Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur ska man egentligen resonera kring 4k?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 augusti 2016 - 08:26

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Är ute efter att snart byta ut min gamla sony vpl hw10 och funderar hur man ska tänka. Kommer nog inte att köra 4k inom den närmsta tiden åtminstone. Ligger inte i framkant på det sättet. Men är att köpa 1080 projektor idag en dum idé? Är vi i "övergånstider" nu precis som när 720p blev utdaterat?

Om man köper den nya epson med pixelshift kommer man att vara "säkrad" inför framtiden eller är det som att man hade köpt någon sorts halv 1080p för 8 år sedan? Dvs något som hade varit hopplöst dåligt idag. 1080 har ju ändå varit standard så pass länge att jag kunnat vara nöjd med min projektor i alla dessa år. Hade jag köpt 720p för 8 år sedan hade jag nog bytt projektor för längesedan. Verkar dock som att en del påstår att 4k inte kommer utvecklas likadant som 1080p gjorde för projektorer pga diverse komplikationer att tillverka projektorer med äkta 4k. Stämmer det eller kommer 4k bli mina standard som 1080 snart till rimliga priser?

Siktar på att ha min nästa projektor lika länge som denna, dvs kring 8 år. Har inte råd med frekventare uppdateringar än så.

#2

Postad 21 augusti 2016 - 08:42

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Hej!

Har samma projektor idag, HW10. Och har som du haft den ett bra tag. Visst är man sugen på 4K men min nästa projektor kommer bli en 1080p helt enkelt för att det blir för dyrt med en "äkta" 4K. Kontrasten är så mycket viktigare än upplösningen enligt mig så det kommer bli ett jätte lyft att gå upp till en riktigt bra 1080p maskin.

Jag har inte sett någon ny projektor med pixelskiftning så jag kan inte riktigt uttala mig om hur bra det blir, men att det skulle vara lika bra eller ens nästan lika bra som en riktig 4K panel tror jag faktiskt inte. Jag är dock helt övertygad om att om några år så är 4K standard på projektorer till betydligt rimligare priser än idag. 1080p kommer att sitta i budgetmodellerna runt 10k. Det är vad jag tror iaf.

Jag har svårt att se att du kommer ha kvar din nya projektor i 8år om du köper en 1080p. Jag tror suget efter 4K kommer bli för stort, vart du än vänder dig kommer det att stå 4K skärmar inom den tidsramen. Ser man till idag så är ju nästan varenda TV som säljs i El-ladorna redan 4K. Men det är ju förstås hur jag känner. Jag siktar på att ha min nästa projektor i kanske max 4år. Och så länge kanske jag kan hålla ut innan jag måste ha 4K (även om jag såklart vill ha det nu). Däremot säger jag inte att du ska köpa en 4K projektor nu på en gång, vi snackar ju 70tkr. Istället kanske du ska ställa in dig på att du kanske vill uppgradera lite snabbare än om 8år.



#3

Postad 21 augusti 2016 - 09:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Baetis var bor du i detta avlånga land?

#4

Postad 21 augusti 2016 - 09:16

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0
Bor i norr, boden.

Ekon: Ja om e-shift är någon sorts "tattarlösning" just för att kunna vara snabb med 4k så är det ju onödigt att punga ut extra för en epson tex ist för en billigare hw65 med 1080. Är ju inte heller just 4k jag i första hand kommer att njuta av med ny proj, utan det är som du säger den mycket högre kontrasten osv. Däremot verkar somliga vara av åsikten att äkta 4k alltid kommer att kosta svin i projektorer och då kan ju senaste epson möjligtvis göra att jag kan ha projektorn i 7-8 år. Om pixelshift är framtiden för projektorer under 50k så vore ju 8000 mer för den projektorn en klart bättre investering än en 1080 som jag byter om 4 år.

Hw10 börjar ju bli så gammal nu att jag kan inte vänta mer än säg ett halvår. Uppgraderingssuget har slagit till för hårt.

