Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Broadbandbox - bra/dåligt?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 september 2002 - 14:18

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Jag kommer kanske få ett erbjudande via jobbet om att få hyra en broadbandbox med tillhörande 42" plasmaskärm(HDTV). Hyresavtalet är på 36-mån.
Bredbandsboxen är en ny box som kan ersätta videon, tv:n, pc:n, och om man så vill hembion. Hembion kommer jag självklart inte att röra, den är helig. Däremot kommer boxen att ersätta min tv (en stor skillnad att gå ifrån 28" till 42"), min video (går att spela in program på boxens hårddisk), min pc (boxen har en processor på 1.8Ghz, 512Mb Ram, 120Gb Hårddisk, ett grafikkort i Geforce2 kvalitet för spel m.m)
Jag kommer också att skaffa Adsl för att då kunna surfa i storbildsformat. Det följer med ett trådlöst tangentbord så att man kan sitta i soffan och surfa.[:)]

Vad tycker ni, ska man hoppa på detta erbjudande?
Det kommer troligen att kosta ca 700kr/mån.

För mer info se länk nedan

http://www.broadbandbox.net/

#2

Postad 16 september 2002 - 14:23

dajz
  • dajz
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
hyrköp eller bara hyra?

#3

Postad 16 september 2002 - 14:25

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Hyra.

Man kanske kan köpa loss den efter 36 mån men det har jag inte kollat upp.

#4

Postad 16 september 2002 - 14:30

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

  • 1 571 inlägg
  • 0
Mitt tips är att haka på det och använda Plasman så mycket som möjligt och sedan INTE köpa loss den. En plasma tappar ganska mycket efter 5 år och efter 10 år är den slut.

Hyr nu och njut i 3 år, sen kanske det dyker upp något nytt erbjudande.

#5

Postad 16 september 2002 - 14:36

hymer
  • hymer
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0
Låter fett som tusan :D

#6

Postad 16 september 2002 - 14:36

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Ja, det är inte helt fel med en 42" plasma istället för min "fjuttiga" 28". Vet inte vilka det är som gör skärmarna men det måste vara mycket god kvalitet om man ska använda den som en dator.

#7

Postad 16 september 2002 - 14:40

dajz
  • dajz
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
OM det nu är en plasma och inte "bara" en bakprojektionstv

#8

Postad 16 september 2002 - 14:58

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
dajz---> Om du kollar länken så ser du att det är en plasma. Får väl hoppas att de är ett seriöst företag och inte sysslar med falsk marknadsföring. Ser iaf äkta ut i mina ögon.

#9

Postad 16 september 2002 - 15:07

dajz
  • dajz
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Jag kollade länken och ser produkten ut precis som på bilderna så är det en plasma och då skulle jag nog ta en. Men tittar man på presentationen och lyssnar på vad han säger så nämner han en "multimedia skärm från 29" och uppåt....."
Jag hittar ingenstans där det står att man får med en plasma... bilden kan vara manipulerad för att det ska se snyggt ut

#10

Postad 16 september 2002 - 15:22

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Jo, glömde att nämna att man kan välja från 29" (vanlig widescreen) upp till 60". Jag tror att det är från och med 42" som det blir plasma.

#11

Postad 16 september 2002 - 15:36

Unregistered3e8a25cd
  • Unregistered3e8a25cd
  • Beroende

  • 1 114 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Black Rob
Mitt tips är att haka på det och använda Plasman så mycket som möjligt och sedan INTE köpa loss den. En plasma tappar ganska mycket efter 5 år och efter 10 år är den slut.

Vad jag har hört så ska plasmaskärmarn ha längre driftstid än vanliga CRT-apparater = > 20.000 timmar.

HeavyFuel: Du får återkomma om du bestämmer dig för att ta paketet så vi får höra om det är bra eller inte.

#12

Postad 16 september 2002 - 17:37

Unregistered5c3bf7e8
  • Unregistered5c3bf7e8
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Du kommer att efter hyrestiden bli erbjuden att få köpa loss den. Jag jobbar själv på finansbolag och jobbar bl a med Hem-PC erbjudanden mot företag. Broadbandbox erbjuder finansiering via GE Capital vet jag.

Enligt RSV:s beslut om hem-pc till personal så skall PC:n (Broadbandboxen i ditt fall) köpas loss till marknadspris. Om så icke sker så kommer du att förmånsbeskattas för förmånen. Så du vet inte idag vilket pris du kommer att blir erbjuden att köpa loss den för. Ibland kan det dock läggas in i hyresavtalet mellan finansbolaget och arbetsgivaren vilket pris som gäller för utköp. Det har hänt många gånger att de anställda räknar med att få köpa datorn billigt och att de blir erbjudna att köpa datorn för mycket högre än vad de hade tänkt. Det kan därför vara bra att redan nu förhandla med finansbolaget om ett utköpspris. Det är dock något din arbetsgivare skall göra.

#13

Postad 17 september 2002 - 12:39

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
andr-hed--->ok, tack för uppgifterna!

Om jag slutar på jobbet eller om jag börjar plugga osv vad händer då med boxen? Går den tillbaka till Broadbandbox?

