Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga baffelvägg för allrum

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 februari 2023 - 13:36

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Håller på att iordningställa ett nytt allrum i utbyggnaden av vår villa och vill där ha riktiga "filmhögtalare" i ett Dolby 5.1.4-system.

 

Har inte valt högtalare än men drömmen hade varit Procella P5 i baslagret och P5V som Atmos. Men har inte den budgeten så just nu så lutar det åt M&K Sound LCR 950 eller 750. Subwoofer lutar åt SVS eller XTZ.

 

Efter pratat med flera proffsbyggare av hembio så har jag tagit till mig att det då akustiskt kan vara smart att bygga en baffelvägg för att bygga in dessa högtalare i. Detta trots att det inte skall vara ett dedikerat biorum med projektor och duk, utan istället kommer vi ha en stor OLED-TV (77-100") och använda en vanlig skön soffa att sitta i.

 

Har satt ihop några skisser på hur jag planerar layouten på högtalarnas placering, se nedan.

 

Lite grundinfo:

  • Väggen är tänkt att byggas av 45x95 mm träreglar med 12-15 mm pfyfa samt 2x13 mm vanliga gipsskivor. Någon form av akustikskivor skall sitta runt högtalare och TV samt täckas av svart tyg.
  • Husets ytterväggar är leca med putsad EPS på utsidan och även putsad på insidan. 
  • Mot gamla husets yttervägg byggs en extra ljuddämpande innervägg av 45x70 stålreglar cc 600. Den har minst 10 mm luftspalt mot gamla huset.
  • Golvet är betongplatta på mark med 15 mm ekparkett.
  • Tak är betongbjälklag (kök på ovanvåningen) och ett undertak av 13 mm gips kommer pendlas ned 100 mm. Planerar 45 mm stenull för ljuddämpning.
  • Planerar gardiner av scenmolton framför ytterdörr och hörnfönster samt framför hela garderobsväggen. Både för mörkläggning och ljuddämpning.

 

Skulle gärna vilja har er återkoppling på om jag missat något viktigt samt har några frågor:

  1. Läst mycket om att man bör vinkla in högtalarna mot huvudlyssningspositionen. För mina sidofrontar innebär det att de kanske skulle vinklas in hela 27 grader. Har ingen data på hur spridningsbilden ser ut på M&K så vet inte hur mycket de egentligen behöver vinklas för att optimalt täcka in soffans bredd. Någon som vet?
     
  2. Baffelväggen går inte hela vägen ut mot sidoväggarna eftersom det sitter dörr och fönster där. Försöker undvika göra väggen onödigt djup och har inte planerat att ha den vinklad för sidohögtalarna. Enligt uppgift skall det vara okej kompromiss. Håller ni med om det eller hur bör jag tänka?
     
  3. Högtalarna är ca 19 cm djupa och har därför skissat på att göra väggen ca 25 cm djup (+ akustikmaterialet). Finns det någon akustisk anledning att väggen djupare?
     
  4. Kan det vara lämpligt att sätta subwoofer (1-2 st) delvis insänkt i baffelväggen trots att de då delvis sticker ut minst ca 20-35 cm? 
     
  5. På vilken höjd bör jag sätta vänster och höger fronthögtalare?

 

Skiss på baffelvägg

 

Bifogad fil  2023-02-25 15_53_03-Placering högtalare enl. Dolby Atmos 2.vsdx - Visio Professional.png   87,54K   0 Antal nerladdningar

 

Planskiss på placering av Dolby 5.1.4-system

 

Bifogad fil  2023-02-25 17_23_03-Placering högtalare enl. Dolby Atmos 2.vsdx - Visio Professional.png   53,38K   0 Antal nerladdningar

 


Redigerat av Videonisse, 26 februari 2023 - 13:38.


#2

Postad 26 februari 2023 - 13:52

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Några bilder på hur rummet ser ut just nu med nya LG Oled C2 77" och testar Atmos med gamla Kef-ägg. Allt är temporärt och för att få känsla för hur vi ville ha placeringen av TVn i rummet.

