Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tillverka egna högtalarkablar

349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 07 augusti 2008 - 10:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Löjligt dyra dom va ! ......

#152

Postad 07 augusti 2008 - 10:34

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
Jo jag vet...det är dyrt med förgreningar
men dom är nog till annat än att förgrena EKK högtalarkabel

men som våran hifiguru Farbror Barbro brukar säga : Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :P

Redigerat av Unregistered5b876f4b, 07 augusti 2008 - 10:37.


#153

Postad 07 augusti 2008 - 10:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Jo jag vet...det är dyrt med förgreningar
men dom är nog till annat än att förgrena EKK högtalarkabel

men som våran hifiguru Farbror Barbro brukar säga : Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet ;)


Jo det är väll så...

Det har du rätt i, det finns faktiskt inga genvägar till det perfeka ljudet :P

#154

Postad 07 augusti 2008 - 11:00

Unregistered695eaf86
  • Unregistered695eaf86
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Kan inte säga att jag tycker att det där ser snyggt ut.
dessutom finns det snyggare och billigare att få tag i utomlands.
T.ex
http://www.media-hal...eck-p-3854.html

#155

Postad 07 augusti 2008 - 11:06

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Jo det är väll så...

Det har du rätt i, det finns faktiskt inga genvägar till det perfeka ljudet :P

Jo Dennis Brunby:s HiFi I Eslöv "Dennis paketet" Är ett steg i rätt rikting!

#156

Postad 07 augusti 2008 - 11:19

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag tycker att det där ser snyggt ut.
dessutom finns det snyggare och billigare att få tag i utomlands.
T.ex
http://www.media-hal...eck-p-3854.html


Såg riktigt intressanta ut :P


Jo Dennis Brunby:s HiFi I Eslöv "Dennis paketet" Är ett steg i rätt rikting!


Vad e det ?

Edit: va inget, hittade det nu ;)

Redigerat av DVD-ai, 07 augusti 2008 - 11:25.


#157

Postad 07 augusti 2008 - 11:31

Unregistered695eaf86
  • Unregistered695eaf86
  • Användare

  • 144 inlägg
  • 0
Jag hittade inga bilder på något liknande...

#158

Postad 07 augusti 2008 - 11:52

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Såg riktigt intressanta ut :P




Vad e det ?

Edit: va inget, hittade det nu ;)


Hahaha trodde det inte finns på riktigt! Jag menade hifiguru Farbror Barbro i Nilecity ;)

Sorry för OT

Redigerat av Timpolanen, 07 augusti 2008 - 11:56.


#159

Postad 08 augusti 2008 - 09:26

Unregistered5b876f4b
  • Unregistered5b876f4b
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Kan inte säga att jag tycker att det där ser snyggt ut.
dessutom finns det snyggare och billigare att få tag i utomlands.
T.ex
http://www.media-hal...eck-p-3854.html


De såg betydligt snyggare ut det håller jag med om

#160

Postad 12 augusti 2008 - 20:29

Unregisteredf36c9345
  • Unregisteredf36c9345
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0

Jo Dennis Brunby:s HiFi I Eslöv "Dennis paketet" Är ett steg i rätt rikting!


Dennis Brunby finns i kalmar :blink: :unsure:

#161

Postad 15 augusti 2008 - 19:49

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
En nybörjarfråga, men om man fixar en kabel enligt första inlägget och inte vill löda på en banan eller spade, hur skruvar man fast kabeln i förstärkaren och högtalaren på bästa sätt? På bilderna så ser det ut som att metallen i kabeländarna också tvinnats, men blir det inte sämre kontakt i skruvkontakterna (på förstärkaren och högtalarna) då? Tänker alltså på hur man maximerar kontaktytan på bästa sätt.

#162

Postad 15 augusti 2008 - 20:09

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

En nybörjarfråga, men om man fixar en kabel enligt första inlägget och inte vill löda på en banan eller spade, hur skruvar man fast kabeln i förstärkaren och högtalaren på bästa sätt? På bilderna så ser det ut som att metallen i kabeländarna också tvinnats, men blir det inte sämre kontakt i skruvkontakterna (på förstärkaren och högtalarna) då? Tänker alltså på hur man maximerar kontaktytan på bästa sätt.


