Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Audiovector S3 *

519 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 oktober 2007 - 12:57

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Igår 27/10 hade Audiovector världspremiär för sin nya modellserie S3! Det är en helt ny serie som kommer att ersätta Mi3-serien. S3-serien har ett helt nytt kabinett, nya delningsfilter och nya element, en helt ny högtalare! Ljudmässigt så är det ett stort lyft från gamla Mi3-serien i mina öron. På HiFi-mässan i Malmö igår hade Audiovector en demonstration där han demade alla högtalare från den billigaste till den dyraste med några olika spår och jag blev stum av förvåning hur bra det lät redan med S3 standard som har ett pris på ca 18.000! och det blev bara bättre med de dyrare modellerna. Det finns ny 4 olika modeller och prismässigt ligger de ungefär som Mi3-serien. Jag tänker vänta lite innan jag uttalar mig mer om dessa högtalare, jag tänker åka och lyssna på de om några veckor då de får in högtalarna i butik. Men av de jag hörde igår så var det en fantastisk högtalare som hade en väldigt stor ljudbild, fruktansvärt detaljrik och otrolig närvarokänsla, jag älskar Audiovector! De spelar allt från klassiskt till jazz till hårdrock med fruktansvärd inlevelse och det är omöjligt att sitta stilla när de spelar.

S3 Standard: 18.200

S3 Super: 25.000

S3 Signature: 34.000

S3 Avantgarde: 49.000

Jag är inte helt 100% vad som skiljer modellerna åt så jag väntar med att skriva ut det tills jag har klarhet i det, men Signature och Avantgarde-modellen är utrustade med s.k "Super-stand" precis som Mi3 Signature och Avantgarde. Avantgarden är utrustad med en banddiskant och ett nytt mellanregister jämfört med de andra modellerna.

#2

Postad 28 oktober 2007 - 13:04

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

  • 990 inlägg
  • 0
Jag hörde också dem på mässan igår och blev klart imponerad. Vet iofs inte viken modell som demades just då, men det känns som väldigt kompletta högtalare. Var klart bland favoriterna på mässan… ;)
Men jag vill också lyssna mer på dem när de kommer ut i handeln om några veckor.

Thomas

Redigerat av Thomas S., 28 oktober 2007 - 13:05.


#3

Postad 28 oktober 2007 - 13:13

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
Det lät riktigt bra vill jag med säga.

#4

Postad 28 oktober 2007 - 13:15

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Jag lyssnade också på S3 super på Malmö mässan tillsammans med tillhörande center och bak hgt...

En live dvd med Seal demades för tillfället när jag var där och jag blev förstummad, man brukar vanligtvis få gåshud men jag blev verkligen berörd. Paralyserad kanske man snarare kan säga...

Det kändes verkligen som om jag var "där" på den live konserten, sicket ljud... B)
När vi senare traskade vidare på mässan så kom jag på mig själv att bara vilja gå tillbaka till Audiovector rummet.
I förhållande till prestanda och pris så tyckte jag dessa var mässans bästa högtalare.

Nästa gång jag ska byta högtalare så vet jag vilka jag ska ha iallafall. ;)

#5

Postad 28 oktober 2007 - 13:56

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

  • 655 inlägg
  • 0
Jepp - det var verkligen imponerande! Avantgarde impade fruktansvärt på mig, men de andra var verkligen inte illa dom heller. Väldigt proffsig demonstration - bäst på mässan utan tvekan.

//erikli

#6

Postad 28 oktober 2007 - 14:28

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
När väntas dessa finnas tillgängliga att köpa?
Jag gissar att det finns samma möjlighet till uppgradering av dessa som tidigare modeller?

#7

Postad 28 oktober 2007 - 14:55

SkorvKalle
  • SkorvKalle
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
De skulle få in de nya modellerna på HiFi-skåne i Malmö om ca 2 veckor. Jag är ganska övertygad om att det går att uppgradera högtalarna inom samma serie, då det är lite av vad audiovector "står för" i mina ögon. DOCK(!) går det inte att uppgradera sina Mi3or till S3or då det är en helt ny serie med ny låda!

PS. Jag kommer att ladda upp lite bilder på högtalarna ikväll från mässan

Redigerat av SkorvKalle, 28 oktober 2007 - 14:56.


#8

Postad 28 oktober 2007 - 15:48

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0

DOCK(!) går det inte att uppgradera sina Mi3or till S3or då det är en helt ny serie med ny låda!


Det är ju lite synd, samtidigt är det ju som sagt en helt ny serie. Tur att man hann hitta ett par högtalare innan dessa kom då, verkar vara av sorten "man inte får missa".

Ska bli roligt att se bilderna med.

// Sat

#9

Postad 28 oktober 2007 - 18:35

metalworker
  • metalworker
  • Amatör

  • 54 inlägg
  • 0
Ja bilder hade varigt fint, eller varför inte lite mer information.. hittar inget om detta inte ens på tillverkarens hemsida? :P

#10

Postad 28 oktober 2007 - 18:43

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

DOCK(!) går det inte att uppgradera sina Mi3or till S3or då det är en helt ny serie med ny låda!



