Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canon EOS 550D

390 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 550D (Systemkameror) 4 9,08 (12) Inga priser
Canon EOS 550D + 15-85/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 17-85/4,0-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-135/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 9,12 (7) 8 845:-
Canon EOS 550D + 18-200/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 5 (0) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS (Systemkameror) 6 8,97 (30) Inga priser
Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS (Systemkameror) 7 (0) Inga priser
3 relaterade trådar

#351

Postad 26 januari 2011 - 17:55

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0

Tänkte precis krypa till sängs när jag läste ditt inlägg och kände att jag borde svara så jag inte glömmer. Det var en tråd på Sweclockers tidigare i December, där någon person frågade fritt i en av trådarna om företaget var att lita på eftersom det inte fanns så mycket recensioner om företaget samt att det var hans första gång han tänkte beställa därifrån. Tråden flöt på, med många som skrev att företaget inte går att lita på. Att de har sjukt billiga produkter men att de inte levererar. Många användare kom då in i debatten och skrev ur egna erfarenheter. Det skenade iväg, och till slut kom en av de som jobbade på Televaruhuset in i tråden och börjar anklaga folk för rasism, för att de påpekade stavningen på hemsidan som inte var korrekt. Det skenade iväg ännu mer och tillslut anmälde företaget (Televaruhuset) Sweclockers för förtal.

Det hela slutade med att Televaruhuset tog tillbaka sin anmälan och försökte be om ursäkt till användarna på forumet. De använde felformulerade ord och drog in massa annat skit som inte hade med situationen att göra (typ som extra stöd för deras argument, vad fan vet jag). Hela denna situationen fick mig att aldrig vända mig till företaget, då deras presentation som företag samt vilka som leder det verkar helt åt *** om jag ska vara ärlig. Sist jag kollade (när nyheten visades på Sweclockers) var det mycket felstavade ord på hemsidan, bara 1-2 olika betalsätt samt väldigt konstigt upplägg. Produktbeskrivningarna var kopierade från andra hemsidor (Satt själv och jämförde och texten var exakt likadan).

Jag personligen rekommenderar en annan hemsida. Jag betalar alltid lite extra för en hemsida jag vet att jag kan lita på.

Här är trådarna jag pratar om (så ni inte anklagar mig för påhitt)
http://www.sweclocke...ler-sweclockers
http://www.sweclocke...evaruhuset-com/

Du kan ju se över kommentarerna på forumet. Självklart kan mycket ha hänt sedan dess, men jag vettetusan alltså..

Det var mina "få" ord. Tack och godnatt!


Funkade väl bra men som jag skrivit i mitt omdöme på prisjakt fick jag lite blandade känslor om dom. Fick grejerna och det funkade kanon så jag är nöjd. Vad som hänt om inte grejerna funkat, eller kommit fram vågar jag dock inte säga. :) Hittar du den för en 100ing eller 2 mer så hade jag nog kört på nån mer seriös sida.
Grymt nöjd med kameran dock, så ###### bra. Kör med ett sandisk extreme till och det går undan i fotograferingen.

Edit: Kom på en ganska störande grej med dom nu, dom säger ju att man inte alltid får instruktionsbok på svenska med, och det var ju inga problem för min del tänkte jag. Men man fick inte ens en på engelska! Fick tyska, italienska, holländska nått språk till.. Nu finns det ju att få tag i lätt på nätet, men kan ju skapa en del bekymmer..

#352

Postad 26 januari 2011 - 21:28

Unregistered41198
  • Unregistered41198
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Funkade väl bra men som jag skrivit i mitt omdöme på prisjakt fick jag lite blandade känslor om dom. Fick grejerna och det funkade kanon så jag är nöjd. Vad som hänt om inte grejerna funkat, eller kommit fram vågar jag dock inte säga. :P Hittar du den för en 100ing eller 2 mer så hade jag nog kört på nån mer seriös sida.
Grymt nöjd med kameran dock, så ###### bra. Kör med ett sandisk extreme till och det går undan i fotograferingen.

Edit: Kom på en ganska störande grej med dom nu, dom säger ju att man inte alltid får instruktionsbok på svenska med, och det var ju inga problem för min del tänkte jag. Men man fick inte ens en på engelska! Fick tyska, italienska, holländska nått språk till.. Nu finns det ju att få tag i lätt på nätet, men kan ju skapa en del bekymmer..


