Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ETT System för allt

3 svar till detta ämne Ipad Airplay Inbyggnads Dator Alltiett
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 maj 2016 - 08:55

Lt_Prime
  • Lt_Prime
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej!

 

 

Jag håller på att bygga hus nu och har lite funderingar runt den tekniska delen.

 

Det är så att jag älskar när man kan styra hela hemmet med en enhet. 

Tanken nu är att jag ska ha inbyggnads högtalare runt om i huset som kommer kopplas till samma stärkare. 

 

Det kommer finnas tre tv-apparaturer, sovrum, vardagsrum och lilla allrummet och en dator på kontoret.

 

Idén är att kunna styra dessa med en enhet, tex. Ipad. eller Andriod-platta.

Jag har sökt lite på nätet men hittar inget forum eller något liknande som detta någon stans. 

 

Jag tänkte att jag gör en karta så ni får en hum om hur jag tänker

 

 

 

Dator (Server)-------------Surfplatta (Ipad,Andriod)

 

'

'

'

TV Vardsagsrum   Musik i Vardagsrum(Styra stärkaren, zon osv) TV Sovrum     TV Allrum

 

 

 

 

Är ingen mästare på detta, därav frågorna:

 

1. Vilka system kan lämpa sig bäst ihop för att kunna styra detta barnsligt enkelt och problemfritt?

 

2. Hur ska kedjan kopplas ihop för att fungera?

 

3. Har ni något liknande ihopsatt och i så fall hur?

 

4. Ge gärna tips på vilka anordningar man kan ha eller som ni har.

 

Nu kör jag på en Samsung 4K65 Smart i vardagsrum och en smart tv samsung 32" i sovrum och allrum. 

 

En Harman/Kardon stärkarev360

 

 

Tack på förhand!

 



#2

Postad 11 maj 2016 - 09:33

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Då du ändå bygger nytt, så är ett tips att dra kablaget till ett "server rum"... m.a.o. ett lämpligt förråd eller liknande, där du kan sätta en NAS och andra enheter. Om jag personligen byggde nytt med inbyggda högtalare så skulle jag i det rummet sätta ett antal SONOS AMP för musiken. En enhet per rum, så att du kan välja volym och musik per rum (eller synca till samtliga rum.)
Du kan även gömma undan surround förstärkare och övriga enheter där. (Ta en titt på Logitech Elite.) Där kan du styra det mesta via WiFi från fjärren eller telefon / platta.
 
Jag har för tillfället Sonos i fem rum, och kontrollerar det via telefon och ipad. Förstärkaren i vardagsrummet (som har inkopplat Sonos-Connect, Apple TV4, PS3, PS4, DVD, Satelite box, min gamla TVIX spelare är ensam källa till TVn) styrs helt och hållet av Logitech systemet (eller Harmony som det heter nuförtiden). 
 
Jag har däremot inte bemödat mig med att koppla in övriga TV till hela systemet, även om det är möjligt med lite kabeldragning. Sovrums TV (Samsung SMART TV) får nöja sig med Canal Digital sat, Netflix samt PLEX, och jag måste nog säga att det räcker till. Så den styr jag bara med orginal fjärren, inte via telefonen.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 11 maj 2016 - 09:40.


#3

Postad 11 maj 2016 - 13:37

Unregistered7e1dc52c
  • Unregistered7e1dc52c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Om du inte är beredd på att lägga mycket tid för att få allt att fungera (och underhållas) så kolla in Control4 http://www.canseda.se/sv/Control4/.

De installeras bara av certifierade partners och kostar några kronor men om jag skulle bygga hus på nytt så skulle jag lägga pengarna på det. Se till att koppla in en Control4-kille så fort som möjligt så de kan berätta vilka kablar som behöver dras var innan du stänger väggarna.

 

Med facit i hand så hade det för min del blivit både billigare och bättre. Efter 8 år så har jag kanske kommit halvvägs trots att jag troligen har det mesta som behövs förutom tid. 

 

Det här kanske blev mer en egen bitter återblick men kanske jag kan bespara dig samma känsla. :)

 

/V-man



#4

Postad 12 maj 2016 - 07:41

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

  • 952 inlägg
  • 0

Om du inte är beredd på att lägga mycket tid för att få allt att fungera (och underhållas) så kolla in Control4 http://www.canseda.se/sv/Control4/.

De installeras bara av certifierade partners och kostar några kronor men om jag skulle bygga hus på nytt så skulle jag lägga pengarna på det. Se till att koppla in en Control4-kille så fort som möjligt så de kan berätta vilka kablar som behöver dras var innan du stänger väggarna.

 

Med facit i hand så hade det för min del blivit både billigare och bättre. Efter 8 år så har jag kanske kommit halvvägs trots att jag troligen har det mesta som behövs förutom tid. 

 

Det här kanske blev mer en egen bitter återblick men kanske jag kan bespara dig samma känsla. :)

 

/V-man

Jag instämmer när det gäller Control 4. Då har du en full integration. (TV, Musik, Belysning, Bevattning, Värme,,,,,) Jag har kikat på det systemet i några år. Kostar en slant som sagt, men om man ändå bygger nytt...






Även taggad med Ipad, Airplay, Inbyggnads, Dator, Alltiett

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.