Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Thorens skivspelare

234 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Thorens TD 170-1 (Skivspelare) 3 6 (1) 5 990:-
Thorens TD 295 (Skivspelare) 1 7 (1) Inga priser
Thorens TD 2010 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 2030 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 350 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 295 MKIV (Skivspelare) 2 7 (1) Inga priser
Thorens TD 240 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 158 (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens TD 160 HD (Skivspelare) 1 (0) Inga priser
Thorens Mini (Skivspelare) 1 7 (1) Inga priser
Thorens TD 166 MKII (Skivspelare) 1 8,27 (10) Inga priser
Thorens TD 150 (Skivspelare) 1 6,5 (1) Inga priser
Thorens TD 190-2 (Skivspelare) 3 7,5 (1) 4 990:-
Thorens TD 240-2 (Skivspelare) 1 6 (1) Inga priser
Thorens TD 145 MKII (Skivspelare) 0 (0) Inga priser
Thorens TD 321 MKII (Skivspelare) 0 7,5 (1) Inga priser
Thorens TD 309 (Skivspelare) 1 7,67 (2) Inga priser
Thorens TD 125 MKII (Skivspelare) 0 (0) Inga priser
Thorens TD 2015 (Skivspelare) 1 7,5 (1) Inga priser
2 relaterade trådar

#101

Postad 07 november 2011 - 14:28

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Trevligt initiativ. Tyvärr är mina tyskakunskaper alldeles för dåliga för att orka läsa :blush:

Och mina är totalt kass, njaee "Ein Gross bieer" kan jag :wub: .. så översätt gärna :D

#102

Postad 07 november 2011 - 14:31

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

Och mina är totalt kass, njaee "Ein Gross bieer" kan jag :wub: .. så översätt gärna :D


En stor stark ?

#103

Postad 07 november 2011 - 14:49

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

En stor stark ?

Åh... beställa öl kan jag på många språk... "ein bier, bitte" ;) men läsa långa och tekniska texter på tyska, näe...

#104

Postad 05 december 2011 - 14:19

Unregistered341e4045
  • Unregistered341e4045
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen köpt min första riktiga skivspelare, en Thorens 166 MkII. Så jag lånar tråden lite för mina första funderingar.

1. Vreden (33/stop/45 och nål upp/nål ner) är väldigt tröga. Hur åtgärdar man detta?

2. Är det ngn skillnaden på originalrem och kopia. Å ena sidan är det ju typ 60 SEK prisskillnad, men å andra sidan är det ju bara en bit gummi ;P

#105

Postad 20 februari 2012 - 13:02

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen köpt min första riktiga skivspelare, en Thorens 166 MkII. Så jag lånar tråden lite för mina första funderingar.

1. Vreden (33/stop/45 och nål upp/nål ner) är väldigt tröga. Hur åtgärdar man detta?

2. Är det ngn skillnaden på originalrem och kopia. Å ena sidan är det ju typ 60 SEK prisskillnad, men å andra sidan är det ju bara en bit gummi ;P


Ojj så längesen du fråga och ingen hjälp dig (dåligt av OSS Thorens freak)

1. Är jag frågande till pga har inte hört felet förut, men troligen med olja på de mekaniska delarna för varje vred (skruva bort bottenplattan så ser du)

2. OBS köp ingen pirat rem, utan alla Thorens är klart värt en orginal rem. En rem med exempel för kort längd frestar på motorlagret extra mycket! Gummit är utprovat för att vara på ditt fina instrument! :rolleyes:

#106

Postad 23 februari 2012 - 23:05

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Vill hålla lite liv i denna goa tråd... :)

Pga.mitt intresse för just Thorens sedan ca mitten av 1970 talet. Så finns de bilder och info för de som är intresserade av lite uppgraderingar i mitt album: https://www.minhembi...MrLelle/322554/

Sen angånde rengöring av LP: https://www.minhembio...howtopic=295215

Hoppas man kan bidra med nått vettigt! :)

Redigerat av MrLelle, 23 februari 2012 - 23:15.


#107

Postad 08 mars 2012 - 23:12

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Hur ofta byter ni drivrem egentligen? Körde med originalremmen i ca 10 år tror jag o nuvarande är sålunda ca 4 år. Tio år känns spontant lite för länge men fyra kanske är ett ganska lagom intervall, det är ju trots allt ingen större utgift.

Undrar också vad thorens menar egentligen med "resonansfria" skivtallrikar, aluminium varianten är ju för sjutton rena gonggongen utan mattan. Har de där tre hålen i tallriken med det hela att göra? Jag har nu satt dit bitumenmatta på undersidan vilket dämpade klangen högst märkbart. Lite jobb se'n med att försöka balansera tallriken men tror jag fått till det ganska bra.

#108

Postad 14 mars 2012 - 21:13

keenan
  • keenan
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Hej; har i dagarna fått hem en nyförvärvad Thoren 160.

Vid köpet sa säljaren att det var en ortofon nål(kopia) och att den behövdes byta. Har lyckas tolka mig till det är en gammal ortofon 15.
Har kikat på svalander efter nålar men undrar vilka fler handlare som kan tänkas ha nålar?

Eller är det läge byta allt? sett det fanns ett fynd i tyskland en audica? Hur komplicerat är det byta, förutom det rena skruvandet. Menar med nåltryck och dylikt. Är en stor amatör som ni märker.

