Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

DVBlink

595 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#451

Postad 11 oktober 2011 - 09:50

Unregistered2a3df4ba
  • Unregistered2a3df4ba
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Ni som har uppgraderat till v4: hur mycket efterarbete hade ni för att återställa kanaler m m?

Jag har lagt ned rätt mycket jobb på att få in loggor för alla kanaler, få till rätt numrering, etc och vill helst slippa göra om HELA jobbet efter en uppgradering. Men jag är samtidigt attraherad av de nya nätverksfunktionerna.


Hej,
Jag fick fixa till EIT -scanningen+mappning, missade kanske detta vid backup av V3.XX, plugginsen fick jag också lägga tillbaka, scannade alla sources för säkerhets skull, kanalnumrering fanns kvar från backupen.
Vet inte dock hur det blir med loggor då jag inte använder detta, men tänk på att en reset av MCE databasen behövs göras och då kanske de försvinner.
Efter att ha kört några dagar får jag nog säga att det är förvånansvärt stabilt, finns lite buggar dock som tex. inspelning, men V3.xx funkade kanon också.
//onkan

#452

Postad 11 oktober 2011 - 11:09

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0

Ni som har uppgraderat till v4: hur mycket efterarbete hade ni för att återställa kanaler m m?


Jag tog ingen backup, så jag fick göra om precis allt :blush:

#453

Postad 16 oktober 2011 - 21:42

gogunonnonaror
  • gogunonnonaror
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Hej,

Kolla in min DVBLink transponderfil som fungerar här i Göteborg för DVB-T (Boxer) där SVT2 HD ligger på VHF 205,5 MHz:

4999.ini:
[SATTYPE]
1=4999
2=Boxer Gothenburg Brudaremossen

[DVB]
0=7
1=546000,V,6900,8
2=522000,V,6900,8
3=674000,V,6900,8
4=626000,V,6900,8
5=778000,V,6900,8
6=570000,V,6900,8
7=205500,V,6900,7

Två saker är skitviktiga. 7:an i slutet av sista raden säger att en kanal på denna transponder bara är 7 MHz bred. Dessutom att transponderns frekvens slutar på 500 istället för 000.

Om man kollar på Teracoms hemsida så säger dom att MUX 7 sänds på 213 MHz i Helsingborg. Därför tror jag att din sista rad ska innehålla följande text efter likamedstecknet:

212500,V,6900,7

Patrik


Förvirringen är total vad gäller SVT2 HD över Brudamossen då boxer säger 205500 och teracom 206000.
Testade Patriks:
205500,V,6900,7
Men det funkade inte.
Däremot funkar denna för mig som bor i Mönlycke:
206000,V,6900,7

Tack för tippset på ",7".

Min 4100.ini fil ser nu ut så här:
[SATTYPE]
1=4100
2=DVB-T Gothenburg Brudaremossen (Sweden)

[DVB]
0=60
18=522000,V,6900,8
21=546000,V,6900,8
31=626000,V,6900,8
37=674000,V,6900,8
50=778000,V,6900,8
52=570000,V,6900,8
56=206000,V,6900,7

PS. Kör på ett BGT3600 - Dual DVB-T2 & Dual DVB-S2. T2 lirar bra. Har inte hunnit test S2 ännu. DS

#454

Postad 19 oktober 2011 - 20:29

nisse34
  • nisse34
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tjenare

Jag har precis satt ihop en ny server för att utvärdera dvblink 4, kör med följande uppsättning
Boxer, dvblink4, NewCS, ACamd, AD teknik phoenix, smartwi.
För det första så får jag inte någon kanal att avkodas med smartwi kortet i phoenix läsaren, funkar bra med orig kortet (förrutom kända problem med HD + mpeg4). Har nån en fungerande uppsättning med smartwi som kan ge mig tips? (vill använda smartwi eftersom jag har ett antal tv's / STB's med fungerande Robert CAMar).

Jag lockades till dvblink pga det påstådda DLNA/UPNP stödet, trodde i min enfald att det skulle funka att streama till PS3 / sony TV & LG smart tv's. Alla dessa funkar med andra DLNA servers (Twonky på Qnap), men jag har bara fått ström till PS3 via dvblink. Är det någon som har info i ämnet?

Är dvblink3 bättre? där finns det http streaming vilket är borttaget i 4.

Med hopp om hjälp

#455

Postad 19 oktober 2011 - 21:55

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Tjenare

Jag har precis satt ihop en ny server för att utvärdera dvblink 4, kör med följande uppsättning
Boxer, dvblink4, NewCS, ACamd, AD teknik phoenix, smartwi.
För det första så får jag inte någon kanal att avkodas med smartwi kortet i phoenix läsaren, funkar bra med orig kortet (förrutom kända problem med HD + mpeg4). Har nån en fungerande uppsättning med smartwi som kan ge mig tips? (vill använda smartwi eftersom jag har ett antal tv's / STB's med fungerande Robert CAMar).

Jag lockades till dvblink pga det påstådda DLNA/UPNP stödet, trodde i min enfald att det skulle funka att streama till PS3 / sony TV & LG smart tv's. Alla dessa funkar med andra DLNA servers (Twonky på Qnap), men jag har bara fått ström till PS3 via dvblink. Är det någon som har info i ämnet?

