Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W 700 S2-serien.

164 svar till detta ämne Bowers & Wilkins B&W
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 april 2021 - 22:54

Unregistered2b6e7a11
  • Unregistered2b6e7a11
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Har blivit riktigt sugen på 704 s2. Någon som har dessa o kan dela med sig av lite info?

Har haft 5.1 innan med 683 som frontar men ska nu gå ner till en 2.1 med tänkta 704s2 istället.
Är dessa jobbiga att driva?

#52

Postad 14 april 2021 - 16:50

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Inte överdrivet men för att få ut maximalt ifrån ett parhögtalare i denna klassen gör ju lite mer watt susen :)

Bero på vilka krav du har.

Var också inne på B&W ett tag men tycker det finns lite bättre alternativ där ute.
Så blir nog Arendal för min del.

Lycka till!

#53

Postad 14 april 2021 - 17:23

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har blivit riktigt sugen på 704 s2. Någon som har dessa o kan dela med sig av lite info?

Har haft 5.1 innan med 683 som frontar men ska nu gå ner till en 2.1 med tänkta 704s2 istället.
Är dessa jobbiga att driva?


B&w är tunga att driva tyvärr överlag, men 700 serien låter fantastiskt i mina öron, har inte hört just 704an men uppgraderade från 683 s2, till 702 s2, väldigt stor skillnad,
Vad hade du tänkt driva dom med

#54

Postad 14 april 2021 - 18:12

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Fund

 

B&w är tunga att driva tyvärr överlag, men 700 serien låter fantastiskt i mina öron, har inte hört just 704an men uppgraderade från 683 s2, till 702 s2, väldigt stor skillnad,
Vad hade du tänkt driva dom med

Funderar lite på lila 700 vet ej om det är något för mig. Gillar ej hifiklubben. Ingen butik jag direkt besöker längre. Letar efter en liten med 5 tums bas. Spelar ej högt. Hinner knappt. Har en Primare A34.2 som får gå tills den säger stopp. Har power för att driva de högtalare jag önskar. Vill helst betal runt 12k som max. Annars är tankarna att spara till annat. Gillar även designen på nya Sonus Faber lumina. Lyssnar på allt som är bra. till exempel Joe Bonamma, Rory Gallagher som jag lirar i bakgrunden, Beth Hart, Sheryl Crow, Eagles,, Kacey Musgraves, Brothers Osborne med flera. Till fots ute kör jag Audio Technica ATH- ANC700BT. Så klart via Tidal Hifi. Vad annars. Lust att senare kanske byta amp till rör, mest för det ser fint och coolt och många säger de skall vara musikaliska.


Redigerat av Buddaz12, 14 april 2021 - 18:18.


#55

Postad 14 april 2021 - 21:02

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Fund

Funderar lite på lila 700 vet ej om det är något för mig. Gillar ej hifiklubben. Ingen butik jag direkt besöker längre. Letar efter en liten med 5 tums bas. Spelar ej högt. Hinner knappt. Har en Primare A34.2 som får gå tills den säger stopp. Har power för att driva de högtalare jag önskar. Vill helst betal runt 12k som max. Annars är tankarna att spara till annat. Gillar även designen på nya Sonus Faber lumina. Lyssnar på allt som är bra. till exempel Joe Bonamma, Rory Gallagher som jag lirar i bakgrunden, Beth Hart, Sheryl Crow, Eagles,, Kacey Musgraves, Brothers Osborne med flera. Till fots ute kör jag Audio Technica ATH- ANC700BT. Så klart via Tidal Hifi. Vad annars. Lust att senare kanske byta amp till rör, mest för det ser fint och coolt och många säger de skall vara musikaliska.


Kanske låna hem då för i butik brukar högtalarna inte spela optimalt, blev imponerad själv av toppmodellen
Redan i butik, men lät mycket bättre hemma, mycket öppnare i ljudet i mitt vardagsrum än vad det var i butik,
Det är alltid bättre tycker jag att låna hem grejerna i hemmamiljö som man får veta hur det låter i sitt rum med sin egna komponenter, och man kan i sin tur gå genom med den musiken man själv föredrar, jag lyssnar själv allt från rock,pop till elektroniskt, allt körs från tidal hifi, lycka till det är aldrig lätt att hitta det man söker

#56

Postad 15 april 2021 - 17:35

Unregistered2b6e7a11
  • Unregistered2b6e7a11
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

B&w är tunga att driva tyvärr överlag, men 700 serien låter fantastiskt i mina öron, har inte hört just 704an men uppgraderade från 683 s2, till 702 s2, väldigt stor skillnad,
Vad hade du tänkt driva dom med


Har en bluesound powernode 2i som samlar damm, men den kanske är alldeles för klen? 2x60 nad watt.

#57

Postad 15 april 2021 - 18:45

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har en bluesound powernode 2i som samlar damm, men den kanske är alldeles för klen? 2x60 nad watt.


Problemet lär nog ligga i nätdelen när högtalarna dippar ner i 3 ohm, 60-80 watt räcker för att driva b&w, om den är tillräckligt strömstark ner till 2-4 ohm, denon pma 2500ne är ett bra exempel på detta 2x80 watt i 8 ohm men driver även svåra högtalare till mycket höga nivåer, den kan faktiskt driva 702 som har en effektålighet på 300 watt utan problem,

#58

Postad 15 april 2021 - 19:55

Unregistered2b6e7a11
  • Unregistered2b6e7a11
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Här var mer exakt spec på powernode,

Uteffekt 8 ohm (20–20 000 Hz, 0,1 % THD): 2 x 55 watt
Uteffekt 4 ohm (20–20 000 Hz, 0,1 % THD): 2 x 53 watt

#59

Postad 16 april 2021 - 12:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja stämmer dom siffrorna är det tyvärr inget jag skulle rekommendera att driva ett par golvare från b&w, man behöver åtminstående en förstärkare som kan öka effekten med minst 50% från tex 8-4 Ohm för bra resultat och utan att riskera att förstärkaren klipper, det bästa är ju med en förstärkare som kan dubbla effekten vid varje last i från 8-4-2 ohm, men en sån här förstärkare kostar Inte under 30k, men man klarar sig bra om man hittar en förstärkare som kan öka sin effekt med 50% ner till 4 ohm också, lycka till

#60

Postad 16 april 2021 - 17:44

Unregistered2b6e7a11
  • Unregistered2b6e7a11
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack för infon, jag får köpa mig en vettig förstärkare först med andra ord.