Redigerat av baetis, 21 augusti 2016 - 09:18.


#5

Postad 21 augusti 2016 - 09:17

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Hur är upplevelsen av 4k jämfört med Bluray på en 100" duk?



#6

Postad 21 augusti 2016 - 09:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Bor i norr, boden.

 

 

Ok! Tänkte på om det fanns någon handlare som kunde dema för dig! Lite tungt i den frågan kanske då :)

 

 

Hw10 börjar ju bli så gammal nu att jag kan inte vänta mer än säg ett halvår. 

 

 

 

Bara av att uppgradera till en nyare full hd projektor inom samma "ras" kommer att bli ett uppsving :)

 

 

 Ja om e-shift är någon sorts "tattarlösning"

 

 

Jag har själv en sån där "tattarlösning"! Men rätt material hoppar den åttor här hemma kring vanlig bluray och då tänker jag inte på upplösningen :)

 

 

Hur är upplevelsen av 4k jämfört med Bluray på en 100" duk?

 

 

Inte mer än en skarpare bild :)



#7

Postad 21 augusti 2016 - 11:36

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Ja men ser man att det blir skarpare på 4 meter och hundra tum? Har inget behov av att frysa bilden och närstudera den med lupp! :)



#8

Postad 21 augusti 2016 - 11:45

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Bor i norr, boden.

Ekon: Ja om e-shift är någon sorts "tattarlösning" just för att kunna vara snabb med 4k så är det ju onödigt att punga ut extra för en epson tex ist för en billigare hw65 med 1080. Är ju inte heller just 4k jag i första hand kommer att njuta av med ny proj, utan det är som du säger den mycket högre kontrasten osv. Däremot verkar somliga vara av åsikten att äkta 4k alltid kommer att kosta svin i projektorer och då kan ju senaste epson möjligtvis göra att jag kan ha projektorn i 7-8 år. Om pixelshift är framtiden för projektorer under 50k så vore ju 8000 mer för den projektorn en klart bättre investering än en 1080 som jag byter om 4 år.

Hw10 börjar ju bli så gammal nu att jag kan inte vänta mer än säg ett halvår. Uppgraderingssuget har slagit till för hårt.


Jag tror inte det kommer kosta 50k+ inom några år. Tror som sagt det blir ungefär lika vanligt som 4K TV. Men jag gissar bara. Jag säger inte att du ska välja bort projektorer med "e-shift" men jag är tveksam till att man får lika skarp bild som en native 4K proj. Men jag kan ha helt fel. Har aldrig sett UHD Blu-ray på en sådan proj. 

Väljer du tex HW65 kommer du få en dramatiskt skillnad i kontrast. Du kommer även få bättre skärpa på vanliga Blu-ray i 1080p eftersom att skärpan helt enkelt är bättre på den jämfört med HW10. Men den kan inte ta emot och hantera en 2160p HDR signal från en UHD-spelare. Precis som mcmike är inne på så är det inte bara upplösningen som är nytt med UHD, du har HDR också. Det är inte så många projektorer idag som fixar det men det kommer fler under hösten.

En riktigt bra 1080p proj kan visa makalös bild, och kanske räcker det alldeles utmärkt för att du ska bli nöjd i många år. Men jag känner att det skulle vara kul att få "hela grejen" med 2160p och HDR. Alltså det bästa som finns att tillgå, mest för att det finns. Men i ärlighetens namn så är det inte många UHD Blu-ray skivor som nyttjar den fulla potentialen i det nya formatet. Och som allt annat nytt kostar det svinmycket om du verkligen ska få allting, förmodligen mer än vad det smakar för det allra flesta. Just därför är jag idag inställd på att köpa en bra 1080p projektor, utan HDR stöd. UHD Blu-ray får helt enkelt vänta.
 



#9

Postad 21 augusti 2016 - 11:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

 Har inget behov av att frysa bilden och närstudera den med lupp! :)

 

 

Det behöver jag inte göra, trots icke native 4k panel  :)


Redigerat av mcmike, 21 augusti 2016 - 11:54.


