Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7541 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#7201

Postad 30 september 2021 - 13:23

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 1
Äntligen på plats efter ett par månaders väntan! Väldigt nöjd så här långt.
Snabb uppvärmning av kupén, ombonad känsla, sköna stolar och allmänt väldigt bra komfort trots 20" och Sportline.
Grymt helljus och smidigt med LED-matrix som sköter sig mycket bättre än Octavians ljusreglering.
Familjen ryms bättre och förbrukningen ser lovande ut, blir spännande att se snittet vintertid.
 
51535017806_5c3c5ddb31_z.jpg
51535745754_ba55496f96_c.jpg


#7202

Postad 01 oktober 2021 - 06:20

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Väldigt snygg! Skoda har lyckats bra med sitt formspråk i senaste generationen tycker jag. Det faller iaf mig i smaken... :)



#7203

Postad 01 oktober 2021 - 09:38

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Blev en ny bil igår, lite spontant tyvärr (den andra är skrot i princip).

Nu har jag lite funderingar kring betalningen. Detta kanske inte är rätt tråd egentligen men vafan, det har med bil att göra iallafall :P.

Jag funderar över betalningen. Just nu har jag betalat inköpspris eller vad det nu hette och ligger på en månadsavgift på ca 900kr/mån. Jag har råd att betala av hela bilen direkt dock, men då gör jag av med hela min buffert (en sanning med modifikation).

Funderar över vad som är bäst att göra. Betala hela och på så sätt slippa ränta och så men då behöva spara ihop buffert igen, eller bara låta det vara som det är och kanske spara ihop lite större klumpar och betala in för att på så sätt snabba upp betalningen. Vet inte riktigt vilket som är smartast.

Nån som har tips och idéer som är lite smartare än vad en själv är?

#7204

Postad 01 oktober 2021 - 12:09

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Väldigt snygg! Skoda har lyckats bra med sitt formspråk i senaste generationen tycker jag. Det faller iaf mig i smaken... :)

 

Ja, smaken är ju som baken. Men jag föredrar starkt Enyaq före ID4:ans formspråk. Inne i kupén tycker jag än mer att Enyaqen är ett bättre val.
Särskilt utrustade med Sportline.



#7205

Postad 01 oktober 2021 - 18:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Håller med, Enyaq klart bäst både innan och utan. Förardisplayen i Audi Q4 e-tron är dock bäst i serien.



#7206

Postad 01 oktober 2021 - 19:06

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Har kört alla tre och trots att de ska vara i stort sett likadana så tyckte jag Audi var sjukt mycket tråkigare än de andra. Jättebra bil såklart, men sååå trist både in- och utvändigt.

/R

#7207

Postad 02 oktober 2021 - 21:48

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Blev en ny bil igår, lite spontant tyvärr (den andra är skrot i princip).

Nu har jag lite funderingar kring betalningen. Detta kanske inte är rätt tråd egentligen men vafan, det har med bil att göra iallafall :P.

Jag funderar över betalningen. Just nu har jag betalat inköpspris eller vad det nu hette och ligger på en månadsavgift på ca 900kr/mån. Jag har råd att betala av hela bilen direkt dock, men då gör jag av med hela min buffert (en sanning med modifikation).

Funderar över vad som är bäst att göra. Betala hela och på så sätt slippa ränta och så men då behöva spara ihop buffert igen, eller bara låta det vara som det är och kanske spara ihop lite större klumpar och betala in för att på så sätt snabba upp betalningen. Vet inte riktigt vilket som är smartast.

Nån som har tips och idéer som är lite smartare än vad en själv är?

 

 

Har du bättre ränta på sparbufferten än vad lånet kostar dig (i ränta + avgifter) så är det ju faktiskt ekonomiskt fördelaktigt att ha det kvar sålänge.

Sedan som du skrev, det går ju alltid att pyttsa in mer och betala av det helt då du tycker "bufferten" är stor nog.



