Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 4 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 10 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 30 september 2006 - 12:29

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

  • 2 153 inlägg
  • 1
Nedanstående text är citat från Hembiobutiken.se

Varför behöver min skärm eller projektor kalibreras?
Det är en till synes omöjlig uppgift för en tillverkare som massproducerar skärmar och projektorer att kunna hålla en exakt bildåtergivning på slutprodukten. Detta beror på flera faktorer men främst på avvikelser hos komponenterna i apparaten (normalt plus/minus 10% av angivet värde) och att grundinställningen i mjukvaran ställts medvetet mycket blåtonat och kraftigt överdriven färgmättnad för att skrika "köp mig, köp mig!" i butiken där den står i konkurrens med dussintals andra apparater. Ljusast bild (vi människor upplever vitt med viss blåton som "starkare vit") med mest färg (snarare än korrekt färg) vinner oftast köparens gunst. Detta känner tillverkarna till och är också svaret på varför det inte förekommer någon produkt med korrekt bild direkt ur förpackningen. Den skulle helt enkelt inte sälja på stormarknaden bland alla överdrivet skrikande TV-apparater. Men du som konsument vill ju få ut max prestanda av bildvisaren du lagt dina surt förvärvade slantar på! Precis som man stämmer ett musikinstrument till en standard (samma ton på samma gitarrsträng, i hela världen) behöver man också justera bildvisaren till den standard videoindustrin enats om. Den kallas D65.

Vad är då "korrekt bild"?
Inom all mediaproduktion använder man sig av standards som fastställts internationellt. När vi ser på en TV-sändning eller en DVD-film i PAL standarden har kameror, redigeringsutrustning och monitorer kalibrerats efter en gemensam standard, nämligen tidigare nämnda D65. Bolag som t.ex. BBC i England gör denna kalibrering en gång i månaden på sina monitorer! Detta innebär kort att färgtemperaturen är konstant 6500K (K = Kelvin) över hela gråskalan. Detta gör att färger kan återges naturligt och motsvarar hur vi ser dem i verkligheten. Det ger också filmskaparen möjlighet att påverka hur filmen skall se ut rent färgmässigt, och han kan vara säker på att samma känsla förmedlas hos publiken. Har man då en feljusterad TV eller projektor (läs: okalibrerad) finns en överhängande risk att bilden inte alls blir som filmskaparen tänkt sig, och som åskådare får man en andra eller tredje klassens upplevelse. Eftersom alla andra led i kedjan som producerar TV och film håller sig till en exakt standard finns därmed ingen anledning att inte konsumentledet skall göra detsamma. Enda hindret att detta inte sker idag är att gemene man låter TV'n vara på grundinställningarna från fabrik. Detta är precis lika illa som att köpa en gitarr i musikaffären och sätta igång att spela på den utan att först stämma den. Det enda man kan vara säker på att den produkt man köpt kommer alltid att avvika kraftigt från vad som definieras korrekt bild, och de fantasivärden producenten har angivit för kontrast etc. ligger flera gånger sämre till direkt ur kartong. Med kalibrering kommer man betydligt närmare. Det är med andra ord inte frågan om några små skillnader utan före/efter jämförelser redovisar som två helt olika apparater.

Läs hela beskrivningen ifrån Hembiobutiken:

Gör det själv DVDer:ISF Kalibrering:Köpa mätdon:
Andra trådar som finns om bildkalibrering:
DVE
The Calibrator
Spyder Pro
ISF

Edit:
Hittade en text på Norska som beskriver hur man använder DVE skivan. har gjort ett tappert försök att få till den på Svenska! se bifogad PDF.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Joakim, 30 november 2007 - 16:13.