Satt precis och kollade igenom alla omdömen på prisjakt om Televaruhuset, och majoriteten av användarna som har skrivit omdömen har gjort 1-2 ungefär, totalt. Känns lite som om Televaruhusets personal har fått i uppgift att skriva egna kommentarer och skapa nya användare. Tror ni jag är paranoid eller kan det faktiskt ha hänt?

Fem av dem är under utredning. hm..

Nej jag står kvar vid vad jag sa tidigare, har aldrig och kommer aldrig beställa från dem. Håller mig till Inet och CyberPhoto.

#353

Postad 27 januari 2011 - 21:38

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0

Satt precis och kollade igenom alla omdömen på prisjakt om Televaruhuset, och majoriteten av användarna som har skrivit omdömen har gjort 1-2 ungefär, totalt. Känns lite som om Televaruhusets personal har fått i uppgift att skriva egna kommentarer och skapa nya användare. Tror ni jag är paranoid eller kan det faktiskt ha hänt?

Fem av dem är under utredning. hm..

Nej jag står kvar vid vad jag sa tidigare, har aldrig och kommer aldrig beställa från dem. Håller mig till Inet och CyberPhoto.


Såg också det. Är väl en av dom få som har så många olika omdömen där dom som satt fullpott eller nästan fullpott oftast endast skrivit ett omdöme. Vilket gör en ännu mer misstänksammare. Finns en annan sida med bättre förtroende nu som säljer den för ett par hundringar mer. Hade nog kört på den om jag var sugen på en 550D idag.

#354

Postad 29 januari 2011 - 17:24

getabock
  • getabock
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Såg också det. Är väl en av dom få som har så många olika omdömen där dom som satt fullpott eller nästan fullpott oftast endast skrivit ett omdöme. Vilket gör en ännu mer misstänksammare. Finns en annan sida med bättre förtroende nu som säljer den för ett par hundringar mer. Hade nog kört på den om jag var sugen på en 550D idag.


Jag beställde också kameran från Televaruhuset, vilket jag ångrar lite i efterhand. Valde faktura, eftersom jag inte litade helt på företaget.

Dock, det var flera saker som var rätt så bra. Man fick kontinuerliga statusuppdateringar på sin order, och leveransen fungerade smärtfritt. Jag hade dessutom en fråga som jag fick svar på via mail på under en timme.

MEN, kameran är gråimport från Frankrike. Så varken svensk eller engelsk manual. Gråimport är (tyvärr) tillåtet inom EU, men Televaruhuset nämner ingenstans att det är gråimport. Om man tar t.ex. Webhallens gråimporterade artiklar så står det iaf uttryckligen att svensk och/eller engelsk manual inte följer med. Men inte ens det står på Televaruhuset. Jag tror till och med det är olagligt att inte nämna detta.

Enligt konsumentverket verkar man ha rätt till att åtminstone få med engelsk manual:

http://www.konsument...ing-pa-svenska/

Jag tänkte vid tillfälle höra med dem om de kan fixa fram svensk eller engelsk manual (alltså ej en länk till pdf:en på Canons hemsida :)) Kan återkomma med hur det gick sen.

När det gäller garanti så har Canon europagaranti, så man behöver inte strula med Televaruhuset själva om man inte vill utan kan gå till närmaste Canon-servicecenter, bara man visar upp originalkvitto/faktura.

#355

Postad 07 februari 2011 - 02:06

Metalmartin
  • Metalmartin
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
Haj Haj

Varit inne på en 500 d ett tag nu, men såg nu att att det bara skiljer 830:- upp till 550d vilket måste vara ett vettigare val, eller hur :=) ?

mvh Martin

#356

Postad 08 februari 2011 - 08:48

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Haj Haj

Varit inne på en 500 d ett tag nu, men såg nu att att det bara skiljer 830:- upp till 550d vilket måste vara ett vettigare val, eller hur :=) ?

mvh Martin

Jag hade gått på 550n.

#357

Postad 10 februari 2011 - 21:47

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

  • 1 193 inlägg
  • 0

Jag beställde också kameran från Televaruhuset, vilket jag ångrar lite i efterhand. Valde faktura, eftersom jag inte litade helt på företaget.

Dock, det var flera saker som var rätt så bra. Man fick kontinuerliga statusuppdateringar på sin order, och leveransen fungerade smärtfritt. Jag hade dessutom en fråga som jag fick svar på via mail på under en timme.

MEN, kameran är gråimport från Frankrike. Så varken svensk eller engelsk manual. Gråimport är (tyvärr) tillåtet inom EU, men Televaruhuset nämner ingenstans att det är gråimport. Om man tar t.ex. Webhallens gråimporterade artiklar så står det iaf uttryckligen att svensk och/eller engelsk manual inte följer med. Men inte ens det står på Televaruhuset. Jag tror till och med det är olagligt att inte nämna detta.

