Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Butiker som ljuger om lagersaldot

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 01 november 2018 - 20:46

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Beställde en fin receiver i söndags hos en butik som uppgav sig ha denna i lager. Leveranstid uppgavs till ”normalt 1-5 dagar”. Orderbekräftelse kom genast.

Måndagen gick utan ytterligare kommunikation från butiken. Tisdagen fortskred utan minsta antydan till att den lagerhållna produkten skickats. Jag mailar butiken som då svarar att de haft stor försäljning av just denna receiver och att leveranstiden därför är lite längre än vanligt.

Hmmm, tänker jag, finns produkten inte i lager som man visade på sin sajt? Jag svarar att så länge receivern kommer fram innan helgen, dvs 5 dagar efter beställning, så är det lugnt. Får då svar att detta kan inte garanteras. Jag påtalar då i ett nytt mail att jag inte förstår hur butiken kan ha produkten i lager men ändå inte klara av att leverera. Butiken svarar då att receivern skickas direkt från Marantz lager!

På onsdagen den 31:e oktober mailar jag butiken att om receivern inte anländer senast på fredagen så blir det att jag måste utnyttja ångerrätten och häva köpet. Inget svar från butiken.

Däremot väljer butiken att debitera mitt kreditkort samma dag som jag meddelat att jag ämnar häva köpet om ej leverans kan ske. Högst anmärkningsvärt.

Idag torsdag har fortfarande ingen kommunikation från butiken förekommit, och det är uppenbart att receivern inte kommer imorgon fredag. När den kommer vet nog ingen.

Varför ljuger en butik så här flagrant om sitt lagersaldo? Kunderna blir arga och besvikna när leverans uteblir. Mycket av glädjen med mitt köp har förbytts i irritation och ånger. Väldigt tråkigt.

#2

Postad 01 november 2018 - 21:13

ozzian89
  • ozzian89
  • Lärjunge

  • 403 inlägg
  • 1

Riktigt dåligt, antagligen vill dom kränga saker, men dom borde begripa värdet av en nöjd kund.



#3

Postad 01 november 2018 - 21:19

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Ja, riktigt dåligt. Ångrar att jag lockades av ett något lägre pris och därför valde en annan butik än jag normalt använder.

Har handlat mycket på bl a Hembiobutiken och Hi-Fi Experience och alltid fått både enastående service och snabba leveranser. De butikerna har verkligen prylarna i sitt eget lager. Även Hi-Fi Punkten är duktiga.

#4

Postad 01 november 2018 - 21:58

little_mac
  • little_mac
  • Forumräv

  • 525 inlägg
  • 0
Vilken butik?

#5

Postad 01 november 2018 - 22:00

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Så där är det fan med allt nu för tiden, alla verkar köra drop-shipping.

#6

Postad 01 november 2018 - 22:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Vill egentligen inte hänga ut butiken här. De verkar ha tagit sig vatten över huvudet med både butiks- och nätförsäljning trots att det bara finns en enda anställd i företaget. De hinner inte ens besvara sina mail. Får kanske ge dem en chans att reda upp den här soppan, men jädrar så lurad man känner sig som nu t o m betalat butiken för en produkt man inte sett minsta spår av. Hur tänker dom? Ljuga om lagerstatus OCH ta betalt utan leverans? Är det ens lagligt? Usch, svårt att smälta.

#7

Postad 01 november 2018 - 22:39

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 3

Jag ser inte det som att hänga ut, mer en varning till andra så dom vet vad dom kan förvänta sig om dom beställer där ifrån....



#8

Postad 02 november 2018 - 06:45

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0

Jag ser inte det som att hänga ut, mer en varning till andra så dom vet vad dom kan förvänta sig om dom beställer där ifrån....

Du har onekligen en poäng. Vi ser vad som händer under dagen. Jag har skrivit till butiken att jag är missnöjd med att ha gjort köpet på falska grunder och med att de dragit pengarna fast jag sagt att köpet kommer hävas om de inte levererar idag fredag. Något ord om ”oseriöst” slank visst också in i det mailet.

Saken är den att man kan inte utnyttja sin lagstadgade 14 dagars ångerrätt förrän leverans skett! Sen måste man som köpare stå för returfrakten. Detta kommer jag motsätta mig och gå hela vägen upp till ARN om det behövs.

#9

Postad 02 november 2018 - 10:26

anteljungh
  • anteljungh
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Tyvärr så jobbar många siter med att lista leverantörens lagersaldo + någon extra dag. 

 

Alltså: Du tittar på receiver "Ultra Mega 4k" på en återförsäljares hemsida. Sidan listar att varan finns i lager -Leveranstid  ”normalt 1-5 dagar”

 

Detta betyder att butiken i sin tur har använt tillverkarens lagersaldo och bedömt att det tar X dagar att först köpa in den, få den levererad till sin butik/lokal, märka om etiketten och skicka till dig. Allt detta betyder att dom själva inte behöver hyra en ett enormt lager, utan kan ha ett litet ställe att bara ta emot/skicka vidare på.

 

.. vad vi alla vet är att det finns ju 100-tals problem i den kedjan som kan försena produkten innan den landar hemma hos dig. Att dom säger att dom "haft stor försäljning" av din vara är bara en lögn.



#10

Postad 02 november 2018 - 13:35

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 0

Saken är den att man kan inte utnyttja sin lagstadgade 14 dagars ångerrätt förrän leverans skett! Sen måste man som köpare stå för returfrakten. Detta kommer jag motsätta mig och gå hela vägen upp till ARN om det behövs.

 

Fast du behöver inte använda ångerrätten. Du har en lagstadgad rätt att avbeställa så länge varan inte är skickad.



#11

Postad 02 november 2018 - 18:13

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 057 inlägg
  • 0
Butiken har kontaktat mig och bett om ursäkt för schabblet. Har erbjudits en viss ekonomisk kompensation som jag accepterat. Varan skickas idag.

Det är precis som du skriver anteljungh, man låter leverantören hålla lager, vilket är riskabelt om leveransen blir utdragen och ”fel” kund blir förbannad. Jag har drivit många ärenden långt genom åren. Tror det är ärftligt betingat, haha.

Loco.spk: yes, men tror leverantören har rätt till kompensation för ev. havda kostnader vid hävning, eller har jag fel där?

Nåja, när man väl accepterat att det blir en helg utan den nya leksaken så lägger sig irritationen. Får kompensera med en extra god fredagsöl!

#12

Postad 02 november 2018 - 22:38

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 204 inlägg
  • 1

Loco.spk: yes, men tror leverantören har rätt till kompensation för ev. havda kostnader vid hävning, eller har jag fel där?

 

Så vitt jag vet måste butiken ha väldigt goda skäl för det. En specialbeställning som inte går att sälja vidare i stort sätt. En standardförstärkare lär garanterat inte vara problem att avbeställa.

 

 

Nåja, när man väl accepterat att det blir en helg utan den nya leksaken så lägger sig irritationen. Får kompensera med en extra god fredagsöl!

 

Vinterölen har ju precis släppts på systembolaget så du kanske har fyndat något där istället ;)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.