Hmm, känns ju inte så roligt när man sitter med ett par nyinköpta mi3 super.. Att man kunde uppgradera dom var ju liksom halva iden med att köpa dom..

#11

Postad 28 oktober 2007 - 18:47

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0
Ingen som har koll på om det kommer stativare i s-serien också?

#12

Postad 28 oktober 2007 - 18:50

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Det kommer nog att gå uppgradera dem fortsättningsvis med men kanske inte så roligt längre när det kommer en serie som ska ersätta den befintliga?

Kommer nog att bli en ganska snabb beställning av ett par standard ganska snabbt tror jag! :P

#13

Postad 28 oktober 2007 - 19:05

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
haja, man får väl anpassa sig helt enkelt.. får sälja do om några år och köpa nya S3 serien om dom nu är så bra som alla säger..

Hade varit intressant med lite bilder o teknisk data.. Man kanske vågar hoppas att dom fått bukt med höjningen av frekvenskurvan i diskantområdet som Mi3-serien lider av.

Mvh

#14

Postad 29 oktober 2007 - 00:52

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Känns lite märkligt att släppa en helt ny serie som ska ersätta M serien, nu när dom nyss gjort en uppgradering på M serien.
Tycker också att dom förstör lite för alla oss med högtalare i M serien (vi är ganska många) ett stort pluss med audiovecktor är ju just deras uppgraderingar, nu kan de mycket väl vara så att de kommer gå att uppgradera gammla M serien ändå, men de blir liksom inte samma sak, de känns lite som att lägga pengar på en gammal bli, inte riktigt lika kul.

Men men än så länge är jag välldigt nöjd med mina högtalare, men nog känns de lite sådär.:P

Eller vad säger ni andra M3 ägare.

Redigerat av magi, 29 oktober 2007 - 00:52.


#15

Postad 29 oktober 2007 - 07:24

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i superlativen, till saken hör att Mi-serien inte imponerat på mig tidigare, men S-serien var verkligen grym. satt 2 ggr. på audiovectors demo av dessa med ett stort leende på läpparna. Det bästa med dem var att storleken har tagit ett stort kliv ner jämfört med Mi, dessa är något som jag skulle kunna släpa in i huset med förhållandet intakt :=).

#16

Postad 29 oktober 2007 - 09:48

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Men men än så länge är jag välldigt nöjd med mina högtalare, men nog känns de lite sådär.:)

Eller vad säger ni andra M3 ägare.


Jo jag är också nöjd med mina Mi3 super, men om jag hade vetat att det kom en helt ny serie som skulle ersätta mi3 så skulle jag givetivs väntat ett par månader med att köpa.

Sen tycker jag faktiskt det är lite korkat av Hifi&musik att gå ut och plugga så hårt för mi3 serien och vurma för dess unika uppgraderingskoncept när denna modell skall ersättas av en helt ny modell och sluta säljas bara några månader efter publiceringen. Antar att uppgraderingsmöjligheten inte heller kommer finnas kvar nån längre tid?!

Mvh

Redigerat av Breakpoint, 29 oktober 2007 - 10:28.


#17

Postad 29 oktober 2007 - 11:03

spacefriend
  • spacefriend
  • Användare

  • 168 inlägg
  • 0

Ingen som har koll på om det kommer stativare i s-serien också?



Besvarar min egen fråga... :)

Mailade generalagenten.
Det kommer stativare i samma serie: S1, S1 Super, S1 Signature och S1 Avantgarde. Kommer finnas i butik om ca 1 månad.

#18

Postad 29 oktober 2007 - 12:18

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Ang. uppgraderingsmöjligheterna....Ja, jag "pressade" en representant från Audiovector på just denna punkten och frågade helt enkelt hur vi skall göra som sitter med M3- Mi3:or? De går ju inte att uppgradera till S3. Han menade att i viss mån går det att uppgradera - man säljer helt enkelt sina gamla högtalare eller så ber man sin hifihandlare ta dem i inbyte för ett par nya S3:or. Jo, det är ju klart....Om jag förstått det rätt så kommer uppgraderingsmöjligheterna för M3- och Mi3-serien att finnas kvar i ung. ett år. Reservdelar betydligt längre.

Ena annan aspekt är att M(i)-serien har funnits i 11 år och det går helt enkelt inte att klämma ur mer välljud om man inte samtidigt ändrade kabinettet, en synpunkt som jag delar.

Uppgraderingspriserna inom S3 blir mellanskillnaden mellan de olika modellerna samt ett påslag på 30%. Rätt saftigt tycker jag. Tidigare var uppgraderingskostnaden ett "no loss concept" där man enkelt kunde börja på en lägre modell och i godan ro uppgradera utan speciellt mycket ekonomiskt förlust. Det verkar som att AV vill att man skall köpa rätt modell redan från början, vilket förmodligen innebär att man satsar på en dyrare modell....Nåväl, det är fina grejor man får och "no one has ever been sorry for buying the best"!

