Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När är det värt att växla från tv

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 15 augusti 2021 - 22:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag har svårt att förstå hur du tycker att bildstorleken (FOV) inte har med biografkänslan att göra utan det är för mig tidigare okända parametrar som är viktigare för dig än just FOV och andra mätbara bildegenskaper.

OK, nu presenterar du ett subjektivt förklarande argument för varför en TV inte kan ge dig biografkänsla. Kan du utveckla varför detta är en viktig del i din biografkänsla? Är det bara vetskapen att det är samma teknik som på en biograf eller är det något annat som spelar in? Jag är uppriktigt intresserad av hur du tänker då jag själv aldrig har funderat på detta tidigare.

Bildstorleken spelar såklart roll. Jag har 130 tum på ca 4 meter avstånd.
 

Nej, det är inte ett subjektiv förklaring. Det är en objektiv förklaring att biograf har i 100+ år varit en projektor på en duk. Det är inte en subjektiv förklaring att Hells angels är en motorcykelklubb och inte lika gärna en Tesla klubb.

För mig så är det just det som jag är ute efter rent objektivt. Sen kan jag även subjektivt anse en projekterad bild på en duk ger en mer tilltalande bild som jag gillar.


Men hade man kunnat smälla upp en lika stor tv som den bildyta projektorn kan ge så hade det nog vart minimal skillnad i "biokändla" Kanske är projektorsurret man vill åt då. Det gamla trevliga inte fläktsurr :P

Inte för mig iaf. Det är en ganska stor skillnad. Och min projektor är i ett annat rum, är inte intresserad av fläktsurr.



#52

Postad 16 augusti 2021 - 10:16

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0

Sitter själv nu med en 75” och nu när jag lagt krut på ljudet så får jag känslan att inte bilden hänger med

Osäker dock om det blir en 85” eller 120-130” 2:35duk med proj

85” på BF är kanske 35-40tkr
JVC Proj + duk 80tkr minst dvs det dubbla.

 

Ja det låter dyrt, men man får kika på pris per tum också då. Speciellt om man tittar på bildstorlek i cinemascopeformatet. Nu går det också att hitta betydligt billigare kombo som ger bra bild ska sägas.

Men en 130" 2.35 duk är 305cm bred och 130cm hög, det ger en bildyta på 4m2. En tv på 85" får bara ut 74" i cinemascope, alltså 2.35:1 bild. Resten är svarta kanter. En sådan bild är 1,5m2 stor, 188cm gånger 80cm. Så du får 2,66ggr större bild för bara 2ggr pengarna..

I 16:9 format blir skillnaden bara 1,33ggr. Duken får 104" bild och tv´n är ju 85".

Gillar man mest att se film och inte bryr sig att serier m.m. är mindre än duken, så alla tiders. Alltid får man göra avkall på något. Den delen av duken som inte används på sidorna blir dock väldigt mörk om rummet är mörkt, då projektorn inte belyser den delen med "släckta" paneler. Det har aldrig stört mig iaf.

Köper du en epson 9400 och en duk så har du samma pengar som din tv skulle kosta. Då kan du baka in kalibrering, ljudförbättringar och en annat smått å gott och endå ligga mycket billigare per tum.



#53

Postad 16 augusti 2021 - 10:28

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlägg
  • 0

De bredare formaten är ju även dyrare på monitorsidan. Finns knappt längre i större format annat än gamla philips?  38" är väl vad medelsvensson kan lyckas få tag på. Sen finns ju 32:9 men då blir det ju svarta kanter åt andra hållet och enbart rejält kurvade paneler. Så just det där är det starkaste argumentet som finns för projektor kan jag tycka :)



#54

Postad 16 augusti 2021 - 12:51

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

  • 6 412 inlägg
  • 0
När det gäller TV, så är jag brutalt kräsen, när det gäller svärtan, kontrasten och betraktningsvinkeln, vilket gjorde att jag gick över till Oled för 6 år sen.

Men jag är inte lika kräsen när det gäller projektor, underligt nog. Men det är ju för att man vet att en projje inte kan visa totalt svart, som en Oled, men storleken och inlevelsen gör att jag kan leva med svärta som lutar åt mörkgrått, istället för svart, osv.

Big screen i VR tycker jag ser ut som skräp, då det är för vek upplösning, och jobbigt att sitta med ett headset under en hel film.

#55

Postad 16 augusti 2021 - 14:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Jag skull inte kunna leva med svärta som går att det gråa hållet, då skulle jag här hemma fundera ett varv till på en annan "teknik"😊

Sitter själv nu med en 75” och nu när jag lagt krut på ljudet så får jag känslan att inte bilden hänger med

Har full förståelse, här hängde inte ljudet med ett tag

Redigerat av mcmike, 16 augusti 2021 - 14:41.


#56

Postad 23 december 2021 - 14:31

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Vi har 136" på drygt 4.5 meter. Size matters.

