Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SVT Play för smart-TV

711 svar till detta ämne SVT Play
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#651

Postad 02 juni 2021 - 22:03

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

  • 7 299 inlägg
  • 0

SVT skickar ut HEVC till plattformar som kan ta emot det 

Tänkte på liveströmmarna.



#652

Postad 05 juni 2021 - 15:22

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

Er app på Apple TV 4K fungerar inte längre med matcha bildfrekvens. Fungerade i början då växla den till 50hz men inte nu längre. Har den nya Apple TV från 2021.



#653

Postad 08 juni 2021 - 10:42

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

  • 542 inlägg
  • 0

Kan inte se att "tv-kanalerna" finns tillgängliga i WebOS -appen i min LG GX. Skulle vara trevligt om liveströmmar gick att välja i en separat meny i vänsterspalten.



#654

Postad 13 juni 2021 - 09:41

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej,

Tittade på första SVTsändningen igår från EM. Först och främst 50fps är grymt!

Däremot undrar jag om jag är ensam om att tycka att det var konstig bild? I synnerhet gräset på planen ser väldigt märkligt ut, som att det är utsmetat / suddigt och nästan så det blir artifakter på något sätt.

Kör SVTPlay appen på Nvidia shield. Tycker allt annat i bilden såg bra ut dock.

Vad tyckte ni andra?

Vol

Redigerat av Volatile, 13 juni 2021 - 09:41.


#655

Postad 13 juni 2021 - 20:35

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Hej,

Tittade på första SVTsändningen igår från EM. Först och främst 50fps är grymt!

Däremot undrar jag om jag är ensam om att tycka att det var konstig bild? I synnerhet gräset på planen ser väldigt märkligt ut, som att det är utsmetat / suddigt och nästan så det blir artifakter på något sätt.

Kör SVTPlay appen på Nvidia shield. Tycker allt annat i bilden såg bra ut dock.

Vad tyckte ni andra?

Vol


Hej,
Kör samma setup som du och upplever samma "fenomen". Övrig bild ok men gräset lite märkligt.

#656

Postad 13 juni 2021 - 20:57

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Tar nog tillbaka att bilden är bra i övrigt. Det är någon typ av komprimering eller något som orsakar detta. Ibland blir det riktigt dålig bild och se någon frame senare rättar det till sig. Det ser helt OK ut vid närbilder men ju längre ifrån ett objekt kommer ju värre ser det ut. Det måste vara så att SVT lagt på någon compression eller post processing på detta helt klart.


Vid rörlig bild blir det väldigt mkt artifakter och suddigheter...

Vol

Redigerat av Volatile, 13 juni 2021 - 20:57.


#657

Postad 14 juni 2021 - 09:26

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej, tack för synpunkter på livekvaliteten! Jag är inte inblandad men skickar vidare till rätt team. 



#658

Postad 14 juni 2021 - 18:31

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Hej, tack för synpunkter på livekvaliteten! Jag är inte inblandad men skickar vidare till rätt team.


Bara kul att hjälpa till! Nu sett ett antal matcher och kan lämna en mer nyanserad bedömning. Det är som sagt underbart att ni sänder i 50fps. Tyvärr innehåller bilden väldigt hög komprimering och är stundtals riktigt dålig. Konstant artifakter på gräsplan, vissa färger tex vissa matchställ får också en hel del artifakter och bandings. En närbild på ett ansikte tycks tex rätt skarpt men så fort bilden zoomar ut så flyter liksom allt ihop. Jag är inget pro men för mig ser det ut som ni kör rätt hård komprimering vilket kan vara förlåtande på närbilder men blir påtagligt dåligt från längre avstånd.

Vad tycker ni andra om bildkvalitén på EM via SVTPlay?

Vol

#659

Postad 14 juni 2021 - 18:50

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Bara kul att hjälpa till! Nu sett ett antal matcher och kan lämna en mer nyanserad bedömning. Det är som sagt underbart att ni sänder i 50fps. Tyvärr innehåller bilden väldigt hög komprimering och är stundtals riktigt dålig. Konstant artifakter på gräsplan, vissa färger tex vissa matchställ får också en hel del artifakter och bandings. En närbild på ett ansikte tycks tex rätt skarpt men så fort bilden zoomar ut så flyter liksom allt ihop. Jag är inget pro men för mig ser det ut som ni kör rätt hård komprimering vilket kan vara förlåtande på närbilder men blir påtagligt dåligt från längre avstånd.

