Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter filmer
Söker efter produktkategorier
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital Sverige - Feedback, information, nyheter och frågor

7239 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 december 2019 - 08:01

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Det är synd att istället av väletablerat Insight TV UHD kommer de sända 5-7 timmar Red Bull-TV per dag och massa sändningsuppehål. Test7088 har EPG sedan i 29:e oktober och där står bara dessa tre... RedBull tv, sändningsuppehål, ingen sänding... 

Det enda behöver inte utesluta det andra rätt naturligt att det här ersätter en sportkanal i det här fallet.

Insight TV låg fritt att streama förut på deras sida men är tyvärr inte fri längre.

Redigerat av Leatherface, 01 december 2019 - 08:01.

Postad 01 december 2019 - 09:37

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0

Kl 14 i dag så är det formel 1 på test 7088 enligt epg'n.

Så jag som har viasatsport-paketet enbart för att kunna se formel 1 kan nu säga upp det och ändå kunna se formel 1, kvalen går ju live på TV10 och sen racet på UHD.

Bra då sparar jag 399 kr/mån.

I dag går förövrigt det sista racet för säsongen och då streamar jag UHD-sändningen i Viaplay-appen i min TV.

Postad 01 december 2019 - 11:42

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

Det är synd att istället av väletablerat Insight TV UHD kommer de sända 5-7 timmar Red Bull-TV per dag och massa sändningsuppehål. Test7088 har EPG sedan i 29:e oktober och där står bara dessa tre... RedBull tv, sändningsuppehål, ingen sänding...

Det var väl detta jag också ville ha fram, det är väl inte mycket att hänga i granen, mest sändningsuppehåll, kanske 1 fotbollsmatch eller så och om nu canal digital har haft en oneplace som kan fixa 4k så länge så är de tvungna att "låna" in konkurrenternas kanal, ingen egen, och det bara för att kränga fler boxrar som inte fungerar än...

Postad 01 december 2019 - 11:56

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 346 inlägg
  • 0
Canal Digital och Viasat ska ju slås ihop så dom kommer inte att vara konkurrenter längre.

https://www.dagensme...-canal-digital/

Postad 02 december 2019 - 10:19

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Canal Digital och Viasat ska ju slås ihop så dom kommer inte att vara konkurrenter längre.

https://www.dagensme...-canal-digital/

Men största frågan nu vilken digital box blir standard med Visat/Canal digital med sammanslagning.

Hoppas inte oneplace blir det iallafall hoppas på en helt ny digital box

Postad 02 december 2019 - 11:28

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Men största frågan nu vilken digital box blir standard med Visat/Canal digital med sammanslagning.

Hoppas inte oneplace blir det iallafall hoppas på en helt ny digital box

Det blir ju CD's plattform man kommer köra med.

Är man inte nöjd med Oneplace så kan du köpa valfri box med plats för CI+ modul och använda den.

Även en del TV apparater har ju inbyggd DVB-S2 mottagare.

Redigerat av Leatherface, 02 december 2019 - 11:29.

Postad 02 december 2019 - 12:06

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Det blir ju CD's plattform man kommer köra med.

Är man inte nöjd med Oneplace så kan du köpa valfri box med plats för CI+ modul och använda den.

Även en del TV apparater har ju inbyggd DVB-S2 mottagare.

Men du måste väll förstå oavsett om dom favoriserar Oneplace eller Samsung kommer kunder bli missnöjda jag gissa båda kommer funka i övergång + en helt ny digital box

Postad 02 december 2019 - 12:16

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Men du måste väll förstå oavsett om dom favoriserar Oneplace eller Samsung kommer kunder bli missnöjda jag gissa båda kommer funka i övergång + en helt ny digital box

Ja det kommer säkert en efterföljare till nuvarande box men buggarna i mjukvaran försvinner ju inte med en ny box däremot är säkert en kraftigare hårdvara välkommet. Nya versionen av AndroidTV kan säkert ta bort en del problem med boxen idag.

Redigerat av Leatherface, 02 december 2019 - 12:17.

