Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blindtester, har varit mycket snack det senaste.

331 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Omröstning: Har du deltagit i regelrätt blindtest? Alltså sådant som det brukar länkas och hänvisas till. (50 medlem(mar) har röstat)

Har du deltagit i regelrätt blindtest? Alltså sådant som det brukar länkas och hänvisas till.

  1. Ja, jag har deltagit. (8 röster [16.00%])

    Procent av omröstning: 16.00%

  2. Nej, jag har inte deltagit. (42 röster [84.00%])

    Procent av omröstning: 84.00%

Rösta

#1

Postad 10 augusti 2007 - 23:58

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
De flesta trådar trasas sönder av blindtestdebatter. Funderat mycket på denna debatt det senaste, så min fråga är följande:

Hur många har deltagit i en "regelrätt" blindtest, dvs. sådana som det hela tiden länkas till typ LTS tester eller godkända tester enligt dessa.

Har förhoppning om att ALLA svarar ärligt och helt hederligt.

Börjar själv med att säga att jag INTE deltagit i ovan nämnda test.

Så fyll på med egna ÄRLIGA svar.

Skriv vad ni röstat på och har ni deltagit så tala om var, hur, varför osv.

Edit...
Glöm att det ska vara just ett LTS-test. Ändra till:

Utav förespråkarna godkänt test enligt alla konstens regler. Sen kvittar det om LTS eller Barbapapa själv har utfört det, typ.

Givetvis är det kul att höra om andra, ej godkända, test och era erfarenheter om dessa. Dock innebär inte ett sådant att man får rösta ja.

Jag önskar en vuxen debatt utan personangrepp, påhopp och tramsigt beteende.

#2

Postad 11 augusti 2007 - 00:33

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0
Jag har INTE varit med om vad som vissa betraktar som ett "regel-rätt" blindtest, men jag har själv utfört ett eget blindtest som dock inte är regelrätt.

Jag motsätter mej därför självfallet en hel del av de regler som ska styra ett "regel-rätt" blindtest.

När jag testar något så är det för att jag inte har all den info som jag önskar att jag hade. Det är m.a.o. inte alltid jag testar saker för att få bekräftelse på vad jag redan tidigare har misstänkt, även om så sker ibland. Vid några tillfällen så har jag helt enkelt inte haft några aningar alls om grejerna jag testat och därför så har jag också testat förutsättninglöst.

I en diskussion om blindtester så är det nära nog en förolämpning att förkasta ett fullständigt förutsättningslöst test, enbart p.g.a. av testet inte är "dubbel-blint" som vissa anser bör vara en regel för blindtester. Man kan sätta upp regler in absurdum för testförfarandet men då bör man kanske ställa sej frågan om VAD det egentligen är man vill få för information av ett test. Är man ute efter att pröva ett testförfarandes giltighet eller är man ute efter att få information om prylarna man testar?

Svaret är inte fullständigt ointressant...

Det mest "blinda" test jag har utfört handlade dels om att klura ut om det fanns ljudmässiga skillnader på ett par olika lågnivå-kablar och dels klura ut VILKA skillnader som fanns.

Testet utförde jag genom att ansluta två olika lågnivå-kablar till en och samma källa (dubbla lågnivåutgångar) och sen satt jag helt sonika och växlade mellan källorna på min dåvarande förstärkare. Avståndet till förstärkaren var för långt för att jag skulle kunna se på displayen vilken källa som var aktiv och nivåerna kalibrerade för att inte någon skillnad i ljudnivå skulle märkas.

Testet var således inte blint enligt allas regelböcker, men till saken hör att jag har ibland ett ganska dåligt närminne (tankspridd helt enkelt), vilket innebar att efter ett antal växlingar och en paus i testandet så hade jag helt sonika glömt bort vilken kabel jag lyssnade på sist.

Därmed så blev mitt fortsatta testande faktiskt "blint"!

Jag måste tyvärr medge att jag upplevde skillnaderna mellan kablarna som försvinnande liten med dåvarande kringutrustning. Till att börja med så upplevde jag inte några skillnader alls. Men efter att ha enbart ha lyssnat på vissa passager på en cd-skiva så övergick jag till att lyssna på lite längre stycken innan jag växlade ingångar. Vid de tillfällen då jag tyckte mej märka en skillnad från lyssnandet med den andra kabeln så växlade jag ingångar och lyssnade på den specifika passagen igen.

