Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnader i ljud på olika förstärkare?

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
NAD C 372 (Stereoförstärkare) 1 8,67 (26) Inga priser
Rotel RA-1570 (Stereoförstärkare) 3 8 (7) Inga priser
28 relaterade trådar
NAD-klubben för oss som gillar kraft (169 inlägg) 3 år sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 5000-15000 (205 inlägg) 3 år sedan
RB-1582 RC-1590 och CM8 (7 inlägg) 5 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
Växla mellan receiver och förstärkare (Main in) (0 inlägg) 8 år sedan
Välja stärkare till nytt köp av högtalare (rotel ra-1570) (1 inlägg) 8 år sedan
Hegel H100 vs Rotel RA-1570 (26 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Vincent Sv-236mkII vs Nad c372 (5 inlägg) 10 år sedan
Bästa förstärkaren till B&W's 683? (129 inlägg) 14 år sedan
Stereoförstärkare till B&W DM685 (44 inlägg) 14 år sedan
Min Ljudresa (121 inlägg) 15 år sedan
Nad C372 vs Onkyo TX-SR875 i 2-kanal (30 inlägg) 15 år sedan
Det är dyrt med leksaker... (1 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare till Canton Ergo RC-L (28 inlägg) 15 år sedan
NAD C372 och C272, för lite kraft! (7 inlägg) 15 år sedan
2-kanal stärkare med preout/main in (0 inlägg) 15 år sedan
Nad C372 till QLN Artech 12 (2 inlägg) 15 år sedan
Anledning att välja C372 framför (17 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare till 604 s3 (7 inlägg) 16 år sedan
bästa förstärkare och högtalare för ca 20K ? (59 inlägg) 16 år sedan
Vilken av dessa 2-kanalare? (66 inlägg) 16 år sedan
Min C372 är återuppstånden (3 inlägg) 16 år sedan
Förstärkare + högtalare - 20 000 kr (15 inlägg) 17 år sedan
Högtalare för metal (75 inlägg) 17 år sedan
NAD T763v2 vs NAD c372 (11 inlägg) 17 år sedan
Nad + Dator = FEL! (Tydligen) (17 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för avensis ( inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 15 februari 2015 - 17:55

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Har under helgen hemma Rotel RA-1570 och har jämfört den med min Nad C372. (Högtalare: B&W 683 S2)

 

Rotelförstärkaren är väldigt trevlig att titta på, och det är trevligt med inbyggd dac, dock krävs det mer för att motivera ett byte från min Nad.

 

Efter att jag lyssnat på förstärkaren i ett antal timmar, växlat fram och tillbaka mellan Rotel och Nad så kommer jag fram till att jag inte kan höra någon skillnad, möjligtvis att det är lite bättre attack i basen med nadförstärkaren. Men det kan vara inbillning. 

 

Någon som känner igen sig från tillfällen då nya förstärkare har testats? Nu är det ju visserligen en förstärkare i samma prisklass som den Nad jag har. 


Redigerat av Danra, 15 februari 2015 - 17:55.


#2

Postad 15 februari 2015 - 18:17

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Finns flera trådar om detta. Denna tex

https://www.minhembi...howtopic=314894



#3

Postad 20 februari 2015 - 22:42

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Vad är det för nivå på högtalarna?

#4

Postad 20 februari 2015 - 22:43

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Vad är det för nivå på högtalarna?

Nivå?



#5

Postad 20 februari 2015 - 22:54

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Efterklang2 vill förmodligen mena att du har för billiga högtalare för att höra skillnad på förstärkare. Rätt vanligt svar... trist svar likväl.

 

Att du inte kan höra skillnad på förstärkare är inte så förvånande. Väldigt sunt av dig att komma fram till det tycker jag.



#6

Postad 20 februari 2015 - 22:59

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

Efterklang2 vill förmodligen mena att du har för billiga högtalare för att höra skillnad på förstärkare. Rätt vanligt svar... trist svar likväl.

 

Att du inte kan höra skillnad på förstärkare är inte så förvånande. Väldigt sunt av dig att komma fram till det tycker jag.

 

Okej så vi tar ett exempel. För att göra det enkelt så tar vi B&W (eftersom jag har B&W nu)

 

Ett par B&W 802D och två förstärkare. En Mcintosh och en Rotel (Vi säger att båda har samma effekt) Då skulle jag höra en tydlig skillnad i ljud, och sannolikt skulle Mcintosh låta märkbart bättre? 



