Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

* Officiell trÄd - QNAP Turbostation *

94 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
QNAP TS-101 (NAS-servrar) 1 7,5 (3) Inga priser
QNAP TS-201 (NAS-servrar) 1 7,57 (6) Inga priser
QNAP TS-100 (NAS-servrar) 0 7,5 (1) Inga priser
QNAP TS-109 (NAS-servrar) 1 9 (13) Inga priser
QNAP TS-109 Pro (NAS-servrar) 1 7,89 (8) Inga priser
QNAP TS-401T (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
QNAP TS-209 Pro (NAS-servrar) 1 8,67 (5) Inga priser
QNAP TS-209 (NAS-servrar) 1 7,83 (5) Inga priser
QNAP TS-411U (NAS-servrar) 1 (0) Inga priser
QNAP TS-409 Pro (NAS-servrar) 1 8,25 (3) Inga priser
QNAP TS-409 (NAS-servrar) 1 8,6 (4) Inga priser
QNAP TS-109 Pro II (NAS-servrar) 1 7,86 (6) Inga priser
QNAP TS-209 II (NAS-servrar) 1 8 (5) Inga priser
QNAP TS-209 Pro II (NAS-servrar) 1 8 (3) Inga priser
QNAP TS-109 II (NAS-servrar) 1 8,6 (4) Inga priser
QNAP TS-409U (NAS-servrar) 1 (0) 7 740:-
QNAP TS-219 (NAS-servrar) 1 8,87 (7) Inga priser
QNAP TS-119 (NAS-servrar) 1 8,75 (7) Inga priser
QNAP TS-219P (NAS-servrar) 9 8,92 (12) Inga priser
QNAP TS-128A (NAS-servrar) 1 6 (1) Inga priser
21 relaterade trÄdar
OförvĂ€ntat dĂ„lig överföring till nas (10 inlĂ€gg) 10 år sedan
Skall köpa NAS till PS3 (34 inlĂ€gg) 12 år sedan
AnvĂ€nda Apple AirPort Express för att göra NAS-servern "trĂ„dlös"? (1 inlĂ€gg) 13 år sedan
VĂ€gledning i moln-lagring (backup) och koppling till NAS (12 inlĂ€gg) 13 år sedan
Qnap NAS (19 inlĂ€gg) 14 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlĂ€gg) 14 år sedan
SqueezeBox, Qnap NAS, Spotify (1 inlĂ€gg) 14 år sedan
QNAP TS-219 Pro Turbo NAS (28 inlĂ€gg) 14 år sedan
QNAP TS-219P jmf Netgear ReadyNas Duo (0 inlĂ€gg) 14 år sedan
Vilken NAS? (3 inlĂ€gg) 14 år sedan
Vilken NAS skall jag vĂ€lja? (6 inlĂ€gg) 14 år sedan
HjĂ€lp mig vĂ€lja NAS: DLINK DNS-323 eller QNAP TS-109II/209II? (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
QNAP TS-209 (51 inlĂ€gg) 15 år sedan
QNAP TS-409 (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
Qnap-109 Pro (9 inlĂ€gg) 15 år sedan
Qnap Turbo Station TS-109 II (4 inlĂ€gg) 15 år sedan
QNAP TS-109 dröm-NAS till Squeezeboxen?! (8 inlĂ€gg) 15 år sedan
QNAP TS-101 NAS (63 inlĂ€gg) 15 år sedan
Möjligt gigantiskt sĂ€kerhetshĂ„l i QNAPs NAS-produkter (2 inlĂ€gg) 16 år sedan
NAS server med raid 5 och sata diskar... (?) (21 inlĂ€gg) 16 år sedan
QNAP TS-201 NAS (9 inlĂ€gg) 16 år sedan

#1

Postad 18 oktober 2008 - 17:16

allstars
  • allstars
  • LĂ€rjunge

  • 458 inlĂ€gg
  • 0
TÀnkte att vi kunde öppna upp en trÄd om QNAP's nasar:
  • TS-401T
  • TS-411U
LĂ€nk till QNAPs hemsida

Vad skiljer dem Ă„t?
Ja det Àr specifikationerna. Pro-varianterna har oftast mer minne och snabbare processor.
De Àldre tror jag man kan uppgradera firmwiren för att fÄ NFS att fungera, men kan inte bekrÀfta detta.


SjÀlv har jag en TS-109 II Pro, som jag Àr mycket nöjd med.
Hemma har jag 100Mbit/s frÄn Telia Fiberlan sÄ jag kommer ibland upp över 2Mbit/s pÄ överförningar pÄ Download Manager. BÄde hemma och pÄ andra datorer som jag behöver komma Ät Download Manager (som stödjer fil- och torrentnedladdning) anvÀnder jag QGet istÀllet för den webbaserade varianten som ocksÄ finns att anvÀnda.

NFS mot min Tvix M-5100 fungerar ocksÄ klockrent (har tidigare anvÀnt lan, men anvÀnder nu Wlan pÄ min Tvix) bÄde mot Qnapens interna disk (320GB) och min externa disk (WD 500GB).

Joomla finns att installera on-the-fly, och det gÄr vÀldigt smidigt. Dock tycker jag att det Àr lite segt.
PHP 5 och MySQL5 (som finns förinstallerat) fungerar som det skall.

QMultimedia som sköter bild- och media galleri har jag inte testat ordentligt Ànnu sÄ kan inte svara pÄ hur det fungerar.

