Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Media Markt ISF-certifierar personal

318 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 06 juli 2016 - 10:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Mediamarkt behöver definitivt lära av sin konkurrent Elgiganten när det gäller ljussättning av sina butiker. Många ElG har föredömligt dämpad tv-avdelning medans samtliga MM jag varit i har varit ett enda stort ljuskaos.

#102

Postad 06 juli 2016 - 10:43

200hz
  • 200hz
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Såg ingen skillnad på 2 apparater som stod bredvid varandra på en Mediamarkt butik i Stockholm, möjligen var det för dåligt ljussättning i lokalen men det var oerhört svårt att faktiskt se skillnaden, ibland tyckte jag det var sämre bild på den kalibrerade :mellow:

Det är stor skillnad och vid en första anblick så tycker de flesta en okalibrerad TV ser bättre ut. Varför tror du dynamisk finns överhuvudtaget? En kalibrerad TV ser rätt tråkig ut i butik och är inte direkt säljande. Förstår man innebörden så vet man vad man får och det är givetvis vårt jobb att få våra kunder att förstå. Vi släcker ned när vi visar hos oss i GBG och då är den en helt annan grej och efter att man kollat i några minuter så ändrar sig de flesta.



#103

Postad 06 juli 2016 - 11:46

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Inget nytt om RUT avdrag för tjänsten?

 

EK



#104

Postad 06 juli 2016 - 14:01

200hz
  • 200hz
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Inget nytt om RUT avdrag för tjänsten?

 

EK

Det ligger inte direkt på mitt bord men du kan nog glömma det. Har dessutom svårt att se hur kalibrering kan gå under IT-tjänster. Att ha fungerande nätverk är en sak som nästan är livsnödvändigt nu för tiden medans kalibrering är mer än lyxtjänst som vi har halverat priset på.



#105

Postad 06 juli 2016 - 14:19

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0


Det ligger inte direkt på mitt bord men du kan nog glömma det. Har dessutom svårt att se hur kalibrering kan gå under IT-tjänster. Att ha fungerande nätverk är en sak som nästan är livsnödvändigt nu för tiden medans kalibrering är mer än lyxtjänst som vi har halverat priset på.

Att någon kommer hem och städar hos mig var 14:de dag är min ögon jämställt med kalibrering av TV, båda löser i-landsproblem åt mig samt är tidsbesparande i min vardag.

 

 

 

De tjänster som kommer att omfattas av det som inofficiellt kallas rit-avdraget, rut-avdraget för it-tjänster, är installation och reparation, underhåll av data- och informatonsteknisk utrustning, dataprogram och dataförbindelser och dessutom handledning och rådgivning i som är kopplat till det arbetet.

 

Enligt mig går detta att applicera på kalibrering av TV och om MM i alla fall undersöka detta och i bästa av världar får ett "ja" till svar så är det ett mycket starkt försäljningsargument till en bredare kundkrets, även om dagens pris är billig, så är det ju ändå lika mycket pengar in till MM även med RUT + en eventuell ökad volym = win win för kund och MM.

 

EK

 

EDIT: Citatet ang. IT RUT kommer från ComputerSweden


Redigerat av Unregisteredcec18524, 06 juli 2016 - 14:43.


#106

Postad 06 juli 2016 - 14:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 1
Installation av tv verkar omfattas av RUT, vad jag kunde utläsa. Så...

Edit: Beaten

Redigerat av pacman, 06 juli 2016 - 14:31.


#107

Postad 07 juli 2016 - 15:27

200hz
  • 200hz
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Installation av tv verkar omfattas av RUT, vad jag kunde utläsa. Så...

Edit: Beaten

Frågan är ställd till rätt personer så vi får se vad det mynnar ut i. I artikeln från ComputerSweden så verkar det bara gälla enklare tjänster vad jag kan läsa.



#108

Postad 07 juli 2016 - 18:52

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Frågan är ställd till rätt personer så vi får se vad det mynnar ut i. I artikeln från ComputerSweden så verkar det bara gälla enklare tjänster vad jag kan läsa.

Great, bra att mitt mail kom till rätt person... Faktiskt ingen ironi i det, bra hanterat av MM, och snabbt!

 

EK



#109

Postad 08 juli 2016 - 07:01

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Great, bra att mitt mail kom till rätt person... Faktiskt ingen ironi i det, bra hanterat av MM, och snabbt!

