Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4651

Postad 18 maj 2019 - 16:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nytillskott Det blev min 320 som fick äran att ha den. Ett rent elände att ställa in den,kommer nog finlira en hel del med VTA och antiskate innan man är helt nöjd. Men rackarns vad bra den låter redan,väldigt tyst mellan spåren,den spårar som en blodhund. Kommer nog lossna mer när den är inspelad. Min rangordning på mina pickuper blir denna som nummer ett följd av Quintet blue, trea blir 440 mlb. Sen kommer resten jag aldrig riktigt fastnat för.


Ser jättefin ut och ska enligt vad jag ha hört också låta riktigt, riktigt bra. Du får finjustera in den och låta den bli ordentligt inspelad- efter någonstans mellan 40 och 100 timmar så lär den vara nästintill fullt inspelad. Du får återkomma med dina intryck då.
 
 

Testar med en hylla och SD fötter och detta är nog vägen att gå, ljudet höjde sig lite till. Så blev beställning av slaktarblock från ikea, 129 kr är ju så gott som gratis och bambu ska ju ha rätt bra ljudegenskaper, bättre än ek vad jag läst mig till, den hade ju rätt mått också


Yes, bambu är effektivt när det gäller dämpning av resonanser, ek är lite för hårt i sin struktur för att det ska ge samma fina effekt. De tillverkare som producerar hifi- möbler säljer ofta sina rack med bambuhyllor dyrt- IKEA Aptitlig är rena rama fyndet i sammanhanget. Har ett sådant slaktarblock under min Michell Orbe SE och ytterligare ett under mitt Nakamichi- kassettdäck- riktigt bra effekt under båda. Funderar också på att skaffa ytterligare ett till min Michell Gyro SE...

Redigerat av GyroSE, 18 maj 2019 - 16:29.


#4652

Postad 19 maj 2019 - 19:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har sålt en del prylar på blocket och frigjort lite kapital och tänkte unna mig en ny puppa, har satt budget på max 8000 kr.

Dessa är mina kandidater i önskad ordning:
Benz Micro Ace S
Hana SL
Ortofon Quintet Black (kampanj nu för 7800)
Ortofon Quintet Bronz (kampanj nu för 5890)

Är väldigt nöjd med min Hana SL men känner att min tonarm vill ha en lite bättre puppa som kan få fram lite mer detaljer, läst att Hana SL är ett steg upp från EL och plockar fram mer detaljer, mer luft mellan instrument osv, men skulle ändå vilja prova något nytt, har ju bara använt ortofon 2m red, silver, blue och hana el

#4653

Postad 20 maj 2019 - 14:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Sådär nu har korkfötterna kommit, inte lyssnat ännu

Bifogad fil(er)



#4654

Postad 21 maj 2019 - 16:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Blev riktigt snyckt och låter fantastiskt.
Basen stramades åt och mer luft mellan instrumenten, låter också lite som att timingen låter exaktare, lite så att efterklanger försvann, svårt att förklara 😁

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 21 maj 2019 - 17:03.


#4655

Postad 21 maj 2019 - 18:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Blev en ny puppa 😁 dax att prova benz micro

Bifogad fil(er)



#4656

Postad 21 maj 2019 - 19:49

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Beställde även en tjock korkplatta, 2,2 cm, tänkte testa att ha den som bottenplatta till svarven, detta kanske blir lite för mycket men värt ett test i alla fall, vad gör man inte för att få bästa möjliga ljud för en budget?
Och kanske är detta det bästa som hänt en td-160 😄😄

Bifogad fil(er)



#4657

Postad 21 maj 2019 - 20:24

stompe
  • stompe
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Lite uppdatering efter ca 10 timmars spelning med nya pickupen, jag är över förväntan nöjd hittills .Medveten om att  önskat resultat står i proportion till investering, så placeboeffekt ska inte underskattas.

Första intrycken var att den var lite ljus i tonen, kör den i Pro_Ject Phono S MM steg via stepup 1:15. Motsvarar 23 dB förstärkning, ca 200 Ohm last.

