Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac, ett par saker många glömmer.

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 maj 2019 - 13:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 041 inlägg
  • 0

Det gick inte riktigt som jag hade tänkt för mina frontar är ytterst kompetenta i basen.
Men jag tror själva poängen syns tydligt iaf.

Fast jag kommer börja baklänges med target curves.

Diracs PEQ funktion som ligger dold i programmet klarar att boosta 10dB.

Det är ganska mycket och det kan få även rejäla förstärkare att gå på knä vilket kommer resultera i oljud.

Så vad göra om man är basnarkoman, jo man har ett Target som inte går över +6db vilket resulterar i att största delen ligger runt -4dB

Nedan har vi 2 olika varianter av Harmans Target curve.

Nu blir man kanske orolig när så stor del ligger på minus, det är bara filtret som gör det och i BM kommer signalen att öka med X antal dB.
Dock så förlorar man lite nivå men jag anser det försumbart

Har man dock för stor obalans i nivå mellan kanalerna då kan det ge problem i slutändan.

Så var noga med att nivåmatcha alla kanalerna så bra det går.

+10dB i basen

DnozVeb.png

Och +6dB

qH0gT96.png

På båda ovanstående ex boostas det bara med ett par fåtal dB, var snäll mot din förstärkare ;)

Tyvärr så kan man inte köra Dirac med BM aktivt om man inte har en Minidsp och jag tror Datasat även har BM igång så det är inte bara att mäta, korrigera och tro allt är bra.
Man blir ofta tagen av hur bra det låter och glömmer bort att det oftast är mer att hämta.

Regel Nr 1
Använd Aldrig gardinen och ha samma korrigering i Alla kanalerna!!

Regel Nr 2

Verifiera Alltid med REW när du har satt BM!!

Nedan kommer lite ex av hur snett det kan gå, tyvärr inget om hur dålig basen kan bli då jag inte har dålig bas utan Dirac.

Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2019 - 15:07.

Postad 30 maj 2019 - 14:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 041 inlägg
  • 0

Här har jag satt upp gardinen vid 50hz och mer normala högtalare hade fallit ganska snabbt under 40hz.

En typisk LCR högtalare stendör under 60 - 70hz så sätter du gardinen där, eller korrigerar ner basen då kommer du få problem.

bFMN5hF.png

Peaken vid 37hz kommer alltså finnas kvar efter BM är satt men det hade varit långt värre om högtalaren hade fallit naturligt under 50hz.

Så hur mäter det med/utan gardin, inte så illa i mitt fall då basen redan finns.

Högtalarna satta som Large

92h3Waw.png

Men om vi sätter dom på Small.....

vyoZw58.png

Postad 30 maj 2019 - 15:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Veteran

• 2 041 inlägg
  • 0

Så om jag då sätter högtalarna som Small och jämför med/utan gardin så syns bulan.

Inte mycket till bra exempel alls det här ju...

Till och med Group delay och fas ser ok ut.

PTpNfnR.png

Allt i mitt rum, mina val av delning osv är baserat på mina öron o hur det mäter, erfarenhet helt enkelt.

Vad jag kunde utläsa så skulle delning vid 50hz fungera bra men vad händer om vi justerar den?

Eftersom vi sveper Dirac utan BM så kan allt hända och som jag har nämnt i flera trådar, verifiera med REW!!

Klockrent ex på att Dirac inte är speciellt användarvänligt i nuvarande utförande.

Delning vid 80hz

jiM91DV.png

Och hur visste jag att 80hz skulle bli så här, REW så klart :)

Se hur fasen ser ut runt 80 vid full range med Dirac.

PCLcrbW.png

Med BM och delning vid 50hz så försvinner all orolighet.

GIFkbEo.png

Redigerat av johan b-lund, 30 maj 2019 - 15:22.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2019 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.