Vad tycker ni andra om bildkvalitén på EM via SVTPlay?

Vol

Jag startade upp matchen nu, och det ser för jävligt ut, jag har nog aldrig sett en så inkompetent kodad 1080p50-stream från något officiellt bolag någonsin faktiskt.

Produktionsbolagen, i det här fallet SVT, kan ställa in vid sin omkodning från feed/studio till SVTPlay-strömmarna, hur olika ytor/färger/objekt i bilden ska komprimeras, finns en jäkla massa parametrar att ändra på, och dom har tydligen inbillat sig att det är ok att ställa in att dom stora enfärgade gröna objekten, dvs gräset, ska det inte ödslas några större datamängd på överhuvudtaget, och resultatet är att det ser ut som en smetig sörja.

Jag startade upp och jämförde med matchen på YleArenan, som trots sin aningen lägre bitrate, 6,8Mbs/s, mot SVTPlay's 7,5Mb/s, ändå ser perfekt och kristallklart ut, gräset, publiken, spelarna och bollen, allt.

YleArenan införde 1080p50 i ca 6.8Mb/s för 4 eller 5 år sedan nu om jag minns rätt, och dom fick det rätt från allra första början, simning(vars vattenyta ställer extremkrav) och fotboll ser alltid kristallklart ut, inte en tillstymmelse till störande pixelering i några delar bilden. Startade även upp matchen via CMore-appen(i en Shield), som kodar matchen från sin SVT2-feed, och även där ser det fint ut, inte lika finfint som på YleArenan men ljusår bättre än SVTPlay.

SVT är totalt genomsyrat av politik och inkvoterad inkomptens, det är trots allt kanalhuset som under mer än 5års tid inte lärt sig att sända ut långfilmer som konverterats korrekt från 23.976fps till 25fps med 4% speedup, utan dom sänder regelbundet felkonverterade långfilmer med ryck i bilden en gång varannan sekund, även i linjära TV, inte bara på SVTPlay. Det är så klantigt så det finns inte, men SVT lyckas ändå.

Första gången det skedde borde nåt med kompetens reagerat ögonblickligen, och sett till så det aldrig mer skedde, men icke så. Samma sak med detta och gräset, att ingen på SVT reagerade på gräset efter 30sek vid första matchen och omedelbart åtgärdade det säger allt om SVT och deras anställda.


Redigerat av tTW, 14 juni 2021 - 18:52.


#660

Postad 15 juni 2021 - 12:25

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Jag startade upp matchen nu, och det ser för jävligt ut, jag har nog aldrig sett en så inkompetent kodad 1080p50-stream från något officiellt bolag någonsin faktiskt.

Produktionsbolagen, i det här fallet SVT, kan ställa in vid sin omkodning från feed/studio till SVTPlay-strömmarna, hur olika ytor/färger/objekt i bilden ska komprimeras, finns en jäkla massa parametrar att ändra på, och dom har tydligen inbillat sig att det är ok att ställa in att dom stora enfärgade gröna objekten, dvs gräset, ska det inte ödslas några större datamängd på överhuvudtaget, och resultatet är att det ser ut som en smetig sörja.

Jag startade upp och jämförde med matchen på YleArenan, som trots sin aningen lägre bitrate, 6,8Mbs/s, mot SVTPlay's 7,5Mb/s, ändå ser perfekt och kristallklart ut, gräset, publiken, spelarna och bollen, allt.

YleArenan införde 1080p50 i ca 6.8Mb/s för 4 eller 5 år sedan nu om jag minns rätt, och dom fick det rätt från allra första början, simning(vars vattenyta ställer extremkrav) och fotboll ser alltid kristallklart ut, inte en tillstymmelse till störande pixelering i några delar bilden. Startade även upp matchen via CMore-appen(i en Shield), som kodar matchen från sin SVT2-feed, och även där ser det fint ut, inte lika finfint som på YleArenan men ljusår bättre än SVTPlay.

SVT är totalt genomsyrat av politik och inkvoterad inkomptens, det är trots allt kanalhuset som under mer än 5års tid inte lärt sig att sända ut långfilmer som konverterats korrekt från 23.976fps till 25fps med 4% speedup, utan dom sänder regelbundet felkonverterade långfilmer med ryck i bilden en gång varannan sekund, även i linjära TV, inte bara på SVTPlay. Det är så klantigt så det finns inte, men SVT lyckas ändå.

