Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att koppla ihop allt i din anläggning?

1292 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#251

Postad 16 januari 2007 - 08:14

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hej har precis köpt en Pioneer 2014 och hade tänkt köpa en ny dvd med hdmi och behöver nu lite kablar att koppla ihop detta med.
Har en Samsung 32" lcd med hdmi.
Är rätt osäker på hur jag ska koppla samman allt men har läst lite i denna tråden så tror
jag har en aning nu.
14m Supra SKY 2.5 till högtalarna
1 Supra Trico RCA från dvd till receiver
1 Supra HDMI från dvd till lcd

Är det dom kablarna jag behöver för att få det att funka eller har jag missat något ?
Finns där bättre alternativ för pengarna ?
Ska eventuellt koppla in ett ps2 också vad behöver jag för kablar till den ? Kan jag använda dom man får till ??

Tacksam för hjälp !

<{POST_SNAPBACK}>

Du verkar ha fått med det mesta.
Har du en subb kanske du skall ha en subkabel, antingen skärmad RCA kabel eller en Y-kabel.

Jag vet inte vilka kontakter PS2 har, men det borde följa med kablage för att koppla in bild och ljud.

#252

Postad 16 januari 2007 - 21:51

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Jag har en Sony KDF-E50A11.
Ska koppla ihop följande saker:

1. Xbox 360 - Komponent
2. Nintendo Wii - Komponent
3. DVD - HDMI
4. Digital-tv - SCART
5. Ps2 - SCART
6. Ps3 - HDMI

Nu till problemet: Jag har bara EN komponentingång på TV:n. Och både Wiin och 360n vill ju ha den. Hur gör jag?

Jag funderar på att köpa en Andersson R1 receiver åxå, den har en komponentingång, hjälper det mig eller? Hur kopplar jag den till tv:n?

Kommer jag få ljud ut genom alla enheter?

Tacksam för alla tips och ideér

#253

Postad 16 januari 2007 - 22:17

Persson...
  • Persson...
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Koppla digitalbox -> Reciever ?!

Har en digitalbox med "Digital out" på, köpte en coaxialkabel för att koppla in den direkt till recievern, men vart ska den kopplas på recievern? B)
I instruktionsboken så finns det ett exempel, men den visar bara hur man kopplar antigen optiskt eller analogt. Måste väl gå att koppla in digitalt?

(Reciever Yamaha-RXV7579)

#254

Postad 16 januari 2007 - 22:21

Daniel86
  • Daniel86
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Jag har en Sony KDF-E50A11.
Ska koppla ihop följande saker:

1. Xbox 360 - Komponent
2. Nintendo Wii - Komponent
3. DVD - HDMI
4. Digital-tv - SCART
5. Ps2 - SCART
6. Ps3 - HDMI

Nu till problemet: Jag har bara EN komponentingång på TV:n. Och både Wiin och 360n vill ju ha den. Hur gör jag?

Jag funderar på att köpa en Andersson R1 receiver åxå, den har en komponentingång, hjälper det mig eller? Hur kopplar jag den till tv:n?

Kommer jag få ljud ut genom alla enheter?

Tacksam för alla tips och ideér

<{POST_SNAPBACK}>


Som du säger kan du köpa en reciever som har fler komponentingångar och tex. en utgång. Då kan du välja på recievern vilken komponentingång som ska användas och då tar den in signal från vald komponentkabel ut till tvn (från recievern).
Detta funkar stabilt och då har du sparat X m komponentsladd som annars skulle ha dragits till tvn. Ljudet får du ju också dra separat till förstärkaren och med inställningar så kan du välja ljudkälla för vilken komponentingång du använder.

Mvh Daniel

#255

Postad 16 januari 2007 - 22:44

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag har en Sony KDF-E50A11.
Ska koppla ihop följande saker:

1. Xbox 360 - Komponent
2. Nintendo Wii - Komponent
3. DVD - HDMI
4. Digital-tv - SCART
5. Ps2 - SCART
6. Ps3 - HDMI

Nu till problemet: Jag har bara EN komponentingång på TV:n. Och både Wiin och 360n vill ju ha den. Hur gör jag?

Jag funderar på att köpa en Andersson R1 receiver åxå, den har en komponentingång, hjälper det mig eller? Hur kopplar jag den till tv:n?

Kommer jag få ljud ut genom alla enheter?

Tacksam för alla tips och ideér

<{POST_SNAPBACK}>


Som du säger kan du köpa en reciever som har fler komponentingångar och tex. en utgång. Då kan du välja på recievern vilken komponentingång som ska användas och då tar den in signal från vald komponentkabel ut till tvn (från recievern).
Detta funkar stabilt och då har du sparat X m komponentsladd som annars skulle ha dragits till tvn. Ljudet får du ju också dra separat till förstärkaren och med inställningar så kan du välja ljudkälla för vilken komponentingång du använder.