Ljudet då? Ja, sällan har jag hört denna enorma soundstage som presenteras. Rent otroligt faktiskt hur stort de spelar. Samtidigt finns det ett enormt tryck i basen som också saknar motstycke. Kombinerar man detta med en dynamik i världsklass så har man en mycket bra högtalare som jag tror kommer att tilltala väldigt många.

Sen måste jag ha invändningar mot hur diskanten presenteras...På mässan i Malmö demades det med Arcam cd36 o A32 förstärkare och hur man än vrider och vänder på det så HAR dessa komponenter en viss hårdhet i just diskanten något som blev speciellt tydligt på Signatur och Avantgarden. S3 Super lät i mina öron riktigt, riktigt bra och är kanske den modell som är mest prisvärd. Sen har ju Arcam andra, mycket bra, kvaliteter som man inte skall underskatta. Men jag tycker inte det är en perfekt kombination med Audiovector. Men betänker man att rummet vi lyssnade i var nog på närmare 180 kvadrat så hade Arcam inga som helst problem att skapa ett rejält ljudtryck.

Iallafall är det ett absolut måste att lyssna på S3:orna!

#19

Postad 29 oktober 2007 - 12:50

masterbengan
  • masterbengan
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Nya högtalare att drömma om då....

Skönt att jag inte har hunnit uppfylla mina drömmar och skaffa mig ett par Mi3 Signature

En bra julklapp kanske :)

#20

Postad 29 oktober 2007 - 13:10

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
"Uppgraderingspriserna inom S3 blir mellanskillnaden mellan de olika modellerna samt ett påslag på 30%. Rätt saftigt tycker jag. Tidigare var uppgraderingskostnaden ett "no loss concept" där man enkelt kunde börja på en lägre modell och i godan ro uppgradera utan speciellt mycket ekonomiskt förlust. Det verkar som att AV vill att man skall köpa rätt modell redan från början, vilket förmodligen innebär att man satsar på en dyrare modell....Nåväl, det är fina grejor man får och "no one has ever been sorry for buying the best"!"


Usch då, jag trodde benhårt på no loss, det innebär ju att min önskan om o köpa instegarna o sen uppgradera till signature skulle vara tveksamt att göra, tycker faktiskt det är ganska snålt av AV, lite av uppgraderingspoängen försvinner ju.

#21

Postad 29 oktober 2007 - 14:25

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Som någon skrev att Arcam inte helt passar till dessa. Några förslag på elektronik som passar lite bättre (kanske)?

DVD efterlysning:
På demot på hifi-mässan i Malmö. Demade dem Seal, sedan den jag söker för att avslutas med Iron Maiden.
HJÄLP! Vilken musik-dvd var det? Fick aldrig någon möjlighet att fråga.

Redigerat av Unregistered285d6116, 29 oktober 2007 - 14:26.


#22

Postad 29 oktober 2007 - 15:00

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Som någon skrev att Arcam inte helt passar till dessa. Några förslag på elektronik som passar lite bättre (kanske)?

DVD efterlysning:
På demot på hifi-mässan i Malmö. Demade dem Seal, sedan den jag söker för att avslutas med Iron Maiden.
HJÄLP! Vilken musik-dvd var det? Fick aldrig någon möjlighet att fråga.


När någon skriver "HJÄLP!", så måste man ju springa till undsättning... :)

Iron Maiden DVDn heter Live in Rio och är lätt att få i tag i. Jag kan också tillägga att det sista vi spelade var "Heaven and Hell" med bandet "Heaven and Hell" som tidigare kallade sig Black Sabbath. DVDn är helt nyutkommen i USA och jag är osäker på om den är släppt här än.

När jag ändå är här så kan jag bidra med några svar till:

Uppgraderings-priserna i M- och Mi-serien har med några få undantag alltid varit mellanskillnaden +30% när man uppgraderar inom samma generation. Uppgraderingar från äldre generation är oftast dyrare eftersom det då krävs mer arbete och fler delar. Samma policy fortsätter när nya S-serien introduceras. Ingen skillnad. Tro mig, det är jag som har förhandlat igenom villkoren...

Vi använde Arcam CD36 och A32 av flera skäl. Dels tycker vi att de är väldigt bra, men det är också så att det är Audiovectors referenssystem och den elektronik som använts flitigast när man utvecklat S-serien. Om man sedan föredrar att använda något annat så går det bra eftersom S-serien är en lätt last som kan drivas av vilken förstärkare som helst.

Kul förresten att ni uppskattade våra demonstrationer. Tack för de fina orden!

Carl Michael Engvall
Ljudtema

#23

Postad 29 oktober 2007 - 15:32

Unregistered285d6116
  • Unregistered285d6116
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Som någon skrev att Arcam inte helt passar till dessa. Några förslag på elektronik som passar lite bättre (kanske)?

DVD efterlysning:
På demot på hifi-mässan i Malmö. Demade dem Seal, sedan den jag söker för att avslutas med Iron Maiden.
HJÄLP! Vilken musik-dvd var det? Fick aldrig någon möjlighet att fråga.


