Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dirac, ett par saker många glömmer.

261 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 07 september 2021 - 07:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja jag har inte tänkt så mycket på vart gränsen går på subben.
Har egentligen bara kört på uppmätt resultat utan att använda gardinen.
Subben låter bra och inte hört några missljud. Förutom att jag vill höja den då :)

Då kör jag samma kurva på alla högtalarna som jag gör nu.
Logiskt sätt borde jag kunna köra säg +4 på högtalarna men +10 på subben.
Men ska inte göra det eftersom det inte är rekommenderat.

Jag har ingen receiver utan kör ett försteg NAD T187 och separata slutsteg.
Så är inte låst till någon frekvens.

Ljudet låter bra med Harman +6 okorrigerad.
Ska dock testa lite efter det du har skrivit för att höja trycket (subben) några decibel.

Tack igen! :)

Du bör kunna köra LCR som Large + sub, då hade jag valt separata kurvor och kontrollmätt med REW i efterhand.
Det kommer ge långt mer bas och samtidigt kan det döda dina frontar, testa vetja.
Jag hoppade ur soffan när jag gjorde det själv  :D 

Sen kan du justera kurvan i basen helt efter din smak, vill du ha extra tryck, höj upp vid 30-40hz och skippa allt under 25hz.
Dom flesta subs mår ganska bra av det o plötsligt så kan man kräma på ganska mycket mer .

Kör så det ryker o berätta hur det går :)

 



#202

Postad 07 september 2021 - 08:38

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0

Man vill helst dela minst 1 oktav ifrån den frekvens högtalaren faller naturligt.

Jag förstår hur du menar för att undvika överstyrning, men det är långt ifrån nåbart i många fall.
Jag ser en större risk att man hör basarnas placering om man delar så pass långt upp, för det är inte många högtalare som har full kraft vid 50Hz eller lägre.
Däremot centerhögtalaren kan finnas poäng med att dela högre, men av andra orsaker än risk för överstyrning.
Eller misstolkar jag dig?

#203

Postad 07 september 2021 - 13:20

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Du bör kunna köra LCR som Large + sub, då hade jag valt separata kurvor och kontrollmätt med REW i efterhand.
Det kommer ge långt mer bas och samtidigt kan det döda dina frontar, testa vetja.
Jag hoppade ur soffan när jag gjorde det själv  :D 

Sen kan du justera kurvan i basen helt efter din smak, vill du ha extra tryck, höj upp vid 30-40hz och skippa allt under 25hz.
Dom flesta subs mår ganska bra av det o plötsligt så kan man kräma på ganska mycket mer .

Kör så det ryker o berätta hur det går :)

 

 

Köra LCR som large + sub? Kommer inte hela LCR köras som fullrange då? Eller missar jag något..

Kanske värt att testa ;) 

 

Ska justera +6 kurvan och testa att höja vid 30-40hz som du skriver. Tack! 

 

Återkommer med resultat :)



#204

Postad 07 september 2021 - 13:30

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Köra LCR som large + sub? Kommer inte hela LCR köras som fullrange då? Eller missar jag något..

Kanske värt att testa ;)

 

Ska justera +6 kurvan och testa att höja vid 30-40hz som du skriver. Tack! 

 

Återkommer med resultat :)

 

Du är rätt på det :)
Men det blir för mycket bas imo 


Redigerat av johan b-lund, 07 september 2021 - 13:37.


#205

Postad 07 september 2021 - 14:59

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Du är rätt på det :)
Men det blir för mycket bas imo 

 

Tänkte väl det, får testa hur det blir :)

Testade för ett bra tag sedan med ett annat försteg att köra large + sub och visst det blev mer bas.

Dock såg man verkligen mina "små" 7" (förmodligen lite mindre) basar i frontarna tryckas ut väldigt mycket när det exploderade.

Så lät det testet passera..

 

Men kan vara intressant och se vad Dirac kan göra med large + sub!

 

Här testade jag att köra Harman +6 på alla högtalare ink subwoofer. (inte gjort ny mätning ännu)

Ökade runt 30-40hz på subben där peaken är 31,4hz på 8,2 db. Borde vara ok för mer tryck? :)

Bifogad fil  +6 db custom sub 2.png   839,27K   0 Antal nerladdningar



#206

Postad 07 september 2021 - 15:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tänkte väl det, får testa hur det blir :)

Testade för ett bra tag sedan med ett annat försteg att köra large + sub och visst det blev mer bas.

Dock såg man verkligen mina "små" 7" (förmodligen lite mindre) basar i frontarna tryckas ut väldigt mycket när det exploderade.

Så lät det testet passera..

 

Men kan vara intressant och se vad Dirac kan göra med large + sub!

 

Här testade jag att köra Harman +6 på alla högtalare ink subwoofer. (inte gjort ny mätning ännu)

Ökade runt 30-40hz på subben där peaken är 31,4hz på 8,2 db. Borde vara ok för mer tryck? :)

attachicon.gif+6 db custom sub 2.png

 

Hm, svepet i suben är på väldigt låg nivå och du ber Dirac om att öka ganska mycket.
Helst så ska vald target ligga lite i mitten av svepet.

*edit*
Och samma target på alla kanaler, ingen egen för LFE!

Lite överdrivet ex
zQFVGRG.jpg


Redigerat av johan b-lund, 07 september 2021 - 15:46.


#207

Postad 07 september 2021 - 16:20

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Hm, svepet i suben är på väldigt låg nivå och du ber Dirac om att öka ganska mycket.
Helst så ska vald target ligga lite i mitten av svepet.

*edit*
Och samma target på alla kanaler, ingen egen för LFE!

Lite överdrivet ex
zQFVGRG.jpg


Ok det var egentligen Harman +6 kurvan som gjorde mest här. Höjde bara ca 2,2db runt 30-40hz.
Körde +6 kurvan på alla högtalarna, menar du att om jag höjer några db för subben så måste jag höja likadant på de andra högtalarna?

Ska göra en ny volymkalibrering så detta är bara för att testa.
Du skriver att subben är på väldigt låg nivå, jag gör en ny volymkalibrering för att få upp nivån på svepet?

Hur får man annars upp nivån i svepet?