TwonkyVision (uPNP) och iTunes-server finns ocksÄ, dock har jag ingen maskin som stödjer just uPNP och iTunes Ànnu, sÄ jag kan inte svara pÄ om det fungerar bra.

Man kommer Ät burken via Windows (Samba) t ex. Windows -> Kör - > "\\qnap\" (utan citattecken) sÄ kan man blÀddra mellan de befintliga utdelningarna. Det gÄr Àven bra via den inbyggda FTP-servern. Man anvÀnder dÄ det interna IP som host och administratörens anvÀndarnamn och lösenord. Man kan skapa fler anvÀndare med begrÀnsad Ätkomst om man sÄ önskar.
En annan metod att kommunicera med Qnapen Àr att anvÀnda telnet (port 13131) eller ssh / putty (port 22).
man kommer dÄ Ät "kÀllfilerna" pÄ qnapen, om man önskar installera nÄgot ytterligare.

Jag har dock problem att fÄ unrar för .rar-filer att fungera(finns inte frÄn början). Det verkar ha installerats korrekt men jag fÄr felmeddelandet "Permission denied" nÀr jag kör det.
NÄgon som har fÄtt det att fungera? .tar-filer fungerar dock fint.

Redigerat av allstars, 18 oktober 2008 - 17:18.


#2

Postad 19 oktober 2008 - 20:55

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlĂ€gg
  • 0
Finns det nÄgon smidig mjukvara som gör att man sÀtta igÄng, stÀnga av automatiskt vid vissa tidpunkter?

#3

Postad 19 oktober 2008 - 20:57

allstars
  • allstars
  • LĂ€rjunge

  • 458 inlĂ€gg
  • 0
LÀs svar i din andra trÄd.

#4

Postad 22 oktober 2008 - 12:36

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlĂ€gg
  • 0
Äntligen en trĂ„d som handlar om QNAP:s produkter.
Jag Àr vÀldigt intresserad av att skaffa en NAS för att lagra filmer och foton pÄ och streama till min PS3:a och till min Pio 5090h.
Mitt huvudspan hittills har varit TS209 i nÄgon variant.
Jag har nÄgra frÄgor:
1. Vilken skall man vÀlja ? 209 I eller II ?
2. Har man nÄgon anvÀndning av Pro varianten ?
3. Vilka 1 TB diskar Àr bÀst ?
4. MÄste man ha 1 Gbit lan eller rÀcker det med 100 Mbit för att streama högupplöst mtrl ?
5. Hur fungerar bitorent klienten ?
6. Kan man streama .mkv frÄn 209 till PS3 direkt eller mÄste man muxa om dem i en PC ?

MÄnga frÄgor och förhoppningsvis sÄ finns det nÄgra svar hos nÄn av er som lÀser detta.

#5

Postad 27 oktober 2008 - 13:28

allstars
  • allstars
  • LĂ€rjunge

  • 458 inlĂ€gg
  • 0
1&2: Hellre II Pro dÄ det Àr nyare varianter, mer minne och snabbare processor.
3: Hur lÄngt Àr ett snöre? Det finns en kompabilitetslista kopplat till produkterna men det rÀcker att du tar en hÄrddisk frÄn ett kÀnt mÀrke, som Àr erkÀnt bra.
4. Det rÀcker gott och vÀl med trÄdanslutet 100Mbit/s
5. Lite klen i funktionalitet ( man kan inte vÀlja mappar m m) men Qget som följer med Àr smidigt imo. Grundfunktonaliteterna finns iaf (antal nedladdningar, seedningstid, max upload bitrate samt max download bitrate .
6. Ja de kommer förinstallerat med TwonkyVision som streamar video och ljud till PS3 (förutsatt att PS3 klarar .mkv dvs )

#6

Postad 15 november 2008 - 09:54

mgus
  • mgus
  • Wannabe

  • 31 inlĂ€gg
  • 0
Jag har Àntligen skaffat mig en TS209 II och Àr nöjd med hur den fungerar som server hemma mot min PC och DNLA koppling till min PS3:a.
Jag har lite funderingar pÄ att skaffa mig en TVIX eller Pocorn för att enklare kunna spela upp .mkv filer utan att behöva omvandla dem till .vob.
NÀr jag kollade pÄ QNAP:s hemsida sÄ finns det en guide som visar hur man kopplar TVIX:en mot QNAP men bara mot NFS filsystemet och den finns bara pÄ PRO modellen.
Min frÄga Àr finns det inget sÀtta att koppla TVIXEN mot en icke Pro modell eller finns det nÄgot sÀtt att aktiver NFS pÄ en "vanlig" 209 ?

#7

Postad 15 november 2008 - 12:03

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • LĂ€rjunge

  • 371 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en vanlig 109, alltsÄ ingen pro och för mig fungerar det att köra nfs. Sen kan jag rekomendera qnaps forum. Har stÀllt nÄgon frÄga dÀr och fÄtt svar snabbt.

#8

Postad 26 november 2008 - 21:53

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Jag har Àntligen skaffat mig en TS209 II och Àr nöjd med hur den fungerar som server hemma mot min PC och DNLA koppling till min PS3:a.
Jag har lite funderingar pÄ att skaffa mig en TVIX eller Pocorn för att enklare kunna spela upp .mkv filer utan att behöva omvandla dem till .vob.
NÀr jag kollade pÄ QNAP:s hemsida sÄ finns det en guide som visar hur man kopplar TVIX:en mot QNAP men bara mot NFS filsystemet och den finns bara pÄ PRO modellen.
Min frÄga Àr finns det inget sÀtta att koppla TVIXEN mot en icke Pro modell eller finns det nÄgot sÀtt att aktiver NFS pÄ en "vanlig" 209 ?