När någon skriver "HJÄLP!", så måste man ju springa till undsättning... :)

Iron Maiden DVDn heter Live in Rio och är lätt att få i tag i. Jag kan också tillägga att det sista vi spelade var "Heaven and Hell" med bandet "Heaven and Hell" som tidigare kallade sig Black Sabbath. DVDn är helt nyutkommen i USA och jag är osäker på om den är släppt här än.

När jag ändå är här så kan jag bidra med några svar till:

Uppgraderings-priserna i M- och Mi-serien har med några få undantag alltid varit mellanskillnaden +30% när man uppgraderar inom samma generation. Uppgraderingar från äldre generation är oftast dyrare eftersom det då krävs mer arbete och fler delar. Samma policy fortsätter när nya S-serien introduceras. Ingen skillnad. Tro mig, det är jag som har förhandlat igenom villkoren...

Vi använde Arcam CD36 och A32 av flera skäl. Dels tycker vi att de är väldigt bra, men det är också så att det är Audiovectors referenssystem och den elektronik som använts flitigast när man utvecklat S-serien. Om man sedan föredrar att använda något annat så går det bra eftersom S-serien är en lätt last som kan drivas av vilken förstärkare som helst.

Kul förresten att ni uppskattade våra demonstrationer. Tack för de fina orden!

Carl Michael Engvall
Ljudtema

TACK för svaret! MEN jag var nog oklar i min formulering.
Ni spelade Seal, sedan denna XXX och avslutningsvis Iron Maiden.
Så det var den mittersta. Ytterst tacksam för svaret.

För att svara på frågan du ej ställde. JA jag är nerkärad i den nya S3 serien.

#24

Postad 29 oktober 2007 - 15:37

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Bara för att klargöra med uppgraderingarna, de 30% som läggs på, inkluderar det frakt och allt runtikring?

När kommer bilder på center och stativare?

#25

Postad 29 oktober 2007 - 15:47

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Bara för att klargöra med uppgraderingarna, de 30% som läggs på, inkluderar det frakt och allt runtikring?

När kommer bilder på center och stativare?


Japp, det inkluderar allt. (Bortsett från att du måste frakta dem till din lokala Audiovector-handlare själv, om inte han erbjuder sig att hämta upp dem.)

Vi jobbar just nu på pressreleaser och handlarinfo. Allt har gått fort eftersom nya S-serien blev färdig långt tidigare än vi räknat med. Så håll ut som kommer bilder, broschyrer och detaljerad information inom kort.

Carl Michael Engvall
Ljudtema

#26

Postad 29 oktober 2007 - 15:56

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

TACK för svaret! MEN jag var nog oklar i min formulering.
Ni spelade Seal, sedan denna XXX och avslutningsvis Iron Maiden.
Så det var den mittersta. Ytterst tacksam för svaret.


Det var någon av följande, eftersom det varierade under dagen.

Lee Ritenour - Papa was a rolling stone från DVDn "Overtime"
Heart - Black Dog
Cream - Badge från "Live at the Royal Albert Hall"

För att svara på frågan du ej ställde. JA jag är nerkärad i den nya S3 serien.


Kul!

Mvh/CM

#27

Postad 29 oktober 2007 - 16:09

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Äntligen! Det var på tiden att Audiovector ersatte M3-serien. Absolut inget fel på M3-serien (har sjäv ett par Signature) men det kändes som om det var dags för något nytt nu.

Kan någon beskriva S3-seriens ljud mer ingående, särskilt på vilka sätt den skiljer sig från Mi3-serien. Det kanske är svårt efter att bara ha hört dem på en mässa, men någon vänlig själ får gärna göra ett försök. :) Särskilt intressant för mig är S3 Signature och hur den står sig mot gamla Mi3 Signature. Hur är diskanten i S3 Signature jämfört med Mi3 Signature? Har de lyckats tämja den något? Diskanten är nog den enda invändningen jag har mot mina egna Signature, den hade gärna fått vara lite mer "laid back".

Jag älskar verkligen utseendet på högtalarna. De ser mycket exklusivare ut än Mi3.

Redigerat av Unregisteredded9597d, 29 oktober 2007 - 16:10.


#28

Postad 29 oktober 2007 - 16:54

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Det skulle vara väldigt intressant att läsa hur Ljudtema upplever skillnaderna mellan S3 och Mi3, är det möjligt CME?

För mig känns standard mest intressant för tillfället så jag tar gärna en jämförelse dem emellan!
Vilken modell skulle Ni säga är bäst pris/prestanda?

#29

Postad 29 oktober 2007 - 20:11

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0

Ang. uppgraderingsmöjligheterna....Ja, jag "pressade" en representant från Audiovector på just denna punkten och frågade helt enkelt hur vi skall göra som sitter med M3- Mi3:or? De går ju inte att uppgradera till S3. Han menade att i viss mån går det att uppgradera - man säljer helt enkelt sina gamla högtalare eller så ber man sin hifihandlare ta dem i inbyte för ett par nya S3:or. Jo, det är ju klart....Om jag förstått det rätt så kommer uppgraderingsmöjligheterna för M3- och Mi3-serien att finnas kvar i ung. ett år. Reservdelar betydligt längre.