Min slutsats av detta testandet blev dock att det fanns skillnader mellan de olika kablarna jag testade, men dessvärre så var skillnaderna, återgivna av min dåvarande anläggning försvinnande små och märktes mer eller mindre enbart vid vissa tillfällen, eller rättare sagt då vissa typer av ljud spelades upp. Med andra typer av ljud märktes det ingen skillnad alls mellan de olika kablarna.

Det som var mest intressant kanske, var det faktum att när jag väl hade hittat dessa skillnader så blev det lättare och lättare att skilja kablarna åt och efter en kolla bakom förstärkaren så kunde jag också avgöra vilken kabel som lät si och vilken som lät så.

Egentligen så tycker jag att en diskussion om testförfarande inte alltid är relevant. I vart fall inte i diskussioner kring prisvärdhet.

Jag antar och räknar kallt med att på ett sätt så funkar vi nog likadant allihop och det är att de inköp vi gör ibland, gör vi för att få något slags tillfredställelse.

När det gäller detta så kan INGEN annan en var och en själv avgöra hur många kronor denna tillfredställelse kan vara värd.

Detta innebär att diskussioner om blindtester är fullständigt irrelevanta när någon har testat, lyssnat, synat en massa prylar och till sist bestämt sej för grej A istället för alla andra enbart p.g.a. att grej A gav mest tillfredställelse. Oavsett orsak.

Om någon tyckte grej A lät bättre, såg bättre ut, gav bättre resultat eller på något annat sätt var mest prisvärt, så släpp diskussionerna om blindtester eller liknande...

Jag antar att hela detta inlägg egentligen är offtopic, men det har förekommit en hel del TJAFSANDE i forumet den sista tiden bl.a. kring dessa blindtester och eftersom jag inte känner att jag varken är för eller emot blindtester så tar jag tillfället i akt att tala om mina erfarenheter i ämnet.

En sak som jag tycker många borde ta i beaktande i diskussioner om blindtester. Det finns två helt olika resultat ett blindtest kan ge.

Det ena resultatet är att man kan få info om de testade grejerna ;) .

Det andra resultatet är att man kan få info om kompetens-nivån hos deltagarna i ett blindtest :unsure: ...

Hör man inte skillnader i ett blindtest, så finns det ALLTID två helt logiska slutsatser man dra av testet. Den ena är att det inte finns några skillnader att höra och den andra är att man inte är kompetent nog för att kunna höra skillnaderna.

Det knepiga är att bara en av slutsatserna är korrekt :D !

#3

Postad 11 augusti 2007 - 00:40

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Tack för ett trevligt och informativt inlägg Krasse!

Mer åsikter tack, och röster när/om röstningen dyker upp.

#4

Postad 11 augusti 2007 - 06:11

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Inte regelrätta blindtester, nej. Dock har jag blindtestat så gott jag kan olika film och musikutgåvor. T ex när det gäller musik så har jag båda filerna och blundar och hoppas mellan dom massa gånger snabbt så jag inte kommer ihåg vilket som är vilket och sen jämför.

#5

Postad 11 augusti 2007 - 09:25

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

  • 3 066 inlägg
  • 0
Nej jag har aldrig gjort något blindtest även om jag funderat på att göra något litet. Typ frugan byter grejerna eller liknande. Just nu känner jag mig ändå så nöjd med grejerna att jag har svårt att förstå varför jag ens skall pröva nytt men det är lite OT.

// Sat

#6

Postad 11 augusti 2007 - 10:12

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Inte regelrätta blindtester, nej. Dock har jag blindtestat så gott jag kan olika film och musikutgåvor. T ex när det gäller musik så har jag båda filerna och blundar och hoppas mellan dom massa gånger snabbt så jag inte kommer ihåg vilket som är vilket och sen jämför.

<{POST_SNAPBACK}>



Det här var intressant. Den medlem som starkast har kritiserat nästan alla andra medlemmar för att de inte utför blindtester har således aldrig gjort ett blindtest själv. Det förklarar det mesta. Gissa om jag har sparat en skärmdump! :P

Mitt första blindtest gjorde jag för 20 år sedan och jag hörde då samma skillnader som i öppen lyssning på samma komponenter.

#7

Postad 11 augusti 2007 - 10:40

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Det här var intressant. Den medlem som starkast har kritiserat nästan alla andra medlemmar för att de inte utför blindtester har således aldrig gjort ett blindtest själv. Det förklarar det mesta. Gissa om jag har sparat en skärmdump!  :P

Mitt första blindtest gjorde jag för 20 år sedan och jag hörde då samma skillnader som i öppen lyssning på samma komponenter.

<{POST_SNAPBACK}>



Nej, jag ifrågasätter folk när dom påstår saker som inte stämmer in med tidigare erfarenhet. Svårt att se skillnaden?

Exakt vad har du gjort för blindtester?

#8

Postad 11 augusti 2007 - 17:33

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Ser ingen större vitts med blindtest för mej känner absolut inget behov av det.
Antingen tycker jag om ljudet eller inte.

Till 90% när jag lyssnar på musik så blundar jag för det blir lättare att uppleva stereoperspektivet då.
Sedan har det inget med blindtest att göra utan bara min förmåga att urskillja ljud och placering blir lättare.


Edit: Har ej vart med i blindtest och känner inget behov av det.

Redigerat av Unregistered6b0135b5, 11 augusti 2007 - 18:16.


#9

Postad 11 augusti 2007 - 18:19

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

  • 5 007 inlägg
  • 0

Inte regelrätta blindtester, nej. Dock har jag blindtestat så gott jag kan olika film och musikutgåvor. T ex när det gäller musik så har jag båda filerna och blundar och hoppas mellan dom massa gånger snabbt så jag inte kommer ihåg vilket som är vilket och sen jämför.

<{POST_SNAPBACK}>

:P

#10

Postad 11 augusti 2007 - 18:43

Fribbe
  • Fribbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Jag har aldrig varit med på ett regelrätt blindtest, men jag har stor erfarenhet av att testa A/V utrustning och varit med om riktiga dunder demonstrationer och stor erfarenhet av akustisk musik live. Vad jag vet om blindtester är att dom flesta kan uppfattas som lite stressande eftersom man måste höra skillnad på dom olika komponenterna och är även referensen blind så kan det även uppstå problem att veta vad som är mest naturligt, för det kan vara så att referensen är den som egentligen förvränger mest, så vad man då testar är bara vad man tycks trivas bäst med för stunden, för det kan vara så att det som lät bäst en dag kan vara sämst nästa dag allt beroende på dagsformen. Jag har hört talas om personer som köpt utrustning efter blindtest och som efter någon månad har känt sig lurade (i detta fall en nära väns kompis). Jag tvivlar på blindtestningar, även om LTS har satt upp dom och det skulle även dom hålla med om, just på grund av psykologiska faktorer. Testa utrustning men glöm inte bort att lyssna på akustisk musik live det är först då du vet hur det egentligen skall låta.

#11

Postad 11 augusti 2007 - 21:30

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0
Nej, jag har inte blindtestat enligt de kriterier som bla LTS ställt upp, dvs nivåmatchat till 0.1 dB.
Däremot har jag blindtestat hemma en hel del. De skillnader jag och övriga testdeltagare upplevde mellan olika cd spelare och förstärkare var högst påtagliga och repeterbara, dvs vi kom fram till samma resultat vid flera tillfällen med samma utrusning.

Jag anser att lyssnande sker på olika sätt för olika människor. Om man koncentrerat lyssnar för att hitta skillnader i ljud så lyssnar man på ett visst sätt. Om man däremot lyssnar på hur musiken framförs så lyssnar man på ett annat sätt. Det är inte så konstigt egentligen. Det konstiga är snarare att en del har så svårt att acceptera detta.

Vi är också musikaliska i olika hög utsträckning. En del har väldigt bra gehör och är av naturen och/eller genom träning musikaliska, medans andra är närapå tondöva. Det är inte så konstigt eller kontroversiellt att man då får olika resultat vid lyssning. Se bara på de stackare som åkte ut i de första omgångarna av idol. De kraxade fram sina låtar och de trodde verkligen själva att det lät bra, medans vi andra satt och vred oss i smärtor i tv sofforna.

#12

Postad 11 augusti 2007 - 21:37

GForce
  • GForce
  • Forumräv

  • 682 inlägg
  • 0

Inte regelrätta blindtester, nej. Dock har jag blindtestat så gott jag kan olika film och musikutgåvor. T ex när det gäller musik så har jag båda filerna och blundar och hoppas mellan dom massa gånger snabbt så jag inte kommer ihåg vilket som är vilket och sen jämför.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har alltså inte blindtestat apparater? :P

Lustigt, för med den iver du sågar andras blindtester såväl som öppna tester så fick i alla fall jag intrycket av att du hade en del erfarenhet av detta. Där ser man hur fel man kan ha ibland.
Tack för att du klargjorde detta. Det förklarar ett och annat.

Your honor, I rest my case...

Redigerat av GForce, 11 augusti 2007 - 21:46.


#13

Postad 11 augusti 2007 - 22:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 002 inlägg
  • 0
Det beror ju på vad man menar med "regelrätt blindtest", 10 personer eller 2-3?

Har blindtestat högtalkablar, signalkablar och CD-spelare.

Små skillnader vid "öppen" lyssning har en tendens att försvinna helt när man blindtestar.

#14

Postad 11 augusti 2007 - 22:58

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Nej, jag har aldrig deltagit i något riktigt blindtest.

Däremot har jag på egen hand, enbart för nöjes skull, blindtestat mp3-komprimering. När jag jämförde 320kbps mot CD var det så små skillnader att blindtest var enda sättet att ta reda på om det verkligen gick att peka ut mp3-komprimeringen (svaret blev till sist: Ja, det gick).

En annan gång testade jag två CD-spelare inkopplade på olika ingångar (utan att veta vilka) på en förstärkare. Då kunde jag växla fram och tillbaka och försöka ringa in skillnaderna i ljudkaraktär och avgöra vad som lät bäst. Det var små skillnader, men fullt hörbara. Att de lät aningen olika kunde jag konstatera, men att avgöra vilken som lät bäst tog lång tid.

Jag hade ingen som helst ambition att utföra några regelrätta blindtester. Observera att de två typerna av test jag beskrev ovan har helt olika utgångspunkt. Mp3-testet kan användas för att påvisa om det går att höra skillnad på 320kbps vs CD. CD-Spelartestet gick dock ut på att se vilken CD-spelare jag föredrar, men det bevisar ju ingenting för omvärlden.

#15

Postad 12 augusti 2007 - 11:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Följande exempel, som är ett citat från ett av mina inlägg i den ursprungliga blindtesttråden, visar väl att jag i princip inte har något emot blindtest:

Som exempel kan jag nämna det första blindtest som jag gjorde. Det var efter att jag köpt min första riktiga anläggning. Innan köpet hade jag lyssnat mycket noga och valt ut delar som lät exakt som jag ville. När jag satte upp anläggningen hemma märkte jag att det inte lät som det skulle. Efter lite laborerande komjag fram till att det var CD-spelaren som lät lite tunnt och ihåligt jämfört med hur det hade låtit i butiken.

Således tog jag med CD-spelaren tillbaka till butiken och sa att den inte fungerade som den skulle. Grabbarna i butiken bara garvade och sa att de inte kunde höra någon skillnad på deras demo-ex i butiken, fast jag hörde skillnaden där också. Eftersom jag inte gav mig så ordnade de ett blindtest i sitt bästa lyssningsrum. De växlade mellan min CD-spelare och deras demo-ex utan att jag visste vilken som spelade. Om jag klarade att höra skillnad fick jag ta deras demo-ex.

Jag hörde skillnad varje gång och valde således att ta med mig deras demo-ex hem. Deras miner var bland det suraste som jag sett, men det var ju deras förslag och löfte så jag brydde mig inte om det.

När jag handlade nya grejer där något år senare var de lite vänligare och avslöjade att de hade trimmat sk*iten ur sitt demo-ex


:)

#16

Postad 12 augusti 2007 - 15:12

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0

Följande exempel, som är ett citat från ett av mina inlägg i den ursprungliga blindtesttråden, visar väl att jag i princip inte har något emot blindtest:

...

<{POST_SNAPBACK}>

Klockrent exempel :) Det tycks finnas vissa tillfällen då man "måste" ta till blindtest för att påvisa något.

Enligt omröstningen är det ett par stycken som har deltagit i riktiga regelrätta blindtester. Det hade varit intressant att höra lite om dessa erfarenheter.

Redigerat av alpha, 12 augusti 2007 - 15:12.


#17

Postad 13 augusti 2007 - 09:45

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Regelrätt eller ej? Blindtestade Pioneer 686 vs Hegel CDP2A. Jag hade
inte hört dessa öppet innan test på 3 månader. OBS! via analogutgångarna.