Första gången det skedde borde nåt med kompetens reagerat ögonblickligen, och sett till så det aldrig mer skedde, men icke så. Samma sak med detta och gräset, att ingen på SVT reagerade på gräset efter 30sek vid första matchen och omedelbart åtgärdade det säger allt om SVT och deras anställda.



Instämmer. Sett lite till nu och det är extremt mkt fel i bilden. Räcker med att ett mönster filmas så ballar hela bilden och blir fyrkanter. Exakt samma fenomen vi såg i några av framträdanden i Eurovision där vissa bakgrunder orsakade att bilden klappade ihop fullständigt.

Har nu köpt cmore och ska kolla på SVT via deras app istället. Ganska komiskt att det ska krävas att man kollar via tredje part?!

Vet du förresten om cmore också kör 50fps på deras SVTfeed?

Vol

#661

Postad 15 juni 2021 - 13:47

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Har nu köpt cmore och ska kolla på SVT via deras app istället. Ganska komiskt att det ska krävas att man kollar via tredje part?!

Vet du förresten om cmore också kör 50fps på deras SVTfeed?

Lite sorgligt att du ska behöva betala till dom fula fiskarna på CMore för att se på EM, som precis höjt priset för andra gången i år nyss till 299kr för MycketSport(som jag tror dom döpt om iofs). Finns det inget CMore eller operatörs-abonnemang i släkten du kan låna och dela, från Boxer/Comhem/Telenor/Allente eller dylikt? Har du ingen antenn inkopplad i TVn eller vad du nu använder som bildvisare, så du kan köra marknätets SVT1/2HD?

Men ja, strömmarna för CMore's stream-abonnemang har 50fps på alla kanaler det sänds sport i vad jag sett, har inte startat upp några av trams/filmkanalerna, så kan inte svara för dom. Det största problemet med CMore är den extrema fördröjningen på deras streams jämfört med linjärkanalerna, över 40sek i appen, över 60sek om man kör via Chromecast, CMore utmärker sig negativt på den punkten nåt enormt. Just fotbolls-EM är väl en sport där du riskerar höra målen från grannarna, varvid man bör hålla sig till linjärkanalerna om man vill uppleva det så live som möjligt.



#662

Postad 15 juni 2021 - 15:19

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Lite sorgligt att du ska behöva betala till dom fula fiskarna på CMore för att se på EM, som precis höjt priset för andra gången i år nyss till 299kr för MycketSport(som jag tror dom döpt om iofs). Finns det inget CMore eller operatörs-abonnemang i släkten du kan låna och dela, från Boxer/Comhem/Telenor/Allente eller dylikt? Har du ingen antenn inkopplad i TVn eller vad du nu använder som bildvisare, så du kan köra marknätets SVT1/2HD?

Men ja, strömmarna för CMore's stream-abonnemang har 50fps på alla kanaler det sänds sport i vad jag sett, har inte startat upp några av trams/filmkanalerna, så kan inte svara för dom. Det största problemet med CMore är den extrema fördröjningen på deras streams jämfört med linjärkanalerna, över 40sek i appen, över 60sek om man kör via Chromecast, CMore utmärker sig negativt på den punkten nåt enormt. Just fotbolls-EM är väl en sport där du riskerar höra målen från grannarna, varvid man bör hålla sig till linjärkanalerna om man vill uppleva det så live som möjligt.




Ja det är rätt sjukt att jag lägger pengar på tvavgift och sen får köpa cmore för att det ska gå att titta på SVTs egna content i OK kvalité.

Vol

#663

Postad 15 juni 2021 - 19:44

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Har också provat med CMore appen och SVT genom den. Kan inte säga att det är ett dugg bättre där. Snarare ännu sämre. Nu ser jag på deras UHD-kanal och det är ju givetvis en riktig skillnad. Även om jag tycker att den är sämre än Viaplays 4K. Jag ser istället Svt genom Teliaplay appen och den är något bättre än Svtplay och Cmore utan att för den skull vara speciellt bra.

#664

Postad 18 juni 2021 - 07:32

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Tråden handlar ju egentligen inte om Android TV-appen och när ni upptäcker problem är det bra att anmäla till https://kontakt.svt.se så får de en samlad bild av problemet och har ofta förslag på lösningar/workarounds osv.