#7208

Postad 03 oktober 2021 - 08:38

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Har du bättre ränta på sparbufferten än vad lånet kostar dig (i ränta + avgifter) så är det ju faktiskt ekonomiskt fördelaktigt att ha det kvar sålänge.
Sedan som du skrev, det går ju alltid att pyttsa in mer och betala av det helt då du tycker "bufferten" är stor nog.


Nej det har jag inte tyvärr. Ingen ränta att skryta med alls. Jag diskuterade frågan med några kollegor och dom tyckte att jag skulle betala av hela så länge jag inte blev barskrapad, och det blir jag inte.

Jag tror räntan skulle bli 10000 på 3 år, och då är bilen ändå inte helt betald, så jag sparar en hel del kronor på att betala den direkt vilket jag troligen kommer göra så fort jag kan. Sura pengar att bli av med direkt, men jag tror det blir bättre än alternativet.

#7209

Postad 03 oktober 2021 - 09:41

Unregistered453a0583
  • Unregistered453a0583
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Fast räntan utslagen på 3 år är väl en bara en bråkdel jämfört med vad bilen kostar?
Om det nu känns surt att betala av den direkt så kan man ju ställa räntekostnaden i relation till totalpriset.

#7210

Postad 03 oktober 2021 - 10:59

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Det är ca 12% av priset, och som sagt då är den ändå inte helt betald. Det blir lite surt hur jag än gör, men såhär sparar jag åtminstone några kronor.

#7211

Postad 03 oktober 2021 - 13:18

Unregistered453a0583
  • Unregistered453a0583
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ok, då blir det lite skillnad. Trodde vi pratade nybil på typ 300.-700.000kr.

#7212

Postad 03 oktober 2021 - 13:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 898 inlägg
  • 0
Är väl skönt va skuldfri? Då behöver du ingen buffert :)

#7213

Postad 03 oktober 2021 - 13:43

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0

Ok, då blir det lite skillnad. Trodde vi pratade nybil på typ 300.-700.000kr.

Nä då hade jag definitivt fått köra på avbetalning, kunde kanske varit lite tydligare med att den bara var ny för mig.

Jag provkörde Ionic 5 för nån vecka sen, och jag blev visserligen jävligt kär, men räknade ut att den skulle kosta typ 5k i månaden, och med tanke på att jag inte kör så mycket är det extremt bortkastade pengar.

Nu är jag på jakt efter ny radio till bilen istället. En bil från 2015 och ingen blåtand 🙄. Pinsamt!

Oqvist, vill ha lite buffert ifall det sker nåt oväntat (typ som nu 😅). Men absolut är det skönt att vara skuldfri.

#7214

Postad 04 oktober 2021 - 09:22

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Nej det har jag inte tyvärr. Ingen ränta att skryta med alls. Jag diskuterade frågan med några kollegor och dom tyckte att jag skulle betala av hela så länge jag inte blev barskrapad, och det blir jag inte.

Jag tror räntan skulle bli 10000 på 3 år, och då är bilen ändå inte helt betald, så jag sparar en hel del kronor på att betala den direkt vilket jag troligen kommer göra så fort jag kan. Sura pengar att bli av med direkt, men jag tror det blir bättre än alternativet.

 

 

Nä då hade jag definitivt fått köra på avbetalning, kunde kanske varit lite tydligare med att den bara var ny för mig.

Jag provkörde Ionic 5 för nån vecka sen, och jag blev visserligen jävligt kär, men räknade ut att den skulle kosta typ 5k i månaden, och med tanke på att jag inte kör så mycket är det extremt bortkastade pengar.

Nu är jag på jakt efter ny radio till bilen istället. En bil från 2015 och ingen blåtand . Pinsamt!

Oqvist, vill ha lite buffert ifall det sker nåt oväntat (typ som nu ). Men absolut är det skönt att vara skuldfri.

 

Då låter det nog smartast att betala av det så fort som möjligt.

