Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Harman Kardon HK 990

213 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HK 3490 (Stereoförstärkare) 7 9,13 (29) Inga priser
Harman Kardon HK 3390 (Stereoförstärkare) 2 7,75 (3) Inga priser
Harman Kardon HD 980 (CD-spelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Harman Kardon HK 980 (Stereoförstärkare) 3 8,92 (35) Inga priser
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
Harman Kardon HK 990 (Stereoförstärkare) 1 9,39 (37) Inga priser
32 relaterade trådar
Köpråd - Stereoförstärkare upp till 5000 (356 inlägg) 1 mån sedan
Köpråd - Stereoförstärkare 15-30000 (157 inlägg) 2 år sedan
2-kanalsförstärkare med Hembiofunktion (198 inlägg) 5 år sedan
2-kanalsförstärakare till Elac fs407 (34 inlägg) 7 år sedan
2-kanalare, mest kraft för pengarna (ca 5-6k) (23 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Anti-Mode 8033 till HK 3490. Konstigt med icke eq:at fullregister i frontar (3 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Prisvärdaste StereoFörstärkaren med DAC (31 inlägg) 10 år sedan
Klen bas med HK980 (17 inlägg) 10 år sedan
* Officiell Tråd - Harman Kardon * (95 inlägg) 10 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 10 år sedan
Ersätta Harman Kardon HK3390 med AVR460? (0 inlägg) 11 år sedan
Harman/Kardon HK 980 - Någon som ägt? (1 inlägg) 11 år sedan
Stereo kontra surround? (2 inlägg) 11 år sedan
XTZ Class A100 D3 VS HK 980 stereo förstärkare?????? (2 inlägg) 11 år sedan
Hjälp mig hitta kablar som matchar mitt system. (10 inlägg) 12 år sedan
Stereo vs surround - koppla kringutrustning (5 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Harman Kardon 3490 (43 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
HK 3490 med B&W DM686? (3 inlägg) 13 år sedan
vilka högtalare passar HK förstärkare (9 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
Integrerad förstärkare (43 inlägg) 14 år sedan
H/K 980 vs. H/K AVR 255 (1 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
vilken uppgradering ger störst skillnad? (6 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare till Monitor Audio RS6? (36 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan
HK 990 (6 inlägg) 15 år sedan
Uppgradera systemet - funderingar (2 inlägg) 15 år sedan

#101

Postad 08 november 2009 - 16:08

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Nice. Är själv sugen på att köpa HK990 och antingen RX8 eller CM9.

Just nu lyssnar jag mest med hörlurar. Jag har squeezebox duet -> dacmagic -> hörlursförstäkare. Det låter bättre än squeezebox -> hörlursförstärkare. Det märks mest på dynamiken. Men jag har hört att DAC:en i HK990 ska vara väldigt bra och jag tvivlar att DacMagic är bättre. Möjligtvis kommer det att låta annorlunda... men inte bättre.

Hur är det med EQ möjligheter på HK990? Finns det digital out på den? Om ja, klarar den pass through?

#102

Postad 09 november 2009 - 08:37

Unregistered7b682857
  • Unregistered7b682857
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Nästa månad blir det köp av lite nytt kablage och ska då även tetsa analogt vs digitalt från min Squeezebox och se om jag kan höra någon skillnad. Sambon kommer hjälp mig att växla så det blir blindtest. Kan jag inte höra någon skillnad så blir det några rejäla kablar då jag är en sdåan som tycker det låter bättre om jag vet att det ser bra ut.


Tror knappt du behöver köra detta test, det är en rejäl skillnad mellan dacen i Squeezebox och i HK990. Jag köpte förstärkaren mcyket på grund av detta och att jag i princip endast lyssnar från Squeezeboxen numera. I mitt fall är det en Squeezebox classic.

#103

Postad 09 november 2009 - 08:53

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hur är det med EQ möjligheter på HK990? Finns det digital out på den? Om ja, klarar den pass through?


HK990 har en tre-bands EQ som är unik för varje signalkälla, d.v.s. du kan ställa upp basen på skivspelaren och ställa ner den på CD-ingången utan att behöva gå in och ändra varje gång.

Den har en digitalutgång som klarar pass through.

#104

Postad 14 december 2009 - 22:49

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Har någon testat pass through samtidigt som man kör analogt ut?

Jag har precis testat en grej som jag har menat att testa länge och det är den optiska pass through funktionen på DacMagic. Jag testade för att se om jag kan splitta en digital källa.

MacMini -> toslink -> DacMagic -> coax -> receiver -> högtalare
..........................DacMagic -> rca -> line-in på hörlursförstärkare -> DT770

Ljudet spelades upp på högtalarna och hörlurarna samtidigt utan lag.
DacMagic stänger av det analoga ljudet om den inte förstår vad det är för något (DD, DTS) men släpper igenom ljudet till förstärkaren via coax.
DacMagic måste vara påslagen för att pass through ska fungera.