 

EK

 

Det kanske största problemet som jag tror är att MM inte tycker att det är värt det iom att det rör sig om sådana struntsummor per kund. Att de anser att det kostar mer än det smakar så att säga.



#110

Postad 08 juli 2016 - 07:46

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Det kanske största problemet som jag tror är att MM inte tycker att det är värt det iom att det rör sig om sådana struntsummor per kund. Att de anser att det kostar mer än det smakar så att säga.

Ja, men borde vara betydligt mer intressant för de mer traditionella kalibratörerna. Ingen som frågat om rut i någon series hembio-butik?



#111

Postad 08 juli 2016 - 08:23

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0

Ja, men borde vara betydligt mer intressant för de mer traditionella kalibratörerna. Ingen som frågat om rut i någon series hembio-butik?

 

Ja hade ju varit ett sätt för dem att komma ner i mm prisklass och eventuellt pressa priserna ännu mer...



#112

Postad 19 juli 2016 - 08:31

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Gällande demomiljö så tycker jag att NetOnNet har lyckats bra med det, åtminstone i Veddesta. Där står TV-apparaterna i en mörk container av något slag, utmärk initativ med tanke på hur deras butiker i övrigt är uppbyggda.

 

Ska själv till Media Markt idag och prata lite med dem. Skulle väldigt gärna vilja få min OLED kalibrerad då jag nu endast har ställt in efter ögonmått.



#113

Postad 19 juli 2016 - 09:35

Coooka
  • Coooka
  • Wannabe

  • 23 inlägg
  • 0

Ska själv till Media Markt idag och prata lite med dem. Skulle väldigt gärna vilja få min OLED kalibrerad då jag nu endast har ställt in efter ögonmått.


Åk in bara till närmaste Mediamarkt så löser dom det.

#114

Postad 19 juli 2016 - 10:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är löst, köpte en bildkalibrering som kommer att utföras efter överenskommelse.

 

Tydligen är jag den första på MM i Barkarby som väljer att få det utfört i hemmet. Märkligt kan jag tycka men folk har väl bättre saker för sig på sommaren? :)



#115

Postad 19 juli 2016 - 13:18

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Det är löst, köpte en bildkalibrering som kommer att utföras efter överenskommelse.

 

Tydligen är jag den första på MM i Barkarby som väljer att få det utfört i hemmet. Märkligt kan jag tycka men folk har väl bättre saker för sig på sommaren? :)

Men det fanns folk som fått den kalibrerad på varuhuset??



#116

Postad 19 juli 2016 - 13:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja, det fanns absolut ett intresse för kalibrering men inte hemma.



#117

Postad 19 juli 2016 - 14:19

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 715 inlägg
  • 0

Ja, det fanns absolut ett intresse för kalibrering men inte hemma.

Måste ju vara lite av ett misslyckande i hur de säljer in det, halva tanken med en kalibrering är väl att få det anpassat till just de ljusförhållanden osv som finns hemma. Om man gör det i varuhuset betyder det ju egentligen att inställningarna från fabrik är fel oavsett tilltänkt användnings-miljö (vilket de ifs säkert ofta är)



#118

Postad 19 juli 2016 - 14:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan är det en prisskillnad på nästan 1000 kr vilket Kreti och Pleti förmodligen hellre lägger ner på en Blu-Rayspelare. Och oavsett vad så blir ändå slutresultatet mångfaldigt bättre än vad Elgiganten har att erbjuda vilket är ett mycket starkt kort då de tar lika mycket betalt för sin tjänst.

 

Sedan hörde jag inget om att man inte kunde ta med sig en TV till Media Markt, alltså måste den tydligen inte vara köpt där för att kalibreras där vilket gör saken ännu bättre än vad Elgiganten har att erbjuda.



#119

Postad 21 juli 2016 - 07:20

Coca
  • Coca
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Jag tror problemet med at sälja in kalibrering till Svenssons är att Svenssons inte förstår att dom inte köper en TV som fungerar till 100% från början.

Svenssons ser tum, HD/4K, Smart TV som bra saker, att bilden kan bli ännu bättre går över huvuden på dem.


Redigerat av Coca, 21 juli 2016 - 07:20.


#120

Postad 21 juli 2016 - 07:25

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tanken att det "inte kan bli bättre" tror jag att många här också lider av, på gott och ont...



#121

Postad 21 juli 2016 - 08:10

Coca
  • Coca
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Det är löst, köpte en bildkalibrering som kommer att utföras efter överenskommelse.

