Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varför börjar projektor tillverkarna inte sälja egna dukar?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 13 januari 2021 - 00:42

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Tycker att priset förfilmdukar är alldeles för hög i förhållande till hur dukarna är tillverkade. Är ganska övertygad om att skulle några projektorföretag ta kontakt med ett företag som tillverkar vanliga tyger som lakansväv. Skulle det inte vara några problem att ta fram tjockare trådar och väva upp filmduks väv för några hundralappar per metern. Skulle någon vilja ha icke ljudtransparent duk skulle det inte vara några problem att få tillverkare av billig vaxduk att få fram sidenmatt plastväv till nästan samma pris som för en vanlig vaxduk som du kan köpa i vilken tygbutik som helst..

Tycker att det är rena ockerpriser på filmdukar som kanske bara kostar någon hundralapp att väva upp hos någon fabrik som tillverkar vanlig tyg. 

Gissar att projektor tillverkare skulle kunna sälja betydligt fler projektorer om man kunde erbjuda sina kunder billiga filmdukar, både upprullningsbara och som metervara. har själv en känsla av att antalet sålda projektorer inte står i förhållande till antalet sålda filmdukar. Kör själv med en sidenmatt plastduk som fungerar bra för min del och har inga planer på att spendera 10 - 20 000:-för en svindyr duk som ett tygväveri tagit fram för 500:-

Någon som testat den sträckbara plasten som fritidsbåtsägare använder istället för presenningar. Den plasten borde gå att limma fast på en svartmålad vägg. Dessutom går plasten att sträcka med en varmluftspistol.

Den typen av vit plast som man använder till möbler och köksinredning borde också gå att få fram i en matt variant . Många vill ha vita väggar så det skulle vara praktiskt om man kunde köpa plastduk som man kunde värma fast mot väggen med varmkuftpistol, Eller om en firma kunde komma hem med en 2,5 mete bred duk som man pressade fast på väggen.   



#2

Postad 13 januari 2021 - 07:49

Taggis
  • Taggis
  • Forumräv

  • 749 inlägg
  • 0
Vi har olika krav, det du använder skulle troligen inte många sätta upp, det finns billiga dukar på många sidor,
Förr var ju Ikea tupplur vanlig.

#3

Postad 13 januari 2021 - 12:17

Karamasha
  • Karamasha
  • Beroende

  • 1 268 inlägg
  • 0
Du vill ha billigt men samtidigt så ska en firma komma hem och göra det åt dig... Blev visst lite väl sent inlägg. En orsak till hög pris är väl att det inte säljs miljoner dukar varje vecka. Sen finns det billiga dukar som har brister rent bildmässigt, men förmodligen är dom bättre än ett hemmabygge. Är man händig så säljer väl dom flesta duktillverkarna på metervara?

#4

Postad 13 januari 2021 - 12:26

Cracker
  • Cracker
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tagit fram en duk som passar för att reflektera ljuset på bra sätt från en projektor för 500 kr? Forskning och utveckling kosta mycket pengar och det är det man betalar för. Om du redan har en billig plastduk och är nöjd så vad saknar du?



#5

Postad 26 januari 2021 - 00:23

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Funderade bara på om det är så alla firmor som säljer filmdukar har egna fabriker. Skriver jag ner alla tillverkare och börjar leta på internet för att få fram mer information kan jag inte hitta några bilder som visar hur dom tillverkar sina dukar och vilka maskiner dom har.

Börjar jag sedan leta efter underleverantörer hittar jag flera företag som erbjuder sig att tillverka filmdukar och många tillverkare har färdiga dukar till försäljning.

Tyckte bara att det är konstigt att tillverkare av dyra filmdukar inte kan visa bilder från deras fabriker.

Lite konstigt att det finns fabriker som tillverkar billiga filmdukar men deras filmdukar går tydligen inte att köpa någonstans.

Letar jag efter tillverkare som tillverkar motorer och kassetter hittar jag några fabriker som kan kundanpassa sina produkter. 

