Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Så här görs vinylutgåvor av loudnessmastrade album (exempel)

35 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 31 mars 2019 - 13:12

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Skrev lite om det i en annan tråd, men den har fallit i glömska nu, så det kanske är intressant att fortsätta diskussionen här, förhoppningsvis med exempel på motsatsen med.

Köpte några album på vinyl för ett tag sedan, där CD-versionen som så ofta är förstörd av loudnessmastring.

Lyssnade lite men tyckte inte det lät bättre på vinyl, så jag spelade in och jämförde i Adobe Audition.

Det visade sig att vinylen kom från samma klippta master som CDn, men var körd genom en dynamikexpander. Det ger en högre DR-siffra ("bättre" dynamik), men låter inte bättre för det.

Ett exempel från Adele - 21:

CD (sänkt i nivå för att matcha vinyl):
Bifogad fil  post-27321-0-02361500-1549410621.png   16,17K   2 Antal nerladdningar

Vinyl:
Bifogad fil  post-27321-0-95507200-1549410649.png   18,06K   1 Antal nerladdningar

Processen här är ofattbar egentligen. Man gör alltså först en loudnessmaster, där man medvetet förstör ljudet för att det ska låta "modernt". Därefter försöker man lura ljudintresserade med en mer dynamisk release, och för att göra detta använder man den förstörda mastern som källa.

Det kan liknas med att slå ut alla bucklor på en krockad bil med slägga, istället för att tillverka en ny kaross.

Problemet är att folk i musikbranschen är fast övertygade om att de gör ett bra jobb. De tror att totalförstörd dynamik med enorm dist som följd är helt perfekt. Det är så det ska låta, och tanken på att göra en remaster för vinyl med bättre dynamik är helt främmande. Varför ändra på något "perfekt"?

Har jämfört några fler album. Kanske laddar upp exempel sen om intresse finns. Tyvärr är det enklare att dölja på musik som är extremlimiterad, men inte avklippt i topparna, vilket också är ganska vanligt.

Tyvärr verkar det ofta vara så att den bästa version som finns att tillgå är den man kan köpa på HDtracks, Highresaudio osv, dvs mastern i t ex 24/96. Om vinylversionen kommer från den mastern, kan det bara bli sämre, inte bättre.

Ett exempel till från Adele - 21. De raka linjerna kommer från klippta toppar på mastern, och är identiska med de på CDn.

Digital klippning har en totalt destruktiv effekt eftersom det tar bort alla frekvenser i ljudet (DC). Även om man försöker återställa det i efterhand i t ex Adobe Audition, så går det aldrig att få tillbaks de förlorade frekvenserna.

Bifogad fil  post-27321-0-27682500-1549413789.png   17,14K   1 Antal nerladdningar

#2

Postad 31 mars 2019 - 16:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Skrev lite om det i en annan tråd, men den har fallit i glömska nu, så det kanske är intressant att fortsätta diskussionen här, förhoppningsvis med exempel på motsatsen med.

Köpte några album på vinyl för ett tag sedan, där CD-versionen som så ofta är förstörd av loudnessmastring.

Lyssnade lite men tyckte inte det lät bättre på vinyl, så jag spelade in och jämförde i Adobe Audition.

Det visade sig att vinylen kom från samma klippta master som CDn, men var körd genom en dynamikexpander. Det ger en högre DR-siffra ("bättre" dynamik), men låter inte bättre för det.

Ett exempel från Adele - 21:

CD (sänkt i nivå för att matcha vinyl):
attachicon.gifpost-27321-0-02361500-1549410621.png

Vinyl:
attachicon.gifpost-27321-0-95507200-1549410649.png

Processen här är ofattbar egentligen. Man gör alltså först en loudnessmaster, där man medvetet förstör ljudet för att det ska låta "modernt". Därefter försöker man lura ljudintresserade med en mer dynamisk release, och för att göra detta använder man den förstörda mastern som källa.

Det kan liknas med att slå ut alla bucklor på en krockad bil med slägga, istället för att tillverka en ny kaross.

Problemet är att folk i musikbranschen är fast övertygade om att de gör ett bra jobb. De tror att totalförstörd dynamik med enorm dist som följd är helt perfekt. Det är så det ska låta, och tanken på att göra en remaster för vinyl med bättre dynamik är helt främmande. Varför ändra på något "perfekt"?