Enligt konsumentverket verkar man ha rätt till att åtminstone få med engelsk manual:

http://www.konsument...ing-pa-svenska/

Jag tänkte vid tillfälle höra med dem om de kan fixa fram svensk eller engelsk manual (alltså ej en länk till pdf:en på Canons hemsida :)) Kan återkomma med hur det gick sen.

När det gäller garanti så har Canon europagaranti, så man behöver inte strula med Televaruhuset själva om man inte vill utan kan gå till närmaste Canon-servicecenter, bara man visar upp originalkvitto/faktura.


För mig jag läst att iaf nikon har så man kan höra av sig till deras support så skickar dom en svensk manual för typ en 100ing. Canon kanske har något liknande om man vill ha. Själv föredrar jag faktiskt att sitta vid datorn och scrolla så mig gör det inget. Men håller med om att det är dåligt att dom inte nämner det, som jag också skrivit i mitt inlägg ovan.


MetalMartin:
550D hade jag kört på. Har precis varit på semester med familjen canon (min) Där brossan har en 500D och syrran o jag har en 550D och bilderna blir faktiskt lite bättre med enklare metoder med 550D och videoklipp blir helt suveräna med 550D. Är den känslan vi alla fick. Har tex nästan 2 identiska bilder på en stad på håll by night fotat med båda kamerorna. Tog 2-3 bilder var och 550D var faktiskt MYCKET bättre och tydligare på alla. Fotat utan blixt.

Redigerat av Megaman1, 13 februari 2011 - 12:33.


#358

Postad 14 februari 2011 - 08:00

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Har tex nästan 2 identiska bilder på en stad på håll by night fotat med båda kamerorna. Tog 2-3 bilder var och 550D var faktiskt MYCKET bättre och tydligare på alla. Fotat utan blixt.

Låter helt rimligt. Just ISO-hanteringen är en av de bitarna som har fått sig ett rejält lyft i 550n eftersom den i princip fick samma sensor som 7D.

#359

Postad 23 februari 2011 - 23:33

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Nyss handlat denna eminenta produkt, är ganska ny på detta och läser instruktionsboken slaviskt! men hur jag än gör får jag inte fram hur jag tar snabba bildserier, får bara upp enkeltagning när jag stegar i menyn (där alternativet för serie ska finnas enligt boken)

#360

Postad 23 februari 2011 - 23:43

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Gå ned till kvadraten i menyn där det står "enbild" tryck på set och välj bildserier. Hål in avtryckaren sen skjuter du massor av kort! :wub:

#361

Postad 23 februari 2011 - 23:44

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nyss handlat denna eminenta produkt, är ganska ny på detta och läser instruktionsboken slaviskt! men hur jag än gör får jag inte fram hur jag tar snabba bildserier, får bara upp enkeltagning när jag stegar i menyn (där alternativet för serie ska finnas enligt boken)

Vänster knapp bredvid "SET" bör fixa det om man ska tro på bilder jag sett på kameran. Symbolen finns där iaf :wub:

#362

Postad 23 februari 2011 - 23:49

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
jag är nog trött .. har kommit till den huvudmenyn du menar så långt allt ok! men kommer inte ner!? till set....

#363

Postad 24 februari 2011 - 00:08

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
nu hittade jag efter trial n error! huvudväljaren skulle stå i kreativt P läge för att få de extra valen! inte lätt detta! tog en halvtimma att hittadetta. ända tycker jag att jag är oerhört nogrann!

#364

Postad 26 februari 2011 - 13:56

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

nu hittade jag efter trial n error! huvudväljaren skulle stå i kreativt P läge för att få de extra valen! inte lätt detta! tog en halvtimma att hittadetta. ända tycker jag att jag är oerhört nogrann!

Man behöver inte stå endast i "P" läget. Alla de kreativa lägena kan användas vid bildserietagning.
Symbolen för bildserietagning är en kvadrat med flera konturer på ena sidan. Har sett ut så på alla Canonkameror sedan urminnes tider och är ganska svår att missa när man väl vet om detta. :)

Bifogad fil  inhand2.jpg   45,11K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Velodynamic, 26 februari 2011 - 14:12.


