förbättra sitt program.  ;)



#258

Postad 08 maj 2021 - 11:59

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
HEOS är blaj. Själv investerade jag i en Node 2i och en Topping DAC som spelar till min SR7013. Låter klart trevligare än HEOS via inbyggda DAC’en. TIDAL har jag inte testat, men Qobuz funkar och låter finfint med Node 2i.

#259

Postad 08 maj 2021 - 12:14

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Tidal' gränssnitt är lika lätt som Spotify, men tillsammans med HEOS blir det en katastrof innan man tvingas vänja sig. Kör mest på en finare vinylrigg med min Marantz 8012 tillsammans med ett Hegel H2 (2X350watt i 4ohm) låter ganska tight :)


Redigerat av Glidtassen, 08 maj 2021 - 12:23.


#260

Postad 08 maj 2021 - 18:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Redigerat av Saturnus, 09 maj 2021 - 16:22.


#261

Postad 09 maj 2021 - 09:11

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Direct-lägesknappen har fler alternativ har jag uppmärkt: Pure, Direct och Stereo. Om man lyfter på receiverns lucka så ser man när knappen lyser rött. Annars kan det bli svårt att veta om man inte har OSD framme på skärmen, detta eftersom receiverns lilla cirkelrunda fönster inte visar mkt. I HEOS kan man dock se receiverns läge, och byta mellan olika lägen. 

 

Jag vill inte shoppa mer nu, har blåst så mkt pengar under senaste året. Man vill bara ha någonting som fungerar. 


Redigerat av Glidtassen, 09 maj 2021 - 09:13.


#262

Postad 09 maj 2021 - 14:14

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Tidal' gränssnitt är lika lätt som Spotify, men tillsammans med HEOS blir det en katastrof innan man tvingas vänja sig. Kör mest på en finare vinylrigg med min Marantz 8012 tillsammans med ett Hegel H2 (2X350watt i 4ohm) låter ganska tight :)

 

 

Nu har jag hållit på att testa och ha mig med Tidal, och som Glidtassen sa är ju gränssnittet väldigt likt Spotifys vet inte riktigt vart jag fått det jag sa innan ifrån  :P .

Det som jag upptäckte förutom att ljudet vart fantastiskt mycket bättre än Spotifys var att om man vill koppla appen till förstärkaren så var det ju helt hopplöst med en Android lur om man inte använde Heos vilket är sämst för du tappar nästan alla funktioner från appen. Dessutom så kan inte Heos spela upp MQA vilket Tidal använder till sina Hi res låtar så Heos klarar bara av CD kvalitén från Tidal. 

För att komma förbi detta så testade jag att istället för att använda Heos så kopplade jag upp en Äpple lur via Airplay. Detta gjorde så att jag kunde använda original appen från Tidal istället för Heos och dessutom så är Airplay kodad på det sättet att den kan skicka MQA format till förstärkaren vilket gjorde att låtarna bumpade upp från Hifi till Master i kvalitén. Så nästa steg för mig är att köpa en gammal Äpple lur för runt 1000kr och använda som media lur  :P.

 

 

Direct-lägesknappen har fler alternativ har jag uppmärkt: Pure, Direct och Stereo. Om man lyfter på receiverns lucka så ser man när knappen lyser rött. Annars kan det bli svårt att veta om man inte har OSD framme på skärmen, detta eftersom receiverns lilla cirkelrunda fönster inte visar mkt. I HEOS kan man dock se receiverns läge, och byta mellan olika lägen. 

 

Jag vill inte shoppa mer nu, har blåst så mkt pengar under senaste året. Man vill bara ha någonting som fungerar. 

 

Om du inte vill hålla koll på den stora displayen bakom luckan hela tiden eller gå via heos så har ju Marantz sin egna fjärrkontrollsapp som du kan styra hela förstärkaren med. Den funkar lite som den vill men kan ju vara nått i alla fall.

Jag kör oavkortat på direkt när jag spelar musik och nått surround läge när jag glor på film.


Redigerat av Timmy86, 09 maj 2021 - 14:15.