Postad 02 december 2019 - 12:46

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Ja det kommer säkert en efterföljare till nuvarande box men buggarna i mjukvaran försvinner ju inte med en ny box däremot är säkert en kraftigare hårdvara välkommet. Nya versionen av AndroidTV kan säkert ta bort en del problem med boxen idag.

Största problemet enligt mig oavsett box hos Canal Digital är Epg som ställde till det så grymt mycket.

Jag tar förgivet att dom väljer Viasat leverantör på denna biten och Samsung på nya Digital boxen för man tar väll bästa leverantören när man kan välja fritt på dessa områden.

Som konsument skulle jag göra detta och antar att som företag borde man tänka likadant.

Jag har stannat kvar på den gamla vita boxen enbart pga allt krångel Canal digital har haft med EPG och digital boxarna denna känns som mer stabil en One place.

Känns inte läge att byta förrens till sommaren heller innan sammanslagningen är klar och man vet hur det blir med allt.

Postad 02 december 2019 - 12:58

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Som du säger så har problemen med EPG leverantören inget med boxen att göra och det problemet löser inte en annan box.

Löser man EPG problemen och dom buggar som finns kvar i mjukvaran så löser sig problemen med nuvarande box med.

Tycker inte man ska gå från att köra AndroidTV igen när man till sist valt att gå till ett system där du kan köra en massa olika appar än att enbart fungera som en digitialbox. Det är en av anledningarna till att jag har alternativ box.

Redigerat av Leatherface, 02 december 2019 - 13:00.

Postad 03 december 2019 - 02:49

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 513 inlägg
  • 0

Som du säger så har problemen med EPG leverantören inget med boxen att göra och det problemet löser inte en annan box.

Löser man EPG problemen och dom buggar som finns kvar i mjukvaran så löser sig problemen med nuvarande box med.

Tycker inte man ska gå från att köra AndroidTV igen när man till sist valt att gå till ett system där du kan köra en massa olika appar än att enbart fungera som en digitialbox. Det är en av anledningarna till att jag har alternativ box.

EPG´t är tydligtvis ETT av problemen CD har med sin OnePlace-box, men det finns flera. Mjukvaran är buggig och saknar både städprogram och tillräckligt starka felgafflar. Att rensa cacheminnet och programminnet manuellt, omformatera hårddisken och starta om boxen är inget man ska tvingas acceptera som normalt underhåll som användare!

Hårdvaran har dessutom en svag Wifi-del och alldeles för lite RAM-minne. Processorn är för svag vilket ger väldigt långsamma kanalväxlingar och växlingar av programmoduler, som måste swappas ut/in hela tiden pga det alltför lilla RAM-minnet.

Ytterligare en tänkbar orsak skulle kunna vara ett programspråk/paket som CD-appen är skriven i är instabilt i sig och genererar allt för voluminösa kompileringar, men det är inget vi har data på, eftersom väldigt lite är känt om det tyska mjukvaruföretag som gjort systemet åt CD.

När CD dessutom INTE tillför projektet tillräckligt med kompetens och budget för att styra upp det, blir resultatet så här. 

Nu kommer nästa buggfix först tidigast tre månader efter den förra.... Även om det blivit betydligt bättre under det senaste året, är det fortfarande riktigt illa att man inte tar sin uppgift på större allvar.

Vi användare kräver: Att mer resurser tillförs mjukvaruutvecklingen, så att buggfix-cyklerna blir kortare och effektivare.  Att CD slutar använda vanliga konsumenter som beta-testare och startar en grupp av frivilliga intresserade användare som beta-testare. 

Var även aktiva på vårt FB-forum https://www.facebook...20236525149166/ för att öka trycket på CD.

Redigerat av Nisken, 03 december 2019 - 02:58.

Postad 03 december 2019 - 04:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 1

2GB minne är mer minne än många alternativa digitalboxar så problemet är inte där.

Jag har dessutom en liten RaspberryPi 3 med 1GB minne och som jag streamar TV och visst den kanske inte är jättesnabb men har snabba kanalbyten på den.

Jag har också AndroidTV box och telefon och surfplatta med Android på och snabba kanalbyten där med trots sämre specs än denna box.
Att det är problem med mjukvaran är en annan sak däremot.