Den sista biten mot terminalen bør du inte tvinna. Det blir alldeles før liten kontaktyta mot terminalen och den lilla bit som inte tvinna spelar ingen roll. Det ær viktigt att du får så stor kontaktyta mellan kabel och terminal som møjligt annars spelar det ju ingen roll hur fet kabel du har. Jag har gjort ett flertal experiment dær jag æven har filat ner kabeln før att få bættre (større) kontaktyta mot terminalen. Vill du kan du lægga kabelændarna brevid varandra och løda ihop dom( har provat det med). Av dom olika metoder jag har provat och mætt fungerar kabelsko bæst både areamæssigt mot terminalen och sækerhetsmæssigt før kabeln som ær lødd i kabelskon sitter som berget och påverkas minimalt mekaniskt. Tænk æven på att førstærkaren ser høgtalare+høgtalarkabel som en gemensam last.

#163

Postad 16 augusti 2008 - 09:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Lägg kabeln så att man inte ser det istället för att sätta på en massa krimskrams.

Den låter allra bäst au naturel.

#164

Postad 20 augusti 2008 - 17:51

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Lägg kabeln så att man inte ser det istället för att sätta på en massa krimskrams.

Den låter allra bäst au naturel.


Det är en bra metod men inte alltid bäst. Man får fråga sig vad man vill uppnå? Bra ljud? Bra kontakt? Lite oxidation?

Det vi snackar om nu är tuning och ger väldigt liten eller ingen hörbar skillnad över huvud taget. Personligen är jag av den åsikten att terminalen inte ska tokskruvas åt men sitta bra ändå med så stor kontaktyta kabel/terminal som möjligt annars är kabelvalet egalt, eller i alla fall areavalet på kabeln.

#165

Postad 20 augusti 2008 - 21:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Kontakten förändrar kabelns elektriska egenskaper; den är skrot i vägen för signalen.

EKK låter tveklöst bäst utan kontakter och det är inte egalt vilken area den har.

Jag har en känsla av att en del personer försöker styra ut sin EKK så att den ska se ut som en dyrkabel snarare än att använda den för sina ledaregenskaper.

Med kontakter tappar man lätt det öppna, djupa och dynamiska ljudet som EKK au naturel ger. Skillnaden är mellan märkbart bra ljud och vilken skräpkabel som helst.

Redigerat av Unregistered1197, 20 augusti 2008 - 21:49.


#166

Postad 20 augusti 2008 - 22:17

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Kontakten förändrar kabelns elektriska egenskaper; den är skrot i vägen för signalen.

EKK låter tveklöst bäst utan kontakter och det är inte egalt vilken area den har.

Jag har en känsla av att en del personer försöker styra ut sin EKK så att den ska se ut som en dyrkabel snarare än att använda den för sina ledaregenskaper.

Med kontakter tappar man lätt det öppna, djupa och dynamiska ljudet som EKK au naturel ger. Skillnaden är mellan märkbart bra ljud och vilken skräpkabel som helst.



Du får gärna utveckla det lite eftersom jag själv har mätt lite areor när man terminerar direkt i med kabel. En bra lödning förstör inte precis en kabels egenskaper. Men man behöver inte vara raketforskare för att räkna ut att det hjälper inte mycket om man har en bra kabel om övergången mellan kabel och terminal är under 50% av kabelarean (vilket är fallet ibland).

Från mitt sätt att se det är det materialens elektriska egenskaper som räknas, ´har du fler lyssnar jag gärna på det.

#167

Postad 20 augusti 2008 - 23:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Chris pratar om övergången mellan olika material och att denna skulle störa resultatet, jag själv kör nu med EKK och utan skor eller bananer och liknande på, jag va och är lite små skeptisk till inverkar på detta med materialövergångar i detta fallet.
Men jag tyckte mig höra en liten skillnad och valde då att göra "natural" på en gång, det fungerar bra för mig och jag fortsätter att köra så också :)

#168

Postad 21 augusti 2008 - 12:20

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Chris pratar om övergången mellan olika material och att denna skulle störa resultatet, jag själv kör nu med EKK och utan skor eller bananer och liknande på, jag va och är lite små skeptisk till inverkar på detta med materialövergångar i detta fallet.
Men jag tyckte mig höra en liten skillnad och valde då att göra "natural" på en gång, det fungerar bra för mig och jag fortsätter att köra så också :)


Jag har provat naturell, skruvad banan, lödd banan, lödd gaffel och lödd kabelsko. Jag har även mätt anliggningsytan på alla (i en del fall är det mycket svårt men det går med lite pill). I all fall har jag mätt mostståndet i färdiga kablarna och kan väl säga att skillnaden är försumbar i de flesta fall.