#263

Postad 10 maj 2021 - 07:36

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Nu har jag hållit på att testa och ha mig med Tidal, och som Glidtassen sa är ju gränssnittet väldigt likt Spotifys vet inte riktigt vart jag fått det jag sa innan ifrån  :P .
Det som jag upptäckte förutom att ljudet vart fantastiskt mycket bättre än Spotifys var att om man vill koppla appen till förstärkaren så var det ju helt hopplöst med en Android lur om man inte använde Heos vilket är sämst för du tappar nästan alla funktioner från appen. Dessutom så kan inte Heos spela upp MQA vilket Tidal använder till sina Hi res låtar så Heos klarar bara av CD kvalitén från Tidal. 
För att komma förbi detta så testade jag att istället för att använda Heos så kopplade jag upp en Äpple lur via Airplay. Detta gjorde så att jag kunde använda original appen från Tidal istället för Heos och dessutom så är Airplay kodad på det sättet att den kan skicka MQA format till förstärkaren vilket gjorde att låtarna bumpade upp från Hifi till Master i kvalitén. Så nästa steg för mig är att köpa en gammal Äpple lur för runt 1000kr och använda som media lur  :P.
 
 

 
Om du inte vill hålla koll på den stora displayen bakom luckan hela tiden eller gå via heos så har ju Marantz sin egna fjärrkontrollsapp som du kan styra hela förstärkaren med. Den funkar lite som den vill men kan ju vara nått i alla fall.
Jag kör oavkortat på direkt när jag spelar musik och nått surround läge när jag glor på film.

Ett tips, kan rekommendera att köra Auto-läget med "L/R bypass" till film och multikanalsmusik om du har frontar som du verkligen gillar. Då får du Audyssey till alla högtalare utom frontarna.
Iaf hos mig så blev det mycket bättre för Audyseey trixade så mycket med EQ på frontarna så dom lät skit enligt mig.
Mvh

#264

Postad 10 maj 2021 - 09:00

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ett tips, kan rekommendera att köra Auto-läget med "L/R bypass" till film och multikanalsmusik om du har frontar som du verkligen gillar. Då får du Audyssey till alla högtalare utom frontarna.
Iaf hos mig så blev det mycket bättre för Audyseey trixade så mycket med EQ på frontarna så dom lät skit enligt mig.
Mvh


Det var ett bra tips. Har ett par Monitor audio silver 300 som i min mening låter fruktansvärt bra utan massa lull lull som EQar dom. En grej jag kan tipsa om är att betala dom där extra 200kr för MultiEQ appen så begränsar man frekvensområdet till ca. 400hz. Då låter Audyssey bli allt över 400hz vilket i min mening gjorde ljudet bättre 🙂. Men jag ska testa att köra på dom inställningarna du sa 🙂

#265

Postad 10 maj 2021 - 11:32

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Det var ett bra tips. Har ett par Monitor audio silver 300 som i min mening låter fruktansvärt bra utan massa lull lull som EQar dom. En grej jag kan tipsa om är att betala dom där extra 200kr för MultiEQ appen så begränsar man frekvensområdet till ca. 400hz. Då låter Audyssey bli allt över 400hz vilket i min mening gjorde ljudet bättre . Men jag ska testa att köra på dom inställningarna du sa

Ah kul Berätta gärna vad du tyckte om skillnaden alltid intressant att höra andras intryck.
Japp jag har laddat ner appen men inte använt den än för stärkaren måste vara uppkopplad om jag fattade det hela rätt.
Men som du sa att man kan välja frekvensområdet verkar vara grymt användbart för jag vill helst bara ha justering i basområdet.

Redigerat av sebulba, 10 maj 2021 - 11:34.


#266

Postad 10 maj 2021 - 17:24

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ah kul Berätta gärna vad du tyckte om skillnaden alltid intressant att höra andras intryck.
Japp jag har laddat ner appen men inte använt den än för stärkaren måste vara uppkopplad om jag fattade det hela rätt.
Men som du sa att man kan välja frekvensområdet verkar vara grymt användbart för jag vill helst bara ha justering i basområdet.


Det ska jag absolut göra 🙂.
Det stämmer att förstärkaren måste vara kopplad mot nätet.
Jag var inne på samma spår som dig. Tycker att Audyssey fixar till basen bra men misslyckas lite med resten. En inställning till i appen som jag stängde av var mellanregister kompensation. Sen använder jag inte dynamic EQ då jag tyckte att den höjde surround högtalarna och subben för mycket vid lägre volymer.

Berätta gärna du också om vad du tyckte när du fått gjort inställningarna 🙂

#267

Postad 10 maj 2021 - 20:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Jag fick höra om Tidal Connect idag! För mig var det news, skall vara likadant som Spotify att man slipper gå via Heos, och kan bara välja källa direkt i Tidal :) Hoppas att det kommer snart. 