#208

Postad 07 september 2021 - 18:41

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ok det var egentligen Harman +6 kurvan som gjorde mest här. Höjde bara ca 2,2db runt 30-40hz.
Körde +6 kurvan på alla högtalarna, menar du att om jag höjer några db för subben så måste jag höja likadant på de andra högtalarna?

Ska göra en ny volymkalibrering så detta är bara för att testa.
Du skriver att subben är på väldigt låg nivå, jag gör en ny volymkalibrering för att få upp nivån på svepet?

Hur får man annars upp nivån i svepet?

 

Som du ser så är svepets signal långt under ditt target, o då måste Dirac öka.
Den ökningen görs digitalt och på din sub utgång vilket ger dåligt signal/brusförhållande.

Vid volymkalibrering, ställ micken på 0dB o kör rosa brus på alla kanalerna.
Ligger det lågt då ökar du Master volymen  (antingen via ratten på försteget eller kontrollen bredvid mikrofonkontrollen) 

och a LCR som referens.
När dom är bra då rör du inte mastern mer.

Om nu suben ligger för lågt då ökar du på suben direkt tills nivån är bra.
Ligger surround för högt/lågt då ökar du via volymkontrollen för aktuell kanal.

Kör nu svep som vanligt, om LFE distar vid någon mätning då får du gå tillbaka o sänka nivån något.
Du får tyvärr avbryta o börja om även om du kan gå tillbak o sänka . gör det INTE.

Dina resonanser vid 30 o 60hz kan mycket väl ge dig det här problemet.
Du måste bara leta rätt på var gränsen går.


Hänger du med ?
:)


*edit*
Målet är att svepets volym ska matcha ditt target så bra det går.
Är svepet långt högre så gör det inte så mycket, är det som i ditt fall så blir det inte bra.
 

 


Redigerat av johan b-lund, 07 september 2021 - 18:43.


#209

Postad 07 september 2021 - 19:13

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Som du ser så är svepets signal långt under ditt target, o då måste Dirac öka.
Den ökningen görs digitalt och på din sub utgång vilket ger dåligt signal/brusförhållande.

- Ja svepets signal är långt under mitt target, det är jag med på nu. 

Den bifogade bilden under är enbart efter kalibrering med Dirac kurvan. Alltså ingen ändring. 

Då är inte svepets signal långt ifrån target. Eller hur? Så utan att lägga på +6, ser det bra ut? 

 

Bifogad fil  Senast.png   506,53K   0 Antal nerladdningar

 

Vid volymkalibrering, ställ micken på 0dB o kör rosa brus på alla kanalerna.
Ligger det lågt då ökar du Master volymen  (antingen via ratten på försteget eller kontrollen bredvid mikrofonkontrollen) och a LCR som referens.

När dom är bra då rör du inte mastern mer.

- Ok det är precis så jag gör. 

Har mastervolym på 25db, micken på 100% och kör pink noise. 

Om nu suben ligger för lågt då ökar du på suben direkt tills nivån är bra.
Ligger surround för högt/lågt då ökar du via volymkontrollen för aktuell kanal.

- När jag kör subben på samma nivå som de andra högtalarna blir subben väldigt låg vid film/ musik. 

Kör jag subben med 5-6db gain (på subwoofern, alltså volymen) så blir subben betydligt bättre vid film/ musik. (innan kalibrering)

 

Ett problem (tror jag) är att jag måste dra ner LCR till -9 till 10db eftersom mitt slutsteg till atmos/ surround här lägre gain än LCR slutsteget. Förstår du? 

Det innebär att LCR är -9 till -10db, surround 0 till -4db och atmos på runt -3db. (ska kolla exakt) Misstänker dock att subben db inte står med, har för mig att jag drog ner den några db...

 

Kan detta påverka subben? Att master volymen sänks eller något? 

Bifogad fil  Volym.png   67,29K   0 Antal nerladdningar

Kör nu svep som vanligt, om LFE distar vid någon mätning då får du gå tillbaka o sänka nivån något. Du får tyvärr avbryta o börja om även om du kan gå tillbaka o sänka . gör det INTE.

- Ok jag ska inte gå tillbaka och sänka. Ska göra en ny mätning så snart jag kan. 

Dina resonanser vid 30 o 60hz kan mycket väl ge dig det här problemet.
Du måste bara leta rätt på var gränsen går.

Hänger du med ? :)

- Hänger med hyffsat, förstår allt du skriver men hänger inte riktigt med på exakt hur Dirac fungerar. Nästan som att Dirac är lite ofärdigt eller bara har en längre inlärningskurva. 

*edit*
Målet är att svepets volym ska matcha ditt target så bra det går.
Är svepet långt högre så gör det inte så mycket, är det som i ditt fall så blir det inte bra.

- Jag förstår, ska försöka med detta :) Tack!

 

 

Tack för alla svar!

Om du orkar så har jag förklarat ovan i rött.

 

Försöker vara så tydlig som möjligt så jag kan lära mig så mycket som möjligt :)



#210

Postad 07 september 2021 - 20:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Bilden är helt Ok, men vi vill ha upp subens signal innan svep.
Jag lider av samma problem med mina atmos, jag ligger på odB sedan höjer Dirac det sista via receivern.

Iaf, drar du upp nivån flera snäpp på suben så får du sänka en hel del i Dirac o det kommer lösa mycket.
Antagligen är LFE på försteget redan nära max efter kalibrering.

Så här är mina reglage ställda, jag har dock aktiv drift/filter så jag kan justera det långt mer exakt.
titta inte på Master eller mick.
ACiqUNQ.png

 

 

 

 

 

Och korrigering av LCR med +10dB - att övre delen ser knasig ut beror på att jag inte hade trimmat in nivåerna på filtret.
Var lat lät Dirac fixa det o som du ser så ligger alla kanaler i samma grup.

 

l8MGAg2.png

 

 

 

 

Sist suben, där har jag plockat ner en peak i förhand resten är fixat akustiskt i rummet.
Kurvan på bild är för musik där jag inte behöver 20hz

 

mrrtZKz.png
 

 

 

 

Som du ser så ligger hela tiden svepet over 0dB
Vid film så ska ju LFE få en höjning på 10dB, för att kolla att receivern verkligen gör det så får du kolla med REW o asio4all

 

 

Som jag skrev innan Dirac kan bara höja en del o sedan kan receivern höja lite med.
Är signalen till subben för låg då går det inte att höja mer o basen känns tunn o fattig
 


Redigerat av johan b-lund, 07 september 2021 - 20:39.


