Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Privatekonomi - sparande - investeringar

167 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 07 maj 2018 - 12:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

 
1. Ha en "kontant" del som inte är i är på börsen utan som man lätt kan använda om man inte vill ta ut från börsen pga den har rasat. 
2. Se investeringarna väldigt långsiktigt. Det är normalt att de går ner i perioder, försök behåll lugnet där.
 

 

 

eller så låter man inte bara pengarna vara på börsen när vi befinner oss i en negativ trend. det förlorar man bara pengar på. 

Det gäller att vara aktiv och ha koll på i vilket läge vi befinner oss.

 

dom som investerade sina pengar i en indexfond på omxs30 år 2000 i hopp om att "börsen alltid går upp på lång sikt" ligger idag på plus minus noll typ.

 

så på 18 år har det inte hänt något. 

sen inflation och skatt på pengarna så ligger man på minus. 

 

bättre då att ha en enkel strategi där man köer billigt och säljer dyrt. 

 

en enkel strategi är att handla när grafen bryter igenom 200 dagars medelvärde underifrån och sen sälja när den bryter igenom ovanifrån.

skulle man göra detta under samma tidsperiod skulle man öka med många hundra procent istället. 



#102

Postad 07 maj 2018 - 12:48

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

Visst är det bra att minska sina skulder, men om du tjänar mer på att investera de pengarna så kan det vara ett bättre alternativ. Det kan väl inte vara så svårt att förstå? 
Säg att du har 3000 kr extra i månaden som du kan välja mellan att amortera extra av lånet på bostaden eller investera det i bra indexfonder (t ex). 
På 30 år så amorterar du ner extra på lånet med 1,080,000kr. Om du investerat dem under 30 år, snittavkastning 7% ISK, så skulle du ha, efter skatt, ca 3,400,000kr. 

Sen är det upp till var och en att välja. Man kan tro att 100+ år av börsutveckling inte kommer fortsätta "just nu", eller att bostadsräntan kommer gå upp flera procent över avkastningsräntan. Det är bara att välja. 

Då har vi vi olika sätt att se på saker och ting. Som jag skrev kan man diskutera om amortering är det bästa sättet at spara eller inte men när räntorna är låg ser jag ingen anledning att inte pressa ner sitt lån. 

 

Vi ställer oftast saker som ytterligerheter i debatten. Jag sparar och amorterar just nu. 1% av mitt lån amorterar jag och den dubbla mängden sparar jag. När jag nått upp i bra buffert kommer jag byta och amortera 2 % och spara mindre i fonder. 

 

Sedan kan tänka så här också. Om du amorterar låser du dina pengar på ett annat sätt än om du sparar i fonder eller ISK där det är lättare att ta ut pengarna. Det finns så många "mjuka" värden man måste ta hänsyn till också. Går inte att säga att ett sätt är det bästa för alla. 



#103

Postad 07 maj 2018 - 13:23

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

eller så låter man inte bara pengarna vara på börsen när vi befinner oss i en negativ trend. det förlorar man bara pengar på. 

Det gäller att vara aktiv och ha koll på i vilket läge vi befinner oss.

 

dom som investerade sina pengar i en indexfond på omxs30 år 2000 i hopp om att "börsen alltid går upp på lång sikt" ligger idag på plus minus noll typ.

 

så på 18 år har det inte hänt något. 

sen inflation och skatt på pengarna så ligger man på minus. 

 

ett annat sätt att se på det är att ta med utdelningar som innehaven har delat ut. då ligger man istället ~ +270% om man lade in sina pengar i en OMXS30 fond.... rätta mig om jag har fel?

 

edit: från sista december 2009 till idag.


Redigerat av Jucky, 07 maj 2018 - 13:24.


#104

Postad 07 maj 2018 - 18:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

ett annat sätt att se på det är att ta med utdelningar som innehaven har delat ut. då ligger man istället ~ +270% om man lade in sina pengar i en OMXS30 fond.... rätta mig om jag har fel?

edit: från sista december 2009 till idag.


Fonder fungerar inte likadant som aktier. Fonderna ger inte utdelning på samma sätt utan dom återinvesterar utdelningarna i aktierna istället så jag tror du har fel 😊

Ligger fonden plus minus noll efter en viss tidsperiod så är det det som finns liksom. Man kan inte tänka med någon utdelning som på aktier.

Dock är det också långt ifrån alla aktier som har utdelning

#105

Postad 07 maj 2018 - 18:54

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0

bättre då att ha en enkel strategi där man köer billigt och säljer dyrt.


Heh, menar du allvar? Det säger väl sig självt att det är en bra strategi? Men vore det så lätt så hade väl alla varit miljardärer vid det här laget? Eller missförstår jag dig nu?