Har bluesound i resten av huset och vill gärna integrera det i stereon med.


Om vi sätter budget på 20.000 på förstärkare som skulle kunna driva dessa hyfsat då, vad rekommenderas?

#61

Postad 16 april 2021 - 20:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Tack för infon, jag får köpa mig en vettig förstärkare först med andra ord.

Har bluesound i resten av huset och vill gärna integrera det i stereon med.


Om vi sätter budget på 20.000 på förstärkare som skulle kunna driva dessa hyfsat då, vad rekommenderas?


Rotel ra 1572 och nad c388 är 2 bra förstärkare i den prisklassen, men har inte lyssnat på dom personligen, men bör ha tillräckligt med pulver, har ägt c375 vilket är föregångaren till c388, för att mata ett par 683 s2, kraft så det räcker och blir över, rekommenderar att du lånar hem och provar så du vet att du blir nöjd,

#62

Postad 21 april 2021 - 18:43

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu har nog mina 702 s2 gått mellan 35-40 timmar och det blir bara bättre, ser riktigt fina ut i verkligheten helt annan byggkvalitet än högtalarna i 600 serien, gjort några jämförelser mellan 683 s2, men det var typ första dagen efter jag hämtat dom, och ja skillnaden ligger inte bara i utseendet och byggkvaliten, de spelar i en helt annan liga, man känner sig nästan som man är in en annan värd nu,😁 tycker man hör detaljer som aldrig förut, spridningen på diskanten är också riktigt bra man hör alla detaljer även om man inte sitter i soffan och lyssnar, de spelar även öppnare, basen har mycket mer kontroll, lådljudet är också mycket lägre, man får en helt annan upplevelse nu för musik,😎de är dock otroligt avslöjande så dåliga inspelningar är inget att rekommendera, man trodde nästan dom skulle bli mer tungdrivna med 3 basar per sida, men nej det är inte någon tyngre last för förstärkaren än 683, de spelar faktiskt högre på samma nivå,

Bifogad fil(er)


Redigerat av Andreas3200, 21 april 2021 - 18:45.


#63

Postad 23 april 2021 - 18:45

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Har nu provlyssnat på b&W 704s2 och lilla centern. Då de inte hade stora centern och 703s2 inne. Säger bara wow! Vilket ljud.

Blir nog en order efter sommaren! :D

#64

Postad 08 september 2021 - 11:37

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu får man skriva av sig lite, har haft 702 s2 5 månader nu, de var väldigt tunna i basen de första 50-100 timmarna, väldigt skarpa i tonerna de första veckorna med, ibland så mycket att de kunde ringa i öronen, de har med sin tid lugnat ner sig och de är nu behagliga att lyssna på.


Jämfört med mina gamla 683 s2, så är dom mycket snyggare och känns mer välbyggda de drar lite mer mot ljusare hållet, men inget överdrivet om de drivs av neutral förstärkare, de spelar mycket mer detaljer än 683, klarheten i diskant och mellanregister är mycket bättre i 702, där röster och instrument träder fram mycket mer detaljerat och klart, man hör även mycket mr separation i instrumenten, de är väldigt avslöjande för musik, de briljerar otroligt med bra inspelningar
Och låter mindre bra i dåliga inspelningar, 683 är mycket mer förlåtande, men 702 spelar mycket bättre i topparna för det mesta när man har en bra inspelning, basen är mycket tydligare på 702 och med mer kontroll, blir aldrig bumlig, kunde bli det på 683 i rörig musik,


702 har också en högre känslighet vilket märks tydligt på min Hegel h190 spelar jag 35-40 mot tidigare 45-50 för samma ljudnivå, känns också som de vill ha mer pulver, h390 blir kanske som nästa uppgradering, har mina stående ut 1 meter från någon bakvägg eller sidovägg, det krävs för att dom ska blomma ut, kan ha små problem med s ordet kan bli påträngande ibland, men kan mycket väl ha att göra att mitt rum inte är behandlat mer än en matta mellan lyssningpositionen och några möbler, tyvärr inte mycket man kan göra när man bor i en hyreslägenhet,
Provade också mellan mina 2 dacar dragonfly red och den som finns inbyggd i h190, på 683 var skillnaden inte alls stor. På 702 så skillnaderna mellan dacarna större, precis som med 683, så ska 702 var med många år, en mycket mer högupplöst högtalare som också gjorde att jag fall för dom,

Bifogad fil(er)


Redigerat av Andreas3200, 08 september 2021 - 11:48.


#65

Postad 09 september 2021 - 19:45

philippg
  • philippg
  • Användare

  • 222 inlägg
  • 0
Trevlig läsning!

Hade jag varit dig så hade nog ett slutsteg varit mer prisvärt om det är mer kraft du saknar?

Jag hade liknande problem med audiovector qr5 ibörjan. Men du briljerar de verkligen!

Du kör utan bas?

#66

Postad 09 september 2021 - 21:17

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Trevlig läsning!

Hade jag varit dig så hade nog ett slutsteg varit mer prisvärt om det är mer kraft du saknar?

Jag hade liknande problem med audiovector qr5 ibörjan. Men du briljerar de verkligen!

Du kör utan bas?

Har själv ingen bas i mitt system. Jag kör KEF med Primare. Försökt våga prova B&W. Är något som gör mig tveksam. Då hellre Audiovector. Jag tror mer TS behöver prova annat än Hegel. Bara min åsikt om ämnet.

#67

Postad 10 september 2021 - 06:14

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Använder inte B&W Rotel när dom testar sina högtalare? I så fall borde väl det vara den bästa kombon...
Men håller med B&W tjänar mycket på effekt.
Tycker det blir som ett par nya högtalare med mer effekt. Hade ett par 805N och bytte från receiver med 100 watt angiven effekt till ett slutsteg med ungefär samma effekt och skillnaden var natt o dag. Basem blev bättre nästan som att jag trodde att jag körde med subwoofer också. Ljudbilden blev också tydligare den klassiska att det lät som om man drog bort ett skynke framför högtalarna.