#211

Postad 07 september 2021 - 20:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Vänta nu lite, jag såg precis att du ligger bra mycket över 0dB
Då är det bara target med högra boost i basen som gäller :)

Jag har varit fel ute hela tiden men du fick iaf en liten genomgång  :D



#212

Postad 08 september 2021 - 06:27

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Vänta nu lite, jag såg precis att du ligger bra mycket över 0dB
Då är det bara target med högra boost i basen som gäller :)
Jag har varit fel ute hela tiden men du fick iaf en liten genomgång :D

Jaha då ser det ok ut med andra ord? :)
Tack för genomgången, ska tänkte på detta vid nästa kalibrering.
Måste testa att köra volymkalibrering med subben på högre volym nästa gång.
I alla fall 3-5db högre.

Du skrev på första sidan att man inte ska röra gardinerna?
Ska man öppna upp dem helt eller låta vara dem där Dirac väljer?
Ser ut som att många låter dem vara som de är.

Redigerat av MASKINEN21, 08 september 2021 - 08:50.


#213

Postad 08 september 2021 - 10:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jaha då ser det ok ut med andra ord? :)
Tack för genomgången, ska tänkte på detta vid nästa kalibrering.
Måste testa att köra volymkalibrering med subben på högre volym nästa gång.
I alla fall 3-5db högre.

Du skrev på första sidan att man inte ska röra gardinerna?
Ska man öppna upp dem helt eller låta vara dem där Dirac väljer?
Ser ut som att många låter dem vara som de är.

Som svepet ser ut så ska det räcka att lägga på +8 - +10db kurva.
Räcker inte det då kan du höja några få db till.

Man ska Absolut dra i gardinen så långt ut det bara går :)
Det är när man inte drar i den som det snabbt blir knasigt.

Om Dirac lyckas att korrigera fram massa låg bas så får man ev bromsa det lite så inte subsen brinner upp.
Men det är oftast inget problem, anledningen till att man får mer djup bas är rent rums relaterat.



#214

Postad 08 september 2021 - 13:29

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Som svepet ser ut så ska det räcka att lägga på +8 - +10db kurva.
Räcker inte det då kan du höja några få db till.

Man ska Absolut dra i gardinen så långt ut det bara går :)
Det är när man inte drar i den som det snabbt blir knasigt.
Om Dirac lyckas att korrigera fram massa låg bas så får man ev bromsa det lite så inte subsen brinner upp.
Men det är oftast inget problem, anledningen till att man får mer djup bas är rent rums relaterat.


Perfekt tack för hjälpen!
Med denna kurva med +6db låter det helt ok.
Saknar lite tryck så ska testa att göra en kurva med +10db för film (såg att du skrev att enligt Harman är +10db standard vid film).

Ska testa att volymkalibrera med högre gain på subben också och se vart jag landar :)

Tack igen! Återkommer med resultat.

#215

Postad 08 september 2021 - 18:14

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Lade alla högtalare inklusive sub i en grupp. Slängde på Harman +8 och ändrade enbart kurvan under 20hz så den kom närmare uppmätt resultat. Inte ändrat något annat.

 

Ser det ok ut eller hade du ändrat något annat? 

Ska laborera lite med de övre registret också. 

Bifogad fil(er)



#216

Postad 08 september 2021 - 20:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag kom precis på varför du antagligen tycker att det är för lite bas - Diracs rena o resonansbefriande återgivning.

Det enda jag inte gillar är att kurvan ligger för högt, den ojusterade biten ska ligga lite under 0 strecket.
J01CCrS.png

 



#217

Postad 08 september 2021 - 20:20

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Ja så kan det mycket väl bara. Önskade att jag bara kunde köra en +8 kurva på subben :)

Misstänkte att du skulle säga det, när jag slänger på Harman kurvan så går det ”okorrigerade” upp till 0db. Innan jag använder den kurvan så är det området något under 0db.

Så du tycker ändå att jag ska dra ner från runt 100hz så kurvan hamnar under 0db från 100hz ungefär och uppåt?
Typ dra ner 3-4db?

Redigerat av MASKINEN21, 08 september 2021 - 20:21.


#218

Postad 08 september 2021 - 20:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja så kan det mycket väl bara. Önskade att jag bara kunde köra en +8 kurva på subben :)

Misstänkte att du skulle säga det, när jag slänger på Harman kurvan så går det ”okorrigerade” upp till 0db. Innan jag använder det kurvan så är det området något under 0db.

Så du tycker ändå att jag ska dra ner från runt 100hz så kurvan hamnar under 0db från 100hz ungefär och uppåt?
Typ dra ner 3-4db?

 

 

Men visst kan du köra +8dB på suben?
Det är bara att lägg på en sådan kurva.
Vid film så ökas suben via LFE med 10dB till - 18dB sammanlagt

Intressant att den lägger sig på 0dB, kan vara att Marcus har uppdaterat filerna.
Om det inte låte konstigt låt det vara så :)



#219

Postad 08 september 2021 - 20:33

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Men visst kan du köra +8dB på suben?
Det är bara att lägg på en sådan kurva.
Vid film så ökas suben via LFE med 10dB till - 18dB sammanlagt

Intressant att den lägger sig på 0dB, kan vara att Marcus har uppdaterat filerna.
Om det inte låte konstigt låt det vara så :)


Jag menar att jag hade velat, i teorin, enbart ha en +8db kurva på suben. Utan att lägga en kurva på alla högtalare. Förstår du hur menar? Vill ju egentligen inte höja basen på några andra högtalare än subens volym, men för att få allt att integrera så förmodar jag att alla högtalare måste ha samma kurva som du säger. BM kommer ändå ställa crossover och då får ju inte alla högtalare samma ökning i basområdet. (Om jag hänger med vill säga) :)

Ja det är intressant, får testa hur det låter i morgon.
Tack!

#220

Postad 08 september 2021 - 21:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Jag menar att jag hade velat, i teorin, enbart ha en +8db kurva på suben. Utan att lägga en kurva på alla högtalare. Förstår du hur menar? Vill ju egentligen inte höja basen på några andra högtalare än subens volym, men för att få allt att integrera så förmodar jag att alla högtalare måste ha samma kurva som du säger. BM kommer ändå ställa crossover och då får ju inte alla högtalare samma ökning i basområdet. (Om jag hänger med vill säga) :)

Ja det är intressant, får testa hur det låter i morgon.
Tack!