Är dvblink3 bättre? där finns det http streaming vilket är borttaget i 4.

Med hopp om hjälp

Smartwi är väl inte något som diskuteras i detta forum, funkar original så är det väl bäst att köra med det.

#456

Postad 19 oktober 2011 - 22:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Smartwi är väl inte något som diskuteras i detta forum, funkar original så är det väl bäst att köra med det.



Han kan ju ha flera tv-apparater som inte används ihop med htpc, då är smartwi smidigt, finns ju flera gamla trådar om smartwi så varför skulle man inte få diskutera det?

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 19 oktober 2011 - 22:13.


#457

Postad 20 oktober 2011 - 11:12

nisse34
  • nisse34
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0



Han kan ju ha flera tv-apparater som inte används ihop med htpc, då är smartwi smidigt, finns ju flera gamla trådar om smartwi så varför skulle man inte få diskutera det?


Jag har ju som sagt några TV-apparater / STB som inte används med HTPC'n.

Någon som har ideer om varför smartwi inte funkar ihop med AD teknik's phoenix läsare?

#458

Postad 20 oktober 2011 - 22:55

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0



Han kan ju ha flera tv-apparater som inte används ihop med htpc, då är smartwi smidigt, finns ju flera gamla trådar om smartwi så varför skulle man inte få diskutera det?


Beskedet jag får från min operatör (CD) är att smartwii inte är godkänt men det är kanske annorlunda för Boxer, av den anledningen tycker jag inte smartwii hör hemma i detta forum.

#459

Postad 20 oktober 2011 - 23:02

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0


Beskedet jag får från min operatör (CD) är att smartwii inte är godkänt men det är kanske annorlunda för Boxer, av den anledningen tycker jag inte smartwii hör hemma i detta forum.


Nä, det är ju inte godkänt av nån, har tom för mig att det blev förbjudet att sälja i sverige, men det finns flera liknande system som diskuteras även på detta forum. Dreambox är ju inte heller godkänt av någon leverantör men finns också i flera trådar på minhembio. Om man förbjuder det så bör man ju även förbjuda diskussioner om newcs, acamd och andra cardsharingmetoder

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 20 oktober 2011 - 23:04.


#460

Postad 21 oktober 2011 - 14:03

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0


Nä, det är ju inte godkänt av nån, har tom för mig att det blev förbjudet att sälja i sverige, men det finns flera liknande system som diskuteras även på detta forum. Dreambox är ju inte heller godkänt av någon leverantör men finns också i flera trådar på minhembio. Om man förbjuder det så bör man ju även förbjuda diskussioner om newcs, acamd och andra cardsharingmetoder


Nja det håller jag inte med om, kör själv newcs/acamd men med Canal Digitals originalkort i läsaren. Sen är ju inte gränsdragningen helt enkel om man kör DVB Link på flera datorer. Själv kör jag på en dator med CD:s originalkort och tycker då att det motsvarar den trassliga Sagemboxen och att jag då uppfyller CD:s krav på mig som kund. Cardsharing via internet är på en annan nivå och jag har i alla fall inte jag sett någon tråd om det i de forumdelar jag besöker.

#461

Postad 21 oktober 2011 - 22:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0


Nja det håller jag inte med om, kör själv newcs/acamd men med Canal Digitals originalkort i läsaren. Sen är ju inte gränsdragningen helt enkel om man kör DVB Link på flera datorer. Själv kör jag på en dator med CD:s originalkort och tycker då att det motsvarar den trassliga Sagemboxen och att jag då uppfyller CD:s krav på mig som kund. Cardsharing via internet är på en annan nivå och jag har i alla fall inte jag sett någon tråd om det i de forumdelar jag besöker.



Smartwi har ingenting med cardsharing över internet att göra, wifi innebär att du har en huvudenhet som du sätter ditt orginalkort i, sen har du 3 trådlösa klienter som kan vara max ca 15M ifrån huvudenheten, jag körde detta med 2 st floppydtv för att få alla kanaler, det 3:e kortet hade jag direkt i min tv. Det är i realiteten omöjligt att dela smartwi via nätete eftersom att det inte ens är nätkopplat. Newcs är däremot fullt möjigt att dela med vem man vill, lixom dreambox.
Enda anledningen till att jag kör newcs/dvblink är för att samtliga datorer i nätverket ska få tillgång till alla kanaler

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 21 oktober 2011 - 22:32.


#462

Postad 22 oktober 2011 - 12:43

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0



Smartwi har ingenting med cardsharing över internet att göra, wifi innebär att du har en huvudenhet som du sätter ditt orginalkort i, sen har du 3 trådlösa klienter som kan vara max ca 15M ifrån huvudenheten, jag körde detta med 2 st floppydtv för att få alla kanaler, det 3:e kortet hade jag direkt i min tv. Det är i realiteten omöjligt att dela smartwi via nätete eftersom att det inte ens är nätkopplat. Newcs är däremot fullt möjigt att dela med vem man vill, lixom dreambox.
Enda anledningen till att jag kör newcs/dvblink är för att samtliga datorer i nätverket ska få tillgång till alla kanaler


Var precis det som var min poäng, är väl medveten om vad smartwi är och vad det klarar. Vad jag menade var att man inte kan jämföra cardsharing i newcs lokalt på en dator med cardsharing över internet. Kör jag det lokalt på en dator med två tuners och originalkort i en kortläsare med newcs så motsvarar det en box från CD med två ingångar. Kör jag med smartwi och flera boxar utan multiabbonemang så är i alla fall min uppfattning att jag bryter mot CD:s regler.