I övrigt är skickat bra på rem och dylikt.

Vad har ni annars för tips. Råd och dylikt.

Just nu kör jag den via RIAA cambridge till en onkyo 608(blir zom 2 sedan), funderar på köpa ett par stativ högtalare(system Audio för 5 000 kr) för att sedan skaffa in en stereo förstärkare(någon som spelar bra med thoren, ge gärna tips).

Jag gillar såelaren rejält. Inte ens i min ungdom hade jag en så bra spelare.

#109

Postad 13 april 2012 - 08:44

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hur ofta byter ni drivrem egentligen? Körde med originalremmen i ca 10 år tror jag o nuvarande är sålunda ca 4 år. Tio år känns spontant lite för länge men fyra kanske är ett ganska lagom intervall, det är ju trots allt ingen större utgift. Undrar också vad thorens menar egentligen med "resonansfria" skivtallrikar, aluminium varianten är ju för sjutton rena gonggongen utan mattan. Har de där tre hålen i tallriken med det hela att göra? Jag har nu satt dit bitumenmatta på undersidan vilket dämpade klangen högst märkbart. Lite jobb se'n med att försöka balansera tallriken men tror jag fått till det ganska bra.


Jag brukar byta rem vart 2-3 år pga precis som du säger inga större kostnader!
Bitumen åtgärder är nästan alltid bra men för mycket på just skivtallriken kan öka påfrästningarna på lagren så där tror jag man böra vara lite försiktig så man inte "överdriver"

#110

Postad 13 april 2012 - 08:55

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej; har i dagarna fått hem en nyförvärvad Thoren 160. Vid köpet sa säljaren att det var en ortofon nål(kopia) och att den behövdes byta. Har lyckas tolka mig till det är en gammal ortofon 15. Har kikat på svalander efter nålar men undrar vilka fler handlare som kan tänkas ha nålar? Eller är det läge byta allt? sett det fanns ett fynd i tyskland en audica? Hur komplicerat är det byta, förutom det rena skruvandet. Menar med nåltryck och dylikt. är en stor amatör som ni märker. I övrigt är skickat bra på rem och dylikt. Vad har ni annars för tips. Råd och dylikt. Just nu kör jag den via RIAA cambridge till en onkyo 608(blir zom 2 sedan), funderar på köpa ett par stativ högtalare(system Audio för 5 000 kr) för att sedan skaffa in en stereo förstärkare(någon som spelar bra med thoren, ge gärna tips). Jag gillar såelaren rejält. Inte ens i min ungdom hade jag en så bra spelare.

Lite sent svar men får försöka hålla liv i tråden: Bytta hela PU kan ju vara ide om du vill uppgradera till en högre klass men nålar har jag köpt här (prisvärda) http://www.analogues...acements,b.html (om man kan tänkas köpa från UK..alltså!) Det finns en del uppgradringar som 160 kan må bra av, tex bättre plint, dämpa verket, ny tonarm o.s.v Då 16X serien är i stort setta samma rakt igenom, Lite olika motorer och tonarmar på de förstås men uppbyggnaden är den samma, så burkar de må lite bra av lite omsorg. Du kan se lite på vad som kan göras hos mig: https://www.minhembi...MrLelle/322554/ /Lelle

Redigerat av MrLelle, 13 april 2012 - 10:25.


#111

Postad 17 april 2012 - 21:16

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Hej!

Även jag har bestämt mig för att gå med i Thorens-klubben men vilken skall man välja?

Känslomässigt vill jag ha en 160.
Men det kan jag egentligen inte motivera med kunskap. Sannolikt funkar väl 165 eller 166 lika bra, det handlar ju för mig om en första spelare på mycket länge.

Men, känslan är ändå att 160 är det som gäller och känslan/nöjdheten är ju inte oviktig.

Ett "Wildcard" (för mig) är 125. Jag vet att den anses som bra men jag tycker vet inte riktigt... Man ska ju lyssna på den och inte titta på den... men, men...

Vad ska jag kolla på förutom det uppenbara kring skicket, alltså vilka komponenter skall jag kolla efter såsom tonarm, anslutningar osv. Jag har förstått att SME3009 är en vanlig och bra arm om det inte är III/IIIS men Thorens egna? Tp90 finns det väl och den ska ju vara bra men vilka övriga vill man se på t ex en 160?

Svårt men kul detta!

Finns det någon modellguide till Thorens? Alltså vilka modeller och varianter som tillverkats under vilka år? Tacksam för länk och även om det är någon som vill skriva lite.

#112

Postad 17 april 2012 - 21:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Hej!

Även jag har bestämt mig för att gå med i Thorens-klubben men vilken skall man välja?

Känslomässigt vill jag ha en 160.
Men det kan jag egentligen inte motivera med kunskap. Sannolikt funkar väl 165 eller 166 lika bra, det handlar ju för mig om en första spelare på mycket länge.

Men, känslan är ändå att 160 är det som gäller och känslan/nöjdheten är ju inte oviktig.

Ett "Wildcard" (för mig) är 125. Jag vet att den anses som bra men jag tycker vet inte riktigt... Man ska ju lyssna på den och inte titta på den... men, men...