Precis, du kommer inte boosta basen i någon högtalare pga BM så du är redan "hemma"
Du kan sänka basen i LCR, helt i onyttan och risken är stor att det börjar bete sig knasigt vid delningsfrekvensen.

BM fungerar som på bilden nedan och hur det faller är fast inställt.
Du bara bestämmer var, rött streck är summan och det du hör.
YgsJyIN.gif

Dirac tar ingen hänsyn för BM eftersom svepet görs utan BM (som jag förklarade tidigare)
Och vad som händer med olika kurvor är att mötet inte blir jämt o man får en dip i frekvensen.
Vad som egentligen händer är att det blir fel i tids spektrat aka fas.
Just fas är det Dirac arbetar Väldigt mycket med!!

För att ta det ett steg till, alla konstigheter i en frekvensgång som kommer från rummet syns vid fasmätning. 
Det syns även på Group delay som är tidsskillnaden mellan signal o vad micken hör.


Följande är från första sidan, anledningen till att det blir så här är till viss del samma som med olika target.

Här är en fasmätning och delning sker vid 50hz, strecket från top till botten ska helst vara jämt.
Som du ser över 80hz händer en del konstigheter, det är rummet o inget du kommer höra.
I frekvens så är där en liten dip vilket också är Ok.

 

GIFkbEo.png

 

 

 

Nu gör vi samma sak men justerar upp delningen lite......
Det här är inte alls bra o väldigt hörbart.
PCLcrbW.png
 

 

Hade svepet suttit innan BM så hade du kunnat mixa target precis efter önskemål.



 



#221

Postad 09 september 2021 - 08:43

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Precis, du kommer inte boosta basen i någon högtalare pga BM så du är redan "hemma"
Du kan sänka basen i LCR, helt i onyttan och risken är stor att det börjar bete sig knasigt vid delningsfrekvensen.

- Toppen då är jag med på den punkten. 

BM fungerar som på bilden nedan och hur det faller är fast inställt.
Du bara bestämmer var, rött streck är summan och det du hör.

- Tack, visste att BM egentligen inte är en vägg utan att sätter man xo på 80hz så delas frekvensen av stegvis. Om man kan säga så :)

 

YgsJyIN.gif

Dirac tar ingen hänsyn för BM eftersom svepet görs utan BM (som jag förklarade tidigare)
Och vad som händer med olika kurvor är att mötet inte blir jämt o man får en dip i frekvensen.
Vad som egentligen händer är att det blir fel i tids spektrat aka fas.
Just fas är det Dirac arbetar Väldigt mycket med!!

- Vet du om det gäller alla produkter med Dirac eller bara NAD?

För att ta det ett steg till, alla konstigheter i en frekvensgång som kommer från rummet syns vid fasmätning. 
Det syns även på Group delay som är tidsskillnaden mellan signal o vad micken hör.


Följande är från första sidan, anledningen till att det blir så här är till viss del samma som med olika target.

Här är en fasmätning och delning sker vid 50hz, strecket från top till botten ska helst vara jämt.
Som du ser över 80hz händer en del konstigheter, det är rummet o inget du kommer höra.
I frekvens så är där en liten dip vilket också är Ok.

 

GIFkbEo.png

 

 

 

Nu gör vi samma sak men justerar upp delningen lite......
Det här är inte alls bra o väldigt hörbart.

- Tack jag ska studera fas lite mer, verkar väldigt viktigt som du säger. 

PCLcrbW.png
 

 

Hade svepet suttit innan BM så hade du kunnat mixa target precis efter önskemål.
- Hoppas att tillverkarna kan implemetera detta i framtiden. 


 

 

Tack jag förstår Dirac betydligt bättre nu! 


Redigerat av MASKINEN21, 09 september 2021 - 08:44.


#222

Postad 09 september 2021 - 11:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Att justera fas är Diracs paradgren, men PC och Datasat har möjligheten att svepa med BM.
Med Pc versionen vet jag dock inte om det är möjligt att använda Atmos.
För kunde man ta ner en trial för Pc så man kunde testa ett par veckor.

Datasat kostar runt 100K....
Receivers med flera subutgångar där man kan köpa till BM modulen borde fixa det, men jag vet inte till 100%.
Det tråkiga är att den modulen kostar extra......

Dirac har helt enkelt inte satt tillräckligt med press på tillverkarna, det kan även vara så att det behövs dyrare hårdvara o för att hålla priserna nere så snikas det.
 



#223

Postad 09 september 2021 - 11:45

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Att justera fas är Diracs paradgren, men PC och Datasat har möjligheten att svepa med BM.
Med Pc versionen vet jag dock inte om det är möjligt att använda Atmos.
För kunde man ta ner en trial för Pc så man kunde testa ett par veckor.

Datasat kostar runt 100K....
Receivers med flera subutgångar där man kan köpa till BM modulen borde fixa det, men jag vet inte till 100%.
Det tråkiga är att den modulen kostar extra......

Dirac har helt enkelt inte satt tillräckligt med press på tillverkarna, det kan även vara så att det behövs dyrare hårdvara o för att hålla priserna nere så snikas det.


NAD M17 för drygt 70k borde ju ha separata sub utgångar men tyvärr inte.

Om Monolith kommer till EU så funderar jag på att testa det försteget.
Inte direkt sugen på att köpa en datasat.. så behåller mitt NAD försteg ett tag till ;)
Får leva med ”nackdelarna” helt enkelt.

Vad kör du för försteg/ receiver?

#224

Postad 09 september 2021 - 11:48

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om du kikar på fas och det tycks vara mumbojumbo, kolla då på Group Delay.

Det är många ggr lättare att se direkta konstigheter, som vid 100hz.
yuceHsb.jpg



#225

Postad 09 september 2021 - 11:55

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

NAD M17 för drygt 70k borde ju ha separata sub utgångar men tyvärr inte.

Om Monolith kommer till EU så funderar jag på att testa det försteget.
Inte direkt sugen på att köpa en datasat.. så behåller mitt NAD försteg ett tag till ;)
Får leva med ”nackdelarna” helt enkelt.