#463

Postad 22 oktober 2011 - 12:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0


Var precis det som var min poäng, är väl medveten om vad smartwi är och vad det klarar. Vad jag menade var att man inte kan jämföra cardsharing i newcs lokalt på en dator med cardsharing över internet. Kör jag det lokalt på en dator med två tuners och originalkort i en kortläsare med newcs så motsvarar det en box från CD med två ingångar. Kör jag med smartwi och flera boxar utan multiabbonemang så är i alla fall min uppfattning att jag bryter mot CD:s regler.



Men brottet mot CDs regler måste ju bli exakt lika stort om du har 2-4 tuners i en dvblink-server och sprider ut det till 2-4 datorer? Förutom att du då även har möjlighet att använda din newcs-server för att länka till sommarstugan om du så skulle vilja.
Du kan även använda smartwi för att dela till 2 tvkort lokalt i samma dator så jag har väldigt svårt att se att det är någon egentlig skillnad oavsett vilken metod du använder. Jag använde smartwi tidigare för att förse 2 tvkort i samma dator och på det viset slippa dvblink. Man kan i princip använda smartwi till 3 tvkort i en dvblinkuppsättning och enbart få en kraftigare pvr.

#464

Postad 22 oktober 2011 - 15:59

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
Jag håller med, kör man dvblink så kan man ju teoretiskt förse polarna med tv via internetpipan med.

Hemma kör jag med dvblink för att kunna se på tv varsomhelst i huset, bara man har en dator och når nätet - om svenssons visste hur enkelt, och smidigt det här är, så skulle vi kanske kunna få distributörerna att förstå nyttan med det här.

Men inte ens vi själva kan tydligen lyfta blicken lite högre...sluta tjafsa, på något sätt bryter vi alla mot regelverket.

Har någon gått över till v.4 med framgång? Jag törs inte röra min server nu - den har faktiskt (ta i trä) gått helt feltfritt sedan den sparkades igång med nya komponenter.


Har någon annan haft problem med pcie-tuners? Mitt cinergy dual pcie-kort hittar sporadiskt kanaler...fungerar lite bättre om jag lyfter av locket av burken (trångt i en array2 med 5 diskar i direkt närhet), och går kanon i en annan dator med mer luft i.
Jag kan inte använda kortet som det är nu, utan kör med externa usb-tuners, klart surt när man ville få till en clean lösning.

Någon som vill köpa kortet billigt? :D

#465

Postad 23 oktober 2011 - 10:29

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0
Håller med om att diskussionen om Smartwi kan läggas ner, i alla fall i denna tråden.Jag fortsätter köra med mitt originalkort tillsammans med DVB Link/newcs på en dator och två tuners, precis som min gamla Sagembox från CD. Det man kan konstatera och som jag också nämnt tidigre är att gränsdragningen inte är enkel.

Precis som du SecretAgentMan har jag inte vågat gå över till fyran, har en väl fungerande combo med version 3 och min erfarenhet är att fungerar något så låt det vara.

#466

Postad 23 oktober 2011 - 12:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Håller med om att diskussionen om Smartwi kan läggas ner, i alla fall i denna tråden.Jag fortsätter köra med mitt originalkort tillsammans med DVB Link/newcs på en dator och två tuners, precis som min gamla Sagembox från CD. Det man kan konstatera och som jag också nämnt tidigre är att gränsdragningen inte är enkel.

Precis som du SecretAgentMan har jag inte vågat gå över till fyran, har en väl fungerande combo med version 3 och min erfarenhet är att fungerar något så låt det vara.


Vågar inte heller röra min install, man lagar aldrig nått som är helt :) Även htpcn försöker jag röra så lite som möjligt, har grafikdriver som släpptes samtidigt med hd5xxx osv.
Den dagen man saknar en funktion som finns i en nyare version så uppdaterar man annars så låter man det bara snurra.

#467

Postad 23 oktober 2011 - 19:38

nisse34
  • nisse34
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Trodde forumet var till för att hjälpa likasinnade inte stjälpa med hårklyverier gällande avtalsbrott eller inte. Kan upplysa vissa trångsynta forummedlemmar att det är kontraktsbrott så fort man inte använder en godkänd / certifierad STB från någon av de Svenska operatörerna, sen kan man försöka motivera för sig själv att man inte gör något olagligt genom att man inte har fler tuners än vad operatören tillhandahåller. Detta var det skitnödigaste statement jag läst, kan inte vara en vuxen ansvarstagande människa som skrivit detta? "If you can't do the time don't do the crime". Hoppas du aldrig kör för fort för då skyller du väl gråtande på medpassagerarna om farbror blå skulle stoppa dig. Klarar inte av ryggradslösa människor. Detta var mina slutord gällande vissa inlägg, sluttjaffsat!

Tackar för stöd från övriga, ingen nämd ingen glömd.