#7

Postad 20 februari 2015 - 23:11

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 0

Det som skulle göra skillnad är en högtalare som dippar hemskt i impedans och kräver stora strömresurser av förstärkaren, dvs att en av dem inte klarar det.



#8

Postad 20 februari 2015 - 23:41

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

Har under helgen hemma Rotel RA-1570 och har jämfört den med min Nad C372. (Högtalare: B&W 683 S2)

 

Rotelförstärkaren är väldigt trevlig att titta på, och det är trevligt med inbyggd dac, dock krävs det mer för att motivera ett byte från min Nad.

 

Efter att jag lyssnat på förstärkaren i ett antal timmar, växlat fram och tillbaka mellan Rotel och Nad så kommer jag fram till att jag inte kan höra någon skillnad, möjligtvis att det är lite bättre attack i basen med nadförstärkaren. Men det kan vara inbillning. 

 

Någon som känner igen sig från tillfällen då nya förstärkare har testats? Nu är det ju visserligen en förstärkare i samma prisklass som den Nad jag har. 

 

 

Få se nu . . . Ganska bra högtalare tyckte jag förhållandevis, om jag inte missminner mig har jag hört dessa högtalare med just denna kombo otaliga timmar. Har dock spelat sönder dessa högtalare i denna kombo när ratten har gått i botten, tror högerörat också tog stryk :unsure:

 

Är du ute efter förbättring uppgradering, byt högtalare är mitt tips. Förstärkaren kommer inte tillföra mycket i den kombon, om du inte spelar (för) högt?



#9

Postad 20 februari 2015 - 23:50

Gäst_Danra_*
  • Gäst_Danra_*
  • 0

 

 

Få se nu . . . Ganska bra högtalare tyckte jag förhållandevis, om jag inte missminner mig har jag hört dessa högtalare med just denna kombo otaliga timmar. Har dock spelat sönder dessa högtalare i denna kombo när ratten har gått i botten, tror högerörat också tog stryk :unsure:

 

Är du ute efter förbättring uppgradering, byt högtalare är mitt tips. Förstärkaren kommer inte tillföra mycket i den kombon, om du inte spelar (för) högt?

 

Jag är rätt nöjd med de högtalare jag har, och var mest nyfiken på om Rotelförstärkaren kunde plocka fram ännu mer välljud :) 

 

Det enda jag är lite missnöjd med är ett par dippar i vissa lägre frekvenser (Pga rummet) så en sub får kanske flytta in och komplettera. 



#10

Postad 21 februari 2015 - 00:35

Rydisen
  • Rydisen
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 2

Jag hör/hörde skillnad mellan Marantz, Onkyo och Sony på mina B&W 603. 



#11

Postad 21 februari 2015 - 10:53

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 3

Rydisen, det tål att upprepas, att man hör skillnad är inte samma sak som att det är skillnad ;)

Men om det är hörbart så att du kan skilja på dem utan facit på hand, tror du det har med förstärkningen i slutsteget eller andra delar att göra?



#12

Postad 26 februari 2015 - 20:31

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 1
Det verkar finnas en liga som driver en tydlig linje här inne som säger att det inte finns någon som helst hörbar skillnad på ljud mellan olika förstärkare så länge vi pratar samma effektresurser.

Ska vi tro på den tesen så är ju hela hifi-intresset en stor bluff. Alla kan sälja av sina anläggningar. Köpa lite begagnade gamla steg på blocket och hänga på våra favorit högtalare. En annan liga säger att det inte är skillnad på DAC:ar. Såg att Kjell o Co hade en för 79:-. Så hänger vi på en sådan med.

Sedan tar vi överskottet av pengar och drar till Hawaii och pratar om hur vi lurade hifi-branschen.

#13

Postad 26 februari 2015 - 20:40

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
http://www.mcintoshl...roductId=MA5200

https://www.hifiklub...re/nad-c375bee/

Den nedre av dessa förstärkare borde alltså vara den mer kompetenta enligt flera resonemang?

#14

Postad 26 februari 2015 - 20:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Det verkar finnas en liga som driver en tydlig linje här inne som säger att det inte finns någon som helst hörbar skillnad på ljud mellan olika förstärkare så länge vi pratar samma effektresurser.