Mvh Daniel

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet med den receivern jag ska köpa bara har EN ingång och EN utgång, då går det väl inte? För man måste ju koppla utgången till tvn å då har man ju ändå bara en ingång ju?

#256

Postad 16 januari 2007 - 22:52

Silverado
  • Silverado
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Har bestämt mig nu, köper en Andersson R2. Den har två Komponent in och en ut = Perfekt, den har ju även lite annat godis såsom 7.1 t.ex.

En annan dum fråga, om jag nu kopplar in 360 till komp 1 t.ex, och kopplar in ljudet på en vanlig RCA-ingång. Hur "vet" Receivern då att det är just den ljudutgången jag vill använda? Jag är lite av amatör på detta området som ni kanske märker, men man måste ju lära sig på nåt sätt B)

#257

Postad 17 januari 2007 - 07:48

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Har bestämt mig nu, köper en Andersson R2. Den har två Komponent in och en ut = Perfekt, den har ju även lite annat godis såsom 7.1 t.ex.

En annan dum fråga, om jag nu kopplar in 360 till komp 1 t.ex, och kopplar in ljudet på en vanlig RCA-ingång. Hur "vet" Receivern då att det är just den ljudutgången jag vill använda? Jag är lite av amatör på detta området som ni kanske märker, men man måste ju lära sig på nåt sätt B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det ställer du in på receivern, som t.ex. DVD använder digital RCA no1, 360(eller AUX eller vad nu nu väljer) använder optisk ingång no1 o.s.v.

#258

Postad 17 januari 2007 - 08:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Koppla digitalbox -> Reciever ?!

Har en digitalbox med "Digital out" på, köpte en coaxialkabel för att koppla in den direkt till recievern, men vart ska den kopplas på recievern?  B)
I instruktionsboken så finns det ett exempel, men den visar bara hur man kopplar antigen optiskt eller analogt. Måste väl gå att koppla in digitalt?

(Reciever Yamaha-RXV7579)

<{POST_SNAPBACK}>

Nedanför alla optiska ingångar har du 2 digitala RCA-ingångar, plugga in kabeln där så är du halvvägs framme (se s16 i manualen), Nu skall du bara assigna ingången till en position (s62)
Input menu -> A) I/O Assignment -> 5 CD (om du valde den övre digitalingången, 6 DVD om du valde den nedersta) -> välj sedan t.ex. DTV/CBL

#259

Postad 17 januari 2007 - 09:08

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

  • 588 inlägg
  • 0
Jag har en gammal TV med 2 scart. Sen har jag en Marantz sr4600 förstärkare. Det finns baktill på Marantz:en ingångar och utgångar för TV (ljud: RCA röd/vit, video RCA gul, s-video (med pinnar)).

Hur kopplar jag för att få ljudet från TV:n in i förstärkaren?

Hur kopplar jag med video RCA gul? Vad är den bra till? Jag har många RCA gul baktill. Jag har redan bild på TV:n ju.

Jag skulle vilja koppla in så mycket jag kan i förstärkaren om det går. Men om jag kopplar videobandspelaren till den så kan jag kanske inte spela in från TV:n...

Jag har följande övrig elektronik: Xbox, Video-bandspelare, DVD-spelare, SCART-omkopplare en liten låda

Videobandspelaren är kopplad till SCART-omkopplaren ----> TV genom SCART baktill
Xboxen är kopplad till SCART-omkopplaren ---> TV genom SCART baktill

Jag ändrar på SCART-omkopplaren vilken bild som ska synas på TV (dvs om jag spelar DVD så visas DVD-spelarens bild)

Redigerat av Silverfisken, 17 januari 2007 - 09:09.


#260

Postad 17 januari 2007 - 11:15

Persson...
  • Persson...
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Mikeett:
Tackar, då hade jag nästan gjort rätt, hade inte kommit till sidan 62i boken ännu B) (stod ju avancerade inställningar, trodde inte det skulle vara "avancerat" att koppla in digitalboxen...)

#261

Postad 17 januari 2007 - 14:18

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hur kopplar jag för att få ljudet från TV:n in i förstärkaren?

Har du ingen L/R out på TV:n så är enda lösningen att se på TV via videobandspelaren och koppla dess L/R out till receivern.

Hur kopplar jag med video RCA gul? Vad är den bra till? Jag har många RCA gul baktill. Jag har redan bild på TV:n ju.

Man kan använda receivern som videoväxlare, kopplar du in DVD-spelare, videobandspelare och allt annat till receivern så kan du koppla en S-video- eller kompositkabel mellan receiver (monitor out) och TV. Dock ger SCART RGB bättre bild än både S-Video och komposit...