Går det att göra samma sak med HK 990? Och utan lag?

Meningen är att jag ska kunna ha min MacMini och min Airport Express kopplade till en DAC. Därefter vill jag kunna välja om jag vill ha ljudet till en sattelit + sub anläggning och/eller till golvhögtalare som är kopplade till en vettig förstärkare.

#105

Postad 14 december 2009 - 23:14

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Har någon testat pass through samtidigt som man kör analogt ut?

Jag har precis testat en grej som jag har menat att testa länge och det är den optiska pass through funktionen på DacMagic. Jag testade för att se om jag kan splitta en digital källa.

MacMini -> toslink -> DacMagic -> coax -> receiver -> högtalare
..........................DacMagic -> rca -> line-in på hörlursförstärkare -> DT770

Ljudet spelades upp på högtalarna och hörlurarna samtidigt utan lag.
DacMagic stänger av det analoga ljudet om den inte förstår vad det är för något (DD, DTS) men släpper igenom ljudet till förstärkaren via coax.
DacMagic måste vara påslagen för att pass through ska fungera.

Går det att göra samma sak med HK 990? Och utan lag?


Meningen är att jag ska kunna ha min MacMini och min Airport Express kopplade till en DAC. Därefter vill jag kunna välja om jag vill ha ljudet till en sattelit + sub anläggning och/eller till golvhögtalare som är kopplade till en vettig förstärkare.

Uuum, det snurrar lite här just nu, men du har alltså tänkt ersätta DacMagic med HK 990? Din anslutningskedja ovan blir ju lite lustig isåfall. :( Du är antagligen fel ute och syftar på HD 990 ;)

Hursomhelst, från HK 990 kan du defenitivt få ut digitala källor analogt, och enligt
Sidan fem punkt sex i manualen:
"6 Digitala koaxiala utgångar för digital inspel-
ing. Denna kan också användas för digital
nspelning av analoga källor." -- kan du även få ut analoga källor digitalt. :P

#106

Postad 14 december 2009 - 23:46

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Tack för snabbt svar!

Nej, jag syftar inte på HD990. Jag har däremot hört att HD990 laggar via optiskt ut och att det blir out of synch.

Jag vill ha valet att göra 2 eller 3 grejer parallellt utan att göra omkopplingar.

A) sattelit + sub system med egen receiver som matas med digital signal
B ) golvhögtalare + förstärkare + dac som matas med digital signal
C) hörlurar + hörlursförstärkare + dac som matas med digital signal

HK990 skulle kunna vara punkt B om den klarar pass through utan lag. Om den laggar får jag problem med lipsync.
DacMagic + Stereoförstärkare kan också vara B men det har jag redan fastställt själv.

Kan du rekommendera en bättre anslutningskedja?

Att en enheten har optisk pass through utan lag betyder att man kan göra daisy chains i all oändlighet utan signalförlust.

t.ex

MacMini till:
HK990 med optisk passthrough till billig AVR med sämre DAC men avkodningsmöjligheter.

Det mer normala sättet är:

Macmini till:
DAC:en i en AVR och sen med preout till en förstärkare. Det ställer onormala krav på DAC:en i AVR:en.

Så fort man har konverterat ljudet från digital till analog med den första DAC:en är det kört. Och det är det jag vill slippa.

Redigerat av Random Access, 14 december 2009 - 23:46.


#107

Postad 15 december 2009 - 00:07

Random Access
  • Random Access
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
Jag ställer en fråga som är enklare att förstå. :(

Kan man koppla t.ex en Benchmark DAC1 till en HK990 utan att behöva oroa sig för a/v sync?

#108

Postad 26 december 2009 - 13:03

Boogiereefer
  • Boogiereefer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Vad skall dubbla subwoofer utgångar vara bra för egentligen? Antar att det är för högtalare med bi-wire koppling? Och hur blir resultaten i dessa fall? Har då aldrig sett någon med 2st separata subwoofers i sina system iallafall.

#109

Postad 26 december 2009 - 13:47

Boogiereefer
  • Boogiereefer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Skulle det fungera att dra en bi-wire till single-wire kabel ifrån högtalar+subwoofer-utgångarna till stereo-frontarna för att dubbla effekten till dem?

#110

Postad 26 december 2009 - 16:19

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Vad skall dubbla subwoofer utgångar vara bra för egentligen? Antar att det är för högtalare med bi-wire koppling? Och hur blir resultaten i dessa fall? Har då aldrig sett någon med 2st separata subwoofers i sina system iallafall.


Jag har inte prova båda subutgångarna samtidigt men poängen är ju att ha 2 st genom enheten separat kalibrerade aktiva subbar och inte 2 st subbar, möjligtvis helt olika med exakt samma nivå osv.