#106

Postad 07 maj 2018 - 19:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Heh, menar du allvar? Det säger väl sig självt att det är en bra strategi? Men vore det så lätt så hade väl alla varit miljardärer vid det här laget? Eller missförstår jag dig nu?


Problemet ligger ofta i att man inte har en strategi utan bara kör på känsla. Det är som gjort för att misslyckas.

Eller så har man en strategi som man inte följer. Eller så gör man som alla andra, det är det vanligaste på börsen, att vi ser vad alla andra gör.
Börspsykologi kallas det och är nog det absolut största hindret att bemästra 😊

Vet inte hur insatt du är i teknisk analys men ta en stor och stabil aktie i large cap eller på OMXS30 för den delen, sen lägger du ett 200 dagars glidande medelvärde (MA200)

Sen är det bara att se när kursen bryter igenom ma200 underifrån, då köper du. Sen säljer du när den bryter igenom uppifrån.

Eftersom ma200 är släpande så kommer du aldrig kunna sälja exakt på toppen eller köpa på exakt botten.

Men kör du stenhårt på detta så går det bra.

Faktum är att det är väldigt många extremt framgångsrika investerare som gör exakt såhär.

Detta är även min strategi i en av mina portföljer.

Sen kan man ju såklart komplettera med fler indikatorer för att finslipa .
Men tror att nyckeln är ”keep it simple”
Lycka till med dina investeringar 😊

#107

Postad 07 maj 2018 - 19:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag säger inte att du har fel, men jag vill hävda att man kan ganska bra säkra upp sig. 
1. Ha en "kontant" del som inte är i är på börsen utan som man lätt kan använda om man inte vill ta ut från börsen pga den har rasat. 
2. Se investeringarna väldigt långsiktigt. Det är normalt att de går ner i perioder, försök behåll lugnet där.
3. Ha inte för mkt pengar bunden i bostaden kontra din inkomst. 

Men självklart kan man inte planerat för allt. Jorden kan gå under i morgon, då hjälper inga pengar i världen. ;)

Jag säger inte emot dig, visst kan man säkra upp. Men jag vet flera som lägger pengar på börsen som har grundregeln att inte använda pengar som man inte kan vara utan. Det kan hända mycket där, både bra och dåligt. Att ta det lugnt är ju inte rätt om fallet pågår länge och blir stort. Historiskt har det hänt.

 

Att spara genom att amortera på ett lån är ju betydligt mera riskfritt. Avkastningen på amorterat kapital kan ju jämföras med den ränta man inte längre behöver betala på sitt lån. Sedan blir frågan hur mycket mera avkastning man kräver för att ta risken på börsen. Det är nog ganska individuellt.

 

Jag misstänker att om man fick välja mellan 10 % ränta på ett bankkonto med insättningsgaranti eller 10 % avkastning på ett fond/aktiesparande så vore börsen inget alternativ. Börsen måste ge mer, frågan är hur mycket?

 

Jag vet människor som har hela kapitalet på banken. Dom ser ingen anledning att ta någon risk alls. Men det är extremfall som har mycket pengar.


Redigerat av Mr_Tom, 07 maj 2018 - 20:13.


#108

Postad 07 maj 2018 - 19:52

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 1
Placerar mina stålar på samma sätt som jag kör poker (live med polare) och det är vårdslöst, skit i allt vad ”förståsigpåare” säger/bloggar/twittrar eller puffar upp i rökmoln och kör ditt race. Överananalysera inte och riskera att du blir omkörd av livet, utan att nämna exempel så finns det ju människor som ”planerar” inköp av tv i flera års tid och alltid inväntar nästa års BF.

Lev livet (medans du lever....), ha jävligt roligt och fundera inte så förbannat mycket.

#109

Postad 07 maj 2018 - 21:36

Jucky
  • Jucky
  • Användare

  • 182 inlägg
  • 0

Fonder fungerar inte likadant som aktier. Fonderna ger inte utdelning på samma sätt utan dom återinvesterar utdelningarna i aktierna istället så jag tror du har fel

Ligger fonden plus minus noll efter en viss tidsperiod så är det det som finns liksom. Man kan inte tänka med någon utdelning som på aktier.

Dock är det också långt ifrån alla aktier som har utdelning

 

visst är det som du säger... däremot är det så att OMX30 är de 30 mest omsatta bolagen utan återinvesterad utdelning.

 

slå en kik på den som heter SIX30 returnindex, så ser du vad en vanlig indexfond (OMX30) ger, typ avanza zero.

 

lättast är att gå in på avanza zero (följer SIX30), välj jämför och se vad OMX30 har gått och hur SIX30 har gått.

 

vänligen.



#110

Postad 07 maj 2018 - 23:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

visst är det som du säger... däremot är det så att OMX30 är de 30 mest omsatta bolagen utan återinvesterad utdelning.