Ska vi tro på den tesen så är ju hela hifi-intresset en stor bluff. Alla kan sälja av sina anläggningar. Köpa lite begagnade gamla steg på blocket och hänga på våra favorit högtalare. En annan liga säger att det inte är skillnad på DAC:ar. Såg att Kjell o Co hade en för 79:-. Så hänger vi på en sådan med.

Sedan tar vi överskottet av pengar och drar till Hawaii och pratar om hur vi lurade hifi-branschen.

Det där snacket har typ pågått sedan hifins barndom. Finns ändlösa rader av ändlösa trådar även på detta forum.
Att avända den tröttsamma "sanningen" att alla förstärkare låter lika som svar till frågeställaren i detta fallet blir ju bara dumt. Självklart kan hembioreceivers av flera skäl låta precis hur olika som helst. Förstår man inte det bör man inte bemöda sig att svara i sådana här trådar.

#15

Postad 26 februari 2015 - 21:00

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Det jag funderar över är vad de som anser att det inte är någon ljudmässigt skillnad på förstärkare/slutsteg använder i sin anläggning?

#16

Postad 26 februari 2015 - 21:03

Unregistered37a4eddd
  • Unregistered37a4eddd
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0

Det jag funderar över är vad de som anser att det inte är någon ljudmässigt skillnad på förstärkare/slutsteg använder i sin anläggning?


Är inte det samma gäng som inte tror på kablar och har därför bara signalkablar för 3000kr paret?

#17

Postad 26 februari 2015 - 21:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 1
Samtliga de som inte tror på skillnader sitter med samna slutsteg. Nämligen det som LTS kommit fram till är ett av få som är transparent. Lustigt men sant. ;)

#18

Postad 26 februari 2015 - 21:10

WB-Cinema
  • WB-Cinema
  • Beroende

  • 1 312 inlägg
  • 0

Återigen, skrattretande att se hur ett visst gäng hävdar att olika förstärkare inte låter hörbart olika  :D


Samtliga de som inte tror på skillnader sitter med samna slutsteg. Nämligen det som LTS kommit fram till är ett av få som är transparent. Lustigt men sant. ;)

 

 

:D  :lol:



#19

Postad 26 februari 2015 - 21:20

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0
Jag tänker så här, rätta mig om jag har fel. Men om det nu inte skulle finnas hörbara skillnader mellan förstärkare/slutsteg som vissa hävdar så kan man köpa vilket "billigt skit" som helst för någon/några tusen och spara väldigt mycket pengar. Om man då inte tror på förstärkare/slutsteg och ändå köpt något för mer än några tusen så måste man då vara "ännu mer lurad" än de som hör skillnader. Eller rättare sagt korkad, varför lägga en enda krona mer än vad man behöver på förstärkaren/slutsteget om det nu inte är hörbara skillnader?

Jag ställer den tidigare frågan igen, de som anser att det inte finns hörbara skillnader. Vad använder ni för stärkeri? Är nyfiken.

#20

Postad 26 februari 2015 - 21:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Jag tänker så här, rätta mig om jag har fel. Men om det nu inte skulle finnas hörbara skillnader mellan förstärkare/slutsteg som vissa hävdar så kan man köpa vilket "billigt skit" som helst för någon/några tusen och spara väldigt mycket pengar. Om man då inte tror på förstärkare/slutsteg och ändå köpt något för mer än några tusen så måste man då vara "ännu mer lurad" än de som hör skillnader. Eller rättare sagt korkad, varför lägga en enda krona mer än vad man behöver på förstärkaren/slutsteget om det nu inte är hörbara skillnader?

Jag ställer den tidigare frågan igen, de som anser att det inte finns hörbara skillnader. Vad använder ni för stärkeri? Är nyfiken.

Jag har redan svarat åt dem. Ett Rotelsteg vars beteckning jag inte kommer ihåg.
Men du förenklar det hela en aning. Alldeles uppenbart måste ju förstärkaren orka driva högtalaren på ett vettigt sett. Och har man trögdrivna högtalare och/eller vill kunna spela högt krävs ju gott om kraft, och det är ju aldrig gratis.
Sedan finns det absolut ingenting som säger att det måste vara dyrt för att låta bra. Finns gott om relativt billiga små förstärkare som låter fantastiskt.