När man får dit termineringen som den ska sitta så hör jag ingen skillnad över huvud taget mellan dom olika varianterna. Det enda problem jag har med naturell är att jag vet att anliggningsytan är väl kanske inte optimal men det beror mest på på hur terminalen är utformad. I mitt fall blir det bättre i slutsteget än i högtalaren och det skiljer en hel del. Med en så pass stel kabel som ekk känns det ofta som att man inte kan lita på att kabeln sitter terminerad som den ska eller att det finns risk för att den lossnar. Vad jag vet ska ju en terminal inte skruvas åt med rörtång men jag kan ha fel.

Med den kabelsko jag har i dag sker en viss deformering så att anliggningsytan blir mycket bra runt om hela terminalen. Lödtennet är från svalander och ska ju var bra. Så slutklämmen blir att det får sitta som det sitter tills jag hittar något som är bättre, krimpning kanske.

#169

Postad 21 augusti 2008 - 16:33

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Wader, du skaffar dig själv bara en massa jobb i onödan och du får sämre ljud i slutänden.

Till alla andra rekommenderar jag att skruva fast EKK direkt och njuta av ljudet.

#170

Postad 22 augusti 2008 - 10:12

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Wader, du skaffar dig själv bara en massa jobb i onödan och du får sämre ljud i slutänden.

Till alla andra rekommenderar jag att skruva fast EKK direkt och njuta av ljudet.


Den som lever får se. "Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna bågen"

Jag pillar vidare lite. Har ju både tid och råd. Lyssna på musik det gör jag ändå hela dagarna. Men jag ska inte plåga er med mer ideer.

Redigerat av wader, 22 augusti 2008 - 13:23.


#171

Postad 26 augusti 2008 - 11:45

eeman
  • eeman
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Får snart hem min Marantz SR5002 som ska klara av att bi-ampa frontarna och jag tänkte att vore skoj att se om man kan uppleva någon skillnad. Till detta hade jag då tänkt mig en EKK lösning. Har sett att det rekommenderas EKK 4ggr 1,5mm men borde man inte kunna köra på 4ggr 2,5mm som finns på biltema och då bara köra en kabel till varje högtalare (alltså 1 "innerkabel" till varje pol) istället för två kablar med ändarna tvinnade? Undrar främst då EKK-kabeln trots allt är ganska skrymmande och "otymplig".

#172

Postad 26 augusti 2008 - 11:59

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Jo wader!

Det ska du. Plåga oss med mera idéer, alltså. Det är kul. Jag har dali bananer på min EKK. Skall strax testa naturistvarianten. Alltid kul att höra från dig som haft mycket kontaktdon och kan löda. Gör en lista vettja!

#173

Postad 26 augusti 2008 - 16:53

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Jo wader!

Det ska du. Plåga oss med mera idéer, alltså. Det är kul. Jag har dali bananer på min EKK. Skall strax testa naturistvarianten. Alltid kul att höra från dig som haft mycket kontaktdon och kan löda. Gör en lista vettja!


Jadu, sista påfundet är ju att trä en bomullsstrumpa på lonworkskabeln, sedan en flätad skärm på det och sedan en bomullsstrumpa till. Kontakterna blev denna gång lite dyrare furutech som kan ta 12,3 mm kabel. Problemet är ju att man behöver 3 par för att göra till hela systemet men jag brukar testa som mellan sb3'an och försteget för det är där man hör mest skillnad.

hur det låter? Mycket bra så här långt men jag är ganska trög när det gäller att lyssna in mig så en stund. Nästa projekt är att få dit nya högtalarterminaler och rca honor på slutsteget dock skulle det ha varit in på "översyn" så vi får se när det blir. Nu sitter jag mest och dräller och lyssnar på musik, dricker en whiskey eller 2 och äter choklad. Supertramp som spelar när jag skriver det här.

#174

Postad 26 augusti 2008 - 17:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jag har också testat högtalarkontakter med lödning, skruvning och crimpning. Det är bökigt, tar tid och låter alltid sämre än att köra au naturel så för min del är valet ganska enkelt ... men alla gör som de vill.