#2

Postad 26 december 2006 - 18:32

the viking
  • the viking
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
:( Hei på deg HkanW Har fått tak i denne dve,n fra danmark,og skal si jeg ble imponert gitt. :D Denne var meget bra,jeg har en plasma samsung 50 tommers PSQ7H! Denne tv er bare lekker,og har en sony hdmi dvp ns92v dvdspiller!!Meget bra resultater av dve skiva.Og utrolig bra beskrivelse av deg + bilder.Well Done Geir Oslo Norge.

#3

Postad 03 februari 2007 - 02:08

Aminadze
  • Aminadze
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Bor i Borås och har skaffat en Lc-46xd1e som jag gärna skulle vilja kalibrera. Är det nån som kan hjälpa mig med det?
Vore jätte tacksam då jag inte är så bra på sånt. (är lite färgblind med så det kan ju gå hur som helst..hehehe)

#4

Postad 18 april 2007 - 19:00

Unregisteredc2ba912d
  • Unregisteredc2ba912d
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0
www.tftcentral.co.uk har testat monitorkalibratorn Datacolor Spyder2Express

#5

Postad 21 april 2007 - 12:12

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Bra inlägg HkanW! :)

/Fredrik

#6

Postad 09 juli 2007 - 22:34

Unregisteredebb0ddf9
  • Unregisteredebb0ddf9
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Om jag nu vill ha en bra men smidig kalibrering, vilken DVD ska man köpa? Hur är den med Wiklund, kan tänka mig att den är ren skit, men vad vet man. DVE låter lite väl avancerad för min smak, men kan kanske gå.

Har en Samsung plasma.

#7

Postad 13 juli 2007 - 22:31

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0

Om jag nu vill ha en bra men smidig kalibrering, vilken DVD ska man köpa? Hur är den med Wiklund, kan tänka mig att den är ren skit, men vad vet man. DVE låter lite väl avancerad för min smak, men kan kanske gå.

Har en Samsung plasma.

<{POST_SNAPBACK}>


Allt handlar om att ta sig den tid som behövs. Så skaffa dig DVE och låt det ta den/de timmarna som det tar men det blir oxå bra mycket bättre än vad det var från början.

#8

Postad 14 juli 2007 - 08:56

Unregisteredebb0ddf9
  • Unregisteredebb0ddf9
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Om jag nu vill ha en bra men smidig kalibrering, vilken DVD ska man köpa? Hur är den med Wiklund, kan tänka mig att den är ren skit, men vad vet man. DVE låter lite väl avancerad för min smak, men kan kanske gå.

Har en Samsung plasma.

<{POST_SNAPBACK}>


Allt handlar om att ta sig den tid som behövs. Så skaffa dig DVE och låt det ta den/de timmarna som det tar men det blir oxå bra mycket bättre än vad det var från början.

<{POST_SNAPBACK}>


Då kör jag på det! Tack för svaret.

#9

Postad 19 juli 2007 - 10:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Tack för en mycket bra tråd! Funderade på om man kan köpa DVE:n någonstans här i Sverige eller om man måste köpa den via deras hemsida?

#10

Postad 20 juli 2007 - 18:03

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

  • 2 339 inlägg
  • 0
http://www.discshop....te=movies&&ref=
Digital Video Essentials (DVE) på Discshop

#11

Postad 21 juli 2007 - 01:18

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Eller här på AxelMusic.com

http://www.axelmusic...archType=narrow

#12

Postad 30 juli 2007 - 14:49

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av att skaffa en prisvärd colorimeter, som fungerar på plasma, och programvara. Har förstått att Spyder2 är det billigaste alternativet men som tyvärr anses vara mycket långsam vid IRE 10-30 samt inte så noggraa inom det området.

Fungerar t.ex Eye-One Display 2 på plasma? Jag ser fram mot alla kloka förslag.

#13

Postad 31 juli 2007 - 14:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Den här DVE guiden går inte av för hackor, ett måste för den som just köpt sig sitt livs billigaste display-uppgradering på axelmusic. :)
http://www.avical.co...n_tutorial.html

#14

Postad 31 juli 2007 - 18:27

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Köpte inte på Axelmusic :D . Men kommer att ha stor nytta av din länk. :)

#15

Postad 31 juli 2007 - 18:38

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Köpte inte på Axelmusic  :) .