#268

Postad 10 maj 2021 - 21:09

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag fick höra om Tidal Connect idag! För mig var det news, skall vara likadant som Spotify att man slipper gå via Heos, och kan bara välja källa direkt i Tidal :) Hoppas att det kommer snart. 

 

Det finns redan men än kan jag bara köra connect mot min chromecast. När det kommer till Marantzen så är det fortfarande HEOS som gäller. Vad jag förstått det som så måste Sound united låsa upp den funktionen i förstärkarna för att det ska funka som med Spotify, och det kan nog ta tid innan det händer då dom antagligen helst vill att man ska använda deras app. Men jag hoppas jag har fel och att dom fixar det :)



#269

Postad 11 maj 2021 - 07:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Det finns redan men än kan jag bara köra connect mot min chromecast. När det kommer till Marantzen så är det fortfarande HEOS som gäller. Vad jag förstått det som så måste Sound united låsa upp den funktionen i förstärkarna för att det ska funka som med Spotify, och det kan nog ta tid innan det händer då dom antagligen helst vill att man ska använda deras app. Men jag hoppas jag har fel och att dom fixar det :)

 

Hoppas det bara handlar om ett digitalt tillägg, så de inte avkräver nån adapter eller liknande. Vad jag förstått behöver/kan man inte köpa vissa digitala funktioner till Marantzen? Man vill inte betala extra för ett tillägg som TIDAL. 



#270

Postad 11 maj 2021 - 07:43

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Det ska jag absolut göra .
Det stämmer att förstärkaren måste vara kopplad mot nätet.
Jag var inne på samma spår som dig. Tycker att Audyssey fixar till basen bra men misslyckas lite med resten. En inställning till i appen som jag stängde av var mellanregister kompensation. Sen använder jag inte dynamic EQ då jag tyckte att den höjde surround högtalarna och subben för mycket vid lägre volymer.
Berätta gärna du också om vad du tyckte när du fått gjort inställningarna

Ajemen återkommer så fort jag testat.
Ang. Audyssey det måste vara mellanregister-kompensationen som förstör mest då. För mellanregistret är det som låtit klart sämst med Audyssey och det är just den punkten som jag tycker är mina högtalares starka sida. Kollat graferna hur den kompenserat och just mellanregistret är höjt ganska många db.
Lite drygt att man nästan måste använda Audyssey-appen för att det skall bli bra menar att man inte kan justera i receivern men det är väl ett sätt för dom att tjäna lite mer cash antar jag.
Sen undrar jag vad poängen är med att rulla av toppen för film, varför vill man ha en avrullad topp just för film?
Tänker ju att även för film vill man ju ha detaljerat ljud.

#271

Postad 11 maj 2021 - 08:05

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hoppas det bara handlar om ett digitalt tillägg, så de inte avkräver nån adapter eller liknande. Vad jag förstått behöver/kan man inte köpa vissa digitala funktioner till Marantzen? Man vill inte betala extra för ett tillägg som TIDAL.


Gissningsvis så är det digitalt dom löser det men det är antagligen en fråga om licenser som kostar pengar och sånt som Sound united inte jätte sugna på att punga ut. Bara en gissning

#272

Postad 11 maj 2021 - 08:18

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ajemen återkommer så fort jag testat.
Ang. Audyssey det måste vara mellanregister-kompensationen som förstör mest då. För mellanregistret är det som låtit klart sämst med Audyssey och det är just den punkten som jag tycker är mina högtalares starka sida. Kollat graferna hur den kompenserat och just mellanregistret är höjt ganska många db.
Lite drygt att man nästan måste använda Audyssey-appen för att det skall bli bra menar att man inte kan justera i receivern men det är väl ett sätt för dom att tjäna lite mer cash antar jag.
Sen undrar jag vad poängen är med att rulla av toppen för film, varför vill man ha en avrullad topp just för film?
Tänker ju att även för film vill man ju ha detaljerat ljud.