 

 

Men att köpa bil och ta en del av kostnaden genom finans/lån kan ju vara ett sätt att få ett bättre totalpris på hela affären då det kan vara fördelaktigt för bilhandlarna om dom får en kund till finansbolaget ifråga. Sen gör det inte någon skillnad för dom om kunden betalar av det direkt när det rullas ut ur bilhallen. En polare blev rekommenderad detta upplägg av en Volvo-handlare.



#7215

Postad 04 oktober 2021 - 13:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 898 inlägg
  • 0
Vad är fördelen. Volvo handlaren får en hållhake på dig om du köper via kredit? Det är inte bara ett försök få dig köpa då han inte tror du har kontanter?

#7216

Postad 04 oktober 2021 - 17:06

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

  • 1 803 inlägg
  • 0

Vad är fördelen. Volvo handlaren får en hållhake på dig om du köper via kredit? Det är inte bara ett försök få dig köpa då han inte tror du har kontanter?

 

Nej, pengarna fanns men det där kom upp när polaren inte fick bilen till det pris han tyckte var rätt och tänkte gå därifrån. 

 

Det gällde inte någon helt ny bil utan en något år begagnad XC60 "kontant" överföring helt utan inbyte. Men att dom var en bit ifrån varandra prismässigt.

Då hade säljaren föreslagit upplägget jag skrev om för att då fanns det mer utrymme att pruta och informerade att det enda som skulle kosta om han betalade av det direkt när han gick utanför dörren var uppläggningskostnaden på runt 500:-

Priset hamnade iaf på den nivån som min kompis hade tänkt sig ifrån början.

 

Vet dock inte vad bilhandlare har för "deal" med finansbolag men gissar att dom får någon liten procentandel eller fast summa om dom fixar en kund inom  vissa prisspann eller liknande?



#7217

Postad 24 oktober 2021 - 08:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har kört ca 150 mil nu och inga fossil fakturor så långt ögat kan nå då husbilen är avställd med. Kikade och har fått laddat för 96kr än så länge, skaplig låg milkostnad i det fallet. Bara och njuta av den låga kostnaden så länge det går! Grymt nöjd med id3:an än så länge, stora uppdateringen numera inlagd med😊

Redigerat av mcmike, 24 oktober 2021 - 08:57.


#7218

Postad 05 november 2021 - 19:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det råder delade meningar om hur man ska göra med bränslet när man vinterförvarar sin bil.

 

Ena laget säger att man ska tanka fullt för att minska risken för kondens.

Andra laget säger att dagens bensin är av dålig kvalitet och är färskvara så att låta den stå med samma bensin i tanken i 6 månader inte är bra.

 

Sen finns det en del som säger att moderna bilar har plasttankar och att det inte bildas kondens i dessa.

 

Vad säger ni här? ska jag tanka min bil full eller ska jag ha den som det är nu (ca 10 liter) ?

 

Eller gör man en höna av en fjäder? spelar det kanske inte så stor roll oavsett hur man än gör?



#7219

Postad 05 november 2021 - 19:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 955 inlägg
  • 0

Det råder delade meningar om hur man ska göra med bränslet när man vinterförvarar sin bil.

 

Ena laget säger att man ska tanka fullt för att minska risken för kondens.

Andra laget säger att dagens bensin är av dålig kvalitet och är färskvara så att låta den stå med samma bensin i tanken i 6 månader inte är bra.

 

Sen finns det en del som säger att moderna bilar har plasttankar och att det inte bildas kondens i dessa.

 

Vad säger ni här? ska jag tanka min bil full eller ska jag ha den som det är nu (ca 10 liter) ?

 

Eller gör man en höna av en fjäder? spelar det kanske inte så stor roll oavsett hur man än gör?

Det kvittar vad tanken är gjord av, finns där luft i den så kan kondens bildas beroende på temperatur.
 



#7220

Postad 05 november 2021 - 20:00

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det kvittar vad tanken är gjord av, finns där luft i den så kan kondens bildas beroende på temperatur.