Behöver fortfarande goda ideer gällande AD-phoenix läsare & problem med Smartwi

#468

Postad 24 oktober 2011 - 18:15

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0

Behöver fortfarande goda ideer gällande AD-phoenix läsare & problem med Smartwi


Grundtipset är alltid - se till att phoenixen får ström så det räcker till, usbportar generellt är lite veka här, så en extern hub med extern strömmatning är en bra start (har själv haft problem här med newcs-servrar som bara tappar kortet i tid och otid - boxer köpekort dock).

Prova att ändra hastigheten som körs mot kortet, mhz-taggen i newcs-konfigen...googla lite på vad som lirar och inte här först...för mig har det alltid rockat hårt med standard 357. :)

Redigerat av Unregistered35020, 24 oktober 2011 - 18:17.


#469

Postad 24 oktober 2011 - 19:47

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Trodde forumet var till för att hjälpa likasinnade inte stjälpa med hårklyverier gällande avtalsbrott eller inte. Kan upplysa vissa trångsynta forummedlemmar att det är kontraktsbrott så fort man inte använder en godkänd / certifierad STB från någon av de Svenska operatörerna, sen kan man försöka motivera för sig själv att man inte gör något olagligt genom att man inte har fler tuners än vad operatören tillhandahåller. Detta var det skitnödigaste statement jag läst, kan inte vara en vuxen ansvarstagande människa som skrivit detta? "If you can't do the time don't do the crime". Hoppas du aldrig kör för fort för då skyller du väl gråtande på medpassagerarna om farbror blå skulle stoppa dig. Klarar inte av ryggradslösa människor. Detta var mina slutord gällande vissa inlägg, sluttjaffsat!

Tackar för stöd från övriga, ingen nämd ingen glömd.

Behöver fortfarande goda ideer gällande AD-phoenix läsare & problem med Smartwi


Hoppsan, din ton tilltalar mig inte alls och är inte van vid den i detta forum.

Lycka till med ditt smartwii hälsar en ryggradslös,skitnödig forummedlem

#470

Postad 24 oktober 2011 - 20:50

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Har någon gått över till v.4 med framgång? Jag törs inte röra min server nu - den har faktiskt (ta i trä) gått helt feltfritt sedan den sparkades igång med nya komponenter.


Jäpp - jag uppgraderade för en vecka sedan och jag har inga problem. Att det nya weebbaserade konfigurationsverktyget skulle vara långsamt håller jag inte med om, och jag har fått betydligt snabbare kanalbyten samt en välfungerande iOS-app (Androidklienten har en bit kvar) så jag är nöjd.

Jag är iofs rätt anal med att hålla mitt system så rent som möjligt från codecs och bloatware - jag misstänker att de som har problem med v4 är de som labbar betydligt mer än vad jag gör.

#471

Postad 24 oktober 2011 - 21:49

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0


Jäpp - jag uppgraderade för en vecka sedan och jag har inga problem. Att det nya weebbaserade konfigurationsverktyget skulle vara långsamt håller jag inte med om, och jag har fått betydligt snabbare kanalbyten samt en välfungerande iOS-app (Androidklienten har en bit kvar) så jag är nöjd.

Jag är iofs rätt anal med att hålla mitt system så rent som möjligt från codecs och bloatware - jag misstänker att de som har problem med v4 är de som labbar betydligt mer än vad jag gör.


Blir väl till att uppgradera, hur det är med att behålla sina konfigfiler?, är de kompatibla med fyran?

#472

Postad 25 oktober 2011 - 19:00

FoxOne
  • FoxOne
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0


Blir väl till att uppgradera, hur det är med att behålla sina konfigfiler?, är de kompatibla med fyran?

Det är dom. Men vissa verkar ha haft lite strul med EPG-kopplingarna.. Så plocka bort EPG-bindningar innan du exporterar konfigurationen.

#473

Postad 25 oktober 2011 - 19:32

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Det är dom. Men vissa verkar ha haft lite strul med EPG-kopplingarna.. Så plocka bort EPG-bindningar innan du exporterar konfigurationen.


Tackar några andra tips?

#474

Postad 25 oktober 2011 - 19:54

FoxOne
  • FoxOne
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0


Tackar några andra tips?

Njä, inte direkt.. För mig gick det riktigt smärtfritt att installera 4:an :)

#475

Postad 27 oktober 2011 - 17:34

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0


Jäpp - jag uppgraderade för en vecka sedan och jag har inga problem. Att det nya weebbaserade konfigurationsverktyget skulle vara långsamt håller jag inte med om, och jag har fått betydligt snabbare kanalbyten samt en välfungerande iOS-app (Androidklienten har en bit kvar) så jag är nöjd.

Jag är iofs rätt anal med att hålla mitt system så rent som möjligt från codecs och bloatware - jag misstänker att de som har problem med v4 är de som labbar betydligt mer än vad jag gör.


När du säger att du inte håller med om att nya konfigurationen är långsam, kör du extern TV-server då? Kan tänka mig att det gick långsamt även tidigare då. Jag har hela tiden haft allt (server/client) i samma HTPC och upplevde den gamla serversetupen som ett under i snabbhet jämfört med den nya webbaserade.

#476

Postad 28 oktober 2011 - 18:49

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
En liten heads up. Rätt många som haft problem med att DVBLink Server plötsligt vägrar starta. TV fungerar inte från Media Center och ger halvunderliga felmeddelanden.

