Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2020: BX CX GX WX ZX OCH RX

1211 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED88ZX 88" 8K (7680x4320) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77GX 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 8,33 (2) Inga priser
LG OLED65WX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED65CX6 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 9,02 (51) Inga priser
LG OLED65BX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 3 (0) Inga priser
LG OLED55BX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 7,75 (3) 25 832:-
LG OLED48CX6 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 9,17 (5) Inga priser
LG OLED55CX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,87 (23) Inga priser
LG OLED77CX6 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 6 9,17 (5) Inga priser
LG OLED55GX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
LG OLED77ZX 77" 8K (7680x4320) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED55GX6 (TV) Rapporterad 0 (0) Inga priser
LG OLED65GX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 9,08 (11) Inga priser
LG OLED48CX5 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77CX9 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77CX3 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED48CX3 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
17 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Bildinställningen LG OLED65CX6LA (3 inlägg) 2 år sedan
LG OLED65CX (2 inlägg) 2 år sedan
Söker 65"-tv för max 15 000:- (9 inlägg) 2 år sedan
Köpa ny 65" LG CX eller Panna HZ980? (7 inlägg) 2 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 2 år sedan
LG OLED65CX - Var finns mått för installation? (7 inlägg) 3 år sedan
Köpråd för 65" (42 inlägg) 3 år sedan
Inköp av ny TV, men hur ska jag koppla? (32 inlägg) 3 år sedan
Samsung 75" Q80T vs LG 65" OLED CX (10 inlägg) 3 år sedan
Sony OLED KD-77AG9 eller LG CX 77 för 50 kkr? (10 inlägg) 3 år sedan
Köpa tv netonnet blackfriday rea? (6 inlägg) 3 år sedan
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg) 3 år sedan
Hur står dessa 2 tv apparater mot varandra (14 inlägg) 3 år sedan
Byta ut Samsung PS64F8505 mot en ny TV i 75" klassen? (4 inlägg) 3 år sedan
Behöver råd (13 inlägg) 3 år sedan
LG GX vs Q950TS (31 inlägg) 3 år sedan

#851

Postad 17 februari 2021 - 23:02

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Mediamarkt är den enda elladan som gör riktig ISF-kalibrering:

 

https://www.mynewsde...parater-1426327

https://www.minhembi...howtopic=328947

 

Så dessa "maskiner" är rimligtvis mätutrustning och signalgenerator som krävs för kalibreringen. Om det ser ut som skit efter kalibreringen så är det rimligtvis en av två anlednngar:

 

  • Något har blivit fel i kalibreringen, alternativt att teven inte står i det kalibrerade bildläget.
  • Du har ingen koll på hur en korrekt bild ska se ut.

 

Idag har de flesta TV-apparater åtminstone ett eller ett par förinställda lägen som är dugligt korrekta direkt från fabrik.

Nja, med tanke på att han inte ens kunde förklara vad hans "maskiner" gjorde och om han nu själv inte ser att det är fel läge på skärmen, ja då tvivlar jag starkt på kompetensen.

 

Jag har kanske ingen koll på hur en bra bild ska vara, men jag kan nog se om det är skit för någon har överdrivit skärpan till den punkten att en rak linje blir taggig och upplysta områden tappar alla detaljer(vilken blir uppenbart när skärmarna står sida vid sida)

 

Men du har ju redan din åsikt klar utan att ens ha varit i butiken och sett själv, så det spelar uppenbarligen ingen roll för dig, men sluta dumförklara mig tack och var bara nöjd med just din kalibrering.



#852

Postad 18 februari 2021 - 08:13

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Nja, med tanke på att han inte ens kunde förklara vad hans "maskiner" gjorde och om han nu själv inte ser att det är fel läge på skärmen, ja då tvivlar jag starkt på kompetensen.

 

Jag har kanske ingen koll på hur en bra bild ska vara, men jag kan nog se om det är skit för någon har överdrivit skärpan till den punkten att en rak linje blir taggig och upplysta områden tappar alla detaljer(vilken blir uppenbart när skärmarna står sida vid sida)

 

Men du har ju redan din åsikt klar utan att ens ha varit i butiken och sett själv, så det spelar uppenbarligen ingen roll för dig, men sluta dumförklara mig tack och var bara nöjd med just din kalibrering.

 

Såklart fullt möjligt att den säljaren inte har nån koll alls, och bara blivit informerad om att den teven, eller någon annan, är kalibrerad och för vidare den informationen. Sen drog jag en logisk slutsats om vad som kunde vara orsaken, inget annat, och du dumförklarar i så fall mig lika mycket med det du skriver om att jag har en förutfattad åsikt och att det inte spelar mig någon roll ;) 



#853

Postad 18 februari 2021 - 08:31

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

  • 3 967 inlägg
  • 4

Om det inte sker en stor uppryckning från de inblandade i denna tråden så kommer jag att dela ut semester från forumet.

Jag har rensat godtyckligt bland de inlägg som jag inte tycker passar in i vårat forum.