Om du tror att det är mellanregister kompensationen som är boven så kan du testa att köra högtalarna i flat i stället för referens. Där ska mellanregister kompensationen vara avstängd enligt manualen.
Att man ska behöva betala för en app för att få full access till förstärkarens inställningar kan jag tycka är jävligt snålt med tanke på vad man pyntar för pjäserna.
Jag förstår inte heller riktigt varför dom rullar av topparna så som dom gör. Det stämmer ju det du säger om att man vill ha ett mer detaljerat ljud vi film tittande.
Jag kände personligen att främst dialogerna lät bättre efter att jag mixtrade med inställningarna vilket jag tyckte var lite dova innan.
Men det kan ju även vara så enkelt att jag börjar bli gammal och få sämre hörsel 😄

#273

Postad 11 maj 2021 - 11:08

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Mellanregisterkompensationen är ett riktigt otyg. Jag kör flat fast med boost 10db mellan 15-25hz via antimode. Med kompensationen på så tar framförallt dialogen mycket stryk.

#274

Postad 11 maj 2021 - 11:14

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

TIDAL och Spotify kommer man åt via HEOS eller Chormcast!

 

Ni bör nog titta på Qobuz som man berömmer i FB gruppen om HiFi i Sverige.

 

För min del så låter Spotify bättre än TIDAL, konstigt nog! 

 

När det gäller Audyssey är det som att använda tonkontroller. Kör man Pure läge är det inte tonkontroller med!

 

Klar bättre utgår från Pure och sen testa olika högtalare och möblera och fixa olika dämpmaterial. Ladda ner REW och använd mic. som du fick med förstärkaren och koppla det till en PC och testa dig fram!

 

Du kan också se om du har linjära högtalare och om du har problem med mellanregister.

 

Jag har bara testat Fronthögtalarna + sub som jag använder mest när jag lyssnar på musik. Resultatet med RAW blev att jag flyttade på subwoofern och fick ett mer linjär kurva vid test och jag tycker faktiskt att det låter bättre. Finns många finesser i RAW, så lycka till för det är värt att testa men det tar mycket tid


Redigerat av Mr_x, 11 maj 2021 - 11:15.


#275

Postad 11 maj 2021 - 11:40

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Jag förstår inte heller riktigt varför dom rullar av topparna så som dom gör. Det stämmer ju det du säger om att man vill ha ett mer detaljerat ljud vi film tittande.

Precis. I läge Flat rullas inte topparna av. Men, eventuella korrigeringar av kurvan som gjorts i MultEQ-appen appliceras inte på Flat, bara på Reference. Hopplöst. Jag kör som thomas79 med en Antimode för att få bästa bas.

#276

Postad 11 maj 2021 - 12:00

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Om du tror att det är mellanregister kompensationen som är boven så kan du testa att köra högtalarna i flat i stället för referens. Där ska mellanregister kompensationen vara avstängd enligt manualen.
Att man ska behöva betala för en app för att få full access till förstärkarens inställningar kan jag tycka är jävligt snålt med tanke på vad man pyntar för pjäserna.
Jag förstår inte heller riktigt varför dom rullar av topparna så som dom gör. Det stämmer ju det du säger om att man vill ha ett mer detaljerat ljud vi film tittande.
Jag kände personligen att främst dialogerna lät bättre efter att jag mixtrade med inställningarna vilket jag tyckte var lite dova innan.
Men det kan ju även vara så enkelt att jag börjar bli gammal och få sämre hörsel

Precis. I läge Flat rullas inte topparna av. Men, eventuella korrigeringar av kurvan som gjorts i MultEQ-appen appliceras inte på Flat, bara på Reference. Hopplöst. Jag kör som thomas79 med en Antimode för att få bästa bas.

Hmm...detta blev ju lite mer förvirrande. Tänker varför finns "flat" om man utgår från att målet i förstaläget med Audyssey är att få en rak kurva. Och varför skulle man inte vilja ha rak kurva till film?
Ah trodde det var slutmixtrat för min del att Audyssey skulle fixa det lilla extra. Men det verkat ju som man får hålla på och trixa en del ändå. Alternativt skaffa en Anti-mode om det inte blir hundraprocentigt och man bara vill ha bas-korrigering. Liksom därför jag köpte en AVR med Audyssey för att få ut några extra procent. Man kanske skulle köpt en stärkare med Dirac istället...

Man får testa sig fram helt enkelt och det är ju en del av denna hobbyn.

Tackar för infon!

#277

Postad 11 maj 2021 - 15:50

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
I Audysseys värld vill du antingen ha en kraftigt avrullad topp eller en mindre kraftigt avrullad topp när du tittar på film. Detta trots att FLAT låter bäst i toppen, medan Reference låter bäst i basen efter lite tweaks i MultEQ-appen. Även om du ställer in så att Audyssey inte ska korrigera över t ex 250 Hz så kommer kurvan att rullas av i toppen.