 

slå en kik på den som heter SIX30 returnindex, så ser du vad en vanlig indexfond (OMX30) ger, typ avanza zero.

 

lättast är att gå in på avanza zero (följer SIX30), välj jämför och se vad OMX30 har gått och hur SIX30 har gått.

 

vänligen.

 

 

 

tack för det Jucky. Visste faktiskt inte att avanza zero följde six30.

det förklarar ju saken varför jag inte tycker den stämmer överens när jag jämför med omxs30 :)



#111

Postad 07 maj 2018 - 23:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

sådär. har gjort en enkel graf som visar min strategi med 200 dagars glidande medelvärde. 

från 1999 och fram till idag. det blev lite tight men jag kunde inte dra ihop den mer :)

 

i dom gröna fälten är  vi investerade. Vi köper in oss när dagens kursstapel stänger över MA200. Sen ligger vi kvar där ända till kursstapeln stänger under MA200. Ända sedan 1999 så har vi tydliga köp och säljsignaler. 

 

som ni ser så kommer vi ALDRIG köpa helt på botten och vi kommer ALDRIG sälja helt på toppen, men det är inte heller nödvändigt.

 

i dom stora fälten få finns även mindre blå fält/rektanglar. där har vi felsignaler vilket händer då och då.

Det finns fler sådana , men jag orkade inte markera fler.  Dessa pågår inte så länge, ibland bara dagar så även om vi köper eller säljer få förlorar vi inte så mycket pengar där. 

vinsterna totalt är ändå enormt mycket större. Det finns heller ingen människa i världen som BARA gör vinstaffärer. Förluster är en del av strategin så att säga. 

 

Notera den röda linjen tvärs över bilden. Det är toppnoteringen år 2000. som ni ser längst till höger så har vi precis brutit upp där. så på den här långa tiden så har det inte hänt mycket. 

 

Köper vi och säljer istället enligt denna strategin så har vi gjort det riktigt bra. 

 

just denna graf visar OMXS30. 

På exakt samma sätt går det såklart att göra på enskilda aktier. 

 

Vill man inte spara på så här lång sikt eller vill ha lite mer action så kan man såklart göra på samma sätt och kolla mer på dom kortare trenderna. tex zooma in grafen och bara kolla på dom tre sista åren och istället för MA200 så kör man MA100 tillexempel. 

folk gör detta ända ner på minutnivå när dom daytradar till och med. 

 

Här har ni en vinnande strategi. Varsågod för tipset ;)

Bifogad fil(er)


Redigerat av andreassofus, 07 maj 2018 - 23:20.


#112

Postad 08 maj 2018 - 11:14

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

eller så låter man inte bara pengarna vara på börsen när vi befinner oss i en negativ trend. det förlorar man bara pengar på. 

Det gäller att vara aktiv och ha koll på i vilket läge vi befinner oss.

 

dom som investerade sina pengar i en indexfond på omxs30 år 2000 i hopp om att "börsen alltid går upp på lång sikt" ligger idag på plus minus noll typ.

 

så på 18 år har det inte hänt något. 

sen inflation och skatt på pengarna så ligger man på minus. 

 

bättre då att ha en enkel strategi där man köer billigt och säljer dyrt. 

 

en enkel strategi är att handla när grafen bryter igenom 200 dagars medelvärde underifrån och sen sälja när den bryter igenom ovanifrån.

skulle man göra detta under samma tidsperiod skulle man öka med många hundra procent istället. 

Detta är tvärtemot vad stort sett all fakta visar. Om det hade varit så enkelt att veta när man ska gå in och ur "börsen", så hade alla slagit index jämt. Vilket inte är fallet. 
Fakta är ju att indexfonder är mycket bättre än det mesta. 



#113

Postad 08 maj 2018 - 11:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Detta är tvärtemot vad stort sett all fakta visar. Om det hade varit så enkelt att veta när man ska gå in och ur "börsen", så hade alla slagit index jämt. Vilket inte är fallet. 
Fakta är ju att indexfonder är mycket bättre än det mesta. 

 

läs mitt inlägg ovan och titta på grafen . :)



#114

Postad 08 maj 2018 - 12:25

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

dom som investerade sina pengar i en indexfond på omxs30 år 2000 i hopp om att "börsen alltid går upp på lång sikt" ligger idag på plus minus noll typ.

 

så på 18 år har det inte hänt något. 

sen inflation och skatt på pengarna så ligger man på minus. 

 

bättre då att ha en enkel strategi där man köer billigt och säljer dyrt. 

 

en enkel strategi är att handla när grafen bryter igenom 200 dagars medelvärde underifrån och sen sälja när den bryter igenom ovanifrån.

skulle man göra detta under samma tidsperiod skulle man öka med många hundra procent istället. 

