Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Något värde på 10 år gammal 55" plasma som var bra "back in the day

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 oktober 2020 - 10:15

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Halloj

 

Funderar på att införskaffa en ny TV, dels för att hoppa upp ett snäpp i storlek men även för att gå över till en OLED.

 

Min nuvarande TV är ganska exakt 10 år. Det är en Panasonic Viera TX-P55VT30Y som var bland de bättre i prisklassen när jag köpte den.

 

Min fråga är om det någon idé att försöka sälja den? Är den ens värd något längre? Plasma var ju överlägsen det mesta gällande svärta när jag köpte den (vilken var en huvudanledning), men OLED är ju bättre än plasma på detta. Finns det någon annat som gör att någon ev. vill ha den?  Alternativet är annars att ev. trycka in den i sovrummet, men annars blir det väl skroten...

 

Värt att nämna är att TV:n drabbades av, vad hette det nu igen... "Seven blinks of death"-ödet för några år sedan. Men jag hade den inne på service och de bytte ut det trasiga kretskortet.

 

Och om den säljbar, vad ska jag lägga mig på i pris? 

 

Edit: Hade tänkt att lägga denna i tips & råd-delen, men verkar som att den hamnade i TV-apparater istället. Så någon mod får gärna flytta den om den ligger fel.


Redigerat av carfly, 20 oktober 2020 - 10:43.


#2

Postad 20 oktober 2020 - 21:00

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 1

Kopierar det jag nämnt i en liknande begagnat-tråd: Plasma är en död teknologi och folk som köper TV idag vet säkert knappt vad det är. Idag kan man köpa en 55" 4K HDR TV för ca 4000, ny med garanti, inte nödvändigtvis bättre bildmässigt men den kan göra saker en plasma inte kan.

För dem som kanske inte är så insatta och ute efter en billig TV så är en ny budget-LCD, på pappret, bättre på nästan allt: fler pixlar (4K), visar "HDR", har smartfunktioner/appar/wifi, är ljusstarkare, tunnare/mindre/lättare, energisnålare, de får 3 års garanti och är de inte nöjda kan de lämna tillbaka på öppet köp.

 

Det kommer stadigt nytt/bättre och värdeminskningen går allt för fort idag att det tyvärr nästan knappt lönar sig att sälja efter så lång tid. Så tyvärr får du nog inte mycket mer än nån tusenlapp, om du har tur.



#3

Postad 21 oktober 2020 - 20:57

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

1500kr kanske, max 2000 om du hittar rätt köpare. Visserligen en VT så lite intresserad själv, om den inte brummar dvs.   :rolleyes:


Redigerat av TijY, 21 oktober 2020 - 20:59.


#4

Postad 21 oktober 2020 - 21:17

martiin82
  • martiin82
  • Forumräv

  • 565 inlägg
  • 0
Jag köpte en 65” vt60 av Wesslan (tack!) här på forumet i somras. 1500:- gav jag för den (vilket väl eg var för billigt?). Väldigt nöjd. Nästan lite för nöjd, ska/skulle ju egentligen bara vara en interimlösning..

En tusing känns väl fair till rätt köpare om skicket är gott (55”vt30)

#5

Postad 23 oktober 2020 - 17:12

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Jag köpte en 65” vt60 av Wesslan (tack!) här på forumet i somras. 1500:- gav jag för den (vilket väl eg var för billigt?). Väldigt nöjd. Nästan lite för nöjd, ska/skulle ju egentligen bara vara en interimlösning..

En tusing känns väl fair till rätt köpare om skicket är gott (55”vt30)

 

Han hade nog kunnat få nån tusenlapp till, bra köp får man säga :)



#6

Postad 23 oktober 2020 - 21:57

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

1500kr kanske, max 2000 om du hittar rätt köpare. Visserligen en VT så lite intresserad själv, om den inte brummar dvs.   :rolleyes:

Min VT50 brummade vid ljusa bilder, lösningen är att ta bort bakstycket (obs använd handskar då bakstycket är i tunnplåt och vasst som en kökskniv) sedan dra åt alla skruvar, därefter vart den tyst. Sista modellerna i VT-serien fick gänglåsning/loctite enligt serviceteknikern som tipsade om denna åtgärd. 

 

Lånar tråden, hur står sig en Qled 90-95 serien emot en Plasma? Är inne på att uppgradera pga vill ha 4k och större tv. Barnen spelar så vill inte ha inbränningar. Visst har det idag och inget som stör mig, men blir mer spelande ju äldre barnen blir och på så viss värre skador.


Redigerat av orrebus, 23 oktober 2020 - 21:59.


#7

Postad 27 oktober 2020 - 12:57

carfly
  • carfly
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Tack för tips angående både pris och "brummning". Ja, den låter lite vinande hela tiden - men det är väl rätt normalt för en plasma vad jag förstått. Man hör det knappt om det inte är en helvit bild, och då behöver man slå av ljudet och vara rätt nära. Men jag kan prova att skruva åt skruvarna likt du nämnde nästa gång jag städar bakom TV:n :) 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.