Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpråd - Högtalare för stereo upp till 5000

639 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
JBL Studio 230 (Surroundhögtalare) 1 8 (2) Inga priser

#151

Postad 07 september 2010 - 18:36

Malbo
  • Malbo
  • Lärjunge

  • 260 inlägg
  • 0
Riktigt bra pris på DM685 nu!


#152

Postad 08 september 2010 - 06:52

GalenManet
  • GalenManet
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Vart ska du använda dom och till vilken slags musik?


Jag ska ha dem i ett litet rum för tillfället, förmodligen flyttar jag ut dem i ett större rum senare :)
Men mest är det rock och sen kanske techno på något hörn.

#153

Postad 08 september 2010 - 07:41

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Jag ska ha dem i ett litet rum för tillfället, förmodligen flyttar jag ut dem i ett större rum senare :)
Men mest är det rock och sen kanske techno på något hörn.


Kan hända att Dynamite passar dig bättre isåfall.

#154

Postad 08 oktober 2010 - 21:32

SalkinA
  • SalkinA
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0
http://www.electroni...y/C336BK/1.html

Varför kan vi inte ha sådana priser i Sverige, mindre än hälften av vad man får betala här.

#155

Postad 08 oktober 2010 - 21:38

Linkanman
  • Linkanman
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

http://www.electroni...y/C336BK/1.html

Varför kan vi inte ha sådana priser i Sverige, mindre än hälften av vad man får betala här.


Är inte det där för EN högtalare??? Jag hoppas det för jag har precis köpt ett par Classia golvare. Får dem nästa vecka. Men jag gav ett helt annat pris :D

#156

Postad 08 oktober 2010 - 21:55

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

http://www.electroni...y/C336BK/1.html

Varför kan vi inte ha sådana priser i Sverige, mindre än hälften av vad man får betala här.


WOW vilket pris!

#157

Postad 09 oktober 2010 - 00:08

SalkinA
  • SalkinA
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Är inte det där för EN högtalare??? Jag hoppas det för jag har precis köpt ett par Classia golvare. Får dem nästa vecka. Men jag gav ett helt annat pris :D


Jo, det är per styck men det räknade jag på, priset för 2st. blir ändå äckligt billigt.

Och de verkar ju vara riktigt bra vad jag förstått så du blir säkert nöjd.

Redigerat av SalkinA, 09 oktober 2010 - 00:13.


#158

Postad 11 oktober 2010 - 17:00

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

  • 1 819 inlägg
  • 0
Behöver tips. Ska köpa högtalare till datorn. Förslagvis stativare. Ska drivas med en liten Topping T-amp på specade 2x25W, om man nu ska tro allt man läser.

Behöver förslag.

Redigerat av twebbas, 16 oktober 2010 - 19:22.


#159

Postad 16 oktober 2010 - 16:34

DasErdbeerkuchen
  • DasErdbeerkuchen
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej. Jag är helt ny, både vad det gäller ljud och på forumet, och skulle gärna ta emot lite åsikter.

Jag har tänkt köpa ett litet system (2.0 eller 2.1 beroende på vad som behövs) till min lägenhet, rummet de ska stå i är ungefär 24 kvadratmeter. Självklart är min budget tajt också, studerande som jag är, på plussidan är att jag är van vid tvns inbyggda ljud, så vad som helst borde bli bättre.
Några funktioner är dock viktiga och krävs från mig. Förstärkaren måste klara av HDMI in/ut för filmvisning via dator och tv-ljudet ska gå till högtalare (fungerar via digital optisk ut från tvn om jag fattat rätt?).

Det jag har tänk att köpa är en Onkyo TX-SR308 och 1 par Dynavoice Challenger S-5 EX med totalpris på 3500:- Är detta något som kan fungera och låta någorlunda bra för priset. Kommer det vara tillräckligt för rummet? Borde jag lägga till en sub? Kan jag då satsa på mindre satelliter? Har jag postat i rätt forumtråd? :blink:

Tack på förhand. /Jonas

#160

Postad 17 oktober 2010 - 09:46

Unregistered1fcf756c
  • Unregistered1fcf756c
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Själv skulle jag nog sätta till en sub för sateliterna går inte specielt djupt.Eller så satsar du på ett par högtalare som går lite djupare.Själv har ja ett par Audio Pro Evidence e.3 som låter jätte bra och går rätt djupt(35hz).Med Challenger s-5 kan det låta lite klent, du hör säkert på musik en hel del lika som jag och då tycker jag att det är ett måste med bra bas.Om du köper en sub kan du säkert satsa på lite mindre sateliter. Hoppas det här hjälper dig med köpet :blink:

Redigerat av Unregistered1fcf756c, 17 oktober 2010 - 09:51.


#161

Postad 17 oktober 2010 - 18:33

DasErdbeerkuchen
  • DasErdbeerkuchen
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Aha! Tack för svar, jag kan som sagt inte mycket alls, så det uppskattas!
Jag kommer använda det både till film och musik, så visst vore det bra med bas, jag chansade på att Challanger hade lite bas då de var en storlek större.

Då skulle jag kunna köpa Proson sat 41 eller Dynavoice S-4 tillsammans med en Rumble S-8 eller Magic sub 8. Vilken kombo skulle ni rekomendera? Eller ska jag satsa på ett 5.1-system med sat 31? Hittade ett prisvärt paket på det (men då blir detta kanske lite fel tråd).

Och finns det några invändningar på förstärkaren?

Redigerat av DasErdbeerkuchen, 18 oktober 2010 - 13:06.


#162

Postad 18 oktober 2010 - 16:37

Unregistered1fcf756c
  • Unregistered1fcf756c
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0

Aha! Tack för svar, jag kan som sagt inte mycket alls, så det uppskattas!
Jag kommer använda det både till film och musik, så visst vore det bra med bas, jag chansade på att Challanger hade lite bas då de var en storlek större.

Då skulle jag kunna köpa Proson sat 41 eller Dynavoice S-4 tillsammans med en Rumble S-8 eller Magic sub 8. Vilken kombo skulle ni rekomendera? Eller ska jag satsa på ett 5.1-system med sat 31? Hittade ett prisvärt paket på det (men då blir detta kanske lite fel tråd).

Och finns det några invändningar på förstärkaren?

Jag skulle köra me Dynavoice S-4 och Magic sub-8 eller kanske en XTZ 9 W8.16, den är i samma prisklass och verkar ganska bra och populär.De va typ allt, om du ennu inte är säker så posta en ny tråd så får du säkert fler svar :)

#163

Postad 23 oktober 2010 - 12:42

ariskbg
  • ariskbg
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Hej. Jag är helt ny, både vad det gäller ljud och på forumet, och skulle gärna ta emot lite åsikter.

Jag har tänkt köpa ett litet system (2.0 eller 2.1 beroende på vad som behövs) till min lägenhet, rummet de ska stå i är ungefär 24 kvadratmeter. Självklart är min budget tajt också, studerande som jag är, på plussidan är att jag är van vid tvns inbyggda ljud, så vad som helst borde bli bättre.
Några funktioner är dock viktiga och krävs från mig. Förstärkaren måste klara av HDMI in/ut för filmvisning via dator och tv-ljudet ska gå till högtalare (fungerar via digital optisk ut från tvn om jag fattat rätt?).

Det jag har tänk att köpa är en Onkyo TX-SR308 och 1 par Dynavoice Challenger S-5 EX med totalpris på 3500:- Är detta något som kan fungera och låta någorlunda bra för priset. Kommer det vara tillräckligt för rummet? Borde jag lägga till en sub? Kan jag då satsa på mindre satelliter? Har jag postat i rätt forumtråd? :)

Tack på förhand. /Jonas


Tja!

S 5:an kan kanske bli lite tunn utan sub.F-5 EX, golvaren då? Stärkaren är det dock inget fel på. Jag har föregångaren, 307.
mvh..Ari

#164

Postad 26 oktober 2010 - 23:18

JensN
  • JensN
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hallå,

Jag planerar att uppgradera ljudet i min studentlägenhet (c:a 15 kvadrat) och har kollat runt lite på forumet och på lite nätbutiker efter nya högtalare, men jag känner att jag blir mer konfunderad ju mer jag läser.

Jag tänkte koppla högtalarna till datorn, och lyssna mest på klassisk rock, men även lite film och diverse annan musik.

Så jag har lite frågor,

  • Jag har just nu kopplat datorn (integrerat ljud) till en HK440 VXi-förstärkare från tidigt 90-tal. Om jag köper nya högtalare, bör jag även upgradera dessa?
  • Vad bör jag leta efter i ett par högtalare?
  • Om jag har en budget på c:a 3000kr, finns det några modeller som är mer prisvärda än andra?

Tack på förhand!

#165

Postad 04 november 2010 - 20:33

Il_Fenomeno
  • Il_Fenomeno
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag är inte speciellt bra på teknik men undrar vad som är bättre som fronthögtalare, stora som står på golvet eller mindre på stativ? Hört att det blir renare ljud ifrån midra högtalare.

#166

Postad 23 november 2010 - 13:55

Nizzle
  • Nizzle
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hallå folkens!

Är i startgroparna med att köpa ett par högtalare (helst golv), stärkare och en sub.

Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Onkyo TX-SR308 eller är det fel eller nått jag behöver veta? Verkade nämligen ha allt jag behöver när jag skall koppla in alla prylar.

Ni får gärna komma med förslag på vad jag kan köpa, de högtalarna som slog mig först var Dynavoice Magic F-6 EX med kompletterande sub.

Förslag på sub ger stjärnor i kanten :)

#167

Postad 26 november 2010 - 20:49

Crisalide
  • Crisalide
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Hallå folkens!

Är i startgroparna med att köpa ett par högtalare (helst golv), stärkare och en sub.

Har mer eller mindre bestämt mig för att köpa Onkyo TX-SR308 eller är det fel eller nått jag behöver veta? Verkade nämligen ha allt jag behöver när jag skall koppla in alla prylar.

Ni får gärna komma med förslag på vad jag kan köpa, de högtalarna som slog mig först var Dynavoice Magic F-6 EX med kompletterande sub.

Förslag på sub ger stjärnor i kanten :)


Dynavoice Magic F-6 EX tycker jag verkligen inte du ska köpa, spelade de tillsammans med Advance Acoustic MAP-303. Ljudbilden var platt och diskanten var skarp och sedan gick diskanten sönder i ena högtalaren (efter bara några veckor).

#168

Postad 12 december 2010 - 15:40

Xacken
  • Xacken
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Tjenare!

Är sugen på bättre högtalare till datorn sitter just nu med ett 5.1 Creative Inspire P850 och det inbyggda ljudkortet till datorn. Har spanat in Audoengine 2 http://www.inet.se/a...dioengine-2-vit som fått bra i tester tror ni det blir något lyft att byta till dom?
Kommer spelas allt från hiphop till klassisk rock ur dom.

Bör jag skaffa ett bättre ljudkort eller något annat extra för att få ur mer kräm ur dom? Budgeten är lite begränsad skulle gärna vilja komma undan med mindre än 2000.

#169

Postad 13 december 2010 - 21:11

mpeterson
  • mpeterson
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Vad tor ni om dessa högtalare tillsammans med ett AK1-ljudkort för produktion, musiklyssnande och dj:ande för en sovrumsamatör som mig? Skulle ni satsa på andra monitorer för bekvämt ljud? Skulle ni satsa på ljudkort av samma märke?



#170

Postad 13 december 2010 - 23:39

Oliviro
  • Oliviro
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hejhej, söker hjälp här i tråden då jag skall köpa ett par stativhögtalare i prisklassen 2-3000 kr. Förstärkaren jag planerar att köpa i samband med högtalarna är Yamaha a-s500 ( http://www.audioaffa...er/product_4579 ).

Jag har tittat på Dynavoice DM-5, som fått ganska bra betyg av de flesta men de ligger ganska lågt i budgeten och undrar om jag inte kan få något bättre för en tusenlapp mer. Musiken jag spelar är väldigt mycket akustiskt och jag är ganska allergisk mot mycket bas. Fråga gärna mer om ni undrar något!
Har även tittat in Monitor Audio BX2, men motiverar verkligen dessa 1500kr extra?
MVH

Redigerat av Oliviro, 13 december 2010 - 23:41.


#171

Postad 15 december 2010 - 10:37

Karocko
  • Karocko
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej, jag är också ute efter stativare runt 2 000 kr.

Har också funderat en del på Dynavoice DM-5, verkar rätt trevliga. Men kollar också begagnat efter B&W 602.
Lyssnar mest på rockmusik, min största fråga är väl egentligen om man får ut bra ljud ur dessa med en NAD 3020 elr 3240 PE?

Borde väl funka ganska bra antar jag?

#172

Postad 15 december 2010 - 19:44

Olipheus
  • Olipheus
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
First time poster här!

Jag har letat runt länge nu efter högtalare och förstärkare för sisådär 15.000:- och tänkte att det är bäst man frågar experter innan man spikar en beställning. Tyvärr bor jag ute i bushen så det är inte lätt att hitta ställen att provlyssna på så jag går på nästan vad som helst B)

De två olika högtalarna jag tittat på är DALI's Concept 10 och Monitor Audio RX6.

För att driva har jag tänkt mig en Harman/Kardon förstärkare. HK 980 ligger rätt i prisklass, men jag är inte alls insatt i vad som är bra nu för tiden...

Finns det några andra jag bör titta på? Vill undvika subwoofer i största möjliga mån, så golvare är väl enda vägen antar jag.

Alla tips, erfarenheter och åsikter emottages med största entusiasm! :ph34r:

#173

Postad 15 december 2010 - 22:33

spleendid
  • spleendid
  • Användare

  • 210 inlägg
  • 0
Mors,

Behöver också vägledning vad gäller högtalarköp. Om det nu överhuvudtaget är ett par högtalare jag borde satsa på.

Det var ett bra tag sedan jag hängde i knutarna och har glömt det mesta.

Jag är alltså ute efter något som funkar till musik i vardagsrummet. Jag funderar på att kombinera detta med surroundljud för filmupplevelsen men är osäker på om musiken upplevs sämre som surround än med bara ett par högtalare. Vad säger ni? Påverkar det musikupplevelsen, som alltså är prio 1. Kollar sällan film ändå.

Jag har ingenting att bygga på, d.v.s. ingen förstärkare. Däremot har jag följande bas: http://www.logitech....ers/devices/231 - Men frågan är om den går att koppla till någon förstärkare.

Har ungefär 5000 att spendera på detta. Är det ett absolut måste med en förstärkare/receiver också om jag bara köper ett par högtalare eller går det att klara sig utan? Stativhögtalare eller vägghögtalare gör nog detsamma. Jag vill ha bäst ljud för pengarna.

Om jag behöver en förstärkare, hur mycket bör jag lägga på en sådan? Blir det 1000 kr förstärkare och 4000 högtalare eller är bättre att jag lägger 2500 förstärkare och 2500 högtalare?

T-t-t-tusen tack!

#174

Postad 17 december 2010 - 17:04

Människor
  • Människor
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hej! Skulle vilja ha tips på de "bästa" begagnade(eller nya!) högtalarna till en Edison 60.

#175

Postad 17 december 2010 - 17:49

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
B&W 683, lite över budjet. även RX8
Det är de 2 jag väljer mellan =)

First time poster här!

Jag har letat runt länge nu efter högtalare och förstärkare för sisådär 15.000:- och tänkte att det är bäst man frågar experter innan man spikar en beställning. Tyvärr bor jag ute i bushen så det är inte lätt att hitta ställen att provlyssna på så jag går på nästan vad som helst :lol:

De två olika högtalarna jag tittat på är DALI's Concept 10 och Monitor Audio RX6.

För att driva har jag tänkt mig en Harman/Kardon förstärkare. HK 980 ligger rätt i prisklass, men jag är inte alls insatt i vad som är bra nu för tiden...

Finns det några andra jag bör titta på? Vill undvika subwoofer i största möjliga mån, så golvare är väl enda vägen antar jag.

Alla tips, erfarenheter och åsikter emottages med största entusiasm! :)



#176

Postad 18 december 2010 - 16:44

Unregistered646d6779
  • Unregistered646d6779
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Vad tror ni om ett par Yamaha Ns-555 (för; 3222kr).
Låter det som ett bra alternativ eller har ni andra förslag kring 3000kr?

Tänkte driva dom med antingen:

Yamaha RX-V467
http://www.fynda.se/...php?prodid=4112
- eller -
Onkyo TX-SR508
http://www.elgigante...eiver?scid=1698

Vilken skulle ni valt, och varför? Har inte så bra koll så vore roligt med era åsikter.

#177

Postad 26 december 2010 - 15:58

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
hej!

jag har börjat spara till dessa skönheter:

högtalarna

jag har varit och prov-lyssnat och dem hade tung bas och satelliterna lät riktigt bra.
men nu e det så att min kompis säger att man kan köpa delarna till högtalare, och få nästan samma prestanda bara att ungefär 1500kr billigare. Men jag tvivlar på det för att jag har aldrig byggt högtalare själv. Nånting kan gå snett och jag kanske inte får det jag väntat mig.
så vad tycker ni experter? borde jag satsa på dessa skönheter, lr köpa delar från någon amerikansk hemsida?

#178

Postad 26 december 2010 - 18:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

hej!

jag har börjat spara till dessa skönheter:

högtalarna

jag har varit och prov-lyssnat och dem hade tung bas och satelliterna lät riktigt bra.
men nu e det så att min kompis säger att man kan köpa delarna till högtalare, och få nästan samma prestanda bara att ungefär 1500kr billigare. Men jag tvivlar på det för att jag har aldrig byggt högtalare själv. Nånting kan gå snett och jag kanske inte får det jag väntat mig.
så vad tycker ni experter? borde jag satsa på dessa skönheter, lr köpa delar från någon amerikansk hemsida?


INTE Billebro. Läs omdömen på prisjakt.
Satsa på JBL, Wharfedale eller liknande när det gäller PA-anläggningar.

Någon annan PA-kunnig kanske kan hjälpa dig mer med detta, PA är inte mitt huvudområde om man säger så :)

#179

Postad 26 december 2010 - 19:23

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

INTE Billebro. Läs omdömen på prisjakt.
Satsa på JBL, Wharfedale eller liknande när det gäller PA-anläggningar.

Någon annan PA-kunnig kanske kan hjälpa dig mer med detta, PA är inte mitt huvudområde om man säger så :)


jo men märket är ju reloop och inte billebro :(

#180

Postad 26 december 2010 - 19:25

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

jo men märket är ju reloop och inte billebro :)


Billebro är inget bra företag...
Vad ska du använda högtalarna till?

#181

Postad 26 december 2010 - 19:30

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Billebro är inget bra företag...
Vad ska du använda högtalarna till?

Tänkte sätta dem i mitt lilla rum, och sen dra dem runt på olika fester :)

#182

Postad 26 december 2010 - 19:38

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

Tänkte sätta dem i mitt lilla rum, och sen dra dem runt på olika fester :)


Dum idé att ha PA-grejor i ett litet rum. Kanske du ska kolla på två separata anläggningar?

#183

Postad 26 december 2010 - 19:43

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Dum idé att ha PA-grejor i ett litet rum. Kanske du ska kolla på två separata anläggningar?


det e just det alla säger... men jag vill ha högt ljud som mördar och en bas som väcker grannar :)

#184

Postad 26 december 2010 - 19:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

det e just det alla säger... men jag vill ha högt ljud som mördar och en bas som väcker grannar :P


Du kommer rätt så långt med "vanliga" högtalare. Dynavoice M-65 klarar av att spela riktigt högt. Vill du spela ännu högre så hitta ett par Olle Mirsch OM-61 begagnat. Då borde basen räcka till också ;)
Ingen av dom högtalarna jag nämnde är speciellt svårdrivna, men dom föredrar helt klart en strömstark förstärkare.

#185

Postad 26 december 2010 - 19:52

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Du kommer rätt så långt med "vanliga" högtalare. Dynavoice M-65 klarar av att spela riktigt högt. Vill du spela ännu högre så hitta ett par Olle Mirsch OM-61 begagnat. Då borde basen räcka till också ;)
Ingen av dom högtalarna jag nämnde är speciellt svårdrivna, men dom föredrar helt klart en strömstark förstärkare.

men nu kommer vi ganska offtopic av min fråga :P

#186

Postad 26 december 2010 - 19:54

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

men nu kommer vi ganska offtopic av min fråga ;)


Tycker jag inte. Dumt att köpa en dålig PA-anläggning från Billebro till ett litet rum.
Ska du ändå ha PA så ska du kolla på JBL eller Wharfedale.
Och jag tror att du inte kommer att behöva PA heller. Tänk på hörseln.

Vad har du haft för anläggningar tidigare?

#187

Postad 26 december 2010 - 20:03

huruvida
  • huruvida
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tycker jag inte. Dumt att köpa en dålig PA-anläggning från Billebro till ett litet rum.
Ska du ändå ha PA så ska du kolla på JBL eller Wharfedale.
Och jag tror att du inte kommer att behöva PA heller. Tänk på hörseln.

Vad har du haft för anläggningar tidigare?

för stunden har jag precis JBL datorhögtalare:
https://www.prisjakt...ukt.php?o=44555

låter bra, också med dem små satelliterna men ändå inte nöjd med basen...

för att du ska veta hur jag vill ha det har jag hittat en liten film oms beskriver det ganska bra .. x) fast detta är billbro och sånt vill jag inte ha...
http://www.youtube.c...feature=related

Redigerat av huruvida, 26 december 2010 - 20:04.


#188

Postad 26 december 2010 - 20:47

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

  • 1 376 inlägg
  • 0

för stunden har jag precis JBL datorhögtalare:
https://www.prisjakt...ukt.php?o=44555

låter bra, också med dem små satelliterna men ändå inte nöjd med basen...

för att du ska veta hur jag vill ha det har jag hittat en liten film oms beskriver det ganska bra .. x) fast detta är billbro och sånt vill jag inte ha...
http://www.youtube.c...feature=related


Usch vad jag kan tänka mig att det där låter skit.
Är det bastryck du är ute efter så kolla efter att bygga eget tappat horn. Stort brutalt och ett ###### bastryck. Sedan har du några JBL eller Wharfedale toppar till det isåfall.
Eftersom du vill spela högt så är ju ett stort horn rätt så fint...

Dessutom så kan du räkna med att dom där Billebro grejorna och andra PA-saker inte går djupt i basen. I PA-sammanhang brukar man dela vid 30-35hz har jag för mig.

Googla runt lite på Tapped Horn, eller skriv ett inlägg på www.diyaudio.com

#189

Postad 02 januari 2011 - 19:20

Jon9494
  • Jon9494
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej! är ny på forumet och hoppas att jag har postat rätt.

Det är så att jag vill köpa nya högtalare till min förstärkare då mina är väldigt dåliga.
Det är 8-16 ohm på förstärkaren om jag inte minns fel.

Jag hade tänkt att köpa en högtalarbyggsats för att spara lite pengar.

Jag har kollat på ljudia.se och hifikit.se och hittat några som jag tycker verkar bra:

http://www.ljudia.se...it-2800-p78117/

http://www.hifikit.se/index.php?id=42

http://www.hifikit.se/index.php?id=32

http://www.hifikit.se/index.php?id=67

Mina frågor är:

Vilken av dom högtalarna är mest prisvärd? Min budget ligger på max 2000 kr.

Finns det några andra sidor som säljer högtalarbyggsatser som är bra?

Inlägget kanske blev lite konstigt men jag hoppas att ni fattar.
Jag behöver helt enkelt köpråd av er :)

#190

Postad 03 januari 2011 - 16:29

spejlfe
  • spejlfe
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

dags att uppgradera! kan väl börja med att säga att jag nu har ett högtalare + en förstärkare som jag faktiskt tyckt lätt mycket bra, så är kanske inte så känsligt vad det gäller ljudfronten :P Förstärkaren kommer stanna kvar då jag har låg budget. kopplad till dator för musik, fest, spel och film (på 42" are)

Har själv tittat runt lite och kan inte säga att jag blivit så mycket klokare men har iaf lite olika alternativ. Målet är att få bäst ljudför pengarna.

1. Dynavoice Magic F-6 eller Dynavoice Magic F-6 EX (värt prisskillnaden?) + Proson Sub 10P . Är det nått att ha? frågar speciellt om basen som jag inte kan hitta några omdömen på.

2. Dynavoice Challenger M-65 EX stora fördelar över Magic f-6? då utan sub (eller ja isåfall med den från mitt gamla system)

3. Z-5500 Verkar vara lite blandade känslor runt detta system men känns lätt, lite plug&play och antagligen ett stort lyft iaf. + att jag då får två separata system.

4. 4e alternativet skulle väl vara att köpa beg. får antagligen mer för pengarna men enligt mig är det rätt jobbigt (är 17 så har inte bil = svårt att få hem sakerna)

Jo men det va nog allt! kom gärna med egna förslag om det finns bättre för liknande pengar :) Tack!

Redigerat av spejlfe, 04 januari 2011 - 17:30.


#191

Postad 04 januari 2011 - 22:32

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

3. Z-5500 Verkar vara lite blandade känslor runt detta system men känns lätt, lite plug&play och antagligen ett stort lyft iaf. + att jag då får två separata system.


Gör dig själv & världen en tjänst genom att inte köpa 5500, så många som köpte det till överpris på mediamarkts "rea" och sen har haft problem med att koppla in det som dom vill.. visst mycket inkompetens kanske men iaf.

#192

Postad 04 januari 2011 - 22:51

spejlfe
  • spejlfe
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Gör dig själv & världen en tjänst genom att inte köpa 5500, så många som köpte det till överpris på mediamarkts "rea" och sen har haft problem med att koppla in det som dom vill.. visst mycket inkompetens kanske men iaf.


överpris? vara bara någon vecka sedan det var nere på 1,5k nytt, är väl svårt att få nått liknande för det priset :)
Men ska lyda ditt råd att avstå, 5500an får va kvar som en nödlösning :lol:

Vad tror du om dom andra högtalarna då?

#193

Postad 05 januari 2011 - 00:46

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

överpris? vara bara någon vecka sedan det var nere på 1,5k nytt, är väl svårt att få nått liknande för det priset :)
Men ska lyda ditt råd att avstå, 5500an får va kvar som en nödlösning :lol:

Vad tror du om dom andra högtalarna då?


Vore inte DF-6 bästa valet sett till papperssiffrorna?

http://www.fynda.se/...php?prodid=3774

"
Specifikationer:
Lådkonstruktion:
1 st frammåtriktat basreflexrör
1 st bakåtriktat basreflexrör (Pluggat från start)
Guldplätterad Bi-wiring terminal med X-change
Mycket stabilt kabinett med dubbla extra bafflar

Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
5,25-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar

Impendans:
6 ohm

Frekvensområde:
25 - 32.000 Hz (- 3 dB)

Känslighet:
94 db

Max Effekt:
250 W

Storlek (H x B x D):
1100 x 222 x 400 mm

Vikt:
24,4 kg/st
"

#194

Postad 05 januari 2011 - 18:26

spejlfe
  • spejlfe
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Vore inte DF-6 bästa valet sett till papperssiffrorna?

http://www.fynda.se/...php?prodid=3774

"
Specifikationer:
Lådkonstruktion:
1 st frammåtriktat basreflexrör
1 st bakåtriktat basreflexrör (Pluggat från start)
Guldplätterad Bi-wiring terminal med X-change
Mycket stabilt kabinett med dubbla extra bafflar

Element:
1 x Band-diskant
1 x Softdome-diskant
5,25-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar
2 x 6,5-tums basar i 'Bullet-proof'-kelvar

Impendans:
6 ohm

Frekvensområde:
25 - 32.000 Hz (- 3 dB)

Känslighet:
94 db

Max Effekt:
250 W

Storlek (H x B x D):
1100 x 222 x 400 mm

Vikt:
24,4 kg/st
"


lite dyrare än jag tänkt mig dock :unsure:
du har ingen input på dom förslagen jag gav? ;)

#195

Postad 05 januari 2011 - 20:48

Apachez
  • Apachez
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0
Nej tyvärr, köpte själv Canton 490.2 för en månad sedan som julklapp åt mig själv som jag är nöjd med :P

#196

Postad 10 januari 2011 - 11:53

CBRDea
  • CBRDea
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Hur kommer det sig att Infinity Primus aldrig omtalas i denna tråd? De har ju varit testvinnare ett flertal gånger i pressen och de låter kalas för de pengar som de kostar. Går fortfarande att få tag i på flera ställen.

#197

Postad 10 januari 2011 - 11:55

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0

Hur kommer det sig att Infinity Primus aldrig omtalas i denna tråd? De har ju varit testvinnare ett flertal gånger i pressen och de låter kalas för de pengar som de kostar. Går fortfarande att få tag i på flera ställen.

Det finns många testvinnare, men inte så många bra produkter. :(

#198

Postad 10 januari 2011 - 14:00

zyxiscrazy
  • zyxiscrazy
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej!

dags att uppgradera! kan väl börja med att säga att jag nu har ett högtalare + en förstärkare som jag faktiskt tyckt lätt mycket bra, så är kanske inte så känsligt vad det gäller ljudfronten :D Förstärkaren kommer stanna kvar då jag har låg budget. kopplad till dator för musik, fest, spel och film (på 42" are)

Har själv tittat runt lite och kan inte säga att jag blivit så mycket klokare men har iaf lite olika alternativ. Målet är att få bäst ljudför pengarna.

1. Dynavoice Magic F-6 eller Dynavoice Magic F-6 EX (värt prisskillnaden?) + Proson Sub 10P . Är det nått att ha? frågar speciellt om basen som jag inte kan hitta några omdömen på.

2. Dynavoice Challenger M-65 EX stora fördelar över Magic f-6? då utan sub (eller ja isåfall med den från mitt gamla system)

3. Z-5500 Verkar vara lite blandade känslor runt detta system men känns lätt, lite plug&play och antagligen ett stort lyft iaf. + att jag då får två separata system.

4. 4e alternativet skulle väl vara att köpa beg. får antagligen mer för pengarna men enligt mig är det rätt jobbigt (är 17 så har inte bil = svårt att få hem sakerna)

Jo men det va nog allt! kom gärna med egna förslag om det finns bättre för liknande pengar :( Tack!



Jag hade precis samma fundering som dig ang. om jag skulle köpa Magic F6 med Sub eller M65 utan. Jag åkte ner till Fynda och lyssnade och jag kan garantera att M65 är värd varenda krona i skillnad. Klasskillnad på hur ljudet låter! Kör just nu helt utan sub, har M65 som front och tillhörande Centerhögtalare och använder systemet med en Yamaha 665. Är ruggigt nöjd.

Basen känns ändå rejält i mitt rum och det finns också goda möjligheterna att justera ljudet i högtalarna med medföljande Basfilter samt "diskantbygel".

Använder det mest till PS3 samt kolla film. Så står valet mellan Magic med sub eller M65 utan så rekommenderar jag dig det sistnämnda. Dessutom kan du alltid komplettera med Sub senare.

#199

Postad 18 januari 2011 - 01:40

GarfieldPower
  • GarfieldPower
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0
Testar att skriva här då det inte verkar vara så mycket aktivitet i Canton tråden.

Jag funderar starkt på GLE 430 men innan jag slår till så har jag ett par frågor.

Hur står sig dessa mot bland annat:

MA BX1/BX2/BR2, Yamaha NS-333, AudioPro Black Pearl V.2 och XTZ 93.23.

Hur pass stor skillnad är det mellan 430 och 420/410, är 430 värd sitt pris ?

Såg att det pratades om import, säg att jag köper dessa via Elektrowelt24, kommer då frakten att ligga på 1200kr ?
1KG = 18.00 euro (högtalarna väger 6,7KG), då är det definitiv inte värd det även om högtalarna kostar 120E.

Finns det andra högtalare som kan matcha/är bättre än dessa för samma pris ?

Är det så stor skillnad mellan v2 och v1 att det är värt att gå upp till v2 ?


Högtalarna ska användas som frontar till ett 2.0 system, det är endast monitorer/satelliter som jag är intresserad av. ;)
Förstärkare och allt har jag redan.

Tack på förhand.

Redigerat av GarfieldPower, 18 januari 2011 - 01:42.


#200

Postad 18 januari 2011 - 05:44

Unregistered60e95600
  • Unregistered60e95600
  • Lärjunge

  • 389 inlägg
  • 0

a Elektrowelt24, kommer då frakten att ligga på 1200kr ?
1KG = 18.00 euro (högtalarna väger 6,7KG),


Betalade 95 euro för runt 80kg så du kan nog inte direkt gå på några sånna priser.



3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.