 

Bifogad fil  IMG_5504.jpg   142,31K   1 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_5501.jpg   170K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  IMG_5503.jpg   159,91K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  20230121_145407624_iOS.jpg   142,29K   0 Antal nerladdningar



#3

Postad 26 februari 2023 - 22:26

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

För att få alla fördelar av en baffelvägg så ska helst följande följas.
Allt utrymme bakomväggen ska fyllas med löst packad isolering - baffelväggen i sig ska isoleras på vanligt sätt.
Bygg helst lådor som högtalarna ska ställas, mjuk återkoppling och ca 5mm gap på höjd/bredd.

Sticker högtalarna ut pga invinklig försvinner en stooor fördel med baffelvägg, vinkla väggen istället - mindre vinkel på högtalrna ett par grader är Ok.
Om du behöver vinkla beror helt o hållet på bredd mellan H/V och ditt sittavstånd.

Du sitter nära och endast 270cm mellan V/H så jag hade inte brytt mig om att vinkla in.

 

Dock, akustiskt för basen är din placering av soffan typ den sämsta - och bredd/längd är typ identisk !!
Rummet är tyvärr långt ifrån exemplariskt.
 


Redigerat av johan b-lund, 26 februari 2023 - 22:26.


#4

Postad 27 februari 2023 - 15:25

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Har ju pratat med dig, men du återkom aldrig?

Du kan inte stoppa in vilken högtalare som helst i en ”baffelvägg”, och du bör inte heller blanda högtalare med olika kapacitet… då kommer den högtalare med lägst ”klippnivå” att begränsa ljustrycket för hela systemet.

Jag gick även igenom placering av basar, för att kunna klara den placering du tänkt.

Bara att höra av dig igen :)

Med vänlig hälsning,

/Pär

#5

Postad 28 februari 2023 - 14:41

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Ser fram emot att ses om ett par veckor @Perra1  :)

 

En fundering till, såg att Procella i sin tekniska guide rekommenderar att MDF skall monteras utanpå två lager av gips. När jag läst om det här på forumet och på en del andra ställen trodde jag att man satte OSB eller plyfa som första lager och sedan gipsen utanför. Någon verkar även ha testat med MDF eller plyfa mellan två lager gips.

 

Är Procella själva om att rekommendera MDF ytterst och vad kan i så fall vara anledningen till det?



#6

Postad 28 februari 2023 - 15:43

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 675 inlägg
  • 0
Jag körde personligen plyfa-gips-gips-mdf-porösabsorbent som recept efter rek på flera platser. Men gissar att det finns fler framgångsrika vis att bygga på.
Mao så har jag precis som procella en hård skiva som avslut innan porösabsorbent monteras.

#7

Postad 05 mars 2023 - 13:17

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

För att få alla fördelar av en baffelvägg så ska helst följande följas.
Allt utrymme bakomväggen ska fyllas med löst packad isolering - baffelväggen i sig ska isoleras på vanligt sätt.

 
Tack för svaren!  :)  Vad är egentligen "löst packad isolering" och spelar det någon roll om det är sten- eller glasull?
Jag har i mina vanliga väggar Rockwool Flexibatts. Är den lämplig även för baffelväggen?
 

Bygg helst lådor som högtalarna ska ställas, mjuk återkoppling och ca 5mm gap på höjd/bredd.

 
Tipset att bygga in dem i lådor har jag inte läst någon annanstans, förutom när det gäller speciella inbyggnadshögtalare som saknar egen låda. Varför räcker det inte bara med hyllor för de högtalare som jag nämnt ovan?
Ett problem med lådor är om man senare vill uppgradera till annan större högtalare så är det inte bara att såga upp hålet.
 

Sticker högtalarna ut pga invinklig försvinner en stooor fördel med baffelvägg, vinkla väggen istället - mindre vinkel på högtalrna ett par grader är Ok.

 
Anade det därför har jag inte börjat bygga något än. Tack för bekräftelsen.
 

Om du behöver vinkla beror helt o hållet på bredd mellan H/V och ditt sittavstånd.
Du sitter nära och endast 270cm mellan V/H så jag hade inte brytt mig om att vinkla in.

