Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox one X, högt fläkt ljud ?

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 mars 2019 - 12:09

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 748 inlägg
  • 0

För att förtydliga. Min One X är inte helt ljudlös någonsin. Man kan ana fläktljudet om det är tyst i rummet och man är mindre än en meter ifrån. Håller man örat ett par dm ifrån xboxen så är fläktljudet tydligt. Har däremot inte hittat något spel som får den att köra på högvarv än, testade Vampyr och Apex igår. Det är mer ett konstant blåsande ljud.

Hade varit intressant att hitta ett spel som triggar max fläkt på era som jag också har så jag kan testa. Har game pass tex. :)

Om det är ett spel som kör max cpu/gpu hela tiden som triggar detta, och det då krävs max varvtal på fläkten så tycker jag inte att det är konstigt att fläktandet är konstant på max.


Kör du 4K eller 1080p-skärm?

#52

Postad 26 mars 2019 - 12:58

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

För att förtydliga. Min One X är inte helt ljudlös någonsin. Man kan ana fläktljudet om det är tyst i rummet och man är mindre än en meter ifrån. Håller man örat ett par dm ifrån xboxen så är fläktljudet tydligt. Har däremot inte hittat något spel som får den att köra på högvarv än, testade Vampyr och Apex igår. Det är mer ett konstant blåsande ljud.

 

Hade varit intressant att hitta ett spel som triggar max fläkt på era som jag också har så jag kan testa. Har game pass tex. :)

 

Om det är ett spel som kör max cpu/gpu hela tiden som triggar detta, och det då krävs max varvtal på fläkten så tycker jag inte att det är konstigt att fläktandet är konstant på max. 

Dom spelet som jag själv har hemma som gör detta är RDR2 och Resident Evil 7.

Apex och Vampyr är inte 4K.
Du skulle testa ett spel som är Enhanced med 4K som tex RDR2 eller Resident Evil 7 ;) 


 



#53

Postad 26 mars 2019 - 13:56

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Ah, tittade bara på One X Enhanced. Tror jag har trial tid kvar på Anthem och BF5. Kan det vara krävande nog tro?

Har en 4k hdr tv.

#54

Postad 26 mars 2019 - 14:11

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ah, tittade bara på One X Enhanced. Tror jag har trial tid kvar på Anthem och BF5. Kan det vara krävande nog tro?

Har en 4k hdr tv.

Ja kanske ...
Enligt listan på denna länken så kan man se vilka som är Enhanced med 4K och HDR. :) 
BF5 och Anthum ska vara Enhanced med både 4K och HDR vad jag kunde se 

https://www.xbox.com...x-enhanced-list



#55

Postad 26 mars 2019 - 14:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Säger det igen. Spelar ingen roll om man har 4k tv eller inte, xbox one x har bara ett läge i spelen (om inte spelet i sig, typ Tomb Raider låter en ändra) så körs allt i "4k". Har man inte 4k så supersamplas det till 720p/1080p/1440p så X belastas alltid lika mycket för alla oberoende bildvisare.

Redigerat av SKIBBE, 26 mars 2019 - 14:52.


#56

Postad 26 mars 2019 - 14:59

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

För mig är det just vid spel som boxen låter och har inte märkt någon skillnad mellan olika spel tror jag. Kollar jag på Netflix eller Youtube eller liknande är den föredömligt tyst. Men det är väl inte lika krävande som spel helt enkelt :).

 

Var inga problem för övrigt med handkontrollen att fungera genom en mdf-IKEAlucka i min tv-bänk. Om man nu funderar på att stänga in flåset! :lol:


Säger det igen. Spelar ingen roll om man har 4k tv eller inte, xbox one x har bara ett läge i spelen (om inte spelet i sig, typ Tomb Raider låter en ändra) så körs allt i "4k". Har man inte 4k så supersamplas det till 720p/1080p/1440p så X belastas alltid lika mycket för alla oberoende bildvisare.

Bra med tydlighet! B)


Redigerat av genstruktur, 26 mars 2019 - 15:01.


#57

Postad 26 mars 2019 - 15:14

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Säger det igen. Spelar ingen roll om man har 4k tv eller inte, xbox one x har bara ett läge i spelen (om inte spelet i sig, typ Tomb Raider låter en ändra) så körs allt i "4k". Har man inte 4k så supersamplas det till 720p/1080p/1440p så X belastas alltid lika mycket för alla oberoende bildvisare.