 

Hur som helst, en uppdatering för er som upplevt dålig kvalitet på fotbollssändningarna i Android TV: Vi hittade ett fel i spelaren som resulterade i att den nya högsta kvaliteten filtrerades bort, och resultatet blev en maxkvalitet som var lägre än tidigare. Senaste versionen av appen åtgärdar problemet och visar videon som den ska se ut.



#665

Postad 18 juni 2021 - 07:34

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Tråden handlar ju egentligen inte om Android TV-appen och när ni upptäcker problem är det bra att anmäla till https://kontakt.svt.se så får de en samlad bild av problemet och har ofta förslag på lösningar/workarounds osv.

Hur som helst, en uppdatering för er som upplevt dålig kvalitet på fotbollssändningarna i Android TV: Vi hittade ett fel i spelaren som resulterade i att den nya högsta kvaliteten filtrerades bort, och resultatet blev en maxkvalitet som var lägre än tidigare. Senaste versionen av appen åtgärdar problemet och visar videon som den ska se ut.


Grymt jobbat! Får man fråga vilket versionsnummer denna fix är med i specifikt?

Vol

#666

Postad 18 juni 2021 - 08:10

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Det är egentligen två ändringar som har gjorts som påverkar lite olika.

  • Alla versioner får bättre bild sedan igår pga en justering av de olika kvalitetsnivåerna i strömmen. 
  • Version 9.10.1 och senare visar upp den högsta nivån som tidigare filtrerades bort av misstag. 


#667

Postad 18 juni 2021 - 08:37

ROBRUG
  • ROBRUG
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Bra bild, då gäller parabol och inget annat



#668

Postad 18 juni 2021 - 11:04

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 1

Bra bild, då gäller parabol och inget annat


Vad har det med denna tråd att göra?

#669

Postad 18 juni 2021 - 11:24

Acid
  • Acid
  • Lärjunge

  • 352 inlägg
  • 0

<p>

Det är egentligen två ändringar som har gjorts som påverkar lite olika.

  • Alla versioner får bättre bild sedan igår pga en justering av de olika kvalitetsnivåerna i strömmen.
  • Version 9.10.1 och senare visar upp den högsta nivån som tidigare filtrerades bort av misstag.

Hur blir det med appen i Apple TV 4k, där 50hz matchningen fungerar på allt play material men inte på live kanalerna där får man 60hz och ingen matchning till 50hz. Kan ni vara snälla och titta på det?

#670

Postad 18 juni 2021 - 14:04

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

<p>

Det är egentligen två ändringar som har gjorts som påverkar lite olika.

  • Alla versioner får bättre bild sedan igår pga en justering av de olika
    kvalitetsnivåerna i strömmen.
  • Version 9.10.1 och senare visar upp de
    högsta nivån som tidigare filtrerades bort av misstag.

Tack för bra info Anders.
Måste säga att sändningarna idag från EM är betydligt bättre bildmässigt.
Nu fattas bara 5.1 ljud...😃

#671

Postad 18 juni 2021 - 16:27

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2 672 inlägg
  • 0

Lite osynk mellan läpprörelse och ljud på atv 4k i streamen. Syntes extra tydlig när Nannskog pratade för han artikulerar mycket. Annars bra bild. Ingen osynk i min gamla oled med webos2.



#672

Postad 19 juni 2021 - 14:05

Volatile
  • Volatile
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

<p>

Det är egentligen två ändringar som har gjorts som påverkar lite olika.

  • Alla versioner får bättre bild sedan igår pga en justering av de olika kvalitetsnivåerna i strömmen.
  • Version 9.10.1 och senare visar upp den högsta nivån som tidigare filtrerades bort av misstag.

Tack! Betydligt bättre bild i helgen. Snabbt åtgärdat! 👏👏 Nu är det ju riktigt njutbart att kolla. Kommer 50fps bli standard så småningom även på övrig content?

Vol

#673

Postad 21 juni 2021 - 22:48

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Kanske inte rätt tråd, men varför går det inte se kvällens AKTUELLT på svt play webbsida?



#674

Postad 17 juli 2021 - 21:03

Bimme
  • Bimme
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Har en Samsung smart tv inköpt i Norge, men nu på plats i Sverige. Hittar ingen SVT app.
Antar att det beror på att den normalt är förinstallerade på svenska apparater, men förmodligen inte på norska.
Finns det något sätt att lösa det?