Jag skulle vilja koppla in så mycket jag kan i förstärkaren om det går. Men om jag kopplar videobandspelaren till den så kan jag kanske inte spela in från TV:n...

Jodå, det fungerar fint för videobandspelaren spelar in från antennkabeln och inte från TV:n.

Jag har följande övrig elektronik:  Xbox, Video-bandspelare, DVD-spelare, SCART-omkopplare en liten låda

<{POST_SNAPBACK}>


Om jag var du skulle jag behålla SCARTväxeln, men är den jobbig så prova
DVD-> TV : SCART,
VHS -> Receiver (VCR1) : Scart - S-Videokabel (Om Videospelaren kan ge S-video signal genom SCART:en)
Xbox -> Receiver (DVD) : Scart - S-videokabel
Receiver -> TV : S-Videokabel (från S-Video monitor out)

#262

Postad 17 januari 2007 - 18:52

Persson...
  • Persson...
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Mikkeet: Tackar för svaret tidigare, men det är fortfarande knäpptyst.
Har gått in och assignat ingången till en position (har testat flera olika) och sen valt samma position genom "input" hjulet på framsidan.
Kan det vara så att den bara sänder ut ljudet från boxen digitalt när den ursprungliga sändningen är i surround? (Fick det tipset av tidigare)
(Har bara basutbudet och där är det inte så ofta utsändningar i surround...)

#263

Postad 17 januari 2007 - 22:56

Persson...
  • Persson...
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Glöm det... Det löste sig, hade en SPDIF som jag kudne slå på i boxen och då blev det ljud :(

#264

Postad 18 januari 2007 - 19:28

Unregisteredeb90775d
  • Unregisteredeb90775d
  • Lärjunge

  • 299 inlägg
  • 0
Alltså snart har jag inget hår kvar på skallen efter allt ryckande :)
Om ni kikar på bilderna nedan ser ni hur jag kopplat. Men jag får inte ut något ljud från tvn till mitt ljudsystem. Har jag missat något? Är inte tv'n kompatibel med ljud ut? Måste jag ändra någon inställning? Enda inställning jag hittar är att jag ställer in TV på recievern/dvdn men det hjälper inte.

VARIABLE AUDIO OUT --> TV AUDIO IN

Panasonic SA-HT855
Postad bild

LG 42LC3R
Postad bild

Ber om ursäkt om ni tycker bilderna är lite för stora :)

#265

Postad 18 januari 2007 - 21:22

srg
  • srg
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
edit: löste sig.

Redigerat av srg, 18 januari 2007 - 21:49.


#266

Postad 21 januari 2007 - 22:22

OC-Hinken
  • OC-Hinken
  • Användare

  • 136 inlägg
  • 0
Hej

Jag undrar hur jag ska koppla ihop mina prylar. Jag har en TV med Scart och S-video, sen har jag en Pioneer DV-585A dvdspelare, och en Pioneer VSX-D510 förstärkare.
Ska jag koppla Scart till TVn ifrån DVDn och optisk kabel mellan förstärkare och dvd? Sedan med vanlig rca mellan TV och förstärkare?

Jag är rätt grön inom ämnet, så var hyggliga och garva inte åt eventuella fel :)

#267

Postad 22 januari 2007 - 08:37

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Ska jag koppla Scart till TVn ifrån DVDn och optisk kabel mellan förstärkare och dvd?

Japp, glöm inte att ställan in DVD:n på att skicka RGB för bästa bildkvalitet!

Sedan med vanlig rca mellan TV och förstärkare?

Om du vill ha ut ljudet från TV:n till receivern (dvs slötitt vid analog tv-mottagning)

Jag är rätt grön inom ämnet, så var hyggliga och garva inte åt eventuella fel B)

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut inte. Den här tråden är till just för att få till sladdtrasslet hemma :wub:

#268

Postad 25 januari 2007 - 03:47

bodd
  • bodd
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej !

Har en fråga om hur jag ska koppla ihop min Epson TW-700 (beställd) med min Kiss Dp-1500 dvd spelare för bästa bild.

Avståndet mellan spelare och projektor är 10 m.

Är scart att föredra före s-vhs ?

Finns tydligen en rgb / yuv adapter så jag kan plugga in till projektorns yuv ingångar är detta att föredra ?



Lutar åt köra scart men jag vet inte om adapter följer med till epson tw-700 som jag beställt , så man bara pluggar in en 10 scart .. Det måste ju isåfall vara en hona på adaptern rimligtvis.

Tips ideer för bästa bild tages tacksamt emot från en nybörjare =)

Jag som trodde jag hadde hdmi på spelaren men ack det hade jag ej ..

mvh /Bodd

#269

Postad 25 januari 2007 - 04:05

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

  • 1 082 inlägg
  • 0

Hej !