Det finns en rÀddning hÀr Diverse qnap ts-x09 hack. Har dock inte prövat Ànnu, min qnap TS-209 II Àr pÄ vÀg via posten....

#9

Postad 02 december 2008 - 13:14

Pr0wler
  • Pr0wler
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0

1&2: Hellre II Pro dÄ det Àr nyare varianter, mer minne och snabbare processor.
3: Hur lÄngt Àr ett snöre? Det finns en kompabilitetslista kopplat till produkterna men det rÀcker att du tar en hÄrddisk frÄn ett kÀnt mÀrke, som Àr erkÀnt bra.
4. Det rÀcker gott och vÀl med trÄdanslutet 100Mbit/s
5. Lite klen i funktionalitet ( man kan inte vÀlja mappar m m) men Qget som följer med Àr smidigt imo. Grundfunktonaliteterna finns iaf (antal nedladdningar, seedningstid, max upload bitrate samt max download bitrate .
6. Ja de kommer förinstallerat med TwonkyVision som streamar video och ljud till PS3 (förutsatt att PS3 klarar .mkv dvs )

PS3an klarar inte av att avkoda mkv. Det var dÀrför han undrade om TwonkyVision streamar ut video i nÄgot annat format. Detta undrar Àven jag? :ph34r:

#10

Postad 15 december 2008 - 07:44

Unregistered519e38ef
  • Unregistered519e38ef
  • Rookie

  • 3 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om QNAP 109 Pro II gĂ„r att anvĂ€nda som privat server för tex World of Warcraft?
Den kan ju hantera MySql, men fungerar resten?

#11

Postad 15 december 2008 - 10:07

allstars
  • allstars
  • LĂ€rjunge

  • 458 inlĂ€gg
  • 0

Är det nĂ„gon som vet om QNAP 109 Pro II gĂ„r att anvĂ€nda som privat server för tex World of Warcraft?
Den kan ju hantera MySql, men fungerar resten?


Fast en Wow-server krÀver vÀl mer Àn bara data-hantering? Den skall vÀl processa m m, vilket qnapen INTE klarar.
Stand-alone-pc du behöver.

#12

Postad 20 december 2008 - 17:49

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Fast en Wow-server krÀver vÀl mer Àn bara data-hantering? Den skall vÀl processa m m, vilket qnapen INTE klarar.
Stand-alone-pc du behöver.

Qnap pro har en processor pÄ 500 MHz med 245 MG minne, sÄ lite kan den processa, om det rÀcker för WoW vet jag inte....
Den klarar av att streama och konvertera music tex samtidigt som den laddar ner bittorents...

#13

Postad 30 december 2008 - 10:45

Unregisteredc2e15e02
  • Unregisteredc2e15e02
  • Wannabe

  • 30 inlĂ€gg
  • 0
kan man utöka minnet i en QNAP TS-209 PRO II? AlltsÄ öka ram frÄn 256mb till t.ex. 1Gb?

#14

Postad 30 december 2008 - 15:03

allstars
  • allstars
  • LĂ€rjunge

  • 458 inlĂ€gg
  • 0
Nej, minnet gÄr inte att utöka.
Att köra den som en stand-aloneserver kommer inte heller att fungera anser jag.

Köp hellre en Eee-box.

#15

Postad 10 januari 2009 - 18:32

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0
Hej!
Har en TS-201 sedan tid för lagring med RAID. Har bl a musikbiblioteket dÀr.
Vet inte om jag har gjort rÀtt vid utdelningen under Network Share Management.
Hela disken Àr utdelat i mitt Lan som "Public pÄ TS-201 NAS Server (xxx) (Q)".
Det Àr namnet som syns i Utforskaren under "Den hÀr datorn".
Funkar ok MEN min Squeezebox hittar inte biblioteket om jag inte manuellt klickar pÄ enheten i utforskaren 1 gÄng efter uppstart.
Biblioteket syns i Duet-fjÀrren men det gÄr inte att starta lÄtarna!
Lite fÄnigt men kan jag ordna detta?
Jag behöver bara i nulÀget komma Ät Nasen lokalt.

Tips nÄgon?

#16

Postad 10 januari 2009 - 20:22

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Hej!
Har en TS-201 sedan tid för lagring med RAID. Har bl a musikbiblioteket dÀr.
Vet inte om jag har gjort rÀtt vid utdelningen under Network Share Management.
Hela disken Àr utdelat i mitt Lan som "Public pÄ TS-201 NAS Server (xxx) (Q)".
Det Àr namnet som syns i Utforskaren under "Den hÀr datorn".
Funkar ok MEN min Squeezebox hittar inte biblioteket om jag inte manuellt klickar pÄ enheten i utforskaren 1 gÄng efter uppstart.
Biblioteket syns i Duet-fjÀrren men det gÄr inte att starta lÄtarna!
Lite fÄnigt men kan jag ordna detta?
Jag behöver bara i nulÀget komma Ät Nasen lokalt.

Tips nÄgon?

Inte helt lyckat att dela ut hela disken, ur sÀkerhets perspektiv, men det blir ju lÀtt för du kommer ju Ät allt utifrÄn...
Tanken Àr ju att Squeee Center ska köras pÄ Qnap'en egentligen. SÄ jag förstÄr inte varför du inte har filerna pÄ din PC som som kör Squeeze Center och sedan har ett backup jobb som lÀgger filerna pÄ Qnap'en.
Hur som, jag tro du ska se till att "Guest" har full acees till din share, dÄ ska alla pÄ hela nÀtverket komma Ät filerna.

