Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IR sändare/mottagare

188 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Digiality IR Bender (Trådlös ljud- och bildöverföring) 2 8,43 (46) 359:-
One For All SV 1100 IR/RF (Fjärrkontroller) 1 6,67 (2) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 11 augusti 2007 - 15:15

celinder
  • celinder
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag har nu köp en IR-bender från Kjell & co. Det fungerar men speciellt när jag försöker styra mediacenter på xbox med min Harmony 525 så verkar det vara en fördröjning som inte fanns innan. Det är väldigt besvärligt eftersom jag nu måste hålla in knappen precis på gränsen till att tryckningen blir repeterad för att boxen ska reagera. Det blir väldigt knepigt att använda. Någon som vet om det här är ett problem för IR-förlängare i allmänhet.

Sen har jag också försökt hänga på 3 extra IR-sändare på IR-bendern utan att lyckas. Är det någon som har koll på om det går och i så fall hur de ska kopplas. Om jag ahr förstått det hela rätt är det strömmen över dioderna som är det mest kritiska. Då borde jag seriekoppla dioderna för att få samma ström över samtliga?

Tacksam för alla uppslag!

#102

Postad 18 november 2007 - 23:25

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag funkarar på en IR bender eller en IR link över koax (kjell & co nr 66065). Funkar det att använda ena ögat till ett trådlöst tangentbord och mus??? Som det är har jag inte tillräcklig räckvidd och tänkte förkorta avstånd mellan ir ögorna. Dessutom tänkte jag köra en fjärrkontrol dessutom.

Nån som har koll?

#103

Postad 18 december 2007 - 14:53

NiklasK
  • NiklasK
  • Lärjunge

  • 452 inlägg
  • 0
Har inköpt en IR Bender från Kjell (66060). Dock har jag väldiga problem med att få fjärrsignalerna att "komma fram" till elektroniken.

Har kommit fram till att jag verkar sitta för långt bort från IR mottagaren som står vid TV:n. jag sitter ca 3-4m bort och det funkar ganska dåligt då. Går jag närmare mottagaren typ 1-2m funkar det helt OK. Nån som har samma problem?

#104

Postad 27 december 2007 - 19:34

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0
Ännu en fråga om IR- bender från kjelle...

Går det att förlänga sladden mellan ir-ögat och basenheten med någon form av förlängningssladd med 3,5mm hona/hane??? :)

#105

Postad 27 december 2007 - 21:28

fredo
  • fredo
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
ingen aning om det går att förlänga, men ska testa.

jo jag fastnade också tillslut för kjelles ir bender, jag kör med en multifjärr (sunwave 3810) och jag kan peka den åt vilket håll som helst i rummet och det funkar bra ändå,

mina prylar står i ett buffe skåp och jag har satt ett öga på undersidan på varje hyllplan och det räcker alldeles utmärkt för att den ska kunna styra allt i skåpet, enda lilla problemet är att sat mottagaren blir knasig om jag har luckan öppen och använder fjärren, blir väl förmycket för den lille stackaren antar jag.

bendern verkar funka bra, hade gärna sett att det var längre mellan de tre ögonen, eller att de satt på varsin sladd, men skulle det knipa så får man väl gå en omgång med lödkolven (ja eller rättare sagt - gå in till grannen med den, eftersom han kan hantera en lödkolv vilket inte jag är någe vidare på)

#106

Postad 30 december 2007 - 12:41

Unregistereddc99185c
  • Unregistereddc99185c
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Hade behövt hjälp med en sak.
De är såhär att min extender som ställs inne i skåpet dens "öga" är rött hela tiden..
Kan de sluta funka eller är det något som stör ut den?
Är likadant i tv rum och vardagsrum.

Ställer frågan här Innan man börjar felsöka :blush:

#107

Postad 13 januari 2008 - 15:31

eddgge
  • eddgge
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Är det bara Kjell som säljer IR extenders i Sverige? Känns som en något begränsad modell...