Efter ganska omfattande justering VTA,Azimuth och antiskate har jag hittat hem tycker jag. Den har redan börjat lossna, och den låter mycket balanserat redan, den spårar som sagt helt makalöst och går djupt ner i spåren. Den klarar till och med av min gamla "Appetite for destruction" Den skivan har fått mycket stryk på fester under åttiotalet , den är repig långt ut på etiketten. Har varit helt ospelbar på mina andra pickuper , men denna klarar det med bravur. Givetvis knäppningar här och var, men den hackar inte. På mer normala skivor är den väldigt tyst mellan tonerna. Vet inte om det har att göra med att slipningen ska visst vara mycket smal, eller om det beror på att cantilever(vad heter det på svenska?) är gjord i boron? Hursomhelst upplever jag den som neutral, inget register som sticker ut.

Min Ortofon Quintet blue som jag kör i Arcam rPhono i MC läge låter också förbaskat bra, fast på ett annat sätt, lite mer "gosigt" och förlåtande, kanske beroende på oval slipning?  Det låter helt enkelt olika.

Å andra sidan låter det olika när jag skiftar högtalare mellan MIrage M5Si och Dynaudio Focus 140 också. De låter också bra  fast på olika sätt. Tror ändå att min favoritkombo just nu är Thorens- AT33 PTG/II- Mirage.

 

Bifogad fil(er)



#4658

Postad 23 maj 2019 - 16:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu blir det kul 😊😊
TD's lock kom nu också efter att ha varit på villovägar i flera veckor

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 23 maj 2019 - 20:20.


#4659

Postad 24 maj 2019 - 17:19

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Lyssnat lite snabbt, har föräldrarna på besök. Men uj vad bra det lät, det som slog mig mest hur tyst den lät mellan låtarna, betydligt tystare än Hana EL.

Ska spelas in 40-50 timmar de närmaste veckorna

Bifogad fil(er)



#4660

Postad 25 maj 2019 - 19:09

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Lyssnat lite nu, dock inte mycket, föräldrarna har ockuperat vinylrummet 😁 men hunnit med en sida på Seal's debut album, den är ny för mig så kan inte jämföra med Hana.

Men uj vad det låter bra, det är nu man verkligen börjar höra vad en MC pickup kan, kommer lyssna mer i morgon efter föräldrarna åkt hem och då lyssna på plattor jag kan

#4661

Postad 27 maj 2019 - 18:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu har ACE fått ca 12-14 timmar och uj vad den låter bra, det är verkligen ett steg upp från Hana E, den tar fram ljud man inte hörde innan, mer luft mellan instrumenten så allt låter så klart och stort, basen känns mer exakt, snabbare och djupare.

Dock avslöjar denna en dålig press bättre, Hana fick dåliga skivor att låta bättre.

Vad ska man säga, Hana E är ett lättdrucket öl medan ACE är ett finare vin

#4662

Postad 27 maj 2019 - 18:56

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Nu har ACE fått ca 12-14 timmar och uj vad den låter bra, det är verkligen ett steg upp från Hana E, den tar fram ljud man inte hörde innan, mer luft mellan instrumenten så allt låter så klart och stort, basen känns mer exakt, snabbare och djupare.

Dock avslöjar denna en dålig press bättre, Hana fick dåliga skivor att låta bättre.

Vad ska man säga, Hana E är ett lättdrucket öl medan ACE är ett finare vin

 

Det du beskriver är typiskt för Benz Micros pickuper- den fina slipningen tar fram det bästa ur skivorna. 12-14 timmars inspelning är bara början- min Wood stabiliserade sig fullt runt 150 timmar så det är bara att fortsätta köra på. 



#4663

Postad 28 maj 2019 - 17:00

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Beställde en skivpuck, märket är Dynavox men den ser likadan ut som Ortofons och väger lika mkt 300 gram men kostar 300-400 billigare.

Min michell-klämma passade inte.