Vad ska jag kolla på förutom det uppenbara kring skicket, alltså vilka komponenter skall jag kolla efter såsom tonarm, anslutningar osv. Jag har förstått att SME3009 är en vanlig och bra arm om det inte är III/IIIS men Thorens egna? Tp90 finns det väl och den ska ju vara bra men vilka övriga vill man se på t ex en 160?

Svårt men kul detta!

Finns det någon modellguide till Thorens? Alltså vilka modeller och varianter som tillverkats under vilka år? Tacksam för länk och även om det är någon som vill skriva lite.

Välkommen in i värmen :) En bra början är att läsa in sig lite på Analog Depot, Thorensavdelningen, där kan du hitta info om de olika modellerna (det är en djungel). Armar finns det mycket att välja på, SME 3009 är en klassiker på Thorens, Series III är ingen dålig arm, tvärtom men personligen tycker jag inte den gör sig estetiskt. Sen finns det armar som Jelco och inte att glömma Rega.

#113

Postad 17 april 2012 - 21:41

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej!

Även jag har bestämt mig för att gå med i Thorens-klubben men vilken skall man välja?

Känslomässigt vill jag ha en 160.
Men det kan jag egentligen inte motivera med kunskap. Sannolikt funkar väl 165 eller 166 lika bra, det handlar ju för mig om en första spelare på mycket länge.

Men, känslan är ändå att 160 är det som gäller och känslan/nöjdheten är ju inte oviktig.

Ett "Wildcard" (för mig) är 125. Jag vet att den anses som bra men jag tycker vet inte riktigt... Man ska ju lyssna på den och inte titta på den... men, men...

Vad ska jag kolla på förutom det uppenbara kring skicket, alltså vilka komponenter skall jag kolla efter såsom tonarm, anslutningar osv. Jag har förstått att SME3009 är en vanlig och bra arm om det inte är III/IIIS men Thorens egna? Tp90 finns det väl och den ska ju vara bra men vilka övriga vill man se på t ex en 160?

Svårt men kul detta!

Finns det någon modellguide till Thorens? Alltså vilka modeller och varianter som tillverkats under vilka år? Tacksam för länk och även om det är någon som vill skriva lite.



Varmt välkommen!

Modellguide.. njaae.. men det finns mycket doc och info här: http://www.theanalog...horens_data.htm
det ät väl den största av Thorens siterna som finns!

160 är något strå vassare än 165, 166... snäppt upp anses 3xx serien. Thorens har gjort flera modeller än dessa!
Läs på Theanalog dept. Det är massor info där!

125an brukar kosta en del om du hittar en fin.


Personligen tycker jag att du som instegs vinyl kan start med en 16x som går att bygga vidare på... med bra resultat.

Ja tex en i Betong :wub:

Edit: Ja se där Tomano58 var snabbare på tangenterna och rekomenderar det samma...

/Lelle

Redigerat av MrLelle, 17 april 2012 - 21:44.


#114

Postad 20 april 2012 - 17:15

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Nu är jag med i klubben!

Det bidde ingen 160 mkII, det bidde en 318! (av första varianten)

Helt standard, lite skitig men med lite puts så kommer den nog att göra sitt jobb!

Den gör inte intryck av att vara särskilt mycket spelad. Kanske lite slapp rem men det är väl lätt fixat.
Allmänt skick förefaller gott.

Två frågor:
Nätaggregatet står det i och för sig "Thorens" på men det står också 10v. Jag har ju läst på lite och som jag fattat det så ska det väl vara 17v? Den verkar snurra på i rätt hastighet...
Puppan är en Ortofon X1-MC. Kan det vara lämpligt? Jag tror mig ha läst att tonarmen inte riktigt gillar MC?

På bilderna är den bara upptagen ur bananlådan (!) och inte ens avdammad :unsure:

Postad bildPostad bildPostad bild

Where is my manners?

Glömde att tacka för länkarna. Tack!

Bra källor till info!

#115

Postad 20 april 2012 - 17:36

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Nu är jag med i klubben!

Det bidde ingen 160 mkII, det bidde en 318! (av första varianten)

Helt standard, lite skitig men med lite puts så kommer den nog att göra sitt jobb!

Den gör inte intryck av att vara särskilt mycket spelad. Kanske lite slapp rem men det är väl lätt fixat.
Allmänt skick förefaller gott.

Två frågor:
Nätaggregatet står det i och för sig "Thorens" på men det står också 10v. Jag har ju läst på lite och som jag fattat det så ska det väl vara 17v? Den verkar snurra på i rätt hastighet...
Puppan är en Ortofon X1-MC. Kan det vara lämpligt? Jag tror mig ha läst att tonarmen inte riktigt gillar MC?

På bilderna är den bara upptagen ur bananlådan (!) och inte ens avdammad :unsure:



Where is my manners?

Glömde att tacka för länkarna. Tack!

Bra källor till info!

Kul! 318 skall var en helt ok (MrLelle?) spelare (har ingen erfarenhet själv av den). Puppan funkar nog men tror den armen vill ha lite mjukare nålar.

Rem köper du med fördel från William Thakker (original), de har även sin egen "original" som är bra. Svalander säljer också remmar men är betydligt mycket dyrare.

#116

Postad 20 april 2012 - 19:51

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Nu är jag med i klubben!

Det bidde ingen 160 mkII, det bidde en 318! (av första varianten)

Helt standard, lite skitig men med lite puts så kommer den nog att göra sitt jobb!

