Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Setup till biorum i nybyggt hus

9 svar till detta ämne Biorum Klipsch Marantz Svs Monitor audio Epson Råd Hjälp Nybyggt hus
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 november 2020 - 13:12

nahoj00
  • nahoj00
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej alla!

Första gången jag skriver på detta forum. Hamnar inlägget fel från ni gärna flytta det.

Jag och frun håller på att bygga hus där vi kommer bygga ett biorum som kommer va 7.0m x 3.9m = Ca 28m2.

Jag hade ett biorum i förra huset men vill bygga detta som ett seriöst biorum från grunden.

Det jag först och främst skulle behöva hjälp och åsikter om är setupen som är den stora kostnaden.

Här kommer en lista på vad jag är sugen på.

Setup hemmabio!

Surroundförstärkare: Marantz SR8015

Bluray/4k spelare: Panasonic DP-UB820

Projektor: Epson EH-TW9400

Projektorduk: Projecta Homescreen Deluxe HD 2.35:1 128"

Front 2st: Klipsch Reference RF-7 III

Center: Klipsch Reference RC-64 III

Surround 2st: Klipsch Reference RS-62 II

Surround back 2st: Klipsch Reference RP-502S

Tak/Atmos 4st: Monitor Audio C265-IDC

Subwoffers 2st: SVS PB16-Ultra

Hoppas på goda råd från er som har mer kunskap än mig.

Har ni andra råd gällande rummet får ni gärna dela med er. Vi gipsar rummet om ca två veckor så där finns fortfarande tid att göra ändringar.

Tack på förhand!
Vänliga hälsningar Johan

#2

Postad 01 november 2020 - 13:57

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tycker det låter som en trevligt komponerad anläggning. För egen del så gillar jag Heritage serien lite mer än Reference (upplever dem lite mjukare) men de är grymma i en hemmabio oavsett vilka man väljer av dessa. Heritage har ju ingen dedikerad center men de går att köpa styckvis. Tror att Marantz drivning kan vara en bra matchning till reference.

 

Vad gäller byggnation så har jag aldrig ångrat de väggar där jag satt in träskiva under gipset och fyllt väggen med isolering. Möjligen något att fundera på om du inte redan övervägt detta. Särskilt om du vet att du kommer att vilja hänga grej på väggarna och att du vill få hyfsad ljudisolering mellan rum.



#3

Postad 01 november 2020 - 14:39

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Ser ut som en bra setup men jag hade köpt en Marantz sr7015 istället och lagt resten av pengarna på ett Emotiva XPA Gen3 3-kanal slutsteg till framhögtalare och center för att få lite mer driv i dom högtalarna.

#4

Postad 01 november 2020 - 14:42

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Ljudtransparant duk och baffelvägg med inbyggda högtalare hade varit på min krav lista om man bygger ett dedikerat rum.
Se till att få ordentligt med takhöjd så du kan sänka ner ett akustiktak och fälla in högtalare i också

#5

Postad 01 november 2020 - 15:44

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0
Jag skulle råda att ta kontakt med akustiker. Det är den enskilt minsta kostnaden i mitt bygge, men den som påverkade slutresultatet mest.
Det kan vara så att ett par decimeter hit och dit kan göra stor skillnad för resultatet, beroende på var du ska ha sittplatser och vart noderna ligger.

Men något om elektroniken är att välj en så billig receiver du klarar dig med. Den går ur tiden fort och är lätt att uppgradera, men suger kostnad nu när det blir några 100k på ett bräde.

#6

Postad 01 november 2020 - 15:52

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Låter som de kan bli väldigt bra. Några tips idéer från min sida
Nu kanske bredden på rummet redan är bestämd, men de är en bred duk och stora front högtalare kan bli lite ont om plats mellan högtalare och vägg.
Lägg i tomrör i väggar och tak för högtalare kanske även några extra om du i framtiden vill ha 13.2 eller 9.4.2
Använd plywood och dubbelgips på väggar
El till projektor och övrig utrustning på samma fas. Kanske även utag i närheten av där du tänkt ställa basarna.

Bara några tips de blir säkert bra lycka till.

#7

Postad 05 november 2020 - 18:33

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Gratulerar och vad spännande.

Personligen hade jag kanske gått en helt annan väg med högtalarna, om jag hade möjligheten. Men jag tolkar det som att du kanske tar med dig grejerna från gamla rummet? (eftersom det är en del spridning på serierna)

Det finns del att vinna på att bygga en baffelvägg fram, med inwall eller högtalare avsedda för inbyggnad. Du kommer sannolikt få jämnare och bättre ljud men också eliminera en del "problem"

 

Dock är den Klipsch-lineup du skriver rätt skräckinjagande att titta på , då du kanske vill ha högtalarna synliga av det skälet :-).

 

Annars som ovan, OSB+gips funkar ju bra i väggarna. Se till att ha det på en egen säkring.

 

Om du ändå skall lägga några kronor, kan det ju vara värt att konsultera någon med erfarenhet och kunskap... Det är ju ganska billigt i sammanhanget, och ger sannolikt det bästa resultatet. Då har du nog högst sannolikhet att få ut det du önskar dig av ljud&bild... Annars kan det ju bli lite av ett lotteri.

 

/D



#8

Postad 06 november 2020 - 11:45

Zerox_no1
  • Zerox_no1
  • Mästare

  • 3 103 inlägg
  • 0

Årets receivers har en bugg så vänta med köp om du ska spela tv-spel/PC.

https://www.hdtvtest...eliver-4K-120Hz



#9

Postad 06 november 2020 - 13:31

DialSquare
  • DialSquare
  • Användare

  • 116 inlägg
  • 0

Årets receivers har en bugg så vänta med köp om du ska spela tv-spel/PC.

https://www.hdtvtest...eliver-4K-120Hz

 

Skall man använda Proj är ju detta inget problem :-) (om jag inte tänker helt fel .... )


Redigerat av DialSquare, 06 november 2020 - 13:31.


#10

Postad 07 november 2020 - 12:07

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0

Ljudtransparent duk och högtalarna bakom ser jag som ett måste om man ska bygga ett riktigt biorum. Jag hade även kollat på högtalare som är mer inriktade på ljust film, om du gillar Klipsch kolla in deras THX serie, eller motsvarande från någon annan tillverkare t.ex. MK audio, XTZ, Procella, Arendal, Magnat m.m.






Även taggad med Biorum, Klipsch, Marantz, Svs, Monitor audio, Epson, Råd, Hjälp, Nybyggt hus

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.