OMX30 har gått upp med 33% på 18 år så jag är osäker hur du tänker här.

 

Köp billigt, sälj dyrt var det så enkelt... Skämtåsido. Allting är inte så enkelt. Men principen är rätt. Många faktorer som spelar in. 



#115

Postad 08 maj 2018 - 12:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

OMX30 har gått upp med 33% på 18 år så jag är osäker hur du tänker här.

 

Köp billigt, sälj dyrt var det så enkelt... Skämtåsido. Allting är inte så enkelt. Men principen är rätt. Många faktorer som spelar in. 

 

 

från toppen år 2000 fram till idag har det gått upp från 1539 till 1599

inte ens 3%

 

hur räknar du?

 

oavsett om 33% skulle stämma så är det en extremt liten ökning på så många år :)



#116

Postad 08 maj 2018 - 15:30

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Läste ett tips som jag tänkte dela med mig av här.

 

De flesta bensinkort har fortfarande ränta på sparade pengar.

Oftast ganska låga belopp men kan ivarjefall ge något tillbaka. De flesta (antar jag inte undersökt det jättenoga) har också en "kick back " om man handla annat på dem.



#117

Postad 08 maj 2018 - 20:59

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Det som normalt är en säker indikator på annalkande baisse (och lågkonjunktur) är när placeringsrådstrådar börjar dyka upp på forum som inte är dedikerade till sånt.
Sorry, men det slår sällan fel.

#118

Postad 08 maj 2018 - 21:08

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Det som normalt är en säker indikator på annalkande baisse (och lågkonjunktur) är när placeringsrådstrådar börjar dyka upp på forum som inte är dedikerade till sånt.
Sorry, men det slår sällan fel.

 

WORDS!



#119

Postad 08 maj 2018 - 21:23

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Läste ett tips som jag tänkte dela med mig av här.

 

De flesta bensinkort har fortfarande ränta på sparade pengar.

Oftast ganska låga belopp men kan ivarjefall ge något tillbaka. De flesta (antar jag inte undersökt det jättenoga) har också en "kick back " om man handla annat på dem.

Jag har en lite kul historia på det temat.

 

För ganska många år sedan fanns ett resebolag som sålde resor på kredit. Sådant finns ju fortfarande men detta var på 90-talet med betydligt högre räntor. Effektiv ränta på ett lån var uppåt 25% på den skulden vilken var högt även på den tiden. En kompis till mig kom på att man kunde sätta in pengar på sitt resekonto istället. Idén var att spara till en framtida resa på ett konto hos resebolaget. Men något hade blivit fel så man fick den höga räntan på insatt kapital också :) . Kompisen hade en del pengar på det kontot men jag minns inte hur det gick med räntan till slut.



#120

Postad 08 maj 2018 - 21:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det som normalt är en säker indikator på annalkande baisse (och lågkonjunktur) är när placeringsrådstrådar börjar dyka upp på forum som inte är dedikerade till sånt.
Sorry, men det slår sällan fel.


Hehe så är det 😀
Perfekt, då blankar man och tjänar pengar på nedgången istället 😊

#121

Postad 09 maj 2018 - 09:33

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlägg
  • 0

från toppen år 2000 fram till idag har det gått upp från 1539 till 1599

inte ens 3%

 

hur räknar du?

 

oavsett om 33% skulle stämma så är det en extremt liten ökning på så många år :)

Sorry jag titta på fel lista. Får skylla på trötthet. 



#122

Postad 09 maj 2018 - 11:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Sorry jag titta på fel lista. Får skylla på trötthet. 

 

 

Du behöver såklart inte be om ursäkt för det :)



#123

Postad 10 maj 2018 - 15:01

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

läs mitt inlägg ovan och titta på grafen . :)

https://www.mrmoneym...e-stock-market/



#124

Postad 10 maj 2018 - 16:34

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Blev av med ca 100k på aktier för en tio år sen så nu sparar vi på ett bankkonto med lite ränta. Blir nån tusenlapp/år åtminstone. Men bränner snart av allt på husköp.

#125

Postad 15 maj 2018 - 18:50

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Blev av med ca 100k på aktier för en tio år sen så nu sparar vi på ett bankkonto med lite ränta. Blir nån tusenlapp/år åtminstone. Men bränner snart av allt på husköp.

 

Utveckla gärna! Finanskrisen som sänkte dig? Satsat allt på ett kort? Ville du inte sälja av/dra av plåstret eller följde du inte med vad som hände med bolaget/bolagen? 



#126

Postad 15 maj 2018 - 19:59

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Ung och dum, jag får skylla mig själv. Man ska inte syssla med sånt man inte förstår sig på. Men det måste ha varit i början av finanskrisen. Försökte läsa på men det hjälpte uppenbarligen inte.