Någon som vet vart man kan hitta en 7,2 mm borr? Såg att Svalander hade men för 295 kr och det lät lite saftigt

Bifogad fil(er)



#4664

Postad 28 maj 2019 - 18:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Beställde en skivpuck, märket är Dynavox men den ser likadan ut som Ortofons och väger lika mkt 300 gram men kostar 300-400 billigare.

Min michell-klämma passade inte.

Någon som vet vart man kan hitta en 7,2 mm borr? Såg att Svalander hade men för 295 kr och det lät lite saftigt

 

Funkar den flytande upphängningen på din Thorens ihop med en tung puck? Fast du hade bytt fjädrar, eller hur var det?

 

Om det är LP- borr du är ute efter så är det absolut billigaste och enklaste sättet att plocka fram din klassiska BIC- penna som du säkert har i gömmorna. BIC är synnerligen effektiv och min penna har aldrig svikit mig när centerhålet på skivan har varit för tight. Finns ingen anledning att köpa ett dyrt borr för detta ändamål....säg att BIC:en kostar runt 5 spänn- då har du 290 spänn som du kan stoppa rakt in i ett köp av skivor i stället. 


Redigerat av GyroSE, 28 maj 2019 - 18:52.


#4665

Postad 28 maj 2019 - 18:54

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Funkar den flytande upphängningen på din Thorens ihop med en tung puck? Fast du hade bytt fjädrar, eller hur var det?

Om det är LP- borr du är ute efter så är det absolut billigaste och enklaste sättet att plocka fram din klassiska BIC- penna som du säkert har i gömmorna. Finns ingen anledning att köpa ett dyrt borr för detta ändamål....säg att BIC:en kostar runt 5 spänn- då har du 290 spänn som du kan stoppa rakt in i att köpa skivor i stället....

BIC Penna? Hur funkar det? Ja till spelaren, denna pigg eller vad man kallar det är lite lite för stor, speciellt på nyare plattor.

300 gram ska vara ok, under 390 säger de att det är ok inte mer och helst ska man inte använda på 180 grams plattor utan de äldre. Och självklart måste jag ställa in fjädrarna med pucken på så att jag får rätt gung

Redigerat av fristil, 28 maj 2019 - 18:59.


#4666

Postad 28 maj 2019 - 19:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

BIC Penna? Hur funkar det? Ja till spelaren, denna pigg eller vad man kallar det är lite lite för stor, speciellt på nyare plattor.

300 gram ska vara ok, under 390 säger de att det är ok inte mer och helst ska man inte använda på 180 grams plattor utan de äldre. Och självklart måste jag ställa in fjädrarna med pucken på så att jag får rätt gung

 

Du pressar försiktigt in pennan i centerhålet och när du har fått in den en bra bit så stannar du till och helt sonika snurrar pennan i hålet- funkar klockrent. 

 

Låter bra ang tyngden. 



#4667

Postad 28 maj 2019 - 19:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Länk ang Thorens och "BIC- tekniken":

 

https://forums.steve...-td-160.253696/



#4668

Postad 28 maj 2019 - 19:26

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Måste köpa BIC penna i morgon och testa, vilket fantastisk trick asså

#4669

Postad 30 maj 2019 - 12:07

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Är intresserad av ett riaa som Emotiva xps-1,nån som kör med detta riaa.

Tror det är ett steg upp från nad pp2e.



#4670

Postad 30 maj 2019 - 14:13

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
GyroSE vad har du satt för input impedance för din wood sm? Har nu satt min på 121,2, hade tidigare hanas inställningar på 465,3
Bruksanvisningen säger 120-47k 😊 finns lite att testa.

Såg att Benz Micro RIAA har 22k ohm

Redigerat av fristil, 30 maj 2019 - 14:44.


#4671

Postad 30 maj 2019 - 14:30

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Är intresserad av ett riaa som Emotiva xps-1,nån som kör med detta riaa.
Tror det är ett steg upp från nad pp2e.