#108

Postad 15 januari 2008 - 14:09

Hockert
  • Hockert
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Om bender och extender är samma sak så finns fler här: https://www.prisjakt...kt.php?p=136307

#109

Postad 17 januari 2008 - 07:21

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Från instruktionsboken på min Harman Kardon AVR-247 reciever

Utbyggnad av fjärrstyrning i huvudrummet
Om receivern placeras bakom en skåpsdörr av tjockt eller rökfärgat glas kan detta hindra överföringen av kommandon till fjärrsensorn. I sådana fall kan fjärrsensorn på en annan apparat från Harman Kardon, eller en apparat som är kompatibel med Harman Kardon, som inte skyms av dörren, eller en extra fjärrsensor användas. Anslut utgången Remote IR från denna apparat eller utgången på fjärrsensorn till IR-ingången för extra sensor (32).

http://manuals.harma...20(Swedish).pdf

Det ska alltså finnas någon form av IR-öga man kopplar direkt in i förstärkaren, eller? Jag har likadant på min Pioneer hårddiskvideo. Jag har kollat runt nu överallt på nätet men inte hittat nått extra fjärröga som är till för att koppla direkt in till apparaterna.

#110

Postad 22 januari 2008 - 15:45

mr_Look2
  • mr_Look2
  • Lärjunge

  • 362 inlägg
  • 0
Denna produkt, från kjell, låter ju väldigt bra. Dock så har jag samma dillema som många andra i denna tråden har. Hur gör man om man vill ha fler än tre "ögon" ? är det någon som har kommit på nån smart lösning på det?

#111

Postad 22 januari 2008 - 18:35

Lass0
  • Lass0
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Letade också efter en Ir extender med fler än tre ögon att fästa på diverse elektronik. Vet inte om det finns någon smart lösning på kjelles version men jag hittade ett alternativ hos Conrad.se
Marmitek invisible control där två ir ögon ingår och man kan även komplettera med två extra ögon, alltså kan man styra upp till fyra enheter. Kan ju vara ett alternativ i ungefär samma prisklass som Kjells produkt.

Där fanns även en produkt ifrån Marmitek där upp till åtta ögon kunde kopplas in, dock kostar den några slantar till.
Mer info om produkterna finns här: http://www.marmitek....php?subgroep=3#
Vad jag kunde se hade Conrad.se alla Marmiteks Ir produkter. Jag kan inte uttala mig om hur pass bra invisible control funkar då jag inte har fått min nya tv-bänk ännu.

Redigerat av Lass0, 22 januari 2008 - 18:38.


#112

Postad 23 januari 2008 - 13:21

Grovah
  • Grovah
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hej!

Kan tipsa om at IR-bender är betydligt billigare på experts webbutik jämfört med Kjell & co, 279SEK om jag inte minns fel.

MVH

/Grovah

#113

Postad 25 januari 2008 - 21:42

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Hej!

Kan tipsa om at IR-bender är betydligt billigare på experts webbutik jämfört med Kjell & co, 279SEK om jag inte minns fel.

MVH

/Grovah

248:- i butik.
http://www.expert.se....aspx?id=209356

#114

Postad 25 januari 2008 - 21:47

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Från instruktionsboken på min Harman Kardon AVR-247 reciever

Utbyggnad av fjärrstyrning i huvudrummet
Om receivern placeras bakom en skåpsdörr av tjockt eller rökfärgat glas kan detta hindra överföringen av kommandon till fjärrsensorn. I sådana fall kan fjärrsensorn på en annan apparat från Harman Kardon, eller en apparat som är kompatibel med Harman Kardon, som inte skyms av dörren, eller en extra fjärrsensor användas. Anslut utgången Remote IR från denna apparat eller utgången på fjärrsensorn till IR-ingången för extra sensor (32).

http://manuals.harma...20(Swedish).pdf

Det ska alltså finnas någon form av IR-öga man kopplar direkt in i förstärkaren, eller? Jag har likadant på min Pioneer hårddiskvideo. Jag har kollat runt nu överallt på nätet men inte hittat nått extra fjärröga som är till för att koppla direkt in till apparaterna.