 
Utan att någon invinkling behöver väl både vänster och höger front ha ett spridningsområde på ca 90 grader (dispersion pattern) för att teoretiskt täcka in hela soffans bredd som sweet spot. Har de verkligen det?
 

Dock, akustiskt för basen är din placering av soffan typ den sämsta - och bredd/längd är typ identisk !!
Rummet är tyvärr långt ifrån exemplariskt.


Intressant, det är helt nytt för mig. För surroundljudet trodde jag det var optimalt om man använder likadana högtalare i runt om. Vad kan jag göra för att förbättra utgångsläget för basljudet?


Redigerat av Videonisse, 05 mars 2023 - 13:20.


#8

Postad 05 mars 2023 - 13:23

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Jag körde personligen plyfa-gips-gips-mdf-porösabsorbent som recept efter rek på flera platser. Men gissar att det finns fler framgångsrika vis att bygga på.
Mao så har jag precis som procella en hård skiva som avslut innan porösabsorbent monteras.

 

Antar då att plyfans uppgift då mest är för att kunna skruva upp saker på väggen och för att var enklare och mer hållbart än om bara gips?

 

Vilken tjocklek valde på på MDF:en?


Redigerat av Videonisse, 05 mars 2023 - 13:23.


#9

Postad 05 mars 2023 - 20:51

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

 
Tack för svaren!  :)  Vad är egentligen "löst packad isolering" och spelar det någon roll om det är sten- eller glasull?
Jag har i mina vanliga väggar Rockwool Flexibatts. Är den lämplig även för baffelväggen?
 

 
Tipset att bygga in dem i lådor har jag inte läst någon annanstans, förutom när det gäller speciella inbyggnadshögtalare som saknar egen låda. Varför räcker det inte bara med hyllor för de högtalare som jag nämnt ovan?
Ett problem med lådor är om man senare vill uppgradera till annan större högtalare så är det inte bara att såga upp hålet.
 

 
Anade det därför har jag inte börjat bygga något än. Tack för bekräftelsen.
 

 
Utan att någon invinkling behöver väl både vänster och höger front ha ett spridningsområde på ca 90 grader (dispersion pattern) för att teoretiskt täcka in hela soffans bredd som sweet spot. Har de verkligen det?
 


Intressant, det är helt nytt för mig. För surroundljudet trodde jag det var optimalt om man använder likadana högtalare i runt om. Vad kan jag göra för att förbättra utgångsläget för basljudet?

I själva baffelväggen isolerar du som vanligt, men om du får ett utrymme mellan baffelväggen o den riktiga väggen så är det där du ska ylla allt med löst packad isolering - variant är inte superviktigt.

 

Poängen med en baffelvägg är att separera framsida från baksida - en oändlig baffel.
Så om du har en låda som i sig sedan är omgiven av isolering så har du garanterat separerat fram/baksida.
Min setup sitter i en baffelvägg 650mm från ytterväggen (trähus) 3x15" + 2x18" - ståendes utomhus vid ytterväggen hör man knappt någonting även om jag ligger på +120dB

Hur dina högtalare sprider finns kanske hos tillverkaren ?


Alla rum har resoanser på höjd/längd/bredd.
Vid väggen där våglängden börjar har du mest bas - ju närmare mitten du kommer då får man väldigt lite bas för att sedan ökas igen vid motsatt vägg.

Så längd/bredd vågor ligger som ett kors o i ditt fall ligger det mer eller mindre exakt på 30hz
Så hur du än gör så kommer du hamna mitt i utsläckningen från ena leden (oberoende av placering)
Och ju närmare du kommer en bakvägg så kommer det ta ut den andra vågen utsläckning.

 

 

Titta på bilderna jag lade med så förstår du

Bifogad fil  res.png   8,2K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  res2.png   12,9K   1 Antal nerladdningar

 

 



#10

Postad 06 mars 2023 - 18:28

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Tack! Har tagit frågan vidare till tillverkaren.

 

Ang. basen och de 30 Hz, kan man akustikbehandla rummet för att undvika detta problem om soffan står i mitten? Eller kan det räcka att flytta bak den lite, tex 30-50 cm?