Ok, hur gör man om man har två månader gamla mi3 super och vill byta in dom till S3 super? Hur stor kan mellanskillnaden bli? Vilken butik avsågs specifikt? Skall minsann åka och lyssna på den nya modellen och höra om den är så bra som alla säger.. Köpte mina hos Hifi skåne i Malmö.

Mvh

#30

Postad 30 oktober 2007 - 08:45

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Nja, det är nog inte så att handlarna har ett speciellt system för inbyten av Mi3-serien till S3:or, men jag tror säkert att Hifi Skåne "hjälper till" med ett inbyte, dvs. de tar tillbaka de gamla och säljer ett par nya till dig. Ljudtema (generalagenten) - är fullt medvetna om att det finns en hel del kunder som vill göra på detta sättet. Du kommer nog inte att tjäna på ett inbyte, men du kan nog få ett hyfsat pris som du lägger emellan.

Prata med Lasse o Berndt vetja, de är ju schyssta!

#31

Postad 30 oktober 2007 - 08:52

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Nja, det är nog inte så att handlarna har ett speciellt system för inbyten av Mi3-serien till S3:or, men jag tror säkert att Hifi Skåne "hjälper till" med ett inbyte, dvs. de tar tillbaka de gamla och säljer ett par nya till dig. Ljudtema (generalagenten) - är fullt medvetna om att det finns en hel del kunder som vill göra på detta sättet. Du kommer nog inte att tjäna på ett inbyte, men du kan nog få ett hyfsat pris som du lägger emellan.

Prata med Lasse o Berndt vetja, de är ju schyssta!

#32

Postad 30 oktober 2007 - 09:02

Mårten_C
  • Mårten_C
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Var på mässan i söndags och lyssnade.
Men eftersom jag är nybörjare kan jag inte säga så mycket om ljudet.
Dock skulle jag vilja veta från andra hur stor skillnad det är på standard och super.
Först var jag inne på standard. Men sedan såg jag skillnaderna rent fysiskt.
Super har 3-punkts-infästning (heter det så???), samt att det den delar den extra "skivan" som håller och stabiliserar högtalarelementen!

Funderar på kombinationen S3-super+Arcam A70+iPod, bra kombo? Eftersom högtalarna visades med A32, hur mycket kommer ljudet att "lida" om man har en A70 istället?
Någon här som äger en A70 som kan säga något om den?

Redigerat av Mårten_C, 30 oktober 2007 - 09:05.


#33

Postad 30 oktober 2007 - 09:48

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

  • 104 inlägg
  • 0
Pewe
tack för svaret, skall tänka på saken..

Mvh

#34

Postad 30 oktober 2007 - 10:22

magi
  • magi
  • Forumräv

  • 681 inlägg
  • 0
Jag tror tyvär inte att handlarna kommer att erbjuda något vidare inbytespris, som vanligt när en ny serie ersätter en gammal så dyker andrahansvärdet rätt ordentligt, och hur många handlare vill ha ett lager fult av en gammal serie.

Men efter som att Audiovector alltid har vurmat så för uppgradering, och använder detta som ett försäljnings argument, att köper du en högtalare från oss så kan du leva med den i många år.

Så nu får vi bara hoppas att Audiovector och generalagenten tar sitt ansvar, och lägger upp riktlinjer för sinna återförsälgare, angående uppgradering från M till S, de kan låta mycket begärt men är de igentligen de S ersetter ju M och hur många har vetat att detta skifte ska ske, även om de kanske är på tiden efter 11 år.

#35

Postad 30 oktober 2007 - 11:33

durand
  • durand
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Funderar på kombinationen S3-super+Arcam A70+iPod, bra kombo? Eftersom högtalarna visades med A32, hur mycket kommer ljudet att "lida" om man har en A70 istället?
Någon här som äger en A70 som kan säga något om den?

Kan inte säga så mycket om Arcam, men vill kommentera att ljudet kommer lida av din iPod. Det känns som du funderar på att lägga hela krutet på högtalarna för att sedan inte alls kunna göra dem rättvisa. I mitt tycke vore det bättre att investera lite mer "balanserat" över både högtalare och elektronik.

#36

Postad 30 oktober 2007 - 11:34

The Blackening
  • The Blackening
  • Användare

  • 165 inlägg
  • 0

Äntligen! Det var på tiden att Audiovector ersatte M3-serien. Absolut inget fel på M3-serien (har sjäv ett par Signature) men det kändes som om det var dags för något nytt nu.

Kan någon beskriva S3-seriens ljud mer ingående, särskilt på vilka sätt den skiljer sig från Mi3-serien. Det kanske är svårt efter att bara ha hört dem på en mässa, men någon vänlig själ får gärna göra ett försök. :wub: Särskilt intressant för mig är S3 Signature och hur den står sig mot gamla Mi3 Signature. Hur är diskanten i S3 Signature jämfört med Mi3 Signature? Har de lyckats tämja den något? Diskanten är nog den enda invändningen jag har mot mina egna Signature, den hade gärna fått vara lite mer "laid back".