Jag frågade radiohandlaren och fick svar på mina frågor. HK har en snygg mottagare man ska koppla in, pris 1000:-. Handlaren trodde inte det fanns andra produkter som skulle vara kompatibla.

Pioneers ingång verkar vara till för en Pioneer-sladd man ska koppla direkt till andra produkter och använda deras IR-mottagare. Pris 350:-. Även där trodde inte handlaren att man skulle kunna koppla ihop andra fabrikat än Pioneer.

#115

Postad 26 januari 2008 - 16:41

vase
  • vase
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Jag köpte en IR Bender för ett och halvt år sen och den har fungerat klockrent. Jag har förlängt sladden genom att köpa en hane och en hona plus lite sladd (typ 10m) och det fungerar utmärkt. Jag har inte märkt någon som helst försämring av att använda IR Bender eller förlängningen, fungerar som om man riktar fjärren rakt mot förstärkare och de andra prylarna.

Jag har gjort så att jag ställt in alla grejerna (DVD, förstärkare, media PC) i ett skåp och satt upp IR ögonen lite strategiskt utan några problem.

Tyvärr så verkar min IR Bender ha gått sönder nu i veckan men jag har varit så nöjd att jag kommer att köpa en ny. Har inte hittat någon bättre produkt.

#116

Postad 28 januari 2008 - 22:22

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

  • 132 inlägg
  • 0

Jag köpte en IR Bender för ett och halvt år sen och den har fungerat klockrent. Jag har förlängt sladden genom att köpa en hane och en hona plus lite sladd (typ 10m) och det fungerar utmärkt. Jag har inte märkt någon som helst försämring av att använda IR Bender eller förlängningen, fungerar som om man riktar fjärren rakt mot förstärkare och de andra prylarna.

Jag har gjort så att jag ställt in alla grejerna (DVD, förstärkare, media PC) i ett skåp och satt upp IR ögonen lite strategiskt utan några problem.

Tyvärr så verkar min IR Bender ha gått sönder nu i veckan men jag har varit så nöjd att jag kommer att köpa en ny. Har inte hittat någon bättre produkt.

Vad för typ av sladd använder du till förlängningen?
Går det att använda en förlängningskabel till hörlurar med 3,5mm kontakter, kanske....?

#117

Postad 29 januari 2008 - 20:29

Unregistered665b7df5
  • Unregistered665b7df5
  • Lärjunge

  • 445 inlägg
  • 0
Fattar inte det här med IR förlängare samt IR förstärkare..Har en Logitech Harmony 1000 som jag skulle vilja få att fungera med ngn typ av extender/förlängare...Ska man ta en med radiostyrning eller IR förlängare,, ena behöver man 2 enheter till och andra som går på en viss frekvens som radiostyrda IR förstärkare som går genom väggar om man nu som jag har prylarna i ett annat rum..dvd -av reciver -bd spelare- hd spelare- satreciver -laserdiscspelare vilken passar till Logitech

Rekommendationer och kompabilitet ?

Tack

#118

Postad 04 februari 2008 - 20:38

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Jag köpte en IR Bender för ett och halvt år sen och den har fungerat klockrent. Jag har förlängt sladden genom att köpa en hane och en hona plus lite sladd (typ 10m) och det fungerar utmärkt. Jag har inte märkt någon som helst försämring av att använda IR Bender eller förlängningen, fungerar som om man riktar fjärren rakt mot förstärkare och de andra prylarna.

Jag har gjort så att jag ställt in alla grejerna (DVD, förstärkare, media PC) i ett skåp och satt upp IR ögonen lite strategiskt utan några problem.