Skulle det fungera att dra en bi-wire till single-wire kabel ifrån högtalar+subwoofer-utgångarna till stereo-frontarna för att dubbla effekten till dem?

Nej. Ett förslag är att du kollar in tråden Officiell: Koppla subwoofer för att få lite mer info ang. hög-och lågnivå.

#111

Postad 26 december 2009 - 17:40

Boogiereefer
  • Boogiereefer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Jag har inte prova båda subutgångarna samtidigt men poängen är ju att ha 2 st genom enheten separat kalibrerade aktiva subbar och inte 2 st subbar, möjligtvis helt olika med exakt samma nivå osv.


Nej. Ett förslag är att du kollar in tråden Officiell: Koppla subwoofer för att få lite mer info ang. hög-och lågnivå.


Förstod inte riktigt, men om det inte är meningen att man skall ha 2st separata subwoofers, lika eller olika, så behöbver man en subwoofer med 2par Rca ingångar för att kunna använda förstärkarens bägge subwoofer utgångar och på så vis kunna nyttja alla 300watt.

Men om man inte känner för att ha någon/några subwoofer(s) i sitt system och köra 2.0 istället för 2.1/2, skulle man då inte med hjälp utav en bi-wire till singel-wire kabel kunna få 300watt till vardera fronthögtalare, 150w från sub-utgången + 150w ifrån frontutgången?

#112

Postad 26 december 2009 - 18:43

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Lånat hem en Rotel RA-1520 i förra veckan, blev nöjd med ljudet men tyckte jag saknade lite kraft. Är ute efter en ny DAC dessutom så tänkte att HK'n är där lite mer kräm i än Roteln och lite mer funktioner. Vilket utsökt leder mig till min fråga, hur är subbaskalibreringen i HK990? Kan man dela dem i förstärkaren vid vald frekvens eller så? Vill avbelasta mina frontar som endast har en 6.5" bas var, och när de lirar hela frekvensbandet själva så får de jobba lite för mycket. Tänkte bygga två stycken 10" subbasar till sommaren och vill att de ska ta allt under 80Hz och låta frontarna jobba över det.

#113

Postad 26 december 2009 - 19:48

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Förstod inte riktigt, men om det inte är meningen att man skall ha 2st separata subwoofers, lika eller olika, så behöbver man en subwoofer med 2par Rca ingångar för att kunna använda förstärkarens bägge subwoofer utgångar och på så vis kunna nyttja alla 300watt.

Men om man inte känner för att ha någon/några subwoofer(s) i sitt system och köra 2.0 istället för 2.1/2, skulle man då inte med hjälp utav en bi-wire till singel-wire kabel kunna få 300watt till vardera fronthögtalare, 150w från sub-utgången + 150w ifrån frontutgången?

Om du bara har en subba använder du endast den ena, alltså sub1-utgången på HK990.

Alternativt ansluter du subbasen från förstärkarens
högtalarterminaler => subba => Högtalare
eller
högtalarterminaler => subba
+
högtalarterminaler => Högtalare

På sidan jag länkade till tidigare finns längst ner en länk som leder hit. Ta en titt så ser du hur en lågnivåutgång samt högnivåutgång kopplas till en aktiv (alltså med egen förstärkare) subbas.


Om du kopplar subwooferutgångarna på 990 till ett par högtalare så låter det precis så här mycket:
" [total tystnad] ".

Det är alltså en lågnivåutgångar - inte förstärkta högnivåutgångar där du ansluter högtalare. Därmed; nej, du får inte ut någon effekt (att tala om) från lågnivåutgångarna. Det kan jämställas med att koppla din CD eller DVDspelare direkt till högtalarna. HK 990 är en tvåkanalsförstärkare med subbasutgångar :D
Om du kikar i manualen bör där finnas bilder och förklaringar över hur du kan ansluta HK 990 till både högtalare och aktiva subbasar.


edit: flakkz, ja, man kan ställa själv i 10hz intervall eller låta setupen bestämma. Kommer inte ihåg vilken range man kan välja mellan men det står antagligen i manualen.

Redigerat av Rotelköpes, 26 december 2009 - 20:00.


#114

Postad 30 december 2009 - 19:40

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Sitter och lyssnar på en LP nu med nyaste tillskottet (äntligen!)
Låter trevligt som väntat i tvåkanal .

Men kan inte få processor/slutstegsläget att funka med min avr 255 :(

Får inget ljud alls från frontarna vid bluerayfilm. När jag kör ez eq setupen börjar den med sub (som e kopplad via 990) brusar fint går vidare till left front brusar ett flertal gånger högre och högre men sen säger den att det inte finns ngn left front . Men jag ser den och hör den ;) skumt eller e jag bara dum.
Vad ska jag göra steg för steg hade vart nice. Har aldrig kopplat så här förut .

Kan det vara ngn inställning på processorläget står inte så mycket i manualen. ??
Någon som kan förbarma sig och skriva en rad. Tack på förhand.

