Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Beslutsångest. Nya Argon högtalare eller begagnade B&W?

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 12 januari 2019 - 05:55

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Skulle precis köpa Argon Audio Forte A5 aktiva högtalare då de har typ allt inbyggt och man får ett smidigt ljudpaket med allt i ett, kostar ca 4500kr. Sedan blev jag tipsad att för samma peng får man mycket mer begagnat och hänvisades till begagnade B&W 686 och Marantz pm6006. Problemet är bara att jag inte har möjlighet att lyssna på de begagnade komponenterna.
Håller ni med om att man får mer för pengarna begagnat och att kända märken kommer helt klart låta bättre än Argons högtalare? Dvs jag kan lita blindt på att B&W och Marantz kommer göra bättre ifrån sig.

Redigerat av Unregistered158b6580, 12 januari 2019 - 05:56.


#2

Postad 12 januari 2019 - 10:03

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Ja så är det klart, att du får mer för pengarna om du väljer begagnat.
Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant. Sen är det alltid skicket naturligtvis. Visst skulle det vara så att Marantzen bara är någon månad gammal och allt är i perfekt skick så kanske...

Och för att återgå till frågan så tror jag i specifikt exempel, absolut du skulle bli mer nöjd med ditt alternativ med begagnade prylar.

#3

Postad 12 januari 2019 - 10:05

MikaelJ
  • MikaelJ
  • Forumräv

  • 758 inlägg
  • 0

Ja så är det klart, att du får mer för pengarna om du väljer begagnat.
Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant. Sen är det alltid skicket naturligtvis. Visst skulle det vara så att Marantzen bara är någon månad gammal och allt är i perfekt skick så kanske...
Och för att återgå till frågan så tror jag i specifikt exempel, absolut du skulle bli mer nöjd med ditt alternativ med begagnade prylar.

+1
Kan rekommendera Rehifi.se och hifitorget.se, fördelen med Rehifi är prylarna är testade.

Redigerat av MikaelJ, 12 januari 2019 - 10:06.


#4

Postad 12 januari 2019 - 16:56

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Skulle det vara så att du ska ge just 4500:- för B&W 686 och pm6006 tycker jag det låter som priset är i överkant.

 

Nej, det är inte särskilt dyrt, om man ser till nypriset på de båda. 685 är dock klart bättre än 686...

 

Har inte lyssnat på just dessa Argon, men flera andra modeller. De har en fördel, och det är priset. Ljudet är inte ens i närheten av B&W...

 

Leta upp ett par 685 s2. De har bättre spridning och ljud i diskanten, jämfört med föregångaren.


Redigerat av Ageve, 12 januari 2019 - 17:16.


#5

Postad 12 januari 2019 - 20:25

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Nej, det är inte särskilt dyrt, om man ser till nypriset på de båda. 685 är dock klart bättre än 686...

Har inte lyssnat på just dessa Argon, men flera andra modeller. De har en fördel, och det är priset. Ljudet är inte ens i närheten av B&W...

Leta upp ett par 685 s2. De har bättre spridning och ljud i diskanten, jämfört med föregångaren.


Har fått chansen att lyssna på B&W 686 och jag tycker höra en stor skillnad på dessa 10 år gamla högtalare och de nya argon högtalarna. 686 spelar mer rent, tydligt och helt enkelt bättre.

#6

Postad 12 januari 2019 - 23:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Har fått chansen att lyssna på B&W 686 och jag tycker höra en stor skillnad på dessa 10 år gamla högtalare och de nya argon högtalarna. 686 spelar mer rent, tydligt och helt enkelt bättre.

 

 

Ja, med högtalare spelar åldern inte så stor roll, så länge de är i bra skick då. Glöm inte att lyssna på 685 bara. De har ett klart större och mer dynamiskt ljud.



#7

Postad 13 januari 2019 - 03:28

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Ja, med högtalare spelar åldern inte så stor roll, så länge de är i bra skick då. Glöm inte att lyssna på 685 bara. De har ett klart större och mer dynamiskt ljud.