Vad kör du för försteg/ receiver?

 

 

Följande produkter stödjer Diracs BM modul.
Arcam  (osäker på hur många programplatser man får)
AV40
AVR30
AVR20
AVR10

Audio control Concert xr4

Bryston SP4

Focal Astra 16

Monolith htp1

Onkyos och Pioneers kommande kommer att ha stöd i mer humana prisklasser :)

 



#226

Postad 09 september 2021 - 15:59

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0

Flikar bara in lite snabbt här. JBL SDP-55 (en Arcam AV40 i botten) har Dirac Live inklusive Base Control för upp till 4 subbar. 

Den är rätt mycket dyrare än AV40, men har alltså Base Control inkluderat. Andra DAC´ar än Arcam. Möjlighet att koppla slutsteg via DANTE och ett annat utseende. 

 

Tittar man på Sparechange recension är det lätt att man får intrycket av att maskinen inte går att använda alls pga alla fel och buggar. Läser man lite vad ägare säger (som inte har en Trinnov att jämföra med) så är dom riktigt nöjda, allra helst efter senaste uppdateringen av Dirac Live 3.11 då man löste flera problem med Base Control. 

 

Men, precis som mycket annat elektroniskt - så kommer priserna öka en hel del från 1 oktober pga halvledarbristen.  



#227

Postad 09 september 2021 - 16:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Glömde, jag har en Nad 758 v3 som bara agerar försteg vidare till aktiva filter o en massa slutsteg.



#228

Postad 09 september 2021 - 16:32

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Flikar bara in lite snabbt här. JBL SDP-55 (en Arcam AV40 i botten) har Dirac Live inklusive Base Control för upp till 4 subbar. 

Den är rätt mycket dyrare än AV40, men har alltså Base Control inkluderat. Andra DAC´ar än Arcam. Möjlighet att koppla slutsteg via DANTE och ett annat utseende. 

 

Tittar man på Sparechange recension är det lätt att man får intrycket av att maskinen inte går att använda alls pga alla fel och buggar. Läser man lite vad ägare säger (som inte har en Trinnov att jämföra med) så är dom riktigt nöjda, allra helst efter senaste uppdateringen av Dirac Live 3.11 då man löste flera problem med Base Control. 

 

Men, precis som mycket annat elektroniskt - så kommer priserna öka en hel del från 1 oktober pga halvledarbristen.  

Jag missade den helt, Sry....

Det är egentligen inte så mycket Dirac som buggar ut, oftast är det receiverns egna uppdateringar som knasar.
Så har det iaf varit med min Nad och Minidsp med Dirac som jag hade innan.

Nu har jag dock inte arbetat med Base controll.
Jag var tagen som beta testare men min Pc gillade inte asio kopplingen som dom hade då.

 



#229

Postad 09 september 2021 - 17:28

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om du kikar på fas och det tycks vara mumbojumbo, kolla då på Group Delay.

Det är många ggr lättare att se direkta konstigheter, som vid 100hz.
yuceHsb.jpg

 

Ska börja använda REW, måste bara lägga lite tid för att komma in i det först :)

Därefter kan jag kolla efter fasen. 



#230

Postad 09 september 2021 - 17:32

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Följande produkter stödjer Diracs BM modul.
Arcam  (osäker på hur många programplatser man får)
AV40
AVR30
AVR20
AVR10

Audio control Concert xr4

Bryston SP4

Focal Astra 16

Monolith htp1

Onkyos och Pioneers kommande kommer att ha stöd i mer humana prisklasser :)

 

 

Ja det finns några att välja mellan, förmodligen blir det HTP-1 men vi får se.

Är riktigt nöjd med mitt NAD T187 försteg som är uppgraderat med 4K/HDR samt Dirac/Atmos. 

 

Flikar bara in lite snabbt här. JBL SDP-55 (en Arcam AV40 i botten) har Dirac Live inklusive Base Control för upp till 4 subbar. 

Den är rätt mycket dyrare än AV40, men har alltså Base Control inkluderat. Andra DAC´ar än Arcam. Möjlighet att koppla slutsteg via DANTE och ett annat utseende. 

 

Tittar man på Sparechange recension är det lätt att man får intrycket av att maskinen inte går att använda alls pga alla fel och buggar. Läser man lite vad ägare säger (som inte har en Trinnov att jämföra med) så är dom riktigt nöjda, allra helst efter senaste uppdateringen av Dirac Live 3.11 då man löste flera problem med Base Control. 

 

Men, precis som mycket annat elektroniskt - så kommer priserna öka en hel del från 1 oktober pga halvledarbristen.  

 

Ja den från JBL är såklart intressant men eftersom det är Harman som ligger bakom den och Arcam kommer jag nog aldrig köpa något av de märkena.

De verkar vara för buggiga och ofärdiga på vissa plan. 


Glömde, jag har en Nad 758 v3 som bara agerar försteg vidare till aktiva filter o en massa slutsteg.

 

Gött, då har vi liknande förutsättningar med Dirac :)



#231

Postad 26 januari 2022 - 12:52

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0
Håller på att mäta in mina nya högtalare som är från Audiovector.
Är det bara jag eller ser centern ut att inte spela mycket bas under 100hz?
Såklart att rummet har betydelse men ändå...
Just nu kör jag delning 60hz på den men Dirac kör ju mätningen i hela registret.
Enbart gjort 5 ST mätpositioner på denna mätning.

Frontarna och center mäter rätt så likt i Dirac från ca 1khz till 20khz.
6,5 tums element på både front och center.

Någon input? :)

Bifogad fil  F1F7AC25-A760-45D4-840B-88B149F658BA.jpeg   137,08K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av MASKINEN21, 30 januari 2022 - 08:58.


#232

Postad 26 januari 2022 - 13:03

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Det ser ju ut som den spelar lägre än frontarna. Om detta är mätt från sweetspot så hade jag bumpat den upp några DB i taget rett i förstärkaren så att större delen av kurvan spelar lika högt som frontarna.

 

Men nej basen kommer aldrig komma upp i det samma, men som sagt den spelar totalt lägre.