Edit : Bara jag som var dum visade det sig . Fipplade lite med inställningarna DSP PATH och EQ så löste det sig. ;)

Redigerat av Unregisteredb8ad097f, 30 december 2009 - 22:08.


#115

Postad 30 december 2009 - 22:15

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
PS
CD låter grymt bra med (Regina Spector just nu) .
Samt en iaktagelse, fan va stor den e! 255 ser pyttig ut jämte.
Väger som attan med, tjejen flyttar den inte från sin plats i första taget ;)

#116

Postad 31 december 2009 - 01:38

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0
Låter som folk är nöjda ;) Ska försöka ta hem den på provlyssning i veckan som kommer, se om den kan sparka liv i mina element. Hoppas man kan lyfta ljudet lite mer genom att låta HK'n fixa D/A-omvandlingen med.

#117

Postad 01 januari 2010 - 18:54

  • 0
Hur fungerar det här med 2 utgångar för subbasar, kan man driva basarna direkt från 990an eller äre en lågnivå som behöver förstärkas?

#118

Postad 01 januari 2010 - 19:59

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hur fungerar det här med 2 utgångar för subbasar, kan man driva basarna direkt från 990an eller äre en lågnivå som behöver förstärkas?


Lågnivå som behöver förstärkas.

#119

Postad 15 januari 2010 - 20:08

Fjod
  • Fjod
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag har en AVR 255 som driver mitt surroundsystem, och jag har lite funderingar på att skaffa mig en HK 980.
Tänkte köra den som ett "slutsteg" till fronthögtalarna.
Är det någon som kör på detta vis och kan säga om det fungerar tillfredsställande, eller om det blir några fördröjningar eller dyl.

Kan man ex. koppla in 255:an på övre registret och sedan 980:n via pre out som lägre registret för att på så sätt bi-ampa högtalarna?
Eller bör man bara koppla in 980:n via pre-out och driva hela registret med den.
Kör ett par Canton Chrono 509 som frontare.

Edit: Efter att ha läst lite mer ingående så lutar det åt att öppna börsen och skaffa en 990.

//Fjod

Redigerat av Fjod, 16 januari 2010 - 01:41.


#120

Postad 20 januari 2010 - 00:17

Bullrider
  • Bullrider
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej alla ljud galningar :) Har beslutsångest just nu. Har i dagsläget en Denon AVR 3806 med JBL E90 5.1 högtalarpaketet samt en Yamaha cd från 90talet. Är kanon nöjd med Denonen när man kollar film men tycker att när man lyssnar på musik så får jag inte nå riktigt tryck i basen på frontarna utan måste kompensera med suben. Nåväl hade till att börja med tänkt köpa en bättre cd spelare för att lyfta ljudet lite när man slänger på en cd skiva och har fasnat för HD 990. Den verkar vara en fin liten sak som även borde förbättra ljudet från datorn om man matar den med optiskt från datorn och kör analogt till Denonen om jag nu har förstått allt rätt. När man söker här på forumet på HD 990 så halkar man ju lätt in på HK 990 och ser att den går att använda som slutsteg till min Denon. Hmm då börjar man fundera. Kombon HD 990 + HK 990 har ju fått riktigt fina betyg samt den fungerar även ihop med hemmabion. Det tråkiga är att jag inte kan prov lyssna. Den lokala återförsäljaren har inte och tar inte hem 990 kombon för demo ;) Men fick bra pris, 4400:- för cd'n och 12000:- för stärkaren.

Så mina frågor på ett långt inlägg är:
Någon som har erfarenhet av HK/HD 990 och JBL E90? Hur fungerar dom ihop?
Hur pass stort lyft ljudmässigt blir det HK/HD 990 vs Denon/HD990 när man lyssnar musik? Det borde bli mer ork i basen samt bättre ljud med H/K.

Lyssnar mest på Blues/Rock HårdRock Typ Whitesnake, Deep Purple, AC/DC, Motörhead, Metallica, Slayer, In Flames men även Chris Rea, Mark Knopfler osv.

Redigerat av Bullrider, 20 januari 2010 - 00:39.


#121

Postad 20 januari 2010 - 15:26

Rotelköpes
  • Rotelköpes
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0
HK 990 som slutsteg är en höjdare sånär som på en sak; den saknar triggeringång för på/avstängning. Men om man inte störs av att slå på HK990 separat (eller om man har en fjärr med macro för att slå på och av både för-och slutsteg samtidigt) är det inga problem.

Hur det låter med din Denon som försteg genom dina JBL har jag tyvärr ingen aning om. Jag anser i alla fall att det finns massor av kraft i 990, så om det är vad som saknas kan jag tänka mig en förbättring. Dock omöjligt att säga om en ev. förbättring du kan komma att uppleva skulle vara värd de där tolv tusen.. Släng dig i tåget/bussen/bilen till närmsta återförsäljare (mediamarkt säljer hk men listas inte på prisjakt) och så att säga, sparka lite på däcken.