- Nivåjusterat.
- Samma RCA kablage - 2par Van Den Hul
- Samma cdskivor i bägge slädarna - Audioslave resp Gothan Project.

Jag skulle med andra ord försöka peka ut spelare. Inga problem att
säga vilken som var vilken. Soundstage, dynamik, detaljrikedom pekade
ut Hegel spelaren. Vissa låtar svårare än andra, men Gothan Project är
överlägsen Audioslave i ljudkvalitet=oxå lättare att peka ut Hegel som det
ljud jag fördrog.

#18

Postad 13 augusti 2007 - 11:03

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Pioneer 686 var väl den spelare nin hyllat till skyarna som det bästa man kan ha enligt LTS.


Ajaj bäddat för en lång diskution och sedan låsning

#19

Postad 13 augusti 2007 - 11:11

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Svarade nej :)

#20

Postad 13 augusti 2007 - 11:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Kribban, gjorde du inte det där blindtestet med Spacebot på XTZ och Marantz?

Det tyckte jag var ett regelrätt blindtest.

#21

Postad 13 augusti 2007 - 11:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Pioneer 686 var väl den spelare nin hyllat till skyarna som det bästa man kan ha enligt LTS.

Ajaj bäddat för en lång diskution och sedan låsning

<{POST_SNAPBACK}>


Det är väldigt tråkigt om det skulle bli så.

Karlas test är helt giltigt enligt konstens alla regler och resultatet är fullständigt relevant. Det vore ju tråkigt om man inte kunde skriva en sådan enkel och självklar sak utan att det blir bråk.

Får man hoppas på lite återhållsamhet?

#22

Postad 13 augusti 2007 - 11:31

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

  • 756 inlägg
  • 0
Äh,

Det är nog lungt. Jag tror dom flesta, inkl NiN, som "höjer" 668 till skyarna avser
den som transport med extern DAC i form av tex Hemmabioreceiver. Som
ren transport skulle jag själv inte ha nåt emot en 668á.

#23

Postad 13 augusti 2007 - 13:20

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Kribban, gjorde du inte det där blindtestet med Spacebot på XTZ och Marantz?

Det tyckte jag var ett regelrätt blindtest.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag vet inte om det var ett blindtest enligt LTS rekommendationer :)

Hur många har deltagit i en "regelrätt" blindtest? Alltså de som det hela tiden länkas till typ LTS tester eller godkända tester enligt dessa.


MVH Kribban

#24

Postad 13 augusti 2007 - 13:30

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Regelrätt eller ej? Blindtestade Pioneer 686 vs Hegel CDP2A. Jag hade
inte hört dessa öppet innan test på 3 månader. OBS! via analogutgångarna.

- Nivåjusterat.
- Samma RCA kablage - 2par Van Den Hul
- Samma cdskivor i bägge slädarna - Audioslave resp Gothan Project.

Jag skulle med andra ord försöka peka ut spelare. Inga problem att
säga vilken som var vilken. Soundstage, dynamik, detaljrikedom pekade
ut Hegel spelaren. Vissa låtar svårare än andra, men Gothan Project är
överlägsen Audioslave i ljudkvalitet=oxå lättare att peka ut Hegel som det
ljud jag fördrog.

<{POST_SNAPBACK}>



Mycket intressant läsning. Tack för att du tog dig tid och skrev lite om detta! :)


Håller även med dig i din "tro" om att när vissa pratar om 686:an, så menar man då främst att den funkar som transporter tillsammans med en ren DAC.

Svarade förövrigt Nej på frågan, då jag endast gjort ngr enkla "hobby/hemma" blindtester, och som knappast ska kunnas kallas som regelrätta.

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 augusti 2007 - 13:34.


#25

Postad 13 augusti 2007 - 13:44

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Pioneer 686 var väl den spelare nin hyllat till skyarna som det bästa man kan ha enligt LTS.

Det stämmer väl ändå inte? Var det inte så att man i en F/E-lyssning inte kunde höra någon färgning iom inkoppling av 668an (neutral). Det är långt ifrån det subjektiva "bästa man kan ha" eller "höja den till skyarna".

Karlas test visar helt klart på att han kan höra skillnader på apparaterna och föredrar Hegel.

Har också endast gjort ett par små informella blindtester som inte varit värda något alls egentligen.

