Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med akustik

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 november 2017 - 20:06

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Har inte mätt så vet inte vad som bör behandlas. Men vart borde man behandla enligt bild?.

Hur jag än gör så blir bilden upp och ner....

Bifogad fil(er)


Redigerat av Jpo, 08 november 2017 - 20:08.


#2

Postad 15 november 2017 - 12:38

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 1

Taket ser ju egentligen färdigbehandlat ut, jag föredrar ioförsig akustiktak men antar att soffa och matta fungerar bra också :=). 



#3

Postad 14 december 2017 - 22:27

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Om du inte upplever något som något problem tycker jag inte du borde försöka åtgärda något :)



#4

Postad 15 december 2017 - 00:06

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Har inte mätt så vet inte vad som bör behandlas. Men vart borde man behandla enligt bild?.

 

Färgen på väggen.

 

Glöm allt annat, om du inte ens vet OM du har problem är det troligen för att du tycker det låter grymt ... och då gör det väl det.

Bifogad fil(er)



#5

Postad 15 december 2017 - 18:41

Frux
  • Frux
  • Forumräv

  • 970 inlägg
  • 0

Man behöver inte mäta upp något innan man börjar dämpa allmänt eko och ljudreflexer, t.ex. med möbler och mattor. Det ger lugnare ljud i alla hårda rum.

 

Den stora soffan och tjocka mattan är en bra början. För att ta det till nästa nivå, bygg egna absorbenter med isolering och tyg i träramar.

  • Sätt en panel i taket för att dämpa förstareflex från högtalarna. I första hand för tydligare röster från centern.
  • Sätt en panel på sidoväggen för att dämpa förstareflex där. Det man vill dämpa är egentligen inte ljudet från den närmaste högtalaren, utan den lite fördröjda studsen från högtalaren på motsatta sidan av rummet.
  • Lite optional: En panel bak i rummet ovanför öronhöjd (dvs lite högre än vad det råkade bli på illustrationen) inte för förstareflex utan för att dämpa allmän efterklang i rummet.

Panelerna kommer knappt göra någon skillnad i basen, som är ett eget kapitel, men ljudet kommer ändå att låta bättre och mindre grötigt. Plus att det blir trevligare att prata i rummet. :)

 

aJMOYaA.jpg



#6

Postad 18 december 2017 - 08:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Jättestora basmumsare som käkar upp lite trubbelbas. Då får du bas som är så tajt att knappt fattar det. Det billigaste sättet är stora trianglar i varje hörn upp till taket. Köp markskivor och börja skära till trianglar. Sedan är det bara att täcka dem med tyg så rummet ser normalt ut igen.



#7

Postad 18 december 2017 - 13:41

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jättestora basmumsare som käkar upp lite trubbelbas. Då får du bas som är så tajt att knappt fattar det. Det billigaste sättet är stora trianglar i varje hörn upp till taket. Köp markskivor och börja skära till trianglar. Sedan är det bara att täcka dem med tyg så rummet ser normalt ut igen.

 

With all due respect:

 

1 - det finns ju ingen utrymme for jättestora hörntrapps.

 

2 - att använda Markskivor til hörntrapps är overkill. Flexibatts räcker och är desutom mycket billigare.



#8

Postad 18 december 2017 - 15:12

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Mitt tips är att inte börja chansa med hur du skall bygga basfällor. Det har jag gjort en gång i tiden och det är ingen höjdare. Du måste åtmistonne mäta på rummet och kolla vart dina problem ligger. För frekvenser högra upp i registret så är det lite enklare. Jag hade börjat med att täcka 100% av golvet med tjock matta, cutpile minst 10-12mm lugg. Du kan sedan testa att slänga upp madrasser vid första reflexterna bara för att testa hur stor skillnad det blir. Om du bygger något dämp för förstareflexerna byggt från golv till tak det brukar funka lite bättre än någon liten panel. 



#9

Postad 18 december 2017 - 15:27

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Just eko har jag inte problem med tycker jag. Men ska prova först taket som frux sa, centern just nu har jag ställt in flera db högre. Tack för tipsen

#10

Postad 18 december 2017 - 18:18

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

With all due respect:

 

1 - det finns ju ingen utrymme for jättestora hörntrapps.

 

2 - att använda Markskivor til hörntrapps är overkill. Flexibatts räcker och är desutom mycket billigare.

