Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCHF

2415 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#2401

Postad 06 augusti 2018 - 12:34

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

För att kroppen skall få bränsle från fett så omvandlas det till sockerarter, eller?

Kolhydrater kan bildas av fettets glyceroldel till maximalt 5%



#2402

Postad 06 augusti 2018 - 17:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

första LCHF middagen för denna omgången. 

Kycklingpanna

 

Kycklingfile som jag steker med salt,peppar och cayenne

 

förkoka brysselkål som jag sen steker ihop med röd paprika och rödlök

häll grönsakerna i kyklingpannan och häll över en burk creme fraice med tomat och örter. samt massa grädde.

smaka av med en klick dijonsenap.

 

detta blev supergott och väldigt mättande och jag saknade inte att ha något till. 

 

(hemmagjort recept) :)

 

Bifogad fil(er)



#2403

Postad 06 augusti 2018 - 23:17

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

så när som på brysselkålen såg det jättegott ut!

 

Blev tacos här, hemmagjord tacokrydda utan socker. Som sagt skall jag bara dra ner på kolisarna, inte ta bort dem. Dessutom är det fortfarande semester och jag är fortfarande mancoldig... så det har blivit rostmackor till frunch osv.. men tanken är att köra igång nästa vecka i samband med att en börjar jobba.



#2404

Postad 17 oktober 2019 - 23:27

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Min pappa gillade fet mat, grädde och massor med smör på smörgåsen. Trotts att han stoppade i sig massor med fet och tog stora portioner med mat var han trådsmal.Han tränade inte men hade ett tungt industrijobb med tunga lyft. 

Vid 51 års ålder fick han en kraftig hjärtinfarkt. Trotts två veckors vård på intensiv vården avled han. Vid obduktionen kunde man konstatera att att alla blodkärlen hade en kraftig beläggning av fett. Läkaren skrev i obduktionsprotokollet att han aldrig hade obducerat en så smal person med så kraftig beläggning av fett i blodkärlen och i hjärtat. Har påtalat det för flera förespråkare som påstår att man kan äta massor med fett och trotts det hålla en låg kroppsvikt men aldrig fått svar av någon som påstår att man kan banta med fett.har även föreslagit att man tar del av obduktionsprotokollet men ingen har visat något intresse. 



#2405

Postad 18 oktober 2019 - 01:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlägg
  • 0

https://www.youtube....h?v=iSpglxHTJVM



#2406

Postad 18 oktober 2019 - 05:37

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Min pappa gillade fet mat, grädde och massor med smör på smörgåsen. Trotts att han stoppade i sig massor med fet och tog stora portioner med mat var han trådsmal.Han tränade inte men hade ett tungt industrijobb med tunga lyft. 

Vid 51 års ålder fick han en kraftig hjärtinfarkt. Trotts två veckors vård på intensiv vården avled han. Vid obduktionen kunde man konstatera att att alla blodkärlen hade en kraftig beläggning av fett. Läkaren skrev i obduktionsprotokollet att han aldrig hade obducerat en så smal person med så kraftig beläggning av fett i blodkärlen och i hjärtat. Har påtalat det för flera förespråkare som påstår att man kan äta massor med fett och trotts det hålla en låg kroppsvikt men aldrig fått svar av någon som påstår att man kan banta med fett.har även föreslagit att man tar del av obduktionsprotokollet men ingen har visat något intresse. 

 

Bara för att man äter fett så betyder inte det att fettet lagras i kärlen. Däremot höga insulinnivåer och högt LDL sätter sig i kärlen, största orsaken är skitmat som raffinerade kolhydrater och Omega-6. 



#2407

Postad 18 oktober 2019 - 06:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Bara för att man äter fett så betyder inte det att fettet lagras i kärlen. Däremot höga insulinnivåer och högt LDL sätter sig i kärlen, största orsaken är skitmat som raffinerade kolhydrater och Omega-6. 

Vad menar du? Skall man undvika omega-6?



#2408

Postad 18 oktober 2019 - 08:36

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 1

Efter lång tid av ont i kroppen som gör att jag inte kan träna just nu så började dom flesta byxor sitta ganska tajt. Det skal tilläggas att jag har en sub-hobby med Selvadge denim och många par som jag importerat från japan osv så det är inte bara att gå å köpa nya på Carlings så detta var inte alls bra. Hursomhelst så var jag på en fest med flera läkare och kropsvetare där en berättade för mig om Keto. Han hade gått på detta för att det kunde ha positiva utvecklingar på medicinska svårigheter som inte kan botas med vanliga läkemedel - i tillägg gick han ner massa kilon.