#175

Postad 26 augusti 2008 - 18:19

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Det snackades om "delningar" på kablen. Jag har gjort egna ganska simpla men funkar bra :) Det är av 18mm koppar-rör, som passade prefa! De är inte helt klara än men snart så :)

Det är TARA LABS Prism Bi-Wire kabel 2x2m.

/Tim!

Bifogad fil(er)


Redigerat av Timpolanen, 26 augusti 2008 - 18:24.


#176

Postad 26 augusti 2008 - 18:43

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Jag har också testat högtalarkontakter med lödning, skruvning och crimpning. Det är bökigt, tar tid och låter alltid sämre än att köra au naturel så för min del är valet ganska enkelt ... men alla gör som de vill.


Den största anledningen till att det blev kabelskor var att dels var dom gratis på jobbet :) Och sedan att ekk är så himla styv och jag kände att om jag skulle få fast den i terminalen på ett säkert sätt så fick jag skruva mer än jag egentligen vågade. Körde naturelle ganska länge men var hela tiden orolig att kablarna skulle åka ur (vackra sambon städar, vovven kollar runt lite). Med kabelskor sitter dom som berget utan att man behöver dra åt med rörtång. Ett plus med kabelsko är ju att man får MAX anliggingsyta kabel/terminal.

#177

Postad 26 augusti 2008 - 19:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Har provat kabelskor också med samma resultat som andra kontakter.

Naturell EKK sitter som berget om man bara ser till att ändarna har rätt längd och form.

#178

Postad 26 augusti 2008 - 22:41

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Har provat kabelskor också med samma resultat som andra kontakter.

Naturell EKK sitter som berget om man bara ser till att ändarna har rätt längd och form.


Fullt möjligt men inte med samma anligningsyta som kabelsko. Sen kan det finnas en möjlighet att material/kabelsko gör något negativt för ljudet men det skulle förvåna mig eftersom materialurvalet och kunskap om elektrisk påverkan på material har funnits väldigt länge och det har skett och sker fortfarande en bra utveckling på den fronten. Dessutom kan jag inte höra någon skillnad över huvud taget, möjligheten finns naturligtvis att någon annan gör det men det i sig är rätt ointressant för min del.

Redigerat av wader, 27 augusti 2008 - 08:01.


#179

Postad 27 augusti 2008 - 17:14

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Eftersom det låter bättre utan kontakter så innebär skillnaden i anläggningsyta knappast någon positiv fördel för kontakter.

Jag har laborerat mycket med kablar och min enkla tumregel, byggd på erfarenhet, är att ju kortare signalvägar och ju mindre skrot i vägen, desto bättre låter det.

Den tumregeln har hittills aldrig slagit fel.

Enda skälen att sätta kontakter på högtalarkablar är:
(1) Om man växlar kablar väldigt ofta
(2) Om högtalare och förstärkare saknar skruvkontakter

#180

Postad 28 augusti 2008 - 16:17

hExm8
  • hExm8
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

En liten snabb guide till hur man tillverkar sin egen EKK-kabel på snabbaste sättet
bild 1 så ser EKK ut

bild2 kabeln skalad

bild3 här syns ledarna hur dom skall twinas med varandra här tar jag brun och vit och får då ett överlap på ledarna

bild 4 så ser den ut färdig

det tog mig ca 5 minuter att göra en högtalar kabel av EKK


<a href="http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389187" target="_blank">http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=389187</a>
http://www.biltema.s...p;iItemId=89066
http://www.elfa.se/e...?dok=179900.htm


Hej hej
Sitter här förkyld som en tok och läser lite om nästa vettiga projekt. Hittar då detta. http://www.lts.a.se/.../diy_ekk_v6.pdf
Det intressanta är på sid 3 2:a stycket om att man INTE ska fläta kablarna...

Förvirrad.

#181

Postad 28 augusti 2008 - 21:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Det finns två skolor. Svalanderskolan som säger att man ska fyrfläta och den andra skolan som säger att man inte ska fläta.

Flätning är ett jäkla jobb och eftersom det låter bra oflätat så kan man lika gärna köra naturell.

#182

Postad 29 augusti 2008 - 11:01

eeman
  • eeman
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Får snart hem min Marantz SR5002 som ska klara av att bi-ampa frontarna och jag tänkte att vore skoj att se om man kan uppleva någon skillnad. Till detta hade jag då tänkt mig en EKK lösning. Har sett att det rekommenderas EKK 4ggr 1,5mm men borde man inte kunna köra på 4ggr 2,5mm som finns på biltema och då bara köra en kabel till varje högtalare (alltså 1 "innerkabel" till varje pol) istället för två kablar med ändarna tvinnade? Undrar främst då EKK-kabeln trots allt är ganska skrymmande och "otymplig".