Har en fråga om hur jag ska koppla ihop min Epson TW-700  (beställd) med min Kiss Dp-1500 dvd spelare för bästa bild.

Avståndet mellan spelare och projektor är 10 m.

Är scart att föredra före s-vhs ?

Finns tydligen en rgb / yuv adapter så jag kan plugga in till projektorns yuv ingångar  är detta att föredra ?



Lutar åt köra scart men jag vet inte om adapter följer med till epson tw-700 som jag beställt , så man bara pluggar in en 10 scart .. Det måste ju isåfall vara en hona på adaptern rimligtvis.

Tips ideer för bästa bild tages tacksamt emot från en nybörjare =)

Jag som trodde jag hadde hdmi på spelaren men ack det hade jag ej ..

mvh /Bodd

<{POST_SNAPBACK}>


Du skippar scart och kör en komponentkabel hela vägen.
Både bättre och enklare.

#270

Postad 25 januari 2007 - 17:40

Freddusen
  • Freddusen
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Hej!
Titta här fanns ju en tråd om hur man kopplar ihop system.
Här kommer jag med en enkel fråga(troligtvis).
Har tänkt köpa högtalare, HDTV och PS3
http://www.fynda.se/...hp3?prodid=2359 Receiver + högtalare
https://www.prisjakt...kt.php?p=132877 TV
Receivern har ju ingen HDMI så hur ska jag koppla ihop allt? (inklusive PS3)

Går det att koppla receivern till tv`n, ps3 till tv`n, och spela med HD upplösning samtidigt som ljudet kommer från högtalarpaketet?

Edit: Ska även köpa till en bas: ttp://www.fynda.se/index.php3?prodid=2560

Redigerat av Freddusen, 25 januari 2007 - 17:43.


#271

Postad 26 januari 2007 - 01:11

bodd
  • bodd
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hmm menar du att jag ska köpa en adapter scart/component eller köra på den gula kabeln endast ? Är det den gula som kallas för komponent och är bättre än scart ?

Länk till min dvd spelares baksida..

http://www.hardware..../dp1500/bak.jpg

Mvh /Bodd

Hej !

Har en fråga om hur jag ska koppla ihop min Epson TW-700  (beställd) med min Kiss Dp-1500 dvd spelare för bästa bild.

Avståndet mellan spelare och projektor är 10 m.

Är scart att föredra före s-vhs ?

Finns tydligen en rgb / yuv adapter så jag kan plugga in till projektorns yuv ingångar  är detta att föredra ?



Lutar åt köra scart men jag vet inte om adapter följer med till epson tw-700 som jag beställt , så man bara pluggar in en 10 scart .. Det måste ju isåfall vara en hona på adaptern rimligtvis.

Tips ideer för bästa bild tages tacksamt emot från en nybörjare =)

Jag som trodde jag hadde hdmi på spelaren men ack det hade jag ej ..

mvh /Bodd

<{POST_SNAPBACK}>


Du skippar scart och kör en komponentkabel hela vägen.
Både bättre och enklare.

<{POST_SNAPBACK}>



#272

Postad 26 januari 2007 - 08:12

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Går det att koppla receivern till tv`n

Om du menar att du vill ha ut ljudet till högtalarna vid TV-tittande så ja,
2xRCA mellan L/R ut på TV:n till TV in L/R på receivern

ps3 till tv`n

HDMi man, HDMI!!!

och spela med HD upplösning samtidigt som ljudet kommer från högtalarpaketet?

HDMI man, HDMI, och för ljudet PS3 optisk utgång -> optisk ingång på receiver
och läs i manualen hur du ställer in receivern för att ta emot ljud via optisk ingång.

Edit: Ska även köpa till en bas: ttp://www.fynda.se/index.php3?prodid=2560

I den prisklassen hade jag valt XTZ 99 W12 eller möjligtvis den ngt dyrareAudio Pro ACE-BASS 2,
särskillt efter att de haft problem med Dynavoicesubben (även om de håller på att ordna felen) så tror jag Mycket mycket mer på XTZ-subben!

Lycka till med ditt nya system och hoppas du får många sköna timmar att njuta av det.

Redigerat av mikeett, 26 januari 2007 - 21:22.


#273

Postad 26 januari 2007 - 08:28

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Hmm menar du att jag ska köpa en adapter scart/component eller köra på den gula kabeln endast ?  Är det den gula som kallas för komponent och är bättre än scart ?

Länk till min dvd spelares baksida..

http://www.hardware..../dp1500/bak.jpg

Mvh /Bodd

<{POST_SNAPBACK}>

Den gula kabeln skall du absolut INTE använda, det är komposit och det sämsta tänkbara alternativet att koppla in till din projektor (men det går :D ).