#365

Postad 27 februari 2011 - 16:03

larsson.m
  • larsson.m
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Är det nån av er som har testat Magic Lantern ? http://magiclantern....a.com/wiki/550D
"Adding this firmware will take your $800 camera and turn it into a $2000 beast"

Är det värt att installera på kameran ?

Redigerat av larsson.m, 27 februari 2011 - 16:14.


#366

Postad 27 februari 2011 - 22:22

Jajjan
  • Jajjan
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag beställde från cameranu.nl.
Bra priser, rätt snabb leverans, inga problem.
Kollar man på fotosidan.se så verkar det vara ganska många som beställer från olika holländska sidor utan problem.

#367

Postad 25 april 2011 - 07:25

Lasse-HIFI
  • Lasse-HIFI
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0
Vi har i familjen en EOS 30D och en Sony Mini-DV videokamera. Vi har kollat på EOS 550D eller nya 1100D för att ersätta två produkter (videokamera + systemkamera) till en och slippa överföringen från band (DV) till dator. Vi filmar nästan uteslutet inomhus på barnen och liknande.

Min undran är om det är en bra ersättning för enklare videofilmning att gå över till 550D, eller finns det praktiska saker (som till autofokus) som gör att man fortfarande behöver en videokamera? Jag har läst att alla överlag är nöjda med kvalitén på video från 550D.

Sedan undrar jag om man kan filma i SD (vanlig lågupplöst) med 550D för att få plats mer på minneskortet och om det finns något lämpligt shareware videoredigeringsprogram att använda? Eventuellt ett billigt kommersiellt program?

#368

Postad 25 april 2011 - 09:42

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Vi har i familjen en EOS 30D och en Sony Mini-DV videokamera. Vi har kollat på EOS 550D eller nya 1100D för att ersätta två produkter (videokamera + systemkamera) till en och slippa överföringen från band (DV) till dator. Vi filmar nästan uteslutet inomhus på barnen och liknande.

Min undran är om det är en bra ersättning för enklare videofilmning att gå över till 550D, eller finns det praktiska saker (som till autofokus) som gör att man fortfarande behöver en videokamera? Jag har läst att alla överlag är nöjda med kvalitén på video från 550D.

Sedan undrar jag om man kan filma i SD (vanlig lågupplöst) med 550D för att få plats mer på minneskortet och om det finns något lämpligt shareware videoredigeringsprogram att använda? Eventuellt ett billigt kommersiellt program?

Ersätta filmkamera med 550D svaret är NEJ!
Att inte ha autofokus när man filmar barn inomhus som rör sig åt alla håll och kanter kommer inte att fungera med den kameran.
Autofokuserande systemkameror här är några:
1. Panasonic GH2 (Den bästa filmkamera ersättaren med möjlighet till manuella inställn.)
2. Sony NEX-5 (samma typ av AF som panasonic men tyvärr inga manuella inst.)
3. Sony A33/55 ( snabb phasedetect AF men fruktansvärd ljudlig + inga manuella inställn.)
4. Nikon 3100/5100/7000 (samma Af som Panna och nex men otroligt långsam + inga manuella inställn.)

Panasonic GH2 och Sony NEX har video anpassade objektiv vilket de övriga inte har.
Skall du ha en och samma kamera är Panasonic den enda som kan ersätta en videokamera.

#369

Postad 25 april 2011 - 10:09

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Man kan filma i 640x480 med 550D men bara med 50fps eller 60fps. Det går att autofokusera under filmning genom att trycka på avtryckaren till hälften men det ser inte snyggt ut och behövs klippas bort i redigeringen. Alternativt bländar man ner så att skärpedjupet blir större eller fokusera manuellt. Testa gratisprogrammet Windows movie maker för redigering.

#370

Postad 25 april 2011 - 15:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

3. Sony A33/55 ( snabb phasedetect AF men fruktansvärd ljudlig + inga manuella inställn.)

Varför skulle sony vara ljudligare än andra? Sony är den enda som har AF som fungerar bra under filmning vad jag förstår. :)

#371

Postad 27 april 2011 - 03:29

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Varför skulle sony vara ljudligare än andra? Sony är den enda som har AF som fungerar bra under filmning vad jag förstår. :)

Nikon är också ljudlig...
Panasonic och Sony Nex har video anpassade objektiv och i jämförelse helt tysta mot A33/55/Nikon

#372

Postad 27 april 2011 - 07:42

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Nikon är också ljudlig...
Panasonic och Sony Nex har video anpassade objektiv och i jämförelse helt tysta mot A33/55/Nikon

Måste väl bero på vilka objektiv som sitter på kameran? En extern mic borde dessutom hjälpa :)

Redigerat av Supernaut77, 27 april 2011 - 07:45.