Har jämfört några fler album. Kanske laddar upp exempel sen om intresse finns. Tyvärr är det enklare att dölja på musik som är extremlimiterad, men inte avklippt i topparna, vilket också är ganska vanligt.

Tyvärr verkar det ofta vara så att den bästa version som finns att tillgå är den man kan köpa på HDtracks, Highresaudio osv, dvs mastern i t ex 24/96. Om vinylversionen kommer från den mastern, kan det bara bli sämre, inte bättre.

Ett exempel till från Adele - 21. De raka linjerna kommer från klippta toppar på mastern, och är identiska med de på CDn.

Digital klippning har en totalt destruktiv effekt eftersom det tar bort alla frekvenser i ljudet (DC). Även om man försöker återställa det i efterhand i t ex Adobe Audition, så går det aldrig att få tillbaks de förlorade frekvenserna.

attachicon.gifpost-27321-0-27682500-1549413789.png


Tyvärr är Adeles skivor ett sorgligt kapitel rent ljudmässigt- de låter inget vidare vare sig på vinyl eller digitalt. Precis som du skriver har krafterna på skivbolaget varit inne och petat för att skapa ett sound och resultatet håller uppenbarligen inte världsklass direkt. Jag har några av plattorna på vinyl och bl.a. då Adele 21 som du skriver om- rent ljudmässigt upplever jag den som "död", stum och platt. Har ett hyfsat högupplöst ljud ifrån min vinylrigg som på ett ganska brutalt sätt avslöjar om brister finns på mastern eller ifrån själva inspelningen- i fallet med Adeles skivor behöver man inte lyssna speciellt länge för att inse att något inte lirar som det ska. Tråkigt.

Redigerat av GyroSE, 31 mars 2019 - 16:23.


#3

Postad 01 april 2019 - 12:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag man borde reklamera skiten på samma sätt som man borde med en rutten apelsin. Ett original-alster kan man möjligen ha synpunkter på, men knappast reklamera som undermåligt. Men en återutgivning med kraftigt reducerad kvalitet är inte ok. Speciellt inte då man inte sällan vill låta påskina att detta är en förbättring, gärna jättetung, som man därför dessutom tar rejält extra betalt för.

 

Visst, visst, hifi är fullt av humbug och vi verkar ju inte alldeles ovilliga att svälja både det ena å andra bara för att det ju är så kul. Men detta med kass vinyl stör mig faktiskt ovanligt mycket. :angry:



#4

Postad 01 april 2019 - 13:08

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Personligen tycker jag man borde reklamera skiten på samma sätt som man borde med en rutten apelsin. Ett original-alster kan man möjligen ha synpunkter på, men knappast reklamera som undermåligt. Men en återutgivning med kraftigt reducerad kvalitet är inte ok. Speciellt inte då man inte sällan vill låta påskina att detta är en förbättring, gärna jättetung, som man därför dessutom tar rejält extra betalt för.
 
Visst, visst, hifi är fullt av humbug och vi verkar ju inte alldeles ovilliga att svälja både det ena å andra bara för att det ju är så kul. Men detta med kass vinyl stör mig faktiskt ovanligt mycket. :angry:


I fallet med Adele så handlar det om originalutgåvorna av hennes album.

Generellt angående kvaliteten på nypressad vinyl upplever jag att nyutgåvor oftast håller hög nivå men då och då råkar man ut för ett bottennapp. Men så var det även på den tiden då vinylformatet var i sin glans dagar- tendensen är att det lätt glöms bort att problem av detta slaget fanns också då vinylen var det ledande formatet. Men som du skriver är det bara att reklamera om en skiva är defekt på något sätt- jag har själv gjort detta de gånger något inte har varit som det ska och det har aldrig varit några problem att byta. Tror f.ö. att skivorna ibland får oförtjänt kritik då det de facto i många fall handlar om att skivspelaren man har inte är rätt injusterad. Upplever man ofta problem med vinyl skulle jag direkt börja att kika på om allt är rätt inställt på spelaren.

Redigerat av GyroSE, 01 april 2019 - 13:23.


#5

Postad 01 april 2019 - 15:02

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Bojkotta skräpet helt enkelt.



#6

Postad 01 april 2019 - 15:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

I fallet med Adele så handlar det om originalutgåvorna av hennes album.