#11

Postad 07 mars 2023 - 06:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Tack! Har tagit frågan vidare till tillverkaren.

 

Ang. basen och de 30 Hz, kan man akustikbehandla rummet för att undvika detta problem om soffan står i mitten? Eller kan det räcka att flytta bak den lite, tex 30-50 cm?

 

Utan veta hundra då jag aldrig har varit i rummet, för att minska påverkan måste du vara iaf minst 1 met från bakväggen.
Ju närmare mitten ju större blir utsläckningen.
Dsp med FIR filter hade hjälpt men antagligen inte fullt ut.

 

Bästa lösningen borde vara 4 subs utspridda i rummet.
Vad har du för takhöjd, sådana här saker går att simulera :)

 

*edit*
Obs på att jag enbart har gått på rummets mått och vilken våglängd det får.
Tex garderoberna om dom är fyllda kommer påverka frekvenserna upp/ner


Redigerat av johan b-lund, 07 mars 2023 - 06:40.


#12

Postad 20 mars 2023 - 14:10

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Har nu fått svar från M&K att man kan räkna med att spridningsbilden för deras högtalare ligger på ca 45-60 grader (med bra respons).

 

Gällande THX Select anger de: "They meet the THX off-axis standards,  Which is +/- 30 degrees +0.5dB, - 1.5dB". Enl. standard innebär det vid ca 3m avstånd och +/- måste väl innebära att området är vid 60 grader?

 

Ovan svar innebär ju att om frontarna är riktade rakt fram täcker de in mittenpositionen på soffan men sidorna får betydligt svagare respons "off-axis". Oklart hur mycket eftersom M&K inte vill dela med sig av några detaljerade data förutom vad som THX Select kräver och jag har inte hittat någon annan källa.

 

Om jag vinklar in vänster och högre front lite (5 grader) mot mittpositionen så ser täckningen med spridningsbild 45 respektive 60 grader ut som blå strecken på bilden nedan. Vill jag få sidorna på soffan att hamna i "sweet spot" behöver soffan flyttas minst 1,3 m bakåt, eller vinkla in frontarna mer än 5 grader (eller att M&K låter tillräckligt bra även utanför 60 grader, helst upp till minst 80 grader).

 

Jag förstår ju att allt detta är teori. Men kan jag använda denna info, för att innan köp av högtalarna, ta beslut om på vilken position som soffan bör placeras för att baffelväggen skall kunna fungera effektivt och vid max rekommenderad invinkling av högtalarna?

 

Bifogad fil  2023-03-20 12_48_47-Placering högtalare enl. Dolby Atmos 2.vsdx - Visio Professional.png   33,01K   0 Antal nerladdningar



#13

Postad 21 mars 2023 - 07:29

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Det är toppen som kommer att sänkas gradvis, ett spinorama eller Kippel mätning hade gett alla svar.

Som jag skrev innan, du sitter så när och vi pratar ett par dB sänkning, jag hade utan tvivel kört rakt eller 5° in.
 



#14

Postad 21 mars 2023 - 13:38

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Okej, då börjar jag med att sen testa skillnaden mellan 0 och 5 grader för båda frontarna. Men håller du med om att M&K:s svar inte verkar helt korrekt, borde inte området där det "låter bra" vara större än 45-60 grader när de för uppfyller +/- 30 grader för THX?

 

 

Lösa basljud i kvadratiskt rum

Har försökt läsa på lite mer ang.subwoofers och kvadratiska rum och förstått det som, som du ovan säger, att 4 subbar kan behövas. Blir ju rätt dyrt om de skall gå lågt också och har mentalt ställt in mig att jag får börja med 2 st.

 

Men förstår inte om jag bör/kan justera hur långt soffan placeras från TVn för att basljudet skall låta tillräckligt.

  • Kan jag även påverka så att mittplaceringen av soffan fungerar bättre om jag akustikbehandlar bakväggen som består av garderobsdörrar?

 

Har laddat ner bla Harman Room Mode Calculator (Excel-fil) och matat in mina mått på rummet. Se bilder nedan.