 

Tydligen är jag den första på MM i Barkarby som väljer att få det utfört i hemmet. Märkligt kan jag tycka men folk har väl bättre saker för sig på sommaren? :)

 

Skriv gärna om din kalibrerings upplevelse när den är utförd. :)



#122

Postad 21 juli 2016 - 08:16

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jag tror problemet med at sälja in kalibrering till Svenssons är att Svenssons inte förstår att dom inte köper en TV som fungerar till 100% från början.

Svenssons ser tum, HD/4K, Smart TV som bra saker, att bilden kan bli ännu bättre går över huvuden på dem.

 

Exakt. Vilket är ironiskt eftersom bilden borde vara det första man tänker på när man köper en tv. Istället tänker de "otroligt vad mycket färg bilden har. Den teven köper jag". Jag tror nästan alla kunder har för mycket färg på bilden hemma. Det roliga kommer när man justerar bilden åt sina kompisar. Det blir alltid samma resultat: "Vad lite färger, det ser inte klokt ut!". Lovar de att hålla sig från att lägga till färg under någon vecka så brukar det låta annorlunda efteråt. 


Skriv gärna om din kalibrerings upplevelse när den är utförd. :)

Kalibreringen kan inte uppleva något. ;)



#123

Postad 21 juli 2016 - 09:02

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Skriv gärna om din kalibrerings upplevelse när den är utförd. :)

Det ska jag göra

 

Istället tänker de "otroligt vad mycket färg bilden har. Den teven köper jag". Jag tror nästan alla kunder har för mycket färg på bilden hemma.

När jag var i tolvårsåldern och spelade mycket Nintendo eller Playstation upptäckte jag att man kunde höja färgstyrkan till max. På den tiden tyckte jag att det skapade en helt ny dimension av grafik... :)



#124

Postad 21 juli 2016 - 09:35

alexander_e_b
  • alexander_e_b
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte om det besvarats tidigare, men är det en ingång dem kalibrerar???

#125

Postad 21 juli 2016 - 09:41

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Ja, men du får ju alla grafer och inställningarna på papper (eller som PDF) i efterhand som du sedan kan applicera på samtliga ingångar. Dessutom används en certifierad testbildsgenerator som vi vet visar en korrekt bild, alltså kalibreras bildvisaren mot en standard som inte kan visas på ett bättre sätt än vad den de facto gör. Om en enhet skickar ut felaktiga nivåer i signalen så ligger felet i enheten och inte i kalibreringen.



#126

Postad 21 juli 2016 - 12:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fick nyss ett samtal från Media Markt och vi kom överens om att kalibreringen ska ske på måndag klockan elva. När vi är klara så ska jag spendera lite tid med att kontrollera hur slutresultatet blev och skriver av mig här på forumet om mina intryck. Håll ut grabbar! :)



#127

Postad 21 juli 2016 - 13:22

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte om det besvarats tidigare, men är det en ingång dem kalibrerar???

Man kalibrerar en TV, inte en "ingång". :)

 

Tankesättet med att kalibrera ingångar är ålderdomligt och baseras på hur det var ca tio år sedan. Då kunde man köra HDMI, DVI, Scart-RGB, S-video, komponentvideo och så vidare inom en och samma system. Dessutom betedde sig källorna väldigt olika åt. Det var mer fel och avvikelser på den tiden.

 

Idag är det nästan uteslutande HDMI och de flesta källor beter sig korrekt. Med en signalgenerator kan man kalibrerar TV och då kommer källorna också att ge korrekt bild. Problemet är främst ifall man har en källa som inte beter sig korrekt, en felinställd Blu-rayspelare eller till exempel en förstärkare som gör fel. Men det måste kontrollera på plats, därav en kalibrering i hemmet.



#128

Postad 21 juli 2016 - 13:35

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

  • 3 209 inlägg
  • 0

Måste ju vara lite av ett misslyckande i hur de säljer in det, halva tanken med en kalibrering är väl att få det anpassat till just de ljusförhållanden osv som finns hemma. Om man gör det i varuhuset betyder det ju egentligen att inställningarna från fabrik är fel oavsett tilltänkt användnings-miljö (vilket de ifs säkert ofta är)

Både ja och nej.

 

Standarden som sådan, till exempel HDTV-standarden ITU Rec.709, tar inte hänsyn till rummet eller ljusförhållande. Det är inte en annan standard enbart för att det är andra ljusförhållanden. Bilden är alltid densamma. Du tittar bokstavligen in i ljuskällan när vi talar om en TV. Återger den rätt ljus, enligt standard, är den kalibrerad.