#373

Postad 15 maj 2011 - 15:59

Summered
  • Summered
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
Vet ni om 550D klarar av UHS-1-klassningen?

Har googlat och sett lite delade åsikter om hur det egentligen ligger till, så då vände jag mig självklart hit :P

#374

Postad 16 juni 2011 - 21:33

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

  • 2 007 inlägg
  • 0
Min 4 månader gamla 550d verkar ha fått 2(eller 3) trasiga pixlar, jag har iaf inte upptäckt dom innan, alltså trasiga(röda) pixlar i sensorn, inte den lilla lcd skärmen!

Hur ser ev. policys ut när det gäller sånt? jag stör mig som tusans...

#375

Postad 17 juni 2011 - 06:09

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Men bara i jpeg va? RAW-hanterar brukar kunna mappa bort sånt själva. Annars får du nog lämna in den, de kommer inte byta sensorn men just mappa bort de pixlarna som hängt sig :D

#376

Postad 17 juni 2011 - 07:46

Biggles2002
  • Biggles2002
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Min 4 månader gamla 550d verkar ha fått 2(eller 3) trasiga pixlar, jag har iaf inte upptäckt dom innan, alltså trasiga(röda) pixlar i sensorn, inte den lilla lcd skärmen!

Hur ser ev. policys ut när det gäller sånt? jag stör mig som tusans...

Fixa till dina bilder som har heta pixlar med Pixelfixer

Det kanske kan va nåt för redan tagna bilder.

#377

Postad 17 juni 2011 - 16:13

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

  • 2 495 inlägg
  • 0
Är den bara 4mån så hade jag nog iaf försökt på försäkringen först och främst.

#378

Postad 17 juni 2011 - 16:44

Unregistered985
  • Unregistered985
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Testa att täcka för sökaren, ta bort objektivet och sätt fast skyddslocket på kameran, gå in i menyn sensorrengöring - rengör manuellt, låt den vara påslagen i en minut och slå sedan av kameran. Testa om pixlarna har försvunnit, annars testa igen.

#379

Postad 17 juni 2011 - 17:58

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Min 4 månader gamla 550d verkar ha fått 2(eller 3) trasiga pixlar, jag har iaf inte upptäckt dom innan, alltså trasiga(röda) pixlar i sensorn, inte den lilla lcd skärmen!

Hur ser ev. policys ut när det gäller sånt? jag stör mig som tusans...



Har för mig att det gränsen går vid 3st. Kontakta canon.

#380

Postad 18 juni 2011 - 11:49

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Ersätta filmkamera med 550D svaret är NEJ!
Att inte ha autofokus när man filmar barn inomhus som rör sig åt alla håll och kanter kommer inte att fungera med den kameran.
Autofokuserande systemkameror här är några:
1. Panasonic GH2 (Den bästa filmkamera ersättaren med möjlighet till manuella inställn.)
2. Sony NEX-5 (samma typ av AF som panasonic men tyvärr inga manuella inst.)
3. Sony A33/55 ( snabb phasedetect AF men fruktansvärd ljudlig + inga manuella inställn.)
4. Nikon 3100/5100/7000 (samma Af som Panna och nex men otroligt långsam + inga manuella inställn.)

Panasonic GH2 och Sony NEX har video anpassade objektiv vilket de övriga inte har.
Skall du ha en och samma kamera är Panasonic den enda som kan ersätta en videokamera.

Är inte Nex3 och Panna GF1 ika bra som NEX5/GH2 på att filma?
ok kanske inte samma upplösning men om man bara tänker på funktionen, tex snabb AF o tysta objektiv...

#381

Postad 21 juni 2011 - 13:23

MalZon
  • MalZon
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Tips på att ställa vitbalansen för att slippa blåsticket vid skymning och skuggor?

Mvh Jonas

#382

Postad 21 juni 2011 - 13:30

MalZon
  • MalZon
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0

Är det nån av er som har testat Magic Lantern ? http://magiclantern....a.com/wiki/550D
"Adding this firmware will take your $800 camera and turn it into a $2000 beast"

Är det värt att installera på kameran ?


Intressant! Har alltid problem med att hitta focuset när man ställer manuellt.. Testat ännu?

Mvh Jonas

#383

Postad 21 juni 2011 - 14:58

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Tips på att ställa vitbalansen för att slippa blåsticket vid skymning och skuggor?