Är nog lite bättre. Skulle kanske försöka få till en jämförelse, ta även en titt på Schiit, finns i england, det ska vara blande bästa budget riaa. Ska det vara till mm eller mc?

#4672

Postad 30 maj 2019 - 15:08

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Fristil , det ska vara till MM och MC.

Så småningom lite senare ska jag  köpa en MC pickup, har aldrig testat en MC.

Spelar med en Ortofon 2M Bronze  för närvarande.


Redigerat av mr richards, 30 maj 2019 - 15:13.


#4673

Postad 30 maj 2019 - 15:59

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Eftersom du kör med en bra pickup tycker jag att du ska lägga på lite på RIAA't. Antar att om du provar MC så går du på Ortofon Quintet Bronze som minst, iof ska jag sälja en Hana EL billigt 😋 men det känns som man ska upp i priserna för att verkligen få ut MC's fördelar, dagens MM/MI pickuper står sig väldigt bra. Och går du upp till MC så vill du verkligen ha separat nätdel, hembiobutiken har en Vincent med separat nätdel för ca2900 kr som folk skriver gott om, den klarar påde MM och MC.

Annars begagnatmarknaden så kan du nog hitta fynd

Redigerat av fristil, 30 maj 2019 - 16:01.


#4674

Postad 30 maj 2019 - 17:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

GyroSE vad har du satt för input impedance för din wood sm? Har nu satt min på 121,2, hade tidigare hanas inställningar på 465,3
Bruksanvisningen säger 120-47k finns lite att testa.

Såg att Benz Micro RIAA har 22k ohm

 

Har Wood SM (M= medium utnivå) av den anledningen att jag har ett Audio Research PH5- RIAA i vilket det sitter rör- Wood SM är som gjord för att kampera ihop med ett rör- RIAA typ det jag har. På PH5 kan jag bara justera s.k. cartridge loading och i mina öron låter det allra bäst i läge 200 Ohm- har möjlighet att justera mellan lägena 47K, 1000, 500, 200 och 100. Fördelen där är att jag kan justera "on-the-fly" från soffan då det finns en fjärrkontroll till PH5- stor fördel att ha en fjärr till detta så att man slipper springa fram och tillbaka till racket för att ställa om eventuella switchar på RIAA- steget. Därför väldigt enkelt att ställa in rätt nivå med hjälp av hörseln. 


Redigerat av GyroSE, 30 maj 2019 - 18:00.


#4675

Postad 03 juni 2019 - 16:53

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Skivpucken har kommit och jag har ställt in fbädrarna för nya vikten. Låter som det blir lite mer tyngd i basen. Men mest används den till att få ner skivorna rakt mot mattan

Bifogad fil(er)



#4676

Postad 04 juni 2019 - 20:06

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Köpte mig en Knosti skivtvätt och började att tvätta min Adele 25. Den knastrade som sjutton innan men nu är den nästan helt tyst. Grym sak för små pengar.

#4677

Postad 16 juni 2019 - 10:57

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Jag har en sån här platta till min Rega RP3.

Inte byggt själv utan köpt, kostade några tusen och skillnaden blev större en jag trodde.

Bifogad fil(er)



#4678

Postad 17 juni 2019 - 08:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Jag har en sån här platta till min Rega RP3.

Inte byggt själv utan köpt, kostade några tusen och skillnaden blev större en jag trodde.

 

Brukar vara effektivt. Finns ett prisvärt alternativ till en sån platta/hylla- IKEA Aptitlig slaktarblock: 

 

https://www.ikea.com...bambu-00233429/

 

Jag använder själv ett sådant slaktarblock med stor framgång under min skivspelare. Mycket prisvärt. 



#4679

Postad 17 juni 2019 - 20:09

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med GyroSE, Ikeas Slaktarblock är årets fynd till svarven.

Ska snart skriva ner alla mina intryck med min vinylspelare uppgradering och de val jag gjort.