Tyvärr så verkar min IR Bender ha gått sönder nu i veckan men jag har varit så nöjd att jag kommer att köpa en ny. Har inte hittat någon bättre produkt.

Japp, jag köpte en IR-Bender förra veckan på Expert för 248:- på ordinarie pris. Den är ju helt lysande! Inga inställningar utan den skickar all IR-signal vidare. Den har också en bättre mottagare än alla mina andra prylar. På 4 meters avstånd behöver jag inte rikta fjärren mot mottagaren, jag kan peka fjärren åt vilket håll som helst i rummet så studsar signalen fram. På TV:n, videon, digitalboxen och förstärkaren måste jag alltid rikta rätt på utan någonting emellan för att signalen ska gå fram. Och ja, alla batterier är kollade :)

#119

Postad 12 mars 2008 - 22:29

Unregistered83880daf
  • Unregistered83880daf
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag instämmer, skönt att kunna gömma prylarna och dessutom slippa skjuta prick med fjärren. Lite väl stor mottagardel kanske, men den här prylen skulle man skaffat för länge sedan.

#120

Postad 27 juni 2008 - 02:47

Unregistered3968b7ce
  • Unregistered3968b7ce
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Är det ingen som stör sig på designen av IR Bender, jag tycker den ser otroligt ful/spacead ut.
Någon som hittat nån bra diskret lösning?

Man kanske kan plocka isär en Bender och hitta på något.

#121

Postad 21 augusti 2008 - 16:40

twinlab
  • twinlab
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nån som vet om IR Bender fungerar med xbox360?

*Edit*

Märkte att det är RF som används i xboxen. Finns det ingen manick som gör det möjligt att spela med konsollen instängd i en tv-bänk?

Redigerat av twinlab, 22 augusti 2008 - 21:51.


#122

Postad 07 september 2008 - 13:59

Unregistered13b1d648
  • Unregistered13b1d648
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

http://manuals.harma...20(Swedish).pdf

Det ska alltså finnas någon form av IR-öga man kopplar direkt in i förstärkaren, eller? Jag har likadant på min Pioneer hårddiskvideo. Jag har kollat runt nu överallt på nätet men inte hittat nått extra fjärröga som är till för att koppla direkt in till apparaterna.
Jag frågade radiohandlaren och fick svar på mina frågor. HK har en snygg mottagare man ska koppla in, pris 1000:-. Handlaren trodde inte det fanns andra produkter som skulle vara kompatibla.

Pioneers ingång verkar vara till för en Pioneer-sladd man ska koppla direkt till andra produkter och använda deras IR-mottagare. Pris 350:-. Även där trodde inte handlaren att man skulle kunna koppla ihop andra fabrikat än Pioneer.


Ingen som vet något om samma sorts tillbehör till Marantz SR8500?
Liknande denna till H/K?

#123

Postad 07 september 2008 - 17:57

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Nån som vet om IR Bender fungerar med xbox360?

*Edit*

Märkte att det är RF som används i xboxen. Finns det ingen manick som gör det möjligt att spela med konsollen instängd i en tv-bänk?

Jag kör med en IR Bender och en Logitech 785 för att styra min 360, dvs ingen RF. Har en 360 Premium HDMI och på den finns iaf ett IR-öga på framsidan. Den går till och med att starta med fjärrkontrollen via IR.

#124

Postad 07 september 2008 - 20:23

Unregistered13b1d648
  • Unregistered13b1d648
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ingen som vet något om samma sorts tillbehör till Marantz SR8500?
Liknande denna till H/K?



humm, hittade denna undrar om den funkar.. inget mastigt pris så ja kommer väl beställa en å testa!

#125

Postad 06 oktober 2008 - 21:24

Dug
  • Dug
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag köpte en IR Bender för ett och halvt år sen och den har fungerat klockrent. Jag har förlängt sladden genom att köpa en hane och en hona plus lite sladd (typ 10m) och det fungerar utmärkt. Jag har inte märkt någon som helst försämring av att använda IR Bender eller förlängningen, fungerar som om man riktar fjärren rakt mot förstärkare och de andra prylarna.


