Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dolby Atmos?

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 januari 2021 - 01:08

Unregistered1543ca77
  • Unregistered1543ca77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej! Är en amatör som behöver lite råd, då jag är i begrepp att köpa tv i februari/mars. Lutar just nu åt Samsungs QLed eller LGs OLed (65"). Har en Denon AVR-X2200W receiver med (vad jag tror) Dolby Atmos och Dolby Digital-x (nånting). Utöver det har jag en XTZ subbas samt 5 st Anthony Gallo Nucleos Micro-satteliter (ja, en riktig blandning). Hur bör man tänka här, för att få bästa ljud, tex Dolby Atmos (för främst film)? Är Dolby Atmos det bästa gällande tex filmljud? Borde jag byta ut Anthony Gallo-högtalarna och/eller XTZ-basen? Borde man köra på en limpa och bas, funkar XTZ-basen bra till fristående limpa? Som sagt, många frågor, men svårt att hitta rätt... Känns ju också onödigt att inte nyttja Denon-stärkaren... Tackar allra ödmjukast för svar.

#2

Postad 26 januari 2021 - 01:11

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 1
vill du köra Dolby Vision så köp OLED då Samsungs TV inte har stöd för Dolby Vision.

#3

Postad 26 januari 2021 - 19:26

Unregistered1543ca77
  • Unregistered1543ca77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ok, men är Dolby Vision bättre än nåt annat, dvs värt att prioritera?

#4

Postad 26 januari 2021 - 20:20

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 1

Ok, men är Dolby Vision bättre än nåt annat, dvs värt att prioritera?


ja det skulle jag säga...Dolby Vision är vad de flesta streaming tjänster kör.

#5

Postad 26 januari 2021 - 20:58

Turbo-Danne
  • Turbo-Danne
  • Forumräv

  • 716 inlägg
  • 1

ja det skulle jag säga...Dolby Vision är vad de flesta streaming tjänster kör.


Men det är ju lite så att om man inte har TV som stödjer Dolby Vision så blir alla dom filmerna HDR istället. Det är ju inte direkt att man förlorar HDR. Dom flesta filmer och series på dom flesta streaming tjänsterna har jag i HDR istället.

Tex alla Marvel filmer så kör Disney+ HDR10 för mig.

Hade jag haft en TV med DV så hade dessa filmer varit i DV istället.

Eller är jag ute och cyklar nu?

#6

Postad 26 januari 2021 - 21:36

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 1

Men det är ju lite så att om man inte har TV som stödjer Dolby Vision så blir alla dom filmerna HDR istället. Det är ju inte direkt att man förlorar HDR. Dom flesta filmer och series på dom flesta streaming tjänsterna har jag i HDR istället.

Tex alla Marvel filmer så kör Disney+ HDR10 för mig.

Hade jag haft en TV med DV så hade dessa filmer varit i DV istället.

Eller är jag ute och cyklar nu?


jo precis men Dolby Vision är ju snäppet vassare än HDR10,så har man möjlighet att få det så är valet lätt, speciellt när det är en OLED man får.

#7

Postad 27 januari 2021 - 13:53

Unregistered1543ca77
  • Unregistered1543ca77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ok, tack! Och hur borde man tänka gällande ljud då? Vill främst ha filmljud. Har som sagt en Denon-receiver som tydligen kan hantera Dolby TrueHD, DTS-HD MA, DTS:X, Dolby Atmos (5.1.2). Till detta har jag som sagt 5 st Anthony Gallo Nucleos Micro-satteliter och en XTZ subbas. Är det ok setup enl er eller borde man satsa på nån limpa och ev koppla på (tex befintlig bas) och ev fronthögtalare samt ev bakre dito?

#8

Postad 28 januari 2021 - 15:16

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 1

Jag adderade ett par Onkyo SKH-410 högtalare (dom är billiga) och satte dom i taket riktade ner mot lyssningspositionen. Elementet i lådan är vinklat i sig, så man kan placera dom på många olika sätt.

Tyckte det gav en väldigt trevlig "ljudbubbla" när det är Atmoskodat ljud. Filmen "Tenet" har ett väldigt fint Atmos ljudspår.

Har en Pioneer VSX-934 receiver och nu då en 7.1 setup.

 

Har du möjlighet att ha separata högtalare så är min erfarenhet att det är bättre än en limpa.

Har dock testat Bang & Olufsens "limpa" Stage hemma och den var helt otroligt kapabel....



#9

Postad 28 januari 2021 - 16:39

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag adderade ett par Onkyo SKH-410 högtalare (dom är billiga) och satte dom i taket riktade ner mot lyssningspositionen. Elementet i lådan är vinklat i sig, så man kan placera dom på många olika sätt.
Tyckte det gav en väldigt trevlig "ljudbubbla" när det är Atmoskodat ljud. Filmen "Tenet" har ett väldigt fint Atmos ljudspår.
Har en Pioneer VSX-934 receiver och nu då en 7.1 setup.

Har du möjlighet att ha separata högtalare så är min erfarenhet att det är bättre än en limpa.
Har dock testat Bang & Olufsens "limpa" Stage hemma och den var helt otroligt kapabel....