#17

Postad 18 januari 2009 - 21:35

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0
Hej!
Hade tÀnkt köra Squeezecenter pÄ NAS:en. Men har insett att jag förmodligen har köpt en för enkel variant. QNAP stöder inte detta Ànnu, bara via betalösningar och specialfix. De instruktioner jag har sett för detta gör att jag avstÄr, för invecklat för mig. Dessutom Àr nog 201:an i klenaste laget.
Problemet just nu Àr egentligen bara att ett manuellt klick pÄ enheten i utforskaren krÀvs.
Lösning pÄ det?

Mvh
Frank

#18

Postad 18 januari 2009 - 23:38

Unregistered958
  • Unregistered958
  • ForumrĂ€v

  • 582 inlĂ€gg
  • 0
Trodde att du fick SQCenter förinstallerat pÄ II versionerna av Qnap...

#19

Postad 19 januari 2009 - 23:59

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Hej!
Hade tÀnkt köra Squeezecenter pÄ NAS:en. Men har insett att jag förmodligen har köpt en för enkel variant. QNAP stöder inte detta Ànnu, bara via betalösningar och specialfix. De instruktioner jag har sett för detta gör att jag avstÄr, för invecklat för mig. Dessutom Àr nog 201:an i klenaste laget.
Problemet just nu Àr egentligen bara att ett manuellt klick pÄ enheten i utforskaren krÀvs.
Lösning pÄ det?

Mvh
Frank

Det Àr inte alltför besvÀrligt att installera SC pÄ QNAP'en, ingen beta lösning heller.
Men en 201:a Àr nog lite klen....
Vad kör du för OS? jag har inte haft problem att accessa min knap frÄn XP maskiner (dock inte via SC, dÄ SC kör pÄ min QNAP). Jag lÄter Itunes accessa QNAP'en för att organisera filerna.
Under andra forum har jag sett att VISTA anvÀnder ska stÀnga av UAF, nÄn slags access kontroll för att underlÀtta anslutning, kan det vara nÄgot sÄnt?

#20

Postad 20 januari 2009 - 16:44

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr inte alltför besvÀrligt att installera SC pÄ QNAP'en, ingen beta lösning heller.
Men en 201:a Àr nog lite klen....


Oops! Glömde skriva att jag har XP pro. inkl alla uppdateringar.

Tycker att infon pÄ Qnaps hemsida Àr lite rörig. Det finns stöd för SC pÄ flera Qnapa:ar t ex 209. Vad jag kan se finns inget stöd SC pÄ 201:an. Det ska tydligen komma MEN det lÄter som om jag köpte för klen burk frÄn början.

Tycker det kÀnns ok att ha bilblioteket pÄ Qnap:en men det krÄnglar till det att jag mÄste klicka pÄ enheten en gÄng innan SC fattar att disken finns(?).

Redigerat av MrNiceGuy, 20 januari 2009 - 18:21.


#21

Postad 21 januari 2009 - 17:47

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Oops! Glömde skriva att jag har XP pro. inkl alla uppdateringar.

Tycker att infon pÄ Qnaps hemsida Àr lite rörig. Det finns stöd för SC pÄ flera Qnapa:ar t ex 209. Vad jag kan se finns inget stöd SC pÄ 201:an. Det ska tydligen komma MEN det lÄter som om jag köpte för klen burk frÄn början.

Tycker det kÀnns ok att ha bilblioteket pÄ Qnap:en men det krÄnglar till det att jag mÄste klicka pÄ enheten en gÄng innan SC fattar att disken finns(?).

Jag har XP pro pÄ min dator. jag lÄter Itunes acces Qnapen fÄr att lagra musiken dÀr (inte exakt samma som du men...), dÀr Àr det inget som helst problem för mig att accessa.
Jag har följande mappning i iTunes:
\\Qnap\qmultimedia\music\mp3
OM du gör sÄ och sedan i SC (som snurrar pÄ din XP maskin) klickar i att den ska hÀmta musiken via ITUnes (titta i iTunes musik bibliotekt). borde det funka tycker jag.

Jag har min Qmultimedia utdelad sÄ at Guest har full access.

#22

Postad 22 januari 2009 - 18:56

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0
Nu verkar det funka. Struntar i att gÄ via mappad enhet i utforskaren utan anvÀnder enbart nÀtverkssökvÀgen.
\\Qnap\Musik\ i SC. DĂ„ verkar det funka!

Vill inte veta hur mÄnga timmar jag har lagt ner pÄ att Nas:en att funka som jag vill, + SC inkl alla uppdateringar.

Jag kan inte rekommendera denna lösning för nÄgon som inte Àr riktigt datorintresserad men vill spela sina rippade skivor enkelt.

Hade jag vetat hur mycket tid som hade behövts hade jag köpt typ en Ipod Classic + docka och invÀntat mer strömlinjeformade NAS-lösningar.

#23

Postad 23 januari 2009 - 07:56

Stringfellow
  • Stringfellow
  • ForumrĂ€v

  • 625 inlĂ€gg
  • 0
Dom borde verkligen fixa download-station. Sjukt mÀrkligt att torrents inte kan seeda i oÀndlig tid... Dessutom kan man inte lÀgga tillbaka en avslutad torrent till "run"-listan.