Mvh Jonas

Fota i RAW-format, justera vitbalansen i efterhand med lämplig mjukvara. Detta är givetvis omständligare än att få det rätt på en gång i kameran, men å andra sidan är det lättare/säkrare att få det rätt varje gång. :huh:

#384

Postad 21 oktober 2011 - 22:29

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en ny glugg till min 550, har nu standard kitobjektivet 18-55/3,5-5,6 som funkar helt ok men skulle vilja ha nåt mer ljusstarkt. T.ex har jag svårt att få till bra bilder inomhus med oskarpa bilder som resultat. Sen är jag heller inte i behov av nån zoom så jag eftersöker ett fast objektiv med riktigt bra skärpa och stor bländare.

Hittade dessa två som verkar väldigt populära:
Canon EF 50/1,4 USM
Canon EF 50/1,8

1,8 gluggen är ju klart billigare än 1,4 men hur stor skillnad tycker ni att det är dessa emellan? Är det värt dom extra pengarna för 1,4an?

Finns det andra märken/objektiv som man bör kolla på också?

Tacksam för svar

#385

Postad 25 oktober 2011 - 10:06

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Nu är väl objektivdiskussioner lite OT i en tråd som ska handla om kameran i sig, men jag skulle säga att 1,8an är väldigt prisvärd och jag rekommenderar att du börjar med den.

Om du sen tycker att du vill ha ännu kortare skärpedjup som 1,4an eller 1,2an ger kommer det att ge sig längre fram. Det handlar lite om vad du behöver ljusstarkare objektiv till och vad du vill uppnå.

För inomhusbilder får jag större andel bra bilder med mitt 17-55/2,8 IS än med mitt 50/1,8. Bildstabilisatorn gör mer än skillnaden 2,8 -> 1,8.

#386

Postad 21 november 2011 - 14:40

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0
Har precis skaffat min första systemkamera, körde på Canon EOS 550D + 18-55/3,5-5,6 IS är hittills mycket nöjd med köpet. Tycker det medföljande objektivet tar bra skarpa bilder, men jag saknar lite zoom som jag har på min kompaktkamera. Har ni några objektiv i prisklassen under 4000kr att rekommendera som tar lika bra eller bättre bilder än det objektivet som följde med, men med bättre zoom?

Edit. Är ute efter ett allroundobjektiv som man kan använda inne för bilder på nära håll men som även tar bra bilder där man behöver zooma.

Redigerat av Mikael_80, 21 november 2011 - 14:42.


#387

Postad 21 november 2011 - 15:29

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Antar att det är nåt sånt här du vill ha?

#388

Postad 21 november 2011 - 17:33

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

  • 905 inlägg
  • 0


Antar att det är nåt sånt här du vill ha?


Ja det är lite sådant stuk jag vill ha.. Skulle iofs komma lite billigare undan, gärna under 3500kr. Jag antar dock att man får offra lite i bildkvalitet när man väljer ett superzoomobjektiv. Vill ju inte att det bli sämre kvalitet än med det objektiv som följde med, kvaliteten på det objektivet är jag riktigt nöjd med, men saknar som sagt lite mer zoom.

#389

Postad 21 juni 2012 - 15:25

LionKing
  • LionKing
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tjena.

Jag står i valet att köpa nytt minneskort till min 550D.

Skulle verkligen uppskatta om DU besvarade några frågor, som kan hjälpa mig inför köpet:
Vad använder DU för minneskort idag?
För- resp. nackdelar?
Problem du stött på?
SDHC eller SDXC?

Mvh
LionKing

#390

Postad 21 juni 2012 - 18:13

echotuva
  • echotuva
  • Lärjunge

  • 287 inlägg
  • 0
Eye-Fi är det enda alternativet ;)

#391

Postad 22 juni 2012 - 12:32

LionKing
  • LionKing
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Eye-Fi är det enda alternativet ;)

Jag har tittat lite på Eye-Fi, men är lite osäker på huruvida snabbt det laddar över bilderna. Tar ju alltid i raw-format, så de blir ju relativt stora.

Hur funkar det? Kan man t.ex. bilderna skickas till min stationära dator hemma (via min iPhone), när man är ute på äventyr med kameran, eller måste man ha en dator med sig?

EDIT: Tydligen bara PRO-modellen som stödjer att skicka (synka) bilder i raw-format. Denna modell säljs, i skrivande stund, endast i US. Kommer till delar av Europa under andra kvartalet... Vilket år, framgick dock inte. :(

Redigerat av LionKing, 23 juni 2012 - 01:12.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.