Varför inte?

Förutom att min första DVE HD-DVD kom med tomt fodral (skall vara ny delleverans på gång nu :D), så verkar de väl OK?

/Fredrik

#16

Postad 31 juli 2007 - 22:56

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Köpte inte på Axelmusic  :) .

Varför inte?

Förutom att min första DVE HD-DVD kom med tomt fodral (skall vara ny delleverans på gång nu B)), så verkar de väl OK?

/Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt ledsna ansikte kom sig av att jag köpte DVE innan jag hört talas om Axel, och fick därmed pynta det dubbla :D . Nu har jag köpt två bluray av dem, varav de ena kommit och den andra är restad. Kommer snart att köpa mer från dem.

#17

Postad 06 augusti 2007 - 07:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Vad är då "korrekt bild"?
Inom all mediaproduktion använder man sig av standards som fastställts internationellt. När vi ser på en TV-sändning eller en DVD-film i PAL standarden har kameror, redigeringsutrustning och monitorer kalibrerats efter en gemensam standard, nämligen tidigare nämnda D65. Bolag som t.ex. BBC i England gör denna kalibrering en gång i månaden på sina monitorer! Detta innebär kort att färgtemperaturen är konstant 6500K (K = Kelvin) över hela gråskalan. Detta gör att färger kan återges naturligt och motsvarar hur vi ser dem i verkligheten. Det ger också filmskaparen möjlighet att påverka hur filmen skall se ut rent färgmässigt, och han kan vara säker på att samma känsla förmedlas hos publiken.


En liten trivia...vilken/vilka av dessa 8 rutor är 6500K? :)

Bifogad fil  65_to_95_2.JPG   22,03K   551 Antal nerladdningar

#18

Postad 06 augusti 2007 - 08:37

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Ingen aning! Ser bilden via bildskärmen på min lap top och den är inte kalibrerad. Även om den vore det så skulle jag, på grund av okunskap, inte veta om det är en, alla eller ingen av rutorna som är 6500K. Tror dock att det är den vita i övre vänstra hörnet.

Redigerat av khalnur, 06 augusti 2007 - 08:40.


#19

Postad 06 augusti 2007 - 09:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Andra förslag? :)

#20

Postad 06 augusti 2007 - 09:45

Enator
  • Enator
  • Guru

  • 4 026 inlägg
  • 0
:)

#21

Postad 06 augusti 2007 - 15:39

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Är inte detta olika skalor av grått längs den s.k. Svarta Kroppen Kurvan varav en säkert är D65? :)

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 augusti 2007 - 15:39.


#22

Postad 06 augusti 2007 - 18:19

Unregistered46b3322a
  • Unregistered46b3322a
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0
Räcker det att köra in plasman i 200 timmar för att sedan DVE-kalibrera den? Har en PX70, är det värt pengarna o tiden man måste lägga ner?

#23

Postad 06 augusti 2007 - 18:27

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Det tar 5 minuter med en panna plasma då inställningsmöjligheten på en panna inte är så stor.

MaVeRiC :)

#24

Postad 06 augusti 2007 - 18:28

Unregistered46b3322a
  • Unregistered46b3322a
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Det tar 5 minuter med en panna plasma då inställningsmöjligheten på en panna inte är så stor.

Bortkastade pengar mao?

#25

Postad 06 augusti 2007 - 18:33

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0

Det tar 5 minuter med en panna plasma då inställningsmöjligheten på en panna inte är så stor.

MaVeRiC B)

<{POST_SNAPBACK}>

Talar du om servicemenyn då med, där bl a RGB Gain och Bias reglagen i regel finns, som man kan ställa färgtemperatur och gråskala med?

De tar lite mer än 5 min att få ordning på. :)

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 augusti 2007 - 18:34.