#675

Postad 31 juli 2021 - 20:43

naslin80
  • naslin80
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Har problem med texttolkning på min Panasonic tv. Har följt guiden som finns på SVT men Menyalternativet finns inte där. Även om jag står på tv som input finns bara menyspråk under språkinställningar. Hat en Panasonic med Firefox OS.
Någon som lyckats stänga av det?

#676

Postad 01 augusti 2021 - 14:27

Avicii
  • Avicii
  • Beroende

  • 1 167 inlägg
  • 0

Har problem med texttolkning på min Panasonic tv. Har följt guiden som finns på SVT men Menyalternativet finns inte där. Även om jag står på tv som input finns bara menyspråk under språkinställningar. Hat en Panasonic med Firefox OS.
Någon som lyckats stänga av det?

 

Inställningar -> Språk -> Valt ljud 1

 

Vilket språk har du där? Är det svenska, ändra till originalspråk som ligger sist i listan för valbara språk.


Redigerat av Avicii, 01 augusti 2021 - 14:29.


#677

Postad 01 augusti 2021 - 20:46

naslin80
  • naslin80
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Det finns endast menyspråk som val i den menyn. Oavsett vilken input jag valt på tvn.
Har lagt massor med tid på att försöka hitta inställningen men jag får alltså inte upp något annat val än menyspråk.

#678

Postad 02 augusti 2021 - 09:38

Bimme
  • Bimme
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0

Har en Samsung smart tv inköpt i Norge, men nu på plats i Sverige. Hittar ingen SVT app.
Antar att det beror på att den normalt är förinstallerade på svenska apparater, men förmodligen inte på norska.
Finns det något sätt att lösa det?

Det löste sig genom att göra en factory reset utav TVn. När man valde Sverige efter det så dök SVT play upp.

Om man bara bytte land, så var vissa funktioner fortfarande på Norska (som användaravtal).

Hoppas att detta kan hjälpa någon med liknande problem i framtiden.



#679

Postad 02 augusti 2021 - 13:08

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

  • 330 inlägg
  • 0

Det löste sig genom att göra en factory reset utav TVn. När man valde Sverige efter det så dök SVT play upp.

Om man bara bytte land, så var vissa funktioner fortfarande på Norska (som användaravtal).

Hoppas att detta kan hjälpa någon med liknande problem i framtiden.

Det där är jävligt fult av SVT, det finns massor med program på SVTPlay som är utan regionsbegänsning, ska utlandssvenskar inte ens kunna komma åt appen bara för att TVn inte är inköpt i Sverige eller initialiserad där?



#680

Postad 26 november 2021 - 08:50

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Kan inte se att "tv-kanalerna" finns tillgängliga i WebOS -appen i min LG GX. Skulle vara trevligt om liveströmmar gick att välja i en separat meny i vänsterspalten.

Finns det någon lösning på detta, att se svt-kanalerna utan extra hårdvara eller ett dyrt abonnemang, eller jag behöver ha kvar min htpc enbart för att kunna streama barnkanalen?

Edit:
Verkar så illa, märklig begränsning.
https://kontakt.svt....na-i-min-tv-app

Redigerat av jaQoB, 26 november 2021 - 08:52.


#681

Postad 27 november 2021 - 06:11

gustavk
  • gustavk
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0
Finns ingen annan gratis lösning än att casta från en mobil. Jag har ett CMore abbonemang så brukar använda SVT kanalerna inne i den TV-appen men då kostar det ju pengar.

#682

Postad 28 januari 2022 - 19:44

Johnnyboy
  • Johnnyboy
  • Användare

  • 112 inlägg
  • 0
Hej!
Lite sent in i denna tråd och känner att jag inte haft riktigt bra koll på hur man ser SVT-program i bästa möjliga kvalitet, men kan någon bekräfta följande:

Är SVT Play numera den metod som ger bäst ljud/bild?

Jag läser att SVT Play numera erbjuder 1080p/50 (kanske inte på allt material än), och alla andra sätt att ta in SVT ”live” (marknät, satellit, IP-TV) maxar ut på 720p/50. DD 5.1 verkar stödas både av SVT Play och broadcast. Källa: https://kontakt.svt....isk-information

Betyder detta att när det är fredagkväll och man vill se På spåret i bästa möjliga kvalitet så skippar man Telenors IP-TV-box till förmån för den inbyggda SVT play-appen i Samsung-tv:n, för bästa upplevelse?

Tacksam för svar!