 

Jag testade då detta en period mest för att se om det onda i kroppen skulle gå bort och tänkte att i värta fall blir jag kanske lite smalare då. Det sjuka för dom som inte vet är att tanken är att stort sätt helt sluta med kolhydrater så att kroppen går inn i något som heter "Ketosis" vilet är att den slutar använda kolhydrater (eftersom det inte finns att ta av) och går över på att använda fett istället. Om man äter rimliga mängder så bränner den då också kroppens fett.

 

Makrona är 70% fett, 20% protein och 10% kolhydrater. Det står lite olika men man måste hålla sig under 20g kolhydrater annars blir man sparkad ut av ketosis då kroppen föredrar bränna kolhydrater och startar med detta såfort den får chansen.

 

Jag kan inte säga att jag blev så mycket bättre i kroppen, men kilona bara rasade av mig och på 3 månader så var alla jeans för stora, så jag har tvättat dom i 60 grader och torktumlat för att krympa dom. SÅ om man vill gå ned i vikt utan att svälta så fungerar detta fint. Hur bra det är över tid vet jag inte men flera googlingar säger att det är en diet påhittat av läkare som startade för folk med epilepsi tror jag det var.

 

Det svåra är i början då jag hade sjuka abstinensbesvär, höll på att spricka flera gånger, jag darrade och svettades och hade det almänt skit, men blev igentligen bara mer motiverad då jag fattar hur beroende jag var av socker. Efter ca 3 veckor är man inte så sugen på sötsaker längre.

 

Fördelar: Man håller sig mätt länge, jag kan gå til klockan 13 utan att äta om jag vill och en 24h fasta 1-2 gånger i vekcan är inga problem alls. Man kan äta bara 1 gång om dagen om man vill (f.eks med familjen till middag) men normalt för mig är lunsj och kvälsmat eller middag och kvällsmat. Nu har jag inget tungt arbete utan jobbar med IT men det är inga problem att köra bil eller vara ute i kundemöter eller flyga runt och jobba som vanligt. Jag har alltid haft problem med blodsockret dvs att jag blir svimmel om jag inte ätit på ett tag - det är ganska många gånger jag har svängt inn på kiosken för "nödmat" för att inte svimma av, jag blir också illamående och klarar inte tänka. Allt detta är som bortblåst med Keto samt man blir klarare än vanligt i hjärnan.

 

Problem: Lycka till att hitta en enda sak i affären som inte innehåller kolhydrater. Det finns bra sidor på nätet som visar vad man kan äta och inte, och man måste byta ut mjöl med kokosmjöl, mandelmjöl osv. Man kan inte heller äta chips, pasta, ris, potatis och godis och inte heller öl. Det finns dock light öl som går men är svårt att få tag i här. Om man vill gå på keto och tänker att man ska ta en kolhydrat-dag en gång så måste man igenom absinens-perioden igen. Det finns ketosticks man kan köpa på apoteket för att se om man är i ketose eller inte.

 

Fallgruvor: Man glider lätt inn på LHCF och äter för mycket proteiner, det är faktiskt svårt att äta nog fett. Jag har köpt grissvåls-chips att fylla på med (men även dom innehåller mycket protein). Men sammtidigt om man f.eks äter sallad så kan man ju ha på fetaost, avocado och en del olivolja. Det är också procentena som är viktigast så om det är svårt att addera fett så får du hellre subtrahera protein.

 

Nu har jag gått på normal kost en stund och upplever det som adreass säger dvs att jag är hungrig hela tiden. Jag vaknar på morgonen av att jag nästan är illamående för att jag är så hungrig, det känns verkligen skit att äta normalt efter att ha testat detta. Kan tillägga att jag är utbildad kock så jag vet på ett ungefär vad som ska ingå i en allsidig kost men det hjälper inte. Dessutom får man en klarhet i huvvet med Keto som grötas til med vanlig kost så jag ska börja med keto igen efter helgen men är sammtigit lite osäker på hur bra det är i längden. Överallt man googlar står det att man kan gå på detta hela livet, men jag är skeptisk.