#26

Postad 06 augusti 2007 - 18:45

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
De flesta vet inte hur man kommer in i den och kommer de väl in i den
så föstår de inte vad man skall göra, då det är en ren vetenskap.

Manualerna för detta är inte så lätt att hitta heller och får man tag
i dem, så är det ingen vanlig bruksanvisning precis :)

Jag har själv tillgång till manual o allt för detta, men orkar inte
ta tag i det, då det är ganska så krångligt.

Men .. har man tid för det ... så tar det lång långt mer än 5 minuter .. helt rätt B)

Har du tillgång till allt detta Nedomansky ?

Personligen nöjer jag mig med en superkallibrerad projje ...

MaVeRiC ;)

#27

Postad 06 augusti 2007 - 19:35

Unregistered46b3322a
  • Unregistered46b3322a
  • Lärjunge

  • 433 inlägg
  • 0

Har du tillgång till allt detta Nedomansky ?

Nej, jag har inte tillgång till "allt detta", lite därför jag undrar om jag skulle ha hjälp av en DVE-kalibrering?

#28

Postad 06 augusti 2007 - 19:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Och då skall jag vara helt ärlig mot dig.. ( min personliga åsikt )

När det gäller projje så är det bara nödvändigt ..

Men när det gäller att ställa in kontrast och ljus samt färg
på en panna, så gör jag det på "frihand"

Lite mindre färg än kontrast och lite mer ljus än kontrast
Ställ reglagen så att det blir bra bild för dig ..

Naturligtvis skall du stänga av alla bildbehandlings funktioner
då de bara förstör, med det som de tillför.

MaVeRiC :)

Redigerat av Unregistered1103, 06 augusti 2007 - 19:45.


#29

Postad 06 augusti 2007 - 19:57

Dox
  • Dox
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Vad är då "korrekt bild"?
Inom all mediaproduktion använder man sig av standards som fastställts internationellt. När vi ser på en TV-sändning eller en DVD-film i PAL standarden har kameror, redigeringsutrustning och monitorer kalibrerats efter en gemensam standard, nämligen tidigare nämnda D65. Bolag som t.ex. BBC i England gör denna kalibrering en gång i månaden på sina monitorer! Detta innebär kort att färgtemperaturen är konstant 6500K (K = Kelvin) över hela gråskalan. Detta gör att färger kan återges naturligt och motsvarar hur vi ser dem i verkligheten. Det ger också filmskaparen möjlighet att påverka hur filmen skall se ut rent färgmässigt, och han kan vara säker på att samma känsla förmedlas hos publiken.


En liten trivia...vilken/vilka av dessa 8 rutor är 6500K? :)

Bifogad fil  65_to_95_2.JPG   22,03K   551 Antal nerladdningar

<{POST_SNAPBACK}>


Jag gissar på andra rutan från vänster i rad ett,fick ett grön känsla när jag ställde i bildskärmen i 6500k

#30

Postad 07 augusti 2007 - 09:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

En liten trivia...vilken/vilka av dessa 8 rutor är 6500K? :)post-629-1186383331.jpg

(först: På min jobb-lcd är det STOR skillnad mellan de rutor jag postade, på min laptop gick det knappt se nån skillnad...en av flera anledningar till att screenshots ofta är så meninglöst - vet inte hur stora skillnaderna är hos just Dig)

Svaret är förstås det khalnur varit inne på: ALLA! (och med oxå INGEN, eller faktiskt TRE....).

En display består i regel av 3 bildelement (som ger ifrån sig nån form av rött, grönt och blått ljus) som man kan variera intensiteten på. Beroende på hur man balanserar intensiteten mellan dessa element (dvs hur man ställer sin vitbalans, namnet kommer av att vit ju är röd+grön+blå ljus sammanslaget) så kommer förstås alla 8 rutor ovan, förr eller senare, att ge ifrån sig ett ljus som kan anges med en temperatur på 6500 Kelvin. Dvs beroende på hur din skärm är vitblanserad så kommer vilken som helst av rutorna "vara 6500 Kelvin".