Slår till och citerar mig själv då jag tänkte dra och inhandla kablarna senare idag :(

Fungerar det att använda ekk 5G2,5mm och dra en ledare (tot 4st alltså, kapar den 5e) till varje pol på högtalaren och till två olika slutsteg på stärkaren (bi-amp)? I mitt huvud så är 2,5mm nästan lika mycket två stycken 1,5mm parade. Jag vill alltså slippa dra två ekk-kablar till varje högtalare och istället köra med en 5g2,5mm kabel. Fungerar det att göra på detta sättet med bibehållen ljudkvalitet eller borde jag trots allt köra på två 4g1,5mm till varje högtalarpar?

MVH Emil

#183

Postad 01 september 2008 - 11:45

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

  • 350 inlägg
  • 0
Fråag angående naturist/oterminerat utförande.

Med två kadeler riskerar anläggningsytan mot högtalarkontakterna att bli liten jämfört med om man skruvar en "vanlig" kabel med ett stort antal kardeler. Är det någon som har provat att "banka till" kardelerna med hammare så att de blir mer plana? eller har någon annan några andra idéer. Spelar det roll?

#184

Postad 01 september 2008 - 16:47

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Spelar ingen roll. Man behöver inte deformera dem.

Det bästa enligt min mening är att skala ändarna så att de är lite längre än skruvens diameter. Sedan sandpapprar man dem med ett fint sandpapper så att de blir jämna och får en helt ren yta.

Sedan skruvar man fast dem, slår på stereon och kör.

#185

Postad 06 september 2008 - 00:00

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Hur stor är chansen att jag kommer höra någon skillnad om jag skulle byta till EKK i min anläggning? (Moddade Philips hgt ur kompaktsystem samt Marantzförstärkare, dator som källa och LonWorks som signalkabel)

EDIT: Kör med vanlig lampsladd idag.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 september 2008 - 00:00.


#186

Postad 06 september 2008 - 10:51

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0

Hur stor är chansen att jag kommer höra någon skillnad om jag skulle byta till EKK i min anläggning? (Moddade Philips hgt ur kompaktsystem samt Marantzförstärkare, dator som källa och LonWorks som signalkabel)

EDIT: Kör med vanlig lampsladd idag.


Inte en aning men det fina med ekk är ju att den är så billig så det spelar ingen roll om det inte skulle bli bättre.

#187

Postad 06 september 2008 - 12:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Lampsladd är den sämsta högtalarkabeln som jag har testat. Ljudet blir rörigt och instängt. Särskilt basen blir lidande med utslätade transienter.

Lampsladd och EKK är som natt och dag.

#188

Postad 06 september 2008 - 13:24

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Får tigga lös några meter då EKK då och prova

Vad rekommenderas i bil då? Har hört att EKK inte tycker om applikationer där det vibrerar mycket

Redigerat av Professor_Kalkyl, 06 september 2008 - 13:27.


#189

Postad 06 september 2008 - 13:36

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Om du lyckas dra EKK i bilen så gör det inget. Du bör nog trotsa mitt råd och sätta ordentlga kabelskor på dem så att de inte hoppar av i tid och otid dock. Det brukar ju ändå inte bli hifi i bilen, precis.

#190

Postad 06 september 2008 - 16:05

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Visst är inte bilen ett optimalt stället för HiFi, men man kan ju göra det bästa av situationen ;)

#191

Postad 06 september 2008 - 21:52

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
tror att det e stor risk för utmattning i kabeln om du drar denna till dörrarna.
EKK e ju inte gjord för att böjas specielt mycket....

#192

Postad 13 september 2008 - 16:38

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0
Nu har jag bytt kablar! Jag hade Tara Labs Prism Bi-wire korskopplade innan var grymmt nöjda med dom! Kostade mig 50kr för 2x2m :P

Nu har jag fixat EKKX 0,2x10x2 (20st isolerade koppartrådar). Ett jakla pill att skala alla men med hjälp av tänderna funkar det prima :)

Ljudet då... Jag som trodde min Prism var bra :) Jag tappade fan hakan! Helt sjukt va en sladd kan göra! I vissa hårdrock låtar så kan det bli lite grötigt men med EKKj så blev det cleant och detalgerat!Tom basen fick lite bättre attak!
Jag har nu gift mig med EKKj kabel :) Och dumpat allt annat!
Bilder kommer snart!