#24

Postad 25 januari 2009 - 16:07

LeoW
  • LeoW
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Var just inne pÄ http://www.qnap.com/...arison_NAS.html
Det visade sig att de flesta av modellerna har fÄtt utökat hÄrddiskstöd (Ätminstone sen sist jag tittade).
De har fÄtt stöd för 1.5 GB diskar dÀr de tidigare bara hade stöd upp till 1 GB B). TyvÀrr verkar det som om TS 209-xy inte har stöd för 1.5 GB (se Note 5) hela vÀgen. Den enda disk som finns vid detta inlÀggstillfÀlle finns Àr Seagate Barracuda 1.5 GB. Skulle gÀrna se fler alternativ dÀr.
Observera att det finns lite begÀnsningar, jag har klippt in Note5 ifrÄn:
http://www.qnap.com/...mpatibility.asp
Nog vill man ha 1.5 GB istÀllet!

Note5
Special handling of disabling write cache on HDD because of the known issue on HDD firmware version SD 15, 17 and 18 of Seagate 1.5TB (ST31500341AS).
Please upgrade your NAS to the firmware version as below
VioStor-5020 will support 1.5TB HDD on 2.8 version
TS-509 Pro: v2.0.3 Build 1111 or later
TS-409 Series: v2.1.2 Build 1112 or later
TS-109/209 Series: v2.1.2 Build 1114 (for TS-109 Series)/ Build 1113 (for TS-209 Series) or later.
* Please also notice that if you are using two 1.5TB hard drives in TS-209, due to an upper limit of the logical volume capacity, you can only have either the Single Disk Volumes(s) or the RAID 1 Disk Volume.


#25

Postad 25 januari 2009 - 19:21

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0

Dom borde verkligen fixa download-station. Sjukt mÀrkligt att torrents inte kan seeda i oÀndlig tid... Dessutom kan man inte lÀgga tillbaka en avslutad torrent till "run"-listan.

AnvÀnd Rtorrent++ istÀllet - mycket bÀttre.

Bilder frÄn webgui:t (givetvis pÄ engelska - inte polska som pÄ bilderna):
screenshot 1
screenshot 2
screenshot 3
screenshot 4

LĂ€nk till filer

Installeras via QPKG under Qnaps admin-sida.

Redigerat av Pulver, 25 januari 2009 - 19:22.


#26

Postad 27 januari 2009 - 01:14

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0

Nog vill man ha 1.5 GB istÀllet!


Nej, man vill förstÄs ha 2 TB! ;)

FrÄgan om QNAP stödjer WD20EADS Àr redan stÀlld i trÄden 3.5" Hard Drive Compatibility List hos QNAP men inget svar har kommit Ànnu.

#27

Postad 27 januari 2009 - 01:32

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0

Pro-varianterna har oftast mer minne och snabbare processor.

StÀmmer verkligen det?

NÀr jag kollar QNAP NAS Products Comparison och jÀmför TS-109 II med TS-109 Pro II sÄ verkar just minne och processor vara exakt samma.

Faktum Àr att om man jÀmför hÄrdvaruspecarna för TS-109 II och TS-109 Pro II sÄ ser tabellerna exakt likadana ut. Det kanske Àr annorlunda för andra QNAP-modeller, men för TS-109 II verkar det inte vara nÄgon skillnad i hÄrdvara.

Det som dÀremot skiljer Àr mjukvaran, Pro-varianten har stöd för Linux och Unix, stöd för NFS och stöd för Windows AD Authentication. Och mjukvaran gÄr att pÄverka sÄ man kan göra om sin icke-Pro-modell till en Pro-modell rÀtt enkelt.

#28

Postad 29 januari 2009 - 13:04

HK_Jon
  • HK_Jon
  • Rookie

  • 9 inlĂ€gg
  • 0
Vilken Àr den billigaste möjliga QNAP:en som man kan koppla till en squeezebox och fÄ det att funka (dvs köra servern..)?

#29

Postad 30 januari 2009 - 23:45

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Vilken Àr den billigaste möjliga QNAP:en som man kan koppla till en squeezebox och fÄ det att funka (dvs köra servern..)?

Det mÄste vara TS-109, men som du ser Àr det hela en frÄga om prestanda. Du fÄr vad du betalar för.
Bara för att du kan köra servern betyder det inte att det funkar bra i praktiken. Det Àr svÄrt att veta vad som passar dig, hur mycket musik, hur du anvÀnder SC, vilket grÀnssnitt du vÀljet musik genom hur mÄnga spelare du har etc etc.
En Qnap slÄr aldrig en PC i frÄga om prestanda...

#30

Postad 02 februari 2009 - 19:12

Biggard
  • Biggard
  • Wannabe

  • 16 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör senaste utgÄvan av squeezecenter 7.3.2 pÄ min Qnap TS-109 med utmÀrkt resultat. Visst Àr webinterfacet segt och det tar rÀtt lÄng tid att uppdatera musikbiblioteket men detta spelar som jag ser det mindre roll eftersom Ätminstone jag inte lÀgger till musik var och varannan minut.

Jag har ett par hundra album och dÀrmed ca 2000 lÄtar. Squeezeboxen fungerar perfekt mot TS-109 (inga problem med avbrott i musiken eller problem vid scrollning). Jag har avaktiverat alla funktioner som jag inte anvÀnder för att spara minne ( Apple networking, FTP service, Multimedia station, iTunes Service, Download station, Web Server, DDNS Service osv.....)

Min installation Àr superren:

1. Qnap TS-109 med SqueezeCenter 7.3.2
2. Squeezebox 3
3. LBL LSR-4326 P
Bifogad fil  JBL4326P.JPG   33,87K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  QnapTS109.JPG   58,88K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  SB3.JPG   49,21K   0 Antal nerladdningar

#31

Postad 02 februari 2009 - 23:48

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0

Min installation Àr superren:


Verkligen! Snyggt!