Nej, det är är inte uppe för diskussion utan det som jag har gjort/bestämt är det som gäller.

Om någon känner sig nödgad att kommentera mitt beslut antingen i tråden eller via PM så kommer den eller dessa personer få semester från forumet.

 

Skärp er!



#854

Postad 18 februari 2021 - 14:49

Tomgot
  • Tomgot
  • Lärjunge

  • 461 inlägg
  • 0

Jag använde mig precis av den alldeles utmärkta Sluta följ detta ämne knappen.



#855

Postad 21 februari 2021 - 03:40

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Såklart fullt möjligt att den säljaren inte har nån koll alls, och bara blivit informerad om att den teven, eller någon annan, är kalibrerad och för vidare den informationen. Sen drog jag en logisk slutsats om vad som kunde vara orsaken, inget annat, och du dumförklarar i så fall mig lika mycket med det du skriver om att jag har en förutfattad åsikt och att det inte spelar mig någon roll ;)

Igen då, du yttrar dig över någonting du inte vet något om.

Gå till butiken och titta själv istället för att bara ha personliga åsikter, sedan får du gärna återkomma till diskussionen.



#856

Postad 21 februari 2021 - 08:24

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Visst är det Media Markt på Heron City vi pratar om? Jag har inget bättre för mig idag så jag tar nog en sväng dit lagom till öppning... :)



#857

Postad 21 februari 2021 - 12:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Jag var där och det enda jag kan säga är att de inte hade någon LG OLED på display som de påstod vara kalibrerad. En CX såg jag där det angivna priset var inklusive ISF-kalibrering, men inget om att bildvisaren i sig var kalibrerad och det var uppenbarligen butiksläget som användes. Däremot hade de ett par mindre apparater, vilka jag inte minns märket på, som jämförde kalibrerad mot butiksläge och där var det inget som såg anmärkningsvärt ut.

 

Mao motsäger jag inget av det som JohnnyMann uppfattade, men min egna erfarenhet går inte i linje med det.



#858

Postad 21 februari 2021 - 15:19

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Mycket prestige i den här tråden. Varför kan vi inte hålla oss till relevanta saker, som nya firmwareversionen o.s.v.?

Redigerat av Alan31, 21 februari 2021 - 15:19.


#859

Postad 21 februari 2021 - 17:48

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Igen då, du yttrar dig över någonting du inte vet något om.

Gå till butiken och titta själv istället för att bara ha personliga åsikter, sedan får du gärna återkomma till diskussionen.

 

Igen då, jag drog en logisk slutsats om vad som kunde vara orsaken till att du uppfattade bilden som skit, i den ingick att du kanske inte vet hur en korrekt bild ska se ut, vilket uppenbarligen var en öm tå att trampa på, men jag har all rätt att på ett öppet publikt forum kommentera och komma med påståenden, spekulationer och ha personliga åsikter om det någon annan skriver.

 

Och jag behöver absolut inte ditt tillstånd för att deltaga i diskussonen, utan det gör jag precis hur mycket jag vill oavsett.



#860

Postad 21 februari 2021 - 21:17

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Någon som har en GX eller CX och kan svara på hur känslig den är för inbränning?
Jag har tänkt byta ut min nuvarande Samsung LED dels pga inbränning konstigt nog.
Har haft 2 st plasma innan denna LED och ingen av de 2 hade problem med inbränning.
Lite fundersam bara på hur den har fungerat för er som har en.

Hade tänkt vänta tills de nya modellerna kommer i april och se hur mycket priset sjunker.
Ska köpa 77 GX eller 77 G1 som den nya heter.
77 GX kostar ju mellan 55-75 000:- just nu. De flesta tar 75 000:-
Den nya G1 kommer ju kosta ca 65 000:- verkar det som så det lutar lite mot den faktiskt om det stämmer.
Beror ju på hur mycket GX sjunker i pris också. Kommer den ner till ca 35-40 000:- kanske det blir en GX.



#861

Postad 22 februari 2021 - 05:47

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0

Jag var där och det enda jag kan säga är att de inte hade någon LG OLED på display som de påstod vara kalibrerad. En CX såg jag där det angivna priset var inklusive ISF-kalibrering, men inget om att bildvisaren i sig var kalibrerad och det var uppenbarligen butiksläget som användes. Däremot hade de ett par mindre apparater, vilka jag inte minns märket på, som jämförde kalibrerad mot butiksläge och där var det inget som såg anmärkningsvärt ut.

 

Mao motsäger jag inget av det som JohnnyMann uppfattade, men min egna erfarenhet går inte i linje med det.

Tack för att du iallafall var där och vet vad du pratar om till skillnad från andra bessersmittar i denna tråd.

Har inte vart där på ett tag men då hängde det 2 st för att man skulle se skillnaden, om du går dit igen så fråga gärna om det skall föreställa den "kallibrerade", för det låter tyvär som att den är den du såg, trist men sant!