Mvh

#68

Postad 10 september 2021 - 06:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Använder inte B&W Rotel när dom testar sina högtalare? I så fall borde väl det vara den bästa kombon...
Men håller med B&W tjänar mycket på effekt.
Tycker det blir som ett par nya högtalare med mer effekt. Hade ett par 805N och bytte från receiver med 100 watt angiven effekt till ett slutsteg med ungefär samma effekt och skillnaden var natt o dag. Basem blev bättre nästan som att jag trodde att jag körde med subwoofer också. Ljudbilden blev också tydligare den klassiska att det lät som om man drog bort ett skynke framför högtalarna.

Mvh


Tror Hegel är minst lika bra match jämfört mot rotel, är det rotel så bör man nog köra michi till 700 serien, Hegel är absolut högre klass än rotels ra serie, tror också dom använder rotel då det är de förstärkarna de har tillgång till,
Framför allt handlar högtalare om smak men även förstärkare,



Har själv ingen bas i mitt system. Jag kör KEF med Primare. Försökt våga prova B&W. Är något som gör mig tveksam. Då hellre Audiovector. Jag tror mer TS behöver prova annat än Hegel. Bara min åsikt om ämnet.

kör precis på det du själv känner för, det är trots allt du själv som ska lyssna, hemdemo är det bästa för att avgöra så gör jag alltid, har velat höra hur kef låter men har aldrig haft möjligheten jag är tyvärr låst till hifiklubben, har inga andra butiker i närheten och vill undvika storstäder nu vid covid krisen, Hegel är inte för alla så klart, men tycker dom matchar 700 serien riktigt bra lite mindre bra till 600 serien,
H390 är bokstavligen en riktigt beast som jag tror kunnat göra 702 s2 rättvisa, h190 gör ett riktigt bra jobb, men kan saknas någon smula i basen i vissa inspelningar, gillar h190 skarpt annars hade jag inte köpt den, den spelar neutralt, bra med detaljer, basen är torr med en enorm kontroll det är ju det Hegel är kända för, och den stora ljudbilden är också något jag gillar skarpt,



men 702 s2 är trots allt en stor högtalare med totalt 6 baselement och det kräver ström för att komma till sin rätt, jag behöver visserligen inte 250 watt per kanal som h390 levererar, utan det är strömmen jag är ute efter,h390 dubblar nästan effekten vid varje last ända ner till 2 ohm, den är rätt mycket strömstarkare än h190, vad jag förstått så spelar den biffigare och rikare, också vanligt att folk byter upp sig från h190 till h390 och nämner en stor skillnad, jag hör väldigt ofta folk prata bra om den, och jag kommer ta hem ett demo så jag kan testa blir nog inte från nästa år då jag behöver spara först,
Gillar redan karaktären på h190 så h390 kommer ju säkert göra allt bättre, jag gillar att man kan allt i en låda, klass a är kanske det bästa för b&w men dessa är så dyra och stora,
Klass a/b är ändå bra och skapar ett behagligt ljud, klass d gillar jag inte av de jag hört, tycker de saknar tyngd i ljudet

Redigerat av Andreas3200, 10 september 2021 - 08:40.


#69

Postad 10 september 2021 - 11:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Tror Hegel är minst lika bra match jämfört mot rotel, är det rotel så bör man nog köra michi till 700 serien, Hegel är absolut högre klass än rotels ra serie

 

Vad baserar du det på?



#70

Postad 10 september 2021 - 11:26

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Vad baserar du det på?


Av folks erfarenheter av båda, jag kan själv inte bekräfta det, har hört rotel ra serie några gånger men inte samtidigt så det gör det svårt att jämföra, har dock aldrig hört Michi serien som ska vara en direkt konkurent till hegels h390 och h590, samt nad m33, men det råder inga tvivel att rotel ra serie är en av de mest prisvärda stereoförstärkarna,
Jag har hört folk som gått från tex rotel ra 1592 till Hegel h390 och nämner att hegeln har bättre grepp runt högtalarna, med tanke på prisskillnaderna så måste där finnas en skillnad, annars hade ju alla valt just den billigare rotel serien, skulle vara kul att testa men har tyvärr inte den möjligheten

#71

Postad 10 september 2021 - 11:42

sebulba
  • sebulba
  • Lärjunge

  • 323 inlägg
  • 0
Har en plan att skaffa ett slutsteg till mina B&W men kikar mest runt just nu. Har inte bestämt mig för vilket märke osv. Men det lutar väl å nåt Rotel eller Emotiva-slutsteg just för dom verkar prisvärda med skapligt med effekt och dom är ganska tillgängliga på begagnat-marknaden också.

Men undrar lite då hur skulle ni beskriva ljudkaraktären hos Hegel?
Eller jämfört med Emotiva eller Rotel om ni har erfarenhet av dom?

Sorry att jag hijackar diskussionen men blev nyfiken på Hegel nu när det har nämnts ett par gånger. Hegel verkar bra men det pratas eller nämns sällan i diskussioner, i alla fall vad jag sett. 🙂

Mvh

#72

Postad 10 september 2021 - 12:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Av folks erfarenheter av båda, jag kan själv inte bekräfta det

 

Ja, det sägs mycket. Vad som sen stämmer är en annan sak.

 

Sen får du inte glömma problemet med att "lyssna" på förstärkare/slutsteg. Du måste nivåmatcha, för en liten skillnad i ljudnivå kan uppfattas som bättre eller sämre (inte bara samma läge på volymkontrollen då, utan samma ljudtryck i rummet). Vi är dessvärre lättlurade när det kommer till ljud. Hörseln påverkas av vad vi ser och förväntar med, och ju mindre de verkliga skillnaderna är, ju mer sätter fantasin igång. ;) 

 

Det finns de som tror att de hör hur en förstärkare "låter" efter lyssning på andra högtalare i ett annat rum. Lite humor, men inte helt ovanligt.

 

Hegel är inte dåliga, långt ifrån, men H390 är inget under av kvalitetsbygge heller. Tveksamt val av kondensatorer, lite rörig layout osv. Mäter helt okej dock, ungefär som Rotel RB-1582.

 

RB-1590 är högre klass än båda, och det är där problemet med prisvärdheten hos Hegel kommer in i bilden, för H390 kostar trots allt 35000kr. Knappast ett överpris om man ser till vad många andra förstärkare kostar dock.

 

Michi är ju overkill om man inte behöver den enorma effekten i t ex M8. Feta byggen dock. ;) 



#73

Postad 10 september 2021 - 12:58

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Har en plan att skaffa ett slutsteg till mina B&W men kikar mest runt just nu. Har inte bestämt mig för vilket märke osv. Men det lutar väl å nåt Rotel eller Emotiva-slutsteg just för dom verkar prisvärda med skapligt med effekt och dom är ganska tillgängliga på begagnat-marknaden också.

Men undrar lite då hur skulle ni beskriva ljudkaraktären hos Hegel?
Eller jämfört med Emotiva eller Rotel om ni har erfarenhet av dom?

Sorry att jag hijackar diskussionen men blev nyfiken på Hegel nu när det har nämnts ett par gånger. Hegel verkar bra men det pratas eller nämns sällan i diskussioner, i alla fall vad jag sett. 🙂

Mvh

jag har en Hegel h190, och upplever inte att den drar åt något speciellt håll, basen är torr och mycket välkontrollerad, målar även upp en stor fin ljudbild




Ja, det sägs mycket. Vad som sen stämmer är en annan sak.

Sen får du inte glömma problemet med att "lyssna" på förstärkare/slutsteg. Du måste nivåmatcha, för en liten skillnad i ljudnivå kan uppfattas som bättre eller sämre (inte bara samma läge på volymkontrollen då, utan samma ljudtryck i rummet). Vi är dessvärre lättlurade när det kommer till ljud. Hörseln påverkas av vad vi ser och förväntar med, och ju mindre de verkliga skillnaderna är, ju mer sätter fantasin igång. ;)

Det finns de som tror att de hör hur en förstärkare "låter" efter lyssning på andra högtalare i ett annat rum. Lite humor, men inte helt ovanligt.

Hegel är inte dåliga, långt ifrån, men H390 är inget under av kvalitetsbygge heller. Tveksamt val av kondensatorer, lite rörig layout osv. Mäter helt okej dock, ungefär som Rotel RB-1582.

RB-1590 är högre klass än båda, och det är där problemet med prisvärdheten hos Hegel kommer in i bilden, för H390 kostar trots allt 35000kr. Knappast ett överpris om man ser till vad många andra förstärkare kostar dock.

Michi är ju overkill om man inte behöver den enorma effekten i t ex M8. Feta byggen dock. ;)


Jag föredrar faktiskt att ha en integrerad förstärkare än slutsteg + försteg, har begränsat utrymme, och att ha försteg + slutsteg kommer ta upp mycket mer plats vilket jag inte har, har både PlayStation 4 pro och Xbox one i tv-bänken. Det som lockar för mig med just Hegel är att man har allt i en låda, dacarna är bra och du har även streamer, naim är också ett märke som är populärt, nu har jag inte lyssnat på dessa, men tycker man Hegel är dyra så ska man nog inte ta fram naim, naim supernait 3 kostar ungefär samma som Hegel h390, men där har man ingen dac, och betydligt lägre effekt i alla laster,

Jag tror på det att högtalare påverkar mest av allt i kedjan, men tror även att en bra förstärkare eller en bra dac gör det bättre också

#74

Postad 10 september 2021 - 14:05

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Angående Naim, så finns det en lång tråd som kanske är intressant.

 

Den handlar mest om den billigaste förstärkaren, och hårddiskspelaren HDX som var en gammal slö Via-PC under skalet. ;)

 

Naim är sällan dåliga dock, men långt ifrån prisvärda.

https://www.minhembi...howtopic=285989

 

edit: Att blanda datorer och Hifi var relativt nytt när den kom, bland audiofilurer då. Men allt som behövdes var att det stod Naim på lådan, och vips så var en Via-baserad PC med Pico PSU highend. ;)


Redigerat av Ageve, 10 september 2021 - 14:11.


#75

Postad 10 september 2021 - 14:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Angående Naim, så finns det en lång tråd som kanske är intressant.

Den handlar mest om den billigaste förstärkaren, och hårddiskspelaren HDX som var en gammal slö Via-PC under skalet. ;)

Naim är sällan dåliga dock, men långt ifrån prisvärda.

https://www.minhembi...howtopic=285989

edit: Att blanda datorer och Hifi var relativt nytt när den kom, bland audiofilurer då. Men allt som behövdes var att det stod Naim på lådan, och vips så var en Via-baserad PC med Pico PSU highend. ;)

Ja jag vill inte kasta skit på något jag inte har hört, men elektronik och högtalare har blivit allt dyrare och hela den här covid krisen har inte gjort saken bättre, tillbaka till trådämnet, jag tyckte själv mycket om just 700 serien och hur de låter,😄 och förstår självklart varför vissa inte gillar dessa, de är inte alls förlåtande och du kan inte få allt att låta bra, jag tror oavsett märke så kommer en riktigt bra högtalare aldrig briljera på allt, som en dålig inspelning tror jag aldrig kan låta bra på en avslöjande högtalare som folk brukar säga garbage in garbage out

Redigerat av Andreas3200, 10 september 2021 - 14:48.


#76

Postad 10 september 2021 - 17:19

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Av folks erfarenheter av båda, jag kan själv inte bekräfta det, har hört rotel ra serie några gånger men inte samtidigt så det gör det svårt att jämföra, har dock aldrig hört Michi serien som ska vara en direkt konkurent till hegels h390 och h590, samt nad m33, men det råder inga tvivel att rotel ra serie är en av de mest prisvärda stereoförstärkarna,
Jag har hört folk som gått från tex rotel ra 1592 till Hegel h390 och nämner att hegeln har bättre grepp runt högtalarna, med tanke på prisskillnaderna så måste där finnas en skillnad, annars hade ju alla valt just den billigare rotel serien, skulle vara kul att testa men har tyvärr inte den möjligheten

Såg härom dagen där de körde Marantz med B&W stativaren i nya serien och så var det dubbla Michi när de körde golvmodell.

När du närmar dig priset på H390 så finns det andra märken som gör lika bra jobb.

Angående Naim, så finns det en lång tråd som kanske är intressant.