Enl. specarna på prisjakt skall KISS dp1500 ha komponent (3xRCA), men enl. din bild så har den ingen sådan utgång. Några spelare har komponent ut genom SCART och det borde i så fall stå i din manual. Då kan du skaffa en SCART -> 3XRCA (RGB (alt YUV), EJ Komposit+L/R) kabel och plugga in.

Redigerat av mikeett, 26 januari 2007 - 08:30.


#274

Postad 05 februari 2007 - 20:46

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0
Den här tråden passar ju mitt problem som handsken ;)

Köpte och fick hem en subb för ett par dagar sedan, tyvärr kan jag inte koppla in den i min nuvarande reciever. Tänker därför köpa helt nytt och planerar då att köpa detta:













Kort sagt: Vilka kablar behöver jag köpa för att kunna koppla allt ordentligt ;) ? Har redan kabel för sub till förstärkare.

#275

Postad 06 februari 2007 - 10:27

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Kort sagt: Vilka kablar behöver jag köpa för att kunna koppla allt ordentligt :) ? Har redan kabel för sub till förstärkare.

<{POST_SNAPBACK}>



Bild: En bra Komponentkabel mellan DVD-spelare och TV om TV:n har komponent in, annars Scart RGB. Jag hade föredragit en DVD-spelare med HDMI ut om TV:n har HDMI alt DVI in, men det är jag det.

Ljud: En billig optisk digitalkabel (toslink) mellan DVD och förstärkare.

Högtalarkablar, är en hel djungel men välj något efter egen plånbok. Några föredrar EKK 4G1,5/4G2,5, andra SUPRA ply 3,4, några vanlig lampsladd.

Sedan är det bara att ladda i en bra film och njuta (efter att du gjort alla nödvändiga inställningar i DVD-spelare och receiver då :) )

#276

Postad 06 februari 2007 - 11:56

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0
Äntligen lite hjälp, tack :)

Bild: En bra Komponentkabel mellan DVD-spelare och TV om TV:n har komponent in, annars Scart RGB. Jag hade föredragit en DVD-spelare med HDMI ut om TV:n har HDMI alt DVI in, men det är jag det.

Min TV har inte ens komponent så HDMI behövs inte :D . Och när jag senare köper ny TV så nöjer jag mig nog med komponent till en början iallafall (jag är inte så kräsen, har ju fortfarande SDTV :) ).

Scart RGB... Är det en vanlig Scart med två scartkontakter i vardera ände, eller är det en speciell (scart + 3 kontakter)?

Högtalarkablar, är en hel djungel men välj något efter egen plånbok. Några föredrar EKK 4G1,5/4G2,5, andra SUPRA ply 3,4, några vanlig lampsladd.

Kollade lite på Supra Ply, EKK, vanlig högtalarkabel... Om jag tar t ex 5 x 10 m högtalarkabel på Clas Ohlson (längst ned):

http://www.clasohlso...5;251699;251839

Fungerar det?

#277

Postad 06 februari 2007 - 12:58

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Scart RGB... Är det en vanlig Scart med två scartkontakter i vardera ände, eller är det en speciell (scart + 3 kontakter)?

Njae, jag menade en fullkopplad SCART (alla stift på bägge kontakterna) och sedan ställa in DVD-spelaren på att skicka RGB, spelarna brukar skicka komposit via SCART som standard.

Kollade lite på Supra Ply, EKK, vanlig högtalarkabel... Om jag tar t ex 5 x 10 m högtalarkabel på Clas Ohlson (längst ned):
http://www.clasohlso...5;251699;251839

Fungerar det?


Allt fungerar om man bara vill, de vita högtalarkablarna 2x1,5 fungerar bra till surrarna men till dina stora frontar skulle jag valt lite grövre, helst 2x2,5 (som kopparkablarna med genomskinligt hölje i din länk).

#278

Postad 06 februari 2007 - 13:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0
Nice, tack igen :)

#279

Postad 06 februari 2007 - 23:23

Jenac
  • Jenac
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej, ny Rookie här.

Har just köpt lite prylar.
Sony KDL-40W2000 LCD (2 HDMI in)
ComHems HD-TV box (1 HDMI ut)
Sony DVD-brännare RDR-HX 1020 (1 HDMI ut)
Pioneer VSX- ASX2AS

Nu är frågan hur man bäst kopplar ihop detta för att få ut max av grejerna. Antar att man kör in HDMI från SAT och DVD till A/V, och från A/V till LCD, men hur kan man då spela in från SAT (skall man också dra en SCART från boxen till DVDn för inspelning)? Eller är det bättre att koppla Coax från SAT->DVD->TV. I och med att LCD har egen tuner borde man kunna kolla via den om man vill spela in från en annan kanal (via SAT-boxens tuner).
Förvisso har LCDns tuner inte HD-stöd, men med 3 HD-kanaler är det ju inte hela världen.