När man köper begagnat är det svårt att välja, just nu kan jag fynda ett bar begagnade 686 för ca 1200kr och det känns som en bra deal, skulle jag hitta 685 någon gång så kan man ju alltid uppgradera. :-)

#8

Postad 13 januari 2019 - 12:39

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

När man köper begagnat är det svårt att välja, just nu kan jag fynda ett bar begagnade 686 för ca 1200kr och det känns som en bra deal, skulle jag hitta 685 någon gång så kan man ju alltid uppgradera. :-)


Det låter som en bra affär. De pengarna kan du sannolikt få tillbaks om du skulle sälja dem om 5 år.

#9

Postad 13 januari 2019 - 13:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Japp, det är ett bra pris.



#10

Postad 13 januari 2019 - 13:10

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Det låter som en bra affär. De pengarna kan du sannolikt få tillbaks om du skulle sälja dem om 5 år.

 

Ofan, hade ingen aning, men efter att ha rekat på begagnad hifi så känns det som produkter som inte går ner i värde så fort, om man tex jämför med datorkomponenter eller bilar.... :D

 

Beror såklart på vad för slags hifikomponenter och märke..



#11

Postad 13 januari 2019 - 14:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Det beror på lite. De flesta saker rasar ju en hel del direkt, men ganska snart blir värdeminskningen per år ganska långsam. 

Köper du kvalitetsgrejer till "rätt" pris som är tio år gamla och du har prylarna i ytterligare 10 år kommer de knappast att rasa i pris.



#12

Postad 22 januari 2019 - 21:50

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Återupplivar tråden igen med en följdfråga!

 

Som skrivet ovan så har jag B&W 686 som jag köpte för 1200 kr. Och nu har jag hittat en DENON PMA15000AE för 3000 kr, i toppskick.

 

Har hört mycket bra om DENON förstärkaren och är väldigt sugen på den, dock saknar den digitala ingångar. Finns det andra möjligheter att koppla in den till tv digitalt med en prisvärd DAC eller på något annat sätt?

 

En annan grej också som jag fick höra från en "ljudexpert", det ska tydligen vara bättre att streama via blåtand än ljudkabel. Jag berättade nämligen att jag skulle koppla in telefonen till förstärkaren som ljudkälla. Är det sant? 

 

 

Vad tycker ni annars högtalarna och förstärkaren? Bra kombo?


Redigerat av Unregistered158b6580, 22 januari 2019 - 21:53.


#13

Postad 22 januari 2019 - 22:09

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det kan säkert funka utmärkt med den förstärkaren. Kan inte säga att jag vet vad som är rätt pris på den.
Tycker varken du ska använda blåtand eller koppla telefonen direkt. Köp istället en Chromecast Audio, vill du få riktigt HiFi-ljud från den köper du också en bra dac, då den har en digital optisk toslink mini kombinationsutag. Du kan antingen sticka in en vanlig analog liten 3,5 mm hane eller en mini toslink i hålet. Det finns billiga bra nya dacar, typ Shiit Audio modi 3 som du kan beställa från annat EU-land för dryga tusenlappen. Men sen beror det på hur mycket digitala ingångar du har behov av också...

Redigerat av hampestampe, 22 januari 2019 - 22:41.


#14

Postad 23 januari 2019 - 05:12

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Det kan säkert funka utmärkt med den förstärkaren. Kan inte säga att jag vet vad som är rätt pris på den.
Tycker varken du ska använda blåtand eller koppla telefonen direkt. Köp istället en Chromecast Audio, vill du få riktigt HiFi-ljud från den köper du också en bra dac, då den har en digital optisk toslink mini kombinationsutag. Du kan antingen sticka in en vanlig analog liten 3,5 mm hane eller en mini toslink i hålet. Det finns billiga bra nya dacar, typ Shiit Audio modi 3 som du kan beställa från annat EU-land för dryga tusenlappen. Men sen beror det på hur mycket digitala ingångar du har behov av också...

 

Så det är sant att det är sämre att koppla in med en sladd från telefonen direkt till förstärkaren än med blåtand?