Men det jag kan säga nu är att det är stor skillnad mot the classic och resan man gjort med att köpa tonarm, fixa upphängning och lära sig det osv osv så har man fått sig en förståelse vad som gör en skivspelare bra

#4680

Postad 18 juni 2019 - 09:33

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Svårt att höra skillnad på olika riaa förstärkare har lyssnat på riaa  som kostar upp till 3000 kr.

Frågan är hur högt ska man gå i pris när man börjar höra skillnad.

Har testat vincent pho-8 det lät bra , sjäv har jag nad pp2, har haft dynavox tpr-2 med rör.

Vincent pho-701 med rör verkar intressant, likaså Bellari vp 549

Mofi studio phono, project med rör.


Redigerat av mr richards, 18 juni 2019 - 09:36.


#4681

Postad 18 juni 2019 - 11:25

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Svårt att höra skillnad på olika riaa förstärkare har lyssnat på riaa  som kostar upp till 3000 kr.

Frågan är hur högt ska man gå i pris när man börjar höra skillnad.

Har testat vincent pho-8 det lät bra , sjäv har jag nad pp2, har haft dynavox tpr-2 med rör.

Vincent pho-701 med rör verkar intressant, likaså Bellari vp 549

Mofi studio phono, project med rör.

 

Svårt att säga. Att komponera ihop en stereoanläggning handlar mycket om synergieffekter där prylarna ska lira fint tillsammans. Vad har du för elektronik runt om din skivspelare idag? Vilken pickup sitter på tonarmen?



#4682

Postad 18 juni 2019 - 11:53

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Skivspelare är audio-technica  at-Lp5, förstärkare cambrigde azur 840 A v2, slutsteg xtz edge A2 -300, pickup ortofon 2M Bronze, Högtalare Monitor Audio Rs 8. riaa förstärkare nad pp2.


Redigerat av mr richards, 18 juni 2019 - 11:54.


#4683

Postad 18 juni 2019 - 12:03

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Skivspelare är audio-technica  at-Lp5, förstärkare cambrigde azur 840 A v2, slutsteg xtz edge A2 -300, pickup ortofon 2M Bronze, Högtalare Monitor Audio Rs 8. riaa förstärkare nad pp2.

 

Ok, tack för info. Trigon Vanguard II eller Trigon Vanguard III skulle kunna vara lämpliga kandidater t.ex.- där börjar det hända saker med vinylljudet på allvar jämfört med vad du har idag. 



#4684

Postad 18 juni 2019 - 16:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Det är svårt det där med RIAA och med många välbyggda som det finns så blir det svårare.
Jämförde mitt Trigon Vanguard II mot Rega Fono MM spelaren hade Ortofon 2M Blue och det var inga direkta skillnader, skulle man lyssna mer och nogare så skulle man nog kunna säga vad som skiljer.

Nu har jag ju MC puppa så jag kan inte testa men ska du ha verkliga skilnader från 2000-3000 riaa's så måste du nog upp i 5000-8000 kr klassen.

Glidtassen verkar väldigt nöjd med sitt Heed för 3500 och han har ju rega p3-24 svarv, han uppgraderade från vincent pho 701 har jag för mig

#4685

Postad 18 juni 2019 - 17:08

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0

Brukar vara effektivt. Finns ett prisvärt alternativ till en sån platta/hylla- IKEA Aptitlig slaktarblock:

https://www.ikea.com...bambu-00233429/

Jag använder själv ett sådant slaktarblock med stor framgång under min skivspelare. Mycket prisvärt.


Vad gör egentligen ett slaktarblock när det ligger under skivspelaren? Min spelare står på ett rack av metall och glas. Om jag råkar sätta ner foten för "kraftigt" i trägolvet hoppar nålen till. Inte stampa, utan bara sätta ner fotenbestämt i golvet. Dans till vinyl är uteslutet.😊

Skulle en slaktarplatta kunna hindra vidareförmedling av vibrationer från "bestämda steg"?

Skivspelaren är en Pro-Ject Debut Carbon Esprit.