#32

Postad 06 februari 2009 - 15:25

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Jag kör senaste utgÄvan av squeezecenter 7.3.2 pÄ min Qnap TS-109 med utmÀrkt resultat. Visst Àr webinterfacet segt och det tar rÀtt lÄng tid att uppdatera musikbiblioteket men detta spelar som jag ser det mindre roll eftersom Ätminstone jag inte lÀgger till musik var och varannan minut.

Jag har ett par hundra album och dÀrmed ca 2000 lÄtar. Squeezeboxen fungerar perfekt mot TS-109 (inga problem med avbrott i musiken eller problem vid scrollning). Jag har avaktiverat alla funktioner som jag inte anvÀnder för att spara minne ( Apple networking, FTP service, Multimedia station, iTunes Service, Download station, Web Server, DDNS Service osv.....)

Min installation Àr superren:

1. Qnap TS-109 med SqueezeCenter 7.3.2
2. Squeezebox 3
3. LBL LSR-4326 P

Dom dÀr högtalarna sÄg inte dumma ut, vad fÄr man ge för ett par sÄna??
Kör sjÀlv med QNAP TS-209 II (upp "hottad" till pro), Raid 1 med 2x1TB
2 duets (reciever + controller)
1 SB3
2 datorer med squeeze slave + Moose
1 dator med squeezeplay (pÄ jobbet)

Utöver SC 7.3.2 kör jag bittorent klienten och Movie Jukebox till mina Popcorn hour.
TyvÀrr Àr den inte skrivarserver dÄ min Canon krÀver full duplex för att funka...

SÄ Qnap'en fÄr jobba....

Redigerat av jasell, 06 februari 2009 - 15:25.


#33

Postad 07 februari 2009 - 19:24

Biggard
  • Biggard
  • Wannabe

  • 16 inlĂ€gg
  • 0
Well,

Köper man högtalarna LSR4326 P i Sverige fÄr man punga ut med 16.000 kr för paret inklusive mÀtmik. VÀljer man att köpa frÄn DV247 (Digital Village) i England kostar det 798 pund + frakt (ca 10.000kr).

//Kristian

#34

Postad 19 mars 2009 - 07:02

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör sjÀlv med en Qnap 109 II och Àr vÀldigt nöjd - mycket pga att den Àr flÀktlös.

Har pressat den ganska bra och mÀrkt av begrÀnsningarna nÀr man exempelvis kör rtorrent.

SÄg nu att efterföljaren Àr pÄ vÀg ut i butikerna: Qnap 119, och trots fördubblad prestanda pÄ bÄde processor och minne Àr den fortfarande flÀktlös :)

Qnap 119 har 1.2Ghz processor och 512Mb ram (Qnap 109 II har 500Mhz processor och 256Mb ram)

Den Àr dock rÀtt dyr Àn sÄ lÀnge:



Edit: PDF lÀnk frÄn inet.se pÄ Qnap TS-119 och TS-219

Redigerat av Pulver, 19 mars 2009 - 07:07.


#35

Postad 19 mars 2009 - 07:53

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0
Det finns info pÄ QNAP:s hemsida ocksÄ, men det Àr inte lÀnkat nÄgonstans Ànnu:

TS-119 Turbo NAS: http://www.qnap.com/...re.asp?p_id=112

TS-219 Turbo NAS: http://www.qnap.com/...re.asp?p_id=113

Jag Àr inte sÀker pÄ att det Àr efterföljare till 109 och 209, tyckte jag lÀste nÄgonstans att de gamla finns kvar och att 119 och 219 lÀgger sig "ovanför" dessa sÄ att sÀga, bÄde i prestanda och pris.

#36

Postad 19 mars 2009 - 13:17

cheGG
  • cheGG
  • AnvĂ€ndare

  • 136 inlĂ€gg
  • 0

Det finns info pÄ QNAP:s hemsida ocksÄ, men det Àr inte lÀnkat nÄgonstans Ànnu:

TS-119 Turbo NAS: http://www.qnap.com/...re.asp?p_id=112

TS-219 Turbo NAS: http://www.qnap.com/...re.asp?p_id=113

Jag Àr inte sÀker pÄ att det Àr efterföljare till 109 och 209, tyckte jag lÀste nÄgonstans att de gamla finns kvar och att 119 och 219 lÀgger sig "ovanför" dessa sÄ att sÀga, bÄde i prestanda och pris.


TS-119 och TS-219 lÀgger sig som du sÀger över TS-109 version II samt TS-209 version II, med snabbare cpu och lite mer features.
Gamla (AlltsÄ ej version II) TS-109 & TS-209 kommer snart utgÄ ur deras sortiment.

#37

Postad 19 mars 2009 - 13:30

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0

TS-119 och TS-219 lÀgger sig som du sÀger över TS-109 version II samt TS-209 version II, med snabbare cpu och lite mer features.
Gamla (AlltsÄ ej version II) TS-109 & TS-209 kommer snart utgÄ ur deras sortiment.


Ah, ja det stÀmmer förstÄs, det var II-versionerna av x09-modellerna jag tÀnkte pÄ.

NÀr jag ÀndÄ skriver, Àr det nÄgon som testa att köpa tvÄ QNAP:ar och köra den inbyggda backupfunktionen?