Redigerat av Leatherface, 03 december 2019 - 05:12.

Postad 03 december 2019 - 09:15

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 513 inlägg
  • 0

2GB minne är mer minne än många alternativa digitalboxar så problemet är inte där.

Jag har dessutom en liten RaspberryPi 3 med 1GB minne och som jag streamar TV och visst den kanske inte är jättesnabb men har snabba kanalbyten på den.

Jag har också AndroidTV box och telefon och surfplatta med Android på och snabba kanalbyten där med trots sämre specs än denna box.
Att det är problem med mjukvaran är en annan sak däremot.

Din Rasp visar nog inte CD´s krypterade kanaler, som PO-boxen ju närmast hysteriskt ska kontrollera mot ditt abb och färska nycklar från nätet hela tiden.

Problemet därutöver, ligger i att minnet är för litet på PO-boxen för att hålla alla programmodulerna i minnet resident, så man tvingas swappa och det tar tid, massor med tid. Ovanpå det har fjärren tydligen nån slags uppvakningstid om man inte använt den på en stund som lägger till ytterligare lagg. Sedan är ju Android-TV inte direkt minnessnålt och CD´s app har en massa skydd som eget FileSystem och kryptering för att skydda inspelningarna mot att kunna manipuleras. Det finns ju däremot små minnessnåla OS att välja till Raspen.

Postad 03 december 2019 - 09:41

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 513 inlägg
  • 0

Jag skulle använda "veckoarkivet" i natt och i morse, men det funkar inte, rutan blir bara helt svart.

Hypotesen att strömmat via internet inte längre funkar, testades med att se på några olika kanaler via parabolen och sedan välja "se från början", samma problem. Rutan blir helt svart och stannar där. Mitt internet i allmänhet fungerar däremot utmärkt och CD-appen säger att jag har full styrka på WiFi-anslutningen.

Några fler som ser samma sak om ni prövar, OP-boxen eller tidigare boxar? Är det således hos mig eller hos CD problemet ligger?

Postad 03 december 2019 - 09:56

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Jag skulle använda "veckoarkivet" i natt och i morse, men det funkar inte, rutan blir bara helt svart.

Hypotesen att strömmat via internet inte längre funkar, testades med att se på några olika kanaler via parabolen och sedan välja "se från början", samma problem. Rutan blir helt svart och stannar där. Mitt internet i allmänhet fungerar däremot utmärkt och CD-appen säger att jag har full styrka på WiFi-anslutningen.

Några fler som ser samma sak om ni prövar, OP-boxen eller tidigare boxar? Är det således hos mig eller hos CD problemet ligger?

Hej

Att man kan få svart bild på innehåll som går över internet (veckoarkiv, se från början, kanalhus) är ett problem vi är medvetna om och jobbar på att lösa. Men har du fått det här problemet nu? Tänkte eftersom du haft boxen ett bra tag nu. 

Ändra till en lägre upplösning och stänga av HDMI-CEC vet jag löst problemet för många kunder.

Mvh

Niklas

Redigerat av Canal Digital Sverige, 03 december 2019 - 09:57.

Postad 03 december 2019 - 10:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 1

Din Rasp visar nog inte CD´s krypterade kanaler, som PO-boxen ju närmast hysteriskt ska kontrollera mot ditt abb och färska nycklar från nätet hela tiden.

Problemet därutöver, ligger i att minnet är för litet på PO-boxen för att hålla alla programmodulerna i minnet resident, så man tvingas swappa och det tar tid, massor med tid. Ovanpå det har fjärren tydligen nån slags uppvakningstid om man inte använt den på en stund som lägger till ytterligare lagg. Sedan är ju Android-TV inte direkt minnessnålt och CD´s app har en massa skydd som eget FileSystem och kryptering för att skydda inspelningarna mot att kunna manipuleras. Det finns ju däremot små minnessnåla OS att välja till Raspen.

Ja den kan visa krypterade kanaler utan problem och det tar inte speciellt mycket kraft däremot måste man köra från boxen med CI+ modul för att få bild på sportkanalerna men det har ju med pairing att göra det.