#122

Postad 20 januari 2010 - 18:06

Bullrider
  • Bullrider
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Avsaknaden av trigger ingång är inte nå problem. Har en Logitech Harmony 885 fjärrkontroll som jag förövrigt kan rekomendera till alla som är less på att ha en driva med fjärrkontroller. Jo åka för att lyssna hade varit men det är 30-40mil enkelväg till närmaste åf som ev har en hemma för demo <_< I bland är det inte så kul att bo i norra norrlands inland ;) Ljudet är faktiskt helt ok när man lyssnar på musik med Denonen men vid vissa skivor så tycker jag att ljudet "grötar" ihop lite och med Metallica: And Justice For All så låter baskaggarna från trummorna väldigt underligt :blink: Nå detta kan ju bli bättre med en ny cd spelare. Har varit sugen ett tag på en 2ch för att dom ska ju vara så mycket "bättre" än 7.1ch på just musik men är HK 990 12000:- bättre än Denonen ;) Man får väl börja med en HD 990. Ska ner till Stockholm i augusti på Sonispher festival å då får man knalla in på nån affär och prov lyssna. Rekomendationer på nån bra affär nere i hufudstaden och då gärna med H/K Denon och JBL

#123

Postad 24 januari 2010 - 23:19

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har cd-spelaren HD990 stående direkt ovanpå HK990?

Jag har ganska trångt i min möbel, bara ca 2cm frigång ovanför cd'n som det är nu. HK990'n är ju djupare än HD990'n och har vädringsluckor såpass långt bak att det inte verkar vara några problem för förstärkaren att ventilera. Men det blir fortfarande ganska ordentligt varmt däromkring, tror ni det kan vara skadligt för cd-spelaren? Har faktiskt märkt att den skippar till någon gång ibland när systemet har varit igång länge, kan det vara värmerelaterat?

Skulle isf en stenskiva eller dyl. på 1cm hjälpa, eller måste cd-spelaren längre bort från förstärkaren? Kommer inte tas emot väl av sambon :)

#124

Postad 30 januari 2010 - 11:32

Unregistereda6e1d63e
  • Unregistereda6e1d63e
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Har både HD990 och HK990. Är det fler än jag som upplever att RCA låter bättre än HRS-linken?
Någon som testat XLR?

#125

Postad 09 februari 2010 - 00:02

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Har både HD990 och HK990. Är det fler än jag som upplever att RCA låter bättre än HRS-linken?
Någon som testat XLR?


Vad kör du för RCA-kablage? Jag provade med 1m Profigold RCA vilket inte är någon värsting direkt men inte ett lakritssnöre och tycker det låter tydligare med mer separation med HRS istället, men kan ju då mycket väl bero på att mina RCA inte håller måttet. Märkte dessutom en viss skillnad i volymen så fick korrigera ner RCA-ingången före jag kunde jämföra bättre.

#126

Postad 09 februari 2010 - 18:49

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Älskar verkligen denna stärkare . :lol:

En sak bara, köpte mig ett par senn HD 465 hörlurar till kvällslyssning/tvspel.
Köpte dessa olyssnat , funkar bra till tvspel använder då HK avr 255 . Testa med musik HK 990 sätter in pluggen inget ljud i lurarna däremot i högtalarna som vanligt ? Upptäcker att jag måste stänga av speaker 1 skumt ska det vara så?.
Upplever vidare att ljudet suger fett, jämfört med högtalarna .

Är dessa lurar för ca 600 verkligen så dåliga eller är det fel på min 990? Kan det vara ngn inställning. Synpunkter ;)

#127

Postad 11 februari 2010 - 16:50

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0
Har du justerat gain, bass, treble något för högtalarsystemet? Tror det påverkar hörlursuttaget också (rätta mig om jag har fel någon!), så det kan påverka ljudet i lurarna. Jag har min rätt neutralt justerad (endast -1 i bass) och uppfattar ljudet till mina 55-ohmiga AKG 240S som ypperligt för att vara utan separat hörlursförstärkare, jag får bara dra upp volymen något mer än när jag använder högtalarna.

#128

Postad 11 februari 2010 - 20:22

Unregistereda6e1d63e
  • Unregistereda6e1d63e
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Vad kör du för RCA-kablage? Jag provade med 1m Profigold RCA vilket inte är någon värsting direkt men inte ett lakritssnöre och tycker det låter tydligare med mer separation med HRS istället, men kan ju då mycket väl bero på att mina RCA inte håller måttet. Märkte dessutom en viss skillnad i volymen så fick korrigera ner RCA-ingången före jag kunde jämföra bättre.