Vad för typ av sladd använder du till förlängningen?
Går det att använda en förlängningskabel till hörlurar med 3,5mm kontakter, kanske....?


Jag skulle också vilja veta detta, 2meter e' på tok för kort, finns det någon som typ kan berätta om man egentligen bara kan klippa av ir-öga sladden på mitten o förlänga med typ plus o minus kabel? (2 ledare.)
Eller som Didaz var inne på en förlängningskabel till hörlurar?

Såg att Digitaltvexperten.se hade en förlängning på 10 meter för 200:- ...åt **** för dyrt om man kan göra själv,så ni som gjort det berätta gärna hur.

#126

Postad 08 oktober 2008 - 15:15

Dug
  • Dug
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Jag skulle också vilja veta detta, 2meter e' på tok för kort, finns det någon som typ kan berätta om man egentligen bara kan klippa av ir-öga sladden på mitten o förlänga med typ plus o minus kabel? (2 ledare.)
Eller som Didaz var inne på en förlängningskabel till hörlurar?

Såg att Digitaltvexperten.se hade en förlängning på 10 meter för 200:- ...åt **** för dyrt om man kan göra själv,så ni som gjort det berätta gärna hur.


Svarar på mig själv så ni andra får veta.

Åkte till Elfa köpte en IR Bender a' 314 Skr (billigast?! , kjell o co
tar 349:- såg jag) iaf när jag ändå var där , köpte jag en 2.5 mm hane + en 2.5 mm hona hörlursplugg (mono)
a' 10 Skr styck , gick hem o lödde ihop dom med en 5 meters 2 ledar kabel jag hade liggandes.....voila!
En förlängare på 5meter till IR Bender som funkar kanon! a' 20 spänn! ....liiite bättre än 200 :D

#127

Postad 06 november 2008 - 16:18

kh_vorsteh
  • kh_vorsteh
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Hos http://www.kjell.com/
Passar extraögon 66063 (till 66061) att använda till 66060 ?

Någon som vet ?

Mvh Pär

#128

Postad 15 december 2008 - 08:45

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Hos http://www.kjell.com/
Passar extraögon 66063 (till 66061) att använda till 66060 ?

Någon som vet ?

Mvh Pär

Jag vet inte men jag tror att det ska göra det. Samma fabrikat och de ser exakt likadana ut. Skumt bara att de inte annonserar ut extra-ögonen som reservedel även till IR-Bender om de passar ihop.

Men extraögon skulle jag inte kalla det. På mottagaren finns ju bara ett uttag för IR-ögon så jag tror inte det går att koppla in mer än en sladd. Man behöver alltså få fler ögon än tre på samma sladd för att kalla det extraögon.

Till Digiality Remote Control Extender RCE-290 kanske det bara följer med ett öga och då skulle ju en sladd med tre ögon kunna kallas för extraögon.

Jag såg att Kjell & Co även hade denna produkt http://www.digitaltv...odukt.php?p=265 RCE-290 XTRA IR men jag inte se skillnaden från 66063.

#129

Postad 16 december 2008 - 16:32

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0

Jag såg att Kjell & Co även hade denna produkt http://www.digitaltv...odukt.php?p=265 RCE-290 XTRA IR men jag inte se skillnaden från 66063.


Borde man inte kunna koppla till denna på en IR Bender tillsammans med en sån här splitter för 3,5mm pluggar, har precis beställt en IR Bender och inte fått hem den så jag vet inte om det är en 3,5mm plugg och om det fungerar, var bara en tanke som kanske någon kan prova som behöver fler än 3.

#130

Postad 30 december 2008 - 23:39

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Borde man inte kunna koppla till denna på en IR Bender tillsammans med en sån här splitter för 3,5mm pluggar, har precis beställt en IR Bender och inte fått hem den så jag vet inte om det är en 3,5mm plugg och om det fungerar, var bara en tanke som kanske någon kan prova som behöver fler än 3.