#26

Postad 13 augusti 2007 - 15:50

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det var ett blindtest enligt LTS rekommendationer :P

<{POST_SNAPBACK}>


Kribban, ert test var väl utförtt och uppfyller kriterierna på ett test där båda apparaterna testades blint under samma förutsättningar. Det var ju ännu bättre i.o.m. att ni inte ens kände till den ena apparaten och således inte kunde bilda er några förutfattade meningar om skillnaden mellan komponenterna.

Ett ja, med andra ord... :)

#27

Postad 13 augusti 2007 - 15:56

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Finns det andra än LTS förutsättningar som kan gälla för ett blindtest ?
Man går väl inte efter LTS "regler" i andra länder ? :)

Vad är normalt för ett blindtest i tex USA ?

Maveric :P

#28

Postad 13 augusti 2007 - 16:00

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Finns det andra än LTS förutsättningar som kan gälla för ett blindtest ?
Man går väl inte efter LTS "regler" i andra länder ?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tänkte faktiskt på exakt samma sak.

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 augusti 2007 - 16:01.


#29

Postad 13 augusti 2007 - 16:07

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Finns det andra än LTS förutsättningar som kan gälla för ett blindtest ?
Man går väl inte efter LTS "regler" i andra länder ?  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jag tänkte faktiskt på exakt samma sak.

<{POST_SNAPBACK}>



Gäller att skilja på blindtest och F/E lyssning. Annars så funkar seriösa blindtest på stort sett samma sak överallt. Dubbelt blint, statistiskt säkerhetställd och nivåmatchad till minst 0,1 db

#30

Postad 13 augusti 2007 - 16:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Regelrätt eller ej? Blindtestade Pioneer 686 vs Hegel CDP2A. Jag hade
inte hört dessa öppet innan test på 3 månader. OBS! via analogutgångarna.

- Nivåjusterat.
- Samma RCA kablage - 2par Van Den Hul
- Samma cdskivor i bägge slädarna - Audioslave resp Gothan Project.

<{POST_SNAPBACK}>



Exakt hur matchade du nivån? Och hur bytte din polare ingång? :)

#31

Postad 13 augusti 2007 - 16:09

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Äh,

Det är nog lungt. Jag tror dom flesta, inkl NiN, som "höjer" 668 till skyarna avser
den som transport med extern DAC i form av tex Hemmabioreceiver. Som
ren transport skulle jag själv inte ha nåt emot en 668á.

<{POST_SNAPBACK}>



Nej, det är som CD spelare. Alltså analogt ut. Den visa sig vara minst lika bra och t o m bättre än en tidigare referens DAC, Diana. Klangmässigt så var den visst neutral med.

#32

Postad 13 augusti 2007 - 16:13

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Gäller att skilja på blindtest och F/E lyssning. Annars så funkar seriösa blindtest på stort sett samma sak överallt. Dubbelt blint, statistiskt säkerhetställd och nivåmatchad till minst 0,1 db

<{POST_SNAPBACK}>


Givtevis bör det vara precis så som du beskriver också i andra delar utav världen. Därav att jag personligen kanske det var lite konstigt att just "bara" nämna LTS som referens. :) Inget ont om just LTS (de har mycket bra saker att förmedla!), men visst finns det säkert andra "grupper" där ute i vida världen som man också i så fall ska referera till. Sen är ju i och för sig detta ett svenskt forum, och därav att man kanske bara tog fram just LTS?

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 augusti 2007 - 16:14.


#33

Postad 13 augusti 2007 - 16:16

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
LTS är ju inte enda som sysslar med hifi seriöst, Chuck brukar länka in massa nyttig info från USA t ex. Anledningen varför LTS ofta kommer fram är att flera inom föreningen har enormt mycket kunskap och har varit väldigt generiösa att hjälpa andra. :)

#34

Postad 13 augusti 2007 - 16:16

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Nej, det är som CD spelare. Alltså analogt ut. Den visa sig vara minst lika bra och t o m bättre än en tidigare referens DAC, Diana. Klangmässigt så var den visst neutral med.

<{POST_SNAPBACK}>


Jaha, där ser man. Då har man lärt sig ngt nytt i dag också! :) Vad var det som fick dem att välja just 668:an som referens (utan DAC och allt). Personligen har jag alltid trott att den setts som perfekt som transporter med en extern DAC. Men tydligen ska den då alltså slå betydligt dyrare CD-spelare på fingrarna "på egen hand". Hur kom man fram till detta? Ngr siffror/mätningar som visar på detta? Samt även vad var det som den var bättre på?