#10

Postad 21 augusti 2016 - 12:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

En riktigt bra 1080p proj kan visa makalös bild, 

 

 

Får man fråga vilken/vilka du tänker på då? :)



#11

Postad 21 augusti 2016 - 12:50

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken/vilka du tänker på då? :)

Tänker främst på JVC. X30 och nyare. Alla utpresterar Sony HW10 brutalt mycket. Även HW65 skulle bli en enorm skillnad.

Begagnat behöver de inte kosta skjortan. Vill man köpa nytt tycker jag HW65 känns mest prisvärd för tillfället, alt. HW40 & 45 modellerna om man känner att det går bra utan auto-iris. Har HW45 manuell iris försten eller är det samma som HW40 ?

 



#12

Postad 21 augusti 2016 - 12:52

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken/vilka du tänker på då? :)


Har du aldrig sett en bra 1080 projje eller försöker du provocera bara?🤔

Redigerat av vinncent, 21 augusti 2016 - 12:58.


#13

Postad 21 augusti 2016 - 13:01

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tänker främst på JVC. X30 och nyare. Alla utpresterar Sony HW10 brutalt mycket. Även HW65 skulle bli en enorm skillnad.
 

 

Ok! Jvc har i alla fall tagit ett stort steg med de nya, där hänger inte tidigare modeller med :)  Bildkvalitet kostar helt klart, men det viktigaste att man själv blir nöjd :rolleyes:

 

Har HW45 manuell iris försten eller är det samma som HW40 ?
 

 

Lika som HW40  :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 21 augusti 2016 - 13:01.


#14

Postad 21 augusti 2016 - 13:27

baetis
  • baetis
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Kanske är det vettigt att resonera så här då:

 

Om man ska köpa projektor idag så är det lika bra att gå på en 1080p istället för någon pixel-shift modell (om man ändå tänkt vänta med 4k tills det blir mer standard) och spara några slantar. När 4k är standard och aktuellt på allvar så kommer man ändå att vilja köpa en äkta 4k projektor då de kommer ligga rimligare i prisklass än nu. Har man den minsta uppgraderingsdjävul i sig så kommer man ändå inte nöja sig med halv 4k när den dagen väl kommer. Precis som jag inte hade haft kvar min nuvarande projektor så här länge om den var 720p eller någon sorts shift-modell av 1080p.

 

Det som främst har fått mig att tveka är helt enkelt om pixel-shift anses vara en långvarig lösning i projektorvärlden för projektorer under, säg 50k? Eller är pixel-shift något vi bara kommer se nu under 1-2 år innan äkta 4k tar över i prisklassen kring 30k? 


Redigerat av baetis, 21 augusti 2016 - 13:28.


#15

Postad 21 augusti 2016 - 15:03

ekon
  • ekon
  • Guru

  • 5 775 inlägg
  • 0

Ok! Jvc har i alla fall tagit ett stort steg med de nya, där hänger inte tidigare modeller med :)  Bildkvalitet kostar helt klart, men det viktigaste att man själv blir nöjd :rolleyes:

 

 

Lika som HW40  :rolleyes:

 

De JVC jag har sett har varit lite äldre och de har varit så fruktansvärt bra att jag skulle vara väldigt nöjd med en sådan  :D 

Synd angående manuell iris!

 

 

Kanske är det vettigt att resonera så här då:

 

Om man ska köpa projektor idag så är det lika bra att gå på en 1080p istället för någon pixel-shift modell (om man ändå tänkt vänta med 4k tills det blir mer standard) och spara några slantar. När 4k är standard och aktuellt på allvar så kommer man ändå att vilja köpa en äkta 4k projektor då de kommer ligga rimligare i prisklass än nu. Har man den minsta uppgraderingsdjävul i sig så kommer man ändå inte nöja sig med halv 4k när den dagen väl kommer. Precis som jag inte hade haft kvar min nuvarande projektor så här länge om den var 720p eller någon sorts shift-modell av 1080p.