Nån som provat detta?

#131

Postad 05 januari 2009 - 02:13

martin991
  • martin991
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Jag har kört med Teknikmagasinets OneForAll RF blastere eller OneForAll SV 1100 IR/RF som den egentligen heter. Det är den som via en RF/sändare och ett specialbatteri gör om signalen från IR till RF, in genom skåpet/väggen/taket och sedan gör om den igen till IR.
Fungerade hur bra som helst första veckan, sedan sämre och sämre. Hade en hel del att göra då så jag brydde mig inte att den slutade fungera utan körde med skåpdörren öppen istället. Nu har jag tagit mig i kragen och laddat batteriet i RF-mottagare. Fungerade superbra. Fjärren är normalt superkass till min sagem inspelningsbara digitalbox(finns en hel tråd om den) men med denna pryl så fungerade till och med den bättre. Det tråkiga är bara att det fungerade i knappt två dagar. Då verkar det vara dags att ladda batteriet igen...

Är det någon som använder en likadan? Har ni samma problem med kort batteritid?

God fortsättning!

#132

Postad 05 februari 2009 - 09:57

KungsCross
  • KungsCross
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag har suttit och letat information om bra IR Förlängare att använda när man byggt in alla apparater i ett skåp med dörrar som stoppar fjärrkontrollens IR signaler, men oj vilken underutvecklad marknad det är på det i Sverige !

Men till slut har jag hittat vad jag letade efter och vill rekommendera ett IR Extender Kit från Marmitek som jag använder.

Liten, smidig installation, ordentligt tilltagna kabellängder och upp till 8 ir ögon.

Hittade ingen återfösäljare i Sverige utan beställde från Intellihome i Belgien.
Snabb leverans med UPS som dessutom just nu är gratis till Sverige !
Beställde 17.15 på måndan och hade den vid lunch på onsdan.

Marmitek IR Extender Kit Pro 8

Marmiteks hemsida

Redigerat av KungsCross, 06 februari 2009 - 10:49.


#133

Postad 13 februari 2009 - 15:14

Unregistereda8aa4f53
  • Unregistereda8aa4f53
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Någon som har några bra tips på en Intern ir mottagare, för montering i HTPC-chassi.
Har ett Omaura TF8 men de har ju konkat och deras custom made ir-mottagare för lådan går ej att få tag i.
Tror ni det skulle fungera att montera in en IMON Internal efter man "monterar" bort frontpanelen.

Verkar vara ont om dem så man kanske får löda en själv.

#134

Postad 19 mars 2009 - 13:25

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

  • 1 742 inlägg
  • 0

Någon som har några bra tips på en Intern ir mottagare, för montering i HTPC-chassi.
Har ett Omaura TF8 men de har ju konkat och deras custom made ir-mottagare för lådan går ej att få tag i.
Tror ni det skulle fungera att montera in en IMON Internal efter man "monterar" bort frontpanelen.

Verkar vara ont om dem så man kanske får löda en själv.


Det ska inte vara något problem. ;)

#135

Postad 16 april 2009 - 11:35

Unregistereda8aa4f53
  • Unregistereda8aa4f53
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
För information gick det alldeles utmärkt.
Fick böja IR-dioden nästan 90 grader så kretskortet fick plats i den lilla fickan i TF8ns glasfront så signalen kunde gå fram och även då sitter den på ena sidan av glasfronten vilket begränsar vinkeln man kan skicka ir ifrån höger. Det innebar dock inga problem i praktiken.
Pill och meck med sladdar, men hey sånt e bara roligt.

Mjukvaran är ganska begränsad i hur den startar program så det är knepigt att få till parametrar som ska skickas med.
Går troligtvis att åtgärda via Girder eller dylikt.