PÄ pappret ser det ju vÀldigt smidigt ut, man skulle t.ex. kunna ha en hemma och stÀlla en likadan hos nÄgon annan sÄ man fÄr backup "offsite". Men jag har för mig att jag sett negativa kommentarer om det nÀr det anvÀnts i praktiken.

#38

Postad 20 mars 2009 - 22:26

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0
Har kommit en ny firmware version idag: 2.1.4 Build 0318

[What's New]
- Support Hitachi HDT721010SLA360 ST6O
- Support Seagate 1.5TB HDD ST31500341AS CC1J
- Upgrade PHP to v5.2.9
- Upgrade SAMBA to v3.2.4
- Upgrade Apache httpd to v1.3.41
- Upgrade eaccelerator to 0.9.5.3
- Add cURL

[Enhancement]
- Surveillance Station: Support WebCam Y-CAM Generic
- Qmultimedia: Thumbnails generation error handling
- Restore the configuration files of Apache web server and twonkymedia to default after clicking reset button on WebUI
- [UPS] UPS Enhancemant including online help
- [Download Station] Download Station URL field is up to 1024 characters
- [Multimedia Station] Generate thumbnail faster and with higher quality
- [Twonky MediaServer] Move twonky log file to HDD data partition
- When adding/updating known drives, if the model family is Unknown, the system will use vendor/model infomation instead.
- Stop QPKG services during RAID Migration
- Disable DHCP Server setting if the current IP is not static

[BugFix]
- [General] Cannot re-connect NAS server after restart time countdown is up
- [General] Changing System Service Port make the CPU usage to be 100%
- [General] admin cannot be removed from administrators group
- [General] Server Name cannot start with "-"
- [General] Change the administrator password using FireFox: Password and Verify Password can be different
- [General] The volume status becomes unmounted after renaming a share
- [Download Station] share time info error in the pause list
- [HDD] HDD standby issue: gen_bandwidth wakes up HDD
- [HDD] SMART Test schedule on Seagate HDD (Firmware version AN05 or SN05)
- [DDNS] Enabling DDNS client service wakes up HDDs
- [DDNS] DDNS update time interval issue
- [DDNS] Re-launch process [noip2]
- [SAMBA] Uploading large amount of files will make the client hangs (15000 files with different size from 500KB - 1.5MB)
- [Hardware Settings] disk free size alert must be set less than 51200MB
- [UPS] System would not restart after the AC power resumes
- [UPS] SNMP - UPS issue
- [Surveillance] NVR recording will fail if ftp port number has been changed
- [Multimedia Station] File/directory name truncation
- [iTunes] Service will be turned off when disabling twonky
- [USB One-touch-copy] Due to access right of Joomla & PhpMyAdmin, Qweb can't be backup via USB One-touch-copy
- [On-line users] doesn't display the SAMABA connection correctly if the share name is not in English
- [FTP] anonymous and guest can't login via FTP if the "allow anonymous" was disabled
- [External Drive] Cannot format external hard drive as FAT32 if the size is over 750GB
- [Web Server] Web server (thttpd) won't be re-launched under some specific circumstances
- [QPKG] The URLs of QPKG(Joomla, phpMyAdmin, etc.) cannot be linked if the port of web server was changed


http://www.qnap.com/download.asp

#39

Postad 24 mars 2009 - 20:43

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0
Nu har QNAP Àntligen lanserat TS-119 och TS-219 officiellt:
QNAP Launches the World's First 1-bay and 2-bay NAS with iSCSI TS-119 and TS-219 Turbo NAS

Redigerat av Adrian, 24 mars 2009 - 20:43.


#40

Postad 30 mars 2009 - 14:45

Unregistered958
  • Unregistered958
  • ForumrĂ€v

  • 582 inlĂ€gg
  • 0
BestÀllt en TS-119 idag :)

#41

Postad 08 april 2009 - 07:40

Pr0wler
  • Pr0wler
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0

AnvÀnd Rtorrent++ istÀllet - mycket bÀttre.

Bilder frÄn webgui:t (givetvis pÄ engelska - inte polska som pÄ bilderna):
screenshot 1
screenshot 2
screenshot 3
screenshot 4

LĂ€nk till filer

Installeras via QPKG under Qnaps admin-sida.

Har precis installerat min 219. Hur fungerar detta progammet, gÄr det tex att vÀlja att bara ladda ner delar av en torrent? Hade ju varit ganska smidigt pÄ vissa. Jag laddar tex ner en 66 GB torrent nu. Hade varit bÀttre att ta den i omgÄngar sÄ hade jag sluppit vÀnta sÄ lÀnge innan det var klart med första delen.

För detta kan man vÀl inte med den inbyggda klienten. Eller Àr det bara jag som missat hur man gör?

#42

Postad 11 april 2009 - 11:58

Adrian
  • Adrian
  • AnvĂ€ndare

  • 130 inlĂ€gg
  • 0
SmallNetBuilder har precis recenserat nya TS-119:

QNAP TS-119 Turbo NAS Reviewed

Omdömet Àr bra, snabb men dyr kan man sammanfatta det med.

(Kanske dags att koppla TS-119 och TS-219 till denna trÄd?)

#43

Postad 11 april 2009 - 22:56

wobert
  • wobert
  • LĂ€rjunge

  • 464 inlĂ€gg
  • 0
Jag har kopplat 119 och 219 till trÄden nu.

Har Àven bestÀllt 2st 219 som kommer pÄ tisdag. Ska stÀlla en pÄ jobbet o en hemma och anvÀnda mig av backuplösningen som skickar datan frÄn jobbet hem till mig.