 

Däremot kan man (och bör man) ta hänsyn till hur rummet och våra ögon fungerar genom att ändra bakgrundsbelysning och ifall det krävs - och är möjligt, påverka tonkurvan till en ljusare eller mörkare variant. Det vill säga att skillnaden kan handla om så lite att man drar i reglaget för bakgrundsbelysning så att det lyser med exempelvis 200 nits istället för 120 nits. 

 

Kalibrerar man en projektor är det däremot andra förutsättningar eftersom man tittar på reflekterat ljus. Där har rummet och duken alla betydelse för bildens återgivning, inklusive hur den följer standard.



#129

Postad 22 juli 2016 - 22:02

Octopussy
  • Octopussy
  • Veteran

  • 1 868 inlägg
  • 0

Är det någon här som har fått sin projektor kalibrerad av MM?



#130

Postad 25 juli 2016 - 12:06

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Nu är kalibreringen klar, och jag kommer med ett lite mer utförande senare (förmodligen imorgon) men jag vill redan nu säga att resultatet blev bra. Håll ut grabbar. :)



#131

Postad 25 juli 2016 - 13:03

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
spännande, visst har du en 910v?

#132

Postad 25 juli 2016 - 13:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Ja och bilden blev klart bättre än vad jag själv lyckades få till. :)



#133

Postad 25 juli 2016 - 14:42

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 1

Ja och bilden blev klart bättre än vad jag själv lyckades få till. :)


Va skönt, då verkar det som om min "crew" sköter sig :D :)

#134

Postad 26 juli 2016 - 21:05

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0
Har du hunnit utvärdera och ta några bilder ?

#135

Postad 26 juli 2016 - 22:17

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Jag har laborerat ganska mycket med den idag och blir bara mer nöjd ju mer jag kikar, men än så länge har jag inte sett en film i sin helhet vilket jag kommer att göra innan jag skriver av mig. Förmodligen blir det Criterions utgåva av The Game.

 

EDIT: Finns det verkligen något intresse i bilder? De kommer omöjligen att göra någon rättvisa men väl har jag lyckats fotografera alla möjliga bildvisare med inte helt värdelöst resultat, även om jag personligen ser bilder som illusioner istället för återspeglingar av verkligheten vilket även gäller här.

 

EDIT2: Två bildexempel nedan på tidigare plåtning. Det är en Sony BVM-20F1J med en Sega Mega Drive. Jag har dock knappt erfarenhet av att fotografera OLED, och tror inte att det är någon idé men om ni frågar om det så kan jag nog ordna något...

 

DSC_0388%202.jpg

 

DSC_0406%202.jpg


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 juli 2016 - 22:42.


#136

Postad 26 juli 2016 - 23:19

Unregisteredb7f6d076
  • Unregisteredb7f6d076
  • Forumräv

  • 709 inlägg
  • 0

Fint! nä det jag såg framför mig var kanske A-B screenshots. Även om det inte går att se allt på detta så kan man ändå se att det är en skillnad.

Är nyfiken på var det blev mest förbättringar, detaljer i "near black", färger osv.

 

Gjordes det en kalibrering för mörk resp. ljus omgivning?



#137

Postad 27 juli 2016 - 03:34

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Kanske knäpper några bilder.

 

Det blev väldigt stor förbättring i gråskala, vilket ordnade till majoriteten av alla färg- och nyansproblem samt gjorde bilden mycket mer behaglig att bara titta på. Där märker jag absolut störst skillnad men jag kommer med mer senare.

 

EDIT: Vi kalibrerade för ett mörkt rum då mitt rum är i rincip mörklagt, men som det har sagts tidigare så skulle det kunna räcka med att höja bakbelysningen om det så vore en ljus omgivning eftersom vi lyckades sätta den rätt lågt och samtidigt få en bra ljusnivå. Att ändra kontrast och ljusstyrka har en helt annorlunda påverkan på bilden.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 27 juli 2016 - 03:36.


#138

Postad 28 juli 2016 - 13:54

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0
Va skönt, då verkar det som om min "crew" sköter sig :D :)

Det tar jag som en komplimang då jag är bildkalibrerarnas mästare. :D

 

Skämtåsido. Jag är helt övertygad om att du har gett grabbarna på Media Markt en utomordentligt bra utbildning och han som var på besök hos mig var nog duktigare på CalMAN efter din knappa fyra dagar långa utbildning än vad jag blivit efter att ha använt programmet i ett och ett halvt år.