Däremot kan menyer och sånt vara lite sega medans jag spelar upp en kanal.

Nu finns ju RPi4 som är både snabbare och har mer minne så då kan man nog få liknande specs som Oneplace.

Jag hävdar fortfarande att det är ett mjukvaru problem om det går långsamt eller buggar på annat sätt.

Jag har ju som sagt både AndroidTV boxar och telefoner med Android där det går lika snabbt att byta kanal på med.

Jag har också en DM8000 med 256MB minne som inte heller den har några problem med snabba kanalbyten.

Håller med om att dom OS som körs på den och RPi'n är mer minnessnåla däremot.

Vet inte hur det är med kryptering men i dom flesta moderna processorer så brukar det finnas hårdvarukryptering.

Redigerat av Leatherface, 03 december 2019 - 11:29.

Postad 03 december 2019 - 12:50

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 513 inlägg
  • 0

Hej

Att man kan få svart bild på innehåll som går över internet (veckoarkiv, se från början, kanalhus) är ett problem vi är medvetna om och jobbar på att lösa. Men har du fått det här problemet nu? Tänkte eftersom du haft boxen ett bra tag nu. 

Ändra till en lägre upplösning och stänga av HDMI-CEC vet jag löst problemet för många kunder.

Mvh

Niklas

Hittat orsaken. Boxen har på något sätt ändrat tillbaka till "djup standby" från den "lätt standby" som jag använt mig av sedan vi gjorde enkäten på FB-gruppen, som visade att problem med WiFi´t och HDD´n ofta kunde kopplas till just "djup standby".

En ändring tillbaka till "lätt sömn" och en kall omstart av boxen, så funkar det igen.

Jag är ju medveten om detta problem, så HUR boxen hamnat tillbaka i "djup standby" vet jag inte? Men nu funkar det i alla fall. Blir intressant i framtiden at få veta VAD det är som skiljer "djup/lätt standby" som gör att bara "djup" ger problem med Wifi och HDD??

Postad 06 december 2019 - 05:11

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om det är samma här men på min Dreambox så betyder en lättare Standby att i princip bara själva gränssnittet stängs ner medans djupare standby i princip stänger ner hela boxen precis som en vanlig standby brukar fungera.

Antagligen kanske den inte kopplar upp sig som det ska igen efter man går ur det läget.

Redigerat av Leatherface, 06 december 2019 - 05:12.

Postad 10 december 2019 - 11:13

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Hej

Från och med igår så kan man nu hyra och köpa film via våran app i Apple-TV. 

Mvh

Niklas

Postad 10 december 2019 - 16:42

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 611 inlägg
  • 0

Ny sportkanal på gång Viasat Sport Extra HD 

19 December startar denna "nya" sport kanal i familjepaketet 

https://www.viasat.s...sat-sport-extra

Postad 10 december 2019 - 17:24

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 196 inlägg
  • 0

Hej

Mvh

Niklas

Finns det 4K med dolby atmos och dolby vision etc?

Saknas det finns det väl noll anledning att hyra via er istället för via Apple som har detta.

Postad 10 december 2019 - 17:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Ny sportkanal på gång Viasat Sport Extra HD 

19 December startar denna "nya" sport kanal i familjepaketet 

https://www.viasat.s...sat-sport-extra

Ok med andra ord man ersätter TV3 Sport och dom vanliga paketen förlorar ytterligare en kanal.

Det man får istället är Viasat Sport Extra HD och Viasat Ultra HD istället för TV3 Sport och ESportsTV.

Redigerat av Leatherface, 10 december 2019 - 17:36.

Postad 10 december 2019 - 17:38

Mackan92
  • Mackan92
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

.

Redigerat av Mackan92, 10 december 2019 - 17:39.

Postad 10 december 2019 - 17:58

Askungen
  • Askungen
  • Veteran

• 2 229 inlägg
  • 0

Mao så får vi som inte har one place tillgång till uhd kanalen fast i hd istället,samma utbud?

Viasat uhd ger bara liud och ingen bild på kaonboxen nämligen.