#21

Postad 26 februari 2015 - 21:44

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

  • 163 inlägg
  • 0

Jag har redan svarat åt dem. Ett Rotelsteg vars beteckning jag inte kommer ihåg.
Men du förenklar det hela en aning. Alldeles uppenbart måste ju förstärkaren orka driva högtalaren på ett vettigt sett. Och har man trögdrivna högtalare och/eller vill kunna spela högt krävs ju gott om kraft, och det är ju aldrig gratis.
Sedan finns det absolut ingenting som säger att det måste vara dyrt för att låta bra. Finns gott om relativt billiga små förstärkare som låter fantastiskt.


Absolut, du har helt rätt.

#22

Postad 26 februari 2015 - 23:13

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 2

Vad hette Efterklang2 tidigare på detta forum?



#23

Postad 27 februari 2015 - 03:02

Ochåäö
  • Ochåäö
  • Veteran

  • 1 667 inlägg
  • 0
Har provat olika signalkablar. Hör ingen skillnad.
Provat några dac:ar. Hört skillnad ibland.
Förstärkare hört skillnad rätt ofta men inte alltid.
Högtalare så gott som alltid skillnad.

Lite olika situationen.
Har nämt denna gång på annat ställe. Men tar det igen. Min kompis hade en anläggning jag tyckte spelade underbart. Hälsade på en dag och tyckte då att det inte låt som tidigare ljudet var sämre. Kompisen såg att jag blev fundersam och svarade snabbt att han bytt förstärkare och hållde med om att det inte var lika bra. Vi hade samma åsikt på vad som inte stämde.

Hade en primare a10 hade inte fixat ett blind test mot min denon rcd-m33.
Äger nu två olika försteg dared sl-2000a samt pro-ject pre-box. Mellan dessa två skulle jag våga mig på ett blind test.

#24

Postad 28 februari 2015 - 14:07

Unregistered5550093e
  • Unregistered5550093e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Det år klart det kan vara hörbar skillnad på förstärkare med liknande specar. Grundregeln är att om man hör skillnad är det den skillnaden som räknas. Jag tycker det är svårt att värdera andras ljudupplevelser. Se bara på klänningen som är poppis i tidningarna nu. Somliga ser guld och vitt där andra ser svart och blått.

Sedan finns det somliga individer som ständigt måste övertyga om att just deras uppfattningar är rådande norm och vrider ämnet till att bli en diskussion om personerna som vågar delta i en debatt eller hänvisar till någon allmän teori eller vetenskap som dom tycker stöder deras åsikter. De flesta forum lider av dessa figurer och till slut förs oftast debatten i trådarna av ett fåtal likasinnade, ungefär som på en sen efterfest när merparten fått nog och gått hem.

#25

Postad 28 februari 2015 - 14:32

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2 085 inlägg
  • 1

pinnstolen, ditt första stycke rimmar illa med ditt andra stycke.



#26

Postad 28 februari 2015 - 15:03

Unregistered5550093e
  • Unregistered5550093e
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Visst, ibland är även jag med på nattkvisten också.

#27

Postad 05 februari 2020 - 12:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Väcker liv i denna gamla tråd, har också b&w 683 s2, har inte hört verken rotel ra 1570 eller nad c372 så dessa 2 kan jag inte utala mig om. Men har jämfört min nad c375bee sida vid sida med en denon pma 1600NE och även Nad c388. Och där var skillnad, denon har mer djupbas, och hade en lite mer framträdande diskant
Än min 375a, svårt att beskriva c388 jämfört med 375an men den var lite mer lik denon än föregångaren, ska prova hegel under kort också, men sen ska man inte tro att man kan ändra hur mycket som helst med förstärkaren om man har för billiga högtalare. Som många sagt i forumet förrut så gör högtalarna större skillnad, ju dyrare och finare högtalare ju mer lär man höra skillnad mellan förstärkare,

#28

Postad 06 februari 2020 - 20:02

Unregistered6091989c
  • Unregistered6091989c
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
Tycker de kan vara ganska så stor skillnad mellan förstärkare! Dock är de väl själva dac som man hör största skillnaden! Provade för skojs skull koppa upp min HK Pm 665vxi ”loft förstärkare” till mina ref2k som annars drivs med Emotiva emc2 och xpa gen3 slutsteg! Lät horribelt och jag vet att den har bra med driv i denna, är väl en av hk starkaste 2 kanalare...Mycke bas och verkligen skitdåligt lät mellan/diskant hur man än försökte ställa in den! Däremot låter den skitbra på loftet med Jbl L50! Har testat med Hk signature försteg och nad 218thx och de lät faktiskt bra, dock är de ändå skillnad mot emotiva grejjorna! Låter så rent och klart på nåt sätt! Basen blir som mer detaljrik på nåt skumt vis oxå! Men ska man jämnföra så tycker jag ändå man ska köra med samma förutsättningar! Skulle jag kört med samma dac till allt jag testat så tror jag enda skillnaden man hör är att de blir mer/mindre driv i de hela på både hög och låg volym samt att hålla sig kanske i samma årtionde och inte 30år mellan grejjorna👍 Tror ändå man kan höra en liten skillnad på slutsteg oxå även om båda har samma effekt! Pm 665vxi har ett jäkla driv och tror inte 150@8ohm är ens nära den riktiga siffran så de blir nästa att prova köra den som rent slutsteg till ref2k!