#233

Postad 26 januari 2022 - 13:07

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Kanske testa dela den på 100 och se hur det ser ut i real case scenario om det går att mäta så i Dirac. Men just centern ska man inte se sig blindt på mätningar, jag ville hittat en bra dialog i en film som du kan lyssna på vid olika delningar. Det som kan hända med för mycket bas är att det blir grötigt. Så 1. nivåjustera, se sen en scen med dialog, justera delning och lyssna ihop med mätningarna.

 

Alien covenant har en bra scen där de både är i en korridor, samt kapten och en dam som pratar som jag har använd, dessutom Wonder woman när mamman bärättar om historien för barnet (i en grotta?) där är det ganska dåligt ljud från centern och "distar" fort om man har för mycket bas, så bra med samples både där det är bra ljud och där det är dåligt ljud. Star Trek Discovery S1E1 har också ganska dåligt ljud i centern, det märks skillnad på kaptenen som är kinesisk och huvudpersonen som är amerikansk (jag undrar om dom spelat in rösterna i olika studios). Hitta nått som du kan se om och om igenn.


Redigerat av Demon Slayer, 26 januari 2022 - 13:10.


#234

Postad 26 januari 2022 - 13:19

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Det ser ju ut som den spelar lägre än frontarna. Om detta är mätt från sweetspot så hade jag bumpat den upp några DB i taget rett i förstärkaren så att större delen av kurvan spelar lika högt som frontarna.

 

Men nej basen kommer aldrig komma upp i det samma, men som sagt den spelar totalt lägre.

 

Ja precis den spelar lägre än frontarna. Tycker att det borde vara mer lika i alla fall ner till 80 hz eller något sånt. 

Detta är mätt i sweetspot. Mitt i soffan. 

 

I mitt NAD försteg kan jag inte ändra nivån i högtalarna efter Dirac. Då måste jag stänga av Dirac, ändra nivå och göra om mätningen. 

Kanske behöver mäta upp SPL för varje högtalare och justera nivån mer noggrant innan Dirac mätningen? 

 

Håller just nu på att testa olika filmer osv för att se vad som låter bäst. 

Gjort ett par olika kalibreringar.



#235

Postad 26 januari 2022 - 14:19

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Nivåjustera först ja. Jag kan inget om Dirac men man brukar sätta nivån först manuellt när man använder andra lösningar.


Redigerat av Demon Slayer, 26 januari 2022 - 14:20.


#236

Postad 26 januari 2022 - 19:47

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Om inte centern är identisk till L/R så är det inte alls konstigt o dirac kommer att hantera det.

Den får inte samma rumsstöd (sidoväggar) och då tappar den i basen så även med 3 identiska så kommer där vara skillnad.

Hur det mäter innan korrigering ska du inte lägga mycket vikt på, och korrigerad kurva ska du inte alls lita på för det är en estimering på sweet spot mätning!!
Koppla upp REW efter korrigering, kör allt som large o se var -3dB punkten är o dela därefter - 1 oktav över -3dB
Efter du har valt delning, sätt igång BM och kolla frekvensgång och fas för att eventuellt göra mindre justering av delningsfrekvens.
Har du förutsättningarna så kommer du se att LCR går rätt mycket lägre o rakare neråt i basen :)

Det är priset vi får betala för felaktigt implementering, Pc version kan svepa både med/utan BM och där blir slutresultatet oftast långt bättre runt delningen.

 



#237

Postad 26 januari 2022 - 21:53

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om inte centern är identisk till L/R så är det inte alls konstigt o dirac kommer att hantera det.

Den får inte samma rumsstöd (sidoväggar) och då tappar den i basen så även med 3 identiska så kommer där vara skillnad.

Hur det mäter innan korrigering ska du inte lägga mycket vikt på, och korrigerad kurva ska du inte alls lita på för det är en estimering på sweet spot mätning!!
Koppla upp REW efter korrigering, kör allt som large o se var -3dB punkten är o dela därefter - 1 oktav över -3dB
Efter du har valt delning, sätt igång BM och kolla frekvensgång och fas för att eventuellt göra mindre justering av delningsfrekvens.
Har du förutsättningarna så kommer du se att LCR går rätt mycket lägre o rakare neråt i basen :)

Det är priset vi får betala för felaktigt implementering, Pc version kan svepa både med/utan BM och där blir slutresultatet oftast långt bättre runt delningen.

 

 

Gjorde en ordentligt nivåkalibrering med min UMIK-1 och REW för att mäta SPL. 

 

Centern är inte identisk men både frontar och center har 6,5 tums baselement. 

Det jag var så förvånad över att att uppmätt nivå i Dirac blev så pass mycket lägre för centern än frontarna.

Med denna center har jag 6,5 tum och Dirac säger att den inte går lägre ca 85hz medans min förra center som hade mindre element gick ner till 50hz i Dirac. 

Samt att förra centern mätte i Dirac samma nivå (alltså i princip över 0 fram till ca 50hz. 

 

Kan du förklara det på något sätt? (borde inte centern följa med frontarna lite bättre? 

Bifogad fil  Dirac mätning med LCR 2022-01-26.png   266,7K   0 Antal nerladdningar

 

Höger front har ca 50 cm till vägg och vänster har ca 140 cm till vägg. 

Men det kanske inte förklarar mätningen ändå?

 

Ok då kan man inte lita speciellt mycket på Diracs uppmätta frekvens eller?

Vet att du har nämnt detta innan och jag måste sätta mig in mer i REW. 

Enbart använt REW för att mäta SPL tidigare. 

 

Hoppas på att Dirac får "korrekt" implementering i de nya Onkyo/ Integra förstegen som förhoppningsvis kommer snart :)



#238

Postad 26 januari 2022 - 21:57

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om du klarar dra svep i REW så se hur de 3 ser ut nu då.


Redigerat av Demon Slayer, 26 januari 2022 - 22:00.


#239

Postad 26 januari 2022 - 22:29

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om du klarar dra svep i REW så se hur de 3 ser ut nu då.


Tack! Ska sätta mig in i REW i morgon tänkte jag och göra lite mätningar.

#240

Postad 26 januari 2022 - 23:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0
Starta på låg volym till du har kontroll så du inte poppar något i onödan. Jag kör alltid en test på riktigt lågt första svepet än idag. De du ska se på sen när du vet att alt är ok och höjjer borde ligga på 75db i snitt för att få korrekt uppförande.