#683

Postad 31 januari 2022 - 16:52

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

Hej Johnnyboy!

Det är nog rätt jämbördig kvalitet mellan SVT Play och broadcast. SVT Play har visserligen högre upplösning på en hel del material men broadcast-sändningarna har högre bandbredd. Programmen i SVT Play publiceras kodade med HEVC medan broadcast använder AVC. HEVC är en effektivare video-codec än AVC så det går att få ut bättre kvalitet med lägre bandbredd. Det gör det lite svårt att säga nåt definitivt, men väldigt subjektivt skulle jag säga att kvalitetsnivån idag generellt är lika hög för broadcast och SVT Play. Förmodligen kan du få lite bättre detaljåtergivning i SVT Play tack vare högre upplösning men högre tolerans för mycket rörelse i broadcast tack vare den högre bandbredden. (Sen kan tv-kanalerna se olika ut hos olika operatörer också, beroende på om de komprimeras eller kodas om längs vägen, där har jag inte så bra koll.)

Men OBS det som sänds live i SVT Play är AVC och stereoljud, så om multikanalsljud är viktigt får du fortfarande en bättre upplevelse av livesändningar i broadcast. 

Vägen framåt är ju spännande. Det tar tid att få igenom teknikskiften i broadcast-teknik men online-värden har möjlighet att röra sig snabbare. Jag förväntar mig att ljud- och bildkvaliteten i SVT Play kommer att utvecklas snabbare än den gör i broadcast framöver. 
 



#684

Postad 05 februari 2022 - 21:00

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

Hej Johnnyboy!

Det är nog rätt jämbördig kvalitet mellan SVT Play och broadcast. SVT Play har visserligen högre upplösning på en hel del material men broadcast-sändningarna har högre bandbredd. Programmen i SVT Play publiceras kodade med HEVC medan broadcast använder AVC. HEVC är en effektivare video-codec än AVC så det går att få ut bättre kvalitet med lägre bandbredd. Det gör det lite svårt att säga nåt definitivt, men väldigt subjektivt skulle jag säga att kvalitetsnivån idag generellt är lika hög för broadcast och SVT Play. Förmodligen kan du få lite bättre detaljåtergivning i SVT Play tack vare högre upplösning men högre tolerans för mycket rörelse i broadcast tack vare den högre bandbredden. (Sen kan tv-kanalerna se olika ut hos olika operatörer också, beroende på om de komprimeras eller kodas om längs vägen, där har jag inte så bra koll.)

Men OBS det som sänds live i SVT Play är AVC och stereoljud, så om multikanalsljud är viktigt får du fortfarande en bättre upplevelse av livesändningar i broadcast. 

Vägen framåt är ju spännande. Det tar tid att få igenom teknikskiften i broadcast-teknik men online-värden har möjlighet att röra sig snabbare. Jag förväntar mig att ljud- och bildkvaliteten i SVT Play kommer att utvecklas snabbare än den gör i broadcast framöver. 
 

Ja, hur ser planen ut för 5.1 ljud? (AndroidTV appen för min del)

Är ju tyvärr bara ett fåtal serier/filmer som har det, men typ på spåret skulle vara kul med bättre ljud.

Jobbas det på detta? När man nu har börjat föra in detta så borde det väl bara att fortsätta.



#685

Postad 06 februari 2022 - 18:47

Jaymz
  • Jaymz
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Ja, hur ser planen ut för 5.1 ljud? (AndroidTV appen för min del)

Är ju tyvärr bara ett fåtal serier/filmer som har det, men typ på spåret skulle vara kul med bättre ljud.

Jobbas det på detta? När man nu har börjat föra in detta så borde det väl bara att fortsätta.

Varför vill du ha 5.1 på "På spåret"?



#686

Postad 13 mars 2022 - 21:30

jodo2017
  • jodo2017
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag har en Samsung TV (2019), en android mobil och Nvidia Shield alla med respektive app från svtplay.

Om jag slår på TV:n 5 min efter att Aktuellt börjat finns det inget sätt för mig att backa och se den från början förrän livesändningen är slut. Först då kan jag starta om den från början.

 

Men detta gäller bara svtplay appen i TV:n. Både android mobilen och shielden låter mig backa i livesändningar. Hur kommer det sig och hur gör jag för att kunna backa i TV:n också?

 



#687

Postad 10 oktober 2022 - 07:48

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 2

Hej!