 

Det som främst har fått mig att tveka är helt enkelt om pixel-shift anses vara en långvarig lösning i projektorvärlden för projektorer under, säg 50k? Eller är pixel-shift något vi bara kommer se nu under 1-2 år innan äkta 4k tar över i prisklassen kring 30k? 

Ja, det låter vettigt. Men vilken projektor du ska välja borde inte bestämmas av hur länge du ska ha den, utan vad du kan bli nöjd med just nu. Ingenting är ju framtidssäkert.

Vilken lösning som kommer regera på projektorsidan blir nog svårt att få ett svar på. Men jag tror som sagt det blir native 4K paneler inom bara några år även i lite billigare maskiner.
 



#16

Postad 21 augusti 2016 - 15:52

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Oavsett om de flesta projjar får 4K-paneler i fortsättningen så är det inte alls säkert att de kommer upplevas skarpare på vanligt tittavstånd i jämförelse med en riktigt bra 1080p-projektor. 4K-upplösning kräver nämligen knivskarp optik för att kunna visa äkta 4K, och sådan optik kommer alltid kosta pengar. Mycket pengar. Och upplösningen ser bra ut på pappret, men jag lovar - du MÅSTE gå fram med näsan mot duken för att se skillnaden. Kontrast och färgupplösning är MYCKET viktigare för ökandet av bildkvaliteten, än att uppgradera bildupplösningen. Särskilt som det knappt finns några filmer som ÄR äkta 4K ens - då de flesta mastras i 2K. Och förresten - i Sveriges enda IMAX-salong är upplösningen på projjarna 2K - på en 22-metersduk - och jag har inte hört någon som klagar på just pixelstorleken där. 

Nä - 4K är den absolut minst påverkande faktorn i UHD - färgomfånget, kontrasten och den bättre komprimeringstekniken dock - mums! Det är DÄR ni kommer se skillnaden.



#17

Postad 22 augusti 2016 - 03:26

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Sveriges enda Imax kör bara 2k? Det var dåligt. 70mm film överstiger ju 2k lätt i upplösning. Det skulle säkert behövas 8k för att visa Imax i sitt rätta jag.



#18

Postad 22 augusti 2016 - 08:02

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Jag fick äkta 4k (Sony VW530) demat mot "fusk-4k" (JVC X5000) och döm om min förvåning, jag tycket bilden från JVC var bättre med 4k material än den Sonyn kunde uppvisa. Skillnaden var inte större än att jag fick titta bak och se vilken projektor som var igång då jag blev övertygad om att JVC gav en skarpare bild med 4k än Sonyn. Innan demon var jag helt övertygad om att Sonyn skulle vara skarpare, något annat är ju orimligt då den har äkta 4k. Verkligheten vissate på något annat. 

 

En JVC X5000 lär räcka 8 år, det enda är om du skall fundera på en laserbaserad och därmed slippa lampbyte. 



#19

Postad 22 augusti 2016 - 08:28

Unregistereddb62400b
  • Unregistereddb62400b
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Jag fick äkta 4k (Sony VW530) demat mot "fusk-4k" (JVC X5000) och döm om min förvåning, jag tycket bilden från JVC var bättre med 4k material än den Sonyn kunde uppvisa. Skillnaden var inte större än att jag fick titta bak och se vilken projektor som var igång då jag blev övertygad om att JVC gav en skarpare bild med 4k än Sonyn. Innan demon var jag helt övertygad om att Sonyn skulle vara skarpare, något annat är ju orimligt då den har äkta 4k. Verkligheten vissate på något annat. 

 

En JVC X5000 lär räcka 8 år, det enda är om du skall fundera på en laserbaserad och därmed slippa lampbyte. 