#127

Postad 19 maj 2018 - 00:50

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Har du tittat hur dessa aktier ligger till idag? 
Förlusten är ju först när man säljer, det är mycket möjligt att de idag är bättre värderade än för 10 år sedan. 



#128

Postad 19 maj 2018 - 05:33

New Player
  • New Player
  • Veteran

  • 1 586 inlägg
  • 0
Faktiskt inte kollat, kommer inte ens ihåg vad jag sålde dom för.

#129

Postad 19 maj 2018 - 17:20

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Är det någon här som känner att ni har en väl fungerande fondportfölj? Hur tänker ni? Kör ni all in på aktiefonder eller delar ni upp kapitalet på aktier, räntor, råvaror etc etc. Sitter själv och försöker knåpa ihop en portfölj med lagomt hög risknivå då jag inom en hyfsat närstående framtid (1-2 år) vill kunna använda en hel del av kapitalet till kontantinsats till lägenhet alt. hus. I dagsläget är jag rätt exponerad mot aktiemarknaden och det känns som det börjar bli läge att placera om pengarna i alternativ med mindre/lägre risk. Funderar på följande upplägg:

 

Räntefonder - både korta och långa: andel av kapital ca 25-40 %

 

Aktiefonder - majoriteten av andelen placeras i globalfonder med större riskspridning men också ett par andra fonder som jag haft tidigare och som har gått bra: andel av kapital ca 30-50 %

 

Pensionssparande - då jag ännu inte har ett särskilt stort kapital tänkte jag fortsätta med den aktiefond jag har idag som är en aktiefond med lite hög risk: andel av kapital ca 6 %.

 

Övriga fonder - här tänker jag få inte lite olika fonder som koncentrerar sig på mer specifika branscher/råvaror, bland annat läkemedel och teknik: andel av kapital ca 10-20 %. 

 

Hur mycket av kapitalet jag väljer att fördela på respektive del har jag inte bestämt mig för ännu. Men tanken är att kunna ha en portfölj som sprider riskerna och där jag kan ändra andelarna lite beroende på hur marknaden känns och hur stor risk jag är benägen att ta. 

 

Vad tror ni om upplägget? 



#130

Postad 19 maj 2018 - 17:42

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Kan starkt rekommendera dig att använda Portföljgeneratorn hos Avanza om du är kund där. Bestäm vilken risk du vill ha och på hur lång tid du ska spara så får du förslag på fonder.

Är själv väldigt nöjd med utdelningen jag fått där igenom

#131

Postad 13 oktober 2018 - 15:10

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Skakig börs dom senaste dagarna. Vi har fått en rekyl neråt på ca 6% veckan som varit.   Alla dom stora ledande börserna har visat samma sak.

En ganska väntad rekyl neråt efter en LÅNG tids uppgång. 

Folk skriker att börskraschen är här och att det gäller att säkra sina pengar.

 

Hur gör ni själva med era investeringar? Själv låter jag det rulla på och  fortsätter att månadsspara i min långsiktiga portfölj. 

 

Sen är det kul med stora nedgångar. Jag tradar med börshandlade produkter med hävstång och tjänar pengar när det går ner. 

finns mycket att grotta ner sig i när det gäller det. 



#132

Postad 15 oktober 2018 - 10:20

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Skakig börs dom senaste dagarna. Vi har fått en rekyl neråt på ca 6% veckan som varit.   Alla dom stora ledande börserna har visat samma sak.

En ganska väntad rekyl neråt efter en LÅNG tids uppgång. 

Folk skriker att börskraschen är här och att det gäller att säkra sina pengar.

 

Hur gör ni själva med era investeringar? Själv låter jag det rulla på och  fortsätter att månadsspara i min långsiktiga portfölj. 

 

Sen är det kul med stora nedgångar. Jag tradar med börshandlade produkter med hävstång och tjänar pengar när det går ner. 

finns mycket att grotta ner sig i när det gäller det. 

 

Om jag har pengar över så fyller jag på bolag som gått ner onödigt mycket utan anledning. Annars fortsätter jag mest bara att månadsspara.



#133

Postad 15 oktober 2018 - 11:05

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Har en liten fråga som nån här säkert kan hjälpa med.

Jag och sambon ska spara som dårar nästa år, och min fundering var att spara i ett lågrisk isk. Finns det måhända nåt bättre alternativ?

#134

Postad 15 oktober 2018 - 12:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Har en liten fråga som nån här säkert kan hjälpa med.

Jag och sambon ska spara som dårar nästa år, och min fundering var att spara i ett lågrisk isk. Finns det måhända nåt bättre alternativ?

 

 

Ett isk är ett konto där du handlar värdepapper igenom. Det finns alltså inget som heter lågrisk ISK. 