Kolla isf om ni har DVBLink Connect! Server installerat. När trial versionen som följer med v4 av DVBLink gått ut verkar denna bugg uppstå - helt utan vidare felmeddelanden. Bara avinstallera så kommer det fungera igen.

#477

Postad 28 oktober 2011 - 19:10

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

En liten heads up. Rätt många som haft problem med att DVBLink Server plötsligt vägrar starta. TV fungerar inte från Media Center och ger halvunderliga felmeddelanden.

Kolla isf om ni har DVBLink Connect! Server installerat. När trial versionen som följer med v4 av DVBLink gått ut verkar denna bugg uppstå - helt utan vidare felmeddelanden. Bara avinstallera så kommer det fungera igen.


Stänga ner dvblink-servern? Stänger man aldrig av så slipper man problem. Låter iaf som att det inte är nån mening att uppdatera

#478

Postad 30 oktober 2011 - 09:05

bitcomplex
  • bitcomplex
  • 01100001001

  • 387 inlägg
  • 0
Hehe... Hört talas om strömavbrott? ;) I detta fallet ett strömavbrott i form av en liten tvååring som hittade en strömsladd att rycka ur väggen. :) I övrigt håller jag med, inte värt att uppgradera till fyran - än i alla fall. Finns ett par buggar kvar som måste fixas till först.

#479

Postad 30 oktober 2011 - 11:20

dalvcv
  • dalvcv
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
+

Redigerat av dalvcv, 30 oktober 2011 - 11:39.


#480

Postad 06 november 2011 - 21:10

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
@bitcomplex:

jag har server och klient i samma maskin. Webbinterfacet funkar kanon.

#481

Postad 15 november 2011 - 10:05

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0
Fick ett problem för ett par veckor sedan.

Har i 1 år kört med div konfigurationer med DVB Link (senast 3.2.2).
Har senaste halvåret kört 2 st kort, Hauppauge Nova TD-500 och Blackgold DVB-T2.
Dom har suttit i min WHS 2011.

För några veckor sedan dök mitt Hauppauge, och jag trodde att det hade lagt in sig på hemmet.
Jag tänkte för säkerhets skull testa, så jag stoppade in det i en gammal låda och körde på en W7, testade med gamla och de nya drivarna, och allt funkade fint i MCE..

Stoppade då tillbaka kortet och uppgraderade drivarna till de nya från april 2011.
Det går att lägga till kortet i DVBLink servern, men WHS/DVBLink hänger sig när man startar scan.

Detta en ett nytt problem som dök upp på en fungerande konfiguration, därav HW problem analysen.

Därför funderar jag på om jag skall testa V4 eller köpa ett till Blackgold el kanske lösa på annat sätt??

Redigerat av Slangare, 15 november 2011 - 10:06.


#482

Postad 16 november 2011 - 13:32

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Därför funderar jag på om jag skall testa V4 eller köpa ett till Blackgold el kanske lösa på annat sätt??


Jag kör 4.01 och det funkar kanon!
I V3.2.2 hade jag problem med att tuner ibland var låst efter EIT-scanning, men det försvann när jag uppgraderade till v4. Kanalbyten går dessutom mycket snabbar för mig i fyran...

Kör med 2x PCTV T-2 290e och en dualtuner TerraTec Cinergy T Stick, phoenix acamd & oscam.

#483

Postad 18 november 2011 - 22:19

g3n3ral
  • g3n3ral
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Jag är så nära nu att få allt att fungera, men samtidigt så långt borta känns det som eftersom jag är helt borta.

Kör Terratec Cingery S2 PCI HD(Canal digital), Phoenix kortläsare, Newcs, ACamd och DVBlink.

Har fått Newcs att fungera, lagt filerna från ACamd i: DVBLogic\DVBLink\sources\mce\plugins och håller nu på att ändra/ konfigurera i DVBlink/TVSource.

Jag har kört fast där man ska söka efter kanaler eftersom jag ändrade i Transponders filen 3592, då jag läst om detta i en annan tråd. Nu får jag meddelandet "Error C:\Program Files (x86)\DVBLogic\DVBLink\sources\mce\transponders\3592.ini(1): '=' character not found in line".

Det jag vill ha hjälp med är att hitta kanaler och sen få det att funka i Media center. Har läst och läst men det blir bara mer oklart. Det bästa skulle vara hjälp via fjärrstyrning.

Tack på förhand, för min luddiga beskrivning.

#484

Postad 20 november 2011 - 22:07

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Jag är så nära nu att få allt att fungera, men samtidigt så långt borta känns det som eftersom jag är helt borta.

Kör Terratec Cingery S2 PCI HD(Canal digital), Phoenix kortläsare, Newcs, ACamd och DVBlink.

Har fått Newcs att fungera, lagt filerna från ACamd i: DVBLogic\DVBLink\sources\mce\plugins och håller nu på att ändra/ konfigurera i DVBlink/TVSource.

Jag har kört fast där man ska söka efter kanaler eftersom jag ändrade i Transponders filen 3592, då jag läst om detta i en annan tråd. Nu får jag meddelandet "Error C:\Program Files (x86)\DVBLogic\DVBLink\sources\mce\transponders\3592.ini(1): '=' character not found in line".