Ja det är en av många åsikter. Svårt att veta vem som har rätt 😃

#7221

Postad 05 november 2021 - 20:13

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Hur vinterförvaras den? Stabil, varm, temperatur så borde risken för kondens vara lägre.

#7222

Postad 05 november 2021 - 20:51

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0

Jag tankar fullt men med tanke på att nya bilar inte sällan kan stå mer än ett år innan de säljs med enstaka liter i tanken så borde det egentligen inte vara ett problem.



#7223

Postad 05 november 2021 - 20:56

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 955 inlägg
  • 2

Ja det är en av många åsikter. Svårt att veta vem som har rätt

Det är ingen åsikt utan ett faktum ;)



#7224

Postad 05 november 2021 - 23:01

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
Jag har haft bilar ståendes länge både med full och med tom tank och aldrig stött på några bekymmer

#7225

Postad 05 november 2021 - 23:21

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Det är ingen åsikt utan ett faktum ;)


Uppenbarligen inte 😊

#7226

Postad 06 november 2021 - 00:07

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Uppenbarligen inte

 

Jooo definitivt ett faktum att det bildas kondens, sen om det spelar någon som helst roll om man har en plasttank, DET kan man fundera på, men kondensen är där lik förbannat...

 

Ska ta å köra å tanka upp min Harley inför vintern, den har en gammal hederlig plåttank av jänkekvalitet så det är nog bäst att få så lite kondens som möjligt... =)



#7227

Postad 06 november 2021 - 01:43

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
Bensin är färskvara ja, väldigt mycket så.

Testa tanka på en väldigt populär mack med hög omsättning och därmed färsk bensin och sen nästa gång på en med liten omsättning så kommer du märka av en segare bil. Men alla mackar får ju nytt bränsle ibland så även en enslig mack kan ju ha färsk å ”pigg” bensin.

Att lämna bilen med mycket bensin i är ju då lite stt kasta pengarna i sjön.
Sen ha bensin ståendes ett år är inga problem, haft bilar ståendes mycket längre än så som startar upp utan problem, så länge batteriet är laddat.
Men bensinen blir lite ”slö”.
Så låt dina tio liter vara kvar i.
Om du inte planerar att starta bilen med jämna mellsnrum? Då skulle jag nog ha den på typ halvtank.

#7228

Postad 06 november 2021 - 07:42

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Uppenbarligen inte

Om det skulle ge mindre kondens med plasttank så måste luften och materialet i plasttanken vara varmare än luften och materialet i en plåttank. Om du ställer in två behållare, en i plast och en i metall, halvfyllda med vätska i kylskåpet över natten, är luften och materialet i plastbehållaren varmare då på morgonen? 
 


Redigerat av Buddypresley, 06 november 2021 - 07:51.


#7229

Postad 06 november 2021 - 22:48

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 898 inlägg
  • 0
Har du brand i garaget är det ju bra om tanken är nära tom. Nog en betydligt högre risk än kondensvatten.

#7230

Postad 06 november 2021 - 23:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om det skulle ge mindre kondens med plasttank så måste luften och materialet i plasttanken vara varmare än luften och materialet i en plåttank. Om du ställer in två behållare, en i plast och en i metall, halvfyllda med vätska i kylskåpet över natten, är luften och materialet i plastbehållaren varmare då på morgonen? 
 

you tell me...



#7231

Postad 07 november 2021 - 02:18

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Var skulle kondensen komma ifrån? I ett stängt utrymme (tanken) förstår jag inte var det skulle komma in vatten vilket borde vara en förutsättning. Lika lite förstår jag hur bränslet skulle bli sämre om inget kan avdunsta.

 

Lite källor/länkar tack.



#7232

Postad 07 november 2021 - 03:25

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Var skulle kondensen komma ifrån? I ett stängt utrymme (tanken)


Tanken är inget stängt utrymme. Du har avluftning.