Jag hade missat att det fanns frågor här, ledsen att jag inte har svarat på så lång tid. 

 

  • Android TV är ju egentligen inte scope för denna tråd men snabbt svar om 5.1-ljud: Vi har försökt aktivera det ett par gånger men kört fast för det finns Android-apparater som påstår att de klarar codecs som de sen inte kan spela upp. Vi har fått backa till stereo och inte kunnat prioritera att analysera problemen på djupet. Jag hoppas vi får till det framöver. 
  • Att se livesändningar från början är nåt vi vill få till. Det har hittills inte gått med den HbbTV-baserade videouppspelning vi har använt men teamet har nyligen byggt om hela videospelarkomponenten för att kunna bygga bättre funktionalitet. Nu går det att spola tillbaka pågående livesändningar på många tv-apparater men inte alla, det beror lite på hur apparaten har implementerat HbbTV-standarden. Just nu jobbar vi med lite annat som har fått vänta medan vi byggde om videospelaren men det blir bättre stöd för att se live från början framöver. 


#688

Postad 10 oktober 2022 - 09:29

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

 

Hej!

Jag hade missat att det fanns frågor här, ledsen att jag inte har svarat på så lång tid. 

 

  • Android TV är ju egentligen inte scope för denna tråd men snabbt svar om 5.1-ljud: Vi har försökt aktivera det ett par gånger men kört fast för det finns Android-apparater som påstår att de klarar codecs som de sen inte kan spela upp. Vi har fått backa till stereo och inte kunnat prioritera att analysera problemen på djupet. Jag hoppas vi får till det framöver. 
  • Att se livesändningar från början är nåt vi vill få till. Det har hittills inte gått med den HbbTV-baserade videouppspelning vi har använt men teamet har nyligen byggt om hela videospelarkomponenten för att kunna bygga bättre funktionalitet. Nu går det att spola tillbaka pågående livesändningar på många tv-apparater men inte alla, det beror lite på hur apparaten har implementerat HbbTV-standarden. Just nu jobbar vi med lite annat som har fått vänta medan vi byggde om videospelaren men det blir bättre stöd för att se live från början framöver. 

 

 

Att spola i livesändingar går utmärkt på LG C1 sedan en liten tid tillbaka, mycket trevlig funktion när man vill se nyheterna men inte lyckas pricka tiden helt.

Nu saknar vi bara att kunna se barnkanalen live direkt i appen!



#689

Postad 11 oktober 2022 - 10:49

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 1

:)

 

Ett tips till ljudintresserade: Vi testar att publicera lite material med Atmos-ljud. Kolla gärna One planet, one chance eller Drama: Labyrintäventyr - Volfram vaknar i appen så är det Atmos. Vi har det inte i produktionsflödet än utan testar bara. Det kan dyka upp fler program med Atmos men jag vet inte om/när det blir vardag. 



#690

Postad 11 oktober 2022 - 14:06

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att texten på Rapport inte finns med, ibland förrän några timmar efter att programmet har sänts?



#691

Postad 12 oktober 2022 - 06:35

JB1
  • JB1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

:)

Ett tips till ljudintresserade: Vi testar att publicera lite material med Atmos-ljud. Kolla gärna One planet, one chance eller Drama: Labyrintäventyr - Volfram vaknar i appen så är det Atmos. Vi har det inte i produktionsflödet än utan testar bara. Det kan dyka upp fler program med Atmos men jag vet inte om/när det blir vardag.


Det funkar Anders😊. Ser fram emot fler program i Atmos.
Jocke

#692

Postad 12 oktober 2022 - 06:38

maserik
  • maserik
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

:)

 

Ett tips till ljudintresserade: Vi testar att publicera lite material med Atmos-ljud. Kolla gärna One planet, one chance eller Drama: Labyrintäventyr - Volfram vaknar i appen så är det Atmos. Vi har det inte i produktionsflödet än utan testar bara. Det kan dyka upp fler program med Atmos men jag vet inte om/när det blir vardag. 

 

Tack för info.



#693

Postad 12 oktober 2022 - 06:58

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att texten på Rapport inte finns med, ibland förrän några timmar efter att programmet har sänts?

Den här appen har inte valbar text på livesändningar, det är för att vi inte har lyckats få vår apps spelare och tv:ns inbyggda uppspelning att funka bra tillsammans med text på liveströmmar. Men nu har vi byggt om videouppspelningen från grunden och har lite andra förutsättningar så vi kommer att ge oss på livetextningen igen framöver. 