Generellt angående kvaliteten på nypressad vinyl upplever jag att nyutgåvor oftast håller hög nivå men då och då råkar man ut för ett bottennapp. Men så var det även på den tiden då vinylformatet var i sin glans dagar- tendensen är att det lätt glöms bort att problem av detta slaget fanns också då vinylen var det ledande formatet. Men som du skriver är det bara att reklamera om en skiva är defekt på något sätt- jag har själv gjort detta de gånger något inte har varit som det ska och det har aldrig varit några problem att byta. Tror f.ö. att skivorna ibland får oförtjänt kritik då det de facto i många fall handlar om att skivspelaren man har inte är rätt injusterad. Upplever man ofta problem med vinyl skulle jag direkt börja att kika på om allt är rätt inställt på spelaren.

Utan tvekan skall man försöka ha så god koll på skivspelarens förutsättningar som möjligt. En skivspelare är alldeles uppenbart något helt annat än digitala medier.

Men jag tror nog jag är hyfsat på det nu, då jag inte hör någon större skillnad på digital och vinylutgåva av äldre och goda pressningar. Det är helt klart lockande att lämna tillbaka Fleetwood Macs Rumours pga. "heldött" ljud. Och det skal bli väldigt spännande att höra John Mayer live här i Malmö i Oktober. Låter det helt enkelt heldött eller är hans studiofolk musikmördare? "Usch, det där låter ju som en riktig trumma. Dämpa 20 dB omedelbart". ;)

Skämt åsido, men nya pressningar är överlag väsentligt sämre än äldre. Dilemmat är ju att vinyl i sina bästa stunder är riktigt njutbart. Jag kommer lyda mångas goda råd och leta begagnat hädanefter. Och skicka PLUS på profithungriga vinylskojare. :)



#7

Postad 01 april 2019 - 15:50

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Utan tvekan skall man försöka ha så god koll på skivspelarens förutsättningar som möjligt. En skivspelare är alldeles uppenbart något helt annat än digitala medier.
Men jag tror nog jag är hyfsat på det nu, då jag inte hör någon större skillnad på digital och vinylutgåva av äldre och goda pressningar. Det är helt klart lockande att lämna tillbaka Fleetwood Macs Rumours pga. "heldött" ljud. Och det skal bli väldigt spännande att höra John Mayer live här i Malmö i Oktober. Låter det helt enkelt heldött eller är hans studiofolk musikmördare? "Usch, det där låter ju som en riktig trumma. Dämpa 20 dB omedelbart". ;)
Skämt åsido, men nya pressningar är överlag väsentligt sämre än äldre. Dilemmat är ju att vinyl i sina bästa stunder är riktigt njutbart. Jag kommer lyda mångas goda råd och leta begagnat hädanefter. Och skicka PLUS på profithungriga vinylskojare. :)


Ja det tar lite tid att få koll på skivspelaren och hur den ska justeras rätt- när man väl har skaffat koll på läget så funkar det bra.

"Rumours"; här måste man kika efter "rätt" nypress om man ska få en som låter bra, gäller att förkovra sig i ämnet då den har getts ut på nypressat ett par gånger under de senaste 10-12 åren med blandad framgång. Om man inte känner för det så är mitt tips att man satsar på en originalpressning i begagnatbacken.

Beror på vad du menar med att nya pressningar är sämre; är det hur den är pressad du anser inte håller måttet eller är det en fråga om en dålig remaster? Grejen är att det finns mängder med nypressat som mer än väl håller måttet kvalitetsmässigt men det gäller här att läsa på så att man vet vad man ska kika efter. Mycket av denna info finns bara ett par knapptryck bort- det är smidigare nu än någonsin tidigare att finna info man söker runt en specifik platta.

Redigerat av GyroSE, 01 april 2019 - 15:52.


#8

Postad 02 april 2019 - 08:58

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Kan inte förklara hur j*vla mycket jag stör mig på detta. Det är faktiskt svårt att hitta bra musik som går att lyssna på tyvärr. Blir mer och mer film för min del där ljudet oftast är bättre så man iaf kan använda sina högtalare. Brukar försöka sprida ordet till alla jag känner, även om de är totalt ointresserade. Om alla gör detta så kanske det ger någon, någonstans en tankeställe som hjälper till att fixa problemet. 