#7233

Postad 07 november 2021 - 09:59

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 0

Var skulle kondensen komma ifrån? I ett stängt utrymme (tanken) förstår jag inte var det skulle komma in vatten vilket borde vara en förutsättning. Lika lite förstår jag hur bränslet skulle bli sämre om inget kan avdunsta.

 

Lite källor/länkar tack.

Det finns vatten i luften som är i tanken. Sen när tanken blir kall så kondenseras vattnet på tankens insida och rinner ner i bensinen.



#7234

Postad 07 november 2021 - 10:04

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Var skulle kondensen komma ifrån? I ett stängt utrymme (tanken) förstår jag inte var det skulle komma in vatten vilket borde vara en förutsättning. Lika lite förstår jag hur bränslet skulle bli sämre om inget kan avdunsta.

Lite källor/länkar tack.


https://www.jdpower....ore-it-goes-bad

Vattnet kommer ju från luftfuktigheten, detta är också skälet till att F1 inte pumpar sina däck med luft.
Sen att bensin tappar prestanda, och det väldigt fort, är väldigt uppenbart om man tankar V-power ibland, för oftast går bilen SÄMRE med det på pappret bättre bensinen!
Detta för att mycket färre tankar v-power å därmed fyller man bilen med sämre bensin än färsk och pigg 98/95.

Kan ju dessutom tipsa om att sådana rengöringsmedel för motorn som man häller i bensinen kan göra väldigt stor skillnad ibland.
Ägde en gammal Bmw E30 325 för massa år sedan som bara gått på landsbygden och för prestandan hade dom tagit bort motorfläkten.
Men sitta i kö i stan utan fläkt gick ju inte så bra så fick sätta tillbaka den, med klart sämre prestanda som resultat, men då jag körde en omgång insprutningsrengöring fick jag tillbaka den prestandan igen! Vart markant skillnad!
Så efter det har jag sett till att ha i en sådan rengöring då och då.
Men hade ju varit kul att ta bort fläkten igen efter det också! 😄

#7235

Postad 07 november 2021 - 18:57

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Tankade husbilen full innan avställning, följer rekommendationerna och vem vet vad dieseln kostar till våren🤣

Redigerat av mcmike, 07 november 2021 - 18:58.


#7236

Postad 07 november 2021 - 19:14

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

  • 1 966 inlägg
  • 0

Andreas

jag har vinterförvarat bilar under många år med både lite och mer bensin i tanken.  Aldrigt märkt av något.



#7237

Postad 07 november 2021 - 19:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Det här med kondens blir väl rimligen inte lika illa i varmgarage?

#7238

Postad 07 november 2021 - 20:06

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Det här med kondens blir väl rimligen inte lika illa i varmgarage?


Jämn temperatur, väl ventilerar så skall det inte vara några problem.

#7239

Postad 07 november 2021 - 22:02

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Det finns vatten i luften som är i tanken. Sen när tanken blir kall så kondenseras vattnet på tankens insida och rinner ner i bensinen.

 

Jo jag förstår förstås att det finns lite vatten i luften som finns i tanken, men är det verkligen så mycket att det kan bli ett problem? För att större mängder kondensvatten ska bildas måste luften omsättas, det är i.a.f. vad jag lärt mig. Några liter luft i tanken  borde som mest innehålla någon milliliter vatten. Är det verkligen ett problem?

 

 

https://www.jdpower....ore-it-goes-bad

Vattnet kommer ju från luftfuktigheten, detta är också skälet till att F1 inte pumpar sina däck med luft.
Sen att bensin tappar prestanda, och det väldigt fort, är väldigt uppenbart om man tankar V-power ibland, för oftast går bilen SÄMRE med det på pappret bättre bensinen!
Detta för att mycket färre tankar v-power å därmed fyller man bilen med sämre bensin än färsk och pigg 98/95.