#4686

Postad 18 juni 2019 - 18:42

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Vad gör egentligen ett slaktarblock när det ligger under skivspelaren? Min spelare står på ett rack av metall och glas. Om jag råkar sätta ner foten för "kraftigt" i trägolvet hoppar nålen till. Inte stampa, utan bara sätta ner fotenbestämt i golvet. Dans till vinyl är uteslutet.😊

Skulle en slaktarplatta kunna hindra vidareförmedling av vibrationer från "bestämda steg"?

Skivspelaren är en Pro-Ject Debut Carbon Esprit.

Ja, den isolerar skivspelaren. Men kom ihåg att även om du köper slaktarblocket så behöver du fötter till det, tex SD kuddar, vibrapods etc. Jag provade med de från clas ohlssons som nämns lite tidigare i tråden, jag klippte till 2 st i 8 delar och funkar kanon (4 bitar per platta)

Redigerat av fristil, 18 juni 2019 - 18:43.


#4687

Postad 18 juni 2019 - 18:46

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Tack fristil!

Det är ju ingen stor kostnad så det kan vara värt att testa. 😊

#4688

Postad 18 juni 2019 - 19:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Tack fristil!

Det är ju ingen stor kostnad så det kan vara värt att testa. 😊


Helt rätt, inga pengar att prata om så helt klart värt att testa

#4689

Postad 08 juli 2019 - 07:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

  • 1 864 inlägg
  • 0
Köpte vibrationsdämparna från Clas Ohlson och la en under varje skivspelarfot. Det gjorde skillnad. Nålen hoppar inte längre när jag går "hårt" i rummet.

Klippte inte till dämparna utan la en hel under varje fot. Funderar på att klippa ett "ark" i fyra delar och lägga under, skulle bli snyggare så. Vet dock inte om det påverkar effekten av dämparna.

Jag har inte kommit iväg för att köpa en slaktarplatta. Det verkar som att den inte behövs. Alternativt skulle det bli ännu bättre med den.

#4690

Postad 12 juli 2019 - 09:53

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Min nya riaaförstärkare.  Shiit Mani  låter bra.Bifogad fil  DSC_0423.JPG   45,83K   0 Antal nerladdningar



#4691

Postad 12 juli 2019 - 15:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Så det blev en Mani 😊 grattis. Hoppas det blev en uppgradering. Låt den spela in sig en massa timmar och berätta dina intryck

#4692

Postad 13 juli 2019 - 05:58

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 899 inlägg
  • 0

Det blev verkligen en uppgradering. till det bättre.



#4693

Postad 15 juli 2019 - 15:16

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Hej kära forum, 

 

Sitter och funderar på en uppgradering, men är inte överdrivet insatt och har svårt att ta ett konkret beslut. Sitter i nuläget med en gammal Hitachi HT-21-skivspelare, Marantz PM 5004 förstärkare och två System Audio Saxo 30 golvhögtalare. 

 

Tänker byta ut skivspelaren i första hand, tankarna går mellan Pro-ject DC 2M Red eller Argon TT-2 med annan pickup, typ Ortofon 2M blue, har ni några tankar kring detta? Eller är det mer värt att behålla original pickup på TT-2 spelaren och istället köpa nytt RIAA-steg för ungefär samma pris (2000-2300)? 

 

Vore kul att få andras tankar kring detta då jag inte har någon vän med intresse att bolla idéer med.


Redigerat av Unregistered80f307b4, 15 juli 2019 - 15:20.


#4694

Postad 16 juli 2019 - 07:34

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Hej kära forum, 

 

Sitter och funderar på en uppgradering, men är inte överdrivet insatt och har svårt att ta ett konkret beslut. Sitter i nuläget med en gammal Hitachi HT-21-skivspelare, Marantz PM 5004 förstärkare och två System Audio Saxo 30 golvhögtalare. 

 

Tänker byta ut skivspelaren i första hand, tankarna går mellan Pro-ject DC 2M Red eller Argon TT-2 med annan pickup, typ Ortofon 2M blue, har ni några tankar kring detta? Eller är det mer värt att behålla original pickup på TT-2 spelaren och istället köpa nytt RIAA-steg för ungefär samma pris (2000-2300)? 