Det jag vill ha hjälp med är att hitta kanaler och sen få det att funka i Media center. Har läst och läst men det blir bara mer oklart. Det bästa skulle vara hjälp via fjärrstyrning.

Tack på förhand, för min luddiga beskrivning.


Testa någon av dessa transponderfilerna, minns inte i skrivande stund om jag kör med 3592 eller 3593, du kan testa båda.

[SATTYPE]
1=3592
2=Thor 3,5 Intelsat 10-02
[DVB]
0=82
1=3856,L,10000,34
2=3977,L,17777,34
3=3985,R,4000,34
4=11785,H,30000,34,S2
5=10934,H,25000,34,S2
6=10934,V,24500,34
7=10872,V,24500,78
8=10903,H,25000,34,S2
9=11041,H,3100,78
10=11045,H,2500,34
11=11048,H,3100,34
12=11090,V,6111,34
13=11093,H,19191,78
14=11166,V,1450,78
15=11172,V,6111,34
16=11182,V,3100,78
17=11216,V,24500,78
18=11229,H,24500,78
19=11247,V,24500,78
20=11261,H,24500,78
21=11278,V,24500,78
22=11293,H,24500,78
23=11309,V,24500,78
24=11325,H,24500,78
25=11341,V,24500,78
26=11357,H,24500,78
27=11372,V,24500,78
28=11389,H,24500,78
29=11403,V,24500,78
30=11421,H,24500,78
31=11434,V,24500,78
32=11463,V,6111,34
33=11471,V,6111,34
34=11481,V,6111,34
35=11491,V,6111,34
36=11497,V,3333,78
37=11502,V,3200,78
38=11508,V,3200,34
39=11517,V,6111,34
40=11525,V,6111,34
41=11535,V,4936,34,S2
42=11540,V,4936,34,S2
43=11544,V,3472,78
44=11548,V,3472,78
45=11553,V,3472,78
46=11558,V,6111,34
47=11606,H,7750,78
48=11619,V,5632,34
49=11747,H,28000,56
50=11785,H,28000,56
51=11823,H,28000,78
52=11938,H,25000,34,S2
53=12015,H,30000,34,S2
54=12054,H,28000,34
55=12128,H,30000,34,S2
56=12149,V,28000,56
57=12169,H,28000,78
58=12188,V,25000,34,S2
59=12226,V,28000,34
60=12245,H,28000,56
61=12265,V,25000,34,S2
62=12303,V,28000,34
63=12322,H,27800,34
64=12341,V,28000,78
65=12399,H,28000,78
66=12418,V,28000,78
67=12456,V,28000,34
68=12476,H,28000,56
69=12513,V,5632,34
70=12527,H,27500,34
71=12531,V,23340,34
72=12563,H,27500,34
73=12563,V,27500,34
74=12607,H,27500,34
75=12607,V,27500,34
76=12643,H,27500,34
77=12643,V,27500,34
78=12687,H,27500,34
79=12687,V,27500,34
80=12718,V,18400,34
81=12723,H,27500,34
82=12735,V,8800,56
[UPDATE]
0=Oct 3, 2009
1=3560
2=http://www.mixesoft.com

eller denna (som jag tror att jag använder)

[SATTYPE]
1=3592
2=Thor at 0,8 Canal Digital Sweden
[DVB]
0=20
1=10778,V,25000,34,DVB-S2,8PSK
2=10809,V,24500,78,DVB-S,QPSK
3=10872,H,24500,78,DVB-S,QPSK
4=10872,V,24500,78,DVB-S,QPSK
5=10903,V,25000,34,DVB-S2,8PSK
6=10934,H,25000,34,DVB-S2,8PSK
7=10934,V,24500,78,DVB-S,QPSK
8=11216,V,24500,78,DVB-S,QPSK
9=11229,H,24500,78,DVB-S,QPSK
10=11261,H,24500,78,DVB-S,QPSK
11=11278,V,24500,78,DVB-S,QPSK
12=11309,V,24500,78,DVB-S,QPSK
13=11325,H,24500,78,DVB-S,QPSK
14=11341,V,24500,78,DVB-S,QPSK
15=11357,H,24500,78,DVB-S,QPSK
16=11389,H,24500,78,DVB-S,QPSK
17=11421,H,24500,78,DVB-S,QPSK
18=11785,H,30000,34,DVB-S2,8PSK
19=11862,H,28000,78,DVB-S,QPSK
20=12015,H,30000,34,DVB-S2,8PSK