 

Igen då, jag drog en logisk slutsats om vad som kunde vara orsaken till att du uppfattade bilden som skit, i den ingick att du kanske inte vet hur en korrekt bild ska se ut, vilket uppenbarligen var en öm tå att trampa på, men jag har all rätt att på ett öppet publikt forum kommentera och komma med påståenden, spekulationer och ha personliga åsikter om det någon annan skriver.

 

Och jag behöver absolut inte ditt tillstånd för att deltaga i diskussonen, utan det gör jag precis hur mycket jag vill oavsett.

Jatack, vi har alla märkt ditt behov av att yttra dig om saker du inte vet något om, gå vidare nu, hejdå!


Redigerat av JohnnyMann, 22 februari 2021 - 05:48.


#862

Postad 22 februari 2021 - 08:29

Alan31
  • Alan31
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Till er som diskuterar i all oändlighet om vad som är korrekt bild eller inte: skärp er för f*n. Aldrig sett maken till så mycket prestige som mellan er. Lugna ner er. Andas!

#863

Postad 22 februari 2021 - 11:47

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 65 CX eller GX, har idag en gammal Pioneer 5090H som fungerar utmärkt.

Är det läge att vänta in april tror ni för att de ska sjunka mer eller är det lika bra att köpa nu?

Har egentligen inte bråttom, men nu har man inte köpt något roligt på ett tag så man är lite sugen på att uppgradera.



#864

Postad 22 februari 2021 - 16:40

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

 

Jatack, vi har alla märkt ditt behov av att yttra dig om saker du inte vet något om, gå vidare nu, hejdå!

 

 

Trist, du fattar inte oavsett förklaring, eller så väljer du bara att inte förstå för att det är enklare. Men jag går vidare då...



#865

Postad 22 februari 2021 - 18:50

Iwarsson
  • Iwarsson
  • Lärjunge

  • 384 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 65 CX eller GX, har idag en gammal Pioneer 5090H som fungerar utmärkt.
Är det läge att vänta in april tror ni för att de ska sjunka mer eller är det lika bra att köpa nu?
Har egentligen inte bråttom, men nu har man inte köpt något roligt på ett tag så man är lite sugen på att uppgradera.


Gick från en KRP-500A till en LG C7 65. Det enda jag saknar med Pioneern var att den var lite mer förlåtande mot dålig insignal och hade betydligt bättre rörelseskärpa. Annars är allt annat bättre med OLED.

Tycker jag, är väl bäst att tillägga...

#866

Postad 22 februari 2021 - 22:58

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Någon som har en GX eller CX och kan svara på hur känslig den är för inbränning?
Jag har tänkt byta ut min nuvarande Samsung LED dels pga inbränning konstigt nog.
Har haft 2 st plasma innan denna LED och ingen av de 2 hade problem med inbränning.
Lite fundersam bara på hur den har fungerat för er som har en.

Hade tänkt vänta tills de nya modellerna kommer i april och se hur mycket priset sjunker.
Ska köpa 77 GX eller 77 G1 som den nya heter.
77 GX kostar ju mellan 55-75 000:- just nu. De flesta tar 75 000:-
Den nya G1 kommer ju kosta ca 65 000:- verkar det som så det lutar lite mot den faktiskt om det stämmer.
Beror ju på hur mycket GX sjunker i pris också. Kommer den ner till ca 35-40 000:- kanske det blir en GX.

 

 

Jag skulle personligen avvakta lite trovärdiga tester av G1 för att se hur mycket skillnad den nya EVO-panelen gör i praktiken. 77GX följer inte riktigt prismönstret för 77C9 och 77CX över året, GX har legat ganska stabilt runt 75k där den introducerades, med att par dropp ner till 60k bla. på BF. Men det var först nu i början av feb. som den droppade lite mer, ner till 52k där den ligger nu. Rimligtvis styrs det främst av hur många LG har kvar i lager, men då GX knappast beräknades säljas i samma volymer som CX, så kanske det inte finns så många kvar att man ska räkna med nån ytterligare större sänkning.

 

Alltid en avvägning om man ska slå till på förra årets modell till ett bra pris, eller avvakta nästa. Men just i och med att man nu vet att det kommer en ny modell, som för första gången på flera år har tekniska förutsättningar att kunna vara ganska mycket bättre än sin föregångare, så kanske avvakta är rätt melodi.



#867

Postad 22 februari 2021 - 23:05

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Funderar på att köpa en 65 CX eller GX, har idag en gammal Pioneer 5090H som fungerar utmärkt.

Är det läge att vänta in april tror ni för att de ska sjunka mer eller är det lika bra att köpa nu?

Har egentligen inte bråttom, men nu har man inte köpt något roligt på ett tag så man är lite sugen på att uppgradera.

 

Tittar man på prishistoriken från tidigare år, så ska man nog inte räkna med någon större sänkning nu på våren, finns också risk att lagren börjar sina och då kryper priserna uppåt igen, och så riskerar man ju att de helt enkelt tar slut också. Sen gällande just GX, som jag skrev här ovan, så kommer G1 med nya panelen nu vilket kan vara ett incitament att vänta.