 

Vore kul att få andras tankar kring detta då jag inte har någon vän med intresse att bolla idéer med.

 

Det är många beslut som ska tas och prioriteringar som skall göras vid uppgradering av vinylriggen. Om jag var du och ändå rörde mig i tankarna att satsa på skivspelare i 5000 kr- klassen så skulle kika på en Pro-Ject Debut Carbon Esprit eller Rega Planar 2. När det gäller pickuper; se om du kan satsa på en Ortofon 2M Blue direkt om det blir en Pro-ject och i fallet med Planar 2 så är Elys 2 ett bra val. Efter det köpet är du bra rustad och kan börja spara ihop till ett bra RIAA- steg- bättre att se till att utöka budgeten för köp av RIAA- steg eftersom det är en oerhört väsentlig del i vinylriggen. 


Redigerat av GyroSE, 16 juli 2019 - 07:34.


#4695

Postad 16 juli 2019 - 07:54

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Det är många beslut som ska tas och prioriteringar som skall göras vid uppgradering av vinylriggen. Om jag var du och ändå rörde mig i tankarna att satsa på skivspelare i 5000 kr- klassen så skulle kika på en Pro-Ject Debut Carbon Esprit eller Rega Planar 2. När det gäller pickuper; se om du kan satsa på en Ortofon 2M Blue direkt om det blir en Pro-ject och i fallet med Planar 2 så är Elys 2 ett bra val. Efter det köpet är du bra rustad och kan börja spara ihop till ett bra RIAA- steg- bättre att se till att utöka budgeten för köp av RIAA- steg eftersom det är en oerhört väsentlig del i vinylriggen. 

 

Okej, låter väldigt rimligt, landar dock upp emot 7000 kr med de skivspelarna och de pickuperna som du rekommenderar. Tänker att det inbyggda RIAA-steget i Marantz PM5004 inte håller världsklass, men är det bättre att satsa på helt ny förstärkare eller är det rimligare att köpa RIAA-steg först och främst? Efter skivspelare köpts in då menar jag.

Tusen tack för ditt svar GyroSE.

 

 

EDIT: Såg att Planar 2 med Elys 2 fanns för 6000 kr.


Redigerat av Unregistered80f307b4, 16 juli 2019 - 08:03.


#4696

Postad 16 juli 2019 - 08:20

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 081 inlägg
  • 0

Okej, låter väldigt rimligt, landar dock upp emot 7000 kr med de skivspelarna och de pickuperna som du rekommenderar. Tänker att det inbyggda RIAA-steget i Marantz PM5004 inte håller världsklass, men är det bättre att satsa på helt ny förstärkare eller är det rimligare att köpa RIAA-steg först och främst? Efter skivspelare köpts in då menar jag.

Tusen tack för ditt svar GyroSE.

 

 

EDIT: Såg att Planar 2 med Elys 2 fanns för 6000 kr.

 

Bara kul att komma med lite tips på vägen.

 

Som du själv skriver längst ner kan man få ett schysst paketpris om man köper skivspelare och pickup samtidigt. Tror att fallet är sådant även när det gäller Debut Carbon Espirit och om du tar klivet upp till Ortofon 2M Blue- du får snacka med din handlare och göra en bra deal. 

 

Det är värt att satsa på ett separat RIAA men du sitter inte i sjön då du har ett inbyggt RIAA- steg för MM- pickuper i din Marantz. Skulle prioritera ett bättre RIAA efter att du köpt skivspelare/pickup- det gör stor skillnad och du är sen bra rustad när det gäller vinylriggen. Tänk på att inte snåla utan sträck ut budgeten ett snäpp uppåt i stället om möjligt är.