(PS. tackar David för kabeln. köpt av han i rätt läng och allt :D)

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 14 september 2008 - 11:33.


#193

Postad 13 september 2008 - 17:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Timpolanen, låter som när jag bytte till LonWorks signalkablar =)

Nu blev jag ju mer sugen på EKK till mina Philips i alla fall.

#194

Postad 13 september 2008 - 18:02

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

Timpolanen, låter som när jag bytte till LonWorks signalkablar =)

Nu blev jag ju mer sugen på EKK till mina Philips i alla fall.


Tveka inte! "Just do it"
BTW ska byta till LonWorks signalkablar också :)

/Tim!

EDIT: Kolla gärna min bygglogg! https://www.minhembi...polanen/206077/

Bifogad fil(er)


Redigerat av Timpolanen, 13 september 2008 - 20:41.


#195

Postad 14 september 2008 - 02:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Tveka inte! "Just do it"
BTW ska byta till LonWorks signalkablar också :)

/Tim!

EDIT: Kolla gärna min bygglogg! https://www.minhembi...polanen/206077/


kom på att jag sa fel till dig, den heter EKKX och inte EKKJ :huh:

Kul att du uppskattade den, som sagt så är den ritkigt bra, håller nu på och utvarderar den lite nogrannare mot EKK4g1,5mm
Jag har tidigare gjort en jämförelse, men inte så noga :)

#196

Postad 14 september 2008 - 11:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

  • 2 834 inlägg
  • 0

kom på att jag sa fel till dig, den heter EKKX och inte EKKJ :huh:

Kul att du uppskattade den, som sagt så är den ritkigt bra, håller nu på och utvarderar den lite nogrannare mot EKK4g1,5mm
Jag har tidigare gjort en jämförelse, men inte så noga :)


Ändrat nu :)
Fan va kul väntar på resultat!
BTW fan va du var uppe sent då :D

/Tim!

Redigerat av Timpolanen, 14 september 2008 - 11:36.


#197

Postad 14 september 2008 - 17:07

general1
  • general1
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
En liten insticksfråga bara:
Har funderingar på RKK 4G 2,5. Vad jag har sett/förståt så är de flesta köpbara högtalarkablar fintrådiga? Och EKK är enkardelig. RKK är väldigt fintrådig och jag kan få tag på lite ifrån jobbet, värt att testa?

#198

Postad 14 september 2008 - 17:10

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Slår till och citerar mig själv då jag tänkte dra och inhandla kablarna senare idag :huh:

Fungerar det att använda ekk 5G2,5mm och dra en ledare (tot 4st alltså, kapar den 5e) till varje pol på högtalaren och till två olika slutsteg på stärkaren (bi-amp)? I mitt huvud så är 2,5mm nästan lika mycket två stycken 1,5mm parade. Jag vill alltså slippa dra två ekk-kablar till varje högtalare och istället köra med en 5g2,5mm kabel. Fungerar det att göra på detta sättet med bibehållen ljudkvalitet eller borde jag trots allt köra på två 4g1,5mm till varje högtalarpar?

MVH Emil


Jag undrar detsamma faktist ??
Det skulle vara skönt att slipp två kablar.

#199

Postad 14 september 2008 - 18:29

eeman
  • eeman
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Jag undrar detsamma faktist ??
Det skulle vara skönt att slipp två kablar.


Jag slog till på en 5G2,5mm EKK från biltema men väntar fortfarande på nya stärkaren (onkyo 606, tyskland) så har ej hunnit testa ännu. Dock har jag skalat och förberett kablarna och rent spontant känns det som om 4G2,5mm kommer räcka mer än väl, mycket rejäla ledare :huh:

#200

Postad 14 september 2008 - 18:40

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Jag slog till på en 5G2,5mm EKK från biltema men väntar fortfarande på nya stärkaren (onkyo 606, tyskland) så har ej hunnit testa ännu. Dock har jag skalat och förberett kablarna och rent spontant känns det som om 4G2,5mm kommer räcka mer än väl, mycket rejäla ledare :huh:


Nice, jag vill höra en rapport när du prövat :) :)



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.