#868

Postad 23 februari 2021 - 03:22

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Jag skulle personligen avvakta lite trovärdiga tester av G1 för att se hur mycket skillnad den nya EVO-panelen gör i praktiken. 77GX följer inte riktigt prismönstret för 77C9 och 77CX över året, GX har legat ganska stabilt runt 75k där den introducerades, med att par dropp ner till 60k bla. på BF. Men det var först nu i början av feb. som den droppade lite mer, ner till 52k där den ligger nu. Rimligtvis styrs det främst av hur många LG har kvar i lager, men då GX knappast beräknades säljas i samma volymer som CX, så kanske det inte finns så många kvar att man ska räkna med nån ytterligare större sänkning.

 

Alltid en avvägning om man ska slå till på förra årets modell till ett bra pris, eller avvakta nästa. Men just i och med att man nu vet att det kommer en ny modell, som för första gången på flera år har tekniska förutsättningar att kunna vara ganska mycket bättre än sin föregångare, så kanske avvakta är rätt melodi.

Jo jag kommer utan tvekan att vänta till april.
Jag tänker inte betala 75 000:- för GX.
Men jag funderar lite på hur känsliga nuvarande modeller är vad gäller inbränning.
Det är ju enda orsaken nu att jag ska byta TV.
Min Samsung LED har riktigt bra bild men som sagt så har jag fått inbränning och dessutom 2 svarta vertikala streck som är exakt på samma avstånd
från kanterna på TV:n. Väldigt irriterande.



#869

Postad 23 februari 2021 - 07:20

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Såg BX65 för 18 nu på Netonnet. Noterar på bilderna att HDMI sitter rakt bakåt på ARC:n vilket gör det problematiskt att hänga tvn på väggen.



#870

Postad 23 februari 2021 - 08:55

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Någon som har en GX eller CX och kan svara på hur känslig den är för inbränning?
Jag har tänkt byta ut min nuvarande Samsung LED dels pga inbränning konstigt nog.
Har haft 2 st plasma innan denna LED och ingen av de 2 hade problem med inbränning.
Lite fundersam bara på hur den har fungerat för er som har en.

Har haft min CX i några månader nu och inte sett några permanenta inbränningar. Dock märkt av en tillfällig en gång i Youtube appen med en väldigt skrällig färgad Youtube thumbnail som var på skärmen en stund (CyberPunk i det fallet, har ju väldigt skrikig gul färg). Den låg kvar som en skugga en stund när jag bytte till Amazon Prime appen, men inte märkt av det sen dess och varit extra nitisk med att försöka hitta sådana tillfälliga inbränningar sen dess.

Spelat en del spel (AC: Valhalla på PS5:an) och inte märkt av inbränningar av HUD:en där t.ex.



#871

Postad 23 februari 2021 - 10:23

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Har haft min CX i några månader nu och inte sett några permanenta inbränningar. Dock märkt av en tillfällig en gång i Youtube appen med en väldigt skrällig färgad Youtube thumbnail som var på skärmen en stund (CyberPunk i det fallet, har ju väldigt skrikig gul färg). Den låg kvar som en skugga en stund när jag bytte till Amazon Prime appen, men inte märkt av det sen dess och varit extra nitisk med att försöka hitta sådana tillfälliga inbränningar sen dess.
Spelat en del spel (AC: Valhalla på PS5:an) och inte märkt av inbränningar av HUD:en där t.ex.


Verkar vara just det gula som vill fastna en stund! Märkte samma med den brinnande Vikings loggan på HBO som blev kvar i några sekunder. Förstår varför man skaundvika nyhetsmorgon nu 😂
Annars nada!

#872

Postad 23 februari 2021 - 12:20

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Såg BX65 för 18 nu på Netonnet. Noterar på bilderna att HDMI sitter rakt bakåt på ARC:n vilket gör det problematiskt att hänga tvn på väggen.

Det var ingen bra placering. Du får skaffa en sådan här:

 

https://www.netonnet...f/166822.14524/



#873

Postad 23 februari 2021 - 15:32

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Det var ingen bra placering. Du får skaffa en sådan här:

 

https://www.netonnet...f/166822.14524/

HUr blir då kvalitetsförlusten ? Tänkte om man skulle köpa en vinklad HDMI kabel, tex från Supra.

Ingen som har denna tv och kan tipsa om ett väggfäste som inte är för slimmat ?



#874

Postad 23 februari 2021 - 16:07

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Är det inte bättre att ta en CX för 2000kr till? Mer en allmän fråga när det inte skiljer så mkt.



#875

Postad 23 februari 2021 - 17:16

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Jo jag kommer utan tvekan att vänta till april.
Jag tänker inte betala 75 000:- för GX.
Men jag funderar lite på hur känsliga nuvarande modeller är vad gäller inbränning.
Det är ju enda orsaken nu att jag ska byta TV.
Min Samsung LED har riktigt bra bild men som sagt så har jag fått inbränning och dessutom 2 svarta vertikala streck som är exakt på samma avstånd
från kanterna på TV:n. Väldigt irriterande.