 

Optiska skillnader kommer ha en betydligt större påverkan än pixelantalet skulle jag tro. Det enda vettiga sättet att bedöma en projektors upplösning torde vara att mäta den direkt på duken.



#20

Postad 22 augusti 2016 - 10:09

Unregistered7f24758e
  • Unregistered7f24758e
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Om man vill testa hur e-shift 4K ser ut på JVC X5000 eller X7000 är det bara att koppla pc med HDMI 2.0 (grafikkort GTX960 eller högre), visa YouTube med Googles HTML5 player VP9 codec (Chrome m.fl). YouTube har tusentals 4K videor om allt.. Man behöver förstås bredband >40Mbps också.

Vimeo har också många 4K filmer men de bör man helst ladda ned i original 4K..  :)


Redigerat av Unregistered7f24758e, 22 augusti 2016 - 17:07.


#21

Postad 22 augusti 2016 - 10:17

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

@Spygg: Word!



#22

Postad 22 augusti 2016 - 19:16

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Titta på Life of Pi "Ultra hd premium" nedskalad genom Panna UB900 igår! Trodde först att jag hade slagit på fel projektor, men såg att det var Sony:n! Riktigt skarp bild var det, även igen om det för mig personligen inte är det viktigaste :rolleyes:


Redigerat av mcmike, 22 augusti 2016 - 19:17.


#23

Postad 22 augusti 2016 - 20:22

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Titta på Life of Pi "Ultra hd premium" nedskalad genom Panna UB900 igår! Trodde först att jag hade slagit på fel projektor, men såg att det var Sony:n! Riktigt skarp bild var det, även igen om det för mig personligen inte är det viktigaste :rolleyes:

 

Kan man tolka detta som att nedskalad UHD skulle kunna vara bättre än BD på vissa utgåvor? Har du möjlighet att jämföra med en BD-spelare eller BD:n i Pannan?

 

/r



#24

Postad 22 augusti 2016 - 22:58

RoMe
  • RoMe
  • Användare

  • 156 inlägg
  • 0
Vilket behov man har av upplösning kontra andra egenskaper beror väl mest på vilken storlek bilden har respektive vilket avstånd man sitter ifrån bilden.
För mig som gillar både skarp och stor bild blir upplösning en viktig egenskap. Jag har en 138tums duk och sitter på mindre än 3m avstånd och för mig blir det en dramatisk skillnad med 4K/UHD-upplösning.

En sida som försöker beskriva lite runt upplösning och som jag tycker gör det på ett vettigt sätt finns här:
https://carltonbale....olution-matter/

Mvh/rome

#25

Postad 22 augusti 2016 - 23:55

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0

Vilket behov man har av upplösning kontra andra egenskaper beror väl mest på vilken storlek bilden har respektive vilket avstånd man sitter ifrån bilden.
För mig som gillar både skarp och stor bild blir upplösning en viktig egenskap. Jag har en 138tums duk och sitter på mindre än 3m avstånd och för mig blir det en dramatisk skillnad med 4K/UHD-upplösning.

En sida som försöker beskriva lite runt upplösning och som jag tycker gör det på ett vettigt sätt finns här:
https://carltonbale....olution-matter/

Mvh/rome

Bra sida det där om man fattar att 1 feet (foot) = 30,48 cm. Och 1 inch = 2.54 cm. Han verkar ha utvecklat sin hemmabiosida en hel del på sistone. Man kanske skulle dra iväg ett mail och fråga om han kunde göra en europeisk version av det klockrena Excel programmet som utgår ifrån våra metrar och centimetrar!!!

#26

Postad 23 augusti 2016 - 00:02

Unregistered39429
  • Unregistered39429
  • Mästare

  • 3 116 inlägg
  • 0
Då menar jag detta Excel xls spreadsheet program som finns på denna sida: http://carltonbale.c...ter-calculator/

#27

Postad 23 augusti 2016 - 06:21

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 1

Kan man tolka detta som att nedskalad UHD skulle kunna vara bättre än BD på vissa utgåvor? Har du möjlighet att jämföra med en BD-spelare eller BD:n i Pannan?
 