 

MEN

 

En annan sak som jag personligen inte gillar, och inte heller min fru, är hur kass(!) de flesta platta TVn är vad gäller flimmer. Det kan låta hur sjukt som helst, men vi blir direkt trötta av att titta på en platt TV. Det kanske råkar vara så typ, men för oss så är det bara Projje som gäller, och det trots att vi varken har det perfekta rummet, den perfekta duken eller något annat som är perfekt. Vi har ett vitt vardagsrum med en vit duk. Ändå trots säkerligen fel färger, taskig ljusstyrka och 17on vet vad, så kommer vi alltid föredra en projektor visad bild.

 

Det bara visar att vi alla är annorlunda. Vissa kräver maximal bildkvalitet - vi kräver så stor bild som möjligt. Smaken är som baken alltså delad.



#57

Postad 23 december 2021 - 15:18

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Varför skulle en modern plattskärm flimra? Såvida du inte har BFI aktiverat eller sitter med en plasma (alternativt en väldigt gammal LCD) bör det vara ett icke-problem. OLEDs har inget som helst flimmer.

 

Har inga som helst synpunkter på varför du föredrar projektor men att en modern TV skulle påvisa flimmer låter som att det är någon annan felfaktor än själva bildvisaren.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 23 december 2021 - 15:21.


#58

Postad 23 december 2021 - 16:24

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

  • 757 inlägg
  • 0

Kul tråd. 
säga vad man vill men den engagerar iaf.  :rolleyes:

 

Jag kan börja med att säga att jag är en stor förespråkare för projektorer för hemmabio, och för tv-apparater för vardagsrumsanvändning. 
 

Just nu råkar det vara en JVC N5 mot en ScreenResearch med ClearPix i den mörka källarbion och en Sony 77” OLED i vardagsrummet. Kombinerat med lite gamla Pioneerskärmar i sovrummet, gillestugan och gymmet. De får tjäna ut sin tid innan jag byter då de är lite för bra för att bara byta ut för sakens skull. 
 

Haft ett 10-tal projektorer genom åren och jobbat aktivt med HemmaBio i 20år plus.

Lägg där till ett brinnande filmintresse och framförallt att uppleva dem på stor bild och med omslutande ljud, så har ni rätt bra koll på var jag ”kommer ifrån”. 
 

Vill börja med att flika in att det finnas massor med tillverkare i den proffesionella biovärlden som gör skärmar för det ändamålet. Storlekar upp till 20m finns och tillverkare så som Samsung och LG finns representerade här. 
 

Just Samsung kallar sin lösning för Onyx (om de inte bytt namn igen, de gör ju det titt som tätt). Onyx använder MicroLED likt den de kör i sin mer konsumentriktade THE WALL, fast med helt andra prioriteringar. 
För DCI krävs hårda reglementen om vad du behöver kunna pressare och Onyx uppfyller dem alla. 
 

Jag har upplevt Onyx två gånger. 
Första gången var i Samsungs Europa Showroom i Frankfurt för några år sedan och det var helt klart den bästa hemmabiobilden jag någonsin upplevt. 
(Då har jag ändå haft förmånen att se ett och annat superbygge, och bygger själv privata bios i mångmiljonklassen till en del av mina klienter. 
Men inget kommer i närheten av detta. 
De körde en 5m bred Onynx-skärm men perfekt svärta, oändlig kontrast och färger som tidigare inte gått att se i en hemma bio. 
 

Andra gången var i Bangkok där jag passade på att gå på Onyx-biografen i den Cinema Multi Plex som jag besökte där. 
Där fanns en mycket större skärm, uppskattningsvis 15-20m bred och än en gång blev jag helt blown away av bilden. 
Ingen projektorlösning jag har sett kan komma i närheten av en jämförelse. 
 

Så jag kan enkelt konstatera att det finns skärmlösningar (Sony och Barco jobbar oxå på dessa) som vida överträffar prestandan av en projektorlösning för bio och inte minst hemmabio. 
Dessa var dessutom helt utan den eye strain som jag upplever på de flesta konsumentskärmar av större storlek. 
 

MEN…

 

Upplevelsen är ju inte bara bild. 
Ljudet är ju minst halva grejen och här har dessa skärmar 2 STORA problem.

1. De är per deffinition en gigantisk hård yta som inte går att behandla akustiskt vilket ger elaka reflektioner och sämre ljud överlag. 
2. De är solida vilket gör att man inte kan placera högtalare bakom dem. Olika tillverkare har löst detta på olika sett men de tre vanligaste är att man placerar Centern över bilden, eller sätter 2st Centrar, 1 över och en under bilden, eller sätter man högtalarna i taket spelandes mot skärmen och låter ljudet studsa för att ge åhörarna känslan av att ljudet kommer från mitten av bilden cirka. 
 

Vilket val man än väljer så blir det en stor kompromiss för ljudet! 
I Bangkok hade de Centrarna ovanför duken och det tog typ en halv sekund innan jag noterade att ljudet kom från ”taket”. Otroligt störande. 
I Frankfurt var bilden mindre så där störde det mindre att ljudet kom högt upp.