 

Tämligen ovanligt med inbränning på LCD/LED, är det något specifikt som orsakat den, logga, HUD, text? Plasma som du hade innan är ju betydligt känsligare, så lite konstigt om du inte fick något på dem. Rent generellt ska ju OLED vara betydligt tåligare än plasma, speciellt de senare generationerna. 



#876

Postad 23 februari 2021 - 20:20

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Ser ni andra samma udda/fula sak som jag?

 

Jag har en 55CX.

Jag startar appen ViaPlay och går till t.ex. Inställningar (längst ner till vänster).

Jag ser nu en mörkgrå bakgrund bakom vit text.

 

"Problemet" är att jag ser en massa ringar i det gråa. Ungefär som om man tittar på ringarna på vatten efter man slängt i en liten sten.

 

I andra menyer, t.ex. Sök, så ändras ringarna till att bli vertikala streck.

 

 

Dessa vertikala streck och ringar gör att jag tycker att det ser ut som att något är fel på tvn eller dess inställningar (såg ut som att det blev banding-effekter i gradienter), men "problemet" är bara i denna app.


Redigerat av elofu17, 23 februari 2021 - 20:54.


#877

Postad 23 februari 2021 - 22:15

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Ser ni andra samma udda/fula sak som jag?

Jag har en 55CX.
Jag startar appen ViaPlay och går till t.ex. Inställningar (längst ner till vänster).
Jag ser nu en mörkgrå bakgrund bakom vit text.

"Problemet" är att jag ser en massa ringar i det gråa. Ungefär som om man tittar på ringarna på vatten efter man slängt i en liten sten.

I andra menyer, t.ex. Sök, så ändras ringarna till att bli vertikala streck.


Dessa vertikala streck och ringar gör att jag tycker att det ser ut som att något är fel på tvn eller dess inställningar (såg ut som att det blev banding-effekter i gradienter), men "problemet" är bara i denna app.


Kan vara fel i panelen!

Kör den här och kika: https://youtu.be/eIJxh9UGyak

#878

Postad 24 februari 2021 - 00:24

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det är fel i panelen eftersom jag inte upplevt color banding i övrigt.

 

Videon du länkar till visar att min panel i.a.f. inte har vertical banding (dvs smutsiga vertikala stråk över skärmen).

Oavsett grånyans (eller färg) ser hela panelen jämn och fin ut med exakt samma nyans.

 

Men om jag tittar på https://www.youtube....h?v=efpiTmunhBQ (4K TV Color Banding Test) så visar varenda gradient i videon OERHÖRD color banding. Varje bild ser ap-ful ut.

Jag tror dock, liksom många som skriver i kommentarerna, att bandingen redan finns i källmaterialet.

Dvs denna video är nog helt kass att använda för att testa color banding.

 

Vet någon om det finns någon garanterat *bra* video (eller app) att testa panelen med? (jag har ingen spelkonsoll, ingen Blueray och ingen DVD att testa från. Det jag har är en Telia IPTV-box, USB-stickor jag kan lägga testmaterial på samt HDMI-sladd från min laptop.)

 

Jag gick nyss in på den inbyggda appen "Art Gallery" och valde "Meditation Break". Där fanns ett gäng bilder med himmel som en gradient, och jag ser ingen direkt color banding där, men dessa bilder har inte världen bästa kvalitet, och man kan ana lite kompressionsartefakter, så m.a.o. egentligen inget bra test.

 

 

Jag antar att inget är fel med panelen.

Undrar bara varför designfolket till ViaPlay-appen valt en så värdelös algoritm för att behandla bakgrundsfärgen, då den får panelen att se halvtrasig ut.
Det hade varit både enklare och snyggare att inte ha nån algoritm alls, utan bara en solid färg tycker jag.

 

Kan någon som har ViaPlay gå in i appen, fysiskt ställa sig nära TVn, och detaljgranska den mörkgrå bakgrunden, gärna samtidigt som du navigerar runt och t.ex. byter från vyn 'Inställningar' till vyn 'Sök'. Ser du också konstiga mönster i bakgrunden, dvs inte en solid mörk färg?
 

 

Edit:

Jag testade att surfa med den inbyggda browsern till https://www.eizo.be/monitor-test/ och valde testet Gradient.

Testet påvisar banding i alla färger på min panel. Men även här undrar jag om det inte är browsern som introducerar bandingen när den delar upp gradienten i 256 nyanser.

(jag har helt stängt av eller dämpat de flesta bildförbättringsfunktionerna, så TVns inställningar är i.a.f. inte default)


Redigerat av elofu17, 24 februari 2021 - 00:52.


#879

Postad 24 februari 2021 - 08:09

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

HUr blir då kvalitetsförlusten ? Tänkte om man skulle köpa en vinklad HDMI kabel, tex från Supra.

Ingen som har denna tv och kan tipsa om ett väggfäste som inte är för slimmat ?

Jag tror inte det är märkbart då det handlar om digital kommunikation och korta avstånd (TV - Reciever). 

Men sen är ju definitivt en CX som nämns i inlägget efter ditt svar ett bra alternativ (Har själv en sådan). Där sitter Arc anslutningen från sidan.