/r

Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom bluray😊Nedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 23 augusti 2016 - 08:40

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Riktigt stor skillnad när man zoomar in. Kul att se en riktig jämförelse.

#29

Postad 23 augusti 2016 - 13:13

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom blurayNedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.

 

Kör du E-shift på 1080p signalen med?



#30

Postad 23 augusti 2016 - 14:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Kör du E-shift på 1080p signalen med?

 

Skalar upp nästan alla bluray`s från Pannan, som gör ett grymt bra jobb med alla signaler. Bilderna ovan är genom en Sony HW45 :)


Redigerat av mcmike, 23 augusti 2016 - 14:08.


#31

Postad 23 augusti 2016 - 14:36

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Är det möjligt att se nedskalad uhd film på en full-HD projektor om man köper in en uhd spelare?

#32

Postad 23 augusti 2016 - 14:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Är det möjligt att se nedskalad uhd film på en full-HD projektor om man köper in en uhd spelare?

 

Absolut! Bilderna ovan visar just det :)



#33

Postad 23 augusti 2016 - 14:48

MikeVKR
  • MikeVKR
  • Guru

  • 4 029 inlägg
  • 0
Intressant jämförelse! Tummen upp.

#34

Postad 23 augusti 2016 - 20:56

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Skalar upp nästan alla bluray`s från Pannan, som gör ett grymt bra jobb med alla signaler. Bilderna ovan är genom en Sony HW45 :)

 

Klart intressant, att en UHD bild blir bättre på en HD proj med rätt nedskalning är väl kanske inte så konstigt med tanke på att den blir i praktiken 4:4:4 vilket är högre än en DCP/DCI fil.

 

Men att det skulle bli en så stor skillnad trodde jag inte, dock så tror jag att antingen så gör spelaren ett uppskärpningstrick eller så är mastern skärpt sedan tidigare och skiljer sig mellan bluray och uhd bluray versionen.... jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är båda...

 

Men oavsett vad så är ju resultatet bra.


Redigerat av Tompasten, 23 augusti 2016 - 20:56.


#35

Postad 24 augusti 2016 - 01:45

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Absolut! Bilderna ovan visar just det :)


Ok tack för svar 🙂 Då får det bli en på önskelistan till Jul hehe.

#36

Postad 24 augusti 2016 - 17:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Klart intressant, att en UHD bild blir bättre på en HD proj med rätt nedskalning är väl kanske inte så konstigt med tanke på att den blir i praktiken 4:4:4 vilket är högre än en DCP/DCI fil


Precis! Inget jag personligen strävar efter av naturliga skäl, dock finns skillnaden där😊

Bifogad fil(er)



#37

Postad 24 augusti 2016 - 18:54

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Precis, om man nu gillar skarp bild. Valde Pi för den har riktigt bra kvalitet genom blurayNedan samma bildvisare genom panna, UHDP nedskalad vs bluray.

 

Klart intressant jämförelse! Tack för bilderna.

Det är ju riktigt stor skillnad fram för allt i detaljnivån men också lite i färgerna. Måste säga att jag är lite förvånad att skillnaden skulle vara så stor men nu finns det ju än större anledning att skaffa en UHD spelare :)



#38

Postad 24 augusti 2016 - 19:06

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Skalar upp nästan alla bluray`s från Pannan, som gör ett grymt bra jobb med alla signaler. Bilderna ovan är genom en Sony HW45 :)

Så du kör BD uppskalat till 4K i Panasonicen, men UHD nedskalat till 1080p?



#39

Postad 24 augusti 2016 - 21:27

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Brukar ofta gå in på film-Tech eftersom det är gott om folk på deras forum som jobbar i branschen.

http://www.film-tech...gatekeeper.html

http://www.film-tech...16/t002748.html

 

Based on content seen on our network here, it seems that 4K "release prints" peaked in 2014.