 

Videoströmstekniskt är programmet "live" även efteråt, vi bara ger spelaren in- och utpunkter i liveströmmens egen buffert av skapade videosegment. Efter en viss tid (ett par timmar kanske beroende på hur mycket annat som kodas) ersätts videon med en ny som vi har transkoderat i högre kvalitet i lugn och ro. Där finns texten på samma sätt som andra on demand-program så därför dyker det upp text ett tag efter att programmet har sänts. 



#694

Postad 16 oktober 2022 - 09:10

donadoni41
  • donadoni41
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0

:)

 

Ett tips till ljudintresserade: Vi testar att publicera lite material med Atmos-ljud. Kolla gärna One planet, one chance eller Drama: Labyrintäventyr - Volfram vaknar i appen så är det Atmos. Vi har det inte i produktionsflödet än utan testar bara. Det kan dyka upp fler program med Atmos men jag vet inte om/när det blir vardag. 

Härligt Anders!

Fungerar kanon för mig! Mycket mer sånt. (kör f.ö med SonyTV och Nvidia Shield)

..och till den som undrade varför jag ville se På spåret i 5.1 ljud så är det ju mer Dolbyljudet jag är ute efter.

Stereoljudet som det är nu är mycket sämre än Dolbyljudet.

 

Inget på g när det gäller 4K i appen?



#695

Postad 17 oktober 2022 - 15:34

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Inget på g när det gäller 4K i appen?

Inget konkret. Vi tittar löpande på olika sätt att öka bildkvaliteten men själva upplösningen verkar inte vara det som skulle ge störst lyft just nu. Vi har tittat på bl.a. HDR och effektivare codecs för att kunna öka kvaliteten utan att skjuta bitrate, och därmed distributionskostnader i höjden. 



#696

Postad 17 oktober 2022 - 21:39

maserik
  • maserik
  • Användare

  • 164 inlägg
  • 0

Hej Anders.

 

Är det 1920 x 1080 upplösning på SVT play?

Ha det gott. 



#697

Postad 18 oktober 2022 - 07:51

kave
  • kave
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Finns det något planerat ang live TV kanaler på Apple TV?



#698

Postad 12 januari 2023 - 07:57

_hetfield_
  • _hetfield_
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0

Tack SVT för ni har lagt till material med högre bitrate och Dolby Atmos :) 
Finns det något sätt att se vilka filmer och program som har Dolby Atmos?

Ljudbitrate

  • 96-192 kbit/s - Stereo
  • 448 kbit/s - 5.1 Surroundljud
  • 768 kbit/s - 16/JOC Dolby Atmos

Redigerat av _hetfield_, 12 januari 2023 - 07:59.


#699

Postad 12 januari 2023 - 09:38

Anders Hebert SVT
  • Anders Hebert SVT
  • Användare

  • 196 inlägg
  • 0

Hej, jag vet inte om mina notiser härifrån har krånglat men jag ser att jag missat ett par frågor. 

 

 

Hej Anders.

 

Är det 1920 x 1080 upplösning på SVT play?

Ha det gott. 

Det kan variera lite beroende på t.ex. källmaterialets kvalitet och hur snabbt vi vill få ut material men generellt är det mesta materialet 1920 x 1080. 

 

Finns det något planerat ang live TV kanaler på Apple TV?

SVT:s kanaler finns i menyn högst upp i Apple TV.  

 

 

Tack SVT för ni har lagt till material med högre bitrate och Dolby Atmos :) 
Finns det något sätt att se vilka filmer och program som har Dolby Atmos?

Ljudbitrate

  • 96-192 kbit/s - Stereo
  • 448 kbit/s - 5.1 Surroundljud
  • 768 kbit/s - 16/JOC Dolby Atmos

 

Vi lägger ut lite material på prov med Dolby Atmos men tyvärr har vi ingen sammanställning över vilka program det gäller. Hanteringen är helt manuell i nuläget så det kan vara lite olika mellan avsnitt osv.   



#700

Postad 20 november 2023 - 16:12

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0

Bumpar tråden.

 

Tycker det är klent med 5.1 material på SVT play, ingen bra info om det heller vilka program som stödjer det.

Lägger SVT alltid upp i 5.1 om källmaterialet har det? Eller är det bara egenproducerat?






Även taggad med SVT Play

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.