 

När det gäller förstärkare så är det en senare fråga- om jag var du skulle jag i stället satsa på att uppgradera högtalarna först. Du kan i princip bygga en anläggning runt ett par riktigt bra högtalare som du kan leva länge med via de uppgraderingar du kan tänka dig i framtiden. Jag själv prioriterade mina högtalare mycket högt när jag skaffade mina B&W 804 för 20 år sen- har dem fortfarande kvar i min anläggning fastän elektroniken som driver dem numera är av en helt annan kaliber. Är supernöjd med hur de låter och hur de har låtit genom åren. 


Redigerat av GyroSE, 16 juli 2019 - 08:23.


#4697

Postad 16 juli 2019 - 08:41

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Bara kul att komma med lite tips på vägen.

 

Som du själv skriver längst ner kan man få ett schysst paketpris om man köper skivspelare och pickup samtidigt. Tror att fallet är sådant även när det gäller Debut Carbon Espirit och om du tar klivet upp till Ortofon 2M Blue- du får snacka med din handlare och göra en bra deal. 

 

Det är värt att satsa på ett separat RIAA men du sitter inte i sjön då du har ett inbyggt RIAA- steg för MM- pickuper i din Marantz. Skulle prioritera ett bättre RIAA efter att du köpt skivspelare/pickup- det gör stor skillnad och du är sen bra rustad när det gäller vinylriggen. Tänk på att inte snåla utan sträck ut budgeten ett snäpp uppåt i stället om möjligt är.

 

När det gäller förstärkare så är det en senare fråga- om jag var du skulle jag i stället satsa på att uppgradera högtalarna först. Du kan i princip bygga en anläggning runt ett par riktigt bra högtalare som du kan leva länge med via de uppgraderingar du kan tänka dig i framtiden. Jag själv prioriterade mina högtalare mycket högt när jag skaffade mina B&W 804 för 20 år sen- har dem fortfarande kvar i min anläggning fastän elektroniken som driver dem numera är av en helt annan kaliber. Är supernöjd med hur de låter och hur de har låtit genom åren. 

 

 

Ja, det låter ju rimligt! Av Pro-ject och Rega, är någon att föredra mer än den andra enligt din uppfattning? Har läst en hel del gott om just Ortofon och deras pickuper. 

 

Ok, då blir det garanterat nytt RIAA att spara ihop till efter skivspelaren har köpts in med andra ord. Förstår att priser varierar rätt kraftigt mellan olika modeller, och förstår att man i viss mån får vad man betalar för såklart. Vad som är rimligt att lägga varierar ju givetvis från person till person, men runt vilka summor talar vi om du skulle rekommendera ett RIAA-steg värt sitt namn? Har intresse, dock ganska ny inom det. Läser mig in mer och mer. Som student är det dock svårt att motivera några enorma summor. 

 

Alright alright alright, låter återigen väldigt rimligt. Och kul! Blir dock ett långvarigt projekt detta, så blir intressant att se vilka högtalare som kommer vara aktuella vid den tidpunkten. 

 

Återigen, väldigt tacksam för dina tips och tankar! 



#4698

Postad 16 juli 2019 - 18:01

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kom ihåg att om du går på pro-ject med ortofon 2mm red och uppgraderar till 2mm blue så är det bara ny nål, du behöver inte köpa hela puppan.. sen köper du ett schiit mani riaa från england för ca 1700 kr så har du en mkt bra rigg

#4699

Postad 16 juli 2019 - 18:39

Unregistered80f307b4
  • Unregistered80f307b4
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Kom ihåg att om du går på pro-ject med ortofon 2mm red och uppgraderar till 2mm blue så är det bara ny nål, du behöver inte köpa hela puppan.. sen köper du ett schiit mani riaa från england för ca 1700 kr så har du en mkt bra rigg


Okej, det var bra att veta! Tusen tack för infon.

Jasså? Läste lite kort om Schiit Mani ovanför men läste också en recension där en person skrev att hans Schiit Mani förvandlats till en portabel radio och fick in olika radiofrekvenser efter något år, haha.

#4700

Postad 16 juli 2019 - 19:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hahaha. Tvivlar starkt på det dock 😊😊



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.