Den handlar mest om den billigaste förstärkaren, och hårddiskspelaren HDX som var en gammal slö Via-PC under skalet. ;)

Naim är sällan dåliga dock, men långt ifrån prisvärda.

https://www.minhembi...howtopic=285989

edit: Att blanda datorer och Hifi var relativt nytt när den kom, bland audiofilurer då. Men allt som behövdes var att det stod Naim på lådan, och vips så var en Via-baserad PC med Pico PSU highend. ;)

Blir off topic
NAIM är sådan att man må betala allt för mycket för det blir bra. Där håller jag med dig.

Redigerat av Buddaz12, 10 september 2021 - 17:16.


#77

Postad 10 september 2021 - 17:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

jag har en Hegel h190, och upplever inte att den drar åt något speciellt håll, basen är torr och mycket välkontrollerad, målar även upp en stor fin ljudbild





Jag föredrar faktiskt att ha en integrerad förstärkare än slutsteg + försteg, har begränsat utrymme, och att ha försteg + slutsteg kommer ta upp mycket mer plats vilket jag inte har, har både PlayStation 4 pro och Xbox one i tv-bänken. Det som lockar för mig med just Hegel är att man har allt i en låda, dacarna är bra och du har även streamer, naim är också ett märke som är populärt, nu har jag inte lyssnat på dessa, men tycker man Hegel är dyra så ska man nog inte ta fram naim, naim supernait 3 kostar ungefär samma som Hegel h390, men där har man ingen dac, och betydligt lägre effekt i alla laster,

Jag tror på det att högtalare påverkar mest av allt i kedjan, men tror även att en bra förstärkare eller en bra dac gör det bättre också

Bara snegla på priset på en T+A så blir du avskräckt med en gång, det är kvalitet om du ser på insidan. Är intresserad utav nytt. Hittar inget som lockar. Skall jag ha något som är bra så får man betala skjortan.

#78

Postad 10 september 2021 - 17:35

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Har en plan att skaffa ett slutsteg till mina B&W men kikar mest runt just nu. Har inte bestämt mig för vilket märke osv. Men det lutar väl å nåt Rotel eller Emotiva-slutsteg just för dom verkar prisvärda med skapligt med effekt och dom är ganska tillgängliga på begagnat-marknaden också.

Men undrar lite då hur skulle ni beskriva ljudkaraktären hos Hegel?
Eller jämfört med Emotiva eller Rotel om ni har erfarenhet av dom?

Sorry att jag hijackar diskussionen men blev nyfiken på Hegel nu när det har nämnts ett par gånger. Hegel verkar bra men det pratas eller nämns sällan i diskussioner, i alla fall vad jag sett. 🙂

Mvh

Min åsikt.
De har mycket bas på grund utav sin överdimensionerade krets. De låter som de enbart blivit trimmade utav en dator och inte utav hur människor hör. Ser du på insidan. Använd Google så blir du förvånad över hur det ser ut. Hellre en Marantz Model 30 eller en Yamaha 3200 eller maffigt klass D steg i nya Primare A35.2 eller Bel Canto Ref500
Dubbla Heed Audio obelisk
effeksteg.
Parasound JC serien med enotm trafo.
Som sagt finns mer än bara Hegel.

#79

Postad 10 september 2021 - 18:28

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
[quote name="Buddaz12" post="4637995" timestamp="1631290743"]

Såg härom dagen där de körde Marantz med B&W stativaren i nya serien och så var det dubbla Michi när de körde golvmodell.

När du närmar dig priset på H390 så finns det andra märken som gör lika bra jobb.

Ja man får hitta något som passar en, för 50k är alternativen många, för egen del så har Hegel ett sound som passar mig
H390 ska ha en lite fylligare ljudbild än h190 och det är vad jag eftertraktar, sen är 702 s2 trots sina 6 6,5 basar inte några basmonster, så är man basfantast så är det nog inte det bästa alternativet, det enda jag saknar på min h190 är lite mer bas, kan h390 fylla ut det så har jag hittat min förstärkare, men jag kommer ta hem demo på ett rad alternativ och testa i lugn och ro, men börjar nog med h390 då den har fångat upp mitt största intresse, blir dock inte från nästa år någon gång, det är mycket pengar för mig och är liksom inte byggd av pengar,

Redigerat av Andreas3200, 10 september 2021 - 18:32.


#80

Postad 11 september 2021 - 11:24

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

  • 1 338 inlägg
  • 0

jag har en Hegel h190, och upplever inte att den drar åt något speciellt håll, basen är torr och mycket välkontrollerad, målar även upp en stor fin ljudbild





Jag föredrar faktiskt att ha en integrerad förstärkare än slutsteg + försteg, har begränsat utrymme, och att ha försteg + slutsteg kommer ta upp mycket mer plats vilket jag inte har, har både PlayStation 4 pro och Xbox one i tv-bänken. Det som lockar för mig med just Hegel är att man har allt i en låda, dacarna är bra och du har även streamer, naim är också ett märke som är populärt, nu har jag inte lyssnat på dessa, men tycker man Hegel är dyra så ska man nog inte ta fram naim, naim supernait 3 kostar ungefär samma som Hegel h390, men där har man ingen dac, och betydligt lägre effekt i alla laster,

Jag tror på det att högtalare påverkar mest av allt i kedjan, men tror även att en bra förstärkare eller en bra dac gör det bättre också

Allra viktigast är akustiken, utan en vettig akustik kan man lägga hur mycket som helst på elektronik utan att få särskilt mycket ut av det.



#81

Postad 11 september 2021 - 13:00

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Allra viktigast är akustiken, utan en vettig akustik kan man lägga hur mycket som helst på elektronik utan att få särskilt mycket ut av det.


Jag förstår det helt klart att rummet påverkar mycket, och det var det jag menade med att jag kan få vissa obehagliga s i vissa inspelningar tror det har lite med rummet att göra också, har gjort lite för att förbättra akustiken, men det är långt ifrån perfekt, men skulle ändå vilja påstå att rummet är ok, jag upplever att man måste ta ut högtalare från väggarna gör enorm skillnad på ljudet,

Redigerat av Andreas3200, 11 september 2021 - 13:00.


#82

Postad 11 september 2021 - 16:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Testa med EQ med. 702 S2 har höjd diskant runt 10 kHz, speciellt rakt framifrån. Det förstärker s-ljud osv.

Ett enkelt sätt om du kör med dator och USB-DAC t ex, är att använda Foobar 2000. Där finns equalizer. Testa att sänka med 3-4 dB runt 8-12 kHz.

 

https://www.foobar2000.org


Redigerat av Ageve, 11 september 2021 - 23:04.


#83

Postad 12 september 2021 - 10:20

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Testa med EQ med. 702 S2 har höjd diskant runt 10 kHz, speciellt rakt framifrån. Det förstärker s-ljud osv.

Ett enkelt sätt om du kör med dator och USB-DAC t ex, är att använda Foobar 2000. Där finns equalizer. Testa att sänka med 3-4 dB runt 8-12 kHz.

https://www.foobar2000.org

går det att köra tidal med den appen och sen koppla tex min Hegel fill datorn via USB då kör jag genom hegel dacen, har kört via en sonos connect med optiskt till min hegel, med en ipad,

#84

Postad 12 september 2021 - 10:29

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Nope, det är bara en mediaspelare, så du får spela FLAC-filer osv direkt i den. Men Hegeln funkar som USB-DAC till datorn.

 

Du kan testa denna annars:

https://support.tida...marra-for-TIDAL



#85

Postad 12 september 2021 - 21:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Angående Naim, så finns det en lång tråd som kanske är intressant.

 

Den handlar mest om den billigaste förstärkaren, och hårddiskspelaren HDX som var en gammal slö Via-PC under skalet. ;)

 

Naim är sällan dåliga dock, men långt ifrån prisvärda.

https://www.minhembi...howtopic=285989

 

edit: Att blanda datorer och Hifi var relativt nytt när den kom, bland audiofilurer då. Men allt som behövdes var att det stod Naim på lådan, och vips så var en Via-baserad PC med Pico PSU highend. ;)


Hehe, kollar lite i den gamla tråden och nog påminner det lite om IS-tråden. Många som hyllar som har fåtal postningar och har bara skrivit i Naim tråden.



#86

Postad 13 september 2021 - 11:28

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Japp, det finns likheter. Minns den roliga reklambilden med en konstruktör som sitter och stirrar på ett kretskort.

 

Men samtidigt är det stor skillnad, för Naim gör ju trots allt inte dåliga produkter överlag. Rolig marknadsföring och fanskara dock. ;)


Redigerat av Ageve, 13 september 2021 - 11:30.


#87

Postad 17 september 2021 - 16:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tillhör inte någon Naim fanskara, men dagens maskiner upplever i alla fall jag att de står sig hyfsat i konkurrensen i det lite mer rimliga prissegmentet och då både funktionellt och ljudmässigt. Särskilt då om man föredrar musikaliskt driv framför andra HiFi parametrar.

 

Den lilla Atom imponerade stort trots sin litenhet med bra funktioner och förmåga att driva högtalare.

 

Vad man stoppat i för hjärna i denna maskin har jag inte kollat, men så länge det låter bra och fungerar bryr jag mig inte ;)



#88

Postad 17 september 2021 - 20:18

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

går det att köra tidal med den appen och sen koppla tex min Hegel fill datorn via USB då kör jag genom hegel dacen, har kört via en sonos connect med optiskt till min hegel, med en ipad,

Kommer en ny Audio Resarch integrerad med 2 kortplatser för DAC eller Vinyl, börjar på runt 50k plus ca 10k beroende på modul. Flera gånger bättre än Hegel. Eller en Luxman i klass A ihop med Aurender med tillhörande DAC kort.

Hört NAIM jag också, då den nya lila atom. Fin produkt synd bara att priset är så högt.

Redigerat av Buddaz12, 17 september 2021 - 20:19.


#89

Postad 18 september 2021 - 10:49

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Kommer en ny Audio Resarch integrerad med 2 kortplatser för DAC eller Vinyl, börjar på runt 50k plus ca 10k beroende på modul. Flera gånger bättre än Hegel. Eller en Luxman i klass A ihop med Aurender med tillhörande DAC kort.

Hört NAIM jag också, då den nya lila atom. Fin produkt synd bara att priset är så högt.

Dessa alternativen är ingen möjlighet för mig, man måste kunna testa hemma, jag ser inga problem med Hegel, tycker de är riktigt bra förstärkare, h190 är den bästa jag haft eller testat, h390 är prisad väldigt högt av både folk och reviewers, reder ingen tvekan att h390 kan gå mot rivaler i samma prisklass, man får välja något som passar en, men 250 watt per kanal är något som kan få 702 s2 att vakna till liv på riktigt, och ja den driver högtalare ner till 2 ohm utan problem, dacarna är även bra och då slipper jag köpa det separat, har förstått att du inte gillar Hegel, men själv älskar jag hur dessa presterar speciellt i basen, med en sån enorm kontroll, naim atom är inget jag skulle köra på till ett par 702 s2 på tok för klen, 702 s2 är väldigt effekthungriga för att dessa ska prestera på top krävs det en del pulver, det märks framför allt i basen, krävs rätt mycket för att få 6 st basar under kontroll, Hegel h190 gör ett bra jobb, allt från diskant, mellanregister, och ner till basen, det enda som saknas en smula är basen, men detaljer och välljud finns där gott om😁

Redigerat av Andreas3200, 18 september 2021 - 10:55.


#90

Postad 18 september 2021 - 14:16

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Dessa alternativen är ingen möjlighet för mig, man måste kunna testa hemma, jag ser inga problem med Hegel, tycker de är riktigt bra förstärkare, h190 är den bästa jag haft eller testat, h390 är prisad väldigt högt av både folk och reviewers, reder ingen tvekan att h390 kan gå mot rivaler i samma prisklass, man får välja något som passar en, men 250 watt per kanal är något som kan få 702 s2 att vakna till liv på riktigt, och ja den driver högtalare ner till 2 ohm utan problem, dacarna är även bra och då slipper jag köpa det separat, har förstått att du inte gillar Hegel, men själv älskar jag hur dessa presterar speciellt i basen, med en sån enorm kontroll, naim atom är inget jag skulle köra på till ett par 702 s2 på tok för klen, 702 s2 är väldigt effekthungriga för att dessa ska prestera på top krävs det en del pulver, det märks framför allt i basen, krävs rätt mycket för att få 6 st basar under kontroll, Hegel h190 gör ett bra jobb, allt från diskant, mellanregister, och ner till basen, det enda som saknas en smula är basen, men detaljer och välljud finns där gott om😁

Blev fel.