(anger rutan i första raden, första kolumen, som ruta 1, nästa till höger som ruta 2. Andra raden, första kolumen är ruta 5, till höger om den ruta 6 osv)

På en 6500K-kalibrerad skärm (inte sant egentligen, det ska vara en D65 kalibrerad skärm - återkommer till det) kommer ruta 1 ha temperaturen 6500K. Ruta 2 (alla siffor härefter är ungefär) kommer ligga på 7500K, ruta 3 på 8500K och ruta 4 på 9500K. På andra raden, ruta 5 ligger på cirkus 6000K, ruta 6 på 5500K.

Det betyder: är din skärm INTE kalibrerad är det troligare att någon av de andra rutorna ligger närmare "referens vit". Som synes uppfattar vi ruta 4 som bra mkt blåare än ruta 1. Det är inte ovanligt, tom vanligt, att fabriksinställningar ger en "vita" på runt 9500K. Det säger nått om hur felbalanserade skärmar är då de står i butiken.

Man kan oxå se det som att de 8 rutorna visar hur 8 skärmar, med olika vitbalans, skulle bete sig i förhållande till varandra om alla blir beordrade att "visa vitt!". Rätt stor skillnad, eller hur?

Felaktig vitbalans påverkar inte bara färgen vit (eller olika grader av grå om vi går på "vitor" med lägre intensitet) utan påverkar balansen över iprincip alla färger. När film och video färgbalanseras vid mastring sker det på 6500K-kalibrerade skärmar. Dvs "coloristen" fattar sina beslut om hur en viss scen ska se ut baserat på vad denne ser. För att hemma få en bild som fångar det beslut coloristen tagit är det mao absolut nödvändigt att man sitter på en 6500K-kalibrerad skärm. Detta är EN av MÅNGA argument för att man inte bör nöjja sig med något annat än kalibrerad bild.

***
Men Ruta 7 och 8 då? På ovan nämd skärm kommer de vara, 6500K och 6500K! What? De är ju grön resp magenta (blå+röd) tonade! Precis, det kommer av att temperatur är ett alldeles värdelöst sätt att ange vitbalans. Så trots allt tjat om 6500K, glöm det! Temperaturen avgör iprincip bara balansen mellan blått och rött - inget om hur dessa förhåller sig till grönt. Dvs vi kan ha 6500K och sitta med fett grönt eller magenta färgstick, inte så kul.

Det är här D65 kommer in i bilden, i egenskap av att vara en exakt punkt i ett CIE-diagram (ett diagram som beskriver samtliga för ögat synliga färger), vet vi exakt vilken balans av röd+grönt+blått som krävs för att det ska bli "rätt". Denna punkt har en temperatur på 6500K men grejjen är att det finns massor med punkter som har denna temp men det är bara en punkt som är intressant.

Mao gillade jag inte "Vad är då "korrekt bild"?" ovan, att hålla tempen konstant kan likaväl ge en crap-bild, det är D65-punkten vi ska följa, inget annat. :)

***

Korrekt bild är förövrigt mkt mer än att vitbalansen följer D65 (jag tror min teoretiska exempelbild kräver att en del annat stämmer oxå för att den ska vara riktigt rätt). Mao du kan ha crappy bild fast du har världens mest korrekta gråskala. Mao igen, får du hem en kalibrerare som bara tycker han ska kalibrera in vitbalansen till D65 borde du nog be honom vända i dörren - ställ mer krav än så. ;)

Det enklaste sättet att beskriva korrekt bild är en bild som överensstämmer med vad tv-standarderna NTSC, PAL och HD anger. D65 är en delmängd i samtliga av dessa 3 standarder men det skadar nog inte att vara medveten om att de beskriver mer än så.
 


Redigerat av pacman, 09 augusti 2016 - 08:14.