 

Ska du bara spara i ett år så bör du inte placera dina pengar på börsen överhuvudtaget. 

 

Tanken med ISK är inte heller att du bara ska låta pengarna vara där, det är som en handelsdepå. Du betalar en schablonskatt på innehavet där. Så dina pengar blir mindre och mindre värda (om du nu inte investerar dom och avkastningen är högre än skatten)

 

du skulle dock kunna placera dina pengar i en kort räntefond. 

men läs på själv och skaffa din en egen uppfattning och lyssna inte på råd av andra. det är dina pengar och dina beslut :)


Om jag har pengar över så fyller jag på bolag som gått ner onödigt mycket utan anledning. Annars fortsätter jag mest bara att månadsspara.

 

låter vettigt tycker jag. 



#135

Postad 20 oktober 2018 - 10:07

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Försöker vara långsiktig också. Men är inte alltid så kul att logga in på kontot och kolla utvecklingen på portföljen.... :huh:



#136

Postad 20 oktober 2018 - 15:34

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0

Försöker alltid ha aktivt sparande, men jag oroar mig även alltid för luftslottet som är USA med sina 21 trilljoner dollar i hålet. När spricker det där? :} Känns som man väntar på det varje år när de ska lägga sin budget, men de lyckas alltid hittills att rulla på.



#137

Postad 21 oktober 2018 - 12:24

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Försöker alltid ha aktivt sparande, men jag oroar mig även alltid för luftslottet som är USA med sina 21 trilljoner dollar i hålet. När spricker det där? :} Känns som man väntar på det varje år när de ska lägga sin budget, men de lyckas alltid hittills att rulla på.

 

Du menar att USA´s statsskuld påverkar? För min tanke är då att även om de har en gigantisk skuld och börjar betala av på den, det kommer ändå finnas bolag som kommer gå väldigt bra. Slutar folk köpa iPhones för att staten drar ned på skolsatsningen? Troligtvis inte :P



#138

Postad 21 oktober 2018 - 13:26

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Du menar att USA´s statsskuld påverkar? För min tanke är då att även om de har en gigantisk skuld och börjar betala av på den, det kommer ändå finnas bolag som kommer gå väldigt bra. Slutar folk köpa iPhones för att staten drar ned på skolsatsningen? Troligtvis inte :P

 

Händelsekedja över tid; minskad tillgång på gratis pengar -> lägre köpkraft. Dock sker det inte över en natt.

 

Ex. familj byter 4 iPhones varje år, köpkraften minskar pga. av tillgång till gratis pengar in till kaptilmarknaden; nu byts 3 iPhones per år och 1 iPhone vartannat år; köpkraften minskar ytterligare eftersom efterfrågan är 3 iPhones per år istället för 4 iPhones per år, köp kraften minskar ytterligare; nu byts 2 iPhones per år och 2 iPhone vartannat år, köpkraften minskar ytterligare eftersom efterfrågan är 2 iPhones per år istället för 3 iPhones per år osv.

 

Ta nu detta gånger ett antal miljoner, byt sedan ut iPhones mot någon annan råvara/handlesvara/dagligvara.

 

EK



#139

Postad 21 oktober 2018 - 22:52

Unregistered03303df7
  • Unregistered03303df7
  • Forumräv

  • 640 inlägg
  • 0

Händelsekedja över tid; minskad tillgång på gratis pengar -> lägre köpkraft. Dock sker det inte över en natt.

 

Ex. familj byter 4 iPhones varje år, köpkraften minskar pga. av tillgång till gratis pengar in till kaptilmarknaden; nu byts 3 iPhones per år och 1 iPhone vartannat år; köpkraften minskar ytterligare eftersom efterfrågan är 3 iPhones per år istället för 4 iPhones per år, köp kraften minskar ytterligare; nu byts 2 iPhones per år och 2 iPhone vartannat år, köpkraften minskar ytterligare eftersom efterfrågan är 2 iPhones per år istället för 3 iPhones per år osv.

 

Ta nu detta gånger ett antal miljoner, byt sedan ut iPhones mot någon annan råvara/handlesvara/dagligvara.

 

EK

 

Näe precis det tar lång tid. Inom den tiden har börsen stigit massor av år - hamnat i en kris i enstaka år - börjat stiga igen i 5+ år - ......



#140

Postad 22 oktober 2018 - 06:33

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Största faran i nedåt-trender är psykologi, då vi människor är flockdjur i tanken hur mycket individuella vi än låtsas att vi är...

 

EK



#141

Postad 22 oktober 2018 - 14:03

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Största faran i nedåt-trender är psykologi, då vi människor är flockdjur i tanken hur mycket individuella vi än låtsas att vi är...