Kan ju dessutom tipsa om att sådana rengöringsmedel för motorn som man häller i bensinen kan göra väldigt stor skillnad ibland.
Ägde en gammal Bmw E30 325 för massa år sedan som bara gått på landsbygden och för prestandan hade dom tagit bort motorfläkten.
Men sitta i kö i stan utan fläkt gick ju inte så bra så fick sätta tillbaka den, med klart sämre prestanda som resultat, men då jag körde en omgång insprutningsrengöring fick jag tillbaka den prestandan igen! Vart markant skillnad!
Så efter det har jag sett till att ha i en sådan rengöring då och då.
Men hade ju varit kul att ta bort fläkten igen efter det också!

 

Intressant. Jag trodde faktiskt inte att det var något problem att förvara bensin i en dunk (eller tank) om den bara är tät. Baserar detta enbart på att jag fortfarande tankar min bensindrivna gräsklippare med samma bensin som jag fyllde en 5-litersdunk med när jag köpte klipparen för mer än 5 år sedan (jag har inte mer än ca 10 kvm gräs som jag klipper med den efter jag skaffade en robot så det går inte åt så mycket bensin). När jag gjorde en snabbsökning verkar du trots allt ha rätt. Jag får kanske byta ut de ca två literna som är kvar ;)

 

Angående F1 och vad de har i däcken måste jag nog ifrågasätta om du har rätt. Jag är ganska säker på att det har att göra med att andra gaser inte expanderar lika mycket när de blir varma och inte med att luft innehåller vatten. Här säger en snabbsökning att jag har rätt men du får gärna överbevisa mig även här.



#7240

Postad 07 november 2021 - 22:57

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Jo jag förstår förstås att det finns lite vatten i luften som finns i tanken, men är det verkligen så mycket att det kan bli ett problem? För att större mängder kondensvatten ska bildas måste luften omsättas, det är i.a.f. vad jag lärt mig. Några liter luft i tanken borde som mest innehålla någon milliliter vatten. Är det verkligen ett problem?



Intressant. Jag trodde faktiskt inte att det var något problem att förvara bensin i en dunk (eller tank) om den bara är tät. Baserar detta enbart på att jag fortfarande tankar min bensindrivna gräsklippare med samma bensin som jag fyllde en 5-litersdunk med när jag köpte klipparen för mer än 5 år sedan (jag har inte mer än ca 10 kvm gräs som jag klipper med den efter jag skaffade en robot så det går inte åt så mycket bensin). När jag gjorde en snabbsökning verkar du trots allt ha rätt. Jag får kanske byta ut de ca två literna som är kvar ;)

Angående F1 och vad de har i däcken måste jag nog ifrågasätta om du har rätt. Jag är ganska säker på att det har att göra med att andra gaser inte expanderar lika mycket när de blir varma och inte med att luft innehåller vatten. Här säger en snabbsökning att jag har rätt men du får gärna överbevisa mig även här.


Ingen expert på luften i f1 däck, men just osäkerheten med olika luftfuktigehet är åtminstone ett av skälet till att dom kör med annat i däcken.

Sen hur pass mycket sämre bensin blir med tiden vet jag ej, har ännu inte stött på något helt okörbart som stått länge.
Sjukaste exemplet än nog min farfars gamla bil som stod hur många år som helst och när vi till slut sålde den var det en motoringenjör på volvo som köpte den. Å han trixade lite med motorn å tog bort allt möjligt, så det var öppet rakt in, sen lite startgas på det å vips fick han igång den å till slut till och med körde upp den på släpet.
Ja stod med hakan i backen! 😂

#7241

Postad 07 november 2021 - 23:00

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0

Tankade husbilen full innan avställning, följer rekommendationerna och vem vet vad dieseln kostar till våren🤣


Fan! Man kanske skulle ha hoardat medans priset var ”lågt”! 😄

Nä jag är desperat efter elbil nu. Ska kika på ev6 i morgon när den premiärvisas, men polestar 2 single motor är den som ligger bäst till just nu, önskar bara dom hade fått lite mer liv i styrningen

#7242

Postad 08 november 2021 - 08:14

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 091 inlägg
  • 1

Ingen expert på luften i f1 däck, men just osäkerheten med olika luftfuktigehet är åtminstone ett av skälet till att dom kör med annat i däcken.