#880

Postad 24 februari 2021 - 11:11

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Fast hur mycket bättre är bilden ?
Redan vid b serien har jag gått över budgeten enligt frun tyvärr.
Tips på väggfäste som passar bx djupmässigt ?

#881

Postad 24 februari 2021 - 11:56

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0
Fast om man använder en vinklad hdmi adapter, har man fortsatt 2.1 då?

#882

Postad 24 februari 2021 - 12:49

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Fast om man använder en vinklad hdmi adapter, har man fortsatt 2.1 då?

Vad du frågar är om adaptern kan påverka överföringsförmågan/bandbredden. Om signaler som kräver hög bandbredd, 4K120 t.ex, slutar funka (bitfel eller att bild uteblir helt) då man kopplar in adaptern.

Har inte sett några tester på detta men rent allmänt är det ju så att om man förändrar det mekaniska interfacet för överföringen så kan överföringsförmågan påverkas. Men den måste inte göra det. Dvs, det är samma som för kablar.

 

Men enklast är nog bara att köpa och testa. De är ju trots allt billiga. Skulle gissa att det som regel kommer gå bra...det finns iaf inget som säger att det absolut inte kommer funka.



#883

Postad 24 februari 2021 - 12:52

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Fast hur mycket bättre är bilden ?
Redan vid b serien har jag gått över budgeten enligt frun tyvärr.
Tips på väggfäste som passar bx djupmässigt ?

Det vet jag faktiskt inte. Jag är inte helt säker på vad skillnaden är mellan B och C, om det är bildprocessor och / eller panel som skiljer. Det kan nog säkert någon här svara på.

Jag vet bara att min CX är väldigt bra.

 

Jag tror nog att om budgeten är det som begränsar så kommer du bli fullt nöjd med den vinkel adaptern. Jag kan inte tänka mig det påverkar bilden alls.


Fast om man använder en vinklad hdmi adapter, har man fortsatt 2.1 då?

Jag tror inte det borde påverka. Det är ju ingen elektronik i den där, det är ju bara direktkopplat mellan in och ut med kabel eller flat flex.



#884

Postad 24 februari 2021 - 14:56

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Tämligen ovanligt med inbränning på LCD/LED, är det något specifikt som orsakat den, logga, HUD, text? Plasma som du hade innan är ju betydligt känsligare, så lite konstigt om du inte fick något på dem. Rent generellt ska ju OLED vara betydligt tåligare än plasma, speciellt de senare generationerna. 

Ja jag är väldigt förvånad att jag fått inbränning på en LED och inte på någon av mina föregående plasmor.

Osäker på vad det är som orsakat det men jag har fått som ett svagt rött eller rosa fält som fastnat.
Som tur syns det inte lika mycket jämt. Mest när det är ljus bakgrund.
Gissar att det kan ha kommit från mediaspelaren Kodi för den används i stort sett jämt.


Har haft min CX i några månader nu och inte sett några permanenta inbränningar. Dock märkt av en tillfällig en gång i Youtube appen med en väldigt skrällig färgad Youtube thumbnail som var på skärmen en stund (CyberPunk i det fallet, har ju väldigt skrikig gul färg). Den låg kvar som en skugga en stund när jag bytte till Amazon Prime appen, men inte märkt av det sen dess och varit extra nitisk med att försöka hitta sådana tillfälliga inbränningar sen dess.

Spelat en del spel (AC: Valhalla på PS5:an) och inte märkt av inbränningar av HUD:en där t.ex.

Det låter bra. Tillfälliga inbränningar är ju helt ok.

Vore synd när man nu byter TV mest pga inbränning om man råkar ut för det igen.



#885

Postad 24 februari 2021 - 16:00

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Det vet jag faktiskt inte. Jag är inte helt säker på vad skillnaden är mellan B och C, om det är bildprocessor och / eller panel som skiljer. Det kan nog säkert någon här svara på.

Jag vet bara att min CX är väldigt bra.

 

Jag tror nog att om budgeten är det som begränsar så kommer du bli fullt nöjd med den vinkel adaptern. Jag kan inte tänka mig det påverkar bilden alls.


Jag tror inte det borde påverka. Det är ju ingen elektronik i den där, det är ju bara direktkopplat mellan in och ut med kabel eller flat flex.

Då kollar jag nog hellre på ett djupare väggfäste. Tips på sådant ?



#886

Postad 24 februari 2021 - 23:21

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Ja jag är väldigt förvånad att jag fått inbränning på en LED och inte på någon av mina föregående plasmor.

Osäker på vad det är som orsakat det men jag har fått som ett svagt rött eller rosa fält som fastnat.
Som tur syns det inte lika mycket jämt. Mest när det är ljus bakgrund.
Gissar att det kan ha kommit från mediaspelaren Kodi för den används i stort sett jämt.

 

Skumt, är du säker på att det verkligen är en inbränning, och inte någon annan typ av panelfel?



#887

Postad 25 februari 2021 - 01:34

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Skumt, är du säker på att det verkligen är en inbränning, och inte någon annan typ av panelfel?