#31

Postad 07 augusti 2007 - 11:23

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Pacman>> Tänkvärt och lärorikt som vanligt!

#32

Postad 28 augusti 2007 - 21:02

Unregistered8b3631e1
  • Unregistered8b3631e1
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0
Men Spyder TV då?
Någon som har erfarenhet?

Hi-Fi Klubben erbjuder den för 1700:- som ett specialpris en kväll.

#33

Postad 01 september 2007 - 20:01

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Jag har en undring: Hänger kalibreringen väldigt mycket ihop med det rum som tv:n stod i när den kalibrerades??

Jag ska snart köpa en plasma, och man får ju ut mycket mer av skärmen om man kalibrerar den.

MEN jag tror att jag kommer att flytta om 2-3 år, "måste" jag då kalibrera om den i det nya rummet? "Förlorar" jag effekten av den första kalibreringen, kan det se konstigt ut? Eller blir det knappt märkbart?

#34

Postad 01 september 2007 - 21:43

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
TV/flat-TV är väl inte lika känsligt, då instrumentet i princip inte påverkas av omgivande faktorer, på samma sätt som en projektor.

Fast byter du källa, kablar, etc., så kan ju kanske saker hända..

/Fredrik

#35

Postad 20 september 2007 - 23:41

ProsaCC
  • ProsaCC
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Så det finns alltså inget annat sätt att kalibrera sin TV helt utan en dvd eller kalbar m.m?

#36

Postad 21 september 2007 - 05:39

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Så det finns alltså inget annat sätt att kalibrera sin TV helt utan en dvd eller kalbar m.m?

<{POST_SNAPBACK}>

Du vill ju kalibrera med den set-up du kommer att ha sedan. Annars är det inte så stor vits. Du kör alltså testskivan i den DVD-spelare (eller motsvarande) med det kablage och till den ingång på tv:n som du kommer att använda sedan.

Du kan ju kalibrera mot t ex SVT:s testbild också men du kommer inte lika långt med det. Och det skulle ju bara ge effekt när du tittar på (i det här fallet) SVT:s sändningar. Det förutsätter också att det som sänds håller samma standard från gång till gång, både att källmaterialet och själva utsändningen är likvärdiga.

Med andra ord, du kalibrerar med en viss källa på en viss ingång.

#37

Postad 21 september 2007 - 07:29

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Jag har en undring: Hänger kalibreringen väldigt mycket ihop med det rum som tv:n stod i när den kalibrerades??

<{POST_SNAPBACK}>

Om ljusförhållanderna ändras (vilket man iofs inte behöver byta rum för) så gör det iaf det i högsta grad. Detta eftersom man (om möjligheten finns - vilket är ett ska-krav i en display enl mig) väljer att jobba med olika gammakurvor beroende på rummet/ljuset. Flyttar du från ett nära nog svart rum till ett annat nära nog svart rum så tror jag inte det blir så stor skillnad i det avseendet dock.

Hur det är färgmässigt har jag inte provat, Havocsis kommentarer i G8-tråden idag pekar mot det dock.

Jag ser det inte som ett problem dock - kalibrera efter de förutsättningar du har nu, när du flyttar kikar du in bilden. Får du ingen "wtf har hänt här"-feeling så är det ju lungt, bara att köra på. :P Känns bilden galen får man väl räkna in en kalibrering till dock.

#38

Postad 22 september 2007 - 10:31

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Okej, ja det låter rimligt.

Jag började bli lite "anti" mot kalibrering. Typ om klockan var 2 när jag kalibrerade så är bilden kanon just det klockslaget men vänta nu, klockan 5 ser alla gubbar i rutan gröna ut. Och vänta igen, nu kom det ett moln framför solen på himlen så nu blev dom lila i stället...