 

Eftersom jag lovade att skriva av mig tidigare så gör jag det nu, då jag känner att jag har granskat den slutgiltiga bilden tillräckligt mycket för att få fram en åsikt om den. Men jag börjar från början och jag vill på förhand be om ursäkt ifall detta inlägg är längre än vad ni orkar läsa.

 

Går in på Media Markt i Barkarby den 19e juli strax efter öppning. Ganska snart får jag prata med en säljare på TV-avdelningen och jag säger att jag är intresserad av en ”äkta bildkalibrering” hemma hos mig. Får förklarat att deras kalibrerare inte var på jobbet än men att vi kunde fixa ordern och låta honom höra av sig när han har tid. Eftersom jag bor en bit därifrån tillkom en avgift på 249 kr, vilket är en bagatell i min bok. De får mina uppgifter, jag betalar i kassan och inväntar samtalet. Två dagar senare ringer han mig och erbjuder sig komma över den 25e, vilket jag går med på.

 

När han kom över hit hade jag låtit OLED:en varit på i ca 50-60 minuter för att den skulle värma upp. Bildprofilen var helt återställd. Först mätte vi upp gråskalan (givetvis med varm2) och det vi kunde se tydligt var en kraftig röd ton och att grönt sjönk genom hela skalan samt lite skiftande blått. Därav landade dE på 5.02. 10IRE var det enda som låg under dE3. Innan vi gav oss ann vitbalansen korrigerades ljusstyrka, kontrast och bakbelysning.

 

Som bekant är det lite svårt att kompromissa svartnivån på OLED, då lågdagrar kan bli lite väl svaga om man inte vill ha för mycket banding. Tack vare testbilderna kunde man även se att när man gick från t.ex. ljusstyrka 56 till 57 innebar det inte främst att svartnivån höjdes utan att vissa skuggnyanser nästan ”bytte plats” och orsakade en del oroligheter i bilden. Liknande fenomen skedde när vi ställde i kontrasten men till slut fick vi ordning på bägge. Bakbelysningen gick att sätta ganska lågt och fortfarande få ett bra ljusflöde i ett mörkt rum. Jag minns inte exakt men jag tror att vi landade runt 127 nits till sist vilket jag upplever som lämpligt för ett nästan helt mörklagt rum (visst ljusinsläpp finns på dagtid dock men inget som reflekteras i bilden). Vi valde att kalibrera mot gamma 2.4 på min förfrågan.

 

När vi skulle kalibrera gråskalan räckte det med två-punktssystemet. I högdagrar sänktes rött och blått medan grönt höjdes, och i lågdagrar räckte det med att sänka rött för att grönt skulle höjas och jämna ut sig. Vid första anblick av den färdiga mätningen undrade jag verkligen om det räckte, det såg ju inte riktigt rakt ut tänkte jag. Men så visade han upp en testbild på TV:n och jag tänkte ”Vad fan, när såg jag en så här jämn och fin gråskala sist?!”. Det kändes helt galet att se något så vackert på ens egna TV för en gångs skull.

 

Graringskala%20resultat_zpskamcikcw.png

 

 

DeltaE%20Graringskala_zpsbrsit55a.png

 

De flesta stegen hamnade runt dE2 som ni kan se vilket inom målet men det här kändes onekligen som en tankeställare för mig. Att mäta är ett redskap inom kalibrering, liksom en GPS hänvisar hur du kör visar mätningarna hur du justerar. Den kan inte köra åt dig och om du skulle låta den göra det så kvaddas nog bilen rätt rejält på vägen...

 

Färghanteringen var generellt sett ganska bra till och börja med så vi gjorde endast pyttesmå justeringar i luminansen i enstaka färgkomponenter. I praktiken tror jag inte att det spelade någon direkt roll.

 

Faumlrger%20dE_zpsdo6flivm.png

 

För er som är intresserade har ni mer detaljerad info om mätningarna före respektive efter kalibrering.

 

Foumlre_zpsh13nimpr.png

 

 

Efter_zpsejz7yck4.png

 

Så, nog om mätningar. Dags att kika mer på själva bilden. Inte helt oväntat så provade jag med min Blu-Rayspelare först, en Pioneer BDP-450K (regionsfri). Samtliga nämnda filmer nedan är Blu-Rays. Inget streamat material, DVD:er, Laserdiskar etc. har använts. Vid oklarheter utnämner jag även vilken utgåva det rör sig om.