2012 - 11 titles
2013 - 15 titles
2014 - 26 titles
2015 - 23 titles
2016 - 5 titles so far (and we're half way through)

 



#40

Postad 25 augusti 2016 - 18:52

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Så du kör BD uppskalat till 4K i Panasonicen, 

 

 

Yes!

 

men UHD nedskalat till 1080p?

 

 

Ja Pi enligt inlägg!



#41

Postad 26 augusti 2016 - 02:32

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0

Yes!

 

 

Ja Pi enligt inlägg!

Då fattade jag rätt - är övertygad om att du säkert gör rätt, för att få ut den bästa möjliga bilden med förutsättningarna som är i nuläget - men det låter ändå rätt sjukt!  :lol: 
Men Pannan är alltså grym på uppskalning av 1080p-material? Har du gjort direkta jämförelser med exempelvis Oppon?



#42

Postad 26 augusti 2016 - 06:47

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

är övertygad om att du säkert gör rätt, för att få ut den bästa möjliga bilden med förutsättningarna som är i nuläget ?


Var inte för min egen skull med nedskalningan, har andra förutsättningar jag föredrar och använder mig av!

Redigerat av mcmike, 26 augusti 2016 - 06:48.


#43

Postad 26 augusti 2016 - 07:26

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Innan ni byter era HW10 - vad är ni missnöjda med?

Den frågan är viktig att besvara innan byte, och för att forumet ska kunna ge relevant input.

 

Angående 4k, HDR etc; standarden inte är fullt satt (om jag fattat det rätt) personligen skulle jag vänta lite med inköp. 

 

Byta duk istället?

Dvs överväg även andra alternativ...



#44

Postad 14 januari 2019 - 13:34

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Om man inte vill gå över på 4k bildvisare riktigt ännu, är då en väg att gå att skaffa UHD spelare och låta den eller recievern skall ner bilder till 1080p?

 

Sitter idag med en X30 som jag är jättenöjd med så anledningen skulle vara att framtidssäkra och för att på Atmos på betydligt fler filmer...


Redigerat av ers, 14 januari 2019 - 13:41.


#45

Postad 14 januari 2019 - 13:40

ers
  • ers
  • Lärjunge

  • 492 inlägg
  • 0

Dubbelpost... 

 


Redigerat av ers, 14 januari 2019 - 13:41.


#46

Postad 14 januari 2019 - 14:51

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Problemet när man jämför skärpan i en butik är att man inte kan vara säker på att personalen har ställt in skärpan riktigt. Dessutom upplever jag en ljusare bild som skarpare .  Tror att det är många knappar och reglage man måste ställa in innan man kan avgöra vilken projektor som ger bästa bilden.

Dessutom  är frågan vilken kund butikspersonalen vill ha. Kunden som kommer in och säger WOOOV viken bild när en ser en 4 k projektor och sedan förklarar att en kommer till baks om några ån när en är stad i kassan eller vill butiken ha en kund som tycker att fack 4k maskinen har en bättre bild och går ut med en projektor för strax under 30 000:- 

Tittar man på ovanstående två bilder är det svårt att avgöra vilken bild som är skarpare För om man fotograferar en mörkare bild kommer bländaren i kameran att vara större vilket resulterar i att bilden blir oskarpare. Samma som när man ser sämre när det blir mörkare. Dessutom är det ingen tillverkare av proffs biografprojektorer som ens tänkt tanken på att ta fram fake 4 k projektorer.

Var inne på en Fb sida för biografägare som trotts att digitala biografer inte är så gamla har problem med att få tag i reservdelar eller att licenser till uppdatering av mjukvaror inte längre finns. Så min ide är att köpa billigt = under 25 000:- och istället för att köpa dyrt och stå där med en projektor som inte går att reparera efter garantitiden. Ska man köpa en laser projektor som håller i 30 000 timmar bör man fråga sig om man kommer att ha kvar projektor så kort tid att det kommer att finnas reservdelar. 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.