 

 

Ja alltså jag är inte så tekniskt lagt och insatt i allt detta.
Men jag funderade med om hur en tv eller skärm vare sig 4K eller inte skulle kunna påverka hur fläkten får jobba osv.

Däremot tror jag att det har lite med Enhanced games som kör med 4K som gör att den får jobba .
Men fortfarande så har jag svårt att förstå varför fläkten ska gå på högvarv hela tiden utan att varva ner eller pausa när man spelar tex RE7, RDR2 osv osv.

Men som sagt är inte så tekniskt lagd eller insatt i det.... bara tankar ;) 

 

För mig är det just vid spel som boxen låter och har inte märkt någon skillnad mellan olika spel tror jag. Kollar jag på Netflix eller Youtube eller liknande är den föredömligt tyst. Men det är väl inte lika krävande som spel helt enkelt :).

 

Var inga problem för övrigt med handkontrollen att fungera genom en mdf-IKEAlucka i min tv-bänk. Om man nu funderar på att stänga in flåset! :lol:


Bra med tydlighet! B)

Ja min funkar med om jag stänger luckan till skåpet.
MEN detta är något jag nog inte kommer göra då den behöver all luft den kan få för att kyla ner systemet i den, så som fläkten är igång hela tiden när man spelar.

Vill nog inte riskera att det händer nått....
Sen stänger man in den i ett utrymme, måste fläkten jobba hårdare med den varma luften som finns där inne och kommer då att låta ännu mer ....tror jag ;)


EDIT:

Pratade med dom idag och han jag pratade med sa att jag kunde skicka in den så den blir kollad, men att det då skulle ta 3 veckor.
Han förstod problemet och sa att jag skulle prova en återställning av boxen, sen babblade han en massa om att det kunde finnas inställningar som gjorde att signalerna till fläkten inte blev rätt osv osv...

Lite svårt att tro på det men men.... man kan ju alltid testa att göra det.....kostar ju inget, men tror föga det hjälper då jag inte tror att problemet ligger där ;)


Redigerat av mstoltz, 26 mars 2019 - 15:18.


#58

Postad 26 mars 2019 - 22:53

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

När jag spelar Anthem så blåser det på ganska konstant. Märkbart mer fläktljud jämfört med idle eller när man spelar mindre krävande spel. Bara medans den laddade som fläkten inte gick på högvarv. Ljudet hörs tydligt på 3m håll i ett i övrigt helt tyst rum. Inte knäpptyst men inte direkt störande heller. 

 

Anthem är förörigt fortfarande buggigt. Försökte mig på ett freeroam mission och det gick inte att avsluta, fiender som inte fanns. :\



#59

Postad 27 mars 2019 - 07:32

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

På vilket sätt verkar det som jag har bestämt mig att det ska vara något fel på den ?

Det ända jag undrar är om detta är normalt, dvs att vid spel så ska den låta hela tiden ?
Som jag har skrivit ovan så är jag ju medveten om att den inte är helt tyst, vilket i så fall vore konstigt eftersom den behövs ju kylas ner, speciellt vid kraftigare spel.
Men från att fläkten går igång då och då för att kyla ner maskinen, till att den är i gång hela tiden, det undrar jag om det är normalt.

Sen har jag absolut ingen lust att behöva åka och byta den eller behöva skicka iväg den för reperation OM det skulle vara något fel på den.
Så därför ställer jag ju frågorna här.

Speciellt eftersom andra också har reagerat över detta med fläkten på X.
Det är ju inte bara jag, utan många runt om i världen.

Jag kommer ju ifrån One S, där jag inte haft detta problemet med att fläkten är igång hela tiden.
Då gick fläkten igång lite då och då , och låg inte på hela tiden.
Så det är ju klart att jag undrar om det är normalt eller inte....man måste ju få ställa frågan.

Så på vilket sätt har jag då redan bestämt mig ?