Den gör inte intryck av att vara särskilt mycket spelad. Kanske lite slapp rem men det är väl lätt fixat.
Allmänt skick förefaller gott.

Två frågor:
Nätaggregatet står det i och för sig "Thorens" på men det står också 10v. Jag har ju läst på lite och som jag fattat det så ska det väl vara 17v? Den verkar snurra på i rätt hastighet...
Puppan är en Ortofon X1-MC. Kan det vara lämpligt? Jag tror mig ha läst att tonarmen inte riktigt gillar MC?

På bilderna är den bara upptagen ur bananlådan (!) och inte ens avdammad :unsure:

Where is my manners?

Glömde att tacka för länkarna. Tack!

Bra källor till info!

Grattis, är det som brukligt kommer den den vara en trogen o pålitlig vän.

Har en 318 själv, dock en mk III. Ang. strömkälla, snurrar det med rätt hastighet så är det ok. I övrigt råder jag dig att helt sonika surfa runt så hittar du mycket matnyttigt, tips, delar, tweaka mm.

Kabeln mellan spelare o riia är usel o bör bytas pronto (om man inte är orginal taliban). Problemet med det är att det innebär lödningspill. Dock, tonarmen är tyvärr inte heller någom större hit. Därför kan man när plånboken tillåter byta till exv. en Jelco 750 o då underlättar det betydligt med kabelbytet. De autofinesser som finns på 318 tycker jag inte alls är nödvändiga, snarare irriterande, så det behöver man inte bekymra sig om. Puppan kan ersättas med t.ex ortofon 2M blue som många uppskattar.

#117

Postad 20 april 2012 - 23:05

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Hej alla.

Bestämt mig för att sälja min kvarvarande Technics 1200 och köpa något annat till mina vinyler och snöat in på just Thorens.
Jag skulle gärna köpa en riktig galant sak för 20 000 kr men min verklighet säger något annat. Ny dyrare lägenhet och pappaledighet gör att jag inte kan lägga ut mycket mer än vad jag får sålt Technicsen för, så låt oss säga att jag får 2500, max 3000 med tur för 1200:an. Mycket mer kan jag inte lägga, vad har ni för förslag ni som kan?

#118

Postad 21 april 2012 - 00:24

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Jag köpte ju en 318 idag...

Denna 320 mkII FÖR 3200:- hade jag ögonen på: http://www.blocket.s...589518.htm?aw=1

Liksom denna 321:an som förefaller ha fint skick och komponenter. Gissar dock att den går en del över din budget...
http://www.blocket.s...683513.htm?aw=1

#119

Postad 21 april 2012 - 00:32

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Kabeln mellan spelare o riia är usel o bör bytas pronto (om man inte är orginal taliban). Problemet med det är att det innebär lödningspill. Dock, tonarmen är tyvärr inte heller någom större hit. Därför kan man när plånboken tillåter byta till exv. en Jelco 750 o då underlättar det betydligt med kabelbytet.

Kabeln kommer nog att bytas om ett tag, man vill ju ha guld överallt! :D
Armen får dock vara ett tag.

De autofinesser som finns på 318 tycker jag inte alls är nödvändiga, snarare irriterande, så det behöver man inte bekymra sig om. Puppan kan ersättas med t.ex ortofon 2M blue som många uppskattar.


2M Blue, intressant tips. Idiotfråga men ändå: Hur är den jämfört med AT95 (som jag funderat på). Upplösning, bas osv

#120

Postad 21 april 2012 - 12:05

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

Kabeln kommer nog att bytas om ett tag, man vill ju ha guld överallt! :D
Armen får dock vara ett tag.



2M Blue, intressant tips. Idiotfråga men ändå: Hur är den jämfört med AT95 (som jag funderat på). Upplösning, bas osv

Har lite för begränsade egna erfarenheter av jämförelse mellan de båda, men det finns folk på forumet som har antingen Orton lr AT'n så du bör helst flytta frågan till tråden "Vinyltillbehör" för att öka chansen till svar. Ingen av dom är hur som helst dålig för sitt pris, AT'n är väl billigare (spec. tyskland).

#121

Postad 23 april 2012 - 08:15

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
TheMann: Grattis till en fin vinyl svarv! den ser fräch ut (lite dammiga som sagt var den, men det är ju lätt fixat) 3xx serien har bättre värden "default" än 16X serien så rakt ut i orginalskick skulle jag betrakta den som bättre, visserligen är skilladerna är små. Angånde spänningen så hadde jag kontrollerat djupare varför det är en 10v (misstänker den skall ha en 17V) du kan köpa en annan "trafo AC" bara den lev minst ca 150mA. På pickup sidan har jag kört med både Ortofon OM5, 10 och 15.. Men efter jag testat Goldring 1022 och 1042 vill jag ej byta tillbaka (MM alla) Vill du tweaka vidare så är det väl tonarmsbyte/PU som kommer i första hand, som redan nämnts här! Personligen är jag nu riktigt super nöjd med Rega RB303 tonarmen som var prisvärd och lämnar mycket "kvalités känsla" denna har oxå ett stabilt kablage i orginalutförandet. Hoppas du får många goa vinyltimmar med din nya spelare!

Redigerat av MrLelle, 23 april 2012 - 08:15.