Kör med audioquest diamondback. Stämmer att RCA-ingången ligger 2-3db högre men jag tycker att mellan registret blir mer pang på liksom.....även om jag nivåmatchar.

Redigerat av Unregistereda6e1d63e, 11 februari 2010 - 20:22.


#129

Postad 13 februari 2010 - 22:21

Unregistereda5b82afd
  • Unregistereda5b82afd
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Hur pass stort lyft skulle det vara att byta min hk980 mot en 990? Någon som haft båda och jämfört?

Är tänkt att den ska driva ett par Monitor audio Rx8.

#130

Postad 15 februari 2010 - 15:46

Unregisteredb8ad097f
  • Unregisteredb8ad097f
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Har inte jämfört i samma rum men i gamla lägenheten provade jag 980 till mina högtalare. Tycker 990 är ett rejält kliv från hur det lät där med 980 , men svårt att jämföra .

Bästa är att låna hem och prova. Allt e ju relativt :( Vad jag tycker e ett stort lyft kanske du inte uppfattar som vidare värst. Mina högtalare är ganska tungdrivna med, vet inte hur det är med dina.

#131

Postad 20 februari 2010 - 17:42

john-johnsson
  • john-johnsson
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tjena! Ursäkta en säkert dum fråga, men är helt grön på sånt här. Är det normalt att det knäpper till i förstärkaren när man ändrar source?

#132

Postad 21 februari 2010 - 10:56

Unregistereda28a93fc
  • Unregistereda28a93fc
  • Användare

  • 199 inlägg
  • 0

Tjena! Ursäkta en säkert dum fråga, men är helt grön på sånt här. Är det normalt att det knäpper till i förstärkaren när man ändrar source?


Inget konstigt med det.

#133

Postad 02 mars 2010 - 21:18

gnisslo
  • gnisslo
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hur pass stort lyft skulle det vara att byta min hk980 mot en 990? Någon som haft båda och jämfört?

Är tänkt att den ska driva ett par Monitor audio Rx8.

har själv haft en hk 650 ca åtta år gammal.. den va ju på sin tid en referanse till alla andra
förstärkare med sitt högklassiga ljud.. och starka strömdel (50 amp) ca... har lyssnat på 980
i butik och varken den eller 650 kan jämföras med hk 990.. den e i en egen liga helt enkelt..
lyssnade även på en nad för 11,000 och den lät ju inget vidare alls..

#134

Postad 09 mars 2010 - 14:19

Unregistered5714e0fd
  • Unregistered5714e0fd
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0
Hej på er

Är mycket nyfiken på denna monsterstärkare, framförallt tack vara möjligheten till rumskorrigering.
Jag har lyckats mäta mitt rum med Tombstone och har några dippar, och om man skulle kunna justera dessa elektroniskt på ett vettigt sätt, tex med HK 990 skulle den kunna vara ett alternativ till den Vincent SV-236 som jag spelar med idag.
Jag har läst i lite olika trådar om 990 men endast någon kommentar om rumskorrigeringen, och i det fallet så funkade den inte något vidare.

Alla erfarenheter och kommentarer om rumskorrigeringen mottas tacksamt alltså!!

Förresten, hur kopplar man en dator på bästa sätt till denna förstärkare...jag har idag en extern DAC från Pro-Ject, men de i förstärkaren kanske låter bättre...

//borka

#135

Postad 09 mars 2010 - 18:03

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0

Hur pass stort lyft skulle det vara att byta min hk980 mot en 990? Någon som haft båda och jämfört?

Är tänkt att den ska driva ett par Monitor audio Rx8.


Jag har ägt båda samtidigt och tycker att 990 är hörbart bättre än 980. Ljudet är större och basen har bättre kontroll. Dina fina högtalare förtjänar definitivt en 990. :wub:

#136

Postad 25 maj 2010 - 22:08

Boogiereefer
  • Boogiereefer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har använt min hk990 till att spela vinyl-skivor genom rca kabel samt spela cd-skivor genom optisk , men jag lyckas inte spela mina flac låtar genom i-rivern med varken mini-jack till jack kabel eller mini-jack till phono kabel, antar att jag inte ställt in förstärkaren rätt då den bör klara av att spela flac, har inte provat att spela mp:3 ifrån i-rivern ännu, saknar dator för tillfället men har spelat ifrån min gamla pc förut genom den optiska kabeln och det har fungerat fel fritt. Om någon har något tips på hur jag kan få stärkaren att spela flac ifrån min i-river så får ni gärna svara. Mvh Boogiereefer

#137

Postad 26 maj 2010 - 08:31

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Jag har ägt båda samtidigt och tycker att 990 är hörbart bättre än 980. Ljudet är större och basen har bättre kontroll. Dina fina högtalare förtjänar definitivt en 990. :(


Någon som har erfarenheter mellan 990 och NAD 375?
Har bara läst Ljud & Bild och de föredrog (till viss del vad jag förstod) NAD 375.