Det är ju omöjligt att optimera bilden för alla olika grader av ambient light man kommer att ha i ett rum. Hoppas det bara är små gradskillnader. Annars får man väl börja ta stark medicin så man glömmer allt vad ISF heter. :rolleyes:

När på dagen ska man kalibrera? På Pio 8G får man väl ett Day- och ett Night-läge. Night känns väl viktigast att få rätt eftersom det framför allt är på kvällen man ska njuta av film. Ska det alltså vara mörkt när man kalibrerar för att det ska bli så rätt som möjligt?

#39

Postad 22 september 2007 - 10:40

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

  • 3 247 inlägg
  • 0
Allt fler displayer, platt-TV som proj, får ju nu ISFccc lägen, vilket innebär att man just kan få ett dags- och ett nattläge kalibrerat på sin display.

Dessutom låses dessa lägen, så att du inte råkar nollställa bort dem. :rolleyes:

/Fredrik

#40

Postad 22 september 2007 - 15:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Ska det alltså vara mörkt när man kalibrerar för att det ska bli så rätt som möjligt?

<{POST_SNAPBACK}>

Mörkt, halvmörkt, ljus, det väljer du själv. Ljusförhållandet ska vara så som det ser ut när du tittar på film/video...

Night känns väl viktigast att få rätt eftersom det framför allt är på kvällen man ska njuta av film.

...och vid kvälltittande (vilket oxå är då man kan kosta på sig att vara extra kritisk) kan du hålla rätt exakt koll på vilket ljusförhållande du har så tveklöst använder du ett minne för detta tillfälle.

I de fall du inte kan hålla tämligen exakt koll på ljusförhållandet (typ dagtid) så får man göra nån slags medelkompromiss som funkar ok. Det är förstås en kompromiss men grejjen är att du redan har kompromissat eftersom du låter externt ljus påverka det du tittar på.

Jag började bli lite "anti" mot kalibrering. Typ om klockan var 2 när jag kalibrerade så är bilden kanon just det klockslaget men vänta nu, klockan 5 ser alla gubbar i rutan gröna ut. Och vänta igen, nu kom det ett moln framför solen på himlen så nu blev dom lila i stället...

Det är inte kalibrering du ska vara anti mot. Det är ditt rum du ska vara anti mot. Vad man måste förstå är att "optimal bildupplevse" är en kombination av display (&källa/material) OCH rum. Det går lixom inte att bortse från rummet då det är en del av upplevelsen.

Nu ska man inte överdriva heller, små ändringar i rummet gör inte att kalibreringen blir helt värdelös, mao du har fortfarande stor nytta av en bra kalibrering på en bra display även om ljusförhållandet inte är 100% identiskt 100% av tiden.

#41

Postad 23 september 2007 - 08:53

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
funderar på att köpa Digital Video Essentials men behöver min TV några speciella funktioner för att man ska kunna ställa in allt som behövs?

Har denna tv:


#42

Postad 23 september 2007 - 08:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Nära nog alla tv har de reglage som behövs för att ställa in det grundläggande mha DVE, så även R87.

#43

Postad 23 september 2007 - 09:52

Melodysheep
  • Melodysheep
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
tackar så mkt för det snabba svaret! Blir till att beställa DVE idag mao.

#44

Postad 24 september 2007 - 15:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Har säkert tagits upp men orkar inte läsa allt men fungerar DVE skivan även till projektorer??

Tack på förhand!

EDIT: Vilken är bäst av DVE och Spyder som säljs på hifiklubben, någon som vet??

Redigerat av Explorer45, 24 september 2007 - 15:23.


#45

Postad 24 september 2007 - 17:53

Mahti
  • Mahti
  • Beroende

  • 1 363 inlägg
  • 0
Har sett HD DVD variant av DVE, behövs detta eller kan man fortfarande lugnt beställa dvd varianten?

#46

Postad 25 september 2007 - 05:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Har säkert tagits upp men orkar inte läsa allt men fungerar DVE skivan även till projektorer??

Tack på förhand!

EDIT: Vilken är bäst av DVE och Spyder som säljs på hifiklubben, någon som vet??