I mitt dämpade biorum skulle Referenceläget därmed vara helt uteslutet. Nu kör jag med en annan receiver där, men i vardagsrummet kör jag 2.1 med en Marantz SR7013 och använder FLAT för att få fram diskant i musiken. Reference låter i princip skit där.

Har man REW/Umik kan man tweaka även Reference till att låta bra genom en Audyssey kurveditor som Ratbudyssey. Jag testade för något år sedan men fick bättre resultat med bara FLAT och en Antimode jag hade över.

#278

Postad 11 maj 2021 - 18:25

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag fick höra om Tidal Connect idag! För mig var det news, skall vara likadant som Spotify att man slipper gå via Heos, och kan bara välja källa direkt i Tidal :) Hoppas att det kommer snart.


Ja det fungerar överlag bra. Kör det med mitt NAD försteg. Polaren kör med en Denon från 2015 och då kör han TIDAL via AirPlay vilken också låter ok.

#279

Postad 12 maj 2021 - 15:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Jag har givit HEOS/TIDAL en ny chans. 

 

Sedan jag häktade på ett slutsteg "Hegel H2" på min Marantz 8012 blir Spotify's brister så uppenbara så det är bara Hifi som gäller. Men jag lyckas inte köra TIDAL via min MacBook Air till min Marantz? Via min Samsung-mobil går detta, vad gör jag för att hitta receivern på datorn via TIDAL?

Fungerar än så länge bara via HEOS appen. Du är låst till det så länge du inte hittar en annan cast app som kan kringå det hela. Är inget fan längre utav appen. Däremot är Marantz oerhört bra, kör NA6006 streamern till separat slutsteg. Så klart är det bara ren 2.0 som gäller i mitt hem. Själva enheten är rock solid. HEOS borde göras om. De kan fortsätta hålla TIDAL MQA borta. Hoppas ej Marantz får för sig att betala giriga Meridian.

 

Triggat runt Airplay i MAC:en. Minst sist jag var tvungen att gå in i OS:et när jag hade Äpple TV och varje gång säqa åt den att hitta min streamer. Gissar på att Ios kastar ut din Marantz. Android hittar det hela tiden. Säkert gjort i Linux eller vad det nu heter.


Redigerat av Buddaz12, 12 maj 2021 - 15:16.


#280

Postad 15 maj 2021 - 09:58

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Håller med dig helt om att det är bättre än ingenting och ännu bättre att det är gratis. Vi får bara hoppas att det löser problemet. Det är lugnt serrö 😊

Skriver en påminnelse här när klockan går över från den 14:e till 15:e



Var inne nu och skulle fylla i formuläret för och beställa lösningen med adapter. Fick upp detta meddelande
”Error occured while checking Serial Number in Assets!” när jag hade fyllt i allt. Verkar inte godkänna serienumret. Är väl numret på den vita klisterlappen som sitter på baksidan??
Jocke

#281

Postad 15 maj 2021 - 10:21

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Kan man ha en annan mic än den medföljande vid kalibrering?



#282

Postad 15 maj 2021 - 10:34

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Var inne nu och skulle fylla i formuläret för och beställa lösningen med adapter. Fick upp detta meddelande
”Error occured while checking Serial Number in Assets!” när jag hade fyllt i allt. Verkar inte godkänna serienumret. Är väl numret på den vita klisterlappen som sitter på baksidan??
Jocke

 

Det stämmer att det är den vita lappen bak på enheten. Jag får också upp det meddelandet



#283

Postad 15 maj 2021 - 10:42

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Det stämmer att det är den vita lappen bak på enheten. Jag får också upp det meddelandet


Ok då är det inte fel på mitt serienummer. Då får jag prova igen lite senare.

#284

Postad 15 maj 2021 - 10:44

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Ok då är det inte fel på mitt serienummer. Då får jag prova igen lite senare.

Nä det verkar som att Marantz har problem med deras sidor. Sverige sidan ser sjukt konstig ut, jag kan inte begära nytt lösenord eller skapa nytt konto på min andra epost adress.



#285

Postad 15 maj 2021 - 11:09

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0

Kan man ha en annan mic än den medföljande vid kalibrering?


Den medföljande mikrofonen är kalibrerad för att passa din receiver.

https://support.deno...rent-microphone

#286

Postad 15 maj 2021 - 12:02

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 1
Beställt adaptern o påminner andra

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and
you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).

If you need further assistants please check out the SUPPORT area on our website.

Redigerat av Unregisteredfc16f63d, 15 maj 2021 - 12:03.


#287

Postad 15 maj 2021 - 12:14

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Beställt adaptern o påminner andra

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and
you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).

If you need further assistants please check out the SUPPORT area on our website.


Märkligt, jag får fortfarande upp felmeddelande.

#288

Postad 15 maj 2021 - 12:27

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 935 inlägg
  • 0

Märkligt, jag får fortfarande upp felmeddelande.

Nåt tecken som kan feltolkas? 0 eller O tex?



#289

Postad 15 maj 2021 - 12:30

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Beställt adaptern o påminner andra

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and
you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).

If you need further assistants please check out the SUPPORT area on our website.

 

Hur lyckades du fixa SPK618? Sverige fanns inte som val på http://www.marantz.c...-us/hdmiadapter vad valde du?



#290

Postad 15 maj 2021 - 13:48

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hur lyckades du fixa

SPK618

? Sverige fanns inte som val på http://www.marantz.c...-us/hdmiadapter vad valde du?
Öppna gardinen där du väljer land och tryck på S om man sitter vid en dator då. Med telefonen märkte jag att det blev fruktansvärt jobbigt 😄

Redigerat av Timmy86, 15 maj 2021 - 13:50.


#291

Postad 15 maj 2021 - 15:11

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Öppna gardinen där du väljer land och tryck på S om man sitter vid en dator då. Med telefonen märkte jag att det blev fruktansvärt jobbigt

funkade inte för mig i Chrome är det någon som har fixat det? eller har ni en lösning för att trycka S funkade inte, tyvärr!

 

Bifogad fil  SPK618.jpg   20,92K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av Mr_x, 15 maj 2021 - 15:19.


#292

Postad 15 maj 2021 - 15:34

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0

Jag har nu hittat felet jag hade fel länk adress det ska vara (gb - inte us)

 

http://www.marantz.c...-gb/hdmiadapter finns Sweden som val

 

inte 

 

http://www.marantz.c...-us/hdmiadapter finns inte Sweden



#293

Postad 15 maj 2021 - 15:35

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jag klicka på länken någon sida bak, fyllde i uppgifterna sen var det färdigt?

#294

Postad 15 maj 2021 - 15:41

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag klicka på länken någon sida bak, fyllde i uppgifterna sen var det färdigt?


Men för kattsingen. Mitt serienummer reggar sidan inte trotts att jag kopierar det numret jag skrev in för 5års garantin.

#295

Postad 15 maj 2021 - 15:48

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Men för kattsingen. Mitt serienummer reggar sidan inte trotts att jag kopierar det numret jag skrev in för 5års garantin.


Samma för mig med. Men läste på nått utländskt forum att fler har samma problem att serienumret inte godkänns.

#296

Postad 15 maj 2021 - 16:17

Unregisteredfc16f63d
  • Unregisteredfc16f63d
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Hur gamla är era o vilka modeller har ni?

#297

Postad 15 maj 2021 - 16:23

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Hur gamla är era o vilka modeller har ni?


Min är SR8015 och köpt i mars i år.

#298

Postad 15 maj 2021 - 16:37

Timmy86
  • Timmy86
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Hur gamla är era o vilka modeller har ni?


Jag har en SR7015 från October förra året

#299

Postad 16 maj 2021 - 07:35

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Beställt adaptern o påminner andra

Thank you for your registration. Your product is eligible to receive the HDMI adapter. Your order is now being processed and
you should receive a package within the coming days. Please make sure to have the latest firmware installed on your
AVR (check your manual how to do this in case you haven't set automatic updates on).

If you need further assistants please check out the SUPPORT area on our website.

Pratade med Hembiobutiken om detta, i Fredags i och för sig, men då visste dom inte om man skulle gå till Marantz eller HB alt. den butik man köpt från.

Och dom skulle sen meddela folk som köpt Marantz-förstärkare hur man skulle gå till väga. 

Men ok så det är Marantz som gäller då?



#300

Postad 16 maj 2021 - 07:54

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0

Jag har en SR7015 från October förra året

Samma här fast från November. :D





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.