 

Om man vil testa så rekommenderar jag: www.dietdoctor.com scrolla ned lite och välj "visual Keto guides". Denna sida är mycket reklam för att köpa guider och annat men den innehåller massvis med gratis info. Visual guides visar inom flera matgrupper vad som är ok och inte. Det finns recept där man kan sortera på middag/frukost/snacks och efterätter. Jag har hittat många goda recept här.


Redigerat av Demon Slayer, 18 oktober 2019 - 08:53.


#2409

Postad 18 oktober 2019 - 10:29

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Tillför man kroppen mindre med kalorier än vad kroppen gör av med så går man ner i vikt.



#2410

Postad 18 oktober 2019 - 10:34

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Har aldrig vart med om att kilona rinner av på detta sätt sammtidigt som man har den mättnadskänslan och inga blodsockersvängningar på vanlig lågkaloridiet så det är ett tips för dom som vill testa.

#2411

Postad 18 oktober 2019 - 10:45

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlägg
  • 0

Har aldrig vart med om att kilona rinner av på detta sätt sammtidigt som man har den mättnadskänslan och inga blodsockersvängningar på vanlig lågkaloridiet så det är ett tips för dom som vill testa.

 

Tycker det är sunt att du ändå har en skeptisk inställning till hur det kan påverka under lång tid. De flesta som märker att de går ner i vikt oavsett diet blir ju frälsta direkt och det går inte föra en diskussion om möjliga biverkningar.



#2412

Postad 18 oktober 2019 - 10:54

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag har aldrig mått så bra som jag gör på keto, men äter allt av grönsaker osv som jag kan. Ska ta blodprov snart också för att se det man ser där.

Hade aldrig tänkt köra på detta hela livet, höll på med myfitnesspal och 3st hårda corepass i veckan förr och ja det funkar det med men när kroppen inte pallar så blir det svårt. Vill ju inte bara släppa allt och jäsa ut. Ligger på 75kg 180cm nu så. Ska testa carbcycling dvs ett par kolhydratdagar med jämna mellanrum och se om abstinesen minskar med tiden dvs om kroppen lär sig.

Jag är oavsett glad att ha gått utan allt vita socker så länge.

Redigerat av Demon Slayer, 18 oktober 2019 - 10:56.


#2413

Postad 18 oktober 2019 - 11:20

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Kan också tillägga att damen också började på Keto när hon märke hur bra jag mådde och att vi inte längre var styrda av att äta exakt på tidspunktet som förr, samt att jag munchade egg&bacon till frukost och grissvålar och keto-glass mitt i veckan ibland och ändå rasade i vikt hjälpte nog till en del. Hon var väldigt snurrig förr, typ la plånboken i kylskåpet och såna saker, men hon blev riktig klar i knoppen...har faktiskt börjat studera nu.

 

Vi har pratat lite om hur vi ska kunna skörda dom positiva sakerna sammtidigt som vi är säkra på att få i oss allt vi behöver. Vi skulle aldrig få för oss att mata barnen med detta dock, här är det god gammalsdags kostcirkel/pyramid som gäller, vi är bara lite mer hårda på vitt socker till dom samt lagar allt från scratch med mycket grönt.



#2414

Postad 18 oktober 2019 - 17:03

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Vad menar du? Skall man undvika omega-6?

 

Ja eller kompensera med omega 3 som är antagonist till 6. Man brukar se att det säljs mix av 3 och 6 vilket är helt meningslöst. Omega 6 finns det väldigt gott om särskilt i billiga oljor som oftast brukar vara bas i skräpmat.



#2415

Postad 18 oktober 2019 - 17:15

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlägg
  • 0

Ja eller kompensera med omega 3 som är antagonist till 6. Man brukar se att det säljs mix av 3 och 6 vilket är helt meningslöst. Omega 6 finns det väldigt gott om särskilt i billiga oljor som oftast brukar vara bas i skräpmat.

 

Det finns ju omega 6 i kött. Skräpmat då...?



#2416

Postad 18 oktober 2019 - 17:58

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3 166 inlägg
  • 0

Det finns ju omega 6 i kött. Skräpmat då...?

 

Nä billiga oljor finns i skräpmat.





1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.