Jag har en samsung TV (qe55q7fam) 8 år gammal som nyligen började visa en blå/svart skärm när jag slår på den med fjärrkontrollen. Det kommer ljud. Till en början drog jag bara strömkabeln till till one connect boxen ett tag och det fungerade igen. Efter några gånger på det sättet fick skärmen fler och fler vertikala linjer innan skärmen blev blå/svart igen. Jag började dra i strömkabeln till själva TV:n en kort stund och att det fungerar så länge jag inte stänger av TV:n, om det inte bara är en kort stund. Jag har provat många saker inklusive fabriksåterställning men ingenting fungerar. Några idéer? Tack på förhand.
Samsung QLED QE55Q7F (TV) | 6 | (3) | Inga priser |
QDCC+OLED, QD OLED år 2022! (309 inlägg) | 6 mån sedan |
Q7 55” eller NU8000 65”? (20 inlägg) | 5 år sedan |
SAMSUNG TV 2017 (277 inlägg) | 6 år sedan |
Köpa 55" mellan 8-12 tusen (18 inlägg) | 6 år sedan |
Samsung QE55Q7F vs. LG OLED55B7V (2 inlägg) | 6 år sedan |
Skillnaden mellan dessa Samsung Qled modeller? (4 inlägg) | 6 år sedan |
55 tummare för sport och SD-kanaler m.m. (26 inlägg) | 6 år sedan |
Köpråd 55q7 eller 65xe85? (1 inlägg) | 7 år sedan |
Tips på ny TV med bra bild! Smart- funktioner kommer ej användas! (6 inlägg) | 7 år sedan |
Postad 03 oktober 2024 - 11:16
Kruxet med så pass gamla TV är att det finns en hel del du kan testa men allt kräver tid, energi och kostnader utan att vara en garanterat lösning. Någon enkel väg ut finns inte eftersom det är hårdvara som börjar må dåligt.
Om jag tolkar dig rätt (beskrivningen du ger är lite otydlig) fungerar den en stund sedan kommer linjerna i bilden? Drar du ut strömmen en stund fungerar det igen tills linjerna kommer på nytt?
Det är positivt för ifall linjerna alltid var där pekar det mer på fel på fel i panelen och då är den att betrakta som skrot. Det du upplever kan vara relaterat till att one connect-boxen blir överhettad och överhettning har det typiska mönster jag tolkar utifrån din beskrivning. Likt att allt fungerar bra i början och sedan blir värre och värre. Man drar strömmen, komponenterna svalnar och det fungerar igen. Att öppna upp och rengöra inuti och även byta fläktar kanske kan lösa det.
One connect-boxen kan vara på väg att ge upp och att det du ser är komponenter som fallerar. Det finns en viss marknad för begagnade boxar men det måste vara rätt box för just den modellen och du kan behöva köpa det internationellt. Felet kan orsakas av komponenter inuti själva panelen också så det är heller ingen garanti.
Postad 03 oktober 2024 - 14:07
Postad 06 oktober 2024 - 16:02
Låter som läget är att acceptera att det är som det är eftersom det ändå fungerar när du drar kontakten ut och in igen. Vad de flesta brukar göra i den sitsen är att sätta en förlängningsdosa med av/påknapp för att slippa dra kontakten varje gång. Sedan får det hålla så länge det håller.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar