Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED 2020: BX CX GX WX ZX OCH RX

1211 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG OLED88ZX 88" 8K (7680x4320) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77GX 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 8,33 (2) Inga priser
LG OLED65WX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED65CX6 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 8 9,02 (51) Inga priser
LG OLED65BX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 3 (0) Inga priser
LG OLED55BX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 7,75 (3) 21 676:-
LG OLED48CX6 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 9,17 (5) Inga priser
LG OLED55CX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 7 8,87 (23) Inga priser
LG OLED77CX6 77" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 6 9,17 (5) Inga priser
LG OLED55GX 55" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
LG OLED77ZX 77" 8K (7680x4320) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED55GX6 (TV) Rapporterad 0 (0) Inga priser
LG OLED65GX 65" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 4 9,08 (11) Inga priser
LG OLED48CX5 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77CX9 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED77CX3 (TV) 1 (0) Inga priser
LG OLED48CX3 48" 4K Ultra HD (3840x2160) OLED Smart TV (TV) 1 (0) Inga priser
17 relaterade trådar
75"+ (1660 inlägg) 1 år sedan
Bildinställningen LG OLED65CX6LA (3 inlägg) 2 år sedan
LG OLED65CX (2 inlägg) 2 år sedan
Söker 65"-tv för max 15 000:- (9 inlägg) 2 år sedan
Köpa ny 65" LG CX eller Panna HZ980? (7 inlägg) 2 år sedan
TV vs projektor (16 inlägg) 2 år sedan
LG OLED65CX - Var finns mått för installation? (7 inlägg) 3 år sedan
Köpråd för 65" (42 inlägg) 3 år sedan
Inköp av ny TV, men hur ska jag koppla? (32 inlägg) 3 år sedan
Samsung 75" Q80T vs LG 65" OLED CX (10 inlägg) 3 år sedan
Sony OLED KD-77AG9 eller LG CX 77 för 50 kkr? (10 inlägg) 3 år sedan
Köpa tv netonnet blackfriday rea? (6 inlägg) 3 år sedan
LG OLED65B9SLA eller LG 65" CX (5 inlägg) 3 år sedan
Hur står dessa 2 tv apparater mot varandra (14 inlägg) 3 år sedan
Byta ut Samsung PS64F8505 mot en ny TV i 75" klassen? (4 inlägg) 3 år sedan
Behöver råd (13 inlägg) 3 år sedan
LG GX vs Q950TS (31 inlägg) 3 år sedan

#901

Postad 28 februari 2021 - 10:36

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Dom var inte supersnabba, skulle säga 3+ veckor innan servicetekniker hörde av sig och en vecka till innan han var på plats. och då jagade jag på dom på Mail och telefon rätt så ofta.


Ok, tur att tvn åtminstone fungerar bra annars hade det varit extremt drygt.

#902

Postad 28 februari 2021 - 13:02

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

  • 1 127 inlägg
  • 1

Hej!

 

Har en 65GX sen en dryg vecka tillbaka och jag noterade för ett par dagar sedan det du beskriver just på viaplayappen, som diffusa "ringar på vattnet" i bakgrunden på appen. Nu blev jag inte direkt orolig för att något skulle vara trasigt i panelen då de mesta annat jag tittat på ser klockrent ut i mitt tycke. Men jag håller med, skulle allt man tittade på se ut som i viaplayappen skulle ju tvn vara oanvändbar men som sagt, har bara sett det i just den appen.

 

 

Ser lika ut här, CX65. Ser inte bra ut (liknande) på Disney+-appen heller.

Tack för svar!



#903

Postad 28 februari 2021 - 19:35

p1er
  • p1er
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Ni som haft reparatörer via LG hemskickade, hur lång tid tog det innan ni felanmälde tills någon faktiskt kom hem? Det har gått två veckor och inte ett ljud, ringde LG igen men det gav föga hjälp.

Dom var inte supersnabba, skulle säga 3+ veckor innan servicetekniker hörde av sig och en vecka till innan han var på plats. och då jagade jag på dom på Mail och telefon rätt så ofta. [...]

 

Har fått utbytt panel på ett par LG OLED:s (inte just dessa årsmodeller dock) och det har för det mesta gått ganska snabbt för mig, inom ett par dagar/en vecka. Mycket beror på var du bor, hur fort en ny panel kan skickas och vilka reparatörer som finns i närheten samt hur mycket jobb de redan har bokade.

 

Alltså, LG delegerar arbetet till externa reparatörer, så beroende på hur fort LG kan skicka ny panel och delegera arbetet samt hur fort reparationsfirman kan ta sig an jobbet så kan tiden säkert variera stort beroende på var i landet du befinner dig (+/- tur/otur).



#904

Postad 01 mars 2021 - 17:36

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Blev cx65 igår istället för b65 då cdon hade 10 %

Nu undrar jag om någon sitter på "rätt" inställningar för becksvart rum och som då vill dela med sig av dom.
Förhoppningsvis får jag den innan helgen och längtar som ett barn på julafton.

#905

Postad 01 mars 2021 - 18:11

La Cucaracha
  • La Cucaracha
  • Mästare

  • 2 759 inlägg
  • 0

Har fått utbytt panel på ett par LG OLED:s (inte just dessa årsmodeller dock) och det har för det mesta gått ganska snabbt för mig, inom ett par dagar/en vecka. Mycket beror på var du bor, hur fort en ny panel kan skickas och vilka reparatörer som finns i närheten samt hur mycket jobb de redan har bokade.

Alltså, LG delegerar arbetet till externa reparatörer, så beroende på hur fort LG kan skicka ny panel och delegera arbetet samt hur fort reparationsfirman kan ta sig an jobbet så kan tiden säkert variera stort beroende på var i landet du befinner dig (+/- tur/otur).


Reparationsfirman hörde iaf av sig idag, dom hade fått reservdelar nu så jag antar att det kanske var därför det tog lite tid. 3v iaf från att jag anmälde och dom kommer redan imorgon.

#906

Postad 01 mars 2021 - 21:03

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Blev cx65 igår istället för b65 då cdon hade 10 %

Nu undrar jag om någon sitter på "rätt" inställningar för becksvart rum och som då vill dela med sig av dom.
Förhoppningsvis får jag den innan helgen och längtar som ett barn på julafton.

 

Brukar sällan bli bra att kopiera inställningar, man kan lika gärna göra bilden sämre då.

 

Om man inte gör en unik kalibrering så är det antagligen bäst att använda Filmmaker mode.



#907

Postad 01 mars 2021 - 21:16

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hur ska jag koppla för bästa resultat? Har en Onkyo 676 och en Samsung K8500 uhd. Tidigare körde jag recivern som hdmi växel.

#908

Postad 03 mars 2021 - 20:33

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Hej, en vän till mig kommer antagligen köpa en CX modell... han är lite nojjig för han läst lite om inbränning, sa till honom att han kan nog vara väldigt lugn nu på dagens oleds, han kommer använda svt play mest, kan bli flera timmar irad, sen är det ju ytube, netflix och diverse streamingstjänster, han kommer också ha en mac mini kopplad till den, men kommer lägga in så skärmsläckare går igång rätt fort om man har tex spotify etc igång, och ha så Tvn stängs av efter några timmar också. Lovade skriva här och kolla av lite om nån av alla som köpt den av medlemmarna märkt av nånting. :)



#909

Postad 03 mars 2021 - 21:57

Yugoboy
  • Yugoboy
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0

Hej, en vän till mig kommer antagligen köpa en CX modell... han är lite nojjig för han läst lite om inbränning, sa till honom att han kan nog vara väldigt lugn nu på dagens oleds, han kommer använda svt play mest, kan bli flera timmar irad, sen är det ju ytube, netflix och diverse streamingstjänster, han kommer också ha en mac mini kopplad till den, men kommer lägga in så skärmsläckare går igång rätt fort om man har tex spotify etc igång, och ha så Tvn stängs av efter några timmar också. Lovade skriva här och kolla av lite om nån av alla som köpt den av medlemmarna märkt av nånting. :)

 

Är han orolig för inbränningar kan han alltid köpa till förlängd garanti, då är han säker i 5 år i alla fall.

 

https://www.elgigant...-tv-totalt-5-ar



#910

Postad 04 mars 2021 - 10:38

Senjin
  • Senjin
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Funderar också på en CX 65 men hur fraktar man den, kan man lägga den ner eller måste den stå upp, har en XC60 och det är inget jätte bagage.



#911

Postad 04 mars 2021 - 10:55

aeqvist87
  • aeqvist87
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Funderar också på en CX 65 men hur fraktar man den, kan man lägga den ner eller måste den stå upp, har en XC60 och det är inget jätte bagage.

Du kan lägga den



#912

Postad 04 mars 2021 - 12:07

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Hemkörning?

#913

Postad 04 mars 2021 - 13:16

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Är han orolig för inbränningar kan han alltid köpa till förlängd garanti, då är han säker i 5 år i alla fall.

 

https://www.elgigant...-tv-totalt-5-ar

 

Tack, men tänkte mest era tankar/ erfarenheter som köpt modellen. :) 



#914

Postad 04 mars 2021 - 15:29

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Tack, men tänkte mest era tankar/ erfarenheter som köpt modellen. :)

Finns en del inlägg om det på förra sidan. citerar om mitt inlägg från den:

 

 

Har haft min CX i några månader nu och inte sett några permanenta inbränningar. Dock märkt av en tillfällig en gång i Youtube appen med en väldigt skrällig färgad Youtube thumbnail som var på skärmen en stund (CyberPunk i det fallet, har ju väldigt skrikig gul färg). Den låg kvar som en skugga en stund när jag bytte till Amazon Prime appen, men inte märkt av det sen dess och varit extra nitisk med att försöka hitta sådana tillfälliga inbränningar sen dess.

Spelat en del spel (AC: Valhalla på PS5:an) och inte märkt av inbränningar av HUD:en där t.ex.



 



#915

Postad 04 mars 2021 - 17:41

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0
Tackar :)

#916

Postad 04 mars 2021 - 22:31

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Hej, en vän till mig kommer antagligen köpa en CX modell... han är lite nojjig för han läst lite om inbränning, sa till honom att han kan nog vara väldigt lugn nu på dagens oleds, han kommer använda svt play mest, kan bli flera timmar irad, sen är det ju ytube, netflix och diverse streamingstjänster, han kommer också ha en mac mini kopplad till den, men kommer lägga in så skärmsläckare går igång rätt fort om man har tex spotify etc igång, och ha så Tvn stängs av efter några timmar också. Lovade skriva här och kolla av lite om nån av alla som köpt den av medlemmarna märkt av nånting. :)

Ställ in texten på netflix tex till genomskinlig vit med svart genomskinlig bakgrund. Mycket bättre en gult med full styrka. Apple tv 4k har jag också inställt så universelt. Har en b6 och fick aldrig inbränningar på första panelen som gick sönder efter 3,5år. Kollar mest streaming. Inga statiska loggor ofta direkt.

Redigerat av axion84, 04 mars 2021 - 22:35.


#917

Postad 07 mars 2021 - 07:59

magnus76
  • magnus76
  • Veteran

  • 2 452 inlägg
  • 0

Vad är den stora skillnaden mellan B7 och CX förutom hdmi 2.1? Är det märkbart mindre banding, snabbare OS? 
 

Har en B7 som jag funderar att ha som sovrums tv eftersom den gamla där börjar bli dålig. Isåfall blir det en ny CX till vardagsrummet. Men om det knappt skiljer mellan B7/CX kan jag lika gärna köpa en billigare sovrums tv. 



#918

Postad 07 mars 2021 - 10:17

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Dom var inte supersnabba, skulle säga 3+ veckor innan servicetekniker hörde av sig och en vecka till innan han var på plats. och då jagade jag på dom på Mail och telefon rätt så ofta.


Har någon lyckats få ljudet normaliserat mellan inputs och appar? Höjer jag på ena ställen blir det rejält högt på t.ex. youtube appen när jag byter dit.


Går att ändra i Ljudinställningar, ytterligare inställningar, volymläge, autovolym på

#919

Postad 07 mars 2021 - 10:19

Cahors
  • Cahors
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Vad är den stora skillnaden mellan B7 och CX förutom hdmi 2.1? Är det märkbart mindre banding, snabbare OS?

En till nackdel med B serien är att dess hdmi arc sitter bak och inte på sidan som i C-serien. Detta gör att ett slimmat väggfäste går bort.
Jag tog c-serien av just den anledningen när Cdon hade 10 % på allt vilket gjorde att priset på den hamnade på samma som den billigare b-serien.

Har en B7 som jag funderar att ha som sovrums tv eftersom den gamla där börjar bli dålig. Isåfall blir det en ny CX till vardagsrummet. Men om det knappt skiljer mellan B7/CX kan jag lika gärna köpa en billigare sovrums tv.



#920

Postad 07 mars 2021 - 11:28

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

  • 571 inlägg
  • 0

Jag har som sagt tänkt byta TV så fort de nya LG OLED modellerna kommer.
Ska invänta priset på nya 77G1 eller se hur mycket priset på 77GX kommer sjunka.
Orsaken till bytet är att jag på min Samsung 75" LED fått dels ett rosa svagt fält som kan vara en inbränning och 2 svarta vertikala streck.
Jag har mätt dessa streck till att båda vara 56 cm in från höger och vänster sida.
Alltså verkar TV:n på något sätt vara indelad i 3 delar på 56 cm. TV:n är 168cm bred (56cm x 3).
Kanske inte rätt tråd att fråga om detta men är det någon som har koll på om panelerna i en 75" LED är indelad i 3 delar som är 56cm?



#921

Postad 09 mars 2021 - 18:40

Tumme
  • Tumme
  • Lärjunge

  • 279 inlägg
  • 0
Hur är kvaliteten på film och serier med den inbyggda amazon prime appen?
Är det jämförbart med Netfix?

Thomas

#922

Postad 10 mars 2021 - 08:23

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

  • 1 109 inlägg
  • 0

Går att ändra i Ljudinställningar, ytterligare inställningar, volymläge, autovolym på

Den verkar bara normalisera i nuvarande program. Byter jag mellan Amazon Prime Appen, och YouTube är det fortfarande stor skillnad i ljudnivå. Kanske jag gör något fel...



#923

Postad 10 mars 2021 - 13:06

MrStarhouse
  • MrStarhouse
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0

Hur är kvaliteten på film och serier med den inbyggda amazon prime appen?
Är det jämförbart med Netfix?

Thomas

Ja det skulle jag vilja påstå.

 

Mycket av det nya materialet är i 4K och ser då riktigt bra ut, men även 1080p ser bra ut.

 

Jag skulle vilja påstå att Netflix, Disney+, AppleTV samt Amazon är jämnförbara.

 

Sorgebarnet är HBO Nordic, den är under all kritik vad gäller bildkvaliten, men det är ju inte bara här, det beror ju på deras riktigt låga bitrate.



#924

Postad 10 mars 2021 - 14:28

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0
Skaffade en 65GX, sjukt besviken då jag redan märkte mycket banding när jag uppgraderade apparna och man såg massa sträck och sedan märkte jag av "grid" som många har haft problem med. Dvs ett grid-mönster i ljusa bakgrunder, startade en dokumentär och när kameran rörde sig i landskapet blev det massa vertikala och horisontella linjer i skärmen. Usel kvalitetskontroll.

Brukar ni höra av er till butiken eller tillverkaren när ni har märkt av stora problem?

#925

Postad 10 mars 2021 - 15:02

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
Jag skulle lämna tillbaka eländet så tillverkarna skärper sig. Dessutom när man har gjort sig besvär med vägg montage.
Tråkigt.

#926

Postad 10 mars 2021 - 15:16

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Jag skulle lämna tillbaka eländet så tillverkarna skärper sig. Dessutom när man har gjort sig besvär med vägg montage.
Tråkigt.

Har lämnat tillbaka innan pga banding men det känns som det är butikerna som får betala för det och inte tillverkarna så tänkte om det fanns ett smidigt sätt att lämna tillbaka men samtidigt visa hur illa det ser ut. Antar dock att om man kontaktar LG lär man antingen höra att det är "inom specifikation" eller att de lär göra ett panelbyte. Men vill inte ha ett panelbyte då många har gjort det men den nya panelen har visat samma "grid". Är väldigt svårt att få på kamera.

Hittade dock bilder från andra ägare som hade lyckats att få det på bild, kanske blir för dålig kvalité när man laddar upp här så länkar i så fall istället: https://lgcommunity....t-uniform-image

Kolla alla vertikala och horisontella linjer, fattar inte hur det kan vara acceptabelt. Det är ett nytt problem också då det inte fanns innan 2020-panelerna.

Bifogad fil(er)



#927

Postad 10 mars 2021 - 15:31

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Skaffade en 65GX, sjukt besviken då jag redan märkte mycket banding när jag uppgraderade apparna och man såg massa sträck och sedan märkte jag av "grid" som många har haft problem med. Dvs ett grid-mönster i ljusa bakgrunder, startade en dokumentär och när kameran rörde sig i landskapet blev det massa vertikala och horisontella linjer i skärmen. Usel kvalitetskontroll.

Brukar ni höra av er till butiken eller tillverkaren när ni har märkt av stora problem?

Vad ser du på för källor? Extern spelare, box eller tv:ns appar? Nån skillnad på olika isf?



#928

Postad 10 mars 2021 - 15:51

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Vad ser du på för källor? Extern spelare, box eller tv:ns appar? Nån skillnad på olika isf?

Kör på interna apparna men har även en Apple TV 4k men det är samma. När jag först såg grid-problemet var det på Netflix. Kollade samma scen på min 55HZ1000 i sovrummet och var inga problem där. Inga horisontella eller vertikala linjer.

Det är i ljusa bakgrunder det dyker upp och främst när det är rörelser. Skickade länk i tidigare inlägg där andra ägare har lyckats få till bra bilder på problemet.

Redigerat av Chamber, 10 mars 2021 - 15:52.


#929

Postad 10 mars 2021 - 16:08

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Kör på interna apparna men har även en Apple TV 4k men det är samma. När jag först såg grid-problemet var det på Netflix. Kollade samma scen på min 55HZ1000 i sovrummet och var inga problem där. Inga horisontella eller vertikala linjer.

Det är i ljusa bakgrunder det dyker upp och främst när det är rörelser. Skickade länk i tidigare inlägg där andra ägare har lyckats få till bra bilder på problemet.

Så inte bara inbränningar man ska se upp för! :angry: Kanske lika bra att invänta miniled innan nästa köp? :unsure:



#930

Postad 10 mars 2021 - 16:19

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 856 inlägg
  • 0
[quote name="Chamber" post="4625177" timestamp="1615385794"]Har lämnat tillbaka innan pga banding men det känns som det är butikerna som får betala för det och inte tillverkarna så tänkte om det fanns ett smidigt sätt att lämna tillbaka men samtidigt visa hur illa det ser ut. Antar dock att om man kontaktar LG lär man antingen höra att det är "inom specifikation" eller att de lär göra ett panelbyte. Men vill inte ha ett panelbyte då många har gjort det men den nya panelen har visat samma "grid". Är väldigt svårt att få på kamera.

Ja det var ett dilemma. Det är en mindre butik då förmodar jag.

#931

Postad 10 mars 2021 - 16:29

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Så inte bara inbränningar man ska se upp för! :angry: Kanske lika bra att invänta miniled innan nästa köp? :unsure:


Detta har inte varit något problem innan så kanske att det är fixat på LGs 2021-paneler. Som sagt ser jag inte det på min Panasonic OLED så verkar mest vara LG, dock har Sony-ägare också sett det på Sony A8. Det är nog inte alla som märker det heller samt att det säkert varierar från panel till panel. Men i länken som jag skickade ser det illa ut och min ser lika illa ut här hemma från normalt tittavstånd(sitter cirka 2.5-3m ifrån).


Ja det var ett dilemma. Det är en mindre butik då förmodar jag.


Mediamarkt så tror inte det ska vara några problem men får lite skuldkänslor då det antagligen är dom som blir straffade om man lämnar tillbaka på öppet köp. Men förklarar man problemet eller snackar med lg blir ju risken att man antingen får höra att det är inom specifikation eller att det blir ett panelbyte men eftersom så många har sett samma problem på deras panelbyte samt fått värre banding på köpet är det något jag vill undvika.

Men skickade iväg ett mail till mediamarkt och så får jag se vad dom säger helt enkelt.

#932

Postad 10 mars 2021 - 18:56

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Har lämnat tillbaka innan pga banding men det känns som det är butikerna som får betala för det och inte tillverkarna så tänkte om det fanns ett smidigt sätt att lämna tillbaka men samtidigt visa hur illa det ser ut. Antar dock att om man kontaktar LG lär man antingen höra att det är "inom specifikation" eller att de lär göra ett panelbyte. Men vill inte ha ett panelbyte då många har gjort det men den nya panelen har visat samma "grid". Är väldigt svårt att få på kamera.

Hittade dock bilder från andra ägare som hade lyckats att få det på bild, kanske blir för dålig kvalité när man laddar upp här så länkar i så fall istället: https://lgcommunity....t-uniform-image

Kolla alla vertikala och horisontella linjer, fattar inte hur det kan vara acceptabelt. Det är ett nytt problem också då det inte fanns innan 2020-panelerna.

Tja ser ut som för 3 år sedan när jag stod i valet i kvalet om Oled eller Led.

Lånade hem en LG Oled och en Sony Led.

Oled hade ju överlägsen bild i stort, men jag klarade inte av bandningen som likar den ovan. SÅ valde Sony då priset var mycket lägre.

SÅ nog fanns problemet innan 2020? Vet att många andra hade samma problem när jag kollade runt på nätet efteråt.

Ett intressant fenomen var att de jag visade problemet inte såg det!! I alla fall inte om man inte påtalade det och visade det, så jag tror det är väldigt olika hur man upplever det.

Ser man det inte är det ju inga problem! :)

 

Men blir lite orolig att dessa problem ännu finns, för det är dags för TV-byte i höst, och hade nog tänkt mig en OLED då jag räknat med att de svagheter som funnits blivit bättre.

Lite less ändå att ha en TV som har en lampa bakom. OLED har ju en brutal svärta och bildupplevelse.

Ingen TV är bäst på allt, blir att snöa in sig i höst inför köpet vad som gäller!:)



#933

Postad 10 mars 2021 - 19:52

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Tja ser ut som för 3 år sedan när jag stod i valet i kvalet om Oled eller Led.
Lånade hem en LG Oled och en Sony Led.
Oled hade ju överlägsen bild i stort, men jag klarade inte av bandningen som likar den ovan. SÅ valde Sony då priset var mycket lägre.
SÅ nog fanns problemet innan 2020? Vet att många andra hade samma problem när jag kollade runt på nätet efteråt.
Ett intressant fenomen var att de jag visade problemet inte såg det!! I alla fall inte om man inte påtalade det och visade det, så jag tror det är väldigt olika hur man upplever det.
Ser man det inte är det ju inga problem! :)

Men blir lite orolig att dessa problem ännu finns, för det är dags för TV-byte i höst, och hade nog tänkt mig en OLED då jag räknat med att de svagheter som funnits blivit bättre.
Lite less ändå att ha en TV som har en lampa bakom. OLED har ju en brutal svärta och bildupplevelse.
Ingen TV är bäst på allt, blir att snöa in sig i höst inför köpet vad som gäller!:)

Detta är inte vertikal banding jag snackar om, lite banding kan jag leva med, har haft oleds sedan 2016 och brukar uppgradera varje år så har erfarenhet av det. Det kan synas i material nära svart eller mörka bakgrunder och om man har riktig otur kan det synas i tex fotboll när kameran panorerar fram och tillbaka men det är inte det jag snackar om.

Detta är "grid" och är något helt annat. Blir som något rutmönster i skärmen vid ljusa bakgrunder. Det syns alltså inte alls i mörkare material, syns inte ens på mörkt testmaterial utan det är endast i ljusa filmer/serier/spel det kommer fram, inget annat. Väldigt märkligt problem.

Redigerat av Chamber, 10 mars 2021 - 19:53.


#934

Postad 10 mars 2021 - 20:49

Göken99
  • Göken99
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Detta är inte vertikal banding jag snackar om, lite banding kan jag leva med, har haft oleds sedan 2016 och brukar uppgradera varje år så har erfarenhet av det. Det kan synas i material nära svart eller mörka bakgrunder och om man har riktig otur kan det synas i tex fotboll när kameran panorerar fram och tillbaka men det är inte det jag snackar om.

Detta är "grid" och är något helt annat. Blir som något rutmönster i skärmen vid ljusa bakgrunder. Det syns alltså inte alls i mörkare material, syns inte ens på mörkt testmaterial utan det är endast i ljusa filmer/serier/spel det kommer fram, inget annat. Väldigt märkligt problem.

Tack för klarläggandet!

Brukar fundera i bland varför folk inte läser ordentligt innan dom skriver, men läste nog lite för snabbt själv nu och snurrade mig plötsligt tillbaka 3 år i tiden och det jag upplevde med banding och skrev i ivern över detta!

Hoppas det löser sig, och ursäkta om jag spårade lite snett i tråden! :blush:


Redigerat av Göken99, 10 mars 2021 - 20:50.


#935

Postad 10 mars 2021 - 21:28

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Tack för klarläggandet!
Brukar fundera i bland varför folk inte läser ordentligt innan dom skriver, men läste nog lite för snabbt själv nu och snurrade mig plötsligt tillbaka 3 år i tiden och det jag upplevde med banding och skrev i ivern över detta!
Hoppas det löser sig, och ursäkta om jag spårade lite snett i tråden! :blush:


Haha, det är inga problem.

#936

Postad 10 mars 2021 - 22:54

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Detta är inte vertikal banding jag snackar om, lite banding kan jag leva med, har haft oleds sedan 2016 och brukar uppgradera varje år så har erfarenhet av det. Det kan synas i material nära svart eller mörka bakgrunder och om man har riktig otur kan det synas i tex fotboll när kameran panorerar fram och tillbaka men det är inte det jag snackar om.

Detta är "grid" och är något helt annat. Blir som något rutmönster i skärmen vid ljusa bakgrunder. Det syns alltså inte alls i mörkare material, syns inte ens på mörkt testmaterial utan det är endast i ljusa filmer/serier/spel det kommer fram, inget annat. Väldigt märkligt problem.

Är det så på alla 2020 paneler eller bara några?

Jag gjorde ett panelbyte maj 2020 på min b6, infocare sa dom skulle besställa en ny och jag fick vänta lite. Så jag lär ha fått en 2020 panel.

Jag tyckte jag såg nåt som liknar det du beskriver i en del av Narcos Mexico i en ljus backgrund. Jag tänkte att det var fel på materialet i ljust denna scen. Inget jag har sett i övrigt kanske ser det bra på DV på min tv. Eller så var det materialet bara.

Är det nåt du ser på sdr material eller bara HDR/DV?

Kanske kommer se det mera nu när jag är medveten om det.

Överlag en bättre panel nu en 2016 panelen med inget rosa tint nu och ingen banding.

Redigerat av axion84, 10 mars 2021 - 23:00.


#937

Postad 11 mars 2021 - 09:36

Yocke
  • Yocke
  • Forumräv

  • 685 inlägg
  • 0

Vad använder du för bildinställningar? Har du stängt av alla "bildförbättrare"?



#938

Postad 11 mars 2021 - 11:29

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Är det så på alla 2020 paneler eller bara några?
Jag gjorde ett panelbyte maj 2020 på min b6, infocare sa dom skulle besställa en ny och jag fick vänta lite. Så jag lär ha fått en 2020 panel.
Jag tyckte jag såg nåt som liknar det du beskriver i en del av Narcos Mexico i en ljus backgrund. Jag tänkte att det var fel på materialet i ljust denna scen. Inget jag har sett i övrigt kanske ser det bra på DV på min tv. Eller så var det materialet bara.
Är det nåt du ser på sdr material eller bara HDR/DV?
Kanske kommer se det mera nu när jag är medveten om det.
Överlag en bättre panel nu en 2016 panelen med inget rosa tint nu och ingen banding.


Är variation från panel till panel. Och det är många som bara har sett det i HDR/DV och främst i spel och sedan vissa som har det i SDR-material också, tyvärr ser även jag detta i SDR-material och typ i allt som är ljusare(ljusblått och ljusbrunt etc) men vitt tar fram det mest.

Om du bara tror du har sett det en gång sedan maj är det kanske bättre att bara glömma det haha.

#939

Postad 11 mars 2021 - 23:46

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Är variation från panel till panel. Och det är många som bara har sett det i HDR/DV och främst i spel och sedan vissa som har det i SDR-material också, tyvärr ser även jag detta i SDR-material och typ i allt som är ljusare(ljusblått och ljusbrunt etc) men vitt tar fram det mest.

Om du bara tror du har sett det en gång sedan maj är det kanske bättre att bara glömma det haha.

Jo det var förmodligen materialet enstaka/scenen i mitt fall. Försökte kolla extra noga på SDR Italian Job imorse men kunde inte se nåt i ljusblå himmel. Jo det som betyder nåt är hur ofta man ser det.

Redigerat av axion84, 11 mars 2021 - 23:49.


#940

Postad 11 mars 2021 - 23:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag kikade lite på föräldrarnas 55BX igår och kunde se ovan nämnda fel i HDR åtminstone. Påminner väldigt mycket om fixed pattern noise som uppstår på en del kameror med CMOS sensorer vid låg exponering. Kunde bara iaktta det i väldigt ljusa scener, annars såg det mesta ok ut.



#941

Postad 12 mars 2021 - 06:19

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Har inte alls märkt av något som helst problem med banding på min CX 77 liksom min tidigare E6. Viken scen eller film framträder detta för er?

#942

Postad 12 mars 2021 - 09:02

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Har inte alls märkt av något som helst problem med banding på min CX 77 liksom min tidigare E6. Viken scen eller film framträder detta för er?


Som sagt, det är inte banding utan något annat. Blir typ som ett rutmönster i ljusa scener(främst i vitt och i HDR-material). Din panel kanske inte har det och om du inte ser något är det bättre att inte leta efter det.

Redigerat av Chamber, 12 mars 2021 - 09:02.


#943

Postad 12 mars 2021 - 09:27

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Har inte alls märkt av något som helst problem med banding på min CX 77 liksom min tidigare E6. Viken scen eller film framträder detta för er?

Som tidigare nämnt är det inte banding utan snarare FPN.

 

Gick att se väldigt tydligt i Parasit när Ki-woo kommer till stora huset för första gången, då de har motljus från solen.



#944

Postad 12 mars 2021 - 18:59

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Som sagt, det är inte banding utan något annat. Blir typ som ett rutmönster i ljusa scener(främst i vitt och i HDR-material). Din panel kanske inte har det och om du inte ser något är det bättre att inte leta efter det.


Okej. Känns onödigt att leta efter problem som jag inte märker av. I alla fall på min panel

Redigerat av castortroy33, 12 mars 2021 - 19:00.


#945

Postad 15 mars 2021 - 19:11

duran
  • duran
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Hej, jag blev nyligen med en 65" CX. Nu efter några dagar har jag börjat få upp detta meddelande varje gång jag startar tv:n. Trycker jag på Ja så stängs tv:n av en stund, väljer jag nej så fungerar tv:n som vanligt. någon annan som får detta meddelande? Går det att stänga av någonstans?

Tack på förhand!

 

BILD


Redigerat av duran, 15 mars 2021 - 19:13.


#946

Postad 15 mars 2021 - 20:45

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Bryter du strömmen till tvn när du inte tittar?

Hej, jag blev nyligen med en 65" CX. Nu efter några dagar har jag börjat få upp detta meddelande varje gång jag startar tv:n. Trycker jag på Ja så stängs tv:n av en stund, väljer jag nej så fungerar tv:n som vanligt. någon annan som får detta meddelande? Går det att stänga av någonstans?
Tack på förhand!

BILD



#947

Postad 15 mars 2021 - 20:50

duran
  • duran
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Bryter du strömmen till tvn när du inte tittar?
 

Ja, det gör jag. Har en nexa-brytare jag stänger av tv, digitalbox och reciever med.



#948

Postad 15 mars 2021 - 22:24

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0
Man ska inte bryta strömmen till tvn då den gör panelrensning när den är avstängd. Säkerligen det den klagar på.

Ja, det gör jag. Har en nexa-brytare jag stänger av tv, digitalbox och reciever med.



#949

Postad 16 mars 2021 - 08:57

axion84
  • axion84
  • Forumräv

  • 748 inlägg
  • 0

Man ska inte bryta strömmen till tvn då den gör panelrensning när den är avstängd. Säkerligen det den klagar på.

Man kan lungt bryta strömmen efter man stängt av och låtit den rensat färdigt efter ca 7m eller när den klickar till.

#950

Postad 16 mars 2021 - 12:28

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Man kan lungt bryta strömmen efter man stängt av och låtit den rensat färdigt efter ca 7m eller när den klickar till.

Det kan man absolut göra om man vill vänta på det.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.