Redigerat av Unregistered6091989c, 06 februari 2020 - 20:46.


#29

Postad 27 februari 2020 - 09:30

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Tycker det kanskilja rejält. Kan det inte vara så enkelt att de som inte hör skillnaden helt enkelt har fel på/dålig hörsel ?

#30

Postad 03 mars 2020 - 19:34

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om man inte kan uppfatta skillnad vid en direkt jämförelse så är det fel byte att göra därför bör man testa innan köp.

Hör man ingen skillnad alls oavsett hur man kombinerar utrustning så finns det heller ingen anledning att byta oavsett det beror på dålig hörsel eller övertygelsen att alla eventuella skillnader man hör beror på placebo och därför bara är inbillning. Ganska enkelt i båda fallen låt bli att byta.

 

Tror dock att de flesta som då inte har hörselproblem, är open minded och har varit runt i butiker och på mässor och tagit sig tid att lyssna på olika anläggningar inser att det är ganska stor skillnad. En del tror att skillnaden beror på rummet, andra drar slutsatsen att det är någon enskild komponenter i kedjan som gör den stora skillnaden. Alla vägar fram är rätt så länge det slutar med att man blir nöjd.

 

För min egen del så är jag övertygad om att alla delar inklusive rummet har en inverkan, men viktningen/betydelsen för slutresultatet är inte den samma för dem alla. Därmed inte sagt att någon enskild del i kedjan saknar betydelse. För min egen del så börjar bygget alltid med högtalarna och sedan handlar det om att få dessa att prestera maximalt inom uppsatt budget.

"Underskatta aldrig betydelsen av ett bra försteg det är väl så viktigt som ett fett slutsteg i de flesta anläggningar."


Redigerat av Blåtand, 03 mars 2020 - 19:38.


#31

Postad 05 maj 2020 - 11:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Nu har jag kunnat göra en jämförelse hemma med 683 s2, nad c375bee vs nad c165bee tillsammans med nad c275bee, och ja där är skillnad, skillnaden ligger i basen tycker jag, för och slutstegskombot har en djupare basgång, c275bee är något starkare än 375, det är framför allt försteget som ger bättre bas, har väl med att göra att det separata försteget i c165bee är bättre än det i 375an. Kommer säkert få påhopp för detta, men det är mina upplevelser av testet iallafall,
Ska bli intressant och testa hegel h190 om ett par månader, när man har pengar

Redigerat av Andreas3200, 05 maj 2020 - 11:41.


#32

Postad 10 maj 2020 - 09:14

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

Håller med om att det är skillnader mellan olika förstärkare när det gäller ljudet, men kanske inte natt & dag. Med nu jämför du 165/275-kombon med en 375 som du själv beskrivit som defekt. Dålig bas, distorerar osv. Då är det ju inte konstigt att kombon låter bättre.


Redigerat av Brinke, 10 maj 2020 - 09:16.


#33

Postad 17 juli 2020 - 14:02

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
Vill göra en uppdatering och högtalarna är forfarande samma som diskuteras i tråden b&w 683 s2 har haft möjlighet medan 4 olika förstärkare

Nad c375bee
Nad c165bee + c275bee
Denon pma 2500ne
Hegel h190


Nad c375bee och nu kommenterar jag den hur den presterade som frisk, rapp och bestämd bas, inte den djupaste, ändå ganska framträdande mellanregister, lite avrundad diskant, ljudet anser jag lite som färjat med värme i ljudet, topp och mellanregister saknar lite detaljer och öppenhet jämfört med dyrare förstärkare som Hegel h190 och denon pma 2500ne. Men på tanke på pris skillnaden är det inte så konstigt,

Nad c165bee + nad c275bee,
Karaktären är mycket lik den integrerade c375bee, men lite mer kraft, och bättre punch i basen,