<{POST_SNAPBACK}>

DVE funkar med fördel till projektor.

DVE är en skiva med testbilder. Spyder är en mätare för att mäta testbilder. Dvs det är två helt olika saker.

Ska du använda mätare (vilket jag inte rekommenderar förän man börjat förstå testbilder och satt sig in i lite teori - även om det helt klart är så att man lär sig medans man labbar) är DVE bra för att ställa in det grundläggande men den saknar lite testbilder för att göra en komplett mätning av gråskala. Så man bör kompletera med ytterliggare en testskiva (HD DVE har allt som behövs - om man har en HDDVD-spelare. ny version av DVE är på G till såväl HDDVD som BD)

Skulle inte rekommendera Spydern - den verkar helt enkelt ha för tveksam prestanda. Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.

Har sett HD DVD variant av DVE, behövs detta eller kan man fortfarande lugnt beställa dvd varianten?

<{POST_SNAPBACK}>

Har du en HDDVD spelare ser jag inte varför man inte ska beställa HD DVE (hddvd-varianten). Iofs så funkar PAL DVE (dvd-varianten) överraskande bra för att ratta in inställningar för hd-källor. Men som sagt, varför begränsa sig och inte köpa HD-verren? <_<

#47

Postad 25 september 2007 - 11:11

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0

DVE funkar med fördel till projektor.

DVE är en skiva med testbilder. Spyder är en mätare för att mäta testbilder. Dvs det är två helt olika saker.

Ska du använda mätare (vilket jag inte rekommenderar förän man börjat förstå testbilder och satt sig in i lite teori - även om det helt klart är så att man lär sig medans man labbar) är DVE bra för att ställa in det grundläggande men den saknar lite testbilder för att göra en komplett mätning av gråskala. Så man bör kompletera med ytterliggare en testskiva (HD DVE har allt som behövs - om man har en HDDVD-spelare. ny version av DVE är på G till såväl HDDVD som BD)

Skulle inte rekommendera Spydern - den verkar helt enkelt ha för tveksam prestanda. Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.

Ok, tack. <_< Vet du ungefär när den nya DVE:n ska komma ut? Har tyvärr ingen HDDVD-spelare och det känns lite onödigt att köpa DVE nu om det kommer en ny förbättrad version inom en snar framtid..

EDIT: En fråga till, jag kommer få en D3000 40" nästa vecka som jag kommer att kalibrera, bör jag då vänta 200 timmar med att kalibrera eller går det att göra med en gång och få samma resultat??

Redigerat av Explorer45, 25 september 2007 - 11:19.


#48

Postad 25 september 2007 - 11:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Datumet för DVE HD-Basics, som den heter, är satt till 30:e oktober. Om tidplanen håller (har några bekanta som såg BD versionen för ett tag sen och det fanns rätt mkt kvar att göra om jag förstod dem rätt... :) )

Verkar vara inriktad mot dels nybörjare (vilket dagens röriga DVE kanske inte direkt är - med den hjälp som finns på nätet så kan dock alla hitta rätt) och mer avancerade nerdar, no-brainer köp för alla mao. <_<

Ang din edit. Kalibrera efter 0.0 timmar*, det kan man göra oavsett display. Man ska dock (iaf på plasma och proj) dubbelchecka minst 1 gång, säg efter 150-200 timmar.


(*) Om du kalibrerar själv vill säga - då kan du ju göra det hur ofta du vill lixom. Ska du ha extern hjälp via en ISF-snubbe eller motsvarande bör man absolut vänta till de där 150-200 timmarna.

Redigerat av pacman, 25 september 2007 - 11:38.


#49

Postad 25 september 2007 - 11:47

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0

Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare.


Som t.ex? Som funkar bra till plasma menar jag.

#50

Postad 25 september 2007 - 12:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Finns bättre mätare som inte är så fasligt mkt dyrare - om det inte är plasma du ska mäta.
<_<



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.