 

De föreslog att jag istället skulle köpa ett par aktiva högtalare DALI Zensor 1 AX med tanke på min budget och bra blåtandsuppkoppling osv...

 

Jag kanske borde rent av tänka om. Från början var jag ute efter en bra setup för att spela upp musik och filmljud och fick tips att satsa på begagnat och de äldre och analoga förstärkarna för samma budget skulle ge riktigt bra ljud. Men nu verkar det istället bli dyrare och krångligt att köpa begagnat. Bättre att då istället gått på förslaget med aktiva högtalare...


Redigerat av Unregistered158b6580, 23 januari 2019 - 05:19.


#15

Postad 23 januari 2019 - 09:15

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Så det är sant att det är sämre att koppla in med en sladd från telefonen direkt till förstärkaren än med blåtand?
 
De föreslog att jag istället skulle köpa ett par aktiva högtalare DALI Zensor 1 AX med tanke på min budget och bra blåtandsuppkoppling osv...
 
Jag kanske borde rent av tänka om. Från början var jag ute efter en bra setup för att spela upp musik och filmljud och fick tips att satsa på begagnat och de äldre och analoga förstärkarna för samma budget skulle ge riktigt bra ljud. Men nu verkar det istället bli dyrare och krångligt att köpa begagnat. Bättre att då istället gått på förslaget med aktiva högtalare...

Nej jag skulle inte säga att det är sant att det är bättre med blåtand än att koppla telefonen direkt.
Det är två dåliga lösningar ur ett ljudåtergivningsperspektiv.
En Chromcast Audio är mycket bättre och den kostar ju bara typ 400:-.
Det är inte som att du måste köpa en extern dac också, men su har möjligheten om du vill lyfta ljudkvaliten ytterligare en nivå.

#16

Postad 23 januari 2019 - 09:21

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Det är definitivt inte dyrare att köpa begagnat.
Du kan hitta andra bra förstärkare begagnade till betydligt lägre pris än 3000:-, om du tycker priset börjar dra iväg.
Jag köpte en nad c350 för 1500:- för typ 7 år sedan. Du kan säkert hitta den eller en Nad c352 för liknande pengar idag. Eller något helt annat. Du kan definitivt köpa en förstärkare som är bra för 1500:- +-500:-.

Redigerat av hampestampe, 23 januari 2019 - 09:21.


#17

Postad 23 januari 2019 - 10:36

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Nej jag skulle inte säga att det är sant att det är bättre med blåtand än att koppla telefonen direkt.
Det är två dåliga lösningar ur ett ljudåtergivningsperspektiv.
En Chromcast Audio är mycket bättre och den kostar ju bara typ 400:-.
Det är inte som att du måste köpa en extern dac också, men su har möjligheten om du vill lyfta ljudkvaliten ytterligare en nivå.

Chromecast verkar bra men verkar inte gå att koppla tvn till förstärkaren via den. Vill även kunna få lite bättre tv ljud när jag känner för det.



#18

Postad 23 januari 2019 - 17:33

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Chromecast verkar bra men verkar inte gå att koppla tvn till förstärkaren via den. Vill även kunna få lite bättre tv ljud när jag känner för det.


Okej. Du kan inte koppla tvn analogt till förstärkaren?

#19

Postad 23 januari 2019 - 17:45

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
En Heos Amp då?
https://www.ljudochb...mning/heos-amp/
Då får du ju allt det moderna du efterfrågar. Introduktionspris tycks ha legat på 6000:- sedan har den gått ner till 4500:- och kort period dippat till knappt 4000:-.
Så mer än 2000-2500:- skulle jag inte ge för ett fint begagnat exemplar.
https://hifitorget.s...s_amp_65961.htm

Redigerat av hampestampe, 23 januari 2019 - 17:52.


#20

Postad 23 januari 2019 - 18:22

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Eller, som sagt en Nad c352.

https://hifitorget.s..._c352_63134.htm

...då åker du på att även köpa en dac.

...och en chromcast...

Du hamnar ett par hundra utanför den budget du först tänkt om du väljer en bra ny dac.

Men du behöver kanske två optiska ingångar då? för det är toslink på tvn? det är ju toslink på en chromcast också...



#21

Postad 23 januari 2019 - 18:26

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Ytterligare ett förslag.

Allt du saknar...

https://hifitorget.s...magic_65400.htm



#22

Postad 24 januari 2019 - 22:59

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Okej. Du kan inte koppla tvn analogt till förstärkaren?

Jo det går nog, men blir det inte väldigt dåligt att koppla analogt än digitalt? Har ju optisk utgång på tvn.



#23

Postad 25 januari 2019 - 09:52

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Nej det ska inte bli väldigt dåligt, om inte din tv är väldigt dålig. Har du riktiga analoga RCA-kontaktpar röd/vit så kan du koppla den direkt till en analog förstärkare.
Vad har du för tv?
Digitalt är inte per definition bättre än analogt. Det är omvandlingarna mellan digitalt och analogt som är kritiska.

Bluetooth däremot är förstörande, då dess bandbredd inte är tillräcklig för att förlustfritt komprimera ljud-data som håller cd-kvalitet.
Visst det finns aac, aptx och Ldac men inget av alternativen kan leverera motsvarande full cd-kvalitet.
Sladd med 3,5 mm från mobil funkar men är inte heller optimalt, då jacket inte är anpassat för direkt koppling till analog förstärkare.

Redigerat av hampestampe, 25 januari 2019 - 10:00.


#24

Postad 25 januari 2019 - 09:54

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Nej det ska inte bli väldigt dåligt, om inte din tv är väldigt dålig. Har du riktiga analoga RCA-kontaktpar röd/vit så kan du koppla den direkt till en analog förstärkare.
Vad har du för tv?
Digitalt är inte per definition bättre än analogt. Det är omvandlingarna mellan digitalt och analogt som är kritiska.

 

Har en ganska modern LG 55 tums smart tv med 4k Upplösning (LG55UB850V).



#25

Postad 25 januari 2019 - 10:12

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Har en ganska modern LG 55 tums smart tv med 4k Upplösning (LG55UB850V).


Okej... Men den har nog tyvärr bara analog hörlursutgång och inte riktig RCA på den, eller?

#26

Postad 25 januari 2019 - 10:19

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Okej... Men den har nog tyvärr bara analog hörlursutgång och inte riktig RCA på den, eller?

 

Japp, det ser ut så. Dåligt?



#27

Postad 25 januari 2019 - 10:26

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
En tanke hade ju varit att överväga att köpa en gammal fin multikananalsreciver, där dac med lite kvalitet är integrerad. När de är 5-6 år eller äldre får man ju ofta loss dem till 20-30% av nypris.
Då kan du koppla tvn antingen optiskt eller hdmi och ansluta en Chromecast Audio via "toslink mini till toslink"
Jag överöser dig med förslag och möjligheter. Jag kanske bara snurrar till det för dig. Så länge du håller dig från alternativet med nya prylar så bör du få ett bättre slutresultat ur ljudåtergivningsperapektivet. Dessutom får du ett mycket mer flexibilitet system där du efterhand kan byta ut delar och uppgradera, utan att du nödvändigtvis förlorar massa pengar när du säljer vidare prylar du själv köpt begagnat.

#28

Postad 25 januari 2019 - 10:29

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

En tanke hade ju varit att överväga att köpa en gammal fin multikananalsreciver, där dac med lite kvalitet är integrerad. När de är 5-6 år eller äldre får man ju ofta loss dem till 20-30% av nypris.
Då kan du koppla tvn antingen optiskt eller hdmi och ansluta en Chromecast Audio via "toslink mini till toslink"
Jag överöser dig med förslag och möjligheter. Jag kanske bara snurrar till det för dig. Så länge du håller dig från alternativet med nya prylar så bör du få ett bättre slutresultat ur ljudåtergivningsperapektivet. Dessutom får du ett mycket mer flexibilitet system där du efterhand kan byta ut delar och uppgradera, utan att du nödvändigtvis förlorar massa pengar när du säljer vidare prylar du själv köpt begagnat.