 

EK

 

 

ja nedåt-trender är ju inget som bara blir, utan det är ju just pga psykologin det händer.  det är ju inte så att alla ser att marknaden går neråt och då säljer alla. tvärtom så börjar marknaden gå ner PGA att alla säljer och plockar hem sina vinster. 

 

då hänger alla på för att dom får panik. Svårt att sitta still i båten då för många då dom inte vill se sina pengar förlorade. 



#142

Postad 22 oktober 2018 - 14:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Du menar att USA´s statsskuld påverkar? För min tanke är då att även om de har en gigantisk skuld och börjar betala av på den, det kommer ändå finnas bolag som kommer gå väldigt bra. Slutar folk köpa iPhones för att staten drar ned på skolsatsningen? Troligtvis inte :P

 

allt usa gör påverkar resten av världen. vet inte om du följer börsen men kika på dom stora amerikanska indexen och se hur dom rör sig. sen kollar du på dom europeiska och sen den svenska börsen. dom brukar följas åt ganska bra.

 

väldigt vanligt att traders kikar på dom amerikanska terminerna för att förutspå den svenska marknaden.  lika så DAX (tyska marknaden) den svenska börsen följer den väldigt bra och många traders handlar mycket hellre på tyska än svenska just pga att DAX är ledande. Den tyska blir mer korrekt i den tekniska analysen  jämfört med den svenska. 



#143

Postad 14 augusti 2019 - 21:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Hur går det med era investeringar?
Hur tänker ni kring börsen och alla alarmerande rubriker ?
Handlar ni på som vanligt? Står ni utanför nu i dessa oroliga tider ?

Själv månadssparar jag på som vanligt i min portfölj (långtids) och det går riktigt bra hittills i år.
Upp nästan 19%

Redigerat av frollic, 14 augusti 2019 - 22:05.


#144

Postad 15 augusti 2019 - 08:34

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Att stå utanför är försent nu, det skulle vi i så fall gjort redan i juli.

Jag och Mrs. Erikderek sålde av delar av våra innehav  i juni för att säkra upp del av de ursprungliga pengar vi investerat. Dock sålde vi inte av hela innehavet i någon aktie utan delar av innehåll för att hålla spridningen i portföljen även i en nedgång.

Klart med facit i hand att vi alla skulle lyssnat på björnviskarna och sålt av allt  ;)  :lol:, men handen på hjärtat hur ofta lyckas vi kontinuerligt att pricka sälj på toppen och sen köpa tillbaka precis innan det sticker uppåt igen... inte jag i iallafall.

 

Portföljen har så klart tagit stryk senaste veckorna, 2 av 8 aktier står dock emot och går positivt trotts nedgången vi ser nu vilket dämpar något.

 

*Detta är min helt ovetenskapliga gissning och har ingen som helst förankring mer än ren spekulation från min sida*

Vad det här slutar är svårt att förutspå. men jag tänker mig tre kraftiga nedgångar innan en rekyl upp kommer, det är vad som efter den som sätter riktningen framöver. Dock är det väldigt många micro, makro och politiska variabler som för närvarande är oberäkneliga vilket inte gör läget bättre, en tweet hit eller dit påverkar mycket och kommer övertolkas vad den än säger. Ex. Hong-Kong, risk för ett nytt "tanker war", Italien, tullar, ökad protectionism. prisras på olja etc. Är jag väldigt pessimistiskt finns det alla ingredienser för en riktigt giftigt cocktail som påverkar betydligt mer än bara finansmarknaden, denna blir i så fall bara en katalysator.

 

EK



#145

Postad 15 augusti 2019 - 10:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

I 1,5 ÅR HAR VI SETT RUBRIKER OM ATT "NU KOMMER BÖRSKRASCHEN" från alla experter.

Jag undrar när den kommer egentligen :)

 

Att börserna pekar neråt betyder inte att det är en krasch. 

Men vi får se. Man vet ju egentligen inte förrän den är över. 

Att pricka rätt vid toppar och bottnar är omöjligt. Därför gäller det att bara handla på som vanligt. Ibland köper man dyrt och ibland billigt. Över en längre tid har det visat sig vara en bra strategi.

 

Jag gillar dock att titta på glidande medelvärden 

 

kollar man på omx30 så finns det både positiva och negativa punkter. 

 

Det positiva är att i april i  år år noterades den högsta punkten sen 2015. det är ett gott tecken på att köparna är villiga att investera.

 

en av dom negativa punkterna är att under augusti månad bröts det glidande medelvärdet (inställt på 12 månader)

 

I december 2018 noterades den lägsta punkten sen juni 2016.

Går vi ner dit och bryter den stödnivån så är det väldigt väldigt negativt. 

 

Det är dock ett ganska starkt stöd så möjligt att den är där nere att nosa för att sen börja klättra uppåt igen. 