Någon som redan har järnkoll så jag slipper prova mig fram?

#280

Postad 07 februari 2007 - 23:50

Jenac
  • Jenac
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Inget svar ännu, men nu har jag läst flera intressanta svar från mikeett. En fråga som dyker upp för mig är. Om jag köra in HDMI i recievern och sedan en HDMI ut ur recievern, räcker inte det? Ser att många förskag går ut på att köra HDMI:n direkt till LCDn, vilket inte är helt optimalt om man har flera HDMI-källor. Skulle ljudet gå ut på både TV och reciever med min föreslagna koppling är det ju imte helt perfekt även om mute-knappen på TVn inte är så långt borta...

#281

Postad 08 februari 2007 - 09:06

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Inget svar ännu, men nu har jag läst flera intressanta svar från mikeett. En fråga som dyker upp för mig är. Om jag köra in HDMI i recievern och sedan en HDMI ut ur recievern, räcker inte det? Ser att många förskag går ut på att köra HDMI:n direkt till LCDn, vilket inte är helt optimalt om man har flera HDMI-källor. Skulle ljudet gå ut på både TV och reciever med min föreslagna koppling är det ju imte helt perfekt även om mute-knappen på TVn inte är så långt borta...

<{POST_SNAPBACK}>


I ditt fall skulle jag koppla HDMI via förstärkaren och använda den som HDMI-växel,
de fall där jag rekommenderat HDMI direkt mellan DVD och TV är när förstärkaren inte kan agera bildväxel.
Om du vill spela in digitalsändningar med DVD-spelarn måste du nog använda SCART.

Nu sänder väl inte comhem några fria kanaler okodade i sitt nät, så digitaltunern i TV:n går nog inte att använda såvida du inte kan sätta in digitalkort i den. däremote borde du få in de analoga sändningarna i comhemnätet. Jag är inte så haj på digital-TV tekniken så där kan jag ha fel.

Så jag tror du fått allting rätt.

Redigerat av mikeett, 08 februari 2007 - 09:07.


#282

Postad 09 februari 2007 - 11:27

snyft
  • snyft
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Hallå ska nu koppla min dator till plasman (pv60) och har en fråga om det går att köra vga-dvi alltså dvi från grafikkortet och sen till pv60's vga? dvs att jag kör med min skärm i grafikkortets vga och sen plasman i dvin så om jag då ska se en film på plasman från datorn så bara väljer jag andra skärm i egenskaper precis som om man kör s-video? Eller ska jag skita i DVI och köra VGA-VGA så jag får dra ut skärmen hela tiden och klydda? Tacksam för svar.

#283

Postad 09 februari 2007 - 13:13

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Du nämner inte vilket grafikkort du har.
Du måste först kontrollera att grafikkortets DVI-utgång kan skicka DVI-A (Analogt=VGA) annars får du nog växla mellan monitor och TV via VGA-utgången eller skaffa en VGA-splitter.

#284

Postad 09 februari 2007 - 15:07

snyft
  • snyft
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Du nämner inte vilket grafikkort du har.
Du måste först kontrollera att grafikkortets DVI-utgång kan skicka DVI-A (Analogt=VGA) annars får du nog växla mellan monitor och TV via VGA-utgången eller skaffa en VGA-splitter.

<{POST_SNAPBACK}>


Aha förlåt. Har ett ATI Radeon X800GTO står DVI-I + VIVO

#285

Postad 10 februari 2007 - 11:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Då skall det gå bra, skaffa en DVI->VGA kabel eller en DVI-VGA- adapter och en VGA kabel.

#286

Postad 10 februari 2007 - 13:14

snyft
  • snyft
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Då skall det gå bra, skaffa en DVI->VGA kabel eller en DVI-VGA- adapter och en VGA kabel.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack har precis inhandlat en från kjell o company. såg att jag fick till en dvi-vga adapter med grafikkortet så allt funkar bra nu :)

#287

Postad 10 februari 2007 - 16:55

snyft
  • snyft
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0
Aja nytt problem. Har något philips 5.1 ljudsystem som jag hade tänkt koppla till datorn. Hur kopplar jag? Har 7.1 ljudkort i moderkortet men kablarna passar inte. Vad måste jag köpa? Förstärkare?

Som det ser ut nu så kopplar jag högtalarna till basen där fjärrkontrollen går in det är något datorgrejs av philips sen när man kopplat in alla 5 högtalare kör man en kabel från "basen" till datorn via 2st rc som jag då kör i en 3.5mm stereo omvandlare. Har dock 5.1 kablar också som man fick till men dessa går inte att köra till datorn.