Jag älskar verkligen utseendet på högtalarna. De ser mycket exklusivare ut än Mi3.




Var det på mässan du såg dem, eller har du sett dem på annat håll...?
Det låter som att du inte var på mässan, i och med din frågeställning, och nyfiken som man är vore det ju väldigt intressant att få veta om det finns bilder upplagda någon annanstans... :unsure:

#37

Postad 30 oktober 2007 - 11:45

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Äntligen! Det var på tiden att Audiovector ersatte M3-serien. Absolut inget fel på M3-serien (har sjäv ett par Signature) men det kändes som om det var dags för något nytt nu.

Kan någon beskriva S3-seriens ljud mer ingående, särskilt på vilka sätt den skiljer sig från Mi3-serien. Det kanske är svårt efter att bara ha hört dem på en mässa, men någon vänlig själ får gärna göra ett försök. :wub: Särskilt intressant för mig är S3 Signature och hur den står sig mot gamla Mi3 Signature. Hur är diskanten i S3 Signature jämfört med Mi3 Signature? Har de lyckats tämja den något? Diskanten är nog den enda invändningen jag har mot mina egna Signature, den hade gärna fått vara lite mer "laid back".

Jag älskar verkligen utseendet på högtalarna. De ser mycket exklusivare ut än Mi3.




Var det på mässan du såg dem, eller har du sett dem på annat håll...?
Det låter som att du inte var på mässan, i och med din frågeställning, och nyfiken som man är vore det ju väldigt intressant att få veta om det finns bilder upplagda någon annanstans... :unsure:

Här kan du se dem:

http://bilder.minhem...c_id=193191.jpg

Läs också:

http://www.component...?showtopic=7703

#38

Postad 30 oktober 2007 - 11:46

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Det skulle vara väldigt intressant att läsa hur Ljudtema upplever skillnaderna mellan S3 och Mi3, är det möjligt CME?


Tyvärr har vi som policy att inte gå ut på forum och diskutera sånt. Vi håller oss till att besvara frågor och räta ut missförstånd om våra produkter. Men kom till din lokala Audiovector-handlare och provlyssna eller kom på någon av de demokvällar vi kommer att arrangera under hösten/vintern, så hör du själv och det är ju det enda som egentligen betyder något.

För mig känns standard mest intressant för tillfället så jag tar gärna en jämförelse dem emellan!
Vilken modell skulle Ni säga är bäst pris/prestanda?


Den bästa S3:an man har råd med, är bäst pris/prestanda. Så mitt subjektiva svar får bli S3 Avantgarde eftersom man då får en smak av Si6 Avantgarde Arreté fast för mindre pengar och i ett mindre format.

Carl Michael Engvall
Ljudtema

#39

Postad 30 oktober 2007 - 12:23

Mårten_C
  • Mårten_C
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0

Funderar på kombinationen S3-super+Arcam A70+iPod, bra kombo? Eftersom högtalarna visades med A32, hur mycket kommer ljudet att "lida" om man har en A70 istället?
Någon här som äger en A70 som kan säga något om den?

Kan inte säga så mycket om Arcam, men vill kommentera att ljudet kommer lida av din iPod. Det känns som du funderar på att lägga hela krutet på högtalarna för att sedan inte alls kunna göra dem rättvisa. I mitt tycke vore det bättre att investera lite mer "balanserat" över både högtalare och elektronik.


Jag vet att det kommer lida. Men just nu har jag inte råd, kommer att expandera med en DV135 lr 137!!!
Eller kanske satsa på A32. Det blir så mycket pengar bara. arghhhh! Svårt att välja!
Dock kan man i viss mån ta bort förlusterna med en rDock.

#40

Postad 30 oktober 2007 - 12:37

Unregistered9f8385c8
  • Unregistered9f8385c8
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Jag tror tyvär inte att handlarna kommer att erbjuda något vidare inbytespris, som vanligt när en ny serie ersätter en gammal så dyker andrahansvärdet rätt ordentligt, och hur många handlare vill ha ett lager fult av en gammal serie.

Men efter som att Audiovector alltid har vurmat så för uppgradering, och använder detta som ett försäljnings argument, att köper du en högtalare från oss så kan du leva med den i många år.

Så nu får vi bara hoppas att Audiovector och generalagenten tar sitt ansvar, och lägger upp riktlinjer för sinna återförsälgare, angående uppgradering från M till S, de kan låta mycket begärt men är de igentligen de S ersetter ju M och hur många har vetat att detta skifte ska ske, även om de kanske är på tiden efter 11 år.


Tycker att det ligger en hel del i det du säger. Att Audiovector lanserar en helt ny modell är bara trevligt men samtidigt så är en av de absolut största fördelarna med AV just uppgraderingsmöjligheten. Med en sådan filosofi köper man åtminstone på högtalarsidan en trygghet om att det man har investerat i bevarar sitt värde eftersom man för en rimlig mellanskillnad kan man hoppa uppåt på AV-stegen. Riktigt bra.