#44

Postad 12 april 2009 - 06:44

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0

Hur fungerar detta progammet, gÄr det tex att vÀlja att bara ladda ner delar av en torrent? Hade ju varit ganska smidigt pÄ vissa.


Ja, det gÄr att ladda delar av en torrent. Det fungerar som Webui gör till uTorrent - fast bÀttre :P

#45

Postad 28 april 2009 - 16:23

jpu
  • jpu
  • Amatör

  • 50 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Sitter och Ă€r sugen pĂ„ en NAS-lösning med tvĂ„ huvudspĂ„r. Är för tillfĂ€llet mest inne pĂ„ en Qnap 219 dĂ„ den verkar rĂ€tt framtidssĂ€ker med ett par snabba 1TB diskar.

TÀnker jag rÀtt eller Àr jag ute i önsketÀnkarland? Det jag vill göra Àr att:

1. Att rippa hela CD-samlingen samt lÀgga in filmer mm pÄ NAS:en för att streama till stereo och tv via PS3. För att fÄ detta att fungera skulle jag helst vilja anvÀnda min Iphone med ex. remote appen för att slippa ha igÄng TV'n och PS3 för att se/lyssna pÄ musik. Detta har jag förstÄtt att det inte funkar i dagslÀget dÄ NAS:en sÄ att sÀga inte driver en egen Itunes-klient. DÄ Àr vad jag förstÄr en annan lösning den att skaffa en PSP och anvÀnda som fjÀrr (och PS3 igÄng). Hur kan jag smidigast styra musiken utan att ha igÄng TV+PS3 - funkar det ens?

mÄste tillÀgga att jag har TV'n och stereo/PS3/Digital box i olika rum men sammankopplade genom vÀggen. Vill Àven fÄ musik i vardagsrum (TV +5.1 högtalare) och kök/hall (stereo/PS3/ 2.0 högtalare) via en Onkyo 606-receiver.

2. Kunna fĂ„ tillgĂ„ng till jobbdokument som jag sparar ner hemma pĂ„ NAS:en Ă€ven pĂ„ jobbet. Är det en ftp koppling som mĂ„ste fixas dĂ„?

Hoppas att ni kan hjÀlpa mig med detta!

#46

Postad 29 april 2009 - 09:58

Pr0wler
  • Pr0wler
  • LĂ€rjunge

  • 484 inlĂ€gg
  • 0
Kom en officiell release av firmware 3.0 igÄr. Har inte hunnit testa sÄ mycket men det ser riktigt snyggt ut i alla fall!

Edit: Detta var till 219, men det kanske Àr samma till alla modeller?

Redigerat av Pr0wler, 29 april 2009 - 09:59.


#47

Postad 02 maj 2009 - 12:28

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

  • 2 387 inlĂ€gg
  • 0

Detta var till 219, men det kanske Àr samma till alla modeller?


Inte riktigt, men nÀstan.

Den senaste officiella versionen för Qnap 109 Àr fortfarande v2.1.4 Build0318

Om man vill ta hem beta-versioner finns de pÄ Qnaps officiella forum - HÀr - man mÄste vara medlem.

Jag testar just nu: [BETA] TS-109/209/409/409U v3.0.0 Build0430 - som kom 30 April.

Verkar fungera felfritt och det nya grÀnsnittet kÀnns mycket mer "komplett" Àn det tidigare.

Bifogad fil  Main.JPG   49,75K   2 Antal nerladdningar

#48

Postad 06 maj 2009 - 21:25

Spiken
  • Spiken
  • ForumrĂ€v

  • 543 inlĂ€gg
  • 0
Jag har en TS-409. Har 1Tb och 500Gb i den. Sedan har jag 2x500Gb som Àr speglade i Raid 1. Denna raid skulle jag vilja ha bort. Tar backup av det som ligger pÄ de raidade diskarna till en extern hÄrddisk. Finns det inget sÀtt att bara vÀlja att de inte ska vara raidade?
Jag funderar pÄ att byta ut den ena av dessa till 1Tb.

#49

Postad 24 maj 2009 - 19:31

jasell
  • jasell
  • AnvĂ€ndare

  • 181 inlĂ€gg
  • 0

Inte riktigt, men nÀstan.

Den senaste officiella versionen för Qnap 109 Àr fortfarande v2.1.4 Build0318

Om man vill ta hem beta-versioner finns de pÄ Qnaps officiella forum - HÀr - man mÄste vara medlem.

Jag testar just nu: [BETA] TS-109/209/409/409U v3.0.0 Build0430 - som kom 30 April.

Verkar fungera felfritt och det nya grÀnsnittet kÀnns mycket mer "komplett" Àn det tidigare.

Bifogad fil  Main.JPG   49,75K   2 Antal nerladdningar

Har det hÀnt nÄtt mer med PrintServer i den nya FW?
Min skrivare krÀver full duplex som inte den officella fw stödjer.

#50

Postad 13 juni 2009 - 20:18

Nick 99
  • Nick 99
  • Rookie

  • 2 inlĂ€gg
  • 0
Är det nĂ„gon som vet om TS-219 kan mixa RAID-0 och RAID-1 partitioner? För att fĂ„ ut sĂ„ mycket som möjligt av HDD storleken vill jag inte gĂ€rna anvĂ€nda hela diskstorleken till RAID-1 utan vill endast anvĂ€nda en mindre partition för RAID-1. Tror detta kallas Flexi-RAID. Om inte 219 klarar detta klarar annan modell det? Tacksam för svar /Nick



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.