Redigerat av Askungen, 10 december 2019 - 17:58.

Postad 10 december 2019 - 18:36

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 2

Mao så får vi som inte har one place tillgång till uhd kanalen fast i hd istället,samma utbud?

Viasat uhd ger bara liud och ingen bild på kaonboxen nämligen.

Nej det för UHD så krävs en 4K box som klarar H.265/HEVC som inte äldre boxar klarar och därför får du bara ljud.

Om man inte gillar Oneplace så finns det en hel del alternativa boxar som klarar 4K och fungerar tillsammans med CD's CI+ modul.

Det fungerar också med TV apparater med inbyggd DVB-S2 tuner och som klarar H.265/HEVC dvs alla 4K TV apparater men kan säkert fungera på äldre med ifall H.265/HEVC stöds då den kommer skala ner till 1080p i det fallet.

Redigerat av Leatherface, 10 december 2019 - 18:48.

Postad 10 december 2019 - 18:48

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 196 inlägg
  • 0

Hej

Mvh

Niklas

Er tjänst är ju totalt undermålig och skrattretande idag jämfört med Apples filmbutik, varför lägger ni inte pengarna på en väl fungerande app med ert kanalutbud istället?

Exempel på film med format i apple mot er så kallade filmtjänst.

Apple överst men det syns nog på formatstöden...

Bifogad fil  D030273B-3F70-48EC-984B-7C1122868A1E.jpeg   148,78K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  F62694DC-555E-48C5-9827-C70461A09D9F.jpeg   153,73K   0 Antal nerladdningar

Postad 10 december 2019 - 18:53

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
När får vi se en Canal Digital app för Android TV tex Nvidia Shield ?

C More släppte sin igår för Nvidia Shield!!

Postad 11 december 2019 - 14:52

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

När får vi se en Canal Digital app för Android TV tex Nvidia Shield ?

C More släppte sin igår för Nvidia Shield!!

Hej

Tyvärr har jag ingen information om vi kommer finnas tillgängliga på andra plattformar för android tv.

Mvh

Niklas

Postad 11 december 2019 - 14:57

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0
Hej

Här kommer information om Viasat Sport Extra

Den 19 december lanserar NENT Group och Viasat den nya kanalen Viasat Sport Extra. Kanalen kommer att ingå i våra grundpaket Familjepaketet och Baspaketet Sport. Samtidigt försvinner kanalen TV3 Sport ur samma kanalpaket. Viasat Sport Extra ersätter TV3 Sport på kanalplats 71. 

TV3 Sport ska upphöra hos alla distributörer inom kort men hos oss så byter de båda kanalerna plats i vår kanallista direkt vid lanseringen, då Viasat Sport Extra kommer att sända samma sporträttigheter som TV3 Sport har gjort tidigare. Kanalen förstärks dessutom med ett urval av premiumsport. 

Mvh

Niklas

Hej

Mvh

Niklas

Vi har idag även lanserat samma möjlighet på iOS (iPhone/iPad)

Mvh

Niklas

Postad 11 december 2019 - 21:50

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 2
Hej Niklas

Såg att erat "syster" bolag Telenor hag infört att Viaplay eller HBO streaming paket ingår i deras stora paket. Är det nåt ni på CanalDigital kommer införa oxå? Antar att detta är då telenor och viasat gått ihop.

Detta tror jag våre riktigt uppskattat av många samt skulle dra många nya kunder. :)

Postad 11 december 2019 - 23:03

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Hej Niklas

Såg att erat "syster" bolag Telenor hag infört att Viaplay eller HBO streaming paket ingår i deras stora paket. Är det nåt ni på CanalDigital kommer införa oxå? Antar att detta är då telenor och viasat gått ihop.

Detta tror jag våre riktigt uppskattat av många samt skulle dra många nya kunder. :)

Skulle verkligen uppskatta om Viaplay ingick i familjepaketet.

Tror också detta skulle kunna locka mycket nya kunder men också behålla gamla kunder som funderar på att byta leverantör pga av dålig epg och struliga digital boxar.