Problemet som uppstår nu är att M(i)-3 ägarna som vill ha en S3:a har en produkt som vilken som helst - dvs. M(i)3:an skall säljas på beg.marknaden eller bytas in till en handlare som förmodligen inte ger speciellt mycket. Och då har hela "Audiovectortänket" faktiskt försvunnit....

En tanke bara: det hade varit riktigt bra om existerande M(i)3-ägare hade kunnat erbjudas att köpa de nya S3-modellerna till ett något lägre pris - kanske under en begränsad tid. Då anser jag att Audiovector och Ljudtema verkligen hade tagit sitt ansvar för sina kunder.

Ta nu inte detta som ett "gnällinlägg", men jag tycker faktiskt att det är ett problem för de kunder som investerat mycket pengar i en modell som utan förvarning ersätts med en annan, där uppgraderingsmöjligheten försvunnit...

Sen skall Ljudtema och Audiovector ha all cred för hur fint de sköter sina garantiärenden, feed-back och andra åtaganden. Men det är en annan sak.

#41

Postad 30 oktober 2007 - 12:49

masterbengan
  • masterbengan
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
För alla i Göteborgsområdet....

Var inne på ågrens hifi:s hemsida http://www.agrenshifi.com/index.html.

Det står att de ska ha en demokväll nästa torsdag på S3 högtalarna.......

Gissa vem som redan har bokat in sig

/Martin

#42

Postad 30 oktober 2007 - 13:47

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0
Jag ska ta mig till Malmsjö Hifi och lyssna på dessa men mitt problem är att jag har en katt som rivit hål på basen och mellanregistret i ena högtalaren, dessutom har jag den gamla modellen M3.
Där är inget ljudmässigt fel men vem vill byta in eller köpa ett par M3 Avantgarde med hål på ena högtalaren :wub:

/
Kim

#43

Postad 30 oktober 2007 - 14:41

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag ska ta mig till Malmsjö Hifi och lyssna på dessa men mitt problem är att jag har en katt som rivit hål på basen och mellanregistret i ena högtalaren, dessutom har jag den gamla modellen M3.
Där är inget ljudmässigt fel men vem vill byta in eller köpa ett par M3 Avantgarde med hål på ena högtalaren :wub:

/
Kim


Kim: det finns reservdelar till dina högtalare. Om du kontaktar din Audiovector-handlare så kan han hjälpa dig att få den reparerad. Undersök också med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring täcker skador orsakade av katt.

#44

Postad 30 oktober 2007 - 16:14

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Ok, hur gör man om man har två månader gamla mi3 super och vill byta in dom till S3 super? Hur stor kan mellanskillnaden bli? Vilken butik avsågs specifikt? Skall minsann åka och lyssna på den nya modellen och höra om den är så bra som alla säger.. Köpte mina hos Hifi skåne i Malmö.

Mvh


Låt oss leka med tanken att du hade tänkt att uppdatera dina Mi3 Super till Mi3 Signature SE. Det kostar idag 12570:-. Om du istället byter in dina Mi3 Super och köper ett par S3 Super som är bättre än Mi3 Signature SE för 25000:- minus inbyte, så kanske det i jämförelse med en uppgradering till Mi3 Signature SE känns som en till och med bättre affär. Och om du väljer att hoppa över till S3-serien så kan du ju sedan uppdatera den vidare om du har lust. Annars har du ju fortfarande alternativet att uppdatera dina Mi3 Super till valfri Mi3 SE-modell.

M/Mi-serien har funnits i över 11 år och kommer att finnas ungefär ett år till eftersom vissa ny stora marknader vill det. Uppdateringar kommer att finnas minst ett år framåt och antagligen bra mycket längre. Och sen får vi inte glömma att hos oss som har M/Mi-seriehögtalare hemma så låter det precis lika bra som i förra veckan. De har ju inte blivit sämre av att det kommit en ny modellserie.

Hur länge S-serien kommer att finnas vet vi inte. Kommer de också att leva i 11-12 år? Ingen aning. Kommer de att finnas om 50 år? Knappast. Konstruktionsplatformen är i alla fall förberedd för att kunna utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen under överskådlig framtid.

Aktiv drift har t ex ännu inte presenterats för S3-serien... :)

Carl Michael Engvall
Ljudtema

#45

Postad 30 oktober 2007 - 16:36

Unregistered33cc6995
  • Unregistered33cc6995
  • Beroende

  • 1 139 inlägg
  • 0

Jag ska ta mig till Malmsjö Hifi och lyssna på dessa men mitt problem är att jag har en katt som rivit hål på basen och mellanregistret i ena högtalaren, dessutom har jag den gamla modellen M3.
Där är inget ljudmässigt fel men vem vill byta in eller köpa ett par M3 Avantgarde med hål på ena högtalaren :)

/
Kim


Kim: det finns reservdelar till dina högtalare. Om du kontaktar din Audiovector-handlare så kan han hjälpa dig att få den reparerad. Undersök också med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring täcker skador orsakade av katt.