Lycka till

#485

Postad 26 december 2011 - 18:32

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

  • 661 inlägg
  • 0

Hade ett liknande problem efter jag lagt till en ny dvb-t2 tuner. Det slutade med att jag fick ta bort alla "sources" i dvblink. Efter jag lagt till dom igen och konfigurerat om tv-signal i mce så funkade allt kanon! Kör nu med 2st dvb-t och 2 dvb-t2 och det funkar kanon. Jag har slagit samman alla sd-kanaler från alla 4 tuners i dvblink och förstås hd kanalerna från mina 2 dvb-t2 tuners. Dvblink är konfat så att den kommer att prioritera den tuner som har minst mappade kanaler. I och med att mina dvb-t tuners inte har hd kanalerna så kommer de prioriteras först om man kollar på sd och det vill man ju så att dvb-t2 korten är tillgängliga för hd-kanalerna. Dvblink sköter detta auto och väljer första lediga fysiska tuner med minst mappade kanaler oavsett vilken logisk tuner media center väljer. Ett problem som jag stötte på var att media center trodde att tunern för hd var upptagen när jag spelade in en sd-kanal. Dvblink hade inte ockuperat t2 tunern men media center trodde det. Dvblink lägger auto upp minst sammanslagna kanaler på logisk tuner1 mer samanslagna kanaler på tuner 2 osv. Detta innebar i mitt fall att hd kanalerna hamnade på logisk tuner 1 och 2, sd på tuner 3 och 4. Media center prioriterar default tuner 1 sedan tuner 2 osv. Vilket innebar att media center trodde att tunern(a) med hd kanaler var upptagen än fast dvblink inte hade ockuperat dessa. detta löstes genom att ändra tuner prioritering i mce! Fick gå igenom alla sd-kanaler och prioritera tuner 3 och 4. Woulah!!!! Allt funkar nu perfekt kan spela in 2hd och 2 sd samtidigt nu utan att mce klagar på att det inte finns några tillgängliga tuners!!

Hoppas jag varit tillräckligt tydlig, blev lite mycket text... Grundproblemet var altså att mce trodde att hd-tunern var upptagen än fast dvblink hade prioriterat anorlunda. Du ska alltså ta med dina sd kanaler för dvb-t2 kortet då kommer dvb-t kortet att få minst kanaler och därmed högst prio i dvblink. Sedan ska du ändra prio i mce så den logiska tunern med hd-kanaler har lägst prio. Prio på fysiska tuners kan inte styras på annat sätt i dvblink 3.x. Men i 4 ska men kunna ändra prio själv...


Hej,

Funkar det pss i v4.1?
Har hört att dom ändrat i logisk mappning av tuners.

Någon som vet?

(edit, det verkar som att MCE nu automatiskt mappar de tuners som har källan, dvs om SVT 1 HD finns på 2 av 4 tuners, så mappas endast de 2 tuners upp under "redigera källor i MCE", medans tex TV3 så mappas alla 4 upp eftersom TV3 finns mappat i DVBlink på alla 4 tuners.)

Redigerat av Slangare, 27 december 2011 - 09:57.


#486

Postad 03 januari 2012 - 16:58

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har stött på ett underligt problem i 4.1. Två av mina kanaler - NatGeo HD och Canal+ First HD - pixeliserar kraftigt och går inte att titta på. Detta gäller bara dessa 2 som inte ens ligger på samma transponder, och andra kanaler på deras respektive transpondrar funkar perfekt.

Jag använder ett TBS 6981 dubbeltunerkort och Canal Digital via satellit.

Någon som stött på något liknande?


#487

Postad 04 januari 2012 - 10:48

flarsson
  • flarsson
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Hej,
Har just uppgraderat till 4.1.1 av DVBLINK och det mesta fungerar OK. Har problem med "pixelisering" via Network Connect samt att jag tappat bort subtitles och möjlighet för text Tv. Just Subtitles är lite irriterande efetrsom jag har Canal +.
Har läst lite på diverse trådar hos DVBLOGIC men är för gammal att orka sitta och leta.

Jag kör Boxer med Windows 7 64.

När jag lägger tillbaka 3.2.2 av DVBLINK så fungerar det igen.

/Flarsson

#488

Postad 26 februari 2012 - 11:45

BlueFruit
  • BlueFruit
  • Användare

  • 113 inlägg
  • 0

Jag har stött på ett underligt problem i 4.1. Två av mina kanaler - NatGeo HD och Canal+ First HD - pixeliserar kraftigt och går inte att titta på. Detta gäller bara dessa 2 som inte ens ligger på samma transponder, och andra kanaler på deras respektive transpondrar funkar perfekt.

Jag använder ett TBS 6981 dubbeltunerkort och Canal Digital via satellit.

Någon som stött på något liknande?

Jag har samma problem i version 3.2.2 med SVT 1 & 2 HD. Endast dessa två kanaler, alla andra funkar fint.

Någon som har en lösning?

#489

Postad 26 februari 2012 - 17:14

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

Jag har stött på ett underligt problem i 4.1. Två av mina kanaler - NatGeo HD och Canal+ First HD - pixeliserar kraftigt och går inte att titta på. Detta gäller bara dessa 2 som inte ens ligger på samma transponder, och andra kanaler på deras respektive transpondrar funkar perfekt.

Jag använder ett TBS 6981 dubbeltunerkort och Canal Digital via satellit.

Någon som stött på något liknande?


Jag har också pixelproblem med Nat Geo HD från Canal Digital via parabol. :(

Har inte Canal+ First HD så vet inte om den också skulle strula. Alla andra HD-kanaler fungerar utmärkt, t.ex Nat Geo Wild HD som ligger på samma transponder. Låter som vi har samma problem.

Det jag kommit fram till är att problemet inte ligger i DVBLink. Detta då det fungerar utmärkt att titta från två andra PCs med WMC 7 samt att om jag lokalt öppnar kanalen i VLC så fungerar det också utmärkt (DVBLink server ligger på datorn där det strular och jag kör via WLAN ifrån de andra datorerna). Har också testat att spela in en snutt och får även då pixlar om jag öppnar med WMC 7 (och WMP) men inte med VLC.