Redigerat av snyft, 10 februari 2007 - 17:28.


#288

Postad 11 februari 2007 - 04:56

Vertice
  • Vertice
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Lite tips om hur ni kopplar ihop er dator för att streama ljud och bild till er anläggning:

Kolla in Apples hemsida, deras router-basstation plus en Express med fiber ut, då har du trådlöst till stereo från datorn. Du kan även strima musik från alla datorer i iTunes, Mycket smidigt.

Lovar att du blir nöjd!

http://www.apple.com/se/

http://store.apple.c...airportwireless



/Lars

Fungerar med deras AppleTV också, då får du en Mediacenter samtidigt på köpet!

http://store.apple.c...E6&nclm=AppleTV

Kablar
HDMI-till-HDMI-kabel

eller

HDMI-till-DVI-kabel och analogt eller optiskt digitalt stereoljud

eller

Komponentvideokabel och analogt eller optiskt digitalt stereoljud

#289

Postad 13 februari 2007 - 18:13

beeny
  • beeny
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0
Hur funkar ett 7.1 system?
Hur e ett sådant uppbyggt och är bra till/varför?
:)
Mvh Benny

#290

Postad 13 februari 2007 - 23:51

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0
Hej, en kort och förhoppningsvis lätt fråga:

Jag vill koppla ljudet från min digitaltv-box (Humax HD) till min (Philips HTS3500S) DVD/receiver. Boxen har en digital SPDIF utgång, DVD/rec. har en digital ljudingång som jag inte är riktigt säker på vilken sort. Det är en anslutning i samma form som "röd/vit" audio kabel, men med svart färg. (se bilden i mitt galleri) Antar att en koaxialkabel kan passa där.

Frågan är nu, hur får jag digitalt ljud från boxen till min dvd/receiver????

#291

Postad 14 februari 2007 - 09:15

Nostrau
  • Nostrau
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Har ni lite tips hur jag ska planera mitt inköp? Jag har i princip bestämt mig för att köpa Epson TW-700 projektor och med det också ett xbox 360. Jag har redan xbox med xbmc vilket jag kommer fortsätta använda till filmtittande. Allt lungt än så länge. Min huvudvärk kommer däremot när det gäller ljudet. Med tanke på att jag bor i en brf förening lär jag alldrig utnyttja ett högtalarsystem fullt ut, därför har jag tänkt satsa på en bra hörlur. Antagligen kommer jag också köpa nåt billigt högtalarsystem när jag inte är själv, typ logitech z-5500.

hur ska jag koppla ihop detta på bästa sätt? En komponent switch av något slag borde väl vara lämpligt mellan TW-700 och xboxarna? Men hur ska jag koppla ljudet? Jag vill i möjligaste mån undvika att behöva gå fram och flytta på kablar hit och dit. Logitechen känns ju ganska självklart med tanke på att den har optisk ingång. Men hörlurarna? Finns det hörlursförstärkare med optisk ingång? Eller måste jag köpa en stor förstärkare som egentligen är tänkt för högtalare?

många frågor, men som sagt "det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"... tänk på det nu :)

#292

Postad 14 februari 2007 - 15:29

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Frågan är nu, hur får jag digitalt ljud från boxen till min dvd/receiver????

<{POST_SNAPBACK}>


Ummmm, en digital Coax-kabel?

#293

Postad 14 februari 2007 - 23:53

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Frågan är nu, hur får jag digitalt ljud från boxen till min dvd/receiver????

<{POST_SNAPBACK}>


Ummmm, en digital Coax-kabel?

<{POST_SNAPBACK}>



Ja, den borde ju funka in i dvd/receivern. Men den ska anslutas till TOS i hd boxen. Har sett att det finns sådana omvandlare, men hur blir förbättringen jämfört med att koppla samman med scart? Digitalt?

#294

Postad 15 februari 2007 - 09:04

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Ja, den borde ju funka in i dvd/receivern. Men den ska anslutas till TOS i hd boxen. Har sett att det finns sådana omvandlare, men hur blir förbättringen jämfört med att koppla samman med scart? Digitalt?

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, du var ute efter en Opto till Coax omvandlare
liknande denna

edit: eller denna samma fast billigare :)

Redigerat av mikeett, 15 februari 2007 - 10:39.


#295

Postad 15 februari 2007 - 09:27

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Ja, den borde ju funka in i dvd/receivern. Men den ska anslutas till TOS i hd boxen. Har sett att det finns sådana omvandlare, men hur blir förbättringen jämfört med att koppla samman med scart? Digitalt?