 

Själv så kör jag med 78% nitrogen i däcken



#7243

Postad 08 november 2021 - 11:05

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0
@Loco
En bränsletank är inte tät, den har en avluftning för att det inte ska bli tryck i den av temperaturskillnader eller vakuum när bränslet sugs ut.

Redigerat av id_t83, 08 november 2021 - 11:05.


#7244

Postad 08 november 2021 - 16:55

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nä jag är desperat efter elbil nu. Ska kika på ev6 i morgon när den premiärvisas, men polestar 2 single motor är den som ligger bäst till just nu, önskar bara dom hade fått lite mer liv i styrningen

Ja det är riktigt najs, har själv börjat vänja mig vid tystnaden nu. Snart åker dubbdäcken på, så då blir det väl ett j.vla liv istället😅 Hur gick det, var du och kikade på Kian?

Redigerat av mcmike, 08 november 2021 - 16:56.


#7245

Postad 09 november 2021 - 21:35

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 1
Behövde mer plats åt familjen och köpte en XC90 från 2018. Luftfjädringen och B&W-ljudet får mig verkligen att se fram emot nästa åktur. Grymt imponerad så här långt!

#7246

Postad 10 november 2021 - 09:39

Herr Kantarell
  • Herr Kantarell
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0

Bokat service på min Volvo V90CC - 20. 4000 mil.

Volvo Orginal service Underhåll står det på specen från Bilia.

 

Byte olja, bränsle och luft filter, mjukvarauppdatering, samt en massa kontrollpunkter. Thats it.

 

8000 spänn! 

 

Rimligt?



#7247

Postad 10 november 2021 - 10:29

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0

Bokat service på min Volvo V90CC - 20. 4000 mil.

Volvo Orginal service Underhåll står det på specen från Bilia.

 

Byte olja, bränsle och luft filter, mjukvarauppdatering, samt en massa kontrollpunkter. Thats it.

 

8000 spänn! 

 

Rimligt?

 

Jag som alltid tyckt min VW-verkstad varit dyr, men det där där låg ju ett par tusen över. Så nej, inte rimligt.



#7248

Postad 10 november 2021 - 11:13

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Ring och fråga hur mycket dom tar för att byta luftfilter. Det kan ju du fixa på 2min. Skruvat t.ex har luftfilter. Ska gå fint att be dom stryka såna saker som luftfiler/kupèfilter.

 

Man kan få billigare service på andre inte orgiala ställen, men det jag gillar med Bilia är ju att dom vet vilka punkter som brukar behöva konstrolleras och dom följer Volvos plan med när man byter bränslefilter/kamrem/bromsvätska osv - det är nog inte alltid säkert att andra ställen följer lika bra.


Redigerat av Demon Slayer, 10 november 2021 - 11:16.


#7249

Postad 10 november 2021 - 18:12

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 1

Bokat service på min Volvo V90CC - 20. 4000 mil.

Volvo Orginal service Underhåll står det på specen från Bilia.

 

Byte olja, bränsle och luft filter, mjukvarauppdatering, samt en massa kontrollpunkter. Thats it.

 

8000 spänn! 

 

Rimligt?

 

har alltid gjort originalservice på min ford och har aldrig betalat mer än 4000kr

vanligt oljebyte samt massa kontrollpunkter kostar inte ens 3000kr

 

SAmma sak med min mustang.

 

Så att Volvo tar 8000kr för en enkel service låter väldigt dyrt.



#7250

Postad 10 november 2021 - 18:18

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Billigt ju. :D

Audi här skulle ta över 11000 och det var inte mkt mer än så som ingick. Sa nej tack...




Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.