Såg i en tråd någonstans att vissa haft problem med ATI-kort och jag har ett ATI Radeon HD 5800 serie, OS är Win 7 64-bit. Använder HDMI-porten på grafikkortet. TV-kortet är TBS 6984.

Körde förhoppningsfull därför in det sprillans nya drivrutinen "AMD Catalyst 12.2 Pre-Certified Driver" - men pixlarna kvarstår tyvärr...

Ngn som har tips på vad jag ytterligare kan felsöka för att se om problemet ligger hos AMD/ATI, TBS eller Microsoft? :huh:

Redigerat av Videonisse, 26 februari 2012 - 17:16.


#490

Postad 27 februari 2012 - 08:56

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Har du testat med Catalyst 11.6 eller tidigare?

#491

Postad 27 februari 2012 - 10:45

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
...är det inte samma typ av problem som med vissa boxerkanaler i win7/64? Testa att byta codecs och disabla mediafoundation med shark007...

#492

Postad 27 februari 2012 - 14:25

beachman
  • beachman
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

...är det inte samma typ av problem som med vissa boxerkanaler i win7/64? Testa att byta codecs och disabla mediafoundation med shark007...

Tror att MS bara har problem med vissa mpeg-2 sändningar, antar att CD inte använder sig av mpeg-2 för HD-kanalerna!? Har i varje fall inga pixeleringsproblem med boxer HD oc MS codec, men det kan ju förstås vara annorlunda med CD...

#493

Postad 27 februari 2012 - 18:57

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Rensade igår hela DVBLink installationen vilket inte hjälpte men löste iallafall lite EPG-problem som dykt upp.

Testade sedan idag att lägga in den äldre ATI-versionen 11.6 och se, det löste problemet med National Geo HD ! :)


Har även ett problem md lite pixlar och "hackigt" ljud på TV4 HD men det tror jag beror på att LNB inte är 100% korrekt inställd horisontalt/vertikalt, dvs att "skew" behöver justeras en aning (får dålig eller ingen signal för alla H-kanalerna på den transpondern).

#494

Postad 28 februari 2012 - 11:22

Andreas.Net
  • Andreas.Net
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej, jag kör Dvblink ihop med ett TBS6981 DVB-S/S2, newcs, acamd.

När jag byter kanal i MCE så tar det väldigt lång tid (6-10 sec), vad kan detta bero på ?

/Andreas.Net

#495

Postad 01 mars 2012 - 10:17

patrikpet
  • patrikpet
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej,

Jag har ett problem med DVBLink 4.1.1 som jag inte kommer ihåg att jag hade med version 4.1.

Nu har jag ju tyvärr kastat installatören för 4.1...

Så, är det någon som har kvar DVBLink TVSource 4.1 - paketet?

Patrik

#496

Postad 14 mars 2012 - 22:54

Storm II
  • Storm II
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Hej,

jag är nybörjare både på forum och på dvblink, det problem jag har är att jag har en dator men Mediacenter installerat med en Firedtv C, har använt denna sedan gammalt. Den är installerad med Windows 7 Ultimate 64 bit.
Jag kör med DVBLINK 4.1

När jag installera dvbserver så hittar jag sedan inte något tv-kort i programvaran. det enda jag får upp är de olika epg som jag har på datorn.

kan detta ha att göra med att jag redan har installerat tv-kortet mediacenter?

#497

Postad 15 mars 2012 - 16:02

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Någon som har en Viasat-konfiguration för newcs/acamd att dela med sig av inkl transponderfil?

Jag har lyckats få dvblink att switcha snyggt och prydligt mellan två olika LNB men nu vet jag inte hur jag ska ställa in newcs och acamd för Viasat.

Jag har en Phoenixläsare nr 2 som ska pluggas in i servern, några speciella instruktioner när man har 2 kortläsare?

Tack på förhand!

#498

Postad 15 mars 2012 - 19:48

spelevinken
  • spelevinken
  • Beroende

  • 1 417 inlägg
  • 0

Någon som har en Viasat-konfiguration för newcs/acamd att dela med sig av inkl transponderfil?

Jag har lyckats få dvblink att switcha snyggt och prydligt mellan två olika LNB men nu vet jag inte hur jag ska ställa in newcs och acamd för Viasat.

Jag har en Phoenixläsare nr 2 som ska pluggas in i servern, några speciella instruktioner när man har 2 kortläsare?

Tack på förhand!


Trodde inte det funkade med Viasat överhuvudtaget.

#499

Postad 15 mars 2012 - 20:16

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Trodde inte det funkade med Viasat överhuvudtaget.


Med SD-kanalerna ska det funka (ingen card pairing)

#500

Postad 17 mars 2012 - 12:34

Unregistered35020
  • Unregistered35020
  • Forumräv

  • 635 inlägg
  • 0
...någon här som kör 4.11 (gärna med boxer och e7t2c i ett nät med flera mediacenterburkar) med framgång?

Är småsugen att ta steget, har kört med 3.22 länge nu, och har väl egentligen inget att klaga på, men är det lika stabilt i 4.11...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.