#136

Postad 11 juli 2009 - 18:16

Ausir
  • Ausir
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Svarar på mig själv så ni andra får veta.

Åkte till Elfa köpte en IR Bender a' 314 Skr (billigast?! , kjell o co
tar 349:- såg jag) iaf när jag ändå var där , köpte jag en 2.5 mm hane + en 2.5 mm hona hörlursplugg (mono)
a' 10 Skr styck , gick hem o lödde ihop dom med en 5 meters 2 ledar kabel jag hade liggandes.....voila!
En förlängare på 5meter till IR Bender som funkar kanon! a' 20 spänn! ....liiite bättre än 200 :)


Intressant. Mitt problem är egentligen inte att kabeln med ögon är för kort, bara lite. Problemet är istället att avstånden mellan ögonen är för kort. Ett öga gick sönder (lossnade från ena kabeln) och jag lödde ihop det. Nu funderar jag på om jag skulle kunna ta en 2-ledad kabel (typ högtalarkabel?) och löda fast ögonen där de passar bäst, och löda fast pluggen?

Redigerat av Ausir, 11 juli 2009 - 18:18.


#137

Postad 02 augusti 2009 - 11:37

Paddy2005
  • Paddy2005
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0

Men till slut har jag hittat vad jag letade efter och vill rekommendera ett IR Extender Kit från Marmitek som jag använder.

Hittade ingen återfösäljare i Sverige utan beställde från Intellihome i Belgien.
Snabb leverans med UPS som dessutom just nu är gratis till Sverige !
Beställde 17.15 på måndan och hade den vid lunch på onsdan.

Marmitek IR Extender Kit Pro 8

Marmiteks hemsida


Tack för detta tips. Har precis beställt en sådan med ett extra öga som fastmonteras i vägg/skåp.
Gratis frakt fortfarande och 8% rabatt på första order.

Ser fram emot leverans då detta har varit ett problem att hitta snygga grejjor för mig.

#138

Postad 04 augusti 2009 - 22:28

hellge
  • hellge
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Jag läst igenom tråden nu och har ännu inte funnit något bra "analogt" alternativ. Jag har också digitalbox, Tvix och dvd i ett skåp och skulle bara behöva en ca 50 cm lång sladd som leder vidare ir-signalen från fjärrkontrollerna. Finns det inget gammalt indianknep som fungerar? behövs det extern ström för en sådan manöver eller skulle det fungera med t ex en optisk kabel?

#139

Postad 09 augusti 2009 - 08:02

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0

Hej!

Jag läst igenom tråden nu och har ännu inte funnit något bra "analogt" alternativ. Jag har också digitalbox, Tvix och dvd i ett skåp och skulle bara behöva en ca 50 cm lång sladd som leder vidare ir-signalen från fjärrkontrollerna. Finns det inget gammalt indianknep som fungerar? behövs det extern ström för en sådan manöver eller skulle det fungera med t ex en optisk kabel?

Vad menar du med "analogt"?

Om du kan ha en sån här framme så fungerar den utmärkt. Se hur det ser ut i mitt galleri.
Postad bild

Digiality IR Bender
http://www.expert.se....aspx?id=209356
Det är typ en meter till första ögat och sedan 50cm mellan varje öga. Det är inga problem att linda ihop kabeln om den är för lång. Den drivs av extern ström.

Största fördelen är att fjärrkontrollerna blir mindre riktningskänsliga. Mottagaren är bättre än apparaternas mottagare och tar emot signaler från alla vinklar. Även uppifrån så man kan studsa signalen i taket om chipspåsen är i vägen.

Optiskt kabel lät kul men frågan är just om den "orkar med" och hur riktningskänslig den skulle bli?

#140

Postad 26 augusti 2009 - 14:44

Unregistered165ee438
  • Unregistered165ee438
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Vad gäller om man har enheter bakom sig, dock inte i skåp ? Dvs projektor, reciever etc finns rakt bakom mig.