Nej det är jag inte. Skulle absolut kunna vara ett panelfel.
Jag har ju även 2 vertikala streck som syns ibland. De är på exakt samma avstånd från höger och vänster kant på TV:n.
Jag får däremot väldigt lätt tillfälliga "inbränningar".



#888

Postad 25 februari 2021 - 09:11

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Nej det är jag inte. Skulle absolut kunna vara ett panelfel.
Jag har ju även 2 vertikala streck som syns ibland. De är på exakt samma avstånd från höger och vänster kant på TV:n.
Jag får däremot väldigt lätt tillfälliga "inbränningar".

 

Knepigt, svårt att vara helt säker då, men oavsett så ska som sagt moderna OLED vara betydligt motståndskraftigare än plasmor, så det borde ju inte vara några större problem, såvida du inte använder din TV väldigt annorlunda nu än när du hade plasma.



#889

Postad 25 februari 2021 - 11:23

theswede78
  • theswede78
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0

Fick hem min 65" CX igår. Satte upp den och drog igång. Håller med om att WebOs är smidigt, dock behöver jag min AppleTV till titta på TeliaPlay på (som jag använder istället för att ha ytterligare en box).

Dock verkar min panel ha någon defekt. Den blinkar till sporadiskt under tittande. Fel anmält till LG. Någon som haft liknande problem och fått det åtgärdat?



#890

Postad 25 februari 2021 - 20:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Köpte idag en 55BX. Ja självfallet inte till mig själv utan åt min pappa då han fyller år inom kort och fick således TV:n som en tidig födelsedagspresent. Lite väl generöst kanske, men han och mor har suttit med en gammal Samsung LCD de sista tolv åren så nog kunde de unna sig det. :)

 

Blev dock förvånad över hur stor skillnaden är från det att den är ny och inkörd. De LG OLEDs från 2020 jag har kalibrerat åt kunder har haft mycket bättre precision samt mer stabil dithering. Förväntar mig absolut att det kommer bli bättre efter att den har tuffat på ett tag, men det ska bli intressant att observera hur den ändras.



#891

Postad 25 februari 2021 - 22:33

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Ingen som har ViaPlay som kan testa att gå in under Inställningar och granska bakgrunden?

(se mina två meddelanden ovan)

 

Så här ser det ut på min TV (bakgrunden är egentligen inte blå, jag har dragit upp "saturation" i bilden ordentligt så att ringmönstret syns tydligt i fotot.)

 

Se lite till höger om texten så syns ringarnas "epicentrum".

Det verkar vara nån algoritm som styr dessa ringar, för när jag byter vy till t.ex. "Sök" så transformeras ringarna om till raka ränder istället.

Är det bara i min app det blir så här? Jag tycker som sagt att det snarare ser trasigt ut än snyggt.

Bifogad fil  20210225_221515.jpg   68,78K   0 Antal nerladdningar


Redigerat av elofu17, 25 februari 2021 - 22:34.


#892

Postad 26 februari 2021 - 07:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det ser ut som att bilden beskärs och får viss underscan, vilket kan orsaka dessa skalningsartefakter. Går du in på Bildinställningar->Bildformat->Just Scan så kan du justera det och borde bli av med problemen.

 

EDIT: Jag har aldrig använt appar på en LG TV, så jag vet inte vilka bildinställningar som finns tillgängliga då. Däremot kan man i princip alltid ändra just scan för ingående signaler så länge upplösningen är 1280x720p eller högre.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 februari 2021 - 07:39.


#893

Postad 27 februari 2021 - 13:31

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det handlar om skalning i TVn.

Varför skulle ringarna ändra mönster för att jag byter meny? Upplösningen ändras ju inte på grund av det, bara lite i bilden.

 

Nej det här ser ut att vara en sån där algoritm som alla bildvisare har nu för tiden - om man visar en bild i porträtt-läge så är det inte bara svart på höger och vänster sida om bilden, utan en algoritm visar en rejält uppzoomad och blurrad del av bilden som bakgrund.

 

Jag tycker att det verkar som att ViaPlay-appen har just en sådan algoritm. Men i detta fall blir det snarare fult än gör appen visuellt snyggare.

 

Min fråga var om någon som har ViaPlay kan verifiera om det blir likadant på dennes LG-TV.


Redigerat av elofu17, 27 februari 2021 - 13:33.


#894

Postad 27 februari 2021 - 21:26

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0
Ni som haft reparatörer via LG hemskickade, hur lång tid tog det innan ni felanmälde tills någon faktiskt kom hem? Det har gått två veckor och inte ett ljud, ringde LG igen men det gav föga hjälp.

#895

Postad 27 februari 2021 - 21:55

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det handlar om skalning i TVn.
Varför skulle ringarna ändra mönster för att jag byter meny? Upplösningen ändras ju inte på grund av det, bara lite i bilden.
 