 

Orkar inte ens citera alla här som skrivit i tråden och i min tråd jag länkade att deras Xbox One X gör precis likadant, särskilt i RDR2. Hur stor tror du då risken är att det skulle vara fel på just ditt Xbox, när samtliga som spelat RDR2 säger att deras gör likadant? Gör dig själv en tjänst och åk och byt till en annan så har du det svart på vitt. Kan svära på att den kommer låta precis likadant. Klart man får diskutera och ställa frågan. Eftersom du ändå inte verkar ta till dig vad folk skriver så förstår jag inte meningen med denna tråden


Redigerat av Jaxione, 27 mars 2019 - 07:36.


#60

Postad 27 mars 2019 - 11:05

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Orkar inte ens citera alla här som skrivit i tråden och i min tråd jag länkade att deras Xbox One X gör precis likadant, särskilt i RDR2. Hur stor tror du då risken är att det skulle vara fel på just ditt Xbox, när samtliga som spelat RDR2 säger att deras gör likadant? Gör dig själv en tjänst och åk och byt till en annan så har du det svart på vitt. Kan svära på att den kommer låta precis likadant. Klart man får diskutera och ställa frågan. Eftersom du ändå inte verkar ta till dig vad folk skriver så förstår jag inte meningen med denna tråden

Nu får du väl ge dig !

Vadå tar inte till mig vad folk skriver ???
Man måste väl kunna föra normal diskussion , utan att bli påhoppad att jag försöker hitta fel och att jag inte tar till mig vad folk skriver ???
För det är ju precis det du gjort i dina senaste inlägg.

Jag har ju själv också skrivit att jag förstår att X är en kraftfullare konsol som kanske behöver mer kylning , och att jag inte förväntar mig att den ska vara knäpptyst heller !!
Jag motsäger inte heller att det INTE skulle vara normalt, utan för bara en normal diskussion om det !!

Det jag undrar över är ju om den fläkten ska gå hela tiden under spelets gång, utan att gå ner i varv eller pausa !!
Man kan ju tycka att nån gång borde den i alla fall gå ner i varv och inte gå på högvarv hela tiden.

Sen även om nu ALLA skulle säga att det är normalt.... ska man då inte få fortsätta diskutera ämnet för dig om man nu vill ?

Det finns ju ingen som tvingar dig att gå in här och läsa om du nu tycker så illa om det !!!

 



#61

Postad 27 mars 2019 - 11:23

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Nu får du väl ge dig !

Vadå tar inte till mig vad folk skriver ???
Man måste väl kunna föra normal diskussion , utan att bli påhoppad att jag försöker hitta fel och att jag inte tar till mig vad folk skriver ???
För det är ju precis det du gjort i dina senaste inlägg.

Jag har ju själv också skrivit att jag förstår att X är en kraftfullare konsol som kanske behöver mer kylning , och att jag inte förväntar mig att den ska vara knäpptyst heller !!
Jag motsäger inte heller att det INTE skulle vara normalt, utan för bara en normal diskussion om det !!

Det jag undrar över är ju om den fläkten ska gå hela tiden under spelets gång, utan att gå ner i varv eller pausa !!
Man kan ju tycka att nån gång borde den i alla fall gå ner i varv och inte gå på högvarv hela tiden.

Sen även om nu ALLA skulle säga att det är normalt.... ska man då inte få fortsätta diskutera ämnet för dig om man nu vill ?

Det finns ju ingen som tvingar dig att gå in här och läsa om du nu tycker så illa om det !!!

 

 

Allt jag skrivit här har varit för att hjälpa till och få dig att förstå att du har en helt normal Xbox One X. Det enda jag ifrågasatt är varför du fortsätter skriva som att det är något fel på den även efter du fått hjälp. Det är väl självklart att man får fortsätta diskutera hur mycket man bara vill och orkar men jag har tolkat dina inlägg som att du fortfarande tycker att du fått en defekt konsol.

 

Ber om ursäkt om det uppfattats som påhopp och om jag missuppfattat saker för det har verkligen inte varit min mening.


Redigerat av Jaxione, 27 mars 2019 - 12:07.