 

 

 (varje candlestick i grafen motsvarar en månad.)

 

obs: den väldigt enkla analysen är är ur ett långsiktigt perspektiv. Många år.

ur kortare perspektiv så kommer det naturligtvis gå både uppåt och neråt :)

 

Att stå utanför är försent nu, det skulle vi i så fall gjort redan i juli.

Jag och Mrs. Erikderek sålde av delar av våra innehav  i juni för att säkra upp del av de ursprungliga pengar vi investerat. Dock sålde vi inte av hela innehavet i någon aktie utan delar av innehåll för att hålla spridningen i portföljen även i en nedgång.

Klart med facit i hand att vi alla skulle lyssnat på björnviskarna och sålt av allt  ;)  :lol:, men handen på hjärtat hur ofta lyckas vi kontinuerligt att pricka sälj på toppen och sen köpa tillbaka precis innan det sticker uppåt igen... inte jag i iallafall.

 

Portföljen har så klart tagit stryk senaste veckorna, 2 av 8 aktier står dock emot och går positivt trotts nedgången vi ser nu vilket dämpar något.

 

*Detta är min helt ovetenskapliga gissning och har ingen som helst förankring mer än ren spekulation från min sida*

Vad det här slutar är svårt att förutspå. men jag tänker mig tre kraftiga nedgångar innan en rekyl upp kommer, det är vad som efter den som sätter riktningen framöver. Dock är det väldigt många micro, makro och politiska variabler som för närvarande är oberäkneliga vilket inte gör läget bättre, en tweet hit eller dit påverkar mycket och kommer övertolkas vad den än säger. Ex. Hong-Kong, risk för ett nytt "tanker war", Italien, tullar, ökad protectionism. prisras på olja etc. Är jag väldigt pessimistiskt finns det alla ingredienser för en riktigt giftigt cocktail som påverkar betydligt mer än bara finansmarknaden, denna blir i så fall bara en katalysator.

 

EK

 

Bifogad fil(er)



#146

Postad 12 mars 2020 - 10:11

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Hur går det mer era investeringar?  hur agerar ni i dessa tider? sitter ni still i båten, säljer ni allt, köper ni mer?

Börsen har rasat ca 26% sen den 20 februari. 

 

i stort sett hela förra årets fantastiska uppgång har neutraliserats på mindre än en månad. 

 

Jag fyller på mina portföljer varje månad som vanligt. sover gott om nätterna. 

Pengarna ska ligga där i minst 20 år till.

Hade jag sålt nu i panik så blir jag en av alla andra förlorare vilket känns onödigt då man investerar för att tjäna pengar :)

Bifogad fil(er)



#147

Postad 12 mars 2020 - 16:49

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Psykologi, många som säljer i ren panik och å andra sidan många tunga namn som sitter på mycket kapital som kommer att pumpa in pengar. Kanske ser vi ”snart” en kraftig rekyl uppåt/melt-up.

Oavsett vilket så är det bara pengar, vad gör ett tapp i portföljvärde på 100’+ 😋

#148

Postad 12 mars 2020 - 17:37

Lillvilsmyr
  • Lillvilsmyr
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ja inte går de bra nu, ett tapp på ca 100k senaste 3v. Men jag har långt kvar till pension så ingen ångest över det. Totalt sätt är jag över 100% i avkastning totalt. Jag kommer dock påbörja att sätta in större belopp snart. Tror på Kraftiga nedgångar de kommande veckorna men att det blir mer stabilt mot sommaren.

j*vla rea om man väljer klokt.

Jobbigt för dem som är nära pension och vill börja att plocka ut pengar dock.

#149

Postad 12 mars 2020 - 21:50

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

  • 916 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte riktigt hur gamla ni är men för att sätta saker o ting i lite perspektiv så gick börsen ner med 70% under en tvåårsperiod efter IT-kraschen för 20 år sen, också efter en all-time high..... Så att hoppas på en snabb rekyl tillbaka tror jag är lite överoptimistiskt. Visst, det är andra tider o andra förutsättningar nu men jag tror att fallhöjden på börsen fortfarande är ganska rejäl, så jag skulle definitivt inte investera några större belopp i aktier eller fonder i nån typ av närtid. Även om om det akuta problemet med själva viruset förhoppningsvis är under kontroll relativt snart så är risken att det som händer nu kickstartar en riktigt rejäl lågkonjunktur

Redigerat av Pinnen, 12 mars 2020 - 21:51.


#150

Postad 12 mars 2020 - 22:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 1
Det bästa är ju om priser på bostäder sjunker i tex Stockholm, säg med 50-70 procent, det är ju vad dom stigit sista 10 åren så då är vi tillbaka på en normal nivå. Många Stockholmare har blivit rika utan att behöva göra något för det.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.