Redigerat av philipbtz, 02 april 2019 - 09:00.


#9

Postad 02 april 2019 - 12:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Bojkotta skräpet helt enkelt.

 
Fast det är ju lättare sagt än gjort. Många album finns inte med bra ljud helt enkelt, och det vore ju trist att sluta lyssna på musik för det.
 
Men det blir iofs följden ibland, när det låter så illa att man inte orkar lyssna.
 

Kan inte förklara hur j*vla mycket jag stör mig på detta. Det är faktiskt svårt att hitta bra musik som går att lyssna på tyvärr. Blir mer och mer film för min del där ljudet oftast är bättre så man iaf kan använda sina högtalare.

 
Ja, samma här.
 
På film har loudness war tack och lov inte fått fäste, än iaf. Det produceras för visning på bio, inte en vattentät Bluetooth-högtalare eller soundbar från Andersson, som verkar vara referensen nuförtiden.

Redigerat av Ageve, 02 april 2019 - 12:13.


#10

Postad 02 april 2019 - 12:17

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

 
Fast det är ju lättare sagt än gjort. Många album finns inte med bra ljud helt enkelt, och det vore ju trist att sluta lyssna på musik för det.
 
Men det blir iofs följden ibland, när det låter så illa att man inte orkar lyssna.
 
 
Ja, samma här.
 
På film har loudness war tack och lov inte fått fäste, än iaf. Det produceras för visning på bio, inte en vattentät Bluetooth-högtalare eller soundbar från Andersson, som verkar vara referensen nuförtiden.

 

Ja, det är frustrerande på riktigt att man missar en massa bra musik pga ett stort idiotiskt missförstånd.

 

Såg en film hemma för något år sedan som ljudet var så förstört att jag trodde det var något fel. Green hornet tror jag det var.



#11

Postad 02 april 2019 - 12:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Och det skal bli väldigt spännande att höra John Mayer live här i Malmö i Oktober. Låter det helt enkelt heldött eller är hans studiofolk musikmördare? "Usch, det där låter ju som en riktig trumma. Dämpa 20 dB omedelbart". ;)


Vet inte varför, men tänkte direkt på Lady Antebellum - Need You Now. Det är nog svårt att få till sämre dynamik än så. Rösten låter högre än trummorna.

https://www.youtube.com/watch?v=eM213aMKTHg

#12

Postad 02 april 2019 - 12:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Vet inte varför, men tänkte direkt på Lady Antebellum - Need You Now. Det är nog svårt att få till sämre dynamik än så. Rösten låter högre än trummorna.

 

Har du nåt exempel på hur du tycker det skall låta?


Redigerat av Buddypresley, 02 april 2019 - 12:33.


#13

Postad 02 april 2019 - 12:46

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Skrev lite om det i en annan tråd, men den har fallit i glömska nu, så det kanske är intressant att fortsätta diskussionen här, förhoppningsvis med exempel på motsatsen med.

Köpte några album på vinyl för ett tag sedan, där CD-versionen som så ofta är förstörd av loudnessmastring.

Lyssnade lite men tyckte inte det lät bättre på vinyl, så jag spelade in och jämförde i Adobe Audition.

Det visade sig att vinylen kom från samma klippta master som CDn, men var körd genom en dynamikexpander. Det ger en högre DR-siffra ("bättre" dynamik), men låter inte bättre för det.

Ett exempel från Adele - 21:

CD (sänkt i nivå för att matcha vinyl):
attachicon.gifpost-27321-0-02361500-1549410621.png

Vinyl:
attachicon.gifpost-27321-0-95507200-1549410649.png

Processen här är ofattbar egentligen. Man gör alltså först en loudnessmaster, där man medvetet förstör ljudet för att det ska låta "modernt". Därefter försöker man lura ljudintresserade med en mer dynamisk release, och för att göra detta använder man den förstörda mastern som källa.

Det kan liknas med att slå ut alla bucklor på en krockad bil med slägga, istället för att tillverka en ny kaross.

Problemet är att folk i musikbranschen är fast övertygade om att de gör ett bra jobb. De tror att totalförstörd dynamik med enorm dist som följd är helt perfekt. Det är så det ska låta, och tanken på att göra en remaster för vinyl med bättre dynamik är helt främmande. Varför ändra på något "perfekt"?