#122

Postad 23 april 2012 - 21:09

Unregisterede3acba28
  • Unregisterede3acba28
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Tack MrLelle! Jag behöver pyssla om den lite och läsa på lite om injustering osv.

Det tog inte lång tid för mig att tröttna på auto-stop funktionen på 318. Vet någon hur man kan koppla bort denna? Det vore ju i och för sig bra om tonarmen lyftes men jag vill inte att verket skall stoppa.

En RB303 är ju inte fel men jag får nog vänta lite innan jag lägger £348 till... Det man slås lite av är att för £475 så får man en RB303 med en Rega P3 som tillbehör :D Det kanske säger lite om arm/drivverk förhållandet på P3:an.

Tänkte köpa en 17v trafo från Kjell för att testa.

PU:n som sitter på är nog inte så värst fräsch verkar det som, kablarna är det definitivt inte så där kommer jag nog att börja.

#123

Postad 23 april 2012 - 22:28

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0

.........Det tog inte lång tid för mig att tröttna på auto-stop funktionen på 318. Vet någon hur man kan koppla bort denna? Det vore ju i och för sig bra om tonarmen lyftes men jag vill inte att verket skall stoppa......


...Tänkte köpa en 17v trafo från Kjell för att testa.

Mycket enkelt att koppla ur auto-tramset. Lossa de fyra skruvarna som fäster plåtbaljan i trächassiet (3 i hörnen, 1 i mitten), sära på de båda lite försiktigt så att du kommer åt att lossa jordledningen som sitter vid strömintaget, sedan ska det gå att ta isär helt, håll koll på phonokabeln. Placera helst överdelen horisontellt i rätt position "hängande" på t.ex två stolar så får man jobba underifrån mellan stolarna. Du kommer se vilka ledningar som ska kopplas bort.

Tänk på att trafon ska vara AC in AC ut.

Redigerat av Unregistered157cf98c, 23 april 2012 - 22:29.


#124

Postad 24 april 2012 - 09:58

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0
Edit

Tack MrLelle! Jag behöver pyssla om den lite och läsa på lite om injustering osv.

Det tog inte lång tid för mig att tröttna på auto-stop funktionen på 318. Vet någon hur man kan koppla bort denna? Det vore ju i och för sig bra om tonarmen lyftes men jag vill inte att verket skall stoppa.

En RB303 är ju inte fel men jag får nog vänta lite innan jag lägger £348 till... Det man slås lite av är att för £475 så får man en RB303 med en Rega P3 som tillbehör :D Det kanske säger lite om arm/drivverk förhållandet på P3:an.

Tänkte köpa en 17v trafo från Kjell för att testa.

PU:n som sitter på är nog inte så värst fräsch verkar det som, kablarna är det definitivt inte så där kommer jag nog att börja.


Hua det var dyrt för Rega RB303 jag beställde min här http://www.analogues...Tonearms,b.html

endast £240 :) blir ca 2700:- hem till dörren! (lite beroende på valuta kursen)

Här fanns det en universial AC: http://www.adapterex...&item_id=U-90LD

EDIT: Den funkar inte ser nu att det var AC/DC på den..men Kjell var inte så illa: http://www.kjell.com...-1000-ma-p44207

Redigerat av MrLelle, 24 april 2012 - 10:30.


#125

Postad 25 april 2012 - 09:00

keenan
  • keenan
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Lite sent svar men får försöka hålla liv i tråden: Bytta hela PU kan ju vara ide om du vill uppgradera till en högre klass men nålar har jag köpt här (prisvärda) http://www.analogues...acements,b.html (om man kan tänkas köpa från UK..alltså!) Det finns en del uppgradringar som 160 kan må bra av, tex bättre plint, dämpa verket, ny tonarm o.s.v Då 16X serien är i stort setta samma rakt igenom, Lite olika motorer och tonarmar på de förstås men uppbyggnaden är den samma, så burkar de må lite bra av lite omsorg. Du kan se lite på vad som kan göras hos mig: https://www.minhembi...MrLelle/322554/ /Lelle


Hej, tackar för inspirationen. När min utbildning är klar kommer nog en del ändringar ske på min 160.
Eller det måste ske. Min original tonarm är böjd som denna tråd visar.http://www.audiokarm...ad.php?t=313372

Fanns en reparatör i min stad som hade en originalarm som var rak och skulle ha 1300 kr för jobbet. Dock måste det vänta tills jag jobbar i sommar om jag överhuvudtaget ska göra det.

Såg sedan att det fanns en tonarm att beställa från vintage thoren för 85 dollar plus 40 i frakt.

Sedan finns ju alternativet att be någon kunnig försöka räta till den och funkar inte det beställa en ny.

Nå det är mest mina tankar som talas ut högt.

Och ang. PU så kommer det bytas ut, fast just nu med en lite böjd tonarm känns det lite overkill.

Spelar fungerar rätt ok, trots böjen. Har ställt in det som går med vinklar och sånt men blir ju lite fel efter som det lutar lite.