#241

Postad 27 januari 2022 - 05:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Gjorde en ordentligt nivåkalibrering med min UMIK-1 och REW för att mäta SPL. 

 

Centern är inte identisk men både frontar och center har 6,5 tums baselement. 

Det jag var så förvånad över att att uppmätt nivå i Dirac blev så pass mycket lägre för centern än frontarna.

Med denna center har jag 6,5 tum och Dirac säger att den inte går lägre ca 85hz medans min förra center som hade mindre element gick ner till 50hz i Dirac. 

Samt att förra centern mätte i Dirac samma nivå (alltså i princip över 0 fram till ca 50hz. 

 

Kan du förklara det på något sätt? (borde inte centern följa med frontarna lite bättre? 

attachicon.gifDirac mätning med LCR 2022-01-26.png

 

Höger front har ca 50 cm till vägg och vänster har ca 140 cm till vägg. 

Men det kanske inte förklarar mätningen ändå?

 

Ok då kan man inte lita speciellt mycket på Diracs uppmätta frekvens eller?

Vet att du har nämnt detta innan och jag måste sätta mig in mer i REW. 

Enbart använt REW för att mäta SPL tidigare. 

 

Hoppas på att Dirac får "korrekt" implementering i de nya Onkyo/ Integra förstegen som förhoppningsvis kommer snart :)

 

1#

Nivåkalibreringen sker med rosa brus och det blir aldrig exakt - inget konstigt alls.

 

 

2#

Det du ser är en samanslagning av flera mätpunkter, justera mätpunkterna, lägg till/ ta bort punkter och du får en helt annan frekvensgång.
Centern får heller inte samma rumsstöd i basen vilket ger mindre bas.
Glöm nu inte, det är det här Dirac ska fixa till :)

Ska du jämföra högtalare då är det 1 mätpunkt och REW som gäller - du kan göra samma sak med Dirac men du kommer bara se frekvens och impuls.

Här har du en före/efter på L/H här hemma så ser du hur mycket Dirac kan påverka.
Inte den vanligaste setupen o en Mycket kompetent sådan - L/H är det du ser.
Säg till om du behöver mer hjälp eller har frågor :)
pfhuG8s.png


 

 

*edit*
Du kan plocka fram så du ser alla mätpunkterna i Dirac, du kommer se att det skiljer sig rejält mellan dom.


Redigerat av johan b-lund, 27 januari 2022 - 06:20.


#242

Postad 28 januari 2022 - 14:10

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

1#

Nivåkalibreringen sker med rosa brus och det blir aldrig exakt - inget konstigt alls.

 

 

2#

Det du ser är en samanslagning av flera mätpunkter, justera mätpunkterna, lägg till/ ta bort punkter och du får en helt annan frekvensgång.
Centern får heller inte samma rumsstöd i basen vilket ger mindre bas.
Glöm nu inte, det är det här Dirac ska fixa till :)

Ska du jämföra högtalare då är det 1 mätpunkt och REW som gäller - du kan göra samma sak med Dirac men du kommer bara se frekvens och impuls.

Här har du en före/efter på L/H här hemma så ser du hur mycket Dirac kan påverka.
Inte den vanligaste setupen o en Mycket kompetent sådan - L/H är det du ser.
Säg till om du behöver mer hjälp eller har frågor :)
pfhuG8s.png


 

 

*edit*
Du kan plocka fram så du ser alla mätpunkterna i Dirac, du kommer se att det skiljer sig rejält mellan dom.

 

1. Ok tack för svar. Med nivåkalibrering här är det innan Dirac körs jag menar. Alltså i mitt NAD försteg. 

 

2. Jag förstår. Har enbart gjort 5 mätningar just nu men kanske kommer att se ett annat resultat om jag kör alla 13-17 mätningar i Dirac? 

Är mätningen du bifogade på dina frontar före och efter Dirac? Alltså svart och rosa är efter Dirac har gjort sitt?



#243

Postad 28 januari 2022 - 17:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

1. Ok tack för svar. Med nivåkalibrering här är det innan Dirac körs jag menar. Alltså i mitt NAD försteg. 

 

2. Jag förstår. Har enbart gjort 5 mätningar just nu men kanske kommer att se ett annat resultat om jag kör alla 13-17 mätningar i Dirac? 

Är mätningen du bifogade på dina frontar före och efter Dirac? Alltså svart och rosa är efter Dirac har gjort sitt?

 

1#
Korrekt - Naden spelar rosa brus, micken fångar upp signalen men även allt annat som fasfel, eko rumsmoder.
När svepet sen görs så är det naturligt att nivån inte blir likadan även på 3 likadana högtalare för utgångspunken var satt på "fel sätt"
Det fixas vid korrigeringen och du kommer se i Naden att nivåerna på dom olika kanalerna nu är justerad.

 

2#

Tumregel är att ju fler mätningar du gör ju mer variation av frekvensgång kommer det att bli, samma med ytan du mäter in.
Jag brukar hålla mig runt 5-7 punkter för en 3 sits soffa.
Frekvensgången är i mitt tycke inte det viktigaste utan fokuset Dirac ger, du kan alltid påverka genom att justera target tills du ser ett bättre resultat i REW.
Men låt dina öron styra!!!

Korrekt :)
 



#244

Postad 29 januari 2022 - 17:39

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

1#
Korrekt - Naden spelar rosa brus, micken fångar upp signalen men även allt annat som fasfel, eko rumsmoder.
När svepet sen görs så är det naturligt att nivån inte blir likadan även på 3 likadana högtalare för utgångspunken var satt på "fel sätt"
Det fixas vid korrigeringen och du kommer se i Naden att nivåerna på dom olika kanalerna nu är justerad.

 

2#

Tumregel är att ju fler mätningar du gör ju mer variation av frekvensgång kommer det att bli, samma med ytan du mäter in.
Jag brukar hålla mig runt 5-7 punkter för en 3 sits soffa.
Frekvensgången är i mitt tycke inte det viktigaste utan fokuset Dirac ger, du kan alltid påverka genom att justera target tills du ser ett bättre resultat i REW.
Men låt dina öron styra!!!

Korrekt :)
 

Tack för svar! Ja precis märker att nivåerna är ändrade efter Dirac. Vet du om man "måste" ställa in delningsfrekvens och nivåer i NAD:en innan man kör Dirac? Om man vill ha en preset för musik och enbart köra en 2-4db ökning is basen tex så vill jag kunna köra Dirac med två kanaler i fullrange. 