Har jämfört några fler album. Kanske laddar upp exempel sen om intresse finns. Tyvärr är det enklare att dölja på musik som är extremlimiterad, men inte avklippt i topparna, vilket också är ganska vanligt.

Tyvärr verkar det ofta vara så att den bästa version som finns att tillgå är den man kan köpa på HDtracks, Highresaudio osv, dvs mastern i t ex 24/96. Om vinylversionen kommer från den mastern, kan det bara bli sämre, inte bättre.

Ett exempel till från Adele - 21. De raka linjerna kommer från klippta toppar på mastern, och är identiska med de på CDn.

Digital klippning har en totalt destruktiv effekt eftersom det tar bort alla frekvenser i ljudet (DC). Även om man försöker återställa det i efterhand i t ex Adobe Audition, så går det aldrig att få tillbaks de förlorade frekvenserna.

attachicon.gifpost-27321-0-27682500-1549413789.png

 

Skulle vara kul med en jämförelse på Dream Theaters senast album. De har en version i stereo på Blu-ray\DVD som tydligen inte är lika sabbad som CD:n\download.

 

Är det samma version på vinylen som på Blu-ray\DVD? Någon som har boxen och vill testa?



#14

Postad 02 april 2019 - 12:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Har du nåt exempel på hur du tycker det skall låta?

Kan skriva en lista på 100 låtar som jag tycker låter bra ikväll, men det är inte det tråden handlar om, utan snarare hur musiken medvetet förstörs. Klippning är ingen åsikt, det är en förstörd ljudsignal, och dynamiken i exemplet jag länkade till är så platt att hela ljudbilden faller ihop i en enda trist soppa.

Inte för att det är något jag brukar lyssna på, men ett countryalbum med liknande stil, som har väldigt mycket bättre ljud är:
Dixie Chicks - Wide Open Spaces från 1998, HDCD originalreleasen då, ingen remaster.

Redigerat av Ageve, 02 april 2019 - 13:13.


#15

Postad 02 april 2019 - 13:14

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Ser inte så kul ut något av albumen.

 

http://dr.loudness-w...lbum/view/15124

http://dr.loudness-w...bum/view/101298

 

Men troligtvis så står man ut lite längre med Dixie Chicks.



#16

Postad 02 april 2019 - 13:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Tyvärr kan man inte se hur det låter där. Det är bara en siffra, och det är inte alltid den räknar rätt / ger en rättvis bild av dynamiken. Adele 21 som jag nämnde ovan har t ex finare siffror på vinyl men låter lika illa som CDn.

Är också rätt säker på att den som visas där inte är HDCD-avkodad. Det brukar ge 1-2 dB extra dynamik.

Det finns förövrigt många album med DR8 som låter bra, men i stort sett inga med DR5, iaf inga som jag har lyssnat på.

Edit: Inte bara jag som gillar ljudet tydligen. Kul att se liknande åsikter från en studiotekniker:

 

Dixie Chicks - Wide Open Spaces - 5-Star Reference CD

 

One of my all-time favorites - staying at the top year after year. Analog-sounding, smooth, punchy, not too hot, a great reference CD (even better than subsequent Dixie CDs). The production is excellent - open, silky highs and a clean bottom end. Plenty of excellently recorded instruments to hear on this CD (dynamic, not hot).

http://www.johnvestm...mercial_cds.htm


Redigerat av Ageve, 02 april 2019 - 15:01.


#17

Postad 02 april 2019 - 13:29

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0

Tyvärr kan man inte se hur det låter där. Det är bara en siffra, och det är inte alltid den räknar rätt / ger en rättvis bild av dynamiken. Adele 21 som jag nämnde ovan har t ex finare siffror på vinyl men låter lika illa som CDn.

Är också rätt säker på att den som visas där inte är HDCD-avkodad.

Det finns förövrigt många album med DR8 som låter bra, men i stort sett inga med DR5, iaf inga som jag har lyssnat på.

 

Ja, tyvärr så går det inte att jämföra dynamic range mellan vinyl-rippar och cd\download. Vinyl-rippar får ett felaktigt värde. Ta värdet och dra av 2-3 så blir det nog mer rätt.

 

https://www.yoursoun...ge-complicated/

 

Och ja, visst kan det låta bra vid en snabb genomlyssning även med DR5. http://dr.loudness-w...lbum/view/88864

men fy tusan vad jobbigt det är efter några minuter.