Postad 12 december 2019 - 09:43

beson
  • beson
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Det går inte att programmera inspelningar från IOS appen. Läste på OP tråden att OP-box ägare får vänta tills nån gång 2020 innan detta har åtgärdats.

Gäller denna tidsaspekt också oss som har Smartbox?

Postad 13 december 2019 - 08:57

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

Det går inte att programmera inspelningar från IOS appen. Läste på OP tråden att OP-box ägare får vänta tills nån gång 2020 innan detta har åtgärdats.

Gäller denna tidsaspekt också oss som har Smartbox?

Hej

HD-Box Smart fungerar, vi hade ett problem som blev löst igår som även påverkade HD-Box Smart.

Mvh

Niklas

Postad 13 december 2019 - 09:16

beson
  • beson
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0

Hej

HD-Box Smart fungerar, vi hade ett problem som blev löst igår som även påverkade HD-Box Smart.

Mvh

Niklas

Ja det verkar som fjärrinspelning fungerar idag (än så länge)

Nu ska jag va lite gnällig. Det går inte att radera en planerad inspelning från fliken "planerade inspelningar"

Men från fliken "TV-guide/spela in" kan man radera en planerad inspelning.

Postad 15 december 2019 - 22:21

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1 603 inlägg
  • 0

Hej

Mvh

Niklas

Satsa på det ni är eller var bra på. .. Bäst bild och sedan kanske ni borde lägga en slant på att vi i alla fall kan få DD 5.1 som alla andra har i sina streamingtjänster. Viaplay, apple, premier, HBO osv osv

Postad 16 december 2019 - 13:59

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Det är jobbigt att vara distributör av satellitsänd TV idag. 

Telias köp av Bonnier Broadcasting med TV4, Sjuan, TV12 mfl. samt C More gör att både Tele2 (ComHem/Boxer), NENT (Viasat, Viaplay) och Telenor (CD, Telenor(f.d. bredbandsbolaget) TV) drar öronen åt sig.

NENT som knoppades av MTG bildar 50/50 ägt bolag med Telenor där Viasat Consumer och Canal Digital Parabol går samman. Sat-marknaden krymper till förmån för fiber-distribution och on-demand. Vidare är Telenorägda CD rädda att TV4-kanalerna och C More kan bli jobbiga att ha kvar med tanke på att konkurrenten Telia tagit över dessa. Viljan att gå ihop med Viasat ökar då i och med deras kanaler har premium film och sport. Tele 2 ComHem har ju rejäla problem med Telia just nu kring TV4 och CMore rättigheter.

En av frågorna är när det sammanlagda Viasat/CD kommer att erbjuda livestream via app tex Apple TV som en stand-alone produkt, så som tex amerikanska DirecTV gör med DirecTV Now. 

Nu vid årsskiftet ökar datastömmarna ihop med varje sat-abb från en dataström till fyra hos CD. Dvs man kan se på sat samt typ 4 andra TV via Apple TV eller Chromecast samtidigt. Det är inget som hindrar idag att man liksom aldrig får upp parabolen på väggen om man har ett bra bredband.

Dvs frågan är var dessa distributörer skall lägga utveckling och expansion framåt. Sat-distribution är på sätt och vis en sunset technology och fiber/höghastigetsbredbands-distribution på tillväxt.

Redigerat av kenta2, 16 december 2019 - 14:01.

Postad 16 december 2019 - 16:35

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 196 inlägg
  • 0

Det som hindrar är att appen har snäppet sämre bild än så länge och som snart enda streamingapp saknar flerkanalsljud!

Postad 16 december 2019 - 18:51

Nisken
  • Nisken
  • Forumräv

• 513 inlägg
  • 0

Nu vid årsskiftet ökar datastömmarna ihop med varje sat-abb från en dataström till fyra hos CD. Dvs man kan se på sat samt typ 4 andra TV via Apple TV eller Chromecast samtidigt. Det är inget som hindrar idag att man liksom aldrig får upp parabolen på väggen om man har ett bra bredband.