Istället för att fokusera på enbart Hegel. Våga prova annat. Watt är bara en siffra på ett papper.

Redigerat av Buddaz12, 18 september 2021 - 14:21.


#91

Postad 18 september 2021 - 15:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Blev fel.

Istället för att fokusera på enbart Hegel. Våga prova annat. Watt är bara en siffra på ett papper.


Ja hade gärna haft så många märken som möjligt att prova, men tyvärr så är man väldigt begränsad i covid krisen, och jag bor på en plats som inte har speciellt många hifibutiker, bor i Skåne, Malmö har ett par intressanta hifibutiker, men jag åker inte till såna stora platser nu i covid krisen,

Kristianstad är en stad jag gärna åker till då det är en lugn stad, och där finns bara hifiklubben, men säljaren där är jättebra alla gånger jag varit där, har aldrig varit problem med att få hemlån när man vill prova något nytt, man får ju se hur det blir 2022 om man lyckas få ihop pengen för att uppgradera, men Hegel h390 är absolut en av toppkandidaterna jag vill prova först, sen behöver det inte tvunget bli Hegel, men eftersom jag redan är fantast av h190 så är det högst troligt, det behövs en förstärkare som lämnar bra med effekt även vid tyngre laster, jag tänker även på framtiden med en Hegel h390 blir möjligheterna rätt stora om jag skulle byta högtalare till något annat märke,

#92

Postad 18 september 2021 - 15:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Watt är bara en siffra på ett papper.

 

Nej, det är inte bara en siffra på ett papper. Det är en av många parametrar som avgör hur bra en förstärkare kan driva högtalare. Det handlar om att förstärka en elektrisk signal. Ju bättre förstärkaren gör det, dvs ju mindre den förvränger insignalen, desto högre är prestandan.

 

Om man vill kunna spela dynamisk musik, och har högtalare som kan leverera den dynamiken utan kompression eller annan dist, så krävs det en del effekt.

 

Audio Research som du nämnde är sällan dåliga, men har långt ifrån alltid topprestanda.

 

100.2:

https://www.audiosci...r-review.10684/

 

D300 är ok, men inte mer:

https://www.audiosci...r-review.10158/

 

160S kostar 275 000 kr. För det priset borde man kunna kräva extrem prestanda, men det är en rörförstärkare. Sett till begränsningarna det ger, mäter den helt ok.

https://www.stereoph...er-measurements


Redigerat av Ageve, 18 september 2021 - 15:57.


#93

Postad 18 september 2021 - 18:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Nej, det är inte bara en siffra på ett papper. Det är en av många parametrar som avgör hur bra en förstärkare kan driva högtalare. Det handlar om att förstärka en elektrisk signal. Ju bättre förstärkaren gör det, dvs ju mindre den förvränger insignalen, desto högre är prestandan.

 

Om man vill kunna spela dynamisk musik, och har högtalare som kan leverera den dynamiken utan kompression eller annan dist, så krävs det en del effekt.

 

Audio Research som du nämnde är sällan dåliga, men har långt ifrån alltid topprestanda.

 

100.2:

https://www.audiosci...r-review.10684/

 

D300 är ok, men inte mer:

https://www.audiosci...r-review.10158/

 

160S kostar 275 000 kr. För det priset borde man kunna kräva extrem prestanda, men det är en rörförstärkare. Sett till begränsningarna det ger, mäter den helt ok.

https://www.stereoph...er-measurements

 

Håller helt med dig att det inte bara är en siffra på ett papper så länge man anger effekten på ett seriöst sätt, inte vid 10% dist.
De flesta Hifi företag specar vettigt i dagsläget men de är fortfarande si och så med Watt angivelser inom hemmabio.

 

I dag är Audio Research för exklusiva för att jämföras med Hegel, men samtidigt så är de två första exemplen ovan på maskiner från 1995 och 1998. Det har hänt mycket sedan dess så huruvida dessa var bra, bättre eller bäst spelar mindre roll. Audio Research gör verkligt fina men dyra apparater idag.
Om de någon gång i framtiden släpper en integrerad hybrid förstärkare kanske det blir ett besök på banken :)   
 



#94

Postad 18 september 2021 - 23:03

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Håller helt med dig att det inte bara är en siffra på ett papper så länge man anger effekten på ett seriöst sätt, inte vid 10% dist.
De flesta Hifi företag specar vettigt i dagsläget men de är fortfarande si och så med Watt angivelser inom hemmabio.

I dag är Audio Research för exklusiva för att jämföras med Hegel, men samtidigt så är de två första exemplen ovan på maskiner från 1995 och 1998. Det har hänt mycket sedan dess så huruvida dessa var bra, bättre eller bäst spelar mindre roll. Audio Research gör verkligt fina men dyra apparater idag.
Om de någon gång i framtiden släpper en integrerad hybrid förstärkare kanske det blir ett besök på banken :)

Därför jag nämner att det har kommit en ny modell som inte är lika extremt dyr som de andra modellerna. Suktar TS på H390 bara för att det inte orkar se på andra. Det är TS bekymmer. Bara nämner att saker inte alltid behöver utgå från det som står på ett papper. Själv faktiskt lite inne på att vilja ha en Naim nait5i spelar aldrig direkt högt längre. Det som fick mig in på hifi var Bel Canto ihop med de KEF R100 jag har idag. Det där med watt tar jag med en skopa salt&peppar
Godkväll