#18

Postad 02 april 2019 - 17:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Ja, men det är inte bara på vinyl det visar fel.

Dessutom är det fel värden ibland. Här är korrekt för Wide Open Spaces (HDCD från 1998):

01: DR8
02: DR8
03: DR10
04: DR9
05: DR8
06: DR11
07: DR10
08: DR9
09: DR8
10: DR10
11: DR10
12: DR9

Här är ett exempel på hur DR-siffran kan vara missvisande. Det är tydligt att dynamiken är bättre efter HDCD-avkodning.

Trots det får de samma DR-värde.

Dixie Chicks - Wide Open Spaces, låt 3, DR10. Klicka på bilden för att se animerad gif.
Bifogad fil  hdcd_gif.gif   57,43K   0 Antal nerladdningar

Låt 10, DR10. Klicka på bilden för att se animerad gif.
Bifogad fil  hdcd_gif2.gif   54,01K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 02 april 2019 - 20:40.


#19

Postad 02 april 2019 - 19:33

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Har du nåt exempel på hur du tycker det skall låta?

 

Går jag bara på dynamik och gåshud så försök få tag på Värmlands Nations Kör - Värmlandsvisan. Den är inte lätt att få tag på men där har du något men väldigt mycket dynamik. Kanske inte den mest spännande ljudbilden osv men shit vad galen den är. 



#20

Postad 03 april 2019 - 15:06

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Skulle vara kul med en jämförelse på Dream Theaters senast album. De har en version i stereo på Blu-ray\DVD som tydligen inte är lika sabbad som CD:n\download.

 

Har inte testat den, men minns att DVDn till Eagles - Hell Freezes over hade ett 2-kanals PCM-spår med mycket bättre dynamik (och ljudkvalitet överlag) än CDn.

 

Det är likadant med Adele - Live at the Royal Albert Hall från 2011. Den medföljande CDn har sämre dynamik än Blu-rayn.


Redigerat av Ageve, 03 april 2019 - 15:09.


#21

Postad 27 april 2019 - 14:00

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har inte testat den, men minns att DVDn till Eagles - Hell Freezes over hade ett 2-kanals PCM-spår med mycket bättre dynamik (och ljudkvalitet överlag) än CDn.

Det är likadant med Adele - Live at the Royal Albert Hall från 2011. Den medföljande CDn har sämre dynamik än Blu-rayn.

Såg på youtube hur man tillverkar vinylskivor. Var otroligt mycket mer manuellt än jag trott. Allt från gravering och färdigställande av master till pressning var ju rent verkstadsarbete. :)

#22

Postad 27 april 2019 - 20:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Såg på youtube hur man tillverkar vinylskivor. Var otroligt mycket mer manuellt än jag trott. Allt från gravering och färdigställande av master till pressning var ju rent verkstadsarbete. :)


Ja, det är ett fascinerande hantverk helt klart. Mycket jobb från källa till färdig skiva. Lite lustigt egentligen att det kan låta så bra som det gör, med tanke på alla steg i processen.

Tyvärr hjälper det inte om källan är dålig dock, som ovan.

#23

Postad 27 april 2019 - 22:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Ja, det är ett fascinerande hantverk helt klart. Mycket jobb från källa till färdig skiva. Lite lustigt egentligen att det kan låta så bra som det gör, med tanke på alla steg i processen.

Tyvärr hjälper det inte om källan är dålig dock, som ovan.

Jo, med tanke på hur rätt brutalt mekaniskt en skiva tillverkas är det en gåta hur sådan precision kan upnås.
Ja, en kass inspelning går ju aldrig att trolla bort.
Men köpte U2 Joshua tree häromdagen. Första nypressen jag upplevt som riktigt jäkla bra. Gåshudsvarning på den. :)

#24

Postad 27 april 2019 - 22:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 1

Jo, med tanke på hur rätt brutalt mekaniskt en skiva tillverkas är det en gåta hur sådan precision kan upnås.
Ja, en kass inspelning går ju aldrig att trolla bort.
Men köpte U2 Joshua tree häromdagen. Första nypressen jag upplevt som riktigt jäkla bra. Gåshudsvarning på den. :)


Vad var det jag sa för några månader sen när vi skrev om detta i en annan tråd- denna platta utspridd på 4 sidor i stället för de tidigare kompakta 2 sidorna är oerhört betydelsefullt ljudmässigt.