Hej

Tack för tipset, jag ska kolla med försäkringsbolaget.
Vågar man hoppas på att Audiovector och försäkringsbolaget uppgraderar mina M3 Avantgarde till Mi3 Avantgarde när dom ändå byter element, borde väl inte vara så omöjligt?
Mvh
Kim

#46

Postad 30 oktober 2007 - 17:06

Unregistered540185e4
  • Unregistered540185e4
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag ska ta mig till Malmsjö Hifi och lyssna på dessa men mitt problem är att jag har en katt som rivit hål på basen och mellanregistret i ena högtalaren, dessutom har jag den gamla modellen M3.
Där är inget ljudmässigt fel men vem vill byta in eller köpa ett par M3 Avantgarde med hål på ena högtalaren :)

/
Kim


Kim: det finns reservdelar till dina högtalare. Om du kontaktar din Audiovector-handlare så kan han hjälpa dig att få den reparerad. Undersök också med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring täcker skador orsakade av katt.


Hej

Tack för tipset, jag ska kolla med försäkringsbolaget.
Vågar man hoppas på att Audiovector och försäkringsbolaget uppgraderar mina M3 Avantgarde till Mi3 Avantgarde när dom ändå byter element, borde väl inte vara så omöjligt?
Mvh
Kim


Försäkringen brukar täcka reparation. I det här fallet ett elementbyte. En fullständig uppgradering till den två generationer nyare Mi3 Avantgarde SE är betydligt dyrare och den merkostnaden får du nog stå för själv. :lol:

/CM

Redigerat av Unregistered540185e4, 30 oktober 2007 - 17:08.


#47

Postad 30 oktober 2007 - 18:01

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0

Det skulle vara väldigt intressant att läsa hur Ljudtema upplever skillnaderna mellan S3 och Mi3, är det möjligt CME?


Tyvärr har vi som policy att inte gå ut på forum och diskutera sånt. Vi håller oss till att besvara frågor och räta ut missförstånd om våra produkter. Men kom till din lokala Audiovector-handlare och provlyssna eller kom på någon av de demokvällar vi kommer att arrangera under hösten/vintern, så hör du själv och det är ju det enda som egentligen betyder något.

Carl Michael Engvall
Ljudtema


Jag köper att ni har den policyn ni har, det är helt OK men jag kan ändå inte sluta fundera över den.

Jag skulle förstå det helt och hållet att ni inte jämförde olika märken mellan varandra men nu är det ju inom samma märke. Lite hintar har ju redan givits iom att det nämnts att S3 Super skulle vara mer välljudande än Mi3 Signature.

Skulle man då kunna säga att S3 Standard lirar i samma nivå som Mi3 Super?

Mvh Micke (Som bestämt sig för ett par Audiovector S3)

#48

Postad 30 oktober 2007 - 18:04

Unregistered004600e4
  • Unregistered004600e4
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0

Låt oss leka med tanken att du hade tänkt att uppdatera dina Mi3 Super till Mi3 Signature SE. Det kostar idag 12570:-. Om du istället byter in dina Mi3 Super och köper ett par S3 Super som är bättre än Mi3 Signature SE för 25000:- minus inbyte, så kanske det i jämförelse med en uppgradering till Mi3 Signature SE känns som en till och med bättre affär. Och om du väljer att hoppa över till S3-serien så kan du ju sedan uppdatera den vidare om du har lust. Annars har du ju fortfarande alternativet att uppdatera dina Mi3 Super till valfri Mi3 SE-modell.



Hur står sig S3 standard mot M3 Signature?
Eller Mi3 Super?
Vet att mina M3 Signature inte kommer att börja låta sämre pga att S3 serien lanserats, men jag måste säga att designen på S3 serien var riktigt snygg. Så lik, men ändå inte.

#49

Postad 30 oktober 2007 - 19:09

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0
Det känns som att Audiovector medvetet har strävat efter att dela gamla M(i)-serien i K och S och allmänt gått mot en smalare baffel av utseendeskäl. K är mer anpassad till sällanköpare som tyckte Mi var för stora och lådiga, medan S syftar till att exploatera audio-/videofilerna med högre pris och SOAF än Mi. Antagligen är det en lönsam inriktning, men för de som har uppfattningen att bra ljud med någorlunda tryck och basdjup kräver lådvolym är S3 Standard en ganska dyr instegsmodell.

Frågan är vad som blir av Mi1. K3 tar ju upp mindre golvyta än Mi1 på stativ och kanske uppfattas som mindre påträngande estetiskt. Ska stativarna ses som instegsmodeller eller som alternativ för dem som vill undvika resonansproblem?

#50

Postad 31 oktober 2007 - 10:04

Mårten_C
  • Mårten_C
  • Användare

  • 101 inlägg
  • 0
Vad skulle rekommenderas till A70+S3-super, Single-wire lr Bi-Wire???



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.