Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Plötsligt problem med ljudet

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 mars 2019 - 12:09

EpicBrainDamage
  • EpicBrainDamage
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Tjena!

Först ska här nämnas att jag är otroligt okunnig på allt detta, jag är helt enkelt en okunnig snubbe som gillar att lyssna på musk :)

 

Okej, såhär ligger det till.

 

Fick helt plötsligt problem med ljudet från ingenstans. Ingenting som utlöst det vad jag kan komma på! Spelade inte onormalt hög volym, ingen som dragit i någon kabel, spillt något på förstärkaren eller liknande. 

 

Ljudet har alltid varit riktigt bra (enligt mina mått lol) men helt plötsligt en dag så var det inte så längre. Det en gång så klara ljudet är nu dovt och "burkigt". Vid vissa toner och speciella typer av ljud så är det nästan lite "skrapigt" ljud lite likt ljudet baselement ger ifrån sig när man spelat sönder dom.

Misstänkte direkt att något i förstärkaren gått sönder då den har ett antal år på nacken, så lämnade in den till en lokal ljudbutik. Dom hittade några småfel som åtgärdades utan problem. Problemet är att problemen kvarstår och jag har ingen aning om vad som är felet. Hittar inga uppenbara problem med kablar, elementen eller något annat.

 

Skulle vara evigt tacksam för all hjälp jag kan få!! :D

 

 

Förstärkare: Harman/Kardon HK 3470

Golvhögtalare: Infinity Alpha 30

Baslådor: Gas 12" x2

 

Förstärkaren är kopplad till tvn med en 3.5mm kabel. Sedan spelas all musik, film osv på tvn med en Chromecast.

 

 

-Epic

 



#2

Postad 08 mars 2019 - 14:28

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 0
Eftersom du kollat stärkaren, gissar jag att det där skrapiga ljudet kommer från trasiga membran. Antingen att limmet lossnat i "spindeln" alternativt gummiupphängningen lossnat/torkat. Om gummiupphängningen är hel, försök försiktigt dra membranet i sidled. Skrapar det har du troligen funnit felet.

Redigerat av PML73, 08 mars 2019 - 14:30.


#3

Postad 08 mars 2019 - 15:02

kaffe-koko
  • kaffe-koko
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Jag tycker det låter som du skall kolla över dina signalkablar. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.