#25

Postad 27 april 2019 - 22:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Vad var det jag sa för några månader sen när vi skrev om detta i en annan tråd- denna platta utspridd på 4 sidor i stället för de tidigare kompakta 2 sidorna är oerhört betydelsefullt ljudmässigt.

Har ingen tidigare vinylutgåva att jämföra med, men denna låter bättre än cd:n, betydligt bättre. Skumt. :)

#26

Postad 27 april 2019 - 22:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Har ingen tidigare vinylutgåva att jämföra med, men denna låter bättre än cd:n, betydligt bättre. Skumt. :)

Denna vinylpressning är svårslagen, finns bara en CD- utgåva som är jämförbar i mitt tycke- Mobile Fidelity- CD:n som släpptes i mitten på 90- talet.

#27

Postad 28 april 2019 - 11:51

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Har ingen tidigare vinylutgåva att jämföra med, men denna låter bättre än cd:n, betydligt bättre. Skumt. :)


Funderar på och köpa just U2 Joshua tree dubbelvinylen som släpptes juni 17. Har gamla CD versionen och har skaffat mig vinyl spelare nu på äldre dar. Rekommenderas att köpa alltså?

#28

Postad 28 april 2019 - 12:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Funderar på och köpa just U2 Joshua tree dubbelvinylen som släpptes juni 17. Har gamla CD versionen och har skaffat mig vinyl spelare nu på äldre dar. Rekommenderas att köpa alltså?

Tror inte denna platta kan bli så mycket bättre på vinyl. Köp!

#29

Postad 28 april 2019 - 12:16

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Tror inte denna platta kan bli så mycket bättre på vinyl. Köp!


4 sidor är hemligheten då? Just dubbelvinyl... japp blir ett köp!

#30

Postad 28 april 2019 - 14:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Funderar på och köpa just U2 Joshua tree dubbelvinylen som släpptes juni 17. Har gamla CD versionen och har skaffat mig vinyl spelare nu på äldre dar. Rekommenderas att köpa alltså?

Japp. Köp. :)

#31

Postad 28 april 2019 - 16:22

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

4 sidor är hemligheten då? Just dubbelvinyl... japp blir ett köp!


Ja- plats för mer information i skivspåren. Originalpressningen som omfattar endast en LP är kompakt packad med låtar på båda sidorna vilket påverkar ljudkvaliteten en hel del.

#32

Postad 28 april 2019 - 16:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Då kommer ju frågan ganska självklart, är detta för lite billigare nålar eller märker man mindre skillnad med dyrare micro-line nålar som kommer ner längre i plattan?

Bara en liten tanke 😎

#33

Postad 28 april 2019 - 19:41

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Då kommer ju frågan ganska självklart, är detta för lite billigare nålar eller märker man mindre skillnad med dyrare micro-line nålar som kommer ner längre i plattan?

Bara en liten tanke

Klart man får mer detaljer och fler nyanser i musiken med en fin pickup men ärligt talat så hör man skillnader i det här fallet även med en pickup med enklare slipning på själva nålen.

#34

Postad 30 april 2019 - 16:17

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Japp. Köp. :)


Har köpt så blir lyssning ikväll. Hur är det, denna dubbelvinyl släpptes väl bara till 30 års jubileumet 2017? De släppte nån version 2007, 20 års läste jag nånstans

#35

Postad 01 maj 2019 - 17:33

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Har köpt så blir lyssning ikväll. Hur är det, denna dubbelvinyl släpptes väl bara till 30 års jubileumet 2017? De släppte nån version 2007, 20 års läste jag nånstans

Oj, det har jag tyvärr ingen aning om. Har bara köpt utan att göra några efterforskningar innan. Kan bara konstatera att denna låter mycket bra.
Och vad säger du?

#36

Postad 03 maj 2019 - 18:17

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Oj, det har jag tyvärr ingen aning om. Har bara köpt utan att göra några efterforskningar innan. Kan bara konstatera att denna låter mycket bra.
Och vad säger du?


bra tips! Riktigt bra vinylljud...fylligt och detaljrikt. Härligt med en drygt 30 år gammal vinylsläpp i ny tappning



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.