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, du var ute efter en Opto till Coax omvandlare
liknande denna

<{POST_SNAPBACK}>


Ja det var den jag hade spanat in. Vet även att marcuscable har en variant för ca 800 kr, men det känns som Kjells funkar för mig. Frågan kvarstår dock, vad får jag för skillnad på ljudet jmf med min nuvarande scart koppling? Ger den inget "riktigt" DTS surround eller, som jag väl borde få med TOS/coax kopplingen?

#296

Postad 15 februari 2007 - 10:33

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0
Precis, SCART kan bara skicka stereo. Vill du ha surround (för de kanaler som sänder i det) så får du skicka ljudet digitalt till receivern.

Redigerat av mikeett, 15 februari 2007 - 10:36.


#297

Postad 15 februari 2007 - 12:52

Gbg Samsung
  • Gbg Samsung
  • Amatör

  • 88 inlägg
  • 0

Precis, SCART kan bara skicka stereo. Vill du ha surround (för de kanaler som sänder i det) så får du skicka ljudet digitalt till receivern.

<{POST_SNAPBACK}>



Lustigt, på nåt sätt har min Philips receiver kunnat leverera nån form av surround tidigare, och då har jag bara använt "röd/vit" audiokabel från tv:n. Dessutom är det ju så de visar att man ska ansluta enligt manualen. Är det nån slags simulerad surround jag har haft då eller. En annan sak jag inte förstår är att jag får annorlunda typ av surround om jag kopplar scart mellan box och förstärkare jämfört med om jag kopplar röd/vit. Mer bas med sistnämnda iof, med det verkar låta mer korrekt fördelat med scart, främst mer ljud i centerhögtalaren.

:) ;) :D ???

#298

Postad 15 februari 2007 - 23:58

emland
  • emland
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Hej!
Det är så att jag nyss har köpt ett Logitech z-5500 system till datorn, som även ska användas som hemmabiopaket! Men det är så att jag måste köpa ett antal kablar..

Jag skulle vilja koppla systemet till datorn med en ca. 10 m lång coaxial kabel! vad för kabel borde jag då köpa? t.ex. på kjell & co eller netonnet? skulle bli glad om någon talade om för mig vilken som är den billigaste möjliga coax kabeln på någon av de ställena, som passar till z-5500.. Funkar t.ex. denna: http://www.netonnet....rue&additemid= ?

Sedan så skulle jag vilja koppla min dvd med en optisk kabel.. ca. 2 m lång, vilken är den billigaste möjliga jag kan köpa där? Skulle denna funka: http://www.kjell.com...tem=37409&path= ?

Till sist så ska jag förlänga högtalarkablarna till de bakre högtalarna.. det står i manualen till z-5500 att kablarna är 1mm tjocka, spelar det någon roll om jag skarvar ihop några som är t.ex. 2 mm istället? vilken högtalarkabel som passar till z-5500 borde jag köpa på
kjell & co eller i någon annan butik?

Tack så mycket på förhand! :P Och tipsa gärna om det är något jag bör tänka på, eller något jag glömt när det gäller kablar :D

Redigerat av emland, 16 februari 2007 - 00:27.


#299

Postad 16 februari 2007 - 14:59

mikeett
  • mikeett
  • Veteran

  • 1 825 inlägg
  • 0

Funkar t.ex. denna: http://www.netonnet....rue&additemid= ?

Med största sannolikhet ja.

Skulle denna funka: http://www.kjell.com...tem=37409&path= ?

Troligtvis

Till sist så ska jag förlänga högtalarkablarna till de bakre högtalarna.. det står i manualen till z-5500 att kablarna är 1mm tjocka, spelar det någon roll om jag skarvar ihop några som är t.ex. 2 mm istället?

1mm högtalarkabel är elktriskt ledande, 2mm högtalare också elektriskt ledande.
skarvar man dessa har man en elektrisk ledare som kan koppla till högtalarna. :lol:
Ang. vilket kablage som man skall ha till högtalakablar är en djungel av religion och vetenskap men för ett enkelt system och något att börja med kan man gott köpa någon billig kopparkabel från CalsOhlson eller kjell&co.

Redigerat av mikeett, 16 februari 2007 - 15:00.


#300

Postad 16 februari 2007 - 15:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 987 inlägg
  • 0

Nice, tack igen  :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Tänkte bara säga att jag fick allting att funka :lol: . Enda grejen är att jag inte får ut TV-ljudet ur högtalarna. Jag har boxer... så ska jag koppla någonting mellan boxer och förstärkaren eller? Den har bara ett scartintag ledigt vad jag kan se.

Prövade att koppla en audiokabel mellan röd/vit på TV:n till röd/vit på förstärkaren men det funkade icke så lätt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.