Tenet har, och kommer antagligen aldrig få ett Atmos ljudspår

#10

Postad 28 januari 2021 - 17:12

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Tenet har, och kommer antagligen aldrig få ett Atmos ljudspår

My bad! Det var DTS:X. Så höjdhögtalarna fick iallafall jobba.



#11

Postad 28 januari 2021 - 21:51

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

My bad! Det var DTS:X. Så höjdhögtalarna fick iallafall jobba.


Och du är säker på att det inte är DTS HD 5.1?
Att Nolan skulle ändra sitt sätt att välja ljud design lär intr hända på ett tag 😅
Tror det va ditt Bad en gång till. Du har väl förstärkaren på Neaural X?
Det använde jag själv vid icke "Atmos" filmer

#12

Postad 28 januari 2021 - 22:33

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
@apertif
Nej, förstärkaren väljer baserat på vad som kommer in från källan.

#13

Postad 28 januari 2021 - 22:44

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

@apertif
Nej, förstärkaren väljer baserat på vad som kommer in från källan.


Och du är säker på att det kom ljud ur takhögtalarna. Vet att jag säkert låter dryg. Försöker få fram att Tenet inte använder sig av objektbaserat ljud. Det är 5.1

#14

Postad 28 januari 2021 - 23:00

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Tenet: Steelbook - 4K Ultra HD Blu-ray
Denna utgåva har dolby atmos

#15

Postad 28 januari 2021 - 23:42

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Tenet: Steelbook - 4K Ultra HD Blu-ray
Denna utgåva har dolby atmos


Haha...Hade blivit hur glad som helst om alla Nolan filmerna fått "uppgraderade" soundtracks. Men känns som att det är tryckfel på omslagen. Hoppas jag har fel. Galet tveksamt

#16

Postad 29 januari 2021 - 08:30

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Jag vet inte hur de är i realiteten

#17

Postad 29 januari 2021 - 09:07

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Haha...Hade blivit hur glad som helst om alla Nolan filmerna fått "uppgraderade" soundtracks. Men känns som att det är tryckfel på omslagen. Hoppas jag har fel. Galet tveksamt

Jag instämmer, vad jag vet så kör inte Nolan med Atmos.

Likadant med 3D när det var stort så körde inte han med det, Nolan är Nolan. Går sin egen väg.



#18

Postad 29 januari 2021 - 11:43

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0

Mediainfo säger att Tenet kör DTS XLL vilket är DTS HD Master Audio. DTS:X anges i mediainfo som "DTS XLL X" så det är inte objektbaserat ljud i denna film/utgåva.



#19

Postad 29 januari 2021 - 13:07

Unregistered1543ca77
  • Unregistered1543ca77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Så, en (möjligtvis korkad) följdfråga blir då: om jag som sagt har en (Denon) förstärkare som kan hantera Dolby TrueHD, DTS-HD MA, DTS:X och Dolby Atmos, så spelar det ingen roll om jag har en TV eller inte som kan hantera tex Dolby Atmos?

 

Allt hänger (bara) på vad källan/filmen skickar för signal? Om filmen har Dolby Atmos-spår och förstärkaren kan hantera Dolby Atmos, så BLIR det Dolby Atmos ut (även om inte själva TV:n har det)? Sen vet jag ju inte vilket ljudformat som är det bästa, heller...

 

Så mitt dilemma kvarstår lite, dvs svårt att välja. Vill ha ut så mycket som möjligt innan inköp av TV och ev ljud (duh). Välja Dolby Vision-TV eller inte, OLED eller QLED, Sony, Philips, LG, Samsung...

Till saken hör, att det rum TV:n kommer att stå i släpper in ganska mycket ljus, så vill egentligen ha så lite reflexer som möjligt på skärmen.

 

Jag sa ju det, jag är en amatör och nybörjare på detta... ;-)



#20

Postad 29 januari 2021 - 16:09

Gilgamesh1
  • Gilgamesh1
  • Lärjunge

  • 268 inlägg
  • 1
KÖP LG OLED!

Redigerat av Gilgamesh1, 29 januari 2021 - 16:09.


#21

Postad 13 februari 2021 - 10:28

Unregistered1543ca77
  • Unregistered1543ca77
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Japp, det blir nog en LG oled 65" (GX)... alternativet är en Sony AG9

#22

Postad 22 februari 2021 - 09:09

Swehiort
  • Swehiort
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0

Och du är säker på att det kom ljud ur takhögtalarna. Vet att jag säkert låter dryg. Försöker få fram att Tenet inte använder sig av objektbaserat ljud. Det är 5.1

Ingen fara. Låter inte dryg  :)

Har googlat runt och filmen har helt klart inte Atmos. Min förstärkare signalerar DTS-X och jag får helt klart ut ljud ur höjdhögtalarna. Kanske är förstärkaren som kirrar det då antar jag....  :unsure:   Oavsett så fick jag en bra ljudupplevelse till en ganska knepig rulle.  :P  



#23

Postad 08 april 2021 - 09:31

Cinemagic2016
  • Cinemagic2016
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0

Har också Denon AVR-X2200W och har aldrig kunna valt Dolby atmos även fast filmen har det, kan endast välja Neural:X och har alltid tänkt att det ska vara så men det kanske är fel. Försöker med olika inställningar men det blir ingen skillnad. Är Dolby Atmos & Neural:X samma sak typ? (dum fråga såklart..)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.