 

Jag ser massor av utrymme. Soffan tar upp väldigt mycket plats. Gör man den mindre får man plats med en basmumsare i hörnet. 



#11

Postad 18 december 2017 - 18:41

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Jag ser massor av utrymme. Soffan tar upp väldigt mycket plats. Gör man den mindre får man plats med en basmumsare i hörnet. 

 

Aah .... okay. Om man gör om hela indredningen finns det ju massor av möjligheter :)



#12

Postad 18 december 2017 - 19:00

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 203 inlägg
  • 0

Köp markskivor och börja skära till trianglar. 

 

Ska du absorbera bas så är det tjocklek och lågt luftflödesmotstånd som gäller. Markskivor är helt fel till det.

 

Här är en utmärkt sida jag länkat till tidigare där det går att räkna på hur effektiva olika material är vid olika tjocklekar. 

 

http://www.acousticm...g.com/multi.php

 

Markskivor ligger på kanske 30000 Pa.s/m2 medans fluffigare ligger på kanske 5-6000. Här är en direktlänk till jämförelse mellan markskiva och fluffigt vid en halvmeters tjocklek:

 

Redigerat av Loco.spk, 18 december 2017 - 19:06.


#13

Postad 18 december 2017 - 19:53

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

För att ge lite perspektiv så sitter jag i ett ganska snarlikt betongrum och det krävdes 6 kubik stenull för att ha något effekt där problemen låg. Undersök noga innan du drar igång något basabsorberande bygge. Jag har själv testat massor med att dämpa hörn osv. och det kan hjälpa lite högre upp men för djupare bas så krävs helt andra doningar. Kolla vart problemen ligger först och hur stora dom är. Antagligen krävs det ganska mycket mer än du tänker dig. Eller så räcker det med lite EQ. Måste undersökas. 



#14

Postad 19 december 2017 - 00:28

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Bra inlägg av Loco-mannen. Efter att du fått fram vilka dina problemfrekvenser är i rummet, kan du gå till 1:a-sidan i hans länk och börja leka med multilayer-absorbenter => spalt panel (slotted panel) med olika brädtjocklek, bredd, spalt och luftflödesresistivitet. Dom sparar volym i rummet. Flexibatts som nämndes ligger kring 9000 Pa x s / m², Isover Piano på ca 6000 Pa x s / m². Länk: http://www.acousticm...g.com/multi.php 

 

Pröva med tex 21x90 mm brädor och 3 mm spalt emellan dom, addera isoleringen bakom i olika tjocklekar och luftflödesresistiviteter, samt jämför samma totalt byggdjup på dessa gentemot med bara isolering typ markskiva. Viss skillnad i basregistret ... (Över ca 500 Hz vill du normalt inte addera absorbtion om du har "normal möblering" i rummet.)



#15

Postad 19 december 2017 - 09:54

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Det är ett kalt betongrum med korta avstånd. Det kan diskuteras vad som borde göras med förstareflexerna men skulle inte anse det vara normalmöblerat för hif-fi sammanhang. För tydlighetens skull så kan jag nämna att jag själv aldrig lyckats ha ett rum som har så mycket möblering och prylar att man i princip inte behöver tänka på att absorbera över 500Hz men många av de bästa rummet jag varit i har lyckats utan allt för stora ingrepp. Men då har de varit mycket större på kortaste ledden och inte spelat på långsidan.



#16

Postad 19 december 2017 - 16:54

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

  • 1 393 inlägg
  • 0

Jag tänkte på en sak vi inte vet. Är rummet en del av en öppen planlösning? I så fall hjälper det inte så mycket att lägga någon tjock matta över hela golvet. Dörr först, sen hjälper det. 

 

Man kan också tänka på att det kan bli mer fel om man bara gör vissa ingrepp jämfört med att inte göra några ingrepp alls. Om bara en reflektion är kvar blir den mycket mer urskiljbar än om det är många. Att bara dämpa höga frekvenser blir också fel.

 

Reflektioner är också olika viktiga att dämpa eller styra undan beroende från vilket håll de anländer till öronen. 

 

Jag skulle som en första åtgärd satt upp hyllor på så mycket väggyta som möjligt, fullproppade med böcker, filmer prydnadssaker, annat, vadsomhelst.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.