Tack på förhand! :P

Redigerat av Unregistered52a88696, 13 augusti 2007 - 16:33.


#35

Postad 13 augusti 2007 - 16:18

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

LTS är ju inte enda som sysslar med hifi seriöst, Chuck brukar länka in massa nyttig info från USA t ex. Anledningen varför LTS ofta kommer fram är att flera inom föreningen har enormt mycket kunskap och har varit väldigt generiösa att hjälpa andra. :)

<{POST_SNAPBACK}>


Jepp, helt klart är det så! Samt är det väl inte helt fel att man nämner en svensk "grupp" och försöker framhäva dem lite extra (för dem som är intresserade), när vi trots allt befinner oss på ett svenskt forum. :P

#36

Postad 13 augusti 2007 - 16:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Istället för jag drar andrahands info så visar jag länken där man tar upp den och problemet med att bedömma CD spelare utan veta verkliga referensen, som det lätt blir när man bara jämför två spelare mot varandra: http://www.faktiskt....p=359240#359240

Så kan den som är intresserad läsa. :)

#37

Postad 13 augusti 2007 - 16:22

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Tack nin! :)

#38

Postad 13 augusti 2007 - 16:56

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Jag vet inte om det var ett blindtest enligt LTS rekommendationer :ph34r:

<{POST_SNAPBACK}>


Kribban, ert test var väl utförtt och uppfyller kriterierna på ett test där båda apparaterna testades blint under samma förutsättningar. Det var ju ännu bättre i.o.m. att ni inte ens kände till den ena apparaten och således inte kunde bilda er några förutfattade meningar om skillnaden mellan komponenterna.

Ett ja, med andra ord... :)

<{POST_SNAPBACK}>


ok då :P

#39

Postad 13 augusti 2007 - 19:30

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Fluff: vad är syftet med tråden? Om du ska kunna dra några som helst slutsatser från svaren bör du nog fundera på hur du formulerat frågan.

"Hur många har deltagit i en "regelrätt" blindtest? Alltså de som det hela tiden länkas till typ LTS tester eller godkända tester enligt dessa."

Som den är utformad nu så har jag ingen aning om jag varit med på ett regelrätt blindtest.
En meninglös fråga som med sin nuvarande formulering inte kommer bidra med någon som helst ny kunskap eller insikter. Som man frågar får man svar, tänk på det!

#40

Postad 13 augusti 2007 - 19:41

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Lite OT men ändå ett "bevis" på att man lätt kan bli lurad. Öhman gjorde test för över 15 år sedan men två hårdnackade LINN älskare som ansåg vinyl var överlägset CD. Så man jämförde CD mot vinyl. När han bytte över till vinyl så började dom direkt med säga hur mycket bättre det lät än CDn mm. Problemet var sen när han lyfte upp armen och musiken fortsatt!
Han hade helt enkelt kört CD hela tiden men när han påstodd han körde vinyl så var det CD + vinylbrus :)

#41

Postad 13 augusti 2007 - 19:44

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Fluff: vad är syftet med tråden? Om du ska kunna dra några som helst slutsatser från svaren bör du nog fundera på hur du formulerat frågan.

"Hur många har deltagit i en "regelrätt" blindtest? Alltså de som det hela tiden länkas till typ LTS tester eller godkända tester enligt dessa."

Som den är utformad nu så har jag ingen aning om jag varit med på ett regelrätt blindtest.
En meninglös fråga som med sin nuvarande formulering inte kommer bidra med någon som helst ny kunskap eller insikter. Som man frågar får man svar, tänk på det!

<{POST_SNAPBACK}>


Regelrätt menas vä mer som en kontrollerad och seriös. Spelar dock föga roll ser det ut som med tanke på statistiken :)

#42

Postad 13 augusti 2007 - 19:53

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Lite OT men ändå ett "bevis" på att man lätt kan bli lurad. Öhman gjorde test för över 15 år sedan men två hårdnackade LINN älskare som ansåg vinyl var överlägset CD. Så man jämförde CD mot vinyl. När han bytte över till vinyl så började dom direkt med säga hur mycket bättre det lät än CDn mm. Problemet var sen när han lyfte upp armen och musiken fortsatt!
Han hade helt enkelt kört CD hela tiden men när han påstodd han körde vinyl så var det CD + vinylbrus  :)

<{POST_SNAPBACK}>


Då kan man ju undra sig varför trycka dit vinylbrus?.
Skulle jag hälla Coca-Cola i ditt glas och sen avslöja det att det var "Pepsi" så skulle du sagt "ja, visst?, tyckte väl att det smakade konstigt..". Annars hade du inte haft nån aning.
Inte ens fast du känner igen smakerna från de olika dryckerna.