Nej det här ser ut att vara en sån där algoritm som alla bildvisare har nu för tiden - om man visar en bild i porträtt-läge så är det inte bara svart på höger och vänster sida om bilden, utan en algoritm visar en rejält uppzoomad och blurrad del av bilden som bakgrund.
 
Jag tycker att det verkar som att ViaPlay-appen har just en sådan algoritm. Men i detta fall blir det snarare fult än gör appen visuellt snyggare.
 
Min fråga var om någon som har ViaPlay kan verifiera om det blir likadant på dennes LG-TV.


Har inte min CX längre men antar att det hade sett likadant ut. Inget att bry sig om, brukar bli så när man öppnar vissa appar. Ser det på min HZ1000 och AG9 när jag öppnar Disney+ tex.

#896

Postad 27 februari 2021 - 21:55

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det handlar om skalning i TVn.

Varför skulle ringarna ändra mönster för att jag byter meny? Upplösningen ändras ju inte på grund av det, bara lite i bilden.

Istället för att tro något är det bra att verifiera det. Om det faktiska innehållet (dvs bildinformationen) ändras, så ändras också skalningen och således påverkas artefakterna.

 

Av min egna erfarenhet är LGs apparater aldrig i pixelmappat läge eller utan overscan från fabrik, dvs slutanvändaren måste korrigera det. Går det inte att ordna, så kan man i princip vara säker på bilden beskärs och blir FUBAR. Det enda undantaget är om man använder PC-läget. Sen vet jag som sagt inte hur smartsystemet är implementerat i TV:n, men LG är ju inte helt konsekventa i deras tänk så jag skulle inte vara så säker på att man kan få bort overscan i appar utan att ha säkerställt.



#897

Postad 27 februari 2021 - 23:47

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 0

Jag har förvisso ställt in formatet på Original och Just Scan:On, men så länge ViaPlay-appen bara visar menyer/statiskt material så är detta val utgråat och låst till Original.

Om jag i appen markerar en film så börjar en trailer spelas upp i bakgrunden. Nu kan jag ändra på bildinställningarna om jag vill.

 

Så bild-inställningarna när TV:ns egna appar visar sin grafik verkar inte gå att peta på.



#898

Postad 28 februari 2021 - 07:14

Unregisteredb31b6ec4
  • Unregisteredb31b6ec4
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Ser ni andra samma udda/fula sak som jag?

 

Jag har en 55CX.

Jag startar appen ViaPlay och går till t.ex. Inställningar (längst ner till vänster).

Jag ser nu en mörkgrå bakgrund bakom vit text.

 

"Problemet" är att jag ser en massa ringar i det gråa. Ungefär som om man tittar på ringarna på vatten efter man slängt i en liten sten.

 

I andra menyer, t.ex. Sök, så ändras ringarna till att bli vertikala streck.

 

 

Dessa vertikala streck och ringar gör att jag tycker att det ser ut som att något är fel på tvn eller dess inställningar (såg ut som att det blev banding-effekter i gradienter), men "problemet" är bara i denna app.

Hej!

 

Har en 65GX sen en dryg vecka tillbaka och jag noterade för ett par dagar sedan det du beskriver just på viaplayappen, som diffusa "ringar på vattnet" i bakgrunden på appen. Nu blev jag inte direkt orolig för att något skulle vara trasigt i panelen då de mesta annat jag tittat på ser klockrent ut i mitt tycke. Men jag håller med, skulle allt man tittade på se ut som i viaplayappen skulle ju tvn vara oanvändbar men som sagt, har bara sett det i just den appen.



#899

Postad 28 februari 2021 - 09:46

Kullre
  • Kullre
  • Användare

  • 209 inlägg
  • 0

Jag tror inte att det handlar om skalning i TVn.

Varför skulle ringarna ändra mönster för att jag byter meny? Upplösningen ändras ju inte på grund av det, bara lite i bilden.

 

Nej det här ser ut att vara en sån där algoritm som alla bildvisare har nu för tiden - om man visar en bild i porträtt-läge så är det inte bara svart på höger och vänster sida om bilden, utan en algoritm visar en rejält uppzoomad och blurrad del av bilden som bakgrund.

 

Jag tycker att det verkar som att ViaPlay-appen har just en sådan algoritm. Men i detta fall blir det snarare fult än gör appen visuellt snyggare.

 

Min fråga var om någon som har ViaPlay kan verifiera om det blir likadant på dennes LG-TV.

 

Ser lika ut här, CX65. Ser inte bra ut (liknande) på Disney+-appen heller.



#900

Postad 28 februari 2021 - 10:00

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Ni som haft reparatörer via LG hemskickade, hur lång tid tog det innan ni felanmälde tills någon faktiskt kom hem? Det har gått två veckor och inte ett ljud, ringde LG igen men det gav föga hjälp.


Dom var inte supersnabba, skulle säga 3+ veckor innan servicetekniker hörde av sig och en vecka till innan han var på plats. och då jagade jag på dom på Mail och telefon rätt så ofta.


Har någon lyckats få ljudet normaliserat mellan inputs och appar? Höjer jag på ena ställen blir det rejält högt på t.ex. youtube appen när jag byter dit.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.