Dvs frågan är var dessa distributörer skall lägga utveckling och expansion framåt. Sat-distribution är på sätt och vis en sunset technology och fiber/höghastigetsbredbands-distribution på tillväxt.

Tja får greta som hon vill, så lär alla dessa singlecast strömmar regleras, de drar enorma mängder energi jämfört med satelliternas multicast.

Redigerat av Nisken, 16 december 2019 - 18:52.

Postad 16 december 2019 - 19:49

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5 292 inlägg
  • 1

Jag tycker ändå Canal digital och OnePlace är bättre än Sappas skitbox, har en bekant med Sappa och det känns verkligen som en box från 90 talet jämfört med CDs OP box. Dessutom buggar denna box ännu mer än OP boxen, tro det eller ej med ständiga inmatningar av pinkoder och underliga menyer. Dessutom tar Sappa 995kr för en box som inte går att göra annat än byta kanal med, okej det finns en info knapp men man kan inte ens se på gamla program, är inte det vitsen med IPTV ??

Det verkar som att företagen idag har svårt att göra bra boxar ,tror också det beror på att streaming är populärare sätt att se på TV idag och att företagen skiter i det gamla sättet att se på TV. Inom 5 år tror jag ingen kommer köpa digital boxar längre och alla streamar.

CD ska ändå ha credit för sin OP box, den försöker iaf att vara någorlunda modern även om den är seg som sirap ibland, men Sappa, kolla deras box. Alltså det är värsta skiten.

Postad 16 december 2019 - 23:58

Svenna72
  • Svenna72
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 1

Tja får greta som hon vill, så lär alla dessa singlecast strömmar regleras, de drar enorma mängder energi jämfört med satelliternas multicast.

Fast att skicka upp satellit på satellit kräver enorma energimängder... Nu är jag dock för satellit med deras avsevärt bättre kvalitet på signalen, det verkar dock folk skita i då Spotify och YouTube rules... Utöver det är jag för en box som klarar både streaming och satellit, och en värld som överlever.

Postad 17 december 2019 - 00:48

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 106 inlägg
  • 0

Fast att skicka upp satellit på satellit kräver enorma energimängder... Nu är jag dock för satellit med deras avsevärt bättre kvalitet på signalen, det verkar dock folk skita i då Spotify och YouTube rules... Utöver det är jag för en box som klarar både streaming och satellit, och en värld som överlever.

Tekniskt sett så spelar det ingen roll om det är streaming eller satellit då det gäller kvalité utan om man istället väljer att betala för mer bandbredd så kan man öka kvalitén på streams istället. Då streams kan anpassa sig efter kundernas bandbredd så skulle den kunna skickas ut ända från SD kvalité ända upp till 4K t.ex.

Postad 17 december 2019 - 09:10

mr miyagi
  • mr miyagi
  • Användare

• 109 inlägg
  • 2
För mig ( har inte one place ) är kvalite bild OCH ljud det viktigaste samt såklart bra epg, inspelnings funktioner och en rapp box. Det har den gamla boxen. Själva "smart" funktionen bryr jag mig inte om ett skvatt. Det finns 100 andra lösningar på den biten. Så synd att OP blev skit.

Film ser jag nedladdat via pc osv.

Postad 17 december 2019 - 17:12

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5 196 inlägg
  • 0

Youtubes bildkvalite är på de flesta 4k-filmer överlägsen CD:s sattellit, det handlar bara om bandbredd och komprimering.

Apple-TV kan inte inte visa Youtube i rätt kvalitet så använd inbyggd app om du sitter på tex en LG 4K TV.

Redigerat av junkan, 17 december 2019 - 17:14.

Postad 19 december 2019 - 14:18

Vispen74
  • Vispen74
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Himla snyggt att man kan gå både upp och ner i abbonemang under mina sidor nu. Stort plus!
Nu är det bara en app för Android-TV kvar på min önskelista som skulle kunna få mig att stanna kvar så snart bindningstiden gått ut. Alternativt att Oneplace funkar utan kort, så kan man använda den som vanlig Android-TV box och Streama sina kanaler till den TV som man inte har kortet i.

Redigerat av Vispen74, 19 december 2019 - 14:19.