  • Men vet inte riktigt vad jag skall göra med dessa siffror för att ta beslut om soffans position och evtl. behov av akustikbehandling för basregistret.
  • Undrar även om baffelväggen ger mig några fördelar här?
  • Någon som kan peka mig i rätt riktning med dessa frågor?

 

Har blivit lite moment 22 pga av frågorna i denna tråd då jag behöver bygga ner taket innan jag kan bygga baffelväggen och för att bygga taket behöver soffans placering vara ganska spikad så kablaget för Atmos-högtalarna hamnar rätt. Kul men jobbigt med bra ljud...

 

Bifogad fil  2023-03-21 13_23_34-Placering högtalare enl. Dolby Atmos 2.vsdx - Visio Professional.png   75,87K   0 Antal nerladdningar

 

Bifogad fil  2023-03-21 13_26_27-Room Mode Calculator_0.xls - Kompatibilitetsläge - Excel.png   79,6K   1 Antal nerladdningar



#15

Postad 21 mars 2023 - 13:49

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Utan veta hundra då jag aldrig har varit i rummet, för att minska påverkan måste du vara iaf minst 1 met från bakväggen.
Ju närmare mitten ju större blir utsläckningen.

 

Soffan står idag ca 3m från det som blir garderobsväggen och det är då ca 2,75m fram till TVn. Det är det idealiska avståndet vi testat fram för att titta på film med 77" OLED. Planerar för att kunna köra upp till 100" OLED i framtiden. Kan därför bli aktuellt att justera bak soffan. Oavsett är det betydligt mer än 1m till bakväggen.
 

Dsp med FIR filter hade hjälpt men antagligen inte fullt ut.


Är det tex en MiniDSP och kanske med Dirac som subbarna går via?



#16

Postad 21 mars 2023 - 13:59

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Det är toppen som kommer att sänkas gradvis, ett spinorama eller Kippel mätning hade gett alla svar.

Som jag skrev innan, du sitter så när och vi pratar ett par dB sänkning, jag hade utan tvivel kört rakt eller 5° in.
 

 

Har du praktiska erfarenheter från M&K här, eller hur vet man att det bara bör vara några dB i sänkning? De diagram jag sett från mätningar så sjunker det lätt 10-20 dB när man kommer till högtalarnas kapacitet för hur brett de går off-axis.

 

Tex i detta test:

20200518_monoprice-thx-630.png?auto=webp&quality=60&width=570&dpr=2

 

Källa: https://www.nytimes....m/#measurements



#17

Postad 22 mars 2023 - 07:11

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Okej, då börjar jag med att sen testa skillnaden mellan 0 och 5 grader för båda frontarna. Men håller du med om att M&K:s svar inte verkar helt korrekt, borde inte området där det "låter bra" vara större än 45-60 grader när de för uppfyller +/- 30 grader för THX?

 

 

Lösa basljud i kvadratiskt rum

Har försökt läsa på lite mer ang.subwoofers och kvadratiska rum och förstått det som, som du ovan säger, att 4 subbar kan behövas. Blir ju rätt dyrt om de skall gå lågt också och har mentalt ställt in mig att jag får börja med 2 st.

 

Men förstår inte om jag bör/kan justera hur långt soffan placeras från TVn för att basljudet skall låta tillräckligt.

  • Kan jag även påverka så att mittplaceringen av soffan fungerar bättre om jag akustikbehandlar bakväggen som består av garderobsdörrar?

 

Har laddat ner bla Harman Room Mode Calculator (Excel-fil) och matat in mina mått på rummet. Se bilder nedan.

  • Men vet inte riktigt vad jag skall göra med dessa siffror för att ta beslut om soffans position och evtl. behov av akustikbehandling för basregistret.
  • Undrar även om baffelväggen ger mig några fördelar här?
  • Någon som kan peka mig i rätt riktning med dessa frågor?

 

Har blivit lite moment 22 pga av frågorna i denna tråd då jag behöver bygga ner taket innan jag kan bygga baffelväggen och för att bygga taket behöver soffans placering vara ganska spikad så kablaget för Atmos-högtalarna hamnar rätt. Kul men jobbigt med bra ljud...