 

Jag är riktigt nöjd med ljudet nu. Kör en +8 kurva med justering i HF så target går hyffsat likt min in-room response. 

Låter riktigt bra men håller alltid på att ändra och testa nytt :)

 

Gött! Det var en riktigt kompetent front. Har du 10 tums element i dem eller? ;)



#245

Postad 29 januari 2022 - 19:06

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Johan, är du säker på att nivåtonerna är rosa brus?
Jag är fundersam om det är vitt efter att ha bränt nästan hälften av mina diskanter vid justering.
Nivån var ca 80dB, och det borde elementen klara av vid rosa, men kanske inte vid vitt.

#246

Postad 29 januari 2022 - 19:12

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Tack för svar! Ja precis märker att nivåerna är ändrade efter Dirac. Vet du om man "måste" ställa in delningsfrekvens och nivåer i NAD:en innan man kör Dirac? Om man vill ha en preset för musik och enbart köra en 2-4db ökning is basen tex så vill jag kunna köra Dirac med två kanaler i fullrange. 

 

Jag är riktigt nöjd med ljudet nu. Kör en +8 kurva med justering i HF så target går hyffsat likt min in-room response. 

Låter riktigt bra men håller alltid på att ändra och testa nytt :)

 

Gött! Det var en riktigt kompetent front. Har du 10 tums element i dem eller? ;)

 

Eftersom alla receivers har Dirac på fel ställe så kan du bara svepa full range :(

Min första preset är Dirac full range utan sub o target för musik.
Andra preset är med BM för bastung musik (Party target)
Tredje är enbart för film.
Delningen sattes i REW för bästa fasrespons.

Nope, 15"
Halvtaskig bild, översta hornen är inte inkopplade o pallar inte ta bort dom.
5cpiYgH.png

 



#247

Postad 29 januari 2022 - 19:19

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Johan, är du säker på att nivåtonerna är rosa brus?
Jag är fundersam om det är vitt efter att ha bränt nästan hälften av mina diskanter vid justering.
Nivån var ca 80dB, och det borde elementen klara av vid rosa, men kanske inte vid vitt.

När du nämner brända diskanter då kan man verkligen undra.
Jag har typ aldrig använt vit brus just av anledningen att det är hårdare mot övre registren.
Har man en extra dator så går det att kolla med REW

Har för mig att impulsen REW skickar ut vid avståndskalibrering är vit, och Diracs låter som ett mellanting.



#248

Postad 29 januari 2022 - 19:27

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Eftersom alla receivers har Dirac på fel ställe så kan du bara svepa full range :(

Min första preset är Dirac full range utan sub o target för musik.
Andra preset är med BM för bastung musik (Party target)
Tredje är enbart för film.
Delningen sattes i REW för bästa fasrespons.

Nope, 15"
Halvtaskig bild, översta hornen är inte inkopplade o pallar inte ta bort dom.
5cpiYgH.png


Ja svepet sker i full range men tex NAD instruerar att man ska sätta delning och nivåkalibrera innan man kör Dirac.
Vet du om man måste det? Man vill väl inte sätta alla högtalare som large/ full range innan?

Har även läst en del om att ifall du har säg 80hz delning som sätts innan Dirac är det enbart ok att höja delning men inte sänka, efter Dirac. Stämmer det?

Då förstår jag varför du får en så bra kurva i de lägre registerna. Jag vågar inte riktigt köra en +8 kurva och fullrange på mina 2x6,5 tum. Delar vid 80 eller 60 beroende på humör.

#249

Postad 29 januari 2022 - 19:36

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Ja svepet sker i full range men tex NAD instruerar att man ska sätta delning och nivåkalibrera innan man kör Dirac.
Vet du om man måste det? Man vill väl inte sätta alla högtalare som large/ full range innan?

Har även läst en del om att ifall du har säg 80hz delning som sätts innan Dirac är det enbart ok att höja delning men inte sänka, efter Dirac. Stämmer det?

Då förstår jag varför du får en så bra kurva i de lägre registerna. Jag vågar inte riktigt köra en +8 kurva och fullrange på mina 2x6,5 tum. Delar vid 80 eller 60 beroende på humör.

 

Sätter du igång BM och väljer delningsfrekvens så stängs det av vid nivåkalibrering och svep :(
Det är bara Dirac på Pc och på Datasats receiver man kan svepa med BM igång.

Det är därför man helst ska använda REW för att hitta bäst delningsfrekvens, är annars lätt att fasen vid delningen blir knasig.


Har du sänkt nivån på hela +8dB target något?
Har du det då ska du inte vara orolig :)
Finns mer info om det i tråden plus länkar till olika target.

 

 

*edit*

Om vi hade kunnat svepa med BM igång så ska man Absolut Inte byta delning utan att svepa om :)

 


Redigerat av johan b-lund, 29 januari 2022 - 19:37.


#250

Postad 29 januari 2022 - 19:50

MASKINEN21
  • MASKINEN21
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Sätter du igång BM och väljer delningsfrekvens så stängs det av vid nivåkalibrering och svep :(
Det är bara Dirac på Pc och på Datasats receiver man kan svepa med BM igång.

Det är därför man helst ska använda REW för att hitta bäst delningsfrekvens, är annars lätt att fasen vid delningen blir knasig.


Har du sänkt nivån på hela +8dB target något?
Har du det då ska du inte vara orolig :)
Finns mer info om det i tråden plus länkar till olika target.


*edit*
Om vi hade kunnat svepa med BM igång så ska man Absolut Inte byta delning utan att svepa om :)


Hmm om du scrollar ner här på NAD:s hemsida står det klart och tydligt att man ska göra detta innan.
Då kan man undra varför dem säger det..
https://support.nade...n-NAD-products-

Det spelar alltså ingen roll vad man sätter delning och nivå i försteget, innan Dirac?

Ställer du in alla högtalare på full range innan på din NAD eller hur gör du? Inget alls? Sätter delning efteråt?

Nja jag har testat full range med olika kurvor. Mest testat full range med +4 under 100hz och visst det blir mycket bas. Men hur mycket vågar man dra på? Kanske tills det låter dåligt eller när elementen bottnar 😅



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.