Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Fågelbo" hittat i B&W-högtalare!

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 januari 2019 - 12:38

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag håller på att uppgradera mina B&W 683 S2, med att byta ut samtliga kondensatorer, motstånd och kablage. När jag skruvat bort kevlar FST -mellanregistret, så såg jag att så gott som hela kabinettkammaren för mellan/diskant var fylld med vit dämpull och fann att man vid tillverkning hade rullat ihop och vikt en stor ullbit på ca 70 x 30 cm.

 

När jag tog bort denna, så satt det ändå dämpull fastlimmat på både bakvägg, sidoväggarna samt nedtill i kammaren (vilket känns fullt tillräckligt). Varför har man fyllt ut med så mycket ull - är det ett aktivt val från tillverkaren eller råkade montören ha en bit över och stoppade i den?

 

Jag tycker det verkar märkligt att mellanreg. kammare har mer dämpning än basarnas kammarutrymme! Är det någon som vet om det verkligen är nödvändigt och fyller någon funktion att fylla ut med så mycket, riskerar inte mellanregistret att bli överdämpat och låta instängt? :huh:

 

 

/ Mikael



#2

Postad 23 februari 2019 - 12:51

mikaelmark
  • mikaelmark
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Jag har nu fått veta att kabinettutrymmet för mellanregistret behöver vara ganska ordentligt dämpat för att undvika resonanser, och det bäst lämpade ska vara att använda en blandning av fårull och syntetisk dämpning.

 

Så jag har nu låtit polyestervadden vara kvar limmad på samtliga paneler (förutom fronten) och sedan gjort en "burrito" av en del av polyestervadden som låg i från början, samt lindat denna runt fårull från Gotlandsfår. Tror att detta blir betydligt bättre än den kompakt ihoprullade stora mängden polyestervadd som låg i från början!

 

Vad gäller ljudet, så är jag mycket nöjd, men har i.o.f.s. gjort en hel del moddning så lite svårt att påstå hur mycket just detta påverkar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.