Fick bara en känsla av att företag som säljer sina egna dukar i själva verket har underleverantörer som tillverkar allt som ingår i kassetten och filmduksväv.

Själv kör jag med en billig ej ljudtransparent filmduk från en tillverkare som är underleverantör till flera kända märken. Dessvärre ville man inte uppge vilka märken det var eftersom man inte ville förlora kunder.

Jag har gjort en blindtest med olika dukar. Mina vännertog med sig sina filmdukar. Vi spände upp svart tyg på sidorna och på ovan och undersidan så man inte skulle kunna se upphängningen av duken och på så vis avgöra vilken duk vi visade film på. man kunde identifiera duken efter om det var en ljudtransparent eller inte och så kunde man identifiera vilken gain duken hade. Men när man skulle pricka in hur mycket duken kostade var det större problem att gissa rätt.. Ändrade man lite på projektorns färginställning och ljusstyrka var förvirringen total. Verkar som om vissa hembiofantaster lever i föreställningen att ju dyrare ju bättre!   



#6

Postad 26 januari 2021 - 00:30

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 0

Funderade bara på om det är så alla firmor som säljer filmdukar har egna fabriker. Skriver jag ner alla tillverkare och börjar leta på internet för att få fram mer information kan jag inte hitta några bilder som visar hur dom tillverkar sina dukar och vilka maskiner dom har.
Börjar jag sedan leta efter underleverantörer hittar jag flera företag som erbjuder sig att tillverka filmdukar och många tillverkare har färdiga dukar till försäljning.
Tyckte bara att det är konstigt att tillverkare av dyra filmdukar inte kan visa bilder från deras fabriker.
Lite konstigt att det finns fabriker som tillverkar billiga filmdukar men deras filmdukar går tydligen inte att köpa någonstans.
Letar jag efter tillverkare som tillverkar motorer och kassetter hittar jag några fabriker som kan kundanpassa sina produkter.
Fick bara en känsla av att företag som säljer sina egna dukar i själva verket har underleverantörer som tillverkar allt som ingår i kassetten och filmduksväv.
Själv kör jag med en billig ej ljudtransparent filmduk från en tillverkare som är underleverantör till flera kända märken. Dessvärre ville man inte uppge vilka märken det var eftersom man inte ville förlora kunder.
Jag har gjort en blindtest med olika dukar. Mina vännertog med sig sina filmdukar. Vi spände upp svart tyg på sidorna och på ovan och undersidan så man inte skulle kunna se upphängningen av duken och på så vis avgöra vilken duk vi visade film på. man kunde identifiera duken efter om det var en ljudtransparent eller inte och så kunde man identifiera vilken gain duken hade. Men när man skulle pricka in hur mycket duken kostade var det större problem att gissa rätt.. Ändrade man lite på projektorns färginställning och ljusstyrka var förvirringen total. Verkar som om vissa hembiofantaster lever i föreställningen att ju dyrare ju bättre!

Du kommer ju med det ena konstiga påståendet efter det andra i olika trådar, vad sysslar du med egentligen?

Redigerat av id_t83, 26 januari 2021 - 00:31.


#7

Postad 26 januari 2021 - 08:30

Twinsen
  • Twinsen
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Funderade bara på om det är så alla firmor som säljer filmdukar har egna fabriker. Skriver jag ner alla tillverkare och börjar leta på internet för att få fram mer information kan jag inte hitta några bilder som visar hur dom tillverkar sina dukar och vilka maskiner dom har.

Här finns några bilder från Draper Europe som gör Euroscreens dukar i Halmstad:
https://www.hembiobu...-draper-europe/

 

Bilder på detaljer från tillverkningen är väl överlag inte något man brukar skylta med på sina hemsidor utan du får nog leta mer efter reportage liknande detta. Liksom annan produkttillverkning finns det nog alla möjliga varianter. Man kan köpa in färdiga noname-produkter och sälja under eget märke, man kan bygga själva, man kan köpa färdiga komponenter och montera.


Redigerat av Twinsen, 26 januari 2021 - 08:30.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.