 

Jag har förut spanat in Marantz pm 6006, den har analoga ingångar och digitala (optisk). Så kanske kör på det då om jag hittar någon till bra pris.



#29

Postad 25 januari 2019 - 10:46

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
Men hur är det nu?
Du har köpt högtalare och inget mer?
Du vill ansluta tv och du vill kunna lyssna på musik lokalt lagrat på telefonen (Android/ios/Windows?)? Tänker du använda Spotify eller andra streamingtjänster?
Vad har du för komponenter i dag?
Är bästa ljud från samtliga anslutna enheter viktigt? Eller är det viktigare att musiken låter bra, än tv-ljudet gör det?
Vad har du för krav och hur tänker du för framtiden med inköp?
Du har en budget som motsvarar nypriset av Argon-systemet, eller?
Eller vill du ha något som är minst lika bra och användarvänligt till ett så lågt pris som möjligt?
Det blir ganska spretig rådgivning från min sida, nästan brain-storming, då jag inte vet exakt vad du strävar efter och vad du ska koppla in eller planerar att koppla in i framtiden. Eller vad du har kvar i din budget, för närvarande.

Redigerat av hampestampe, 25 januari 2019 - 10:57.


#30

Postad 25 januari 2019 - 11:10

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0

Jag har förut spanat in Marantz pm 6006, den har analoga ingångar och digitala (optisk). Så kanske kör på det då om jag hittar någon till bra pris.

Ja, den ser vettig ut, har säkert helt okej dac inbyggd. Två optiska ingångar. Då kan du använda en till din tv och även ansluta en Chromecast Audio. Sen har du ytterligare en koaxial digital ingång på den. Om du någon gång vill ansluta ytterligare källa digitalt.
(Koaxialt är generellt, men inte alltid bättre än optiskt, så finns möjlighet att ansluta koaxialt bör man börja med det. Dock är det större risk för jordbrum och andra störningar.)
Ska du ansluta en tredje enhet digitalt som bara har optisk utgång, finns adaptrar för någon hundralapp för att konvertera den elektriska signalen från koaxial till optisk.

#31

Postad 25 januari 2019 - 11:17

Unregistered158b6580
  • Unregistered158b6580
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Men hur är det nu?
Du har köpt högtalare och inget mer?
Du vill ansluta tv och du vill kunna lyssna på musik lokalt lagrat på telefonen (Android/ios/Windows?)? Tänker du använda Spotify eller andra streamingtjänster?
Vad har du för komponenter i dag?
Är bästa ljud från samtliga anslutna enheter viktigt? Eller är det viktigare att musiken låter bra, än tv-ljudet gör det?
Vad har du för krav och hur tänker du för framtiden med inköp?
Du har en budget som motsvarar nypriset av Argon-systemet, eller?
Eller vill du ha något som är minst lika bra och användarvänligt till ett så lågt pris som möjligt?
Det blir ganska spretig rådgivning från min sida, nästan brain-storming, då jag inte vet exakt vad du strävar efter och vad du ska koppla in eller planerar att koppla in i framtiden. Eller vad du har kvar i din budget, för närvarande.

 

I dagsläget har jag:

 

Ett par B&W 686 högtalare, och en 55 tums tv LG55UB850V.

Lyssnar mest på musik men kollar film ibland och vill gärna nyttja förstärkaren till detta. 

Har även PS4 som jag använder ibland och vill här också kunna nyttja förstärkaren.

Jag kräver inget 5.1 ljud och vill gärna ha så få komponenter som möjligt. Men eftesom jag har höga krav på ljudet så känns det som bästa alternativ att sats på förstärkare som är både analog och digital som PM6006 eller köpa en analog förstärkare och en DAC. Har hört mycket om DENON förstärkaren jag föreslog förut. Ska tydligen väga 14,5 kr och vara riktigt bra.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.