#62

Postad 27 mars 2019 - 12:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

https://answers.micr...0a-5de9cf1bf485 

 

Men du verkar redan bestämt dig att det är något fel på den så tror inte det spelar någon roll hur många som skriver här

 

 

Orkar inte ens citera alla här som skrivit i tråden och i min tråd jag länkade att deras Xbox One X gör precis likadant, särskilt i RDR2. Hur stor tror du då risken är att det skulle vara fel på just ditt Xbox, när samtliga som spelat RDR2 säger att deras gör likadant? Gör dig själv en tjänst och åk och byt till en annan så har du det svart på vitt. Kan svära på att den kommer låta precis likadant. Klart man får diskutera och ställa frågan. Eftersom du ändå inte verkar ta till dig vad folk skriver så förstår jag inte meningen med denna tråden

Jag har aldrig sagt att min konsol ÄR defekt ... 
Däremot har jag ifrågasatt om det kanske är normalt på just denna versionen av konsol ( X ) att fläkten ska gå hela tiden samt så högt med ljud ?

Att du sen "tolkar" att jag fortsätter skriva för att jag fortsätter hävda att det är fel på den stämmer inte.
Det jag har svarat på är ju diskussioner som även handlat om olika sorters skärmar, spel, stänga luckor till skåp osv osv....

Men ok.... då vet jag att det inte var din mening och hopas vi kan gå vidare  ;) 

 



#63

Postad 27 mars 2019 - 16:14

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Om spelet har konstant hög cpu/gpu belastning så tycker jag inte det är konstigt att det behövs motsvarande konstant nivån av kylning.

Sen hade det givetvis varit trevligare om kylningen var tystare.

#64

Postad 27 mars 2019 - 16:20

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Om spelet har konstant hög cpu/gpu belastning så tycker jag inte det är konstigt att det behövs motsvarande konstant nivån av kylning.

Sen hade det givetvis varit trevligare om kylningen var tystare.


Får sätta in en AC i skåpet så den blir tyst 😂

#65

Postad 27 mars 2019 - 17:04

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0
Tur att jag inte är så känslig. Med ljudet på märker jag inte ljudet från xboxen även när den kör fullt blås.

#66

Postad 27 mars 2019 - 17:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0
Ja det som är lite störigt för min del är att visst på dagarna går det bra att spela för som du säger, så kan man överrösta ljudet från fläkten lite.

Men värre på kvällarna, då jag måste sänka ljudet när barnen gått lagt sig så dom kan sova ( 3 barn ).
Att ha headset går inte pga då hör jag inget om dom ropar eller något händer, samt gillar jag inte att använda headset.

Men man kanske vänjer sig vid ljudet en dag 😉

#67

Postad 27 mars 2019 - 17:52

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag har haft headset med "medhörning"kan vara något att forska i.

#68

Postad 27 mars 2019 - 18:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag har haft headset med "medhörning"kan vara något att forska i.

Ah det visste jag inte ens fanns...  ;)



#69

Postad 29 mars 2019 - 07:12

Jaxione
  • Jaxione
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Jag har aldrig sagt att min konsol ÄR defekt ... 
Däremot har jag ifrågasatt om det kanske är normalt på just denna versionen av konsol ( X ) att fläkten ska gå hela tiden samt så högt med ljud ?

Att du sen "tolkar" att jag fortsätter skriva för att jag fortsätter hävda att det är fel på den stämmer inte.
Det jag har svarat på är ju diskussioner som även handlat om olika sorters skärmar, spel, stänga luckor till skåp osv osv....

Men ok.... då vet jag att det inte var din mening och hopas vi kan gå vidare  ;) 

 

 

Absolut. Inget illa ment :)

 

Jag reagerade nämligen precis som du när jag köpte min Xbox One X och satte igång RDR2. Dels vilket jäkla liv den förde när den installerade spelet och även det pulserande fläktljudet under tiden man spelar. För när man spelar RDR2 på min Xbox One X så låter fläktarna nästan som en bil som står och gasar eller hur man ska beskriva det. Alltså ett väldigt varierade varvtal på fläktarna vilket i min mening gör det mer störande än om det varit ett konstant fläktljud. Men efter lite research så verkar det var så det ska va. Är skitnöjd med den annars måste jag säga. Men ångrar lite att jag inte köpte en PS4 Pro istället då dom verkar släppa mer spel i min smak som är exklusiva.



#70

Postad 29 mars 2019 - 07:38

appel_
  • appel_
  • Forumräv

  • 501 inlägg
  • 0

Försökte spela in hur fläkten låter när jag spelar Anthem från någon dm håll. Gick så där men kan väl lika gärna dela det. 

 

https://1drv.ms/v/s!...0j8zx9gsFDoMF-A


Redigerat av appel_, 29 mars 2019 - 07:55.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.