Är det IR förlängare som gäller här eller finns det andra lösningar ?

/jl

#141

Postad 26 augusti 2009 - 21:28

fredo
  • fredo
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Ja kör med en logitech multifjärr just nu, och det är bara att peka på motsatt vägg så funkar det helt ok. Standardfjärrar är ibland svagare, men det är ju enkelt att prova. det är bara att peka åt fel håll hemma så ser man direkt om det funkar eller inte.

#142

Postad 16 september 2009 - 08:39

Unregisteredc082866f
  • Unregisteredc082866f
  • Beroende

  • 1 318 inlägg
  • 0
Hej!

Var kan jag köpa en IR-blaster till Squeezebox Classic? Tydligen ska den till Tivo eller vilken som helst som passar i hörlursuttaget funka.

Mvh
/Bernt

#143

Postad 04 oktober 2009 - 20:04

paccc
  • paccc
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Dustin har någon squeezebox wireless extender (IR) för 195:-
Undrade just vad det var och kom hit

#144

Postad 13 oktober 2009 - 09:37

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Köpte en IR-förlängare på EBAY för strax under 500 spänn inkl frakt. Gillade att själva mottagaren är liten o lätt att gömma. Det sitter en irriterande blå diod i den som blinkar så fort den tar emot signal men den borde vara lätt att fixa. AC-adaptern är för 110V så det behöver man fixa en 220.

Sök på "IR receiver extender".
Postad bild

#145

Postad 14 oktober 2009 - 08:31

Billy Gibbons
  • Billy Gibbons
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Hej

Har lite problem med min ir-förlängare. Skickar signalen från vardagsrum till sovrum. Det har funkat kanon i flera år. När jag köpte ny tv i vardagsrummet och ställde upp gamla plasman i sovrummet går det väldigt knackigt. Funkar ibland och ibland inte. Kan det vara TV:n som stör signalen eller har någon nåt bra tips? Har en Panasonic TX-P50x10Y i vardagsrummet och en PX70 i sovrummet.

#146

Postad 14 oktober 2009 - 09:04

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

  • 1 377 inlägg
  • 0

Köpte en IR-förlängare på EBAY för strax under 500 spänn inkl frakt. Gillade att själva mottagaren är liten o lätt att gömma. Det sitter en irriterande blå diod i den som blinkar så fort den tar emot signal men den borde vara lätt att fixa. AC-adaptern är för 110V så det behöver man fixa en 220.

Sök på "IR receiver extender".



Den där skulle man köpt i stället. Ska komma ihåg det om min går sönder.

#147

Postad 16 oktober 2009 - 12:13

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

  • 426 inlägg
  • 0

Köpte en IR-förlängare på EBAY för strax under 500 spänn inkl frakt. Gillade att själva mottagaren är liten o lätt att gömma. Det sitter en irriterande blå diod i den som blinkar så fort den tar emot signal men den borde vara lätt att fixa. AC-adaptern är för 110V så det behöver man fixa en 220.

Sök på "IR receiver extender".
Postad bild


Nöjd med den? Inget som strular med den?

#148

Postad 21 oktober 2009 - 12:57

Unregisteredb9157b13
  • Unregisteredb9157b13
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0

Nöjd med den? Inget som strular med den?

Funkar klockrent!

#149

Postad 25 november 2009 - 00:24

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0
Någon som har några erfarenheter av ethernet-styrda ir sändare?
Har mest kommit upp när man läst om iRule appen som utvecklas till iPod/iPhone. Blir inte klok på hur långt fram i tiden det verkar ligga men verkar onekligen intressant.
De verkar styra gateways typ Global Cache GC100-6 med den. Hittar ingen info om någon återförsäljare för Global Cache produkter i närheten heller för den delen.

#150

Postad 30 januari 2010 - 13:17

Unregistered1439518b
  • Unregistered1439518b
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Kan detta vara något
http://www.dailyipho...ndn-via-iphone/



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.