#43

Postad 13 augusti 2007 - 20:16

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Pelar: Jag tycker själv att frågan är ganska glasklar.

Har man, eller har man inte varit med i ett liknande blindtest? Förklaringen av ett korrekt blindtest har ju getts massor av gånger på massor av forum, nin kan säkert förklara i tråden om han känner för det. Han verkar ha bra koll på detta.

Edit: Var inte på något sätt illa menat mot nin. Även om han inte varit med i blindtest som han tidigare skrivit i tråden, så verkar han ha bra koll på HUR det ska utföras för att vara korrekta.

Redigerat av Fluffy, 13 augusti 2007 - 20:28.


#44

Postad 13 augusti 2007 - 20:23

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Jepp, jepp. Vi väntar på lite rätt erfarenhet, här... :)

#45

Postad 13 augusti 2007 - 21:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Då kan man ju undra sig varför trycka dit vinylbrus?.

<{POST_SNAPBACK}>



Det är ju rätt uppenbart varför. För visa hur lätt det är att lura hörseln och en själv. :)

#46

Postad 13 augusti 2007 - 21:18

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Nu tänker jag vara lite motvalls.

Det kan ju också vara ett påhitt från Öhman själv. Han kanske hatade Linn och ville smutskasta märket?

Givetvis är påståendet helt fiktivt och anklagar inte Ingvar Öhman för att ljuga. Men det får mig inte att köpa påståendet med hull och hår.
Var man inte med själv så ser jag ingen direkt relevans i dessa slutsatser.

#47

Postad 13 augusti 2007 - 21:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Nu tänker jag vara lite motvalls.

Det kan ju också vara ett påhitt från Öhman själv. Han kanske hatade Linn och ville smutskasta märket?

<{POST_SNAPBACK}>



Exakt varför det? Finns ju absolut inget som tyder alls på det och det var inte själva linn som var grejen, utan några som ansåg vinyl var mycket bättre. Dom kunde vara SME fans eller vad som helst, det spelade inte någon roll i detta fall :)

#48

Postad 13 augusti 2007 - 21:24

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
nin: Cirera gärna HELA mitt inlägg iom att allt hörde ihop :) . Det jag ville komma till var källkritik. Vi kanske ska byta ut att han hatade Linn mot att han hatade vinyl istället, så kanske det gör bättre poäng.

#49

Postad 13 augusti 2007 - 21:30

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Skulle jag hälla Coca-Cola i ditt glas och sen avslöja det att det var "Pepsi" så skulle du sagt "ja, visst?, tyckte väl att det smakade konstigt..". Annars hade du inte haft nån aning.
Inte ens fast du känner igen smakerna från de olika dryckerna.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag gjorde faktiskt ett riktigt bra blindtest på just C-C och Pepsi för ca 10 år sedan. (Detta var i gymnasiet).

Jag klarade faktist av 5 utav 5 möjliga. Alltså att skilja på vilket glas som inehåll Pepsi och vilket som hade Coca-Cola i sig. Hur lätt som helst... :ph34r:


Jo jag vet. Det blev väldigt mycket OT där. Men jag kunde inte låta bli. Hopps ni har överseende med detta lilla försök till "roligheter". :)

#50

Postad 13 augusti 2007 - 21:33

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin: Cirera gärna HELA mitt inlägg iom att allt hörde ihop :) . Det jag ville komma till var källkritik. Vi kanske ska byta ut att han hatade Linn mot att han hatade vinyl istället, så kanske det gör bättre poäng.

<{POST_SNAPBACK}>



Kan leta rätt på det men det var inte att han hatar vinyl heller, han har fullt med LPs, utan han ville visa detta med inbillning/placebo.


*Edit: har också gjort blindtest men inte mellan cola och pepsi, det är för lätt :ph34r: utan mellan cola från olika länder. Det är faktiskt en rätt stor skillnad mella coca cola från olika länder, och fick alla rätt då med (svensk vs tysk och svensk vs serbien). :P

Redigerat av nin, 13 augusti 2007 - 21:35.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.