Denon pma2500ne mer öppet och detaljerad ljudbild än de andra 2 mer tryck och djup i basen, men kan faktiskt upplevas lite långsam i viss musik, men rent kvalitets mässigt så är den än på en annan nivå än de 2 billigare alternativen, effekten är uppmätt till 2x80 watt vilket låter klent för priset, men kan intyga att den kan spela på minst samma nivåer som den billigare naden klarade, 375an hade också en tendens till att hårdna i ljudet lite när den pressades, kanske inte alltid märks men i viss musik blev det tydligare en mycket bra förstärkare som igentligen bara kunde haft lite rappare bas, men detta handlar nog lika mycket om tycke i smak, upplevde denon som varm men inte speciellt färgad,


Hegel h190 den dyraste men också den mest utrustade, förväntade mig mest av denna på tanke på alla hyllningar,
Toppen är rätt lik denon fast här är återgivningen mer detaljerad,
Basen är dock inte lik denon utan påminner mer om nads rappa bas, men med mer tyngd och punch, kontrollen är också bättre,
Det är den absolut bästa baskontroll jag hört i mina högtalare, men ändå utan att djupbasen blir lidande, den höga dämpfaktorn har nog lite att göra med det, också den mest neutrala, den spelar bara det som finns i inspelningen, lägger inte till något i ljudet, är väl på gott och ont, på sämre inspelningar kommer man höra bristerna mycket lättare än de andra alternativen, men på bra inspelningar låter det outstanding i alla register, kontrollen är riktigt bra, oavsett volym, samma effekt på pappret som nad, men upplever att den inte hårdnar som naden kan göra, den absolut bästa matchningen till b&w i mina öron, och äger nu denna då skillnaden visade sig tillräcklig för att vara det bästa för mig och mina öron, högtalarna gör jag dock inte rättvisa med förstärkaren till 100% men det blir ju med en framtids uppgradering,

Även i ett blindtest hade jag kunnat höra vilken som var Hegel denon eller nad, hegel den bästa för mig, så det visar ju ändå att högtalarna som diskuterades i tråden är tillräkligt bra för att göra skillnad mot vissa förstärkare, däremot så hade de 2 olika nad anläggningarna varit svåra att urskilja från varandra i ett blindtest

#34

Postad 17 juli 2020 - 14:13

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vad har du för källor och hur har du kopplat in dem Andreas? Är lite nyfiken :)

#35

Postad 17 juli 2020 - 15:04

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Intressant att du kommer ihåg hur din NAD lät med tanke på hur länge du haft problem med den.

Vi har ju även detta med hur våra förväntningar påverkar våra sinnen. För du har ju inte lyssnat på alla fyra sida vid sida där hemma.

#36

Postad 17 juli 2020 - 16:03

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 673 inlägg
  • 0
[quote name="Takeo" post="4598504" timestamp="1594994698"]
Intressant att du kommer ihåg hur din NAD lät med tanke på hur länge du haft problem med den.

Vi har ju även detta med hur våra förväntningar påverkar våra sinnen. För du har ju inte lyssnat på alla fyra sida vid sida där hemma.[/quote] nej inte samtidigt men har haft alla 4 hemma i samma rum på kort tid, så de saker jag upplevde kommer jag väl ihåg och det är ändå klar skillnad på karaktär i basen eller om diskanten är öppen eller tillbaka dragen är ändå saker som man kommer ihåg, det är ingen placebo effekt, där är ljudmässiga skillnader mellan dessa förstärkare förutom de 2 olika nad förstärkarna som var väldigt lika

Vad har du för källor och hur har du kopplat in dem Andreas? Är lite nyfiken :)[/quote]

Alla förstärkare har jag kört med sonos connect streamer för att göra jämförelsen rättvis, hegeln har dock övertag i dac delen, och kan få ändå bättre ljud i mconnectLite appen som har stöd för 24/192

Redigerat av Andreas3200, 17 juli 2020 - 16:18.


#37

Postad 19 februari 2022 - 18:41

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Visst är det ibland hörbara skillnader mellan förstärkare som då också går att mäta upp med en reaktiv last. Även om förstärkarna har samma mätdata och specifikationer. Dock finns sällan dessa reaktiva mätdata tillgängliga tyvärr.

Det är ett komplext samband.

Redigerat av Isaac, 19 februari 2022 - 19:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.