#138

Postad 30 maj 2010 - 20:32

Boogiereefer
  • Boogiereefer
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det någon som kan förklara för mig hur jag skall koppla och ställa in förstärkaren till irivern för att kunna spela musik i Flac-format?

#139

Postad 31 maj 2010 - 23:05

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Analogt

#140

Postad 01 juni 2010 - 19:32

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har någon kommentar ang HK990 vs NAD375?
Själv har jag lyssnat på båda fast på olika ställen och olika högtalare så det är en ganska döfödd jämförelse även om de lät bra båda två.

#141

Postad 06 juni 2010 - 22:28

Unregisteredfd74f397
  • Unregisteredfd74f397
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Är det någon som kan förklara för mig hur jag skall koppla och ställa in förstärkaren till irivern för att kunna spela musik i Flac-format?


som stellan_artois sa, analogt. HK990 har inte någon avkodning för flac så du får köra någon av de vanliga analoga ingångarna och låta irivern sköta omvandlingen.

#142

Postad 16 juni 2010 - 22:39

Disco_Pierre
  • Disco_Pierre
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag ägde en NAD C375BEE för jag bytte till min nuvarande HK990 för att jag tyckte att den passade bättre till mina högtalare (Dynaudio excite x16) men i mina öron är Nad förstärkaren mera neutral än HK 990, i mina öron är hk 990 bättre men det handlar ju om matchning av högtalare och tycke o smak men de är båda bra stärkare mvh Pierre.

#143

Postad 17 juni 2010 - 08:34

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Lysande! här har vi en som sitter på korten.
Kan du beskriva lite mer ljudskillnader och vad är det som HK990 inte är neutral på och vad är det som gör att den passar bättre för dig och dina högtalare?

Själv letar jag efter den som ger fylligare och stabilare bas/låga mellan-fundament.

Mvh
/ Daniel

#144

Postad 17 juni 2010 - 08:59

Disco_Pierre
  • Disco_Pierre
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Yes! anledningen till att jag just valde denna förstärkare var för att den just spelar med stabilare bas än NAD c375bee och för att den har en lite varmare grundklang. Med ibland tycker jag att ljudet i HK 990 är lite som en hängmatta, alltså att mellanregistret är lite till baka lutat men inget allvarligt. Det enda jag saknar nu är bättre grepp i basen då högtalarna jag driver nu har 18 tums basar, men har du mindre membran borde de inte vara några bekymmer. Men i ditt fall hade jag valt hk 990 av de två, men de bästa är ju om du har möjlighet att testa dem innan köp. Mvh Pierre

#145

Postad 18 juni 2010 - 17:49

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0
Så HKn har varmare grundklang än NAD? Läste precis om någon här på forumet bytte från Naim till HK990 men han fick då för ljust ljud? Lät lite förvånande i mina öron.

Hur stort är steget från min HK970 till HK990? Vad skulle förändringen bli?
Har A/B jämfört visserligen ganska snabbt men ändå, min HK970 mot NAD 375 på hifiklubben så där vet jag.

#146

Postad 18 juni 2010 - 18:57

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

  • 1 309 inlägg
  • 0

Så HKn har varmare grundklang än NAD? Läste precis om någon här på forumet bytte från Naim till HK990 men han fick då för ljust ljud? Lät lite förvånande i mina öron.

Hur stort är steget från min HK970 till HK990? Vad skulle förändringen bli?
Har A/B jämfört visserligen ganska snabbt men ändå, min HK970 mot NAD 375 på hifiklubben så där vet jag.


Lite nyfiken, 970 mot 375, skillnader?

#147

Postad 19 juni 2010 - 04:17

Disco_Pierre
  • Disco_Pierre
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Ok? jag upplevde det tvärtom i mina högtalare. Men en sak står klart, hk990 spelar med ett tyngre basfundament än vad 375an gör, 375an låter slankare i mina öron, sen tycker jag att 990n är något varmare i ljudet. Har själv en hk970 och de skillnader jag hörde var att diskanten inte tenderade till att bli vass i 990n som den kunde bli i 970n, sen har 990 bättre kontroll i basen och en överlag bättre upplösning i ljudet och en något större ljudbild och mera kraft. Mvh Pierre.

Redigerat av Disco_Pierre, 19 juni 2010 - 04:21.


#148

Postad 19 juni 2010 - 11:14

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

  • 1 421 inlägg
  • 0

Lite nyfiken, 970 mot 375, skillnader?