Ska även införskaffa lite tvättgrejer till LP skivorna. De flesta låter väldigt bra trots det var länge sedan de lirades. Dock är det lite mycket knaster på vissa när det är lugna partier.


http://www.vinylengi...-rewiring.shtml

#126

Postad 25 april 2012 - 15:08

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej, tackar för inspirationen. När min utbildning är klar kommer nog en del ändringar ske på min 160.
Eller det måste ske. Min original tonarm är böjd som denna tråd visar.http://www.audiokarm...ad.php?t=313372

Fanns en reparatör i min stad som hade en originalarm som var rak och skulle ha 1300 kr för jobbet. Dock måste det vänta tills jag jobbar i sommar om jag överhuvudtaget ska göra det.

Såg sedan att det fanns en tonarm att beställa från vintage thoren för 85 dollar plus 40 i frakt.

Sedan finns ju alternativet att be någon kunnig försöka räta till den och funkar inte det beställa en ny.

Nå det är mest mina tankar som talas ut högt.

Och ang. PU så kommer det bytas ut, fast just nu med en lite böjd tonarm känns det lite overkill.

Spelar fungerar rätt ok, trots böjen. Har ställt in det som går med vinklar och sånt men blir ju lite fel efter som det lutar lite.

Ska även införskaffa lite tvättgrejer till LP skivorna. De flesta låter väldigt bra trots det var länge sedan de lirades. Dock är det lite mycket knaster på vissa när det är lugna partier.


http://www.vinylengi...-rewiring.shtml


Att lägga 1300kr på att få till armen vet jag inte om jag gjort, hade nog hellre försökt att byta ut hela tonarmen till en ny en!

Är kassan skrall.. så se om du får tag i en billig beg orginal.. :) Jag har en Thorens TP28 tonarm liggandes (har jag för mig det var), om du ev är intresserad (blev över i mitt uppgarderings bygge)

den tonarmen passar "bolt on" på din spelare...Den kan jag även tänka mig att sälja billigt till dig..

Eller så sparar du alla stålar och inhandlar en finare tonarm!

Redigerat av MrLelle, 25 april 2012 - 15:11.


#127

Postad 28 april 2012 - 15:26

keenan
  • keenan
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0

Att lägga 1300kr på att få till armen vet jag inte om jag gjort, hade nog hellre försökt att byta ut hela tonarmen till en ny en!

Är kassan skrall.. så se om du får tag i en billig beg orginal.. :) Jag har en Thorens TP28 tonarm liggandes (har jag för mig det var), om du ev är intresserad (blev över i mitt uppgarderings bygge)

den tonarmen passar "bolt on" på din spelare...Den kan jag även tänka mig att sälja billigt till dig..

Eller så sparar du alla stålar och inhandlar en finare tonarm!


Tackar, jo kändes som 1300 kr var lite over the top just nu. Fick en mediaspelare i present just så köpt en HDD till dendock en popcorn som verkar vara en vetenskap att hantera).

Funderar på beställa den från vintage thoren under sommaren, men ditt erbjudande lockade också. Kan jag få fundera ett tag på det hela? tar det via PM senare.

Ska till veckan ta och investera lite i skivrengöringsprylar. Var väl du eller en annan som tipsade på hur man gör.
De flesta av de gamla vinylerna låter förvånansvärt bra. Dock lät Pink floyd whish you where here väldigt knastikt i början. Jag menar, shine on you crazy diamond med knaster är lite bistert.

#128

Postad 03 juni 2012 - 07:53

johanare
  • johanare
  • Användare

  • 120 inlägg
  • 0
Hej

Har hittat en Thorens TD166 MkII.
Verkar vara i fint skick men skulle behöva följande -

Ny pickup : Sitter en gammal Ortofon F 15 e på den. Den ser ut att ha gjort sitt.
Hur svårt är det att byta och justera in en pickup om man aldrig gjort det tidigare??

Signalkablarna från maskinen är modell standard. Även dessa hade mått bra av en uppgradering.
Har löd-vana så kanske inte så svårt.

En smörjning och rembyte när man ändå är igång o den borde rulla både bra o länge.

#129

Postad 04 juni 2012 - 07:15

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0

Hej

Har hittat en Thorens TD166 MkII.
Verkar vara i fint skick men skulle behöva följande -

Ny pickup : Sitter en gammal Ortofon F 15 e på den. Den ser ut att ha gjort sitt.
Hur svårt är det att byta och justera in en pickup om man aldrig gjort det tidigare??

Signalkablarna från maskinen är modell standard. Även dessa hade mått bra av en uppgradering.
Har löd-vana så kanske inte så svårt.

En smörjning och rembyte när man ändå är igång o den borde rulla både bra o länge.


Det kan vara riktigt pilligt och besvärligt att byta pickup på skivspelaren. Ett enklare sätt är att byta ut nålen mot en ny. Sedan spela skivor för glatta livet och njuta.

Annars är en thorens TD 166 en riktigt bra skivspelare. Med lite ny olja och kontroll av remmen, eventuellt byte om den är slak och sprucken, kommer spelaren att bli som ny. Thorens skivspelarna brukar tuffa på och inte ställa till med bekymmer.

Behöver du byta signalkablarna? ja, det är helt upp till dig.

#130

Postad 04 juni 2012 - 08:15

Unregistered53a69b62
  • Unregistered53a69b62
  • Användare

  • 232 inlägg
  • 0

Hej

Har hittat en Thorens TD166 MkII.

Ny pickup : Sitter en gammal Ortofon F 15 e på den. Den ser ut att ha gjort sitt.


Har Du verkligen kollat att nålen är slut? Om nålarmen är rak är det inte helt enkelt att döma ut den.
Pickupen har i alla fall en elliptisk nål 18x8 um, god frekvensgång och kanalseparation. Dock är utnivån endast 1mV vilket ställer större krav på RIAA-steget.

#131

Postad 07 juni 2012 - 22:10

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Hej

Har hittat en Thorens TD166 MkII.
Verkar vara i fint skick men skulle behöva följande -

Ny pickup : Sitter en gammal Ortofon F 15 e på den. Den ser ut att ha gjort sitt.
Hur svårt är det att byta och justera in en pickup om man aldrig gjort det tidigare??

Signalkablarna från maskinen är modell standard. Även dessa hade mått bra av en uppgradering.
Har löd-vana så kanske inte så svårt.

En smörjning och rembyte när man ändå är igång o den borde rulla både bra o länge.


Tjena på er alla Thorens vänner!

Svarar på johanares frågor!
Som tidigare sagt så är ett rembyte ett absolut måste tillen org-rem (om du nu inte vet statusen på den).
MkII är ett fint verk och det som de lider av är ett mindre bra kablage så om du har lödvana så rekomenderar jag ett byte!

Justering av VTA samt nåltryck m.m är av största vikt för att få ut max ljudbild av dessa, men när allt är rätt justerat så lät du inte bli missnöjd!

PU är inte så svårt att byta, visst är det lite meck men rekomenderar ett bytte av PU i första hand om du vill nå en högre nivå!

Lycka till med din nya vinylspelare! Har du speciella frågor så kör ett PM... ha de...

Redigerat av MrLelle, 07 juni 2012 - 22:12.


#132

Postad 19 juni 2012 - 14:45

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0
Har en TD160 Super med SME 3009 S2 Improved och en Goldring 2400. Allt har funkat bra tidigare men idag upptäckte jag att jag har kraftig rumble, dvs rejäla konutslag på högtalarna så fort jag sättet på en skiva. Inget har ändrats hemma så hur sjutton kan detta ha börjat uppträda? Någon som har ideer? Rumblefilter finns inte på förstärkaren (HK 980). Dags att byta remmen?

Edit: Bytte rem och körde det omodulerade spåret på testskivan jag har och då såg det helt ok ut. Vanliga skivor däremot ger fortfarande lite oroväckande konutslag i "blankspåren". Hm...?

Redigerat av tomano58, 19 juni 2012 - 15:01.


#133

Postad 20 juni 2012 - 13:16

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
hittade thorens td 124 på tradera i dag uppe i 4500 nånting i dag 2dagar kvar.hade en själv 1973 kanske skulle sparat den skall bli kul att se vad den går för

#134

Postad 20 juni 2012 - 14:01

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

hittade thorens td 124 på tradera i dag uppe i 4500 nånting i dag 2dagar kvar.hade en själv 1973 kanske skulle sparat den skall bli kul att se vad den går för

Den går dyrt...

#135

Postad 20 juni 2012 - 14:22

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
tror jag säkert den gör det var skillnad på beg priset i början på 70 talet.kommer inte i håg vad jag köpte den för men inte var det många kronor

#136

Postad 13 september 2012 - 15:27

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
160 eller 318 om det är samma pris?

#137

Postad 13 september 2012 - 22:42

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det är för arm som sitter på den här Thorens td 160 b mk2 ?
Strax under 200 kr, kan det vara något för skivspelaren?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  bild-1.JPG   1,38MB   1 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  bild-2.JPG   1,43MB   1 Antal nerladdningar


#138

Postad 25 september 2012 - 12:11

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Någon som vet vad det är för arm som sitter på den här Thorens td 160 b mk2 ?
Strax under 200 kr, kan det vara något för skivspelaren?


Tyvärr kan jag då inte se vad det är för tonarm, tonarmslyften ser onekligen mycket speciel ut! Köpt den för 200 kr.. om du är trött på den så kan jag köpa den av dig :)

#139

Postad 25 september 2012 - 13:31

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

  • 3 281 inlägg
  • 0

Tyvärr kan jag då inte se vad det är för tonarm, tonarmslyften ser onekligen mycket speciel ut! Köpt den för 200 kr.. om du är trött på den så kan jag köpa den av dig :)

Konstaterat i en annan tråd att det är en Hadcock 228. Och han menar nog strax under 2000:- ;)

#140

Postad 26 september 2012 - 09:11

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Konstaterat i en annan tråd att det är en Hadcock 228. Och han menar nog strax under 2000:- ;)


Jo.. jag förstod allt att det vart på tok för billigt, Aha vad bra, att han fått svar på tonarmen! ( då vet jag oxå nummera hur en Hadcock 228 ser ut )

Redigerat av MrLelle, 26 september 2012 - 10:10.


#141

Postad 11 oktober 2012 - 23:25

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
TD 126 mk III Centeniall, med Infinity Black Widow tonarm och Sonus Gold Blue pickup i mycket fint skick.

8000kr, är den värd sina pengar?

Jag uppskattar dessa gamla thorens jubileums utgåvor med fint jakaranda-faner och guldfärg, men för dom pengarna lär det vara en riktigt bra skivspelare också.

Redigerat av spuj, 11 oktober 2012 - 23:26.