Postad 29 december 2019 - 09:28

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

EPG-data saknas fr.o.m. Tv-dygnet 1 januari 2020.

Det skulle inte vara första gången som distributionen av EPG-information misslyckas i samband med ett årsskifte. Men om någon på CanalDigital läser det här finns det ju fortfarande lite hopp om att problemet skall lösas i tid?

Postad 29 december 2019 - 11:18

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 0

EPG-data saknas fr.o.m. Tv-dygnet 1 januari 2020.

Det skulle inte vara första gången som distributionen av EPG-information misslyckas i samband med ett årsskifte. Men om någon på CanalDigital läser det här finns det ju fortfarande lite hopp om att problemet skall lösas i tid?

Hej

Det fungerar bra i OnePlace och via våra appar. Har bett kundservice test EPG på HD-Box Smart och felanmäla om det är problem. Har inte möjlighet att testa på en HD-Box Smart hemifrån.

Mvh

Niklas

Postad 29 december 2019 - 12:13

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 1

Hej

Det fungerar bra i OnePlace och via våra appar. Har bett kundservice test EPG på HD-Box Smart och felanmäla om det är problem. Har inte möjlighet att testa på en HD-Box Smart hemifrån.

Mvh

Niklas

Hej

Vi kunde återskapa problemet på en HD-Box Smart så kundservice har nu skapat en felanmälan.

Mvh

Niklas

Postad 29 december 2019 - 16:22

Priskvark
  • Priskvark
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0

Hej

Vi kunde återskapa problemet på en HD-Box Smart så kundservice har nu skapat en felanmälan.

Mvh

Niklas

Tack för hjälpen Niklas!

Jag uppskattar att du kollar vad som händer här även på helger.

Det blir lite lurigt när ni förser boxarna med EPG-info på olika vägar om jag tolkar dina inlägg rätt. OP får antagligen sina uppgifter via Internet medan övriga boxar (liksom min 3:e-partsbox) tar hem informationen från satelliten.

Men då var det ju förträffligt att du bad kundservice genomföra alla nödvändiga tester. Hoppas att det löser sig så att vi som lägger schemalagda inspelningar inte behöver bevaka tablåerna manuellt eller helt missar våra favoritprogram om vi inte är medvetna om problemet.

Redigerat av Priskvark, 29 december 2019 - 16:23.

Postad 29 december 2019 - 17:01

Jonas1979
  • Jonas1979
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0
Jag har gamla vita boxen och under Julhelgen så har den börjat spela in repriserna av program också så man får flera inspelningar av samma film.

Detta verkar vara ett återkommande problem.

Postad 30 december 2019 - 17:42

Canal Digital Sverige
  • Canal Digital Sverige
  • Veteran

• 1 697 inlägg
  • 1

Tack för hjälpen Niklas!

Jag uppskattar att du kollar vad som händer här även på helger.

Det blir lite lurigt när ni förser boxarna med EPG-info på olika vägar om jag tolkar dina inlägg rätt. OP får antagligen sina uppgifter via Internet medan övriga boxar (liksom min 3:e-partsbox) tar hem informationen från satelliten.

Men då var det ju förträffligt att du bad kundservice genomföra alla nödvändiga tester. Hoppas att det löser sig så att vi som lägger schemalagda inspelningar inte behöver bevaka tablåerna manuellt eller helt missar våra favoritprogram om vi inte är medvetna om problemet.

Hej

Tack själv för informationen om problemet med EPG´n.

Problemet är nu löst.

OnePlace tar in EPG via internet (samma EPG som vi skickar ut via satellit) men på OnePlace har vi tex bilder/covers på varje program och det är en av anledningarna till att EPG´n går över internet på OnePlace.

Mvh

Niklas

Jag har gamla vita boxen och under Julhelgen så har den börjat spela in repriserna av program också så man får flera inspelningar av samma film.

Detta verkar vara ett återkommande problem.

Hej

Har du något exempel på film och kanal så ska jag följa upp.

Mvh

Niklas

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

Prisjakt © 2000 - 2020 Prisjakt   Denna sajt använder cookies.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.