 

Det som man märker av först är inte helt oväntat att vitbalansen och hela gråskalan i sig är långt bättre. Faktiskt riktigt bra, jämn och neutral. Samtidigt blir den aldrig kall, matt eller färgklen. Då balansen i lågdagrar tidigare var helt åt skogen så fick mörka scener i filmer såsom Gone Girl, Thief (Arrow Video) och The Hateful Eight (Scanbox) en enda röd hinna över sig. En del detaljer i skuggnyanserna försvann därför i hinnan utifrån vad jag kunde se. Detta var samtidigt som hudtoner även de blev kraftigt röda även i ljusare scener och fick hela bilden att framstå som på tok för maxad. Men med hjälp av kalibreringen så försvann i princip alla tecken på överdrivna toner och istället får vi en trevlig, lättsam bildkaraktär som har mer eller mindre gett nytt liv i alla filmer jag testat mer än så länge.

 

När man då jämför den kalibrerade ISF-profilen mot den okalibrerade, som har helt oändrad vitbalans, kanske det ter sig att den kalibrerade är alltför grön. Så är inte fallet. Tvärtom är det den okalibrerade profilen som har för lite grönt. Det är ett väldigt lätt sätt att lura sina ögon eftersom de har lätt att ”anpassa sig” efter en viss vitbalans. I praktiken kanske det kan låta lite förlåtande att därför ha ”lite fel” vitbalans men det ger självfallet inte en mer korrekt bild.

 

I filmer med en lite blåare ton såsom Blade Runner (The Final cut) och Insomnia (Criterion) blev inte skillnaden lika stor men jag kan fortfarande se en lugnare, jämnare bild som ger upphov till en mer tillförlitlig färgåtergivning och bättre täckning av både hög- och lågdagrar. Att se Blade Runner på min nu kalibrerade OLED är en avsevärt mycket bättre upplevelse än vad jag tidigare haft, och då är det absolut en av mina fem favoritfilmer.

 

Den enda filmen som jag än så länge har sett i sin helhet på denna skärm är, den tidigare nämnda, The Game (Criterion). Utgåvan i sig är mycket bättre än tidigare släpp av Universal och som dessutom har en del skiftande design i främst färgåtergivning, vilket gör det till en intressant premiärfilm då jag får se hur den presterar i flera olika sammanhang. Flertalet utomhusscener har en mycket varm (överhängande röd) ton, samtidigt som scenerna som utspelas i kontorsmiljöer eller under nattetid är desto kallare. Två bildexempel nedan.

The%20Game%20varm_zpszaljzqoe.png

 

The%20Game%20kall_zpsqkpbuswk.png

 

Då den övre, varmare bilden, har ganska mycket bildinformation i den gröna färgkomponenten så är detta ett utmärkt exempel på en scen som vi med den okalibrerade profilen skulle få en ”hinna” av och därför drunknar många nyanser i den röda överrepresentationen. Här kommer den jämna vitbalansen till nytta eftersom så mycket mer i bilden tas fram och visas på ett korrekt sätt. Samtidigt så ser vi den andra bilden, där vi har ett överväldigande av blått (vilket främst beror på den kalla ljussättningen), att det som kommer spela störst roll är att just den blåa färgkomponenten är korrekt. Naturligtvis spelar rött och grönt också in, annars hade vi inte fått mycket till bild, men här kan vi ändå få ut en kanske inte helt missvisande återgivning med den okalibrerade profilen eftersom blått var just det som vi behövde korrigera allra minst*.

 

Vad säger då detta exempel? Jo, att den kalibrerade profilen är anpassad för att visa upp allt i signalen korrekt, medan en okalibrerad profil (kanske på sin höjd en godtyckligt inställd sådan) kan visa upp enstaka bilder eller scener på ett acceptabelt vis men ser sedan förjävligt ut när något av en annorlunda karaktär visas upp. Och då filmen The Game växlar sin karaktär ganska mycket mellan scenerna så är det en ganska intressant film att prova med i mitt tycke. Här presterar OLED:en oväntat bra. Genom hela filmen lyckas den återge i princip alla dessa olika bildkaraktärer utan några större problem. Färgerna blir aldrig för starka samtidigt som alla nyanserna kommer med och vi får alltigenom ett utomordentligt kontrastintryck. Dock finns det vissa scener där bandingen från skärmen ter sig uppenbart, vilket kanske inte gör det till en optimal demofilm för just 910V.

 

I mån av låg- och högdagrar så tycker jag mig åtminstone kunna se lite mer lågdagrar än tidigare, men om det är så vet jag inte om jag skulle svära på. Faktum är dock att jag inte stör mig lika mycket på lågdagrarna nu som tidigare, före kalibreringen. Den jämnare färgbalansen ger som sagt upphov till bättre nyanser i just lågdagrar vilket gör att mer information går att urskilja, något som i slutändan är en ytterst märkbar bildegenskap.

 

Om vi släpper filmåtergivning och går vidare på mitt andra ämne, TV-spel, så var jag till en början kluven. Som vi alla gamers vet så blir bildinställningarna när man spelar oftast lite mer godtyckliga än när man ser på film, men det finns förstås inget att förlora med att spela på en bildvisare som man vet visar upp en ganska korrekt bild. Så jag kopplade in Ps4:an (givetvis med RGB som färgrymd och PC-märkt ingång) och testade Metal Gear Solid V: The Phantom Pain.

 

Och ärligt talat hade jag ingen aning om att TPP var så här snyggt. Det var svårt att tro sina egna ögon. Bakom det som tidigare hade sett fanns ett otroligt vackert spel. Jag vet inte ens vad jag ska skriva, det gör ingen rättvisa öht...

 

Sammanfattningsvis lyckades Perras nyexaminerade lärjunge kalibrera min 910V så pass väl att jag gick från att vara ”relativt nöjd” med den till att se det som en fantastisk TV. Givetvis har den brister som alla LG:s OLEDs men för ett sammanlagt pris på 15 250 kr för både TV:n och tjänsten känner jag mig väldigt lyckligt lottad. Utan deras hjälp hade jag inte ordnat detta och Elgigantens ”optimering” känns som ett hån mot deras kunder i jämförelse.

 

Stort beröm till Perra, Media Markt och deras kalibrerare som besökte mig. Utmärkt initativ! :)

Jag kommer att skriva lite mer om hur pass stor skillnaden är med monokromt (svartvitt) material och förhoppningsvis även att kunna bjuda på några bilder som kanske kan ge ett litet hum om skillnaden, även om ni inte ska ha för höga förhoppningar.

 

Och till alla er som är på väg att skicka ett pm med texten ”Jag sitter med en 910V och vill också ha lika fin bild så kan du dela med dig av inställningarna?” kan jag säga med en gång att det inte är någon idé. Precis som tidigare har sagt i forumet så är varje exemplar individuellt, och vad som ger perfekt bild på ett exemplar kan vara helt uppåt väggarna på ett annat. Kikar man exempelvis på Rtings mätning ur kartong (under ”Pre calibration”) och jämför med mina grafer så vet man att mina inställningar inte kommer att hjälpa ett endaste dugg.

 

http://www.rtings.co...views/lg/eg9100

 

* Blått justeras förstås inte bara av att man ändrar blått, utan hur man ändrar de övriga färgkomponenterna. Det är helt underförstått.

 

Ps. Jag har inte korrekturläst inlägget, så en del kanske kan framstå som lite flummigt...

 

EDIT: Korrigering av bildlänk.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 28 juli 2016 - 14:47.


#139

Postad 28 juli 2016 - 14:38

Coca
  • Coca
  • Användare

  • 200 inlägg
  • 0

Tackar! Skall ha denna tjänst i åtanke när det blir dags att införskaffa nästa tv.



#140

Postad 28 juli 2016 - 14:46

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det låter som en bra idé. 2000 kr är egentligen ganska enkelt att budgetera när man väl köper en TV. Om jag så hade köpt en burk för 15 000 kr hade bilden inte blivit det minsta bättre om jag säger så... :)



#141

Postad 28 juli 2016 - 14:46

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Jättebra inlägg. Det är spännande att läsa. Jag är lite besviken hans postkalibrering med rgb. Man ska inte ge upp förrän linjerna är så raka som det går. Förmodligen är det tidsbrist som gör att det inte är helt perfa. Jag kan tänka mig att kalibrering av gråskala och gamma är det som tar längst tid om man vill få det bra. 

 

Men som sagt inget fel med bilder i inlägget. Det kan vara rätt tråkigt att läsa kalibreringsresultat, och då är det skönt att vila ögonen på vackra bilder. :)



#142

Postad 28 juli 2016 - 14:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Det är fortfarande ganska små fel i gråskalan som vi pratar om, och om man lattjar så pass mycket med 20-punkter så att det till sist mäter perfekt så finns det absolut ingen som helst garanti för att gråskalan i sig är perfekt. Tittar man på en svartvit film så är gråskalan riktigt fin, jag är helnöjd.



#143

Postad 28 juli 2016 - 16:10

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Här hade han bara lattjat med tvåpunktsgråskalan, eller hur? Förresten nämndes det inget om de sekundära (magenta, cyan och gult(?))färgerna. Hur kalibreras sånt? Var han inne och kollade det?



#144

Postad 28 juli 2016 - 17:32

TOOL
  • TOOL
  • Forumräv

  • 632 inlägg
  • 0

Det är fortfarande ganska små fel i gråskalan som vi pratar om, och om man lattjar så pass mycket med 20-punkter så att det till sist mäter perfekt så finns det absolut ingen som helst garanti för att gråskalan i sig är perfekt. Tittar man på en svartvit film så är gråskalan riktigt fin, jag är helnöjd.



Tackar för att du delar med dig : ) pillar själv lite med calman entusiast,C6,videoforge på nybörjar/hobbynivå så jag har lite funderingar.

1. IRE 10 o 20 ligger över 7000k är det medvetet för en "kallare" bild mot skuggområdena?
2. Skulle vara intressant o se gamma kurvan över hela området med.

Kul att du är nöjd fastän alla värden inte är mitt i kryss


Mvh Nicke

#145

Postad 28 juli 2016 - 17:43

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0

Blev lite undrande när jag läste Mediamarkt och Kallibrering?
När jag sist var på Mediamarkt så var kunskapen vad gäller tv på brödrostnivå

 

Tror nog att jag skulle vilja pilla med det själv vad gäller teve, men om vi pratar Projektor så hade nog några av herrarna i tråden eller deras mer närboende kollega fått komma hem till mig ;)



#146

Postad 28 juli 2016 - 17:55

improwise
  • improwise
  • Mästare

  • 3 696 inlägg
  • 0

Det ligger inte direkt på mitt bord men du kan nog glömma det. Har dessutom svårt att se hur kalibrering kan gå under IT-tjänster. Att ha fungerande nätverk är en sak som nästan är livsnödvändigt nu för tiden medans kalibrering är mer än lyxtjänst som vi har halverat priset på.

 

Noterar att du beskriver MediaMarkt som "vi" i ett par inlägg, vilken är din roll på Media Markt? 



#147

Postad 28 juli 2016 - 17:59

evilseed
  • evilseed
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 1

Blev lite undrande när jag läste Mediamarkt och Kallibrering?
När jag sist var på Mediamarkt så var kunskapen vad gäller tv på brödrostnivå

Tror nog att jag skulle vilja pilla med det själv vad gäller teve, men om vi pratar Projektor så hade nog några av herrarna i tråden eller deras mer närboende kollega fått komma hem till mig ;)

Du har inte sett rubriken på tråden och följt med riktigt va? MediaMarkt har nu mer Isf certifierade kalibrerare i butikerna.

Redigerat av evilseed, 28 juli 2016 - 18:00.


#148

Postad 28 juli 2016 - 18:00

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 3

Jättebra inlägg. Det är spännande att läsa. Jag är lite besviken hans postkalibrering med rgb. Man ska inte ge upp förrän linjerna är så raka som det går. Förmodligen är det tidsbrist som gör att det inte är helt perfa. Jag kan tänka mig att kalibrering av gråskala och gamma är det som tar längst tid om man vill få det bra.

Men som sagt inget fel med bilder i inlägget. Det kan vara rätt tråkigt att läsa kalibreringsresultat, och då är det skönt att vila ögonen på vackra bilder. :)


Om du ska kika på en graf är det vackert med raka linjer - annars har det ofta väldigt lite med bildkvalitet att göra... Detta är en av de saker man får lära sig den "hårda" vägen på mina certifieringar :)

/Pär

#149

Postad 28 juli 2016 - 18:03

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Här hade han bara lattjat med tvåpunktsgråskalan, eller hur? Förresten nämndes det inget om de sekundära (magenta, cyan och gult(?))färgerna. Hur kalibreras sånt? Var han inne och kollade det?


Man skall INTE försöka kalibrera sekundärer med CMS - de skall hamna spot on om gråskalan är korrekt och primörer är korrekta - om du förändrar sekundärer så har du pajat färghanteringen, vilket oftast orsakar banding.

#150

Postad 28 juli 2016 - 18:20

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Men är det MM man kontaktar för att få sin proj kalibrerad eller finns det bättre? I Stockholm alltså.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.