#142

Postad 12 oktober 2012 - 13:21

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

TD 126 mk III Centeniall, med Infinity Black Widow tonarm och Sonus Gold Blue pickup i mycket fint skick.

8000kr, är den värd sina pengar?

Jag uppskattar dessa gamla thorens jubileums utgåvor med fint jakaranda-faner och guldfärg, men för dom pengarna lär det vara en riktigt bra skivspelare också.


Jo det är ju lite personligt men jag hade rynkat på näsan för priset!

#143

Postad 12 oktober 2012 - 19:16

spuj
  • spuj
  • Forumräv

  • 543 inlägg
  • 0
Okej :)

Någon mer som har samma åsikt?

Armen var ju en värsting på sin tid och säljs än idag för ganska mycket pengar, men det behöver ju inte betyda att den är bättre än något nyare för samma pris.

#144

Postad 18 oktober 2012 - 16:00

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Köpte precis en Thorens 165 td (tandbergs) men märker när jag kommit hem att den spelar lite för fort. Vad kan det vara?

#145

Postad 18 oktober 2012 - 19:10

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Googlat lite själv och det verkar som att man kan tejpa ett varv eller två runt det stora hjulet eller vad man skall kalla det för under skivtallriken, alltså där remmen går.

En annan fråga, det är ju fjädring i spelaren och när jag trycker ner skivtallriken så gnisslar det lite, antar att det behöver oljas men hur gör jag det? vart skall oljan i?

#146

Postad 18 oktober 2012 - 19:41

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Googlat lite själv och det verkar som att man kan tejpa ett varv eller två runt det stora hjulet eller vad man skall kalla det för under skivtallriken, alltså där remmen går.

En annan fråga, det är ju fjädring i spelaren och när jag trycker ner skivtallriken så gnisslar det lite, antar att det behöver oljas men hur gör jag det? vart skall oljan i?


Oljan hade jag lugnat mig med, Den är upphängd i 3st punkter via fjädrar och gummi belägg dessa är troligen ej injusterade till ett "centrum" på axelen.

Kolla mera under mitt album "Thorens Concret TurnTable" så ser du hur den ser ut inne i och kanske får en bättre bild av upphängningen!

tejp runt hjulet låter inte så bra, den går alltså mer än cirka 5% fel.. :mellow: Har du otur så kan motorn vara kass..

Redigerat av MrLelle, 18 oktober 2012 - 21:33.


#147

Postad 18 oktober 2012 - 21:43

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Nej var inte så mycket, jag som nosade. Kanske 3 sekunder på 4 minuter.

Fjädern längst nere till vänster, alltså klockan 19-20 om du tänker att skivtallriken är en klocka låter rätt så mycket när jag lägger på eller tar av en skiva. Är detta något som bör fixas?

Sen undrar jag lite om det överhuvudtaget är ett ok köp, 1600 med Empire 2000E/III och de skickar en ny orginalrem till mig, tre månaders garanti.

#148

Postad 19 oktober 2012 - 07:20

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Nej var inte så mycket, jag som nosade. Kanske 3 sekunder på 4 minuter.

Fjädern längst nere till vänster, alltså klockan 19-20 om du tänker att skivtallriken är en klocka låter rätt så mycket när jag lägger på eller tar av en skiva. Är detta något som bör fixas?

Sen undrar jag lite om det överhuvudtaget är ett ok köp, 1600 med Empire 2000E/III och de skickar en ny orginalrem till mig, tre månaders garanti.


Att du har lite missljud i en fjäder behöver du inte kasta dig på.. ta detta senare när du gör en "centrering" av verkets flytande upphängning!

Angånde priset så anser jag det helt okej! (inget överpris inte) Därimot så skriver du att du har garanti, ta då upp detta med hastigheten som missmatchar?

#149

Postad 20 oktober 2012 - 11:47

Salta Hunden
  • Salta Hunden
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
Ja jag får gå till affären o se om de kan göra en centrering.
En annan sak, kan man höja/sänka tonarmen? är en orginaltonarm.

#150

Postad 20 oktober 2012 - 19:27

MrLelle
  • MrLelle
  • Lärjunge

  • 288 inlägg
  • 0

Ja jag får gå till affären o se om de kan göra en centrering.
En annan sak, kan man höja/sänka tonarmen? är en orginaltonarm.


165 skall ha en TP-11 Mk1 /TP-11Mk II / TP-11 MK III beronde på år.. och jag har för mig den ej är justerbar i höjdled (VTA justering,..om det är det du menar)
Men höj och sänkbar tonarmlyft har den (tror inte det är det du menar) alltså sänka PU mot skivan!
Angånde Centrering av den flytande upphängingen så är det inte säkert att butiken du köpt den ifrån fattar vad du menar! (det är nog bara en mera kvalificerad HIFI-butik som kan Thorens spelarna)

Eller någon annan Hifi nörd som härjar runt här.. :rolleyes:

Du har 3 st hål under chassit där du kan justera "trycket" på upphängingen. (tallriken skall justeras så den är i våg mot chassit men då måste chassit först och främst stå i våg åt alla håll)

Och sen skall pinnbultarna som håller fjädrarna ligga i centrum (centrering)

Hoppas jag förklarat så det blev förståligt!

Thorens e ren :wub: när man har allt injusterat..

Redigerat av MrLelle, 20 oktober 2012 - 19:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.