 

Skärmar kommer att ersätta projektorer på många plan och de kommer göra det med bättre prestanda. Men branschen behöver jobba med lösningar för ljudet för där håller det inte måttet än. 
 

Detta med ljudet blir ju applicerbart även på en hemmabio. Ju större skärm man har desto mer kompromisser med ljudet, medan en ljudtransparent duk inte alls lider av detta! 
 

Hemma hos mig blir projektorlösning ett tag framöver.

Men jag har redan offererat The Wall 2 gånger i projekt så det kommer mer och mer. 
Dock mest hos de som inte vill ha becksvart i sin biomiljö. 
Men skilj som sagt på The Wall och Onyx. För även om det är samma teknik i grunden är det fundamentalt olika bild på dessa lösningar, där Onyx mimikar projektorlösning otroligt bra fast utan dess akilleshälar. 
 

 

Med vänlig hälsning, 

Jacob 

 

 



#59

Postad 24 december 2021 - 09:02

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Det är möjligt att det inte är flimmer, det kan vara något annat bevisligen, men jag har antagit flimmer då mina (och min frus) ögon blir trötta av att titta på en platt skärm. Och inget vi tills idag har upplevt har klarat av kraven som motsvarar den vi har via projektor.

 

Som sagt, alla har olika upplevelser - lev med det.



#60

Postad 24 december 2021 - 11:11

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Just flimmer är ju ganska lätt att urskilja från något som inte flimrar. Kortfattat innebär det att ljuset uppdateras och släcks i sådan takt att ögat hinner se det. Det syns väldigt tydligt på analoga projektorer.

Om det så inte är flimmer, tänker jag att det skulle kunna vara att ni sett TV-apparater i butikslägen vara bild är helt bananas och på tok för ljus. Det kan ju onekligen orsaka trötthet men har ju inget med själva tenniken eller ens modellerna att göra (såvida det går att åtgärda).

Av ren nyfikenhet: Vilka TV-apparater har du sett som du anser flimra så till den grad du beskriver? :)

#61

Postad 24 december 2021 - 20:57

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

  • 1 549 inlägg
  • 0

Har inte så stora erfarenheter av stora tv-apparater. Har en 65 tum i vardagsrummet och en 55 tum  ett annat rum. Båda LG Oled. Har tidigare kört projektor med 92tum duk. Litet rum. Har lite större rum nu när vi flyttat.

 

Sålde projektorn för att jag ville lägga mer energi på stereo/musik och att när jag och sambon kollade film så ville hon hellre ligga i soffan och titta istället för hemmabion. så då gjorde jag om lite helt enkelt.

 

Men skulle säga att under 90tum så skulle jag satsa att köra tv.

Kommer säkert köra projektor i framtiden igen men just nu är jag nöjd med tv.

 

Men en short throw projektor med prestanda som iaf en Epson 9400 I skaplig prisklass hade varit trevligt. skulle passa fint i min nuvarande setup.



#62

Postad 26 december 2021 - 13:06

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Under Jul nu så har projektorn rullat på mycket som TV (94"). Ganska trist upplevelse egentligen😊 Personlig Bio upplevelse infinner sig när man får spänna ut bilden på en cinemascope duk och att inte ha konstant lika bredd✨

Redigerat av mcmike, 26 december 2021 - 13:07.


#63

Postad 07 januari 2022 - 11:30

Danneq
  • Danneq
  • Användare

  • 134 inlägg
  • 0

För min del skulle TV möjligen kunna fungera hemma för att titta på film, men då skulle det krävas utmärkt rörelsehantering (åtminstone som plasma eller helst som gamla CRT). Står dessutom inte ut med bildförbättringsfunktioner i moderna TV-apparater. Visst ser det skarpt ut men det suger ut all filmisk look från materialet och får det att se ut som en billig amerikansk TV-såpa. Det enda jag vill kunna ändra är färgtemperatur, inget annat.
Tar emot lite att se på film hos andra på grund av det. Kan ju inte kräva att gå in på menyerna på deras apparater och stänga av alla sådana funktioner.

Samma personer stör sig troligtvis hos mig eftersom min gamla 3LCD-projektor inte är lika skarp som en modern OLED. Men det är inte skärpa som utgör det centrala i en filmupplevelse. Åtminstone från mitt perspektiv.
Är cineast och har mycket film som är i relativt låg upplösning (aldrig släppt på blu ray och dylikt), så där fungerar 1080p överlag bättre än vad UHD skulle göra.

I dagsläget kan jag bara få ut ca 78 tum med projektor men ska nog köpa en ny duk så att det närmar sig 100 tum. Med ändrad zoom på projektorn och annan placering på duken ska det nog gå att få till.

För TV-tittande och i synnerhet TV-spel vinner en TV mot projektor utan något motstånd.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.