#14

Postad 17 september 2002 - 14:25

Unregistered5c3bf7e8
  • Unregistered5c3bf7e8
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Boxen går aldrig tillbaka till Broadbandbox. De har sålt den till finansbolaget. Det finns olika scenarier som kan hända om du slutar din anställning. Vad som händer beror på vilka försäkringar din arbetsgivare har tecknat med finansbolaget. I 99% av fallen ingår alltid en allriskförsäkring i månadskostnaden. Den täcker fysiska skador på objektet. Om det endast finns en allriskförsäkring så och du slutar så brukar följande alternativ uppstå:
- Du kan lämna tillbaka boxen till din arbetsgivare som förhoppningsvis hittar en annan anställd som är villig att ta över den.
- Du kan bli erbjuden att köpa loss den från finansbolaget. Då brukar finansbolaget ta ut en administrativ kostnad på ca 1000 kr + återstående hyror för din box diskonterade till 1-2% (=det blir något lägre än återstående hyror eftersom finansbolaget får in pengarna i förtid). Detta kan dock bli ganska dyrt om det sker i början av hyrestiden. Det kan då i värsta fall bli dyrare än kontantpriset. Detta därför att finansbolaget har rätt att få ersättning för förlorade intäkter. Detta problem försvinner dock ju längre tid du har hyrt datorn.

Det är även möjligt för din arbetsgivare att teckna försäkringar som täcker att personal slutar. Då löser försäkringsbolaget som finansbolaget samarbetar med ut datorn om det inte finns någon annan anställd som är villig att ta över den. Försäkringsbolaget vill förstås snabbt bli av med datorn så de brukar erbjuda den som slutar sin anställning att köpa den från dom ganska förmånligt.

Du kommer att få underteckna ett hyreskontrakt med din arbetsgivare för lån av boxen. Ibland kan arbetsgivaren i det kontrakten skriva vad som händer om man slutar sin anställning. De kan i värsta fall kräva att du måste lösa ut datorn från finansbolaget. Det är dock ganksa ovanligt att de brukar kräva det.

#15

Postad 17 september 2002 - 17:11

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Var inne i deras butik på Birger Jarlsgatan igår. Fick en demovisning av boxen och man kan väl säga att inte en mungipa varr torr.[:D]
Tyvärr så är det en ganska lång leveranstid på boxen. Tidigast i november-december kan man få hem grejerna. Sedan måste fler på jobbet nappa på detta erbjudande för att arbetsgivaren ska genomföra hyresavtalet.
Hur utgången blir får framtiden utvisa.

#16

Postad 15 november 2002 - 16:36

Heavyfuel
  • Heavyfuel
  • Lärjunge

  • 261 inlägg
  • 0
Suck[xx(][:(]

Fick reda på att det var för dålig efterfrågan på jobbet för att det skulle bli någon box. Då har man gått och dreglat helt i onödan. Får väl dras med min 28" tv ett tag till.

Är det någon annan som har några erfarenheter av denna broadbandbox elller har det bara passerat obemärkt.?

#17

Postad 15 november 2002 - 17:51

Unregistered427a397c
  • Unregistered427a397c
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hej. För nån månad sen var jag på jobbets vägar på en visning som kallas för "tåget", det är ett tåg lastat med demoex av de stora tillverkarna inom databranchen, fuitsu, nec, hp etc.

Det första de demade var just denna broadband box och jag inte om det berodde på ölen vi hade fått innan eller vad men det verkade som en alldeles lysande lösning. Mycket riktigt som du säger så ingår det en 42" plasma från nec? samt själva boxen.

Vet dock inte om adsl är sä lämpligt då man skulle nog vilja ha lite högra hastigheter för t.ex video-on-demand etc som boxen erbjöds. Övrigt fanns det stöd för det mesta,spel,mp3, dvd, etc, etc.

Synd att man jobbar innom statlig myndighet, där kommer de nog alldrig godkänna denna typ av utrustning som "hem pc"

#18

Postad 16 juni 2008 - 10:21

Unregistered0a90c541
  • Unregistered0a90c541
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
om jag ska vara ärlig så har jag faktiskt en sådan där dator och en 42 tums skärm.. min kära mor köpte den tsms med pappa på jobbet för ett billigare pris i 36 månader.

jag måste säga att dator är helt fantastikt med vad den har,
men här kommer negativa delarna;

- Laggar sönder som fan.
- Trådlösa skrivbordet suger! hårda knappar som blir missade hela tiden..
- om man ska använda bilden till en mindre skärm än 42 så flammar bilden..
- Det är väldigt irreterande när man till exempel kryssar ner en IE ruta när man är inne på den datan.. man kommer då till en " annan " meny som det är massor med rutor på .. för att komma till det riktiga skrivbordet måste man trycka på " windows " .. ( en sån knapp ) det blir väldigt irreterande efter ett tag

- den klarar INTE av att spela tunga och krävande spel! ´ ( inte ens Age of Empire ) då startar datan om sig, den låser sig.

- bilden när man är inne på internet är inte heller speciellt snygg.. men det kan vara för att jag har en liten 19t skärm nu och inte 42..
- den har dåliga uppdateringar och hittar INGENTING man sätter i med hjälp av USBsladd..

annars är skärmen helt finemang! :P

Bifogad fil  Bild039.jpg   203,96K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  PICT0068.JPG   1,47MB   0 Antal nerladdningar



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.