 

attachicon.gif2023-03-21 13_23_34-Placering högtalare enl. Dolby Atmos 2.vsdx - Visio Professional.png

 

attachicon.gif2023-03-21 13_26_27-Room Mode Calculator_0.xls - Kompatibilitetsläge - Excel.png

 

 

Jag tror M&M lutar sig åt sin +- spec, allt utanför ett visst gradantal har översta diskanten tappat med 3dB
Det är inget ovanligt alls, personligen bryr jag mig inte så mycket om det som ligger över 16Khz

 

Det Harman visar vet vi redan från det jag postade ovan.
30hz bör gå att fixa, 90hz blir dock värre för det ligger nära där man normalt delar.
Se hur långt bak du kan sätta soffan och utgå från det.

Med två subs, tror att i linje med soffan längs sidoväggarna kan vara en bra utgångspunkt.
Så länge dom står symmetriskt så behöver dom inte separat tidsjustering, kan inte din receiver det då får du koppla in en minidsp



#18

Postad 22 mars 2023 - 07:15

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Soffan står idag ca 3m från det som blir garderobsväggen och det är då ca 2,75m fram till TVn. Det är det idealiska avståndet vi testat fram för att titta på film med 77" OLED. Planerar för att kunna köra upp till 100" OLED i framtiden. Kan därför bli aktuellt att justera bak soffan. Oavsett är det betydligt mer än 1m till bakväggen.
 


Är det tex en MiniDSP och kanske med Dirac som subbarna går via?

 

Som jag skrev ovan, sätt soffan där det passar bäst.
Se det så här att du kanske inte lyckas få allt på plats direkt, behövs kanske 1 extra sub framöver.
Då får man ta det.

 

Ska du köra med FIR (typ Dirac) då kör man hela systemet igenom.
Så länge subsen står symmetriskt behövs inte deras Bass management plugin.
Jag tror inte Minidsp stöder den pluginen utan då får du satsa på en receiver med det.

Om jag fick välja mellan att tidsjustera flera subs med en minidsp eller Dirac bass management - då vinner Dirac alla dagar i veckan.



#19

Postad 22 mars 2023 - 07:34

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Har du praktiska erfarenheter från M&K här, eller hur vet man att det bara bör vara några dB i sänkning? De diagram jag sett från mätningar så sjunker det lätt 10-20 dB när man kommer till högtalarnas kapacitet för hur brett de går off-axis.

 

Tex i detta test:

20200518_monoprice-thx-630.png?auto=webp&quality=60&width=570&dpr=2

 

Källa: https://www.nytimes....m/#measurements

 

För att verkligen lita på en mätning så vill jag att det ska ha mäts utomhus eller med Klippel.
Tyvärr hittar jag inget på modellerna du tittar på.

Här är en mätning på ett par mindre JBL monitorer, det du ser är en Mycket bra mätning.
https://www.erinsaud...kers/jbl_4305p/

Att få en jämn spridning utan att det faller i bredd är inte så lätt.
SPL%20Horizontal.png?dl=0
 



#20

Postad 30 mars 2023 - 20:23

Videonisse
  • Videonisse
  • Användare

  • 129 inlägg
  • 0

Har anlitat Ingvar Öhman som kommer förbi imorgon. Hoppas du landa alla relevanta frågor så jag kan börja bygga väggar och tak samt vet hur jag skall placera högtalarna. Skall bli riktigt spännande att få träffa någon så kunnig inom området!

 

Några tips på vad jag borde fråga (förutom mest självklara frågorna ställda ovan)?



#21

Postad 30 mars 2023 - 20:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 1

Har anlitat Ingvar Öhman som kommer förbi imorgon. Hoppas du landa alla relevanta frågor så jag kan börja bygga väggar och tak samt vet hur jag skall placera högtalarna. Skall bli riktigt spännande att få träffa någon så kunnig inom området!

 

Några tips på vad jag borde fråga (förutom mest självklara frågorna ställda ovan)?

Om du har Öhman på G, då behöver du inte min hjälp mer  :D 
Det är nog en av dom bästa vi har i landet, Bra val !





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.