#95

Postad 19 september 2021 - 10:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Kör på vad själv känner passar, jag läser dock inte endast watt på pappet, försöker alltid kolla sidor som mätt förstärkarna vad de klarar för laster, jag behöver en förstärkare som kan dubbla sin effekt ända ner till 2 ohm, att hitta en förstärkare som gör det exakt är nog svårt, men h390 klarar det i princip, och det är vad som gör den lite intressant för egen del, och med bra inbyggd dac och lättanvänd gör inte saken sämre, och ja Hegel har sin ljudsignatur precis som andra har, bästa ordet att beskriva Hegel h190 som jag har idag är tex, torr, snabb välkontrollerad bas, målar upp en stor ljudbild, och rätt bra fokus med detaljer,



jag spelar på högre nivå oftast så jag behöver effekt, jag behöver visserligen egentligen inte över 200 watt per kanal, utan det är strömmen jag är ute efter, och det finns massor av råstyrka i h390, och ja det finns andra märken jag tänkt på med, rotel, musical fidelity, men även accuphase och mcintosh låter intressanta men så förbannat dyra i Sverige, och ingen av dessa 4 kan jag ta demo så lätt, denon nya a110 är också
Intressant men allt gott snack den fått och den är också väldigt strömstark, naim är säkert bra men för egen del är det för begränsad effekt, naim supernait 3 kan säkert driva 702 s2 hyffsat, men tycker inte det räcker för en förstärkare som kostar över 40k och som dessutom inte har någon inbyggd dac i heller, och det lägger till på kostnaden, när jag lägger så mycket pengar måste förstärkaren bra nog att driva högtalarna även på höga nivåer, med h390 får jag det mesta, så som kraft, detaljer och gott om funktioner, man hör sällan något annat än positivt om h390👏 naim supernait 3 är heller ingen förstärkare som kan mäta sig med h390 rent effektmässigt, och känns dumt att man ska betala lika mycket då, skulle inte tro att kvaliterna skiljer speciellt mycket mellan dom 2, utan handlar nog mer om smaksak vad man föredrar, rotel michi X2 och X3 är också intressanta, och verkar ha gott om kraft och resurser man får se nästa år vad som händer om man får ihop pengar tills då, gränsen får gå vid 60k annars blir det för mycket, men är det lika illa med covid så vet jag inte om jag vill sticka till någon storstad,

Redigerat av Andreas3200, 19 september 2021 - 10:11.


#96

Postad 19 september 2021 - 10:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 1

jag behöver en förstärkare som kan dubbla sin effekt ända ner till 2 ohm

...
jag spelar på högre nivå oftast så jag behöver effekt, jag behöver visserligen egentligen inte över 200 watt per kanal, utan det är strömmen jag är ute efter, och det finns massor av råstyrka i h390

 

Nej, dina högtalare sjunker till 3,1 ohm som lägst, och det är vid rätt liten fasvinkel dvs inte en direkt tung last.

 

https://www.stereoph...er-measurements

 

Om du tittar på en mätning där effekten dämpas i 2 ohm, så betyder det inte att det gäller 3 ohm, utan bara att de mäter i 8, 4, 2 och 1 ohm.

 

Angående ström så är det en siffra som i stort sett helt saknar relevans i sammanhanget. Så det behöver du inte fundera över.

 

Ett exempel:

 

H390 som du är inne på, ger max 34,1A i denna testen:

https://www.hifinews...-dac-lab-report

 

Rotel RB-1080 gav över 240A när Hifi & Musik testade den för många år sedan (2001 tror jag).

 

Betyder det att RB-1080 är enormt mycket kraftfullare när den driver högtalare? Nej, inte alls.

 

Det betyder bara att skyddskretsarna arbetar annorlunda, dvs den dämpar inte effekten ens vid 1 ohm.

 

Numera dämpas nästan alltid effekten vid 2 ohm, eftersom ingen normal, bra konstruerad högtalare sjunker så lågt. Det minskar risken för att grejerna helt enkelt går sönder vid t ex felkoppling.

 

240 Ampere i 8 ohm skulle ge en effekt på 460800 watt, vilket såklart är helt orimligt. Max ström mäts med en kort impuls nära kortslutning.

 

 

Hegel har sin ljudsignatur precis som andra har, bästa ordet att beskriva Hegel h190 som jag har idag är tex, torr, snabb välkontrollerad bas, målar upp en stor ljudbild, och rätt bra fokus med detaljer,

 

"Torr, snabb och välkontrollerad bas" förväxlas ibland med brist på djupbas. Dina högtalare har -6dB vid 51Hz (uppmätt i test). I rum blir det lite lägre/bättre, men de går inte djupt.

 

Stor ljudbild och "bra fokus" är också något som högtalare och rum står för.

 

Mattor, absorbenter på väggen bakom och vid sidan av högtalarna, samt justering av placering och lyssningsposition kommer att ge dig mycket mer än att byta ut din förstärkare. Det är extra viktigt med en högtalare som 702 s2 pga ojämn spridning osv.

 

Blir du inte nöjd efter det, så kommer du inte att bli nöjd med en annan förstärkare heller.

 

Om du blir nöjd överlag men saknar djupbasen, så är det en eller helst två bra subbar som gäller.


Redigerat av Ageve, 19 september 2021 - 11:08.


#97

Postad 19 september 2021 - 11:52

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
51hz, ger inte 702s2 mer djup? På hifiklubbens hemsida så är de specade till 28hz vid -6db. Du kanske menar 704s2?

#98

Postad 19 september 2021 - 12:25

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Enligt B&Ws egna hemsida:

Frequency range
-6dB at 28Hz and 33kHz

Frequency response
46Hz - 28kHz ±3dB

#99

Postad 19 september 2021 - 12:25

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

51hz, ger inte 702s2 mer djup? På hifiklubbens hemsida så är de specade till 28hz vid -6db. Du kanske menar 704s2?

 

https://www.hifinews...kers-lab-report

 

LF/HF extension (–6dB ref 200Hz/10kHz): 51Hz / >40kHz / >40kHz

Pair matching/Response Error (300Hz–20kHz): ±2.1dB / ±4.4dB / ±4.8dB

 

Stereophile:

Bifogad fil  518BW702fig3.jpg   56,19K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  518BW702fig4.jpg   55,05K   0 Antal nerladdningar

 

Som jag nämnde blir det troligtvis lite mer/djupare bas när två högtalare spelar i rum. Puckeln runt 100Hz i Stereophiles mätning kan man bortse från. Det är en effekt av närfältsmätning i basen, dvs nivån i basen är egentligen lägre.

 

Ser man till där porten tar vid, så spelar de säkert en bra bit under 51Hz, men det hamnar under -6dB.


Redigerat av Ageve, 19 september 2021 - 12:41.


#100

Postad 19 september 2021 - 13:13

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Det där verkar inget vidare alls, sub är ju alltså mer eller mindre ett måste till en högtalare som kostar nästan 50000kr ny. Tack för bra info.




Även taggad med Bowers & Wilkins, B&W

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.