Absolut, ville bara inte skriva något innan jag fick svar för att inte ev. färga svaren.
Jag tycker ofta att hifiklubben har dåliga lyssningsförhållanden, och likaså denna gången, men man får ta det för vad det är. Kopplade in oss på ett par 684 som var det närmaste mina 683 dom hade. Och växlade, försökte få till volymen någorlunda lika även om det gick si så där. Men det stod helt klart att min HK970 som jag alltid varit så nöjd med fick sig en skaplig omgång av 375. Nu är ju 375 dubbelt, ja nästan tredubbelt så dyr så det vore egentligen konstigt om de skulle spela jämt. Men ljudbilden tog flera steg framåt och var mer tyngd i lägre mellanregistret. Ganska ungefär precis som det jag letade efter. Så skillnaden var så pass att jag är intresserad av att byta upp mig. "Problemet" är väl egentligen att jag har lyssnat på HK990 när jag skulle köpa mina RX8 och det lät också väldigt bra. NAD har jag inte hört med mina RX8 och kan inte lyssna heller. Så matchen mellan NAD375 och HK990 är ju ännu mer intressant jämfört med HK970.


Ok? jag upplevde det tvärtom i mina högtalare. Men en sak står klart, hk990 spelar med ett tyngre basfundament än vad 375an gör, 375an låter slankare i mina öron, sen tycker jag att 990n är något varmare i ljudet. Har själv en hk970 och de skillnader jag hörde var att diskanten inte tenderade till att bli vass i 990n som den kunde bli i 970n, sen har 990 bättre kontroll i basen och en överlag bättre upplösning i ljudet och en något större ljudbild och mera kraft. Mvh Pierre.

Nu var det Naim den personen gick från till HK990, och Naim har jag ingen som helst koll på hur dom låter så jag kan inte lägga för mkt vikt på hans påstående men har inbillat mig att det "borde" vara tvärt om sett till det jag har hört från försäljare om att HK990 skulle vara snäll i toppen och passa rock bättre osv.
Att HK990 skulle spela med "mer pompös" bas än NAD375 höll Bild & Ljud med om vid deras test men ändå tyckte de att basfundamentet bankades in hårdare och mer taktfast med NAD. (vad de nu menar med det?)

Läs testet här: Bild och Ljud test av NAD 375 och HK990

Att NAD 375 skulle vara mer slankare och mindre varm i ljudet än HK990 gör mig lite "nervös" inför ett köp av 375:an, det är ju inte det direkt jag är ute efter. Det låter bra det du skriver om 990 vs 970 men att ljudbilden skulle vara "något" större jämfört med min erfarenhet av NAD 375 som var mkt större än 970 blir mig lite fundersam på 990:n :-)

Kikar man på den befintliga beg. marknaden (oprutade priser) så verkar HK990 ligga på ca 10.000:-, NAD 375 9.000:- men så dyker i de priserna även upp NAD M3 för ett par lappar till, kanske är något att lägga till intresse-listan?

Ang HK990´s rumskorrektion. Är det något i praktiken att ha? tycker ofta i alla fall med biomaskiner att det brukar bli för tunn ljudbild? Kan man gå in och ställa någon form av eq-själv om så skulle önskas? (ja förutom bass och treble?)

Ang Bass och Treble så fungerar absolut min HK970 bäst med direct. Dvs utan tonkontroller. Men ibland dyker det upp gamla klena inspelningar som definitivt skulle behöva lite hjälp. Men tycker inte att HK970´s tonkontroller är något av det bättre jag har stött på. Där fungerar min Onkyo 803 mkt bättre med sina reglage. Är HK990 bättre på den punkten eller är det bara att glömma de med?

Redigerat av Unregistered0c078b54, 19 juni 2010 - 11:28.


#149

Postad 21 juni 2010 - 22:46

AndreasG
  • AndreasG
  • Lärjunge

  • 324 inlägg
  • 0
Jag kan inte tänka mig att den kan upplevas som vare sig varm, kall i.o.m. att den avviker -0.16dB mellan 20-20kHz (se sidan 3 i denna tråd). Dessutom är dämpfaktorn >200 mellan 20-20kHz, så jag har svårt att se att ska vara "varm" eller "kall". Den borde vara rätt så neutral. I jämförelse med annat kan den förstås vara vad som helst, beroende på vad man jämför med. Ni som äger den, hur funkar rumsjusteringen? Funkar den (bra) även utan sub?

#150

Postad 12 juli 2010 - 21:25

tge
  • tge
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Skaffade ett par MA RX8 högtalare för några månader sedan och är nu riktigt sugen på att byta ut min stärkare också. Kör i nuläget på en HK970 och tycker egentligen den spelar helt ok men har ändå börjat kika på 990n. Något som lockar med den är att den har inbyggd DAC då jag nästan har all min musik på datorn. Har ingen möjlighet att provlyssna på 990n med samma högtalare som jag har här där jag bor, därför velar lite fram och tebax hur jag ska göra. Någon som lyssnat på 990+RX8 som kan berätta hur dom upplever det?

Största frågorna jag ställer mig själv just nu är hur stor skillnad det egentligen